نحوه ایجاد ارتباط موثر با مشتری با استفاده از ابزارهای هوشمند

نحوه ایجاد ارتباط موثر با مشتری با استفاده از ابزارهای هوشمند

۱- مشتری‌ شما عدد نیست

یکی از مزایای استفاده از کلان داده‌ها درکسب‌و‌کار این است که به شما اجازه می‌دهد از میان اطلاعات مشتری‌های خود، الگوهای مرتبط را استخراج و بینش آن‌ها را پیدا کنید. این موضوع باعث می‌شود به درک و شناخت بهتری از مشتری‌ برسید. برای به‌دست آوردن این اطلاعات می‌توانید از ربات‌های چت استفاده کنید یا اینکه از طریق نیروهای انسانی با آن‌ها صحبت کنید و اطلاعات مفید به‌ دست آورید. به‌عنوان مثال، تصور کنید یکی از مشتری‌هایی قدیمی شما دوباره با شرکت تماس گرفته است. شما اطلاعاتی مانند تعداد دفعات تماس و بازخوردهایی که نسبت به محصول شما داشته‌ است، در سیستم خود دارید. درواقع با در اختیار داشتن تاریخچه‌ای از این قبیل اطلاعات، نیازهای او را به خوبی می‌دانید و درنتیجه خیلی راحت می‌توانید با او صحبت کنید. مشتری‌ها دوست ندارند هر بار نیازهای خودشان را برای مسئولین فروش بازگو کنند. برای رفع این مشکل شما می‌توانید با استفاده از سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) اطلاعات دقیق و به‌روز شده هر یک از مشتری‌های خود را نگه‌داری کنید و این اطلاعات را در اختیار تمامی مسئولین فروش و مسئولین خدمات پس از فروش قرار دهید.

 

۲- از اطلاعات خود برای فرستادن پیغام‌های مرتبط استفاده کنید

بعد از جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز از مشتری‌‌ها باید بتوانید به‌درستی از آن‌ها استفاده کنید. به‌عنوان مثال، زمانی که متوجه شدید مشتری شما علاقه زیادی به جمع‌آوری نوع خاصی از مجلات دارد، می‌توانید از این موضوع در مکالمات خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که ایمیل‌ها و خبرنامه‌های شما باید هدفمند باشند و محتوای آن برای هر مشتری مرتبط باشد. به‌عنوان مثال، زمانی که قصد برگزاری یک همایش دارید و می‌خواهید این موضوع را از طریق ایمیل با مشتری‌های خود در میان بگذارید، نباید آن‌ را برای افرادی که در دیگر شهرها زندگی می‌کنند ارسال کنید؛ زیرا این موضوع هیچ اهمیتی برای آن‌ها ندارد. در واقع دلیل اصلی انصراف مشتری‌های از دریافت خبرنامه‌ها، نامرتبط بودن محتوای آن‌ها است.

محتوا همه‌چیز است. تجمیع کردن سیستم مدیریت ارتباط با مشتری و ایمیل‌ها یکی از بهترین راه‌های تولید محتوای مناسب برای تیم فروش است. در این صورت شما می‌توانید پیغام مرتبط با هر مشتری را در زمان مناسب برای او ارسال کنید. اطلاعت کاربرانی که در سایت شما هستند، برای کارمندان تیم فروش ارسال می‌شود. آن‌ها می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند و مشتری‌هایی را که در حال خرید کردن هستند، شناسایی کنند؛ سپس می‌توانند با توجه به صفحه‌ای که مشتری در حال حاضر در آن قرار دارد، پیغام تبلیغاتی مرتبط برای او ارسال کنند.

 

۳- خلاق باشید

 سعی کنید از طریق راه‌های جدید و معنی‌دار برای مشتری‌های خود پیغام بفرستید. به‌عنوان مثال شرکت آمازون از تاریخچه خرید و همچنین از محصولاتی که داخل گوگل جستجو شده‌اند استفاده می‌کند. آمازون این اطلاعات را برای هر کاربر جمع‌آوری می‌کند و با توجه به آن‌ها، پیغام‌های تبلیغاتی را روی مرورگر کاربر نشان می‌دهد. شما همچنین می‌توانید ایمیل‌های مشتری‌های خود را شخصی‌سازی کنید؛ مثلا برای آن‌ها پیغام تبریک تولد بفرستید و به این مناسبت در بعضی از سرویس‌های خود به آن‌ها تخفیف بدهید.

 

۴- از اتوماسیون به نفع خودتان استفاده کنید

سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری خود را بر اساس رفتار مشتری‌ها شخصی‌سازی کنید. آن‌ها را طوری برنامه‌ریزی کنید که ایمیل‌های تبلیغاتی را در زمان مناسب برای مشتر‌ی‌ها ارسال کنند. این کار باعث می‌شود پیشنهادهای تبلیغاتی با توجه به سلیقه‌ هر کاربر و در بهترین زمان برای او ارسال شود.

استفاده از تکنولوژی به معنای قطع ارتباطات انسانی نیست، بلکه به معنای تقویت آن است. هوش مصنوعی و اتوماسیون بازاریابی، ارتباطات را برای شما راحت‌تر می‌کنند. البته این موضوع نباید باعث شود شما ارتباط واقعی با مشتری‌های خودتان را کنار بگذارید. درواقع باید از کلان داده‌ها و اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی برای بهتر کردن روابط انسانی خود با مشتری استفاده کنید.

نویسنده / مترجم : علیرضا نوفرستی | متخصص تولید محتوا , سئو و بازاریابی دیجیتال .

 منبع : www.inc.com

نظر بدهید