تبلیغات به زبان ساده - بخش اول

تبلیغات به زبان ساده - بخش اول

تبلیغات

تبلیغات یعنی مجموعـه روش هایی که با پیام دادن، معرفی کردن، نشان دادن یا بـر شمـردن  محاسن و موارد استفاده از یک کالا یا خدمت در مصرف کننده احتمالی کشش و انگیزه ایجاد نموده و در انتخاب او اثر می گذارد.

تعریف ارتباط   

ارتباط یعنی تبادل و انتقال مفاهیم،احساسات، ایده ها اندیشه ها و پیامها بین افراد و یا سازمانها به گونه ای که گیرنده پیام همان اثری را بپذیرد که فرستنده پیام در نظر داشته است.

 یک الگوی ساده ارتباط

فرستنده ß  پیام ، رسانه ß   گیرنده  ß دریافت ß  درک  ß  عکس العمل ß فرستنده

تنظیم رابطه بین مشتری و شرکت

تنظیم رابطه بین مشتری و شرکت

5- زنجیره موفقیت در جامعه مصرفی

 زنجیره موفقیت در جامعه مصرفی

برخی ویژگیهای کالا : کیفیت بالاتر، قیمت نازل تر، بسته بندی زیباتر ، زمان تحویل کوتاه تر، شرایط مبادله سهل تر، خدمات بعد از فروش کامل تر و بهتر.

کالاها اساساً باید ابتدا به بلوغ برسند، سپس در مورد آنها اطلاع رسانی و تبلیغات صورت گیرد و اگر این فرایند طی شود، قاعدتاً تبلیغات انجام شده باعث ترغیب مشتری خواهد گردید.

رابطه تبلیغات و بازاریابی

اگر جمیع فعالیت های بازاریابی را در وجود یک درخت خلاصه کنیم، هر کدام از اندام های این درخت که یکی از اعمال حیاتی(organic) آن را انجام میدهند، بر یکی از فعالیت های بازاریابی منطبق هستند. بر این اساس:

  • ریشه ها: عملیات تحقیقات بازار و تغذیه اطلاعاتی
  • شاخه ها: تصمیم گیری در مورد کالا، قیمت، توزیع و تبلیغ
  • میوه ها: فروش، سود، سهم بازار، رضایت مشتری، ارزش افزوده، بازگشت سرمایه و... خواهند بود. بنابراین تبلیغات، یکی از چهار رکن اصلی در فعالیت های بازاریابی است و موفقیت هر بنگاه اقتصادی در هماهنگی، تعامل و یکپارچگی تصمیم های مربوط به کالا (خدمت)، قیمت، توزیع و تبلیغات می باشد.

 

جایگاه تبلیغات در آمیخته بازاریابی 4PS

مدل آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) که در دهه 1960 توسط جروم مک کارتی عنوان و معرفی گردید به معنی مجموعه فعالیت ها، نگرانی ها، تصمیم گیری و حساسیت هایی است که یک مدیر بازاریابی در چهار زمینه کالا یا محصول (Product)، قیمت گذاری (Pricing ) ، توزیع ( Place distribution) و بالاخره تبلیغات( Promotion)  انجام میدهد. چون اجزای چهارگانه مدل فوق، همگی با حرف انگلیسی(P) شروع شده اند، این مدل بنام مدل چارپی (4ps) نیز شناخته شده است.

بنابراین تبلیغات(Promotion) زیر مجموعه فعالیت های بازاریابی است .

جایگاه تبلیغات در ساختار سازمانی واحد بازاریابی

 جایگاه تبلیغات در ساختار سازمانی واحد بازاریابی

 11- جایگاه تبلیغات در طیف فعالیت های بازاریابی

جایگاه تبلیغات در طیف فعالیت های بازاریابی

 

تبلیغات بازرگانی

تبلیغات بازرگانی یعنی القای  فکر، یک نام، یا علامت یا مشخصاتی از کالا به مصرف کننده به طوری که  با اثر گذاری بر روان او،نگرش های عقلانی وی به نگرش های شرطی تبدیل شود.

 

اسطوره های آگهی تبلیغاتی در غرب

هر کاری را به متخصص آن ارجاع کنید.

خرید لوازم گران قیمت نشانه موفقیت در زندگی است.

شادی و رضایت شما با این خرید تأمین می شود.

 

اسطوره های آگهی تبلیغاتی در شرایط واقعی

از دل برود هر آنکه  از دیده رود.

عقل مردم در چشم مردم است.

بهترین کالاها  نیز همواره به تبلیغات نیاز دارند.

تکرار عنصر ذاتی تبلیغات است.

هزینه های تبلیغات دارای زایش و بازگشت است.

رمز موفقیت در تبلیغات، شناختن رفتار مصرف کننده است

فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی معاصر و استاد دانشگاه نورس وسترن در امریکا، هدف از تبلیغات را اثر گذاری بر جعبه سیاه مصرف کننده توصیف می کند و معتقد است اگر رفتار مصرف کننده دقیقأ شناسایی شود میتوان به نحوه انتخاب ، خرید، اکتساب ایده یا کالا و ...توسط او پی برد و از آن طریق با تولید و ارایه کالا یا خدمت مناسب، نیازها و خواسته های مصرف کننده را ارضاء نمود.

رمز موفقیت در تبلیغات، شناختن رفتار مصرف کننده است

ارتباطات Communications

ارتباطات (درتبلیغات)، هنر متقاعد ساختن مخاطبان است.

 برای اینکه مخاطب تحت تأثیر پیام قرار گیرد و نهایتأ به انتخاب یا تصمیمی برسد که در مورد فرستنده پیام است باید:

تصویر ذهنی مناسب و مطلوبی از کالا یا خدمت یا ایده مورد تبلیغ در او ایجاد شود.

این تصویر ذهنی همان فایده اصلی کالای مورد تبلیغ است، مانند سلامتی و بهداشت در مورد مواد غذایی، امنیت در مورد بیمه و رفع آلودگی ها در مورد شوینده ها.

 مدل ارتباط در تبلیغات بازرگانی

مدل ارتباط در تبلیغات بازرگانی

فرستنده         

فرستنده پیام ،هر شخص،سازمان،تولید کننده،عرضه کننده یا نماینده آنهاست که شعار، ایده یا پیامی را به قصد  اثر گذاری بر مخاطب یا مخاطبین مشخص یا نا مشخص از طریق رسانه ای ارسال کند.

پیام

پیام،مجموعه ای از کلمـات، تصاویر، اعداد،موسیـقی و حرکات است که به طرف گیرنده ارسال می شود و هدف از آن اثرگذاری بر رفتـار، آگاهی، جلوگیری یا ترغیـب و تشویق به عمل خاصی است. 

رسانه:

رسانه ها کانالهای  ارتباطی خصوصی/عمومی،کتبی/شفاهی، رسمی/غیر رسمـی، صوتـی/ تصویری،دیداری/شنیـداری ،

یا به اشکال دیگری هستند که به کمک آنها پیام برای گیرنده ارسال می شود.

22- انواع رسانه ها

  1. روز نامه ها
  2. مجلات عمومی (هفتگی- ماهانه- فصلنامه)
  3. رادیو
  4. تلویزیون
  5. مجلات و نشریات تخصصی
  6. سینما
  7. وسایل نقلیه
  8. تابلو های کنار جاده
  9. بسته بندی
  10. اوراق چاپی، آفیش، پوستر
  11. احجام هوایی
  12. هدایای تبلیغاتی
  13.  نقاط خرید یا فروش
  14. نمایشگاه ها
  15. Events  (رویدادها ، همایش ها )
  16. تلویزیون های شهری
  17. اینترنت
  18. پیامک

23- انواع رسانه ها از نظر ارتباط

 انواع رسانه ها از نظر ارتباط

24- مهمترین گامها در انتخاب رسانه

1- تعیین سطح پوشش

2- تعداد دفعات ارسال پیام

3- نحوه تاثیر

4- انتخاب رسانه (صوتی / تصویری / چاپی )

5- انتخاب مورد خاص ( کدام روزنامه / کدام شبکه تلویزیون )

6- زمان بندی

 

تأثیر نسبی رسانه ها با توجه به مرحله عمر محصول

 

مرحله معرفی :

  • تلویزیون ، مجلات تخصصی ، پست مستقیم
  • روزنامه ، پوستر و بروشور ، خبرنامه ، اینترنت ، نمایندگان فروش ، متصدیان خدمات

مرحله رشد :

  • تلویزیون
  • روزنامه ، مجلات تخصصی ، پوستر و بروشور ، تبلیغات محیطی ، اینترنت ، نمایندگان فروش ، متصدیان خدمات

مرحله بلوغ :

  • تبلیغات محیطی ، دوستان و آشنایان ، نمایندگان فروش ، نصابها ، متصدیان خدمات
  • تلویزیون ، مجلات تخصصی ، اینترنت

 

بررسی رسانه ها :

روزنامه :

  • محاسن : پوشش وسیع در بازارهای محلی ، پذیرش زیاد بین مردم ، اعتماد و باور مردم به مندرجات
  • معایب : کوتاهی عمر پیام ، عجله مخاطب در خواندن ، مخاطبین ناپایدار

مجله :

  • محاسن : تخصصی بودن رسانه ، خوانندگان زیاد ، اثرگذاری روانی بر مخاطبین
  • معایب : فروش نامشخص ، فاصله بین دو شماره زیاد

تلویزیون :

  • محاسن : اثر گذاری حسی ، پوشش خیلی وسیع ، تاثیر روانی بر مخاطب
  • معایب : مخاطبین پراکنده ، کوتاهی عمر پیام ، هزینه زیاد

پست مستقیم :

  • محاسن : امکان انتخاب دقیق مخاطب ، عدم امکان رقابت و عمل مشابه رقبا ، شخصی بودن و احترام به مخاطب
  • معایب : هزینه زیاد ، لزون تکرار و تدریجی بودن

محیط خارج :

  • محاسن : انعطاف و تنوع ، امکان تکرار در نقاط مختلف ، نسبتا ارزان
  • معایب : عوامل زیاد در عدم جذابیت ، محدودیت در انتخاب نقطه ، عدم امکان دقیق مخاطب

 

عوامل مؤثر در انتخاب رسانه

1- تعداد تقریبی مخاطبان

2- نوع مخاطبان

3- فرآیند تصمیم گیری برای خرید کالا

4- محل کار و زندگی مخاطبان

5- رسانه مورد علاقه مخاطبان

6- وقت و زمان دسترسی مخاطبان به رسانه

7- محدودیت ها و الزامات قانونی

 

تحقیق در مورد  feed back

1- آیا پیام را به خاطر می آورند؟

2- چند بار پیام را شنیده اند؟

3- از کدام رسانه شنیده اند؟

4- احساس آنها در مورد  پیام چیست؟

5- قبلا عقیده آنها در مورد کالا و شرکت  چه بوده است؟

6- اکنون عقیــده آنهـا در مــورد کالا و شرکت چیست؟

7- آیا پیام هاباعث آگاهی شده اند؟

8- آیا پیام هاباعث علاقه مندی شده اند؟

9- آ یا  پیام ها   باعث  ترجیح شده اند؟

10- آیا پیام ها  باعث خرید شده اند؟

11- آیا کالا و شرکت  ما را به  دوستان معرفی کرده اند؟

انواع مخاطبین

1- مصرف کنندگان نهایی

2- واحدهای صنعتی

3- عمده فروشها

4- خرده فروش ها

5- دلالان

6- مشاورین و توصیه کنندگان

7- دولت

8- بازرگانان صادر کننده

9- مصرف کنندگان خارج از کشور

 

گروه مرجع

گروه های مرجع ، گروه هایی هستند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم درشکل دادن به رفتار و عقاید یک  شخص مؤثر واقع  می شوند و اشخاص معمولا رفتار اعضای گروههای مرجع را تقلید می کنند.  

 

دریافت پیام

دریافت پیـام بـه معنـی حضـور در صحنـه ارتباطـی ، تفهیـم وتفاهم ،هم زبـانی وهم فرهنگـی و بطــور خلاصـه شرایطـی است که گیـرنـده  پیـام بـه کمک حواس خود از مضمون و مفاد پیام آگاهی یابد. 

 

 

درک پیام

درک پیـام بـه معنـی پـی بـردن بـه منظـور و مقصود فرستنده پیــام است.بـه عبـارت دیگـر درک  به معنـی تفسیر اطلاعــاتی است که از طریق حواس پنج گانه  واصل می شود.

هدف از ایجاد ارتباط یا هدف از پیام دادن

1- ایجاد انگیزه .

2- نفوذ در رفتار و کردار.

3- ایجاد تصویر ،   image   یا ذهنیت .

 

پایان بخش اول

نظر بدهید