تبلیغات به زبان ساده - بخش سوم

تبلیغات به زبان ساده - بخش سوم

 تبلیغات به زبان ساده - بخش اول

تبلیغات به زبان ساده - بخش دوم

آمیخته خلاق در تبلیغات

 آمیخته خلاق در تبلیغات

 طرق ایجاد اعتماد در مصرف کننده احتمالی

  • تبلیغات شدید
  • تجربه مصرف قبلی و وفاداری به محصول
  • انتقال تجربه از دیگران
  • 4-تصور مثبت نسبت به مارک
  • تصور مثبت نسبت به فروشگاه
  • قیمت خیلی گران(دلیل کیفیت برتر)
  • گارانتی و ضمانت کیفیت
  • گواهینامه های مراجع معتبر دولتی یا خصوصی
  • شهرت و نظر مثبت جامعه نسبت به محصول
  • هنـر فـروشنـده در معـرفی ، دفاع و متقاعد کردن        

 

دوازده مفهوم در تبلیغات

1- تبلیغات یعنی تحقیقی گسترده

امروزه در دنیای تبلیغات، هیچ حرکتی بدون تحقیق در بازار و آگاهی در باره کالاو مخاطب صورت نمی گیرد. تحقیق موجب آگاهی بیشتر و آگاهی بیشتر رمز موفقیت است

 

2- تبلیغات یعنی پیامی رسا

با انتخاب رسانه ای مناسب،میتوانیم پیام خود را هرجه رساتر و گویا تر مستقیماً به گوش و چشم مخاطب برسانیم.

3- تبلیغات یعنی کار گروهی

کار گروهی یعنی اشتراک در اهداف، اشتراک و هماهنگی در برنامه ریزی و عملیات اجرایی و بالاخره اشتراک در تفکر و نگاه در ادراک، این مجموعه عیناً در یک برنامه تبلیغاتی موفق دیده می شود.

4- تبلیغات یعنی تلاشی خستگی ناپذیر

تبلیغات همواره با تلاش و چالش و بیم و امید همراه است. این ویژگی تبلیغات، آن را به یک مبارزه تبدیل کرده است. مبارزه ای که با شکست ها و پیروزیهای پی در پی توأم است.

5- تبلیغات یعنی تحولی نوین

تبلیغات با استفاده از ابزار ارتباطی عصر حاضر می تواند در ارائه تصاویر و یا اصوات، شگفتی های غیر قابل باوری ایجاد کند. با استفاده از مکانیسم های ارتباطی جدید می تواند یک تبلیغ  حرفه ای و جذاب را از سایر انواع تبلیغات متمایز کند. 

6- تبلیغات یعنی حرکتی حساب شده

تبلیغات حرکتی پیش بینی شده، برنامه ریزی شده و اندیشمندانه است. عوامل مؤثر در موفقیت یک برنامه تبلیغاتی تصادفی نیستندو از روی بخت و اقبال فراهم نمی شود 

7-  تبلیغات یعنی یک کلام موزون

اگر نیمی از یک آگهی موفق به خاطر تصویر جذاب آن باشد، قطعاً نیمه دیگر آن به خاطر کلام و گفتار زیبا و موزون آن است.

8-  تبلیغات یعنی یک نگاه متفاوت

تازگی و تفاوتی که در نوع نگاه های ماست، می تواند به هر نوعی جذابیت ببخشد. یک تبلیغ خوب و به یاد ماندنی از سایر انواع خود متفاوت است.

9- تبلیغات یعنی یک موضوع مهیج

وجود هیجان در موضوع، تصویر یا کلام باعث می شود که یک تیزر، یک پوستر یا یک آگهی از سایر تبلیغات مشابه متمایز شود و در خاطره ها باقی بماند.

10- تبلیغات یعنی ابتکار

یک فکر بکر در ترکیب با طنز و خلاقیت میتواند  یک ایده را جاودانه سـازد . یک تبلیغ موفق آن است که فقط با یک بار مشاهده بیشترین اثر را بر مخاطب داشته باشد.

11 تبلیغات یعنی فکری خلاق

بدون خلاقیت و یافتن ایده های جدید و پیدا کردن راه حل مناسب نمی توان در عرصه تبلیغات موفق بود. خلاقیت جرقه ای است که به روشنایی می انجامد.

12- تبلیغات یعنی نوایی به یاد ماندنی

با استفاده از یک قطعه موسیقی یا یک  ملودی زیبا  و خـاطـره انگیز ،  می تـوان  یک آگهـی رادیـویـی یـا تلـویـزیـونی  را بـه پیـامی فـرامـوش نشدنی و به یاد ماندنی تبدیل کرد.

 مدل پنج M در تبلیغات

1- هدف و رسالت تبلیغات Mission        

2- پیام    Message                         

3- رسانه                                            Media

4- هزینه و بودجه                             Money

5- ارزیابی ثمر بخشی Measurement      

 

پنج تصمیم اساسی در تبلیغ مشهور به   5M 

 

 

اهداف تبلیغات

  1. معرفی محصول جدید
  2. ایجاد اعتبار و شهرت برای بنگاه
  3. شکل دادن به تقاضای اولیه
  4. تثبیت تقاضا در بازارهای انتخابی
  5. بی اثر کردن تبلیغات رقبا
  6. ایجاد تحرک و انگیزه در فروشندگان
  7. افزایش مصرف یک کالا
  8. یاد آوری به مشتریان
  9. دست یابی به اهداف فروش
  10. دست یابی به اهداف سهم بازار

 

هدف های تبلیغات( اعم از نوع آن)

1- شکل دهی به برداشت ها( با استفاده از کلام و تصویر و تکنیک ها) مانند ایجاد علاقه یا ترجیح نسبت به یک مارک تجاری

2-دستکاری ادراکات(با استفاده از اصول روانشناسی) مانند تفسیرهای جدید مخاطبین تبلیغات تحت تأثیر پیامها

3- هدایت رفتارهای خاص( تغییر رفتارها در نتیجه تغییر باورها) مانند تغییر الگوی مصرف

 

اصول تبلیغات عمومی

1- اطلاعات و آگاهیهایی که داده میشود  صحیح و کام و حاوی خوبیها و بدیها باشد

2- اطلاعات و شعارها و پیامها عین واقعیت باشد، دروغ نباشد، اغراق آمیز نباشد.

3- شعارها و پیامها فقط باعث یکبار فروش نشود بلکه تداوم فروش را به دنبال داشته  باشد.(ایجاد،حفظ و افزایش سهم بازار)

4- با تغییر شرایط زمان  و مکان  و فصل و ... پیام و شعار نیز عوض شود.

5- بد آموزی نداشته باشد.

6- کالا یا خدمت  رقیب به بدی و فساد متهم نشود.

7- از سکس استفاده  غیر  معقول نشود.

8-با معیارهای ارزشی حاکم منافات  نداشته باشد.

 

طبقه بندی های تبلیغات

تبلیغات از زوایا و دیدگاه های مختلف زیر قابل تفکیک و طبقه بندی است.

1- از نظر عنصر مورد تبلیغ

2- از نظر روش ایجاد ارتباط

3- از نظر موضوع

4- از نظر منظور از ارسال پیام

5- از نظر مخاطب

6- از نظر رسانه

7- از نظر دخالت آژانس

8- از نظر هدف

 

طبقه بندی تبلیغات از نظر عنصر مورد تبلیغ

تبلیغات برای شرکتها و موسسـات

- معرفی شرکت ها  و موسسات

- ایجاد    image    یا تصویر ذهنـی خـوب از   شرکت

- جلب اعتماد مردم و مشتریان احتمالی

 

تبلیغات کالاها و خدمات

- معرفی کالاها و خدمات

- ترغیب خریداران بالقوه به خرید

- ایجاد انگیزه در خریداران مردد

- یادآوری به مشتریان گذشته

 

طبقه بندی تبلیغات از نظر روش  ایجاد ارتباط

1- روش صریح یا مستقیم (Explicit Adv یا Direct Adv.) یعنی ایجاد ارتباط یا پیامهای شفاف و آشکار و بی واسطه

2- روش ضمنی یا غیر مستقیم Implicit Adv.)  یا Indirect Adv)  یعنی ایجاد ارتباط  با روش غیر علنی و پنهان کاری

3- روش غیر آشکار یا زیر آستانه حسی( Subliminal Adv) یعنی گنجاندن پیام های تصویری یا صوتی در لابلای تصاویر،پوسترها، نقاشیهای دیواری، تیزرهای تلویزیونی و یا اخبار به گونه ای نامحسوس و خیلی سریع به طوری که بیننده یا شنونده با توجه به شرایط خود، به گونه نا خود آگاه ، از آن پیام مطلع شود.

در تبلیغات تلویزیونی، با استفاده از این روش، در هر 24 ثانیه که باید یک Frame  از جلوی دوربین عبور کند تا حرکت اشیاء  به طور طبیعی دیده شود، یک فریم به شیئی یا تصویر دیگری اختصاص می یابد و از آنجا که عبور یک تصویر در یک بیست و چهارم ثانیه در مرز و آستانه حس بینایی قرار دارد، بعضی اشخاص آن را احساس می کنند و بعضی دیگر تصور می کنند که آن را ندیده اند و به آن توجهی نمی کنند. استفاده از این روش در بسیاری از کشورهای دنیا ممنوع شده است.

 

طبقه بندی تبلیغات از نظر موضوع

1- تبلیغات سیاسی- یعنی تبلیغاتی که با هدف اثر گذاری بر افکار عمومی و تغییر نگرش ها و عقاید جامعه نسبت به مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از طریق تظاهرات، حرکات اجتماعی، مصاحبه ها، مسافرت ها، تشکیل احزاب و ... انجام شود.

2-تبلیغات تجاری – یعنی تبلیغاتی که با هدف اثرگذاری بر مصرف کنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان، رقبا یا ... و با استفاده از ابزار هایی مانند رادیو، تلویزیون، بیل بورد، مطبوعات، نمایشگاه ها، جوایز، هدایا و امثالهم انجام می شود.

 

طبقه بندی تبلیغات از نظر غرض و منظور از ارسال پیام

1- تبلیغات آگاه کننده (Informative)

تبلیغات آگاه کننده به منظور معرفی محصول جدید، پیشنهاد استفاده های جدید از محصول قدیمی، مطلع کردن مشتریان در مورد قیمت ها و تغییرات آن ها، شرح کار و نحوه استفاده، توصیف خدمات موجود، اصلاح برداشت ها یا عقاید قدیمی، مبارزه با شایعات، کاهش نگرانی ها و دغدغه ها، زایل کردن ترس و شبهات مصرف کننده و بالاخره ایجاد یک تصویر(IMAGE) مناسب و مطلوب از کالا یا خدمت در ذهن مخاطب هدف، صورت می گیرد.

2-تبلیغات متقاعد کننده(Convincing)                   

تبلیغات متقاعدکننده یا ترغیب کننده(Persuasive)، برای ایجاد ترجیح نسبت به یک مارک یاBrand، نسبت به یک شرکت تولید کننده یا نسبت به یک فروشگاه خاص صورت می گیرد. هم چنین، از تبلیغات متقاعد کننده برای تغییر تصورات غلط یا نامناسب مشتری به تصورات مثبت، ترغیب و ایجاد انگیزه نسبت به استفاده از کالا در آینده یا پذیرش نمایندگان یا فروشندگان توسط مخاطبین استفاده می گردد.

3- تبلیغات یاد آور(Reminding)

تبلیغات یادآور یا یادآوری کننده در موارد زیر به کار میرود:

  • -یادآوری به مشتریان گذشته و جلب وفاداری آنها (بویژه در فعالیت های بیمه و حمل و نقل هوایی در مورد انقضای قرارداد، تغییر آدرس، نرخ های جدید، پوشش های بیشتر بیمه، یادآوری تمدید قرارداد، یادآوری فصول تخفیف دار، امتیازات، حراجی هاو غیره...
  • -در شرایط رقابتی و به منظور یادآوری مارک
  • - در شرایطی که قبلاً تبلیغات سنگینی انجام شده و اکنون تبلیغات سبک تر، با فاصله زمانی بیشتر و زمان پخش کمتر انجام می گردد ( دوره تثبیت یا بلوغ در PLC)

4- تبلیغات چالشی(Challenging) نامگذاری این نوع تبلیغات بدان علت است که گاهی اوقات قبل از ورود محصول به بازار و قبل از افشای نام محصول، عرضه کننده مایل است اذهان را نسبت به خود متوجه کند، یا اینکه علائمی بدهد که مصرف کنندگان نسبت به مصرف کالاهای فعلی دلسرد شده و مشتاق شناسایی محصول جدید باشند. بهرحال همانطور که از نام (چالشی) برمیآید، این نوع تبلیغات، چالشی در ذهن مصرف کننده ایجاد می کند و در او این سئوال را بوجود میآورد که این کالا یا خدمت چیست و پس از جستجو و سئوال بالاخره متوجه می شود و نام کالا را دیگر فراموش نمی کند. مانند تبلیغات (ا و ب) ” کتاب اول“ یا (ل؟ ک ا) ” کره لتکا ” یا ”ن ” اشاره به (ایه شریفه نون و القلم که توسط انجمن اهل قلم انتخاب شده بود).

طبقه بندی تبلیغات بر اساس مخاطب

1- تبلیغات خاص مصرف کننده نهایی

2- تبلیغات خاص کانال های توزیع و واسطه ها

طبقه بندی تبلیغات بر اساس رسانه

1- تبلیغات چاپی (Print  Adv.)

2- تبلیغات پخشی   (Time based Adv.)

3- تبلیغات پستی   (Mailing Adv.)

4- تبلیغات در فضای باز   (Outdoor Adv.)

5- تبلیغات فروشگاهی   (Store Adv.)

 

طبقه بندی تبلیغات برحسب هدف تبلیغات

1- هدف ، جلب نظر اشخاص برای خرید کالا

2- هدف ، جلب نظر سازمان ها برای خرید کالا.

3- هدف ، جلب نظر عناصر توزیع (عمده فروش وخرده فروش).

 

مزایای تبلیغات

  1. به اطلاعات و فرهنگ عمومی کمک می کند.
  2. به استاندارد شدن محصول کمک می کند.
  3. به بهبود کیفیت کمک می کند.
  4. سرمایه گذاری را افزایش می دهد.
  5. به توسعه تکنولوژی کمک می کند.
  6. فروش را افزایش می دهد.
  7. سود را افزایش می دهد.
  8. ریسک تولید را کم می کند.
  9. در آمد عمومی را افزایش میدهد.
  10. حجم داد و ستد را زیاد می کند.
  11. باعث تنوع کالاها می شود.
  12. نو آوری را تشویق می کند.
  13. باعث تغییر شکل و تکامل کالاها  می شود.
  14. از مشکلات فروش در سطح خرده فروشی و عمده فروشی  می کاهد.
  15. برخورد علمی و اقتصادی را جایگزین برخورد کاسبکارانه می کند.
  16. خریدار و فروشنده را به هم نزدیک می کند.
  17. هزینه های توزیع را کاهش می دهد.
  18. هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.
  19. به تولید و مصرف انبوه کمک می کند.
  20. باعث ایجاد رقابت می شود.
  21. باعث ایجاد اعتماد و پیش داوری مثبت نسبت به کالا می شود.
  22. رسانه ها را سازمان می دهد و تقویت می کند.
  23. انتخاب را برای مصرف کننده آسان می کند.
  24. محدوده جغرافیایی بازار را توسعه می دهد.
  25. تجربیات جدیدی به زندگی افراد اضافه می کند.
  26. عرضه اضافی را جذب می کند.
  27. فاصله زمانی بین تولید و مصرف را کاهش می دهد.
  28. باعث به حداکثر رساندن استفاده از ظرفیت تولید می شود.
  29. موجودی انبار را کاهش می دهد.
  30. به سرعت گردش پول در جامعه کمک می کند.
  31. باعث شفاف شدن بازار می شود.

آثار تبلیغات

  • آموزش
  • افزایش فروش
  • ایجاد رقابت سالم
  • افزایش تولید
  • تعادل قیمت ها
  • ایجاد اشتغال
  • بهبود روشهای تولید
  • بهبود بسته بندی
  • توسعه داد و ستد
  • رونق اقتصادی
  • وفاداری مصرف کننده

 

عوامل مؤثر در وفاداری مصرف کننده

  • عناصر آمیخته بازاریابی ( کالا ، قیمت ، توزیع ، ترویج )
  • توصیه دیگران
  • سطح رضایت
  • نگرش به مارک
  • آگهی های تبلیغاتی

 

نکات منفی احتمالی در تبلیغات

1- ارسال پیامهای فریب دهنده

2- انتشار اطلاعات نادرست

3- اتلاف منابع و اسراف

4- تهییج کاذب احساسات مردم

5- تخطی از استاندارد های زندگی

6- تجمل گرایی

7- تحمیل در مصرف

8- تضاد با فرهنگ

9- بد آموزی

برخی از اصول اخلاقی در تبلیغات

1- لزوم جلب رضایت مشتری

2- لزوم سود رسانی یا حداقل شراکت در سود با مشتری

3- خودداری از غلو و گزافه گویی در مورد یکی از ویژگی ها مزایا یا منافع محصول (F.A.B)

4- خودداری از توهین به شعور و شخصیت مخاطب

5- خودداری از استفاده از تصاویر مغایر با ارزش های حاکم در جامعه

6- خودداری از تحریک ناسالم احساسات و عقاید و ارزش های مخاطبان

7- توجه به آداب، رسوم، مذهب، سنن، باورها و اعتقادات مخاطبان   ( فرهنگ مصرف کننده)

8- اعلام همزمان مزایا و معایب یک کالا یا خدمت

9- خودداری از استفاده ابزاری از جنسیت

10- احساس مسئولیت نسبت به منافع مشتری و اجتماع

 

روابط عمومی

روابط عمومی مجموعه اقداماتی است که  باعث ایجاد شرایط زیر می شود:

            -  ایجاد روابط خوب با همه کسانی که در ارتباط هستیم.

-  ایجاد تصویر و ذهنیت مطلوب از شرکت  یا کالا.

-  مقابله با حوادث شایعات و بحرانها.

-  بـرقـراری رابطـه خـوب بـا دولت و مقامات اداری ، مطبوعات ، پرسنل ،  خـانـواده پرسنل ، ذینفع ها ، بانک ها ، قانون گذاران ، مصرف  کنندگان فعلی و آینده.

روابط عمومی، فرآیند شناسایی چگونگی درک و برداشت مشتریان مختلف در بازارهای مختلف از مؤسسه یا محصول خاصی است و بازاریابان برای پشتیبانی از محصول و نام تجاری آن در بازارهای مختلف، برنامه های ویژه ای را باید اجرا کنند.

روابط عمومی، مجموعه ای از برنامه های مختلفی است که برای گسترش و حمایت از یک براند یا تصویر مردم از یک بنگاه اقتصادی طراحی و اجرا می شود.

ادامه دارد ...

نظر بدهید