الگوریتم گوگل پاندا چیست؟

گوگل پاندا(به انگلیسی: Google Panda) نام الگوریتم جدید شرکت گوگل در رتبه‌بندی صفحات است که برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۱ آغاز به کار کرد. این الگوریتم نتایج جستجو را تا حدی تغییر داده و به شدت با متن های کپی شده و کم ارزش مبارزه می‌نماید. گوگل پاندا از زمان شروع به کارش، به روزرسانی های بسیاری را تجربه کرده است. گوگل برای حمایت از ناشرانِ مطالب، توصیه هایی را در بلاگ گوگل منتشر کرده است و مسیر درست برای بالا بردن کیفیت مطالبِ وبسایت ها را توضیح داده است. در فروردین ماه ۱۳۹۱ تاثیرات این الگوریتم روی زبان پارسی توسط مدیران سایت ها شناسایی شد. *** با پیشگامان باشید***

الگوریتم گوگل پاندا چیست؟

پاندا، نام رسمی الگوریتم گوگل است که برای اولین بار در 23 فوریه 2011 راه اندازی شد، این الگوریتم برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت ایجاد شده است و شانس نمایش محتوای بی‌کیفیت، کوتاه و بی‌ارزش را در نتایج جستجو کاهش داده و به محتوای با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد جایگاه بهتری در نتایج جستجو می‌بخشد.

هنگامی که پاندا برای اولین بار اتفاق افتاد، بسیاری از سئو کار ها در انجمن های گفتگو تصور می کردند که این الگوریتم سایت های حاوی backlink های غیر طبیعی را هدف قرار داده است. به هر حال مشخص شد که لینک ها بخشی از الگوریتم پاندا نیستند. این الگوریتم فقط درباره کیفیت محتوای سایت ها می باشد.
در اغلب موارد , سایت هایی که توسط پاندا تحت تاثیر قرار گرفتند به سختی ضربه خوردند. اما به ندرت سایت هایی نیز دیده شده که در تاریخ یکی از به روز رسانی های پاندا ضربه کمی خورده اند. پاندا گرایش دارد که در حد یک سایت تاثیر گذار باشد یعنی فقط یک صفحه خاص از سایت را به پایین نتایج گوگل منتقل نمی کند , اما در عوض گوگل کل سایت را با کیفیت پایین در نظر می گیرد. هر چند در برخی موارد پاندا تنها یک بخش از یک سایت را تحت تاثیر قرار می دهد مانند یک وبلاگ خبری یا یک ساب دامنه منحصر به فرد.

الگوریتم گوگل پاندا

بر اساس آمار، بیشتر وبسایت‌هایی که دچار تنزل رتبه شدند، حداقل یکی از مشکلات زیر را دارا بودند:

☐ طراحی نامناسب و نازیبا
☐ تبلیغات آزاردهنده
☐ تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در صفحه
☐ رعایت نکردن نکات ویرایشی و نگارشی
☐ استفاده از عبارات و ترکیب‌های تکراری
☐ پایین بودن ارزش و کیفیت محتوا

مطالعه بیشتر:       راهنمای صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس

عواملی که الگوریتم Google Panda را فعال می کند

1 _ محتوای کم ارزش

هر محتوایی که برای کاربر ارزش کمی داشته باشد یا هیچ ارزشی نداشته باشد به عنوان محتوای کم ارزش یا به اصطلاح محتوای نازک (Thin Content) شناخته می شود. چندین نمونه از این موارد وجود دارد مانند صفحات ورودی، صفحات وابسته و صفحات ساده با محتوای بسیار کم یا بدون محتوا، به عبارت ساده الگوریتم پاندا به صفحاتی را که دارای محتوای کم یا بدون ارتباط هستند رای منفی می دهد.

2 _ محتوای تکراری

الگوریتم پاندا در مورد صفحات تکراری در وب سایت یا چندین صفحه با محتوای یکسان بسیار سختگیر عمل می کند و آنها را جریمه می کند. پس باید بسیار دقیق باشید و صفحاتی که با هم تفاوتی ندارند یا هیچ ارتباط و لینک دهی داخلی ندارند را از وبسایت خود حذف کنید یا آپدیت کنید.

3_ اعتبار

هر محتوایی که از منابع تایید شده یا قطعی تولید نشده باشد، محتوای بی کیفیت در نظر گرفته می شود. سایت شما باید قابل اعتماد، تایید شده و ثبت شده باشد. به این ترتیب وب سایت شما توسط الگوریتم پاندا منفی نخواهد شد.

4 _ سیگنال های منفی کاربر

نرخ پرش بالا یا مدت زمان کمتر بازدید می تواند سیگنال هایی باشد که فیلتر کیفیت را فعال می‌کند. ارتباط نامتعادل تبلیغات با محتوا: اگر بلوک‌های تبلیغاتی قسمت های مختلفی از وب سایت را اشغال کرده باشد، می تواند تجربه ناخوشایندی را برای کاربر ایجاد کند.

5_ تبلیغات زیاد

الگوریتم پاندا هر وب سایتی را که تبلیغات پولی بیشتری نسبت به محتوای اصلی دارد، تنزل می دهد. بنابراین سعی کنید تبلیغات غیر ضروری را در وب سایت خود محدود کنید.

6_ وب سایت های مسدود شده

هر وب‌سایتی در اینترنت که مستقیماً توسط کاربر یا در نتایج موتور جستجو مسدود می‌شود، صفحه‌ای با کیفیت پایین را نشان می‌دهد. همچنین ممکن است از طریق افزونه مرورگر کروم مسدود شود. در این حالت، الگوریتم پاندا رتبه‌بندی صفحه را کاهش می‌دهد.

7 _ صفحاتی که بهینه نشده اند

این صفحات به طور کامل اهمیت سئو را نادیده می گیرند و کاربر پسند نیستند. آنها معمولا هیچ تحقیقی در مورد کلمه کلیدی انجام نداده اند، محتوای آنها بی کیفیت است و هیچ توضیحات متا ندارند.

مطالعه بیشتر:      نکاتی را که باید هنگام طراحی اپلیکیشن و سایت بدانیم

نشانه هایی که نشان می دهد وب سایت شما توسط الگوریتم پاندا جریمه شده است

اگر مشکوک هستید که وب سایت شما جریمه شده است، چند راه برای دانستن آن وجود دارد. با این حال، ممکن است چندین مورد وجود داشته باشد که چرا وب سایت شما ممکن است عملکرد ضعیفی داشته باشد. در زیر چند راه برای تعیین اینکه آیا وب سایت شما توسط الگوریتم پاندا تنزل یافته است آورده شده است.:

الگوریتم گوگل پاندا

  • 1. اگر سایت شما ایندکس نشده باشد و رتبه خود را از دست داده باشد، به احتمال زیاد سایت شما ممنوع شده است. بهترین راه برای مقابله با این موضوع این است که با کنسول جستجوی گوگل تأیید کنید و سپس درخواست بررسی مجدد را ثبت کنید. با این حال، لطفاً قبل از ارسال درخواست بررسی مجدد، مطمئن شوید که محتوای مشکل ساز را حذف کرده اید.

  • 2. اگر سایت شما رتبه خود را برای نام دامنه خود حفظ نکرده باشد، به احتمال زیاد سایت شما به دلیل پیوند دستکاری شده در هرزنامه در سایت با جریمه مواجه شده است. اطمینان حاصل کنید که پیوندهای خروجی ضعیف، کمپین های پیوند پولی که دستورالعمل های گوگل را نقض می کنند و هرگونه مشکل در صفحه را حذف کنید. سپس برای تایید به کنسول جستجوی گوگل بروید و سپس درخواست بررسی مجدد را ثبت کنید.

  • 3. اگر سایت شما در 10 تا 20 نتیجه جستجوی اول دیده نمی شود، به احتمال زیاد لینک های شما از ارزش خود پاک شده اند. بهترین راه برای بازگشت از این موضوع این است که به شناسه های تیم اسپم گوگل بروید و ارزش لینک را حذف کنید. سپس به کنسول جستجوی گوگل بروید. محتوای خود را تأیید کنید و سپس یک درخواست بررسی مجدد ارسال کنید. سپس وب سایت خود را بازسازی کنید و با ایجاد لینک های طبیعی کارآمد و با کیفیت، رتبه خود را دوباره به دست آورید.

  • 4. تجزیه و تحلیل الگوی ترافیک همچنین می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا وب سایت شما با جریمه الگوریتم ضربه خورده است یا خیر. جستجوی روند ترافیک گوگل و سپس مقایسه داده ها با داده های شما می تواند به شما در کشف این مشکل کمک کند. کاهش شدید ترافیک برای یک تا دو روز به طور مداوم می تواند نشانه ای از جریمه پاندا باشد.

یکی از راه‌های اصلی برای متوجه شدن جریمه، کاهش ناگهانی ترافیک ارگانیک و رتبه‌بندی موتورهای جستجو است. با این حال، ممکن است دلایل متعددی وجود داشته باشد که چرا ممکن است این اتفاق افتاده باشد. همه موارد نتیجه نهایی جریمه شدن پانداهای گوگل نبوده است. ممکن است به دلیل افزایش رقبا در جایگاه شما باشد. جریمه های دستی نیز ممکن است موضوع دیگری باشد و انتظار می رود کاهش فصلی در علاقه وجود داشته باشد.

مطالعه بیشتر:         چگونه با استفاده از سئوی محلی، مشتریان خود را افزایش دهیم

برای بازیابی سایت خود چه باید کرد؟

بهترین راه برای مقابله با همه موارد بالا، دریافت محتوای با کیفیت بالا و بررسی تلاش‌های بهینه‌سازی موتور جستجو است. این یک واقعیت شناخته شده است که بازیابی از ضربه الگوریتم دشوار است. با این حال، اگر وب سایت شما در حال بازیابی از حمله الگوریتم پاندا است، چند اقدام اصلاحی وجود دارد که ممکن است کمک کند:

1. به هر قیمتی باید از تولید محتوا شامل روش های خودکار و دستی اجتناب شود.
2. محتوای وب سایت را برای کیفیت نوسازی یا بازسازی کنید. تمرکز باید بر ارتباط، اقتدار، مناسب بودن و قابل اعتماد بودن باشد.
3. وب سایت نباید تحت سلطه تبلیغات یا پیوندهای وابسته باشد. تبلیغات و محتوای وابسته خود را بررسی کنید و وجود آنها را به حداقل برسانید.
4. محتوای وب سایت شما باید با درخواست کاربر مطابقت داشته باشد. باید محتوای مرتبطی برای پاسخگویی به درخواست کاربر داشته باشد.
5. باید از محتوای تکراری اجتناب شود و حذف یا بازنگری محتوا باید تمرین شود.
6. محتوای تولید شده توسط کاربر باید به دقت نظارت شود و باید از نظر اصالت، بدون خطا، کارایی، قابلیت استفاده و جایی که می توان آن را اعمال کرد، تأیید شود.
7. استفاده از دستور noindex، nofollow برای جلوگیری از تکرار یا نزدیک به محتوای تکراری وب سایت ضروری است.

الگوریتم گوگل پاندا

الگوریتم پاندا دقیقاً چگونه کمک می کند؟

گوگل پاندا اولویت کاربر را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهد. هر سایتی که وقت کاربر را تلف کند به شدت رد می کند. در اینجا نحوه کمک Google Panda آمده است:

  • 1. شفافیت را ترویج می کند- این الگوریتم وب سایت هایی را هدف قرار می دهد که در اعمال غیرقانونی استفاده از محتوای سایت های دیگر هستند. به طور خاص، سایت هایی که از سایت های دیگر کپی و پیست می کنند. بنابراین، سایت‌هایی را که محتوای اصلی با کیفیت بالا تولید می‌کنند رای مثبت می‌دهد و سایت‌هایی را که در اعمال غیراخلاقی زیاده‌روی می‌کنند تنزل می‌دهد.

  • 2. استفاده بهتر از زمان- الگوریتم پاندا نتایج موتور جستجو را قادر می سازد تا مرتبط تر و مناسب تر باشند. هر زمان که کاربر سؤالی بپرسد، اطلاعات درست را در زمان معمول ارائه می دهد. به این ترتیب در زمان زیادی برای کاربر صرفه جویی می شود.

  • 3. افزایش تجربه- الگوریتم انواع محتوای نامربوط، نامناسب، غیر ضروری و ناخواسته را فیلتر می کند. کاربر فقط پاسخ های دقیق و مناسب به سوالات خود می گیرد و از این طریق باعث افزایش تجربه کاربر می شود.

  • 4. پاداش به سئوکاران کارآمد- Google Panda در مورد سئوکاران کلاه سیاه سیاست سختگیرانه ای دارد. به سازندگان محتوای صادق و سخت کوش پاداش می دهد و به سازمان هایی که از ابزارهای غیراخلاقی استفاده می کنند ضربه سختی می زن

محصول مرتبط:      طراحی سایت حرفه ای

divider divider

محصولات مرتبط

⚡ طراحی و پیاده سازی انواع اپلیکیشن اندروید، iOS، وب اپلیکیشن و PWA ✒️ برنامه نویسی سفارشی با متدهای جدید ✒️ طراحی بصورت cross-platform ✒️ قابل انتشار بر روی تمامی مارکت های نرم افزاری معتبر مانند گوگل پلی و اپ استور ✒️ بروزرسانی سریع و آسان ✒️ سیستم مدیریت آسان و پیشرفته ◀️ مشاوره رایگان + یکسال پشتیبانی رایگان ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه
✍️ چرا شرکت طراحی سایت پیشگامان دامنه فناوری ؟ ☰ 15 سال سابقه فعالیت + بیش از 500 مشتری ☰ پیاده سازی طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوای اختصاصی ☰ مدیریت سریع و آسان سایت بدون نیاز به داشتن دانش فنی ☰ تحویل سریع + قیمت مناسب + بهینه سازی و سئو اولیه ☰ قابلیت نمایش بر روی موبایل (ریسپانسیو) ☰ دوره های آموزش سئو و بازاریابی دیجیتال اولیه رایگان ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه
✍️ چرا شرکت طراحی سایت پیشگامان دامنه فناوری ؟ ☰ 15 سال سابقه فعالیت + بیش از 500 مشتری ☰ پیاده سازی طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوای اختصاصی ☰ مدیریت سریع و آسان سایت بدون نیاز به داشتن دانش فنی ☰ تحویل سریع + قیمت مناسب + بهینه سازی و سئو اولیه ☰ قابلیت نمایش بر روی موبایل (ریسپانسیو) ☰ دوره های آموزش سئو و بازاریابی دیجیتال اولیه رایگان ☎️ جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید
ادامه

ثبت نظر