فاکتورهای تاثیر گذار در رتبه بندی گوگل

فاکتورهای تاثیر گذار در رتبه بندی گوگل

فاکتورهای  تاثیر گذار در رتبه بندی گوگل

گوگل فاکتورهای زیادی  برای محاسبه رنکینگ سایت ها دارد ولی هیچگاه این فاکتورها توسط گوگل به توسعه دهندگان به طور کامل توضیح داده نشده است .

توسعه دهندگان و برنامه نویسان تحت وب عموامل و فاکتورهای زیادی را را بررسی کرده اند که در این مقاله به شرح بعضی از آنها می پردازیم . پس همراه با پیشگامان باشید .

دامنه : در مورد دامنه سه فاکتور وجود دارد

  • تاریخچه دامنه

هنگام خرید دامنه به تاریخچه  توجه کنید زیرا ممکن است دامنه قبلا مورد استفاده قرار گرفته شده باشد و گوگل و سایر موتورهای جستجو آنرا اسپم کرده باشند .

  • تاریخ انقضا دامنه

گوگل در کسب و کارها تاریخ انقضا را مورد بررسی قرار می دهد  , هر چه مدت اعتبار دامنه طولانی تر باشد از نظر گوگل مهم تر است زیرا از نظر آن صاحب دامنه اهداف بلند مدتی را در نظر دارد . وقتی دامنه در حال انقضا می باشد گوگل ورودی های آنرا کم خواهد کرد پس بهتر است همیشه به تاریخ انقضا دامنه توجه داشته باشید و حداقل یک سال اعتبار داشته باشد .

  • نوع دامنه

استفاده از دامنه های محلی مانند IR    رنک بندی شما را در ایران بهبود می بخشد ولی اگر کالا یا خدماتی دارید که در سطح بین المللی میخواهید عرضه کنید بهتر است از دامنه های متناسب با آن استفاده کنید .

محتوا و کلمات کلیدی : در مورد محتوا و کلمات کلیدی فاکتور های زیر مهم هستند .

محتوا  اصلی ترین فاکتور در رنکینگ سایت است , هر چه محتوا بهتر و قوی تر باشد سایت شما در نتایج جستجو بهتر ظاهر خواهد شد . محتوای خوب  حداقل 1500 تا 2500 کلمه باید داشته باشد . از کپی کردن محتوا از سایر سایت ها پرهیز کنید و همیشه سعی در ایجاد محتوای خلاقانه و جدید باشید . اشتراک گذاری محتوا بین کاربران در شبکه های اجتماعی نیز مهم می باشد و بر روی نتایج جستجو تاثیر خواهد گذاشت .

  • کلمات کلیدی

از طریق کلمات کلیدی شما می توانید به اهدافتان برسید , از کلمات کلیدی در مطالب خود استفاده کنید . برای پیدا کردن کلمات کلیدی گوگل ترندز ابزار مناسبی برای شما خواهد بود .

  • کلمات کلیدی در عنوان ها

قرار دادن کلمات کلیدی در متن صفحه مهم و تاثیر گذار است ولی بهتر است از کلمات کلیدی در عنوان ها استفاده کنیم . وجود کلمات کلیدی در عنوان شانس شما را برای بازدید کاربران افزایش می دهد و معمولا  این عنوان هاست که در موتورهای جستجو نمایش داده می شود .

  • شروع عنوان ها با کلمات کلیدی

طبق تحقیقات و نتایج بدست آمده  قرار دادن کلمات کلیدی در شروع تیتر ها و عناوین تاثیر گذار می باشد .

  • قرار دادن کلمات کلیدی در تگ H1

عده ای تگ H1  را تیتر دوم سایت می دانند پس بودن کلمات کلیدی در این تگ امتیاز خوبی برای سایت شما محسوب می شود .

  • تراکم کلمات کلیدی

یکی از راه های فریب گوگل در گذشته تراکم کلمات کلیدی در یک صفحه بود بطریکه کل صفحه را از یک کلمه مورد نظر پر می کردند ولی در الگوریتم های جدید با این روش مبارزه می کنند و گوگل برای سایتهایی که این تکنیک را انجام می دهند جریمه در نظر خواهد گرفت . استفاده مناسب از کلمات کلیدی باعث افزایش رنک سایت شما خواهد شد . طبق تحقیقات انجام شده اگر تراکم کلمات کلیدی نسبت به کل صفحات 5.9% باشد نتایج خوبی حاصل خواهد شد . بهتر است کلمات کلیدی تک یا دو کلمه ای نباشند .

  • تصاویر

استفاده مناسب از تصاویر باعث بهبود رتبه بندی سایت شما می شود , تعداد زیادی از کاربران در جستجو های خود از جستجوی تصاویر استفاده می کنند . قرار دادن تگ توضیحات و ALT در تصاویر اهمیت زیادی دارد .

  • استفاده از ویدئو

استفاده از محتوای ویدئویی در وب سایت افزایش بازدید را برای شما به همراه خواهد داشت . استفاده از شبکه های اشتراک گذاری ویدئو مانند یوتیوب و آپارات باعث افزایش رتبه بندی سایت شما خواهد شد .  در هنگام اشتراک گذاری  دقت داشته باشید لینک ویدئو مورد نظر را در سایتتان قرار داده و توضیحات مربوط را در ویدئو هنگام اشتراک گذاری درج نمایید .

  • بروز رسانی محتوا

قراردادن منظم محتوا و مطالب بر روی وب سایت ارزشمند است ولی به این معنی نیست که قرارندادن مطلب بر روی سایت از ارزش سایت شما کم خواهد کرد و کاهش رتبه خواهید داشت . بروز رسانی مطالبی که در گذشته بر روی سایت شما قرار داشته در رتبه بندی مهم و مفید  خواهد بود ( این به معنای اضافه کردن مطلب در صفحات قدیمی می باشد ) .

 

هاست : فاکتورهای مهم مرتبط به سرور سایت

  • مکان سرور

استفاده از سرورهای نزدیک باعث باز شدن سریع صفحات وب سایت شماست بنابراین از سرورهای محلی برای میزبانی سایت خود استفاده کنید . سرعت لود  وب سایت شما یکی از فاکتورهای رتبه بندی برای گوگل است .

  • سرعت سرور

موتورهای جستجو بر روی سرعت بارگذاری سایت شما حساس هستند . موتورهای جستجو  احساسات کاربران را در نظر می گیرند  و تمایلی به فرستادن کاربران بر روی سایت های کند ندارند . با استفاده  از برخی پلاگین ها و تکنیک ها می توانید سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید .


لینک و بک لینک

در هنگام نوشتن مطالب می توانید از مطالبی که قبلا در سایت قرار داده اید برای توضیحات بهتر استفاده کنید به این صورت که بر روی کلمات مورد نظر لینک صفحه داخلی را قرار دهید مانند مواردی که در این مقاله برا فهم بهتر مطالب قرار داده شده است . این پارامتر باعث افزایش ماندن کاربر در سایت شما خواهد شد که از نظر موتورهای جستجو دارای ارزش است .

در برخی مقالات ممکن است مطلب بر روی سایت شما قرار داده نشده باشد و برای توضیح مطلب لازم باشد مقاله ای در سایت دیگر را به صفحه خود پیوند بزنید .

  • لینک های خروجی سایت

استفاده از مطالب و مقالات شما بر روی سایت شما ممکن است مفید باشد ولی گاهی اوقات لینک دادن  یک سایت ضعیف و بی کیفیت ممکن است برای سایت شما خطرناک باشد .

سایر عوامل موثر

  • قابلیت انطباق سایت

گسترش روزافزون کاربرانی که برای وب گردی از موبایل و تبلت استفاده می کنند باعث شده است که این مورد توسط موتورهای جستجو مورد بررسی قرار گیرد و جزء پارامترهای تصمیم گیرنده در رتبه بندی  شود .

  • امنیت سایت

گوگل استفاده سایت از SSL را یک فاکتور مثبت در نظر گرفته است. بنابراین اگر می‌توانید سایت خودتان را به یک  SSL معتبر مجهز کنید این کار را انجام دهید .

  • شبکه های اجتماعی

استفاده صحیح  از شبکه های اجتماعی  از فاکتورهای مهم رتبه بندی گوگل است . گوگل پلاس ، توییتر , لینکداین  و فیس بوک بهترین شبکه اجتماعی برای ما کاربران ایرانی است.

  • رابط کاربری سایت

داشتن رابط کاربری زیبا و مناسب از عوامل تاثیر گذار برای موتورهای جستجو است . همان طور که قبل تر گفتیم احساسات کاربران برای موتور های جستجو مهم است پس داشتن رابط کاربری مناسب باعث تعامل بهتر کاربران با وب سایت می گردد . این فاکتور از این جهت تاثیر گذار است که نرخ بازگشت کاربران به وب سایت و نیز ماندگاری آنها را افزایش می دهد .

 

نویسنده / مترجم : علیرضا نوفرستی | متخصص تولید محتوا , سئو و بازاریابی دیجیتال .

نظر بدهید