فروشگاه ‌ساز آنلاین چیست؟

امروزه ابزارهای برنامه نویسی و طراحی سایت بیشرفت زیادی داشته و بر خلاف چند سال پیش شما به راحتی می توانید یک فروشگاه اینترنتی را به سادگی راه اندازی و مدیریت کنید . به لطف فروشگاه‌سازها شما می‌توانید به سرعت یک فروشگاه اینترنتی بسازید که تمام امکانات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه همراه ما باشید

فروشگاه ‌ساز آنلاین چیست؟

امروزه ابزارهای برنامه نویسی و طراحی سایت پیشرفت زیادی داشته  و بر خلاف چند سال پیش شما به راحتی می توانید یک فروشگاه اینترنتی را به سادگی راه اندازی و مدیریت کنید . به لطف فروشگاه‌سازها شما می‌توانید به سرعت یک فروشگاه اینترنتی بسازید که تمام امکانات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد.

فروشگاه ساز چیست و چه کاربری دارد؟

برای ساخت  یک فروشگاه آنلاین شما نیاز به سیستمی برای مدیریت محتوای سایت خواهید داشت , این سیستم به شما کمک خواهد کرد تا محصولات خود را وارد کنید , قیمت و موجودی انبار را تعیین کنید , مشتریان بتوانند خرید نمایند و در نهایت با اتصال به درگاه بانکی مبلغ فاکتور خود را پرداخت نمایند .

یک فروشگاه ساز اینترنتی امکانات زیادی را بسته به نوع انتخابتان به شما ارائه می دهد از جمله : تعریف تخفیف , فروش ویژه , بن تخفیف , گالری تصاویر , مقایسه کالا , وبلاگ و .... .

فروشگاه ساز های امروزه بسیار متنوع هستند که هر کدام دارای مزایا و معایبی است که به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت .

سیستم‌های فروشگاه‌ساز به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. تعدادی از این فروشگاه‌ها به صورت کد باز (Open Source)  و دسته دیگر به صورت  صورت اشتراکی (SaaS) و دسته سوم بصورت کد اختصاصی می باشند .

فروشگاه‌ سازهای اوپن سورس یا متن باز (Open Source)

اینها سیستم‌هایی هستند که کد آنها به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و شما تنها هزینه دامنه و هاست را جهت راه اندازی پرداخت میکنید  . برای راه اندازی و مدیریت  این گونه فروشگاه ها شما نیاز به داشتن کمی تخصص دارید که با یک دوره آموزش کوتاه مدت می توانید از عهده آن برایید . سیستم های اپن سورس تنها سیستم مدیریت محتوای آنها رایگان است و افزونه ها و قالب های گرافیکی را باید خریداری کنید .

 برخی از فروشگاه‌ساز‌های کد باز مطرحی که در جهان و ایران استفاده می شوند را در ادامه توضیح می دهیم :

توجه داشته باشید که تمام فروشگاه‌سازهای کد بازی که در ایران استفاده می‌شوند، در حقیقت ترجمه سیستم‌های خارجی هستند. سیستم‌هایی که توانسته‌اند در دنیا مقبولیت خوبی به دست بیاورند و بنابراین ایرانی‌های عزیز هم دست به کار شده‌اند و آنها را به زبان فارسی و راست چین ترجمه کرده‌اند.

Open Source

مطالعه بیشتر:       راهنمای صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس

فروشگاه‌ساز ووکامرس Woo Commerce 

Woo Commerce

این فروشگاه‌ساز یک افزونه برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس است که برای کسب و کارهای آنلاین کوچک تا بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع، وردپرس یک سیستم وبلاگی است که به کمک افزونه ووکامرس، قابلیت‌های فروشگاهی نیز به آن اضافه می‌شوند.

ووکامرس فارسی در سال ۱۳۹۱ توسط تیم پرشین اسکریپت، با ترجمه ووکامرس، افزودن درگاه‌های پرداخت شبکه بانکی ایران و بومی سازی افزونه‌های مختلف، پشتیبانی این افزونه محبوب را به دست گرفت. تا کنون بیش از ۴۰٫۰۰۰ فروشگاه اینترنتی در ایران، از ووکامرس فارسی (Persian WooCommerce) استفاده می‌کنند. در حال حاضر (۲۰۱۷ سپتامبر) بیش از سه میلیون فروشگاه اینترنتی در سراسر جهان، از ووکامرس استفاده می‌کنندکه این آمار در بین فروشگاه سازهای رایگان (یا تجاری) رتبه نخست را داراست.

برخی از افزونه های  اختصاصی فارسی ، که برای ووکامرس منتشر شده‌است:

بسته فارسی ساز ووکامرس
درگاه‌های پرداخت ووکامرس (کلیه درگاه‌های بانکی)
افزونه پیامک ووکامرس - Persian WooCommerce SMS
افزونه کارت به کارت ووکامرس - Card to Card
افزونه حمل و نقل ووکامرس (پست پیشتاز، سفارشی، تیپاکس و پیک موتوری) Persian WooCommerce Shipping
و ده‌ها قالب و افزونه رایگان و تجاری دیگر.

فروشگاه‌ساز جوملا Joomla

Joomla

دقیقاً عین ووکامرس، این فروشگاه‌ساز نیز بر روی سیستم مدیریت محتوای جوملا سوار می‌شود و قابلیت فروشگاهی را به آن اضافه می‌نماید. جوملا در یک چارچوب نرم‌افزاری تحت وب مدل-نما-کنترل‌گر ساخته شده که می‌تواند به طور مستقل از سیستم مدیریت محتوا استفاده شود. جوملا به زبان PHP نوشته شده‌است و از پایگاه داده  My SQL استفاده می‌کند.

قابلیت‌های جوملا  شامل امکان بارگذاری موقت در حافظه برای بهبود کارایی (caching)، ایجاد فهرست خودکار، ارسال خبر از طریق قالب RSS، ارائه نسخه قابل چاپ، بخش‌های کوتاه خبری، تالار گفتگو، نظر سنجی، تقویم، جستجوی اینترنت و پشتیبانی از زبان‌های متعدد (از جمله فارسی) است.

مطالعه بیشتر:       نکاتی را که باید هنگام طراحی اپلیکیشن و سایت بدانیم

فروشگاه ساز اپن کارت OpenCart

OpenCart

اپن کارت (OpenCart) یک سیستم مدیریت محتوای تجارت الکترونیک (E-commerce CMS)  حرفه ای و متن باز (Open-Source) می باشد  که دارای ویژگی های خارق العاده ای همچون  سئوی فوق العاده قدرتمند، ماژول ها و الگو های مختلف و کاربردی،ارتباط ساده و راحت با مدیر و کاربر، چند زبانه بودن، معماری ساختار یافته و منظم MVCL ، پشتیبانی از انواع درگاه های پرداخت محلی و جهانی و صدها  ویژگی و قابلیت دیگر، به این محبوبیت و شهرت دست یافته است. از طرفی با توجه به توسعه این سیستم در ایران امروزه اتصال به کلیه درگاه های پرداخت ایرانی نیز فرآهم شده است.

فروشگاه‌ ساز پرستاشاپ PrestaShop

PrestaShop

پرستاشاپ , فروشگاه ساز اوپن سورس (به معنی متن باز) است که با زبان اسکریپتی PHP نوشته شده‌است و از My SQL پشتیبانی می‌کند و توسط تیم توسعه دهنده آن PrestaShop که در حال حاضر بیشتر از ۱۰۰ نفر هستند به صورت رایگان در سطح جهانی منتشر شده‌است. کد نویسی این سیستم بر اساس پلتفورم سیمفونی (symfony) و قالب های آن بر اساس موتور تولید قالب اسمارتی (smarty) نوشته شده اند.  استفاده از موتور قدرتمند اسمارتی و فریمورک برنامه‌نویسی منظم و بهینه پرستاشاپ، باعث شده‌است که این اسکریپت انعطاف بسیار بالایی داشته باشد و به جرات می‌توان گفت که هر قابلیت و امکاناتی را می‌توان برای این اسکریپت فراهم نمود. به لطف فراگیر شدن این اسکریپت، قالبها و ماژولهای زیادی برای نسخه‌های مختلف آن نوشته شد و تیم‌های مختلفی در کشورهای سراسر جهان از جمله ایران به پشتیبانی و توسعه آن مشغول هستند. در ایران بیش از ۶۰۰۰ فروشگاه اینترنتی با استفاده از فروشگاه ساز رایگان پرستاشاپ راه اندازی گردیده‌است.

مطالعه بیشتر:       راهنمای انتخاب و طراحی سایت برای کسب و کارها

فروشگاه‌ ساز مجنتو Magento

Magento

مجنتو یک سیستم‌های مدیریت محتوا متن‌باز برای وب سایت‌های تجارت الکترونیکی است.  ebay  هم اکنون تنها مالک آن است . با توجه به تحقیقاتی که توسط aheadWorks در اکتبر ۲۰۱۴ انجام شد، سهم بازار مجنتو در میان ۳۰ پلتفرم فروشگاه ساز محبوب، حدود ۳۰ درصد است. مجنتو از مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای Mysql، زبان برنامه نویسی پی اچ پی(PHP) و عناصری از فریم ورک زند (Zend Framework) استفاده می‌کند. همچنین مجنتو از قرار دادهای برنامه نویسی شیء گرا و معماری model-view-controller تبعیت کرده و از مدل entity–attribute–value برای ذخیره داده استفاده می‌کند.

فروشگاه‌ ساز دروپال Drupal

Drupal

دروپال , سامانه مدیریت محتوایی آزاد و متن‌باز به زبان PHP است که برای توسعه برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب و ایجاد بلاگ استفاده شده و تحت مجوز جی‌پی‌ال منتشر شده‌است. از این سیستم مدیریت محتوا در ایجاد وبلاگ‌های شخصی، وب سایت‌های شرکت‌های تجاری، سیاسی و حتی دولت‌ها نیز استفاده شده‌است. دروپال را می‌توان در سیستم‌عاملهای مختلف نصب نمود. پیش نیازهای نصب این برنامه یک کارگزار وب مانند آپاچی و یک پایگاه داده مانند MySQL می‌باشند.

نسخه استاندارد دروپال که هسته دروپال شناخته می‌شود، ویژگی‌های پایه معمول یک سیستم مدیریت محتوا را داراست. این ویژگی‌ها مواردی چون ثبت نام کاربری و تعمیر، مدیریت منو، خوراک آراس‌اس، رده‌بندی، شخصی‌سازی ساختار برگه و مدیریت سیستم را شامل می‌شود. هسته دروپال می‌تواند برای یک وبسایت ساده، وبلاگ تکی و گروهی، فروم اینترنتی یا انجمن اینترنتی که محتوای آن توسط کاربران ایجاد می‌شود به کار رود.

موارد گفته شده مطرح‌ترین فروشگاه‌سازهایی هستند که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند و ما در این سری مقالات، قرار است نگاهی دقیق به همه آنها داشته باشیم.

مطالعه بیشتر:      انتخاب بهترین شرکت برای طراحی اپلیکیشن موبایل

 فروشگاه سازهای اشتراکی (SaaS) :

این سیستم‌ها بر اساس اشتراک کار می‌کنند. این یعنی شما بابت دریافت سیستم و خدمات آن، یک هزینه سالیانه به این سیستم‌ها پرداخت خواهید کرد. به این سیستم‌ها اصطلاحاً SaaS یا همان Software as a Service گفته می‌شود.

 زمانی که شما از یک سیستم اشتراکی استفاده می‌کنید، سایت شما بر روی هاست این سرویس قرار می‌گیرد (به اصطلاح Hosted) و تمام خدمات لازم نیز از طرف شرکت ارائه دهنده فروشگاه ساز به شما داده خواهد شد.

درست است که استفاده از این سیستم‌ها رایگان نیست، اما در عوض هزینه‌های جانبی همچون خرید قالب، افزونه، استخدام طراح سایت، اجاره هاست و ... هم ندارند. به علاوه، راه‌اندازی فروشگاه و یادگیری کار با سیستم آنها نیز به مراتب ساده‌تر از سیستم‌های کد باز است. فروشگاه ساز های اشتراکی ویرایش و توسعه را به واسطه وجود پشتیبان دارند . فروشگاه سازهای اشتراکی برای افرادی که از مباحث طراحی سایت آگاهی ندارند گزینه مناسبی است . در این نوع فروشگاه سازها اعمال تغییرات و طراحی های اختصاصی معمولا با هزینه بالایی امکان پذیر است و ممکن است حتی امکان پیاده سازی تغییرات اختصاصی وجود نداشته باشد .

SaaS

فروشگاه‌سازهای اشتراکی در جهان کم نیستند. شاید از مطرح‌ترین آنها بتوان به شاپیفای و بیگ کامرس اشاره کرد. اما متاسفانه هیچ کدام از آنها به ایران خدمات ارائه نمی‌دهند. با اینحال، در چند سال اخیر ما شاهد فروشگاه‌سازهای ایرانی مختلفی بوده‌ایم که به صورت اشتراکی کار می‌کنند.

سخن آخر : کدام یک از این دو نوع سیستم را انتخاب کنم؟

ما در طول این مقاله به شما تفاوت‌های عمده دو نوع سیستم فروشگاه‌ساز کد باز و اشتراکی را گفتیم و سعی کردیم مزایای هر یک را بیان کنیم . انتخاب نوع سیستم، کاملاً بستگی به سطح توانایی و خواسته‌های شما دارد. همانطور که گفتیم، فروشگاه‌سازهای اشتراکی به دلیل سادگی و وجود پشتیبانی، برای افراد تازه‌کار انتخاب بهتری هستند. اما سیستم‌های فروشگاه کد باز به دلیل اینکه از هر نظر قابل ویرایش هستند، دست شما را برای تغییرات عجیب و غریب باز می‌گذارند و افزونه های زیادی نیز برای انجام کارهای مختلف برای آنها نوشته شده است که ممکن است هزینه های استفاده از آنها نیز کم نباشد  . در کل اگر دانش کافی ندارید و نمی خواهید هزینه زیادی بپردازید از فروشگاه سازهای اشتراکی , در صورتیکه دارای کمی تخصص هستید و  می خواهید هزینه کنید از فروشگاه سازهای اپن سورس , و اگر دارای دانش کافی نیستید و میخواهید کاری متفاوت انجام دهید و می توانید هزینه کنید از فروشگاه سازهای سفارشی استفاده کنید .

محصول مرتبط:      طراحی فروشگاه اینترنتی

divider
divider

محصولات مرتبط

⚡ طراحی و پیاده سازی انواع اپلیکیشن اندروید، iOS، وب اپلیکیشن و PWA ✒️ برنامه نویسی سفارشی با متدهای جدید ✒️ طراحی بصورت cross-platform ✒️ قابل انتشار بر روی تمامی مارکت های نرم افزاری معتبر مانند گوگل پلی و اپ استور ✒️ بروزرسانی سریع و آسان ✒️ سیستم مدیریت آسان و پیشرفته ◀️ مشاوره رایگان + یکسال پشتیبانی رایگان ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه
✍️ چرا شرکت طراحی سایت پیشگامان دامنه فناوری ؟ ☰ 15 سال سابقه فعالیت + بیش از 500 مشتری ☰ پیاده سازی طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوای اختصاصی ☰ مدیریت سریع و آسان سایت بدون نیاز به داشتن دانش فنی ☰ تحویل سریع + قیمت مناسب + بهینه سازی و سئو اولیه ☰ قابلیت نمایش بر روی موبایل (ریسپانسیو) ☰ دوره های آموزش سئو و بازاریابی دیجیتال اولیه رایگان ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه
✍️ چرا شرکت طراحی سایت پیشگامان دامنه فناوری ؟ ☰ 15 سال سابقه فعالیت + بیش از 500 مشتری ☰ پیاده سازی طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوای اختصاصی ☰ مدیریت سریع و آسان سایت بدون نیاز به داشتن دانش فنی ☰ تحویل سریع + قیمت مناسب + بهینه سازی و سئو اولیه ☰ قابلیت نمایش بر روی موبایل (ریسپانسیو) ☰ دوره های آموزش سئو و بازاریابی دیجیتال اولیه رایگان ☎️ جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید
ادامه

ثبت نظر

فاطمه نوری
فاطمه نوری
شنبه 29 دی 1397

سلام تشکر ازمطلب مفیدتون، ولی چرا فروشگاه ساز های ایرانی رو معرفی نمیکنید؟ خیلی امکانات خوبی دارن مثل فروشگاه ساز باب که رایگانه و بدون نیاز به دانش برنامه نویسی میشه یه فروشگاه آنلاین ساخت

admin picture
پاسخ مدیر به فاطمه نوری
سه شنبه 21 اسفند 1397

سلام ، متاسفانه در موردش اطلاعات نداریم ، اگه مایلید میتونید اطلاعاتش رو بفرستید تا در مقاله اضافه بشه