تبلیغات به زبان ساده - بخش اول
تبلیغات به زبان ساده - بخش اول

تبلیغات یک روش تضمینی برای انتقال پیام به مخاطب است با ایجاد یک تبلیغ جذاب و صرف هزینه کافی می‌توان نظر بسیاری از کاربران را جلب کرد، تبلیغات می تواند تأثیر فوری بر تجارت داشته باشد این تأثیر را میتوان در بهبود تجارت یا افزایش شناخت برند در میان بسیاری از معیار های مختلف مشاهده کرد

ما درپنج بخش توضیحات جامعی را در مورد تبلیغات بیان کردیم، آنچه در این مقاله می خوانید

+ تبلیغات چیست؟

+ بازار هدف چیست؟

+ رابطه تبلیغات و بازاریابی

+ مختصری از تاریخچه تبلیغات

+ 7سوال اساسی برای هدایت اهداف تبلیغاتی

+ انواع رسانه‌ها

 + مهم‌ترین گام‌ها در انتخاب رسانه

 تبلیغات چیست؟

تبلیغات یک تاکتیک بازاریابی مؤثر و کارآمد برای ترویج کالا است، به‌طور مختصر اگر بخواهیم تبلیغات را تعریف کنیم  تبلیغات یعنی ابلاغ یک پیام از طریق یک رسانه پربازدید  به گروهی معین، با صرف هزینه  است

بازار هدف چیست؟

ایجاد بازار هدف اولین قدم مهم در هر کمپین تبلیغاتی است، شما قبل از شروع بباید بدانید که مخاطب مورد نظر شما چه کسانی هستند برای مثال اگر مخاطبان شما جوانان باشند استفاده از رسانه تبلیغاتی بسیار ضعیف است و انتخاب بهتر قطعا اینستاگرام یا سایت های پر بازدید است

تعریف بازار هدف شامل ساختن مشخصات دموگرافیک مشتری احتمالی با در نظر گرفتن معیارهای مانند سن، جنسیت، وضعیت تأهل، سبک زندگی، عادات خرید و.. است

رابطه تبلیغات و بازاریابی

اگر جمیع فعالیت های بازاریابی را در وجود یک درخت خلاصه کنیم، هرکدام از اندام های این درخت که یکی از اعمال حیاتی(organic) آن را انجام میدهند، بر یکی از فعالیت های بازاریابی منطبق هستند. بر این اساس:

  • ریشه ها: عملیات تحقیقات بازار و تغذیه اطلاعاتی
  • شاخه ها: تصمیم گیری در مورد کالا، قیمت، توزیع و تبلیغ
  • میوه ها: فروش، سود، سهم بازار، رضایت مشتری، ارزش افزوده، بازگشت سرمایه و... خواهند بود. بنابراین تبلیغات، یکی از چهار رکن اصلی در فعالیت های بازاریابی است و موفقیت هر بنگاه اقتصادی در هماهنگی، تعامل و یکپارچگی تصمیم های مربوط به کالا (خدمت)، قیمت، توزیع و تبلیغات می باشد.

 

مختصری از تاریخچه تبلیغات

تبلیغات از گذشته تا به امروز همیشه همراه مردم بوده است گرچه ممکن است مردم از آن اطلاع نداشته باشند، قبل از انقلاب گوتنبرگ و اختراع و تکمیل ماشین چاپ سه دوره تاریخی وجود داشته که به مختصر به این سه دوره پرداختیم

دوره اول: دوره علائم تجاری است، در زمان‌های گذشته استادکاران ماهر و زبردست از علامت و اشکال مخصوص به خود برای آثار هنری استفاده می‌کردند تا بدین ترتیب شهرت آنان دست به‌دست و زبان به زبان می‌گشت و خریداران هنگام خرید به علائم تجاری توجه می‌کردند 

دوره دوم:  وسیله دیگر تبلیغات به‌کارگیری نشان و تبلیغ روی دیوارها بود  بخشی از آن شامل جملاتی بود که روی سنگ و دیوارها جنب محلی که اجناس مختلف به فروش می‌رسید که نظیر آن را می‌توان تبلیغات دیوارها و تابلوهای بالای مغازه‌های امروزی ذکر کرد

دوره سوم: جارچی‌های شهر

در دوران گذشته به‌ویژه در یونان، جارچی‌های وظیفه اطلاع‌رسانی را انجام می‌دادند آنان اخبار مهم و وقایع موردعلاقه مردم را انتشار و بابت آن مزد می‌گرفتند آنان حتی اتحادیه‌ای نیز تشکیل داده بودند اما بعد از 1450 و اختراع ماشین چاپ به‌وسیله یوهان گوتنبرگ به‌تدریج تقریباً طی 300 سال تمام اروپا تحت تأثیر این صنعت قرار گرفت 

با گسترش مطبوعات در قرن 17، تبلیغات به‌صورت جدید و تازه‌ای برای اطلاع افراد باسواد رشد و کم کم شروع به پیشرفت کرد، توسعه چاپ روز به‌روز بر تعداد روزنامه‌ها و مجله‌ها افزود و اولین روزنامه در ایالات‌متحده به نام بوستون نیوزلتر در سال 1690 به چاپ رسید و در سال 1914 نزدیک به 15 هزار روزنامه و مجله در این کشور منتشر شد

پیدایش رادیو و تلویزیون که در حقیقت همان عمل جارچی های قدیم را انجام  میداد باعث شد افراد بی‌سواد که توانایی خواندن نداشتند از تبلیغات مطلع شوند و دیگر سوادی لازم نبود که علاقه‌مندان به کالایی از مزایای آن مطلع شوند.

در بسیاری از کشورها رادیو نقش مهمی در پخش آگهی و ایجاد ارتباط داشت تا روزنامه و مجله‌ها.

ظهور تلویزیون از اهمیت تبلیغات در رادیو و به نسبت بیشتر از روزنامه‌ها و مجله‌ها کاست، حال باوجود تلویزیون نه تنها شخص می‌توانست یک تبلیغ را بشنود بلکه می‌توانست تمام ویژگی‌ها و مشخصات آن را ببیند تأثیر بیشتری بگیرد

7سوال اساسی برای هدایت اهداف تبلیغاتی

1. آیا می خواهید آگاهی از یک برند در ذهن مخاطبان ایجاد کنید؟

2. آیا می خواهید محصول یا نام تجاری خود را مجداد تبلیغ کنید؟

3. آیا می خواهید حجم ترافیک برند خود را افزایش دهید؟

4. آیا می خواهید حجم فروش خود را بهبود دهید؟

5. آیا می خواهید سود خود را افزایش دهید؟

6. آیا می خواهید بین کاربران ایجاد نیاز کنید؟

7. آیا می خواهید app برند خود را معرفی کنید؟

 

رمز موفقیت در تبلیغات، شناختن رفتار مصرف کننده است

فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی معاصر و استاد دانشگاه نورس وسترن در امریکا، هدف از تبلیغات را اثر گذاری بر جعبه سیاه مصرف کننده توصیف می کند و معتقد است اگر رفتار مصرف کننده دقیقأ شناسایی شود میتوان به نحوه انتخاب ، خرید، اکتساب ایده یا کالا و ...توسط او پی برد و از آن طریق با تولید و ارایه کالا یا خدمت مناسب، نیازها و خواسته های مصرف کننده را ارضاء نمود.

 

. آیا می خواهید آگاهی از یک برند در ذهن مخاطبان ایجاد کنید؟

آگاهی از یک برند یکی از رایج‌ترین اهداف تبلیغاتی است، برای مثال زمانی که شما یک برند لباس‌دارید و می‌خواهید مشتری به‌دست آورید ابتدا باید افراد از برند شما آگاهی داشته باشند،

آژانس‌های تبلیغاتی روش و اصولی را بکار می‌گیرند تا برند شمارا در ذهن مشتریان آینده قرار دهند

شما می‌توانید از Google Ads برای انتشار پیام و نام تجاری خود به‌طور گسترده  برای جذب مخاطبان بیشتر استفاده کنید

 

. آیا می خواهید محصول یا نام تجاری خود را مجداد تبلیغ کنید؟

اگر بازاریابی مجدد یکی از اهداف تبلیغاتی شما است، ابتدا باید آگاهی از برند رابین مخاطبان ایجاد کنید سپس با استراتژی‌های بازاریابی مجدد به دنبال افزایش بازدید از برند خود باشید، بازاریابی مجدد در واقع هدف گذاری به موقع است در این شیوه تبلیغاتی شما برند خود را رفرش می کنید ( نواقص را برطرف و تمرکز میکنید بر ننقاط مثبت نتیجه بخش)

 

استارتاپ چیست

. آیا می خواهید حجم ترافیک برند خود را افزایش دهید؟

یکی از متداول‌ترین اهداف تبلیغاتی افزایش ترافیک ارگانیک است، به‌طور معمول یک برند نیاز به تمرکز مداوم بر بهینه‌سازی موتور جستجو و بازاریابی موتور محتوا دارد، اگر می‌خواهید از طریق تبلیغات بازدید بیشتری داشته باشید باید روی کلیک‌ها و نرخ کلیک ( CTR)  تمرکز کنید با کلیک‌های بیشتر بازدید وب‌سایت شما بیشتر می‌شود.

 برای بهبود نرخ CTR خود از موارد زیر بهره بگرید:

+ با استفاده از (keywordtool.io)  می‌توانید نظارت بر عملکرد کلمات کلیدی داشته باشید و با حذف یا جایگزینی مواردی که ROI خوبی تولید نمی‌کنند بازدید سایت خود را بالا ببرید

+ از ابزار های ( Googel Ads) برای بررسی سوالاتی که  مشتری جستجو می کند استفاده کنید این ترفند مناسبی برای تبلیغات کمپین شما است. 

 

. آیا می خواهید حجم فروش خود را بهبود دهید؟

بدون توجه به داشتن هر کسب‌وکاری افزایش فروش قعطا یکی از مهم‌ترین خواسته‌های یک برند است، برای رسیدن به این خواسته می‌توانید از Googel Ads بهره بگیرید شما می‌توانید با استفاده از پلتفرم  Googel Ads به مخاطبان مشخص دسترسی پیدا کنید، آنها را برای بازدید از وب‌سایت خود جذب کنید و درنهایت آنها را متقاعد کنید که از شما خرید کنند

. آیا می خواهید بین کاربران ایجاد نیاز کنید؟

رقابت در بازار تجارت بسیار زیاد است اما هر کسب‌وکاری باکمی نوآوری می‌تواند در این بازار رشد کند و مشتریان را به سمت خود بکشاند، ولی ایجاد نیاز بین کاربران برای مشاغل و تیم های بازاریابی آنها یک چالش بزرگ است حال سوال این است چگونه می توان به این هدف دست یافت؟!

-   آگاهی از برند را افزایش دهید

-    بر بازاریابی سود آور تمرکز کنید

-   تخفیف های ویژه محصولات و خدمات خود را  ارائه دهید 

-   کیفیت محصولات و خدمات خود را بهبود ببخشید تا در بین رقبا خود برتر باشید

-    در بازاریابی خود همیشه این نکته را ذکر کنید که چگونه محصول یا خدمات شما زندگی مردم را بهتر خواهد کرد

 

 انواع رسانه ها
  1. تلویزیون
  2. اینترنت
  3. رادیو
  4. مجلات عمومی (هفتگی- ماهانه- فصلنامه)
  5. مجلات و نشریات تخصصی
  6. تلویزیون های شهری
  7. بیلبوردها
  8. نمایشگاه‌ها
  9. اوراق چاپی (پوستر، کاتالوگ ها)
  10. هدایای تبلیغاتی
  11. Events  (رویدادها ، همایش ها )
  12. پیامک

 مهم‌ترین گام‌ها در انتخاب رسانه

1- تعیین سطح پوشش

2- تعداد دفعات ارسال پیام

3- نحوه تاثیر

4- انتخاب رسانه (صوتی / تصویری / چاپی )

5- انتخاب مورد خاص ( کدام روزنامه / کدام شبکه تلویزیون )

6- زمان بندی

 

بررسی رسانه‌ها:
 

روزنامه 

  • محاسن : پوشش وسیع در بازارهای محلی ، پذیرش زیاد بین مردم ، اعتماد و باور مردم به مندرجات
  • معایب : کوتاهی عمر پیام ، عجله مخاطب در خواندن ، مخاطبین ناپایدار

مجله 

  • محاسن : تخصصی بودن رسانه ، خوانندگان زیاد ، اثرگذاری روانی بر مخاطبین
  • معایب : فروش نامشخص ، فاصله بین دو شماره زیاد

تلویزیون 

  • محاسن : اثر گذاری حسی ، پوشش خیلی وسیع ، تاثیر روانی بر مخاطب
  • معایب : مخاطبین پراکنده ، کوتاهی عمر پیام ، هزینه زیاد

اینستاگرام 

  • محاسن : پوشش بسیار گسترده، افزایش دو برابری فروش، پیدا کردن مخاطبان هدفمند
  • معایب : لزوم تکرار و استمرار، سطح رقابتی بالا 

 

عوامل مؤثر در انتخاب رسانه

1- تعداد تقریبی مخاطبان

2- نوع مخاطبان

3- فرآیند تصمیم گیری برای خرید کالا

4- محل کار و زندگی مخاطبان

5- رسانه مورد علاقه مخاطبان

6- وقت و زمان دسترسی مخاطبان به رسانه

7- محدودیت ها و الزامات قانونی

 

گروه مرجع

گروه های مرجع ، گروه هایی هستند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم درشکل دادن به رفتار و عقاید یک  شخص مؤثر واقع  می شوند و اشخاص معمولا رفتار اعضای گروههای مرجع را تقلید می کنند.  

 

دریافت پیام

دریافت پیـام بـه معنـی حضـور در صحنـه ارتباطـی ، تفهیـم وتفاهم ،هم زبـانی وهم فرهنگـی و بطــور خلاصـه شرایطـی است که گیـرنـده  پیـام بـه کمک حواس خود از مضمون و مفاد پیام آگاهی یابد. 

 

درک پیام

درک پیـام بـه معنـی پـی بـردن بـه منظـور و مقصود فرستنده پیــام است.بـه عبـارت دیگـر درک  به معنـی تفسیر اطلاعــاتی است که از طریق حواس پنج گانه  واصل می شود.

 

پایان بخش اول

در صورت تمایل به تماس توسط کارشناسان ما لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود 

 

نظر بدهید