سرمایه گذاری در راه اندازی استارتاپ
ممکن است شما به عنوان یک متخصص یا صاحب کسب و کار یک ایده جذاب و عالی برای توسعه کسب و کار خود دارید که میخواهید آنرا انجام دهید، اما بخاطر دلایلی همچون نداشتن تیم، نداشتن سرمایه کافی و ... تاکنون موفق به انجام آن نشده اید. معمولا کسب و کارهای نو (ما آنرا استارتاپ می نامیم) بر پایه فناوری های دیجیتال بنا می شوند و روند انجام خدمات را متحول می سازند.
شرکت پیشگامان دامنه فناوری با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه طراحی و توسعه زیرساخت های نرم افزاری شهر هوشمند، این امکان را دارد تا بر روی طرح و ایده شما سرمایه گذاری نموده و آنرا پیاده سازی نماید. در این مدل کسب و کار تمامی زیرساخت های فنی و نرم افزاری مورد نیاز توسط شرکت پیشگامان دامنه فناوری تامین خواهد شد.
موضوعاتی که شرکت پیشگامان در آن سرمایه گذاری می نماید شامل موضوعات مربوط به خدمات شهری، کسب و کارهای اینترنتی، مارکت پلیس، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، لجستیک و حمل و نقل درون شهری و بازاریابی دیجیتال می باشد.
استارت آپ چیست؟
استارتآپها کسبوکارهایی هستند که میخواهند روندها و جهان را تغییر دهند و همه این کارها را در مقیاس وسیع انجام دهند. بنیانگذاران استارتآپ ها چیزی را به جامعه ارائه میدهند که افراد به آن نیاز دارند، اما هنوز آن خدمات و محصولات ایجاد نشده است، ایجاد ارزشهای چشمگیر که منجر به عرضه اولیه عمومی (IPO) و بازگشت سرمایه نجومی میشود.
به بیان دیگر، استارتآپها شرکتهای جوانی هستند که برای توسعه یک محصول یا خدمات منحصربهفرد، ارائه آن به بازار و ایجاد ارزش برای مشتریان تأسیس شدهاند. یک استارتآپ ریشه در نوآوری دارد و با هدف رفع کمبودهای محصولات موجود یا ایجاد دستههای کاملاً جدیدی از کالاها و خدمات کسب و کارها را متحول می سازد و سایر کسب و کارهای فعال را به چالش می کشد و گاهی آنها را مختل می سازد.
یک استارتاپ چگونه کار می کند؟
معمولا یک استارت آپ مانند هر شرکت دیگری کار می کند. گروهی از کارمندان با هم کار می کنند تا محصولی را ایجاد کنند که مشتریان آن را بخرند. با این حال، چیزی که یک استارتاپ را از سایر مشاغل متمایز می کند، روشی است که یک استارتاپ برای انجام این کار پیش می رود. شرکت های معمولی کارهایی را که قبلا انجام شده است تکرار می کنند بطور مثال یک رستوران سنتی طبق برنامه های مشخص اقدام به تولید غذا و ارسال سفارشات می کند اما یک استارتاپ نحوه تولید و سفارشات را تغییر می دهد، هدف یک استارت آپ ایجاد یک قالب کاملاً جدید است.
هدف استارتآپها سرعت و رشد بیشتر است
یک عامل کلیدی دیگر وجود دارد که استارت آپ ها را از سایر شرکت ها متمایز می کند و آن سرعت و رشد است. هدف استارتآپها ایجاد ایدههای بسیار سریع است. آنها اغلب این کار را از طریق فرآیندی به نام تکرار انجام می دهند که در آن به طور مداوم محصولات را از طریق بازخورد و داده های استفاده بهبود می بخشند. اغلب، یک استارتآپ با یک محصول اولیه به نام محصول حداقل قابل دوام (MVP) ایجاد میکند که آن را بارها مورد آزمایش و بازبینی قرار داده تا آماده عرضه به بازار شود.
در حالی که استارت آپ ها در حال افزایش محصولات خود هستند، معمولاً به دنبال گسترش سریع پایگاه های مشتریان خود هستند. این به آنها کمک میکند تا سهمهای بازار بزرگتری را در اختیار بگیرند که به نوبه خود باعث کسب درآمد بیشتر می شود تا بتوانند محصولات و مخاطبان خود را بیشتر رشد دهند.
بودجه استارت آپ ها چگونه تامین می شود؟
استارتآپها معمولاً از طریق چندین دور تأمین مالی پول جمعآوری میکنند:
یک دور مقدماتی وجود دارد که به عنوان بوت استرپینگ شناخته می شود، زمانی که بنیانگذاران، دوستان و خانواده آنها در کسب و کار سرمایه گذاری می کنند. پس از آن، سرمایه اولیه از سوی به اصطلاح "سرمایه گذاران فرشته"، افرادی با ارزش خالص بالا که در شرکت های مرحله اولیه سرمایه گذاری می کنند، می آید. در مرحله بعد، دورهای سرمایه گذاری سری A، B، C و D وجود دارد که عمدتاً توسط شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر هدایت می شوند که ده ها تا صدها میلیون تومان در شرکت ها سرمایه گذاری می کنند. در نهایت، یک استارتآپ ممکن است تصمیم بگیرد که به یک شرکت سهامی عام تبدیل شود تا هرکسی بتواند در یک شرکت سهامی عام سرمایهگذاری کند و از این طریق بنیانگذاران استارتآپ و حامیان اولیه میتوانند سهام خود را بفروشند تا بازدهی زیادی از سرمایهگذاری داشته باشند.
روند جذب سرمایه در ایران معمولا توسط شرکت های شتاب دهنده انجام می شود، این شرکت ها با بررسی نحوه عملکرد طرح و ایده، بر روی آن سرمایه می نمایند و در تمام مراحل رشد، استارتاپ را همراهی می کنند. شرکت های شتاب دهنده معمولا به ازای سرمایه گذاری در سهام آن شرکت شریک می شوند.
چگونه استارت آپ ها موفق می شوند؟
معمولا بسیاری از استارت آپ ها شکست می خورند، برای موفقیت یک استارتآپ، موارد زیادی باید هماهنگ شوند و به سؤالات مهم پاسخ داده شود.سوالاتی مانند:
✔️ آیا تیم نسبت به ایده خود شوق و اشتیاق دارد؟
✔️ آیا بنیانگذاران در مورد فضای کسب و کار مورد نظر تخصص دارند؟
✔️ آیا حاضرند زمان بگذارند؟
✔️ چرا این ایده و چرا اکنون؟ آیا این یک ایده جدید است، و اگر چنین است، چرا مردم قبلا آن را امتحان نکرده اند؟ اگر اینطور نیست، چه چیزی باعث میشود تیم استارتآپ بهطور منحصربهفردی قادر به شکستن کد باشد؟
✔️ بازار چقدر است؟ اندازه بازار یک استارت آپ، مقیاس فرصت آن را مشخص می کند.
چگونه یک شرکت استارت آپی راه اندازی کنیم؟
اولین قدم برای راه اندازی یک استارتاپ داشتن یک ایده عالی است. از آنجا، تحقیقات بازار گام بعدی برای تعیین اینکه این ایده چقدر امکان پذیر است و بازار فعلی برای ایده شما چگونه به نظر می رسد است. پس از تحقیقات بازار، ایجاد یک طرح تجاری که ساختار، اهداف، مأموریت، ارزشها و اهداف شرکت شما را مشخص میکند، قدم بعدی است.
یکی از مهم ترین مراحل تامین بودجه است. این می تواند از پس انداز، دوستان، خانواده، سرمایه گذاران یا وام ناشی شود. پس از جمع آوری بودجه، مطمئن شوید که تمام کارهای قانونی و اداری را به درستی انجام داده اید. این به معنای ثبت کسب و کار شما و دریافت هر گونه مجوز یا مجوز مورد نیاز است. پس از این، یک مکان تجاری ایجاد کنید. از آنجا، یک برنامه تبلیغاتی برای جذب مشتری، ایجاد پایگاه مشتری و تطبیق با رشد کسب و کار خود ایجاد کنید.
ثبت نظر