آیا به ساخت اپلیکیشن پر درآمد و قابل توسعه فکر می کنید؟ آیا اعتماد کاربران به اپلیکیشن شما برایتان حائز اهیمیت است؟؟ آیا یک ایده جدید برای طراحی اپلیکیشن دارید و میخواهید آن را ثبت نماید تا کسی آن را از شما کپی نکند.
صفر تا صد مجوز های لازم برای ساخت اپلیکیشن موبایل
شروع فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک مانند هر کسب و کاری نیازمند به اخذ مجوز های لازم از مراجع ذی صلاح است. ساخت فروشگاه اینترنتی و طراحی اپلیکیشن موبایل نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر در فکر طراحی اپلیکیشن در هر حوزه ای هستید و دقیقا نمی دانید چه مجوز هایی باید اخذ نمایید و کسب این مجوز ها برای شما دقیقا چه فایده و سودی دارد، پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید تا به سوال هایتان پاسخ داده شود.
چرا باید برای اپلیکیشن مجوز بگیریم؟
در هر کشوری وقتی کسب و کاری را شروع میکنید به تناسب نوع کار و صنفی که در آن فعالیت میکنید باید مجوزهای لازم را کسب کنید.
بعضی از این مجوزها برای این است که به شما اجازه فعالیت داده شود. در واقع بدون اخذ آنها ممکن است به خاطر راهاندازی کسب و کارتان با شما برخورد قانونی شود. این مجوز ها برای اطمینان از رعایت پروتکلها و حفظ امنیت مردم است.
بعضی دیگر از مجوزها اما برای این است که شما به مشتریانتان حس اعتماد بیشتری را منتقل کنید و به آنها بگویید که همه چیز قانونی و تحت نظارت نهادهای ذیصلاح انجام میشود. به خصوص در مورد کسب و کارهای اینترنتی و کسب درآمد از اپلیکیشن که برخورد رو در رو بین مشتری و فروشنده وجود ندارد، این امر اهمیت بیشتری پیدا میکند.
به علاوه چون در اپلیکیشنها پرداخت آنلاین انجام میشود، اگر بخواهید درگاه پرداخت مستقیم از بانک بگیرید نیاز به اخذ نماد اعتماد الکترونیک و برخی مجوزها خواهید داشت که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهید شد.
پیشگامان دامنه فناوری، پیشرو در زمینه طراحی و ساخت اپلیکیشن های اختصاصی
اگر در فکر توسعه و بروزرسانی کسب و کار خود هستید از مشاوره های رایگان ما استفاده کنید.دسترسی سریع به محتوا (برای مشاهده هر بخش بر روی آن کلیک کنید)
لیست مجوز های لازم برای طراحی اپلیکیشن موبایل
به صورت کلی مجوز های لازم برای ساخت اپلیکیشن به دو دسته تقسیم می شوند:مجوز های صنفی مربوط به هر اپلیکیشن
این نوع از مجوز ها بستگی به صنف و حوزه ای دارد که اپلیکیشن در آن فعالیت می کند. بنابراین لازم به اخذ این مجوز ها برای تمامی صاحبان اپلیکیشن نیست و فقط کافیست مجوز مربوط به صنف خود را اخذ نمایند.
اخذ این مجوز ها به کسب اعتماد کاربران کمک به سزایی می نماید و مانع از مشکلات احتمالی در فرآیند پیشرفت و توسعه اپلیکیشن می شود. این گروه از مجوز ها شامل :
✔️ مجوز طراحی اپلیکیشن خبری
اپلیکیشن هایی که در حوزه خبری مشغول به فعالیت هستند باید از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اخذ کنند تا فعالیتهایشان جنبه قانونی داشته باشد.
✔️ مجوز طراحی اپلیکیشن آموزشی
اپلیکیشنهایی که فعالیتی را آموزش میدهند و در نهایت امر مدرک آن را به کاربران اعطا میکنند، باید از اداره مربوطه مجوز داشته باشند. این اداره میتواند با توجه به نوع فعالیتی که آموزش داده میشود سازمان فنی و حرفهای، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری یا… باشد.
✔️ مجوز طراحی اپلیکیشن بازی
اگر اپلیکیشنی در حوزه بازی بسازید و قصد در ثبت آن با نام خود داشته باشید باید از بنیاد ملی بازی های رایانه ای اقدام به اخذ مجوز مربوطه کنید.
✔️ مجوز طراحی اپلیکیشن بازیافت
اپلیکیشن بازیافت یکی از نو آورانه ترین راه حل های ممکن برای مدیریت پسماند شهری است که با توجه به نوع فعالیت خود نیاز به اخذ مجوز از شهرداری و اتصال به وب سرویس شهرداری را دارد.
شرکت طراحی اپلیکیشن پیشگامان دامنه فناوری به عنوان یکی از بزرگترین و بروزترین شرکت های فعال در زمینه طراحی و پیاده سازی اپلیکیشن های موبایل و نرم افزارهای تحت وب، تمامی زیرساخت های لازم جهت توسعه استارتاپ های فعال در زمینه بازیافت را ایجاد نموده است.
اپلیکیشن جمع آوری و بازیافت زبالهشرکت طراحی اپلیکیشن پیشگامان دامنه فناوری در واقع یک محصول منحصر به فرد برای فعالان در این کسب و کار است. اپلیکیشن بازیافت، میتواند فرآیند جمع آوری و پردازش زباله را که یکی از بخش های اصلی این کسب و کار به شمار می رود را به خوبی مدیریت می کند. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با واحد فروش تماس بگیرید.
✔️ مجوز طراحی اپلیکیشن پزشکی
حوزه بهداشت و سلامت یکی مهمترین بخش های هر کشور محسوب می شود و طبق قوانین هر مداخله در حوزه سلامت باید براساس مجوز های مربوطه باشد و تمام افراد و سیستمها که میخواهند خدمت سلامت ارائه بدهند یا خدمات سلامت را معرفی کنند باید طبق قانون واجد مجوز لازم را داشته باشند.
چنانچه شما نیز قصد دارید در حوزه سلامت اقدام به طراحی اپلیکیشن و سایت پزشکی، ارائه خدمات نمایید، بایستی این مجوز را از وزارت بهداشت و برای افراد از سازمان نظام پزشکی دریافت نمایید.
مجوز های لازم برای ثبت اپلیکیشن موبایل
این دسته از مجوز ها برای تمامی اپلیکیشن ها در تمامی حوزه ها لازم و مفید است و ربط چندانی به نوع اپ ندارد.نماد اعتماد الکترونیک
اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک (E-Namad) نشانهای است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسبوکارهای مجازی ارائه میشود. در اصل اینماد باعث اعتماد بیشتر کاربران به کسب و کار شما در فضای اینترنت می شود. زیرا در هنگام ثبت نام هویت صاحب سایت و اپلیکیشن و محل کسب و کار احراز می شود تا در صورت بروز هر گونه مشکلی کاربر امکان شکایت و مراجعه را داشته باشد.
برای دریافت نماد اعتماد، ابتدا باید وارد سایتenamad.ir شوید. پس از ثبتنام، اطلاعات خود را وارد کرده و مدارک لازم را بارگذاری کنید. پس از تأیید صحت اطلاعات، لوگوی نماد اعتماد برای شما صادر شده و میتوانید از آن در اپلیکیشن خود استفاده کنید.
مراحل دریافت اینماد
1- در سامانه اینماد ثبت نام کنید.
به این موضوع مهم توجه داشته باشید که برای ثبت نام در این سامانه باید در ابتدا مشخص کنید که مالکیت وب سایت و اپلیکیشن شما با یک شخص حقیقی است یا یک شخص حقوقی (یک شرکت) این وب سایت را مدیریت می کند. لازم به ذکر است که در هر دو صورت می توانید برای داشتن اینماد اقدام کنید و تفاوتی در این موضوع وجود ندارد.
2- پنل کاربری خود را تکمیل کنید.
بعد از آن که در سامانه ثبت نام کردید، یک شناسه کاربری و رمز عبور خواهید داشت که با استفاده از آن می توانید به پنل کاربری خود وارد شوید. توجه داشته باشید که در این پنل باید یک سری اطلاعات را تکمیل کنید و البته در تکمیل اطلاعات خواسته شده هم دقت بسیاری داشته باشید، زیرا اهمیت بالایی دارند.
لازم به ذکر است که در این مرحله باید یک سری از مدارک را در سامانه مذکور بارگذاری کنید. در این قسمت باید شماره تلفن خود را هم وارد کنید، این کار برای احراز هویت شما اهمیت بالایی دارد.
3- دامنه سایت را وارد کنید.
در قسمتی که باید کسب و کار خود را وارد کنید، دامنه وب سایت خود را وارد کنید، توجه کنید که آدرس صحیح را وارد کنید.
4- مراحل فوق را چک کنید.
بعد از آن که یک بار دیگر با دقت موارد بالا را بررسی کردید، آن را ارسال کنید و منتظر باشید تا کارشناس های مربوطه وب سایت شما را بررسی کنند.
مقالات پیشنهادی
برای مطالعه بر روی آن کلیک کنیداخذ مجوز شامد اپلیکیشن
شامد، شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال است و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هرگونه محتوای دیجیتالی اعطا میشود. اشخاصی که دارای وب سایت و اپلیکیشنهای ایرانی یا خارجی، کانالهایی در فضایمجازی و انواع محصولات دیجیتال هستند میتوانند کد شامد دریافت کنند. جهت دریافت این کد باید به سایت samandehi.ir مراجعه کنید. کد شامد نشاندهنده اعتبار وبسایت، نرمافزار، کانال و دیگر انواع محصولات دیجیتالی است که با تخصیص آن، شکایات احتمالی کاربران نیز قابل رسیدگی خواهد بود.
برای مطالعه راهنمای اخذ مجوز شامد اینجا کلیک کنید.
فواید دریافت کد شامد
زمانیکه اپلیکیشن خود را در سامانه اپلیکیشن رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد ثبت میکنید، یک شناسنامه به محصول خود هدیه دادهاید و این کار مزایای زیادی خواهد داشت:
✳️ اعتماد مخاطبان به اپلیکیشن شما بیشتر میشود.
✳️ طراح و تولید کننده اپلیکیشن مورد حمایت وزارت ارشاد قرار میگیرد.
✳️ مالکیت مادی و معنوی اپلیکیشن به شما تعلق خواهد داشت.
✳️با ثبت اپلیکیشنها در شامد، شناسایی تخلفات فضای مجازی راحتتر انجام میگردد.
✳️به صورت رسمی یک شناسنامه به اپلیکیشن شما اضافه خواهد شد که توسط وزارت ارشاد اسلامی به تأیید رسیده و محصول یک هویت رسمی پیدا میکند.
✳️ با ثبت اپلیکیشن در این سامانه، تمام ارزش برنامه به اسم شماست و دیگر هیچ کسی قادر به کپی کردن از آن نخواهد بود.
دریافت کد شامد برای اپلیکیشن
سامانه ساماندهی محتوای دیجیتال (سامانه شامد) به منظور ساماندهی محتوای دیجیتال در فضای مجازی ایران ایجاد شده است. لازم به ذکر است که دریافت کد شامد برای اپلیکیشنهایی که بیش از 5000 کاربر فعال دارند، الزامی است و عدم دریافت کد شامد میتواند منجر به مسدود شدن اپلیکیشن شما شود. علاوه بر دریافت کد شامد، برای انتشار اپلیکیشن در اپ استورهای ایرانی مانند کافه بازار و سیب اپ، باید مجوزهای لازم را از این اپ استورها نیز دریافت کنید.
مراحل دریافت کد شامد برای اپلیکیشن:
❇️ مرحله اول ثبت نام در سامانه شامد است، برای اینکار باید به آدرس https://samandehi.ir مراجعه کنید، سپس روی دکمه "ثبت نام" کلیک کرده، اطلاعات خواسته شده را در فرم ثبت نام وارد کنید، پس از ثبت نام، یک کد کاربری و رمز عبور برای شما ارسال میشود.
❇️ مرحله دوم تکمیل اطلاعات است، وارد سامانه شوید و به بخش "مدیریت سامانهها" بروید. اطلاعات مربوط به اپلیکیشن خود را در فرم مربوطه وارد کنید و سپس مدارک مورد نیاز را آپلود کنید.
❇️ مرحله سوم بررسی و تایید است، کارشناسان سامانه شامد اطلاعات و مدارک شما را بررسی میکنند و در صورت تایید، کد شامد برای شما صادر میشود.
مدارک مورد نیاز برای دریافت کد شامد
✔️ تصویر جواز کسب یا کارت ملی متقاضی
✔️ تصویر گواهی ثبت نام در سامانه جامع تجارت
✔️ تصویر اسکن صفحات شناسنامه و کارت ملی
✔️ آدرس و کد پستی محل فعالیت
✔️ تعهدنامه رعایت قوانین و مقررات
لیست مجوزهای وزارت ارشاد
در ایران، مجوزهای وزارت ارشاد به عنوان سازمان مسئول برای ارائه مجوزهای مرتبط با فعالیتهای فرهنگی، هنری، رسانهای و ارتباطاتی اعطا میشوند. این مجوزها شامل موارد زیر می باشد:
✔️ مجوز انتشار و چاپ کتاب
✔️ مجوز انتشار و پخش موسیقی
✔️ مجوز سینما و اجرای فیلم
✔️ مجوز تأسیس تئاتر و اجراهای نمایشی
✔️ مجوز رادیو و تلویزیون
✔️ مجوز انتشار روزنامه و مجله
✔️ مجوز انتشار وبسایت و فعالیت در فضای مجازی
✔️ مجوز برگزاری کنفرانس، همایش و نمایشگاه
✔️ مجوز انتشار و پخش بازیهای ویدیویی
✔️ مجوز انتشار محتوای دیجیتال و آموزشی
✔️ مجوز برگزاری کنسرت و اجرای موسیقی زنده
✔️ مجوز فعالیت در حوزه تولید و پخش فیلم و سریال
✔️ مجوز برگزاری فعالیتهای فرهنگی و هنری در فضاهای عمومی
لیست فوق، لیست مجوزهای وزارت ارشاد در سال 1402 می باشد و ممکن است دچار تغییر گردد و موارد جدید به آن اضافه شود.
لیست مجوزهای کسب و کار
ما در کشور چندین نوع مجوز برای کسب و کارها داریم، مجوز های فعالین حقیقی و حقوقی. مجوزهای فعالین حقیقی شامل مجوزهای اتحادیه (توزیعی، خدماتی، فنی و تولیدی) ، کسب و کارهای خانگی و فعالیت در فضای دیجیتال است و برای کسب و کارهای حقوقی شامل ثبت شرکت و سپس اخذ مجوزهای اتحادیه ای و فعالیت اینترنتی می باشد. در سال اخیر، درگاه ملی مجوزها به آدرس https://mojavez.ir راه اندازی گردیده است که فراِیند اخذ مجوز را سریعتر نموده است.
مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی
مجوزهای لازم برای کسب و کار اینترنتی به نوع فعالیت و محل آن بستگی دارد. به طور کلی، میتوان مجوزهای لازم برای کسب و کار اینترنتی را به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم می گردد. توجه داشته باشید که قبل از شروع فعالیت، حتماً مجوزهای لازم را دریافت کنید زیرا عدم دریافت مجوزهای لازم میتواند منجر به جریمه، پلمب و حتی تعطیلی کسب و کار شما شود.
مجوزهای عمومی مورد نیاز برای کسب و کار اینترنتی:
✔️ مجوز کسب و کار: این مجوز برای هر نوع فعالیتی اعم از حضوری یا اینترنتی لازم است.
✔️ نماد اعتماد الکترونیکی: این نماد نشان میدهد که کسب و کار شما از نظر امنیتی و قانونی مورد تأیید است.
✔️ گواهی ثبت نام در سامانه جامع تجارت: این گواهی برای ثبت اطلاعات و فعالیتهای تجاری شما در سامانه جامع تجارت لازم است.مجوزهای تخصصی مورد نیاز برای کسب و کار اینترنتی:
✔️ مجوز فعالیت در زمینههای خاص: برای فعالیت در برخی زمینهها مانند پزشکی، حقوق، و... نیاز به مجوزهای تخصصی مربوطه دارید.
✔️ مجوزهای مربوط به درگاه پرداخت: برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، باید از شرکتهای پرداخت الکترونیکی مجوز دریافت کنید.
✔️ مجوزهای مربوط به فعالیت در شبکههای اجتماعی: با مصوبه اخیر، برای فعالیت در برخی شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، نیاز به مجوزهای مربوطه دارید و افراد و کسب و کارهایی که بیش از 5000 دنبال کننده دارند باید مجور فعالیت بگیرند.
ثبت نظر