مارکت پلیس چیست؟

مارکت پلیس چیست؟

برای اینکه محصولات و خدمات خود را در اینترنت عرضه کنید و بفروشید دو راه دارید وب سایت یا فروشگاهی اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید یا از بسترهای عرضه یا فروش آنلاین کمک بگیرید هر کدام از این دو ،حالت مزایا و معایب خود را دارند.

در حالتی که شما یک وبسایت یا فروشگاه اینترنتی راه اندازی میکنید تصمیم گیرنده شما هستید و کنترل همه چیز دست شماست شما تصمیم میگیرید چه محصولاتی را با چه قیمتی و با چه شرایطی بفروشید که به نظر خوب است نه؟ اما مشکلاتی هم در این میان وجود دارد هر فروشگاه اینترنتی سه ضلع دارد: تأمین کالا، لجستیک و فروش. برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی در قدم اول باید هاست تهیه کنید، سامانه مدیریت محتوا CMS نصب کنید، محتوا تولید و منتشر کنید، سئو کنید، انواع تبلیغات بنری و غیربنری داشته باشید تا به تدریج بازدید کننده به سایت بیاورید. بعد از آوردن بازدید کننده باید او را قانع کنید که میتواند به شما اعتماد کند و پولش را پیش از دریافت محصول یا خدمت به حساب شما واریز کند.

برای دریافت پول باید درگاه بانکی داشته باشید، برای داشتن یک درگاه پرداخت اینترنتی نیز باید مجوز دیگری به نام اینماد بگیرید البته کار فروش اینجا تمام نشده است تازه اصل کار مرحله پس از فروش است ارسال ،سفارش پیگیری و کسب اطمینان از رضایت مشتری، بعد از آن هم کار تمام نمی شود حالا باید بکوشید مشتری را قانع کنید که دوباره و دوباره از شما خرید کند و حتی پا را از این هم فراتر بگذارید و سعی کنید مشتریان، شما مُبلّغتان شوند؛ یعنی آن چیزهایی که در حوزه ی فروش و بازاریابی و خدمات مشتری شنیده اید و خوانده اید.

ممکن است این موضوع دشوار به نظر برسد؟ حالا یک فضای دیگر هم برای فروش محصول یا خدمت وجود دارد،  این روزها واژه بازارگاه یا مارکت پلیس (چند فروشگاهی) را زیاد می شنویم، مارکت پلیس واسطی است میان فروشنده و خریدار و بستری را مهیا میکند که تأمین کننده محصول یا خدمت (تولید کننده) یا واسطه ها بتواند با استفاده از امکانات مارکت پلیس ،محصولات و خدمات خود را به مشتری ارائه دهد. شاید بد نباشد تفاوت کوچک ولی مهم بین پلتفرم (یا بستر تبادل) و «مارکت پلیس» یا «بازارگاه» را بدانیم. هر بستری که امکان تبادل داده اطلاعات و تعامل محتوایی را برای متعاملان فراهم میکند پلتفرم یا بستر تعامل است، مثل آپارات. اما آپارات چه کار می‌کند؟ اجازه می‌دهد ویدئویی را که تولید کرده اید روی آن بارگذاری کنید و از آن طرف اجازه می‌دهد مخاطبان ویدئوها را ببینند، شما نه به سرور و مباحث زیرساخت و سخت افزار کار دارید و نه به مباحث فنی مثل پخش ویدئو و سرعت اینترنت و مرورگر مخاطب و بقیه موضوعات نرم افزاری و سخت افزاری خود بستر همه کارها را انجام می‌دهد. کافی است شما ویدئوی خودتان را با عنوان و توضیح مناسب در بستر بارگذاری کنید و از آن طرف ،بستر هر کاری را برای جذب بازدید کننده لازم باشد انجام می‌دهد، تبلیغات می‌کند، سئو می‌کند، کمپین های بازاریابی اجرا می‌کند تا بازدیدکننده و استفاده کننده بیشتر و بیشتری را به سمت پلتفرم جذب کند.

برای مثالی دیگر شاید بد نباشد از اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم یاد کرد که فرصت حضور گسترده مخاطبان برای معرفی و فروش محصول در این بستر، یکی از فرصتهایی است که طی سالها در ایران از آن به خوبی استفاده شد، در اینستاگرام فقط کافیست عکس و ویدئوی مناسب و مورد پسند یا مورد توجه مخاطب را تولید کرد، آن را با یک توضیح یا کپشن خوب همراه با تعدادی هشتگ برای دسترسی بهتر منتشر  و باید سعی کرد مخاطب بیشتری آن را ببیند. محتوایتان را در معرض دید افراد بیشتری قرار دهید و بعد از طریق یادداشت‌ها، کامنت‌ها و پیام‌ها (دایرکت با مشتری بالقوه ارتباط برقرار کرد و آنرا به مشتری تبدیل کرد) و اما مارکت پلیس در واقع همان پلتفرم است فقط یک فرق کوچک اما کاملاً بنیادی دارد علاوه بر تبادل داده ای و محتوایی ، تبادل مالی نیز بر بستر پلتفرم انجام می‌شود، در واقع مارکت پلیس‌ها پلتفرم‌هایی هستند که تبادل مالی نیز در آنها انجام می‌شود.

مزیت اصلی مارکت پلیس ها اینجا مشخص است بر خلاف فروشگاه اینترنتی کار جمع کردن مشتری، جلب توجه او و اعتمادسازی در ذهن مشتری را مارکت پلیس انجام می‌دهد. چون یک پلتفرم است همه کارهای زیرساختی را نیز مارکت پلیس انجام می‌دهد و امکان دریافت وجه از مخاطب را نیز به صورت آنلاین دارد. بسته به نوع مارکت پلیس ممکن است مانند دیجی کالا وظیفه توزیع و لجستیک را نیز به عهده بگیرد یا مانند ایسام و باسلام، فقط بر انجام عمل ارسال نظارت داشته باشد.

برای کسب و کارهای بسیاری، از کسب و کارهای کوچک و خانگی گرفته تا کسب و کارهای بزرگ و کارخانه ها امروزه اهمیت مارکت پلیسها کاملاً واضح است، کار فروش اینترنتی را که پیچیدگی‌های زیادی برای تولید کننده و تأمین کننده دارد بسیار ساده می‌کنند و به آنها اجازه می‌دهند به جای اینکه بر موضوعات تخصصی مانند بازاریابی محتوایی، سئو، شبکه های اجتماعی و مانند آن تمرکز کنند، تمرکز خود را بر محصول یا خدمتی که ارائه می‌کنند بگذارند.

مزیت مارکت پلیس

مزیت مارکت پلیس ها برای اقتصاد و کسب و کارها

هوشمندی داده و اتصال از مهمترین مؤلفه های انقلاب صنعتی چهارم است؛ انقلابی که تغییراتی بنیادین و تحولاتی گسترده در نحوه زندگی و کارکردن ما بر روی زمین ایجاد کرده است. یکی از مهمترین مظاهر انقلاب صنعتی چهارم، اقتصاد دیجیتال و ظهور کسب و کارهای پلتفرمی است؛ مدلی از اقتصاد که محصول ادغام اینترنت با تولید کشاورزی، تجارت و خدمات در ابعاد مختلف است. این امر به ظهور چهارچوب های کسب وکاری جدیدی منجر شده که مبنای آن بر ارزشهایی مانند اتوماتیک شدن فرآیندها، به اشتراک گذاری و همکاری استوار است و مهمترین مزیت آن نسبت به مدلهای سنتی موفقیت همه طرفها و خلق ارزش مشترک برای همه ذی نفعان است. مارکت پلیس‌ها یکی از موفق ترین این نمونه ها هستند؛ مدلی از کسب وکار که مسیر انتقال کسب و کارها به عصر اقتصاد دیجیتال است.

برای درک این تغییرات بنیادین کافی است نگاهی به فهرست ارزشمندترین کمپانی‌های جهان بیندازیم در حالی که در سال ۱۹۷۰ با ارزش ترین شرکتهای جهان از صنایعی مانند انرژی نفت و گاز و خودروسازی بودند، امروز ۷ شرکت از ۱۰ شرکت با ارزش جهان شرکتهای تکنولوژی محور هستند؛ شرکتهایی مانند علی بابا ،آمازون، فیس بوک و اپل که با مدل اقتصاد پلتفرمی فعالیت می‌کنند.

با وجود اهمیت حیاتی مفهوم مارکت پلیس‌ها و گره خوردن آینده اقتصاد و قدرت نرم کشورها به این مدل، هنوز آشنایی بسیار اندکی از آن در کشور ما وجود دارد مارکت پلیس مفهومی ناآشنا در میان فعالان اقتصادی کشور کسب و کارها، فروشندگان و تجار، تولید کنندگان، صاحبان صنایع، دولتمردان و مردم در کشور ماست. در سال ۱۳۹۹ تنها ۳ درصد از سهم خرده فروشی ایران آنلاین بود، این عدد در چین حدود ۴۵ درصد و در ترکیه حدود ۹ درصد است. البته رشد سهم تجارت الکترونیک در کشور فقط به شناخت و آگاهی از مدلهای اقتصاد پلتفرمی وابسته نیست، اما این آگاهی و آشناشدن فعالان، مردم و سیاست گذاران با این مدلها یکی از شروط لازم رشد است.

مارکت پلیس ها به عنوان مدل دیجیتال شده تجارت در جهان امروز منافع پرشماری برای ذی نفعان مختلف دارند. این مدل وقتی رشد می‌کند و مقیاس پذیر می‌شود که منافع همه طرفها تأمین شود. برخلاف مدل‌های سنتی، سود یک طرف در گروی زیان طرف مقابل نیست و اگر چنین اتفاقی رخ دهد آن مارکت پلیس خیلی زود شکست میخورد یا مقیاس پذیر نمی شود. در این بستر مشتریان به میلیون‌ها کالا یا خدمت دسترسی دارند و مدل بازار رقابت کامل ایجاد می‌شود و کاربر به بهترین کالا یا خدمت با کمترین هزینه دسترسی خواهد داشت. فروشنده با دسترسی به میلیون‌ها مشتری به بازاری دسترسی دارد که مرز یا محدودیت فیزیکی ندارد و با رشد این مدل اقتصاد کشور و زنجیره تأمین و توزیع خدمات و کالاها در شفافترین و بهینه ترین حالت خود قرار می‌گیرد و منجر به رشد اقتصادی کشور می‌شود.

ویژگی های مارکت پلیس

ویژگی های مارکت پلیس

مارکت‌پلیس یا فضای بازاریابی و فروش آنلاین، دارای ویژگی‌های مختلفی است که عبارتند از:

گستردگی و تنوع محصولات: فضای مارکت‌پلیس به دلیل دسترسی آسان و گسترده به اینترنت، توانسته است برای هر دسته کالایی از لوازم الکترونیکی گرفته تا لوازم ورزشی و آرایشی به مشتریان خود خدمات رسانی کند.

آسانی و راحتی: استفاده از فضای مارکت‌پلیس بسیار ساده و راحت است. کاربران می‌توانند با استفاده از تلفن همراه یا کامپیوتر خود به راحتی به سایت‌های مارکت‌پلیس دسترسی پیدا کنند و سفارشات خود را ثبت کنند.

قیمت مناسب: یکی از ویژگی‌های مهم مارکت‌پلیس، قیمت مناسب با توجه به رقابت فراوان و وجود فروشندگان متعدد است.

قابلیت مقایسه: امکان مقایسه قیمت و مشخصات محصولات مختلف در فضای مارکت‌پلیس، به مشتریان کمک می‌کند تا بتوانند با دقت بهتری انتخاب کنند و از خریدی بهترین استفاده کنند.

استفاده از نظرات کابران: مشتریان می‌توانند نظرات خود را درباره محصولات و فروشندگان در فضای مارکت‌پلیس ثبت کنند که به دیگر کاربران به عنوان راهنمایی در خرید اینترنتی خدمت می‌کند.

پشتیبانی بهتر: بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی در فضای مارکت‌پلیس، امکان پشتیبانی آنلاین و یا تلفنی را ارائه می‌دهند که به مشتریان کمک می‌کند تا در هنگام بروز مشکلات در خرید یا دریافت سفارش، به راحتی با فروشنده ارتباط برقرار کنند و مشکلات خود را حل کنند.

سهولت پرداخت: اکثر فروشگاه‌های اینترنتی در فضای مارکت‌پلیس، روش‌های پرداخت متنوعی را ارائه می‌دهند از جمله پرداخت آنلاین با کارت بانکی، پرداخت در محل تحویل، پرداخت نقدی و...

مراحل راه اندازی مارکت پلیس

مراحل راه اندازی مارکت پلیس

راه‌اندازی یک فضای مارکت‌پلیس شامل چند مرحله می‌باشد که به صورت کلی شامل مراحل زیر می‌شود:

بررسی بازار: بررسی بازار و تحلیل نیازهای مشتریان، بررسی رقبا، بررسی ترند‌ها و تحولات بازار و ارزیابی موفقیت یک فضای مارکت‌پلیس برای شروع کار بسیار مهم است.

ایجاد برند: ایجاد یک برند معتبر و منحصر به فرد، باعث می‌شود که شما در نظر مشتریان بیشتر به یاد بمانید. ایجاد برند شامل ایجاد لوگو، وب سایت، حضور در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات در اینترنت است.

انتخاب مدل کسب‌وکار: انتخاب مدل کسب‌وکار برای فضای مارکت‌پلیس شامل انتخاب نوع تعامل با فروشندگان و مشتریان است. در این مرحله باید تعیین کنید که فضای مارکت‌پلیس شما به عنوان یک بازار متقابل بین مشتریان و فروشندگان عمل خواهد کرد یا به عنوان یک پلتفرم ارائه‌دهنده خدمات به فروشندگان و مشتریان.

طراحی و ساخت نرم‌افزار: بعد از تعیین مدل کسب‌وکار، نرم‌افزاری که امکان اتصال فروشندگان به فضای مارکت‌پلیس و همچنین خرید مشتریان از فروشندگان را فراهم می‌کند، باید طراحی و پیاده سازی شود. در این مرحله مهم است که نرم‌افزار به شکلی طراحی شود که تجربه خریدی عالی برای مشتریان فراهم شود و اطلاعاتی مانند قیمت‌ها، نام محصولات، توضیحات و نظرات مشتریان در سایت قرار داده شود.

جذب فروشندگان: در این مرحله، باید فروشندگان را جذب کنید تا برای فروش محصولات خود در فضای مارکت‌پلیس ثبت نام کنند. برای این منظور، می‌توانید با ارائه‌ی تخفیف‌های خاص و فراهم کردن محیطی مناسب برای فروش و بازاریابی، فروشندگان را به فضای مارکت‌پلیس خود جذب کنید.

تبلیغات: برای جذب مشتریان به فضای مارکت‌پلیس، باید از راه‌های تبلیغاتی استفاده کرد. تبلیغات آنلاین و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند از جمله روش‌های موثر جذب مشتریان باشند.

مدیریت فروش: برای مدیریت فروش در فضای مارکت‌پلیس باید نرم‌افزاری برای پردازش سفارشات، پرداخت، ارسال محصولات و مدیریت تبادل پول با فروشندگان توسعه داده شود.

حفظ مشتریان: برای حفظ مشتریان، باید برای آن‌ها ارزش افزوده‌ی مطلوبی را ارائه کرد، برای این منظور می‌توانید از روش‌هایی مانند ارائه تخفیف‌های ویژه، برگزاری مسابقات و قرعه‌کشی‌های جذاب، ارسال خبرنامه‌های مفید و متنوع و یا برگزاری جلسات انبوه با مشتریان استفاده کنید. هدف این مرحله، تشویق مشتریان به بازگشت به فضای مارکت‌پلیس شما در آینده و حفظ آن‌ها به عنوان مشتری دائمی است.

طراحی پلتفرم مارکت پلیس

شرکت طراحی اپلیکیشن پیشگامان دامنه فناوری، با 15 سال سابقه در زمینه طراحی و پیاده سازی انواع زیرساخت های نرم افزاری، اقدام به پیاده سازی سیستم مارکت پلیس (چند فروشگاهی) با آخرین متدهای نرم افزاری و داشبورد مدیریت کاملا پیشرفته نموده است. جهت دریافت مشاوره های رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در این موضوع به سایت پیشگامان دامنه فناوری به آدرس www.pdf.co.ir مراجعه نموده یا با شماره 05138466685 تماس حاصل فرمائید.

ثبت نظر