✳️ اصطلاح لینک جویس ( Link juice ) در سئو به مفهوم ارزش و اعتباری بوده که از طریق هایپر لینک های یک سایت و یا صفحه به سایت و فروشگاه اینترنتی دیگر داده میشود. موتورهای جستجو برای هایپرلینکها ارزش قائلند و در رتبه بندی نیز این موضوع را لحاظ می کنند .
لینک جویس (Link juice) چیست؟
اصطلاح لینک جویس ( Link juice ) در سئو به مفهوم ارزش و اعتباری بوده که از طریق هایپر لینک های یک سایت و یا صفحه به سایت و فروشگاه اینترنتی دیگر داده میشود. موتورهای جستجو برای هایپرلینکها ارزش قائلند و در رتبه بندی سایت نیز این موضوع را لحاظ می کنند .
دریافت لینک به دو صورت مستقیم و یا غیر مستقیم می باشد , در لینک سازی مستقیم , خودتان اقدام به انتشار و به اشتراک گذاری محتواهایتان میکنید ولی در لینک سازی غیر مستقیم شما با نوشتن یک محتوای باکیفیت , کاربران و مخاطبین خود را برای به اشتراک گذاری تشویق میکنید در نتیجه آنها یک لینک طبیعی به سایت شما خواهند داد که با توجه به سایت ها دارای کیفیت های متفاوتی خواهند داشت , به فرایند لینک سازی از دیگر سایت ها به سایت شما لینک جویس می گویند .
عملکرد Link Juice چگونه است؟
فرض میکنیم شما مالک سایتهایی به نامهای A و B هستید و تمام پارامترهای رتبهدهی هر دو سایت را یکسان در نظر بگیرید با این تفاوت که سایت A حاوی یک لینک بوده درحالیکه سایت B هیچ لینکی ندارد. در این شرایط، سایت A بخاطر دریافت لینک جویس دریافتی خود از سایتهای خارجی ، در نتایج جستجو ، رتبهی بهتری خواهد داشت.
مورد دیگری که باید به آن توجه کرد این است که لینک جویسها بهصورت دو طرفه هستند. برای واضح شدن این موضوع، با مثالی پیش میرویم. فرض کنیم سایتهایی که به A لینک دادهاند به سایتهای دیگر نیز لینک دادهاند، در حالی که سایتهایی که به B لینک دادهاند منحصراً از آن در سایت خود نام بردهاند. در این وضعیت درصد Link Juiceهای دریافتی B از A بیشتر خواهد بود. این امر شانس سایت B را برای داشتن رنک بالاتر، بیشتر میکند.
مطالعه بیشتر: لینک سازی (link building) چیست ؟
ایجاد Link Juice
یکی از مواردی که می توان از هدر رفت لینک جویس ها پیشگیری کرد لینک های نوفالو هستند , لینکهای نوفالو در واقع لینک هایی هستند که با به کار بردن تگ rel=”nofollow” در آنها، به موتورهای جستجو این پیام داده میشود که این لینکها در رتبهی صفحه هیچ تأثیری نداشته باشند .
لینک های فالو هستند که در لینک جویس بر روی سئو تاثیر گذار هستند و جزء پارامترهای سئو خارجی محسوب می شوند , بطور مثال شما اگر در صفحه ای دو لینک فالو داشته باشین لینک جویس ها بصورت 50-50 در آن دو تقسیم خواهند شد .
مدیریت رتبه سایت (PageRank sculpting) به این معناست که وب مستر به برخی از لینکهای خروجی خود می تواند attribute نوفالو دهد که موجب میشود لینک جویس از صفحهای که شامل لینک نوفالو میشود انتقال نیابد و به سایر لینک ها فالو انتقال یابد .
آموزش ساخت لینک جویس
در تصویر زیر شما مشاهده می کنید که سایت Link Juice خود را بهصورت مساوی بین ۳ سایت مقابل توزیع میکند اما تفاوت اینجاست که لینک نوفالو ، آن را دریافت نمیکند.
شما می توانید برای مدیریت درست لینک جویس ها با استفاده از خصوصیت نوفالو آنها را مدیریت کنید برای مثال در قسمت نظرات با استفاده از خصوصیت نوفالو از لینک های مضر و اسپم جلوگری می توان کرد . شما با خصوصیت فالو می توانید جریان طبیعی را در سایت خود مدیریت کنید .
لینک جویس ها در سایت باعث خواهند شد تا صفحات داخلی هم مانند صفحه اصلی سایت محبوب شوند . محبوبیت صفحات داخلی باعث افزایش رتبه صفحه اصلی خواهد شد .
منابعی که موجب ایجاد Link Juice میشوند:
☑️ صفحاتی که شامل محتوایی باکیفیت هستند.
☑️ صفحاتی که در نتایج اول موتورهای جستجو (SERP) قرار دارند.
☑️ صفحاتی که محتوایی مرتبط با سایت شما دارند.
☑️ صفحاتی که از رتبهی بالایی برخوردارند.
☑️ صفحاتی که بهطور نسبی، لینکهای outbound کمی دارند.
☑️ صفحاتی که شامل محتواهای ایجاد شده توسط کاربران هستند.
☑️ صفحاتی که از نظر کاربران شبکههای اجتماعی محبوب هستند به این معنا که این صفحات بارها در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شوند.
چه مواردی از ایجاد Link Juice جلوگیری میکنند:
✔️ صفحاتی که لینکهای مربوط به سایت شما را نوفالو کردهاند.
✔️ صفحاتی که شامل محتوایی غیر مرتبط هستند.
✔️ صفحاتی که دارای لینکهای زیادی هستند مانند بنرها و لینک های تبلیغاتی .
✔️ صفحاتی که در موتورهای جستجو ایندکس نشدهاند.
✔️ لینکهای پولی.
✔️ تبادل لینک . در واقع زمانی که لینک خود را به سایتی میدهید و در ازای آن، لینک از سایت مقابل دریافت میکنید، اثر لینک جویس را خنثی میکند.
✔️ لینکهای سایتی که بدون محتواست و رتبهی خاصی ندارد.
چگونه یک صفحه میتواند Link Juice بیشتری دریافت کند؟
لینکدهی داخلی یکی از مهمترین منابع ایجاد لینک جویس است و تمرکز بر روی صفحات پربازدید سایت بر روی سئو سایت تاثیر گذار می باشد . مانند دیگر عناصر سئوی داخلی ، لینکدهی داخلی نیز با جستجوی کلمات کلیدی شروع میشود. در ابتدا صفحات پربازدید سایت خود را شناسایی کرده سپس لیستی از کلمات کلیدی مورد نظر خود تهیه کنید و آنها را به صفحاتی از سایت خود لینک دهید که شامل این کلمات میشوند .
در هنگام لینک دهی به این نکته توجه داشته باشید که برای لینک سازی تنها یک کلمه را به هایپرلینک تبدیل نکنید چرا که موجب میشود موتور جستجو ، آن را بهعنوان اسپم شناسایی کند. سعی کنید تا جای ممکن از کلمات مترادف آنها نیز استفاده کنید تا از تکرار بیش از حد، جلوگیری شود. آخرین نکته در لینک سازی این است که لینک های غیر ضروری را از صفحات خود حذف کنید تا کیفیت لینک های بهتری داشته باشید . شما با استفاده از Google Search Concole میتوانید تعداد لینکهای داخلی بر روی یک صفحه را نسبت به تعداد جستجوها مشخص کنید.
چگونه Link Juice فعلی خود را بالا ببریم
لینک سازی داخلی ( لینک جویس ) برای رتبه دهی یک صفحه در نتایج جستجو بسیار مهم است، بهینهسازی لینک ها یکی از مسائل مهم در سئو است که در به دو بخش تقسیم شده است:
✳️ افزایش Link Juice فعلی خود
✳️ دریافت Link Juice بیشتر از منابع مختلف
مطالعه بیشتر: تولید محتوا چیست؟ ✔️ مراحل تولید محتوا و انواع آن
لینکهای داخلی
ممکن است برخی از صفحات با ارزش و پربازدید شما منابعی از لینک جویس باشند که تاکنون به آنها توجه نکردهاید. فقط کافی است ارزش آنها را بین دیگر صفحات خود توزیع کنید. برای بهینهسازی لینکهای داخلی در یک صفحهی مشخص ، کلمات کلیدی و مترادفهای آنها LSI را مشخص کنید که با محتوای مورد نظر و صفحات لینک داده شده با آنها مرتبط باشند. به این نکته توجه کنید که تنها باید به صفحاتی با محتوای مرتبط با کلمات کلیدی لینک بدهید، در غیر این صورت گوگل آنها را بهعنوان اسپم شناسایی خواهد کرد و بر روی صفحات شما تاثیر منفی خواهد گذاشت .
چگونه Link Juiceهای بیشتری دریافت کنیم
استفاده از تگ «hreflang» برای وبسایتهای بینالمللی
سایتهایی که مخاطبانی از کشورهای مختلف را هدف خود قرار میدهند ممکن است محتوای خود را متناسب با زبان آن کشورها ، بازنویسی و ترجمه کنند. تگ «hreflang» نسخههای متفاوت این صفحات را به موتورهای جستجو معرفی میکند تا مناسبترین نسخه نسبت به زبان و موقعیت جغرافیایی یک کاربر برای وی به نمایش درآید. این تگ همچنین تقسیم لینک جویس بین یک صفحه و نسخههای دیگر آن را امکانپذیر میکند که در نتیجه، رتبهی بالایی برای صفحهی مورد نظر در موتور جستجوی بومی خود رقم خواهد زد.
بازیابی لینک (Link Reclamation)
بازیابی لینک بیشتر به منظور یافتن و بازسازی لینکهای قدیمی است که به سایت شما ارجاع داده میشوند. از طریق گزارشهای ایندکس Google Search Console میتوانید URLهایی با ارور ۴۰۴ را بیابید. برای احیای این لینکها، آنها را به صفحه اصلی خود یا دیگر صفحات نامرتبط ریدایرکت نکنید. این امر موجب میشود گوگل صفحه اصلی شما را با ارور ۴۰۴ ببیند که بر نرخ تبدیل سایتتان تأثیر منفی خواهد داشت.
مطالعه بیشتر: آموزش جامع سئو داخلی سایت
ایجاد محتوای جذاب و با ارزش با استفاده از تکنیک آسمانخراش
تولید مقالات و محتوای با ارزش در بالا بردن لینک جویس موثر است , برای تولید محتوای ارزشمند از روش های زیر استفاده کنید : استفاده از موضوعات پرطرفدار : موضوعهای جالب را طبقهبندی کنید و طبق آن ۱۰ یا ۲۰ موضوع برتر را در دستور کار خود قرار دهید. آنها را مطابق با میل کاربران خود ایجاد کنید و از نکات ریز و مهم و مثالهای متعددی استفاده نمایید.
بروزرسانی محتوا : محتوای ما هر روز در حال قدیمی شدن هستند. با کسب اطلاعات بهروز در مورد مطالب قدیمی خود و بازنویسی یا آپدیت کردن آنها توجهات بیشتری را به خود جلب خواهد کرد. طراحی گرافیکی : امروزه اینفوگرافیکها بهراحتی و سریعتر به اشتراک گذاشته میشوند. پس باید بیشتر از عناصر بصری در محتوای خود استفاده کنید. پس از انجام تمام این مراحل، محتوای مورد نظر را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید و مخاطبانتان را تشویق به انتقال و اشتراک گذاری آن کنید.
گسترش فعالیت ، بررسی رقبا و معرفی خود به دیگران
اکنونکه محتوای جذابی فراهم کردید، به سختترین مرحلهی ایجاد لینک میرسیم. برای اینکه مطمئن شوید کاربران به محتوای شما لینک خواهند داد، لازم است رقبای خود را بیابید و آنها را بررسی کنید. از ابزارهای مثل Open Site Explorer برای یافتن سایتهایی که به رقبای شما اشاره کردهاند استفاده کنید. از بررسی صفحههایی مانند فروم و دایرکتوریها، صرف نظر کنید چراکه تهدیدی برای شما بهحساب نمیآیند بلکه باید لیستی از وبسایتهایی را بیابید که:
☑️ در صنعت شما فعالاند و یا به فعالیت در آن علاقهمندند،
☑️ حوزهی کاری آنها با شما دقیقاً یکی است،
☑️ از پیش، به محتوایی شبیه به محتوای شما لینک دادهاند.
زمانی که لینک اینچنین سایتهایی را یافتید آنها را بررسی کرده و میزان اعتبار آنها را بسنجید. با این کار میتوانید رقبای قوی خود را شناسایی کرده و از آنها پیشی بگیرید. زمانی که بکلینکها را یافتید باید بر روی ارزش محتوای خود کار کرده و همچنین لینکهای شکستهی خود را بازسازی کنید. حال زمان آن رسیده که به نویسندگان مورد نظر خود ایمیل ارسال کنید. برای این کار یک قالب کلی انتخاب نمایید تا در روند ارسال ایمیل به شما کمک کند ذکر موارد مهم را فراموش نکنید. به یاد داشته باشید که لینک جویس از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه معیاری است که مردم توسط آن، محتوا، سایت و برند شما را مورد بحث قرار میدهند. پس با رعایت موارد گفته شده در این مقاله اعتبار برند خود را بالا ببرید.
ثبت نظر