"ریزش یا نشت بازار" به معنی از دست دادن معاملات درون پلتفرم و عدم دریافت کمیسیون است. به عبارت دیگر، این یک مشکل بزرگ برای ارائه دهندگان سیستم است که افراد معاملات خود را خارج از سیستم پرداخت شما انجام می دهند.
چگونه از دور زدن کاربران برای عدم پرداخت کمیسیون جلوگیری کنیم؟
چگونه می توان سخت ترین چالش مدل کسب و کار بازار را حل کرد: نشت پلت فرم.(دور زدن سیستم پرداخت)
این فصل از راهنمای نحوه ایجاد یک مارکت پلیس به شما کمک میکند که بفهمید که چطور حتی با ایجاد ارزش برای کاربران، آنها سیستم پرداخت شما را دور نزنند!!!
"ریزش یا نشت بازار" به معنی از دست دادن معاملات و دریافت کمیسیون است. به عبارت دیگر، این یک مشکل بزرگ برای ارائه دهندگان سیستم است که افراد معاملات خود را خارج از سیستم پرداخت شما انجام می دهند. به عنوان مثال، در یک بازار آنلاین، اگر فردی به جای خرید کالاهایی که در سیستم مارکت پلیس قرار دارند، با فروشندگان خارج از بازار تماس بگیرد و پرداخت را به صورت مستقیم انجام دهد، باعث نشت یا ریزش بازار می شود.
به این مثال ها توجه کنید:
مثال اول: ما یک سیستم ارائه تخفیف داریم که در آن خدمات دهندگان زیادی حضور دارند، افراد باید کالا یا خدمات را از سیستم ما خریداری کرده و به فروشنده برای دریافت مراجعه نمایند، حال عده ای بدون خرید از سیستم، مستقیما به فروشنده مراجعه کرده و آن کالا و خدمات را به همان قیمت تخفیف دریافت می کند، در این حالت پلتفرم بابت معرفی و فروش کالا کمیسیون دریافت نخواهد کرد، این حالت رایج ترین شکل نشتی بازار می باشد.
مثال دوم: ما یک پلتفرم دورکاری تاسیس کرده ایم که در آن پروژه ها توسط کارفرماییان تعریف و توسط فریلنسرها تایید می شود. در این سیستم کارفرماییان و یا فریلنسرها ممکن است بخاطر عدم پرداخت کمیسیون، ارتباطات خارج از سیستم برقرار کنند، در این صورت پلتفرم هیچگونه پورسانتی دریافت نکرده و دچار نشتی بازار خواهد شد.
احتمالا با این دو مثال شما متوجه موضوع شدید، حال در این مقاله به توضیح این موضوع و روش های رفع آن می پردازیم.
سودآورترین مدل کسب درآمد در مارکت پلیس گرفتن کمیسیون به ازای هر تراکنش است، اکثر بازارهای آنلاین موفق از این روش استفاده می کنند. این مدل به خوبی کار می کند زیرا شما بخشی از تمام فروشهایی که در سایت شما انجام می شود را دریافت می کنید. این نکته نیز بسیار مهم است که با توجه به دریافت کمیسیون باید به ایجاد ارزش برای کاربران نیز توجه داشته باشید، اگر این کار را انجام ندهید، کاربران راههایی برای دور زدن سیستم پرداخت شما پیدا میکنند تا از پرداخت کارمزد به شما جلوگیری کنند. به این موضوع نشت پلت فرم بازار آنلاین (یا عدم واسطه گری) می گویند و این چالشی است که بسیاری از بنیانگذاران مارکت پلیس با آن روبرو هستند.
نکته مهم:
این مقاله چهارمین مقاله از سری مقالات آموزش صفر تا صد طراحی و پیاده سازی فروشگاه آنلاین و مارکت پلیس است، پیشنهاد می کنیم مقالات را پشت سر هم و از ابتدا مطالعه نمایید تا بهترین بازخورد را از کسب و کار آنلاین خود بدست آورید.
با ارائه ارزش در معامله از نشت بازار جلوگیری کنید
چگونه می توانید از نشت در مارکت پلیس جلوگیری کنید؟ از آنجایی که ما با بازارهای دو طرفه سروکار داریم، در هر معامله دو طرف دارید: ارائه دهنده (طرف ارائه دهنده محصول یا خدمات) و مشتری (طرف دریافت کننده محصول یا خدمات). شما باید در نظر بگیرید که چگونه برای هر دوی آنها ارزش ایجاد کنید. بهترین استراتژی بستگی زیادی به خدمات و قابلیت های خاص شما دارد. در این مقاله متداول ترین روش های ارائه ارزش برای هر دو طرف معامله را مرور خواهیم کرد.
ارزش برای افرادی که محصولات را ارائه می دهند: امنیت
اگر ارائه دهندگان شما افراد حقیقی هستند، بهترین راه برای ارائه ارزش (و در نتیجه جلوگیری از نشت بازار) تمرکز بر اعتماد و ایمنی بازار شما است. مردم معمولا در اعتماد به افراد غریبه مردد هستند مثلا با خود می گویند اگر ماشین یا دریل برقی خود را به غریبه ای اجاره دهم، چگونه می توانم مطمئن شوم که آن را نمی دزدد، خراب نمی کند یا نمی شکند؟ این بی اعتمادی اصطکاک زیادی در بازارهای C2C ایجاد می کند. خود بازار مارکت پلیس می تواند با عمل به عنوان یک واسطه قابل اعتماد، اصطکاک را کاهش دهد.
اگر بازار خدمات اجاره دارید، می توانید برای آنها، بیمه ارائه دهید تا اگر کالایی به سرقت رفته یا شکسته شود، آن را پوشش دهد، اما این قابلیت فقط در صورتی انجام شود که پرداخت از طریق سیستم پرداخت بازار شما انجام شده باشد.
صرف داشتن یک قرارداد رسمی بین طرفین می تواند برای ایجاد احساس امنیت کافی باشد.
اگر در ابتدا نمی توانید بیمه ارائه دهید یا نمی توانید شرکت بیمه ای را پیدا کنید که بخواهد بسته ای مناسب برای مارکت پلیس شما تهیه کند، گزینه دیگر استفاده از ودیعه اجاره است. اساساً مشتری پیش پرداختی می پردازد که در صورت آسیب نرسیدن به کالا برگردانده می شود. اما این موضوع هم می تواند دارای ایراداتی باشد مثلا برای موارد گران قیمت مردم از انتقال مبالغ هنگفت پول احتیاط می کنند، در حالی که ودیعه های کم ممکن است حوادث جدی را پوشش ندهند.
صرفا داشتن یک قرارداد رسمی بین طرفین می تواند برای ایجاد احساس امنیت کافی باشد مثلا مشتری هنگام رزرو باید شرایط بازار اجاره را بپذیرد، در این قراداد، بازار می تواند آنچه را که در صورت تقلب یا کالاهای آسیب دیده اتفاق می افتد، مشخص کند، اگر مشتری این شرایط را نقض کند، می تواند با عواقب قانونی روبرو شود که در آن معامله به راحتی قابل اثبات است.
اگر به جای ارائه خدمات اجاره، کالا می فروشید، دیگر لازم نیست نگران آسیب دیدن اقلام باشید. به احتمال زیاد برای شما مهم نیست که پس از دریافت پول شما چه اتفاقی برای کالا می افتد. با این حال، مسائل دیگری وجود دارد که می تواند برای فروشندگان مشکل ایجاد کند مانند مشکلات در ارسال کالا، به عنوان مثال، خریدار میتواند ادعا کند که کالا را دریافت نکرده یا شکسته و تقلبی است و درخواست بازپرداخت وجه کند.
این می تواند یک مشکل بزرگ برای فروشنده باشد، مارکت پلیس می تواند تصمیم بگیرد که این خطر را با رسیدگی به تمام شرایط اختلاف برای محافظت از فروشندگان کاهش دهد. روشهای مختلفی برای جلوگیری از این موضوع است، بطور مثال مامور پست کالا را به مشتری تحویل داده و از او رسید بگیرید.
سیستم های بازخورد نظرات راه دیگری برای تامین امنیت است برای مثال کسب رتبه بد برای فروشندگان ممکن است معاملات آتی آنها را خراب کند. امروزه تقریباً هر بازار موفقی از سیستم مشابهی استفاده می کند. تاکتیکهای بسیاری وجود دارد که بازارها میتوانند از آنها برای معنادارتر کردن سیستمهای بازخورد برای بازارها استفاده کنند.
سیستم های بازخورد یک مزیت اضافی برای ارائه دهندگان دارد و آن این است که به آنها کمک می کند بیشتر بفروشند. بسیاری از مطالعات نشان دادهاند که فروشندگان با شهرت خوب میتوانند قیمتهای بالاتری نسبت به فروشندگان محصولات مشابه با رتبهبندی پایینتر دریافت کنند. مثلا میزبانهای جاباما معمولاً با قیمت پایینتری شروع میکنند و در حالی که شهرت خود را افزایش میدهند، قیمت آن را افزایش میدهند.
در بازارهای خدمات، پرداخت آنلاین به خودی خود ممکن است امنیت ارائه دهندگان را فراهم کند. اسنپ نمونه بارز این موضوع است، یک راننده تاکسی می تواند تمام مبالغ را بصورت نقد از مسافر دریافت کند و به شرکت پورسانت ندهد از طرفی هم ممکن است برای راننده وجود پول نقد زیاد خطرناک باشد، اما وجود کیف پول آنلاین و درگاه بانکی می تواند برای مسافر و راننده کاربردی و مناسب باشد.
ارزش برای ارائه دهندگان خدمات حرفه ای: ابزار
اگر ارائه دهندگان بازار خدمات شما بسیار فعال هستند که کل کسب و کار خود (یا حداقل بخش قابل توجهی از آن) را با ارائه خدمات در پلتفرم شما می گذرانند و ممکن است نیاز داشته باشید که از راه های مختلفی ارزش ارائه دهید. معمولا در بیشتر موارد پس از اینکه مشتری ارائه دهنده ای را که دوست دارد پیدا کرد، احتمالاً دوباره از خدمات ارائه دهنده استفاده خواهد کرد.
آنچه اغلب اتفاق می افتد این است که اولین تراکنش از طریق بازار انجام می شود، اما ممکن است معاملات بعدی از طریق کانال های دیگر انجام می شود. دلایل این امر واضح است: مشتری و ارائه دهنده پس از اولین تراکنش موفق به یکدیگر اعتماد می کنند و با هم مستقیما ارتباط برقرار می کنند. آنها احتمالا اطلاعات تماس خود را رد و بدل کرده اند و دیگر نیازی به برقراری ارتباط از طریق پلتفرم ندارند. از آنجایی که ارائهدهنده میتواند قیمت پایینتری را به مشتری ارائه دهد (قیمتی بدون کمیسیون بازار) این گزینه کاملاً وسوسهانگیز میشود.
مارکت پلیس ها می توانند با تمرکز بر ثبت اولین تراکنش بین مشتریان و ارائه دهندگان نسبتاً موفق باشند. با این حال، استراتژی هایی برای گرفتن موارد بعدی نیز وجود دارد.
به ارائه دهندگان کمک کنید تا کسب و کار خود را با خودکار کردن کارهای روزمره اداره کنند. بازار شما دیگر فقط برای به دست آوردن مشتریان جدید نیست، شما می توانید با خودکار کردن کارهای روزمره به ارائه دهندگان کمک می کنید تا تجارت خود را بهتر اداره کنند. استفاده ابزارهای ارزشمند باعث می شود تا ارائه دهندگان سیستم پرداخت بازار شما را دور نزنند.
راه های مختلفی برای ارائه ارزش برای طرف عرضه وجود دارد. اگر ارائه دهندگان شما نیاز به ارائه خدمات خود در یک زمان دقیق دارند (به آرایشگر، نظافتچی، پرستار کودک یا ارائه دهنده اجاره فکر کنید)، احتمالاً می خواهید به آنها کمک کنید تا در دسترس بودن خود را با یک ویژگی زمان بندی مدیریت کنند. اگر فروشندگان در حال ارسال کالا هستند، می توانید به آنها کمک کنید تا موجودی خود را مدیریت کنند و تحویل را بهتر انجام دهند. با ارائه ابزارهای کافی، می توانید بخشی ضروری از فرآیند کسب و کار ارائه دهندگان خود باشید و کمیسیون شما هزینه کمی برای آن سطح از خدمات است.
ارزش برای مشتریان: کاهش اصطکاک
از دیدگاه مشتری، مهمترین کارکرد مارکت پلیس این است که معامله را تا حد امکان روان و آسان کند. راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد برای مثال، با حذف مراحل اضافه از فرآیند تراکنش، وجود روش های متنوع پرداخت و ارسال کالا و افزایش اعتماد. همه این استراتژی ها ممکن است از نشت بازار (دور زدن سیستم) در سمت مشتریان جلوگیری کنند.
مطالعات نشان داده است که اگر خرید آسان تر باشد، مردم بیشتر خرید خواهند کرد. افراد ممکن است از معامله صرفاً به این دلیل که پرداخت بسیار خسته کننده و طولانی دارند صرف نظر کنند.
وجود محبوبیت خوب فروشندگان از دیدگاه مشتری نیز مهم است. میهمان های جاباما از نظرات بهعنوان مکانیزم بررسی استفاده میکنند و ممکن است فقط رزروهایی را انجام دهند که نظرات مثبتی دارد.
استراتژیهای ارتباطی میتوانند مانع نشت پلت فرم شوند، اما همیشه درست عمل نمی کنند.
اگر قادر به ارائه ارزش کافی در فرآیند معامله نیستید، چند استراتژی وجود دارد که ممکن است به جلوگیری از نشت بازار کمک کند. با این حال، هیچ یک از آنها 100 درصد موثر نیستند و برخی از آنها می توانند ضرر بیشتری داشته باشند، بنابراین آنها باید با احتیاط استفاده شوند. از آنها می توانید به عنوان مکملی برای استراتژی های مورد بحث که در بالا گفته شد استفاده کنید.
یک روش این است که با کاربران خود ارتباط برقرار کنید: به آنها یادآوری کنید که کمیسیون ها عاملی هستند که سایت را حفظ می کنند و اگر افراد آن را دور بزنند، سایت شما از بین خواهد رفت. از طرف دیگر، می توانید رویکرد سخت گیرانه تری را در پیش بگیرید و به کاربران یادآوری کنید که کسانی که سیستم را دور می زنند، از سیستم حذف خواهند شد. با این حال، این موضوع ممکن است بهترین راه برای ایجاد حس همکاری و تعامل در بازار شما نباشد.
همچنین میتوانید تبادل اطلاعات تماس بین فروشنده و خریدار را قبل از انجام معامله سخت کنید. این رویکرد در حال حاضر در چندین پلتفرم بزرگ در حال استفاده است. برخی پلتفرم ها جزئیات تماس (مانند آدرس ایمیل و شماره تلفن) را از پیام های خصوصی بین کاربران حذف می کنند، با این حال، همیشه می توان این محدودیت را دور زد برای مثال، با نوشتن یک شماره تلفن با حروف. برخی دیگر نیز به هیچ وجه اجازه ارسال پیام خصوصی قبل از تراکنش را نمی دهد و باید همه سوالات باید به صورت عمومی پرسیده شوند. البته می توانید انتخاب کنید که اصلاً سیستم ارتباطی ارائه نکنید، پلتفرم هایی هم مانند دیجی کالا هیچگونه ارتباطی را بین خریدار و فروشنده برقرار نمی کنند و مدیریت تمام فرایند را خود بر عهده می گیرند.
اما در بیشتر موارد، این موضوع به سادگی نیست زیرا گاهی لازم است مشتری قبل از تصمیم گیری خرید با ارائه دهنده کالا و خدمات صحبت کند. ایجاد موانع ارتباطی بیش از حد باعث ایجاد اصطکاک در سایت شما می شود، کاربران شما را آزار می دهد و احتمالاً منجر به ترک سایت شما می شود.
شریک شدن در بازار شما می تواند از دور زدن جلوگیری کند
ارائه دهندگان خدمات و محصولات شما، شرکای شما هستند. اهداف شما و اهداف آنها باید در یک راستا باشد، اگر آنها برنده شوند، شما نیز برنده خواهید شد. برای اینکه یک بازار واقعاً موفق باشد، باید به جایی برسد که گروهی وفادار از ارائه دهندگان داشته باشد که احساس کنند بهترین منافع بازار و خدمات را ما به آنها ارائه می کنیم. اگر چنین جامعه ای از ارائه دهندگان بسازید، و دیگر لازم نیست نگران نشت بازار باشید.
یک راه برای دستیابی به این امر این است که به ارائه دهندگان سهام خود را ارائه دهید. بهترین ساختار شرکت برای این امر ایجاد یک شرکت تعاونی است. آنچه را که ممکن است به دلیل کندی تصمیم گیری از دست بدهید، می توانید با داشتن ارائه دهندگانی که واقعاً با اهداف شما همسو هستند، بازار شما را به همه کسانی که می شناسند معرفی می کنند، بیشتر تمایل دارند که خدمات خوبی به مشتریان شما ارائه دهند - و چه کسانی به دست آورید. قطعا سیستم پرداخت شما را دور نخواهد زد.
قانون طلایی اجتناب از نشت در بازار
اگر میخواهید مالک پلتفرم مارکت پلیس باشید، باید ارزش کافی را در معامله ارائه دهید، هم برای مشتری و هم برای ارائهدهنده. اگر ارائه دهندگان شما افرادی هستند که محصولات را اجاره می دهند یا می فروشند، باید بر اعتماد و امنیت تمرکز کنید. اگر فروشندگان شما حرفه ای هستند، ابزارهایی بسازید که به آنها کمک می کند تا کسب و کار خود را اداره کنند. خرید را تا حد امکان برای مشتریانتان بدون دردسر انجام دهید.
جمع بندی نهایی
"نشت مارکت پلیس" به معنی از دست دادن معاملات مارکت پلیس است. به عبارت دیگر، این مشکلی است که افراد معاملات خود را خارج از سیستم پرداخت شما انجام می دهند. به عنوان مثال، در یک بازار آنلاین، یک فردی به جای خرید کالاهایی که در سیستم شما قرار دارند، با فروشندگان شما خارج از بازار تماس بگیرد و پرداخت را به صورت مستقیم انجام دهد، باعث نشت بازار می شود.( سیستم شما را دور میزنند تا به پلتفرم کمیسون پرداخت نکنند)
بنابراین، در مورد راه هایی که می توان افراد را از دور زدن سیستم پرداخت شما منع کرد، دو راهکار رایج وجود دارد:
تعریف سیاست های مناسب: سایت شما باید سیاست های روشن و منطقی را برای جلوگیری از نشت بازار تعریف کند. این سیاست ها می توانند شامل نشان دادن مزایای استفاده از سیستم پرداخت شما در مقابل پرداخت مستقیم، ایجاد محدودیت هایی در استفاده از پلتفرم شما و غیره باشد.
ایجاد زمینه هایی برای رضایت بیشتر کاربران: شما می توانید برای رضایت کاربران خود، سیستم پرداختی کارآمد، روش های مختلف اعتبارسنجی و بررسی هویت، امکان خرید آسان، بیمه محصولات، پشتیبانی سریع و... را ارائه دهید تا کاربران احساس اطمینان و امنیت کنند. در این صورت، کاربران شما به احتمال زیاد برای انجام معاملات از سیستم پرداخت شما استفاده خواهند کرد و از پرداخت مستقیم خودداری خواهند کرد.
این مقاله، چهارمین آموزش از سری مقالات راه اندازی مارکت پلیس و کسب و کار آنلاین برای کارآفرینان و افرادی است که به دنبال توسعه کسب و کار اینترنتی خود هستند تهیه شده است، پیشنهاد میکنیم سایر مقالات را به ترتیب دنبال کنید.
ثبت نظر