✳️ همه گیری ویروس کرونا به طور جدی بر جهان تأثیر گذاشت و تغییراتی را ایجاد کرده که باید به آنها توجه کنیم، اولین تغییر این است که ما به دنیای آنلاین رفتهایم و حالا بسیاری از مشکلات و درخواست ها را میتوانیم از طریق اپلیکیشن ها حل کنیم، و اپلیکیشنهای پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و نمی توان اهمیت آنها را نادیده گرفت.
ترفندهای طراحی اپلیکیشن پزشکی و مراقبت های بهداشتی
همه گیری ویروس کرونا به طور جدی بر جهان تأثیر گذاشت و تغییراتی را ایجاد کرده که باید به آنها توجه کنیم، اولین تغییر این است که ما به دنیای آنلاین رفتهایم و حالا بسیاری از مشکلات و درخواست ها را میتوانیم از طریق اپلیکیشن ها حل کنیم، و اپلیکیشنهای پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و نمی توان اهمیت آنها را نادیده گرفت.
ایده توسعه اپلیکیشن های پزشکی امروزه بسیار محبوب شده است، این اپلیکیشن ها هم برای خدمات دهندگان و هم برای کاربران مفید هستند. در این مقاله درباره ساخت اپلیکیشنی در زمینه مراقبت های بهداشتی توضیح دادهایم. این مقاله را با دقت بخوانید یا برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید!
چرا باید برای مراقبت های بهداشتی اپلیکیشن بسازیم
از آنجایی که پیشگامان یک شرکت طراحی اپلیکیشن با تجربه گسترده در حوزه سلامت است، ما دقیقا می دانیم که چرا اپلیکیشن های مراقبت های بهداشتی برای مردم ضروری هستند و بازار به آنها نیاز دارد. سایت Statista ادعا می کند که کل درآمد بازار سلامت در سال ۲۰۱۹ به ۷/۱۳ میلیارد دلار رسیده بود. در پایان سال ۲۰۲۰، این رقم به ۱۷/۲۵ میلیارد دلار رسید. همچنین، آمار Ortholive نشان می دهد که بیش از ۶۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی حداقل یک برنامه سلامتی در گوشی های هوشمند خود دارند.
مزایای اپلیکیشن مراقبت های بهداشتی
✔️ دسترسی از راه دور. پزشکان و بیماران در تمام طول هفته و ۲۴ ساعته به اطلاعات مهم مرتبط با مراقبت های بهداشتی دسترسی دارند و بیماران نیازی به مراجعه حضوری به بیمارستان ها و مراکز درمانی ندارند. این اپلیکیشن ها، ویژگی های مفید دیگری را نیز به صورت آنلاین برای هر دو طرف فراهم می کنند.
✔️ بهینه سازی گردش کار. برنامه های مراقبت بهداشتی که برای کارکنان مراکز پزشکی ساخته شده به آنها کمک می کند تا بسیاری از کارهای خود را ساده کنند. پزشکان می توانند وظایف مهم خود را از طریق تلفن همراه و برنامه های تحت وب مدیریت کنند.
✔️ تشخیص دقیق تر. برخی از برنامه ها حاوی الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که به متخصصان کمک می کنند بیماری را سریعتر و دقیق تر تشخیص دهند. وجود سوابق و درمان های گذشته بیماران نیز در تشخیص پزشک ها تاثیر چشمگیری دارد.
✔️ صرفه جویی در هزینه ها. بیماران نیازی ندارند به صورت حضوری به پزشکان مراجعه کنند، بنابراین فقط هزینه نوبت دهی آنلاین را پرداخت می کنند. همچنین به دلیل بهینه سازی گردش کار، هزینه ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
✔️ سهولت. با استفاده از این اپلیکیشن ها می توان به اکثر مسائل رسیدگی کرد و مردم نیازی به ترک خانه خود ندارند. علاوه بر این، انجام سریعتر وظایف مختلف، اپلیکیشنهای مراقبتهای بهداشتی را جذابتر میکند.
انواع اپلیکیشن های مراقبت های بهداشتی
همانطور که گفتیم برنامه های مراقبت های بهداشتی انواع مختلفی دارند. و هنگامی که به دنبال توسعه دهندگان این برنامه ها هستید، باید نوع خاصی را برای ارائه داده های ورودی به برنامه نویسان در نظر بگیرید. بیایید نگاهی به انواع آنها بیندازیم.
اپلیکیشن های حرفه ای مراقبت های بهداشتی
این دسته شامل همه برنامههایی است که در فرآیندهای ارتباطی و درمانی نقش مهمی دارند. برخی از آنها عبارتند از برنامههای نوبت دهی، برنامههای بیمارستانی، برنامههای مرجع پزشکی و پایگاه های داده، برنامههای ردیابی سلامت، برنامههای تحت شبکه داخلی (برای پزشکان)، برنامههای کمک های پزشکی از راه دور، و غیره می شود.
برنامه های مراقبت های بهداشتی برای بیماران
برنامه هایی که ممکن است نیازی به دخالت پزشک نداشته باشند در این دسته قرار می گیرند. این برنامه ها اطلاعات مفید زیادی را برای بیماران فراهم می کنند. برنامههای آموزش پزشکی، برنامههای یادآور، برنامههای سبک زندگی سالم، برنامههای رژیم غذایی، برنامه های عارضه یابی برای مقاصد پیشگیرانه و غیره در این دسته قرار می گیرند. برنامههای تناسب اندام نیز در زمینه مراقبت های بهداشتی قرار می گیرند.
چگونه می توان از یک برنامه در حوزه مراقبت های بهداشتی کسب درآمد کرد؟
کسب درآمد دلیل اصلی ساخت هر نرم افزاری است، اما چگونه می توان از یک اپلیکیشن درآمدزایی کرد؟ هر اپلیکیشن ممکن است روشهای متفاوتی برای کسب درآمد داشته باشد. با این حال، برخی از این روش ها ممکن است برای برنامه های مراقبت های بهداشتی نیز مناسب باشند.
تبلیغات درون برنامه ای. برنامه های زیادی از این مدل درآمدی استفاده می کنند. اگر می خواهید برنامه ای را به صورت رایگان ارائه دهید، می توانید تبلیغاتی را از ارائه دهندگان مختلف نمایش دهید، اما توجه داشته باشید که تبلیغات باید مربوط به مراقبت های بهداشتی باشد. مثلاً اگر برنامه یادآور شما تبلیغات هتل ارائه دهد، بعید است که کاربران با پروژه شما ارتباط برقرار کنند.
مدل فریمیوم. برنامه شما به طور پیشفرض به صورت رایگان در دسترس خواهد بود، اما ممکن است دارای ویژگیهای پریمیومی هم باشد که دارای هزینه است. همچنین در صورت پرداخت مبلغی می توان نمایش تبلیغات را غیرفعال کرد. در مورد ویژگی های پریمیوم، به یاد داشته باشید که آنها باید مفید باشند تا مردم برای آنها پول بپردازند.
حمایت و اسپانسری. این مدل چیزی شبیه به تبلیغات درون برنامه ای است. اما شما با ارائه دهندگان تبلیغات مختلف کار نمی کنید، بلکه با یک حامی (اسپانسر) همکاری می کنید و خدمات آن را تبلیغ می کنید. بنابراین، برخی از کاربران شما ممکن است این محصول/خدمت را هیجان انگیز بدانند و آن را خریداری کنند.
کارمزد خدمات. برنامههایی که در زمینه نوبت دهی و سلامت از راه دور فعالیت می کنند مطمئناً راهکارهای پرداخت نیز دارند. بیماران هزینه خدمات ارائه شده را پرداخت می کنند و شما می توانید کارمزد تراکنش ها را دریافت کنید. اما باید به کاربران خود در مورد آن اطلاع دهید. همه چیز باید شفاف باشد
برنامه های پولی. برنامه شما به صورت پولی در دسترس خواهد بود، اما بدون تبلیغات درون برنامه ای. این برنامه باید ویژگی های جذابی ارائه دهد و مشکلات خاص کاربران را حل کند، در این حالت بیماران ممکن است آن را خریداری کنند.
کسب درآمد از فروش اطلاعات. این مدل درآمدزایی زمانی کار می کند که برنامه شما روزانه بیش از ۵۰ هزار کاربر داشته باشد. امروزه داده ها نوعی ارز محسوب می شوند که سازمان های مختلف ممکن است به آنها نیاز داشته باشند. اما این بدان معنا نیست که تمام اطلاعات شخصی و حساس فروخته می شود. داده های مربوط به کشورها، تلفن همراه کاربران، سن و غیره ممکن است به اشخاص ثالث فروخته شوند. توجه داشته باشید! کاربران شما باید با فروش این داده ها موافقت کنند.
گام های جامع برای ساخت اپلیکیشن مراقبت های بهداشتی
روند توسعه اپلیکیشن مراقبت های بهداشتی در تلفن های همراه شامل چند مرحله مهم است که می خواهیم به آنها بپردازیم. توصیه می کنیم قبل از شروع ساخت اپلیکیشن خود این بخش را به دقت مطالعه کنید.
یک استراتژی چند مرحله ای بسازید
این بخش شامل چند مرحله فرعی خواهد بود. استراتژی درست به طور مستقیم به مراحل انتخاب شده بستگی دارد.
نوع برنامه را انتخاب کنید
این موضوع که فقط با توسعه دهندگان برنامه های تلفن همراه برای ایجاد یک اپلیکیشن در حوزه مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید و از آنها بخواهید برنامه شما را بسازند کافی نیست!!! شما باید توضیح دهید که به چه نوع برنامه ای نیاز دارید، این برنامه چگونه کار می کند و چه مشکلاتی از کاربران را برطرف خواهد کرد. مشخص کنید که چرا یک کاربر جدید باید از برنامه شما استفاده کند.
مطمئن شوید که برنامه شما مشکلی را حل می کند، واضح است که اگر اپلیکیشن مراقبت های بهداشتی شما خدمات ارزشمندی را ارائه ندهد، وقت و هزینه خود را تلف کرده اید. سعی کنید در ابتدا تمام دغدغه های مخاطب هدف خود را درک و شناسایی کنید.
رقبا و جایگاه آنها را تجزیه و تحلیل کنید
این مرحله ارتباط نزدیکی با مرحله قبلی دارد. شما باید با تجزیه و تحلیل بازار، مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و در مورد رقبای خود و نقاط قوت و ضعف آنها بیشتر یاد بگیرید. این امر به شما کمک می کند که بر مشکلات آنها غلبه کنید و امکانات بهتری را به کاربران ارائه دهید. برنامه شما باید ویژگی های منحصر به فرد و تجربه مشتری مداری برجسته ای را ارائه کند.
یک پلتفرم را انتخاب کنید
اولین برنامه شما نباید برای دو پلتفرم موبایل ساخته شود. شما باید برنامه خود را ابتدا به عنوان یک MVP عرضه کنید. در این صورت قادر خواهید بود موفقیت برنامه خود را بدون سرمایه گذاری هنگفت ارزیابی کنید. اندروید یا iOS را به عنوان یک پایه برای برنامه خود انتخاب کنید. در آینده، ممکن است به توسعه اپلیکیشن های چند پلتفرمی نیز فکر کنید.
از انطباق با قوانین حریم خصوصی و امنیتی اطمینان حاصل کنید
باید اطمینان حاصل کنید که اپلیکیشن مراقبت های بهداشتی شما با تمام قوانین حریم خصوصی و امنیتی کشور مطابقت دارد. این قوانین بسته به منطقه ای که نرم افزار را در آن عرضه می کنید ممکن است کمی متفاوت باشد. علاوه بر این، شما نمی توانید الگوریتم های امنیت داده ها را نادیده بگیرید. معمولا توسعه دهندگان با لایه های امنیتی از نفوذ به اپلیکیشن جلوگیری می کنند، اما شما هم باید در مورد آنها اطلاع داشته باشید. برنامه شما باید حداقل با پروتکل هایی مانند TLS (امنیت لایه جابجایی) و SSL (لایه سوکت امن) رمزگذاری شود. توسعه دهندگان ممکن است تصمیم بگیرند که تکنیک های رمزگذاری بیشتری را اعمال کنند، اما استفاده از این پروتکل ها الزامی است.
دسترسی ها باید محافظت شوند
کاربران می توانند برای استفاده از اپلیکیشن شما از لاگین، گذرواژهها و حتی احراز هویت چند مرحلهای (تأیید شماره تلفن، اسکن اثر انگشت، رمز عبور و غیره) استفاده کنند. کاری کنید که کاربران احساس کنند اطلاعات آنها به اندازه کافی محافظت میشود و تبادل همه دادهها محرمانه است.
از روندهای دیجیتال به روز استفاده کنید
اپلیکیشن شما باید از روندهای مدرنی که مردم به آنها علاقه دارند استفاده کند. افزودن یکباره همه فناوری ها در اپلیکیشن نسبتاً سخت و پرهزینه است، اما باید اپلیکیشن قابلیت افزودن امکانات جدید را به مرور زمان داشته باشد تا بتواند همیشه برای کاربران تازگی و جذابیت داشته باشد.
گرایش هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاک چین، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مطمئناً اپلیکیشن شما را قوی تر و جذاب تر می کنند. به هوش مصنوعی بسیار توجه کنید، الگوریتمهای یادگیری ماشینی به طور گسترده در نرمافزارهای مراقبتهای بهداشتی استفاده میشوند و وظیفه شما یافتن شرکتهایی است که خدمات توسعه اینگونه اپلیکیشن ها را ارائه میدهند.
از طراحان و توسعه دهندگان حرفه ای استفاده کنید.
همانطور که می دانید طراحی UI/UX نقش مهمی را در توسعه برنامه شما بازی میکند. طراحان اولین متخصصانی هستند که روی نرم افزار شما کار می کنند. توصیه می شود یک شرکت فول استک (مانند پیشگامان دامنه فناوری) استخدام کنید که در آن طراحان، توسعه دهندگان و سایر متخصصان تمام اجزای نرم افزاری لازم را در اختیار شما قرار دهند.
در طراحی اپلیکیشنهای مراقبتهای بهداشتی، تجربه کاربری آن نباید اذیت کننده باشد و طراحی پویا، ساده و مینیمالیستی را ارائه دهد. در رابط کاربری، اکثر برنامه ها و وب سایت های مراقبت های بهداشتی از رنگ آبی به عنوان طیف رنگ اصلی استفاده می کنند. زیرا حس امنیت را القا می کند و برای چشم اذیت کننده نیست. اکیداً توصیه میکنیم از قالبهای آماده استفاده نکنید، شما به یک اپلیکیشن مراقبت های بهداشتی سفارشی نیاز دارید. برنامه شما باید با در نظر گرفتن تمام جزئیات و الزامات کوچک پروژه ساخته شود.
در نهایت، اپلیکیشن شما باید به صورت یکپارچه ساخته شود. به عنوان مثال، اگر یک برنامه یادآور توسعه داده اید، می تواند به راحتی در اکوسیستم مراقبت های بهداشتی موجود مانند برنامه EHR، Google Fit، برنامه Apple Health و غیره ادغام شود.
برنامه خود را به طور گسترده تست کنید
در صورتی که تست کارکرد برنامه را نادیده بگیرید، احتمالاً برنامه شما با شکست مواجه خواهد شد. جدای از تست عملکردی که توسط مهندسان QA در شرکت های توسعه انجام می شود، تیم های محصول نیز باید تست A/B را انجام دهند. این تست شامل آزمایش تجربیات کاربری مختلف برای شناسایی کارآمدترین آنها است.
همچنین، فرض کنید یک اپلیکیشن برای پلتفرم اندروید ساخته شده است. در این صورت، بسیار توصیه میشود که برنامه خود را از نظر سازگاری با دستگاههای مختلف آزمایش کنید و از عملکرد صحیح آن در تمام دستگاه ها اطمینان حاصل کنید.
ویژگی های یک MVP در زمینه مراقبت های بهداشتی
شایان ذکر است که ویژگیهای اپلیکیشن های موبایلی در حوزه مراقبت های بهداشتی میتوانند کاملاً متفاوت باشند زیرا برنامه های حوزه سلامت انواع و زیرشاخههای زیادی دارند. ما این ویژگیها را به شکل خاص لیست نکردیم، اما یک سری از آنها در بسیاری از این برنامهها وجود دارد.
✳️ پیگیری. برنامههایی که برای پزشکان ساخته شده اند، باید به آنها اجازه دهد تا وضعیت سلامتی بیماران را بررسی کنند، مثلاً در این بخش آنها میتوانند از فشار خون، مصرف کالری و قند و چربی خون بیماران آگاه شوند.
✳️ یادآورها. برنامههای یادآور فردی، برنامههای EHR و بسیاری دیگر از برنامههای حرفهای حوزه مراقبتهای بهداشتی از ویژگیهای یادآوری و زمانبندی برای اطمینان از مصرف به موقع دارو استفاده می کنند.
✳️ ورود. از آنجایی که برنامه های مراقبت های بهداشتی داده های شخصی و حساس را ذخیره می کنند، باید از دسترسی غیرمجاز محافظت شوند. بنابراین کاربران برای استفاده از برنامه شما باید اطلاعات لاگین و رمز عبور خود را وارد کنند.
✳️ پروفایل شخصی. هم پزشکان و هم بیماران مشخصات خود و اطلاعات مورد نیاز را در این بخش وارد می کنند.
✳️ موقعیت جغرافیایی. اگر بیمار به کمک پزشکی فوری نیاز داشته باشد، وجود این ویژگی بسیار حیاتی است و موقعیت جغرافیایی او را در عرض چند ثانیه روی نقشه نشان می دهد. همچنین، این ویژگی به کاربران کمک می کند تا بیمارستان های نزدیک خود را پیدا کنند.
✳️ چت. بیماران همیشه می توانند با پزشکان در تماس باشند و کمک های به موقعی دریافت کنند. بسیاری از برنامه ها گزینه های چت ویدیویی و متنی را در خود جای داده اند.
✳️ درگاه پرداخت. این ویژگی یک راه عالی برای پرداخت ایمن و راحت هزینه هایی مثل بیمه، پذیرش در بیمارستان و غیره است.
✳️ نظرات / رتبه بندی ها. بیماران شاید بخواهند تجربیات شخصی خود در مراجعه به پزشک یا بیمارستان را به اشتراک بگذارند، به آنها امتیاز دهند تا سایر کاربران بتوانند بر اساس این اطلاعات تصمیم گیری کنند.
هزینه توسعه یک اپلیکیشن موبایلی در حوزه سلامت
هنگام ساخت یک اپلیکیشن، برنامه ریزی کردن ضروری است، به خصوص اگر مربوط به بودجه شما باشد. کل هزینه توسعه اپلیکیشن مراقبت های بهداشتی به تعداد ویژگی ها و فناوری هایی که از آنها بهره می گیرید بستگی دارد. به عبارت ساده، هرچه برنامه شما پیچیده تر باشد، هزینه ساخت آن بیشتر است، بنابراین، ما باید بدانیم که قصد دارید چه نوع اپلیکیشنی بسازید، و این یک نقطه شروع برای تخمین دقیق هزینه ها محسوب می شود.
شرکت طراحی اپلیکیشن پیشگامان دامنه فناوری با 15 سال تجربه موفق، این امکان را دارد تا بهترین زیرساخت و امکانات را برای اپلیکیشن شما فراهم سازد، برای مشاوره رایگان با ما در تماس باشید.
چرا شرکت طراحی اپلیکیشن پیشگامان دامنه فناوری ؟
شرکت پیشگامان دامنه فناوری یکی از شرکت های برتر در حوزه برنامه نویسی است که تجربه زیادی در زمینه طراحی سایت و اپلیکیشن دارد. از ویژگی های مهم این شرکت میتوان به مشاوره اختصاصی، تیم فنی باتجربه و کاربلد، نمونه کارهای باکیفیت، هزینه مقرون به صرفه، استفاده از تکنولوژی های به روز، قابل توسعه بودن، کدنویسی حرفه ای، یکسال پشتیبانی رایگان و قابل اجرا بودن اپلیکیشن در هر دو پلتفرم اندروید وios اشاره کرد.
مجوزهای شرکت پیشگامان دامنه فناوری
نظام صنفی رایانه
کد عضویت 51010258 در نظام صنفی رایانه خراسان رضوی
انجمن انفورماتیک ایران
اعضاء حقوقی فعال در حوزه خدمات اینترنت، درگاه و میزبانی
صلاحیت خدمات انفورماتیک
رتبه 4 در زمینه تولید و پشتیبانی نرم افزارهای سفارشی
تاییده پارک تکنولوژی روسیه
تاییدیه کیفی محصولات نرم افزاری در پارک فناوری SkolKovo
ویژگی های شرکت طراحی اپلیکیشن پیشگامان
ساخت اپلیکیشن در تمامی پلت فرم ها
یکی از نکات بسیار مهمی در طراحی اپلیکیشن موبایل، اجرای بی نقص آن در انواع دستگاههاست، یک اپلیکیشن طراحی شده، اگر مشکل نصب در دستگاه های مختلف را داشته باشد، حتی اگر کاربردی و محبوب باشد، موفق نیست. طراحی اپلیکیشن در بستر اندروید و iOS می تواند کاربران بیشتری را جذب نماید.
نوآوری در طراحی اپلیکیشن
تیم توسعه و طراحی اپلیکیشن پیشگامان، همواره بر ساخت اپلیکیشن هایی خلاقانه ای تاکید و تمرکز دارند و از ایده های نو در زمینه طراحی اپلیکیشن استفاده می کنند. طراحی یک اپلیکیشن جذاب، باعث جذب خود به خود کاربران به سمت اپلیکیشن ها می شود. تجزیه و تحلیل رفتار کاربران قبل از طراحی نقش به سزایی در موفق اپلیکیشن های پیشگامان دارد.
دوری از پیچیدگی ها
طراحی و پیاده سازی ساده اپلیکیشن، باعث جذب و ارتباط بهتر کاربران با سیستم شرکت پیشگامان شده است، ما همیشه این نکته را دقت می کنیم که اگر اپلیکیشنها به صورت پیچیده و غیرکاربردی طراحی شود، کاربران خیلی سریع آنرا کنار گذاشته و به سرعت اپلیکیشن را ترک می کنند. با طراحی حرفه ای، مشتریان و کاربران قادر خواهند بود به صورت بهینه تری از اپلیکیشن استفاده کرده و آنرا به دیگران توصیه کنند.
گرافیک و زیبایی بصری
طراحی اپلیکیشن های مفید و کاربردی، تاثیر بسیار زیادی در افزایش کاربران اپلیکیشن دارد، اما اگر اپلیکیشن زیبا و کاربردی نباشد، معمولا نمی تواند افراد زیادی را جذب کند. استفاده از رنگ های مناسب و کاربر پسند هنگام طراحی اپلیکیشن، باعث می شود تا کاربران در هنگام کار کردن با آن احساس بهتری داشته باشند. تیم طراحی پیشگامان همه موارد مهم در زیبایی و کاربردی بودن اپلیکیشن را در نظر گرفته و بهترین خروجی را برای شما به ارمغان می آورند.
انتشار در تمام اپ مارکت ها
مارکت ها معمولا بهترین محل برای تبلیغ و انتشار اپلیکیشن هستند، معمولا اکثر افرادی که دارای گوشی های هوشمند هستند در بسیاری از مارکت ها مانند کافه بازار و گوگل پلی عضو هستند تا اپلیکیشن های مورد نیاز خود را دریافت کنند. تیم طراحی اپلیکیشن پیشگامان با رعایت تمام ضوابط و استانداردهای مارکت ها، امکان بارگزاری بدون مشکل را برای مشتریان خود به ارمغان آورده است.
بروزرسانی های مستمر سیستم
یکی از مهمترین جنبه های یک اپلیکیشن خوب داشتن امنیت و سرعت مناسب است، تیم پیشگامان به صورت مستمر کلیه سیستم ها را بررسی کرده تا در صورت بروز مشکل آنرا رفع نمایند، علاوه بر بروزرسانی های امنیتی، هسته سیستم نیز با آخرین تکنولوژی های نرم افزار بروز رسانی می شود تا یک اپلیکیشن سریع و بدون مشکل را برای کاربران خود ایجاد کند.
ثبت نظر