راه اندازی استارتاپ بر اساس الگوی RAT ✔️

RAT رویکردی است که برای آزمایش ایده‌ها و فرضیات استفاده می‌شود. هدف اصلی آن جمع‌آوری بازخورد کاربران در سریع‌ترین زمان ممکن، و بررسی شدنی بودن یک ایده پیش از راه‌اندازی محصول است. شما می‌توانید خطرناک‌ترین فرضیات مربوط به محصول آینده خود را آزمایش کنید. رویکرد RAT به طور ویژهای ارزشمند است، زیرا عرضه یک محصول جدید همیشه با چالش‌های بزرگی همراه خواهد بود. این امر در مورد استارتاپ‌ها نیز وجود دارد.

راه اندازی استارتاپ بر اساس الگوی RAT

آزمون خطرناک‌ترین فرضیه؛ RAT چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

با توجه به اطلاعات وب‌سایت تحلیلی CB Insights، از بین استارتاپ‌هایی که شکست خورده‌اند، دلیل شکست ۴۲ درصد از آنها، عدم تناسب محصول با بازار هدف بوده است. این بدان معناست که این استارتاپ‌ها بدون تحقیق و بررسی در بازار به صورت عمومی معرفی شده‌اند. بنابراین، برای راه اندازی استارتاپ، ابتدا باید قابل اجرا بودن ایده خود را بررسی کنید، توسعه یک محصول کاربردی مرحله دوم کار است. در نتیجه، باید خطرناک‌ترین فرضیات درباره ایده خود را شناسایی، و آنها را آزمایش کنید. منظور ما آزمون خطرناک‌ترین فرضیه یا همان Riskiest Assumption Test (RAT) است که باید قبل از ساختن حداقل محصول پذیرفتنی (MVP) انجام شود. Minimum Viable Product موسوم MVP به معنای تولید محصول یا خدمتی است که حداقل ویژگی‌ها و خصوصیات لازم برای ارائه به مشتری و سرمایه‌گذار را داشته باشد. در این مقاله یاد می‌گیرید که چگونه یک ایده را به یک برنامه کاربردی تبدیل کنید.

مطالعه بیشتر:       استارتاپ چیست ✔️ چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم

RAT چیست؟

RAT رویکردی است که برای آزمایش ایده‌ها و فرضیات استفاده می‌شود. هدف اصلی آن جمع‌آوری بازخورد کاربران در سریع‌ترین زمان ممکن، و بررسی شدنی بودن یک ایده پیش از راه‌اندازی محصول است. شما می‌توانید خطرناک‌ترین فرضیات مربوط به محصول آینده خود را آزمایش کنید. رویکرد RAT به طور ویژه‌ای ارزشمند است، زیرا عرضه یک محصول جدید همیشه با چالش‌های بزرگی همراه خواهد بود. این امر در مورد استارتاپ‌ها نیز وجود دارد.

با آزمایش خطرناک‌ترین فرضیات در مورد یک ایده، از صرف هزینه‌های مالی غیرضروری و زمان زیاد برای ساخت یک محصول با حداقل پایداری(MPV) جلوگیری می‌کنید. به این صورت خطرات احتمالی را کاهش می‌دهید و RAT به شما این امکان را می‌دهد که فرضیات چالش‌برانگیز در ایده خود را آزمایش کنید.

چرا باید با فرآیند شناسایی خطرناک‌ترین فرضیات شروع کنید؟

چگونه کارآفرینان یک محصول نرم‌افزاری جدید را عرضه می‌کنند؟ آنها با MVP (حداقل محصول پذیرفتنی یا محصولی با حداقل پایداری) شروع می‌کنند. با این حال، توصیه می‌کنیم رویکرد RAT را به عنوان اولین گام خود انتخاب کنید. برخلاف MVP، آزمون خطرناک‌ترین فرضیات به اقدامات و منابع زیادی نیاز ندارند. در RAT نیازی به برنامه‌نویسی یا طراحی UI/UX نیست.

یک تست کوچک انجام دهید. هنگامی که اساسی‌ترین فرضیه در ارتباط با محصول خود را شناسایی کردید، ادامه دهید و این فرضیه مهم را آزمایش کنید. با دریافت هر نتیجه جدید، به اصطلاح مسیر شما دقیق‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر می‌شود. گام به گام، اعتماد به نفس خود را در مورد شدنی بودن ایده خود افزایش می‌دهید. بدین‌سان، ممکن است فرضیات مهمی در مورد یک استارتاپ، بدون صرف هزینه‌های بالا آزمایش شوند.

روش RAT به شما این امکان را می‌دهد که سریع یاد بگیرید و به صورت میدانی تجربیات با ارزشی بدست آورید. آزمایش خطرناک‌ترین فرضیات به شما کمک می‌کند تا فعالیت اجزای غیرضروری را متوقف کنید. اگر فرضیه ثابت شود، به بررسی فرضیه بعدی ادامه دهید. اما اگر این فرضیه شکست بخورد، در این صورت منابعی را ذخیره کرده‌اید که ممکن بود برای توسعه یک محصول ناکارآمد استفاده شود. در نتیجه، برای استفاده از RAT، باید خطرناک‌ترین فرضیه را پیدا کنید و آن را با کم‌هزینه‌ترین روش آزمایش کنید.

مطالعه بیشتر:       نحوه جذب نیرو در استارتاپ ها ✔️ راهنمای استخدام نیرو

راه اندازی استارتاپ بر اساس الگوی RAT

MVP و RAT؛ تفاوت در چیست؟

بیایید عمیقاً به این سؤال فکر کنیم. MVP و RAT در کنار هم به کار می‌روند ، اما تفاوت‌هایی با هم دارند. پیش از این متوجه شدیم RAT همان چیزی است که برای شروع کار به آن نیاز داریم، و MVP یک محصول کامل با حداقل‌هایی از ویژگی‌های مورد نیاز است. شایان ذکر است که در صورت از کار افتادن یک محصول، RAT ضررهای شما را کاهش می‌دهد. حداقل محصول پذیرفتنی نیز راهی برای آزمایش محصول شما و جمع‌آوری بازخورد کاربران است، اما بسیار گران‌تر و زمان‌برتر برایتان تمام می‌شود.

مسئله این است که کلمه «حداقل» همیشه با واقعیت همخوانی ندارد. توسعه‌دهندگان یک محصول قطعاً نمی‌خواهند که محصولشان شکست بخورد، بنابراین ویژگی‌های بیشتری را به آن اضافه می‌کنند، ویژگی‌هایی که وجودشان در محصول اولیه لازم نیست و با این همه، وقتی محصولشان از کار می‌افتد، هزاران دلار متضرر می‌شوند.

همه چیز با آزمودن خطرناک‌ترین فرضیات ساده‌تر است. شما فرضیه‌های مربوط به محصول خود را آزمایش می‌کنید و می‌بینید که چقدر قابل اجرا هستند، این چیزی است که MVP در اختیار شما قرار نمی‌دهد. شما در RAT نیازی به سرمایه‌گذاری برای توسعه مرحله آغازین (front-end) و مرحله پایانی (back-end)، و همچنین ایجاد UI/UX ندارید.  بر این اساس، RAT همچون شمعی شما را در تاریکی شک و تردید راهنمایی می‌کند. RAT بر یادگیری متمرکز است. همیشه آزمایش هر فرضیه‌ای با فرضیه دیگر متفاوت است. توسعه هر محصول ویژگی‌های خاص خود را دارد، بنابراین شناسایی فرضیات مرتبط با آن وظیفه اصلی شماست.

پس چرا RAT باید اولین قدم شما باشد؟

مدل MVP شامل سه مرحله ضروری ساخت، ارزیابی و یادگیری است. در مدل RAT، شما ابتدا یاد می‌گیرید، ارزیابی می‌کنید و تنها در صورت اثبات فرضیه، آن را انجام می‌دهید. به علاوه می‌توانید برنامه‌ای را با ویژگی‌های برتر بسازید. بدون آزمایش مناسب فرضیات، احتمال شکست شما بیشتر است. البته، یک MVP به کاربران بالقوه اجازه می‌دهد تا محصول شما را حس کنند و از آن استفاده کنند، اما بدون ویژگی‌های مناسب، استارتاپ شما محکوم به فناست. بنابراین RAT قدم اول است و MVP قدم دوم. گفتنی است که MVP بدتر از RAT نیست. MVP فقط قدم دوم پس از RAT محسوب می‌شود.

مطالعه بیشتر:      برترین استارتاپ‌های حوزه فناوری حمل و نقل در سال ۲۰۲۳

مراحل توسعه RAT

مراحل توسعه RAT

بسیارخوب، چه مراحلی برای آزمایش عاقلانه همه فرضیات وجود دارد؟ باید آنها را فهرست کنیم تا درک کاملی از فرآیند ساخت RAT داشته باشیم. این امر به شما کمک می‌کند تا به اصطلاح یک بوم از خطرناک‌ترین فرضیات بسازید.

یک ایده را پرورش دهید

این ایده آغاز توسعه هر محصولی است. شما باید چشم‌اندازی را از پروژه آینده خود ترسیم کرده باشید. هدف، ویژگی‌ها و انتظارات شما از این ایده چیست.

همه فرضیات بزرگ را مشخص کنید

چگونه انجامش بدهیم؟ شما باید تعیین کنید که برای موفقیت محصول خود به چه چیزهایی نیاز دارید. وقتی این موارد را فهرست می‌کنید، به فرضیاتی مبدل می‌شوند که باید آزموده شوند. از این گذشته، فهرست کردن این موارد به شما کمک می‌کند تا همه چیز را مشخص کنید و بهترین رویکرد را برای توسعه محصول خود به کار بگیرید.

 فرضیاتی که ریسکی یا خطرناک هستند را جدا کنید

در میان تمام فرضیات مهم، باید خطرناک‌ترین آنها را مشخص کنید. اگر نمی‌دانید که چگونه خطرناک‌ترین فرضیه را تشخیص دهید، به مهم‌ترین و با ارزش‌ترین اجزای محصول خود توجه کنید. یعنی مثلاً چه فرضیاتی مستقیماً بر موفقیت احتمالی محصول شما تأثیر می‌گذارد؟ بنابراین آنها را انتخاب و به لیست خود اضافه کنید.

روش آزمایش خود را تعریف کنید

می‌توانید با تجزیه و تحلیل، مناسب‌ترین روش را برای آزمایش فرضیات مرتبط با محصول خود انتخاب کنید. راه پیش‌رو نیز به نیازها و خصوصیات شما بستگی دارد. می‌توانید نظرسنجی انجام دهید، بازار را تحلیل کنید و یا با ارزیابی رقبا، مسیر خود را مشخص کنید.

RAT را شروع کنید

چگونه فرضیات را آزمایش کنیم؟ همانطور که در بالا ذکر کردیم، این کار هم می‌تواند با طرح پرسش‌نامه‌ها و هم برخی دیگر از نظرسنجی‌ها، مصاحبه‌ها، تجزیه و تحلیل دقیق یا حتی ارائه صفحات هدف ساده انجام شود (توسعه یک صفحه هدف با حداقل ویژگی‌ها گران نخواهد بود). پس از پایان آزمایش، خواهید دانست که ایده شما چقدر قابل اجرا است و آیا ارزش ایجاد یک MVP را دارد یا خیر.

نتیجه گیری

نیازی به تلاش زیاد در ابتدا نیست، رویکرد RAT ضروری است و شما باید قبل از راه‌اندازی استارتاپ خود از آن استفاده کنید. وقتی ایده شما با موفقیت آزمایش شد، می توانید یک MVP بسازید.

اگر برای آزمایش و راه اندازی ایده خود به تحقیقات با کیفیت و جامع نیاز دارید، مشاوران ما در پیشگامان دامنه فناوری همیشه در کنار شما هستند. علاوه بر این، پس از اعتبارسنجی ایده، می‌توانیم حداقل محصول نرم افزاری قابل اجرا بسازیم و محصول جدید ایجاد شده را در اختیار کاربران قرار دهیم. به ما تماس بگیرید، ما پاسخگوی شما هستیم.

محصول مرتبط:     طراحی اپلیکیشن موبایل

سوالات متداول

تفاوت بین RAT و MVP چیست؟
MVP و RAT تفاوت هایی با هم دارند، RAT آزمونی است که باید با آن شروع کنید، در حالی که MVP یک محصول کامل با مجموعه ای از حداقل ویژگی های مورد نیاز است. شایان ذکر است که RAT شما را از مشکلاتی که ممکن است در صورت عدم موفقیت محصول شما ایجاد شود، نجات می دهد.
هدف از آزمون مخاطره آمیزترین فرض RAT چیست؟
هدف اصلی از پرخطرترین تست، پیش‌بینی بدترین حالت و عجیب ترین حدس های شما در مورد محصول، مشتری و مدل کسب و کار شما است، این کار باید قبل از شروع ساخت محصول اولیه انجام شود.
آیا RAT در فرآیند ایجاد یک محصول موفق اجباری است؟
این تست لازم به انجام نیست، اما اگر می‌خواهید واقعاً موفق باشید، قطعاً باید در فرآیند توسعه نرم‌افزار شما گنجانده شود.

divider
divider

محصولات مرتبط

⚡ طراحی و پیاده سازی انواع اپلیکیشن اندروید، iOS، وب اپلیکیشن و PWA ✒️ برنامه نویسی سفارشی با متدهای جدید ✒️ طراحی بصورت cross-platform ✒️ قابل انتشار بر روی تمامی مارکت های نرم افزاری معتبر مانند گوگل پلی و اپ استور ✒️ بروزرسانی سریع و آسان ✒️ سیستم مدیریت آسان و پیشرفته ◀️ مشاوره رایگان + یکسال پشتیبانی رایگان ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه
✍️ چرا شرکت طراحی سایت پیشگامان دامنه فناوری ؟ ☰ 15 سال سابقه فعالیت + بیش از 500 مشتری ☰ پیاده سازی طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوای اختصاصی ☰ مدیریت سریع و آسان سایت بدون نیاز به داشتن دانش فنی ☰ تحویل سریع + قیمت مناسب + بهینه سازی و سئو اولیه ☰ قابلیت نمایش بر روی موبایل (ریسپانسیو) ☰ دوره های آموزش سئو و بازاریابی دیجیتال اولیه رایگان ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه
⚙️ طراحی مارکت پلیس بصورت سفارشی ✏️ امکان افزودن چندین فروشگاه ✏️ دارای پنل ادمین، فروشنده و کاربر ✏️ طراحی سفارشی با کدنویسی اختصاصی ✏️ طراحی UI/UX اختصاصی ✏️ دارای اپ اندروید، iOS و PWA ✏️ اتصال به درگاه بانکی ✏️ دارای تمامی قابلیت های سبد خرید ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه

ثبت نظر