لجستیک صنعتی است که نیاز به نوآوری دارد. برخلاف استارتاپ ها، کسب و کارهای موفق آماده سرمایه گذاری در توسعه راه حل های مدرن و کارآمد برای بخش حمل و نقل خود نیستند. ما در این مقاله استارت آپ های برتری را که در صنعت لجستیک نوآوری می کنند، بررسی کرده ایم، با ما همراه باشید.
برترین استارتاپهای حوزه فناوری حمل و نقل (لجستیک) که در سال ۲۰۲۳ باید دنبال کنیم
ناکارآمدیهای زیادی در صنعت لجستیک وجود دارد و به همین دلیل همیشه فرصتهایی برای نوآوری وجود دارد. در چند سال اخیر، دهها شرکت نوپا در حوزه لجستیک، با دیجیتالی کردن و اتوماسیون فرآیندهای صنعتی، در تلاش برای ایجاد تغییر در حوزه تحویل و انبار کالاها بودهاند.
آنها سعی کردهاند با ایجاد دستیارهای رباتیک کمکی به کارگران انبارها و فروشگاهها، ایجاد خودروهای خودران و تحویل خودکار، و توسعه نرمافزارهایی که به شرکتهای بزرگ و کوچک اجازه میدهند برای اتوماسیون و هزینههای لجستیک خود صرفه جویی نموده و بازدهی خود را افزایش دهند.
در ادامه هفت شرکت نوپا در حوزه لجستیک را که بیشترین جذابیت را دارند برای شما معرفی میکنیم، از شرکتهای حمل و نقل کالا با استفاده از رباتها گرفته تا شرکتهای نرمافزاری که به مشتریان این امکان را میدهند محصولات خود را در سراسر جهان ردیابی کنند.
مطالعه بیشتر: راهنمای صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس
Convoy– شرکتی مانندUber برای حمل و نقل بار
Convoy یک شرکت فناوری لجستیک دیجیتالی است که در آمریکا فعالیت میکند و در تلاش است تا حمل و نقل کالاها را کارآمدتر و بهینه کند. این شرکت توسط دن لوئیس، مدیرعامل و گرانت گودیل، CTO در سال ۲۰۱۵ تاسیس شده است.
میزان جذب سرمایه: Convoy در سال ۲۰۱۷ موفق به جذب ۶۲ میلیون دلار از سرمایهگذاری سری B با کمک یک شرکت به نام Y Combinator شد. جمع کل سرمایهگذاریهای آن تا به حال به ۱۸۵ میلیون دلار رسیده است.
جوایز و افتخارات: شرکت Geekwire این شرکت را به عنوان بهترین استارتاپ سال ۲۰۱۷ انتخاب کرده است.
اگر هنوز از شرکت Convoy چیزی نشدهاید، جای تعجب ندارد. بیشتر تبلیغات امروزی صنعت حمل و نقل حول محور استارتاپهای خودران و فناوریهای نوظهور است. همه این توجهات مبتنی بر اصول درستی هستند، اما Convoy هدف دیگری دارد: ایجاد کارآمدی بیشتر در حمل و نقل کالا و کمترین میزان صدمه به محیط زیست.
راهکار Convoy برای افزایش کارآیی، پلتفرمی است که همانند بیشتر برنامههای اشتراکگذاری سفر عمل میکند. هر دو طرف فرستنده و حمل کننده کالا در سرویس Convoy ثبت نام میکنند و هنگامی که حامل کالا برای حمل بار آماده میشود، برنامه با توجه به چندین عامل، از جمله انتخاب نزدیکترین فرستنده به محل بارگیری، انتخاب رانندهای که بهترین همگونی با محل بارگیری و تخلیه دارد و رانندهای که دارای فضای کافی در تریلر است، با حامل بار تماس میگیرد.
مطالعه بیشتر: استارتاپ چیست ✔️ چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم
Locus Robotics - بهینهسازی خطوط انبارداری
Locus Robotics طراحی، ساخت و برنامهریزی رباتها را برای افزایش کارایی کارکنان و انبارها انجام میدهد. این شرکت در سال ۲۰۱۴ توسط بروس ای. ولتی تاسیس شد.
میزان جذب سرمایه: در مجموع ۳۳ میلیون دلار در دوره سریهای A و B سرمایه جذب کرده است.
ناکارامدترین بخش در لجستیک انبارهای کنونی چیست؟ راه رفتن در راهروها. به نظر میرسد بیشتر زمان (و در نتیجه هزینه) نیروی کار انبار برای جابجایی محصولات صرف نمیشود، بلکه مربوط به حرکت کارکنانی است که آن محصولات را حمل میکنند. و این دقیقاً همان چیزی است که Locus Robotics با راهکار روباتیک خود به آن میپردازد.
ویژگیهای اصلی و اتوماسیون Locus Robotics سعی نمیکنند با چالشهایی که روزی روباتها را قادر میسازد بهطور کامل جای کارکنان انبار را بگیرند، روبرو شوند. به جای آن، آنها به انبارها اجازه میدهند که با استفاده از رباتها، فاصله و زمانی که کارکنان برای حرکت در انبار صرف میکنند را کاهش دهند.
با این استراتژی، نیروی کار انسانی تنها برای دادن و گرفتن محصولات از دستگاه روباتیک لازم است. این زیرساخت نه تنها نیروی کار را کماهمیت نمیکند، بلکه بر روی درآمد خالص انبارها تاثیر می گذارد و قیمت محصولاتی را که ما به عنوان مشتریان میخریم کمی کاهش میدهد.
محصول مرتبط: طراحی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی
ClearMetal - نرمافزار شفافیت زنجیره تامین
ClearMetal یک شرکت نرمافزاری است که به شرکتهای حمل و نقل و لجستیک امکان ردیابی، تحلیل و پیشبینی حمل بار را در هر نقطهای از جهان فراهم میکند. این شرکت در سال ۲۰۱۴ توسط آدام کامپین، دیگو کانالس و ویل هاروی تأسیس شد.
میزان جذب سرمایه: ۱۲ میلیون دلار آمریکا از سرمایهگذاران در سری A.
نام ClearMetal به بهترین شکل برای توضیح محصول و خدمات این شرکت مناسب است. هدف آنها این است که فرآیند ارسال جعبههای فلزی که برای حمل و نقل و انبار کردن کالاها استفاده میشوند، مانند کانتینرهای حمل و نقل، انبارها، واگنهای راه آهن و وسایل تحویل، به اندازهای شفاف باشند که شرکت حامل محصول بتواند دقیقاً محل آن را بداند. این سیستم در هر نقطهای از جهان کار میکند.
نرمافزار این شرکت تحولی در صنعت حمل و نقل بار به وجود آورده است، زیرا آن را بر پایه یک رسانه حمل و نقل خاص طراحی نکردهاند، بلکه برای مدیریت در لحظه حمل و نقل بار از طریق هر رسانهای که ممکن است برای جابجایی محصول استفاده شود، ایجاد کردهاند. ارتباط با بزرگترین حاملان جهان، باعث میشود که هیچ بستهای در راه گم نشود.
اما ClearMetal نه تنها یک شرکت توسعه نرمافزاری پیشرفته با یک محصول برتر است، بلکه با کمک هوش مصنوعی خود حمل و نقل مشتریان را نظارت و مدیریت میکند تا دقت اطلاعات محصول را افزایش داده و کارایی تجارت را به حداکثر برساند.
Roadstar.ai - خودروی خودران برای همه
شرکت هوش مصنوعی چینی Roadstar.ai سعی در ایجاد رانندگی خودکار برای هر خودرویی دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۷ توسط Xianqiao Tong و Zhou Guang تاسیس شد.
میزان جذب سرمایه: ۱۲۸ میلیون دلار آمریکا در سری A (در یک سال پس از تأسیس)
جوایز: جایزه استارتاپ CES Asia 2018
Roadstar.ai با کسب ۱۲۸ میلیون دلار در طول جشن تولد یک سالگی خود، در حوزه خودروهای خودران و حمل و نقل بار به دلیل تفاوت با سایر شرکتهای استارتاپی فعال در حوزه هوش مصنوعی رانندگی خودکار، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.
در ابتدا، باید به دیدگاه این شرکت در مورد تواناییهای یادگیری خودروهای خودران اشاره کرد. شرکت Roadstar.ai که در چین تاسیس شده، سعی دارد تا به هر خودرویی توانایی رانندگی خودکار را ببخشد.
این شرکت در سال ۲۰۱۷ توسط Xianqiao Tong و Zhou Guang تأسیس شد و توانست در مدت کوتاهی بعد از تأسیس، حجم قابل توجهی از سرمایهگذاری را جذب کند؛ این شرکت با دریافت سرمایه ۱۲۸ میلیون دلاری سری A، توانست بسیاری از نگاهها را به خود جلب کند و در سال ۲۰۱۸ جایزهی CES Asia's Startup Awards را نیز به خود اختصاص دهد.
بزرگترین تفاوت شرکت Roadstar.ai با سایر شرکتهای فعال در حوزه خودروهای خودران در این است که این شرکت قصد دارد تا خودروهای خودران در سطح ۴ را به بازار عرضه کند. خودروهای خودران سطح ۴، خودروهایی هستند که قادر به مدیریت همهی قسمتهای سفر از جمله پارکینگ، خیابانهای کوچک، تقاطعهای پرتردد و بزرگراهها هستند. شرکتهای تسلا، تولیدکنندگان خودروهای بزرگ و شرکتهای خودرو خودران در صنعت حمل و نقل بار به روشهای کمک راننده انسانی و سطوح ۲ و ۳ محدود می باشند.
صرف نظر از تلاش شرکت Roadstar.ai برای ساخت خودروهای خودران، آنها امیدوارند کیتهایی را توسعه دهند که بر روی خودروهای موجود کار کنند و هزینه آنها حدود ۸۰۰۰ دلار باشد. این فناوری خودران میتواند برای حوزه لجستیک بسیار مفید باشد باعث میشود حمل و نقل کالا در مسافتهای کوتاه و بلند به صرفهتر و قابل اعتمادتر شود.
محصول مرتبط: طراحی اپلیکیشن باربری آنلاین
Starship - تحویل محلی توسط رباتها
شرکت رباتیک Starship، تلاش میکند تا ارسالهای محلی را ارزانتر، سریعتر و راحتتر کند. این شرکت در سال ۲۰۱۴ توسط آتی هاینلا و جانوس فریس تاسیس شده است
میزان جذب سرمایه: ۲/۴۲ میلیون دلار (هنوز در مرحله توسعه است).
جوایز: جایزه Golden Computer به عنوان استارتاپ سال
Starship از تکنولوژی خودروهای خودران برای ارسالهای محلی استفاده میکند. اپلیکیشن این شرکت با اپلیکیشنهای مشابه سرویسهای ارسال غذا مانند اوبر ایتز و گراب هاب متفاوت نیست. مشتریان میتوانند غذا را از رستوران محلی به وسیله اپلیکیشن Starship سفارش دهند و سپس اپلیکیشن سفارش را به رستوران اعلام میکند.
اما سپس، به جای یک استفاده از یک خودروی ۱۲۰۰ پوندی با موتور بنزینی برای انتقال چند بشقاب غذا در چندین بلوک آن طرفتر که توسط یک انسان رانده میشود، رستوران سفارش را در یکی از رباتهای کوچک و شش چرخه شرکت Starship قرار میدهد که برای رسیدن به درب مشتری از خیابانها و پیادهروهای شهر عبور میکند.
Starship یک استارتاپ بینالمللی است. اگرچه این شرکت ابتدا در استونی ثبت شده بود، اما اخیراً دفاتری در سانفرانسیسکو باز کرده است. این شرکت همچنین دفاتری در واشینگتن دی سی و لندن دارد. رباتهای این شرکت در ۱۰۰ شهر بیش از ۱۰۰،۰۰۰ کیلومتر رانندهای کردهاند.
مطالعه بیشتر: ایده های هوش مصنوعی برای استارتاپ ها و فرصت های تجاری
Shipbob - برون سپاری سفارشها
کمپانی حمل و نقل و لجستیک Shipbob به کسب و کارهای آنلاین کوچک و متوسط این امکان را میدهد تا با زمان حمل و نقل و امتیازات سایتهای خردهفروشی آنلاین بزرگ مانند آمازون و والمارت رقابت کنند. این شرکت در سال ۲۰۱۴ توسط آنتونی واتسون، دراو ساکسنا، دیوی گولاتی، جورج وجچوفسکی و جیکو بوجینوف تأسیس شد.
میزان جذب سرمایه: ۵/۶۲ میلیون دلار آمریکا (پس از سری C)
جوایز: Chicago Inno 50 on Fire 2017، Moxie Awards Best B2B Startup 2017.
بزرگترین خردهفروشان آنلاین مانند آمازون با ارائه مزایای حملونقلی مانند تحویل ۲ روزه و بازگشت رایگان، بازار مارکت پلیس های آنلاین را تسخیر کردهاند. این مزیتهای رقابتی در گذشته تنها برای شرکتهای بزرگ با شبکههای حملونقل و اقتصاد مقیاس بالا قابل انجام بود. اما Shipbob تجربه پردازش سفارشاتی را فراهم میکند که به شرکتهای کوچک این امکان را میدهد با بزرگترین سکوهای خرید آنلاین رقابت کنند. این شرکت مزایای حملونقل بسیار موثری را ارائه میدهد: حملونقل ۲ روزه، پردازش خودکار سفارش و نرخ حملونقل عمده رقابتی.
اما قدرت واقعی سیستم Shipbob در قابلیت اتوماسیون کامل فرآیند حملونقل فروشندگان آنلاین است. کامل با دهها پلتفرم تجارت الکترونیک آنلاین از جمله Crate، Shopify و Walmart.com ادغام شده است. هنگامی که یکی از مشتریان این شرکت فروشی را در هر یک از این سایتها انجام میدهد، تمام اطلاعات مربوط به فروش به صورت خودکار به سیستم Shipbob منتقل میشود. سپس Shipbob محصول را تحویل گرفته، بستهبندی میکند و به خریدار ارسال میکند، همه اینها بدون نیاز به هیچ گونه ورودی از فروشنده انجام میشود.
TradeGecko - اتوماسیون مدیریت موجودی
TradeGecko یک پلتفرم مدیریت موجودی است که برای کمک به کسب و کارهای کوچک و متوسط طراحی شده تا فرآیندهای تامین، سفارش و حمل و نقل خود را اتوماسیون و بهینهسازی کنند. این شرکت در سال ۲۰۱۲ توسط بردلی پریست، کامرون پریست و کارل تامپسون تاسیس شده است.
میزان جذب سرمایه: ۷/۱۷ میلیون دلار
جوایز: بهترین نرم افزار مدیریت موجودی از نظر FinancesOnline
قسمت قابل توجهی از خریدهای آنلاین در جهان از عمدهفروشان یا خردهفروشان صورت میگیرد. با گسترش این کسب و کارهای کوچک و پیچیده شدن فرآیندها، بخش بزرگی از زیرساخت زنجیره تامین را میتوان به عنوان مانعی برای رشد این شرکتها دید. به خصوص اگر یک شرکت فرآیندهای مدیریتی خود را به صورت دستی انجام دهد.
قبل از تاسیس این کمپانی، سه موسس نیوزیلندی TradeGecko به عنوان خردهفروش آنلاین کوچک با این مشکل روبهرو شدند. اما در آن زمان، تنها چندین گزینه نرمافزاری برای کمک به شرکتهای نوپا برای اتوماسیون فرآیندهای تجاری و حمل و نقل در بازار وجود داشت. بنابراین، آنها خودشان راهحلی برای این مشکل ایجاد کردند.
امروزه، TradeGecko یک پلتفرم نرمافزاری ابری است که دستکم با دهها شبکه، پلتفرم و برنامه از جمله FBA، Xero، Shopify که شرکتهای در حال رشد از آنها استفاده میکنند، ادغام شده است. TradeGecko به تازگی به بخشی از QuickBooks تبدیل شده و در حال حاضر به عنوان شریک تجاریQuickBooks شناخته میشود. هدف آنها حذف هر چه بیشتر مداخله انسانی در بخش فروش و حمل و نقل است.
مطالعه بیشتر: ایدههای استفاده از اینترنت اشیاء و فرصت های تجاری آن
جمعبندی
این استارت آپ ها ثابت کردهاند که صنعت لجستیک مانند گذشته نیست و شرکت ها می توانند برای افزایش کارایی فرآیندهای خود و کاهش هزینههای لجستیک در پی نوآوری باشند.
ثبت نظر