هنگامی که تصمیم به ایجاد یک محصول نرم افزاری جدید گرفتید، گام بعدی شما باید شرح ویژگی های محصول و هدف اصلی آن باشد. اینجاست که ایجاد یک محصول حداقلی قابل اجرا به کمکتان می آید. در این مقاله به تعریف MVP، انواع آن، مزایا و مراحل توسعه آن می پردازیم. با ما همراه باشید و سوالات خود را از ما بپرسید!
MVP و اهمیت آن: ۶ دلیل برای ضرورت وجود آن در توسعه اپلیکیشن
هنگامی که تصمیم به ایجاد یک اپلیکیشن موبایل جدید گرفتید، گام بعدی شما باید شرح ویژگی های محصول و هدف اصلی آن باشد. اینجاست که ایجاد یک محصول حداقلی قابل اجرا به کمکتان می آید. در این مقاله به تعریف MVP، انواع آن، مزایا و مراحل توسعه آن می پردازیم. با ما همراه باشید و سوالات خود را از ما بپرسید!
MVP چیست؟
MVP در کسب و کار به چه معناست؟ MVP یا حداقل محصول پذیرفتنی، محصولی با حداقل قابلیت های لازم است که به صاحبان آن اجازه می دهد تا بازخورد مناسبی از کاربران دریافت کنند، آنچه را که نیاز دارند بفهمند و هر چیزی را که برایشان جالب نیست حذف کنند.
MVP برای استارتاپ ها محصول خامی نیست که با عجله ساخته شود. MVP در مدت کوتاهی ساخته می شود و فقط شامل ویژگی های ضروری است. هدف از ساخت MVP بررسی ضروری بودن این ویژگی ها برای کاربران است. طبق تحقیقات گروه Standish، تنها ۲۰ درصد از ویژگی های یک نرم افزار اغلب توسط مشتریان استفاده می شود، در حالی که ۵۰ درصد از قابلیت ها به ندرت استفاده می شوند و ۳۰ درصد باقی مانده هم به صورت دوره ای استفاده می شوند.
کانسپت MVP این امکان را به شما می دهد که زمان مورد نیاز برای عرضه محصول را کاهش دهید، ویژگی های حیاتی را به آن اضافه کنید و در اسرع وقت شروع به جمع آوری بازخورد کنید.
مطالعه بیشتر: راهنمای صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس
هدف از ساخت MVP و مزایای آن
اگر می خواهید محصول موفقی بسازید، باید با یک MVP شروع کنید. MVP به شما کمک می کند نه تنها در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید، بلکه یک راه حل مناسب هم به مشتریان احتمالی خود ارائه دهید. این اولین هدف از ساخت حداقل محصول پذیرفتنی است. حال بیایید درباره تمام مزایای MVP صحبت کنیم.
✔️ صرفه جویی در هزینه ها.
توسعه دهندگان نرم افزاری با ویژگی های ضروری در MVP یک اپلیکیشن یا یک وب سایت را می سازند که فقط محصول مورد نظر را کارآمد می کند. بنابراین، به این صورت اگر برخی از ویژگیهای اضافی برای کاربران کاربردی نبوده و قرار است حذف شوند، نیازی به هدر دادن پول خود ندارید.
✔️ زمان توسعه.
هزینه کمتر به شدت با زمان توسعه مرتبط است. بنابراین، هرچه زمان توسعه کوتاه تر باشد، مبلغ کمتری را پرداخت می کنید. توسعه سریع بخشی از روش کار MVP است. با این کار محصول شما سریع تر وارد بازار می شود و همچنین ممکن است سریع تر به درآمد برسید.
✔️ تمرکز روی مشتریان.
به واسطه MVP شما بازخورد جمع آوری می کنید. این بازخورد ها به شما کمک می کنند تا کاربران را بهتر درک کنید و می توانید محصولی را که می خواهند به آنها ارائه دهید، زیرا انتظارات شما ممکن است برخلاف نیازهای مشتریان باشد. هنگامی که MVP ساخته شد، روی نظرات مشتریان تمرکز می کنید. و اگر نارضایتی هایی وجود داشته باشد، می توانید همه چیز را در اسرع وقت بازنگری کنید.
✔️ افزایش درآمد زایی.
قبل از ایجاد یک محصول نهایی، باید بدانید که محصول شما شامل چه نوع استراتژی هایی برای کسب درآمد می شود. مهم ترین نکته این است که طیف درآمدزایی مناسبی را به کاربران خود ارائه دهید و MVP به شما کمک می کند تصمیم درستی بگیرید. هنگامی که دیدید مشتریان آماده خرید نسخه پریمیوم یا هر گونه ارتقاء دیگری هستند، یک استراتژی درآمدزایی مناسب به شما کمک می کند.
✔️ تست محصول.
منظور ما تضمین کیفیت توسط متخصصان نیست، بلکه تست یک کانسپت تجاری توسط مشتریان واقعی است. هنگامی که یک MVP می سازید، می توانید استارتاپ خود را بر روی کاربران مختلف تست کنید، کاربران فعال تر را شناسایی کنید، مخاطبان هدف خود را بشناسید و بفهمید مردم چگونه با نرم افزار شما تعامل دارند. بنابراین، با یک MVP انتظارات مخاطبان هدف خود را خواهید شناخت.
✔️ ساده تر شدن اصلاحات.
اگر همه چیز در MVP شما درست باشد و مشتریان هم از آن راضی باشند، توسعه دهندگان ممکن است نرم افزار شما را تغییر دهند و ویژگی های بیشتری را به آن اضافه کنند. قطعا افزودن ویژگی های جدید بهتر از حذف ویژگی های غیر ضروری است. علاوه بر این، این امر بر بودجه شما نیز تأثیر می گذارد.
مطالعه بیشتر: چگونه یک بوم کسب و کار برای ایدههای اپلیکیشن موبایل بسازیم ✔️
انواع MVP
هنگام ایجاد یک MVP، باید بدانید که MVP ها می توانند انواع متفاوتی داشته باشند. MVP چهار مدل اصلی دارد که باید آنها را در نظر بگیرید و از یکی (یا همه آنها) استفاده کنید تا حداکثر اطلاعات مفید نرم افزار خود را به دست آورید.
MVP جادوگر شهر اوز
اگر محصولی می سازید که باید دارای طیف گستردهای از ویژگی های پیچیده (مالی، مبتنی بر هوش مصنوعی و غیره) باشد، می توانید با توسعه MVP جادوگر شهر اوز شروع کنید. این مدل را می توان به تنهایی ایجاد کرد زیرا شامل حداقل فناوری ها می شود.
MVP جادوگر شهر اوز به شما این امکان را می دهد خدمات استانداردی را که برنامه شما روی آنها تمرکز دارد به کاربران بتا ارائه دهید، اما خودتان به صورت دستی به تمام درخواست های مشتریان رسیدگی خواهید کرد. یعنی این فرآیند خودکار نخواهد بود. اما مشتریان آن را نمی دانند و فکر می کنند که درخواست های آنها توسط سیستم به طور خودکار پردازش می شود. به همین دلیل است که به آن جادوگر شهر اوز می گویند. هدف شما این است که مستقیماً با کاربران خود تعامل داشته باشید و رفتار و سلیقه آنها را بهتر درک کنید.
MVP پیشکار
این نوع اغلب با MVP جادوگر شهر اوز اشتباه گرفته می شود اما با این حال، آنها کمی متفاوت هستند. این مدل MVP نیازی به استفاده از هیچ فناوری ندارد. شما به صورت دستی کاربر خود را از ابتدا تا انتها راهنمایی می کنید و راه حلی را به آنها ارائه می دهید. کاربر می داند که یک انسان او را راهنمایی می کند، نه سیستم. این تفاوت مدل پیشکار با مدل جادوگر شهر اوز است.
این MVP به شما این امکان را می دهد که تمام نقاط ضعف نرم افزار خود را شناسایی کنید و در کنار آنها به همه مشکلات کاربران پی ببرید. بنابراین نوع MVP پیشکار ممکن است بهترین گزینه برای درک نیازهای کاربران شما باشد.
MVP گام به گام
مدل بعدی MVPها به شما این امکان را می دهند از خدمات و راه حل های موجود استفاده کنید، هزینه ها را کاهش دهید یا از آنها اجتناب کنید. اگر میخواهید محصول خود را تست کنید، مدل گام به گام نیازی به ساخت پلتفرم تجارت الکترونیکی ندارد. به عنوان مثال، می توانید از یک پلتفرم تجارت الکترونیک آماده مانند Shopify استفاده کنید. بر این اساس، MVP شما شامل اجزاء و ابزارهایی از منابع متعدد می شود و نیازی نیست همه چیز را از ابتدا بسازید.
MVP صفحه هدف
احتمالا می دانید صفحه هدف چیست. یک وب سایت ساده با یک صفحه که نقش CTA (دعوت به عمل) را ایفا می کند. این وب سایت تبدیل به یک MVP کامل می شود که محصول شما را توصیف می کند، حاوی تصاویر جذاب است و کاربران را به انجام اقدامات مرتبط فرا می خواند. میتوانید از چند صفحه هدف استفاده کنید تا بفهمید چه پیامها و CTAهایی بر فعالیت کاربران تأثیر میگذارند.
با استفاده از یک صفحه هدف، بازخورد و ایمیل های کاربرانی را که ممکن است مشتریان احتمالی شما شوند جمع آوری می کنید. به هر حال، توسعه صفحه هدف یک فرآیند نسبتاً سریع است که ممکن است چند روز طول بکشد. اما این زمان بستگی به محتوای گرافیکی و متنی شما هم دارد.
مطالعه بیشتر: راهنمای جامع نوشتن بیزینس پلن برای اپلیکیشن موبایل
فرآیند توسعه MVP
قبل از شروع توسعه MVP، باید چند مرحله مهم را طی کنید. در غیر این صورت، ممکن است زمان و پول خود را برای محصولی که هیچ کس به آن نیاز ندارد هدر دهید. مراحل ذکر شده در زیر را طی کنید تا برای تمام مشکلات آماده شوید.
بازار را بررسی کنید
حتی اگر فکر می کنید که ایده استارتاپ شما فوق العاده است، باز هم به این معنی نیست که برنامه شما متناسب با بازار است. به همین دلیل وظیفه اصلی شما انجام تحقیق و اطلاع از دیدگاه مردم درباره ایده خود است. با خیال راحت نظرسنجی کنید و از اطلاعات جمع آوری شده برای تصمیم گیری درست استفاده کنید.
همچنین، تجزیه و تحلیل رقبای خود را فراموش نکنید. این کار به نرم افزار شما کمک می کند تا از دیگر رقبا متمایز شود و رضایت مردم را کسب کند. اما توجه داشته باشید باید چیزی را ارائه دهید که رقبای شما آن را ندارند. این همان چیزی است در بخش بعدی در مورد آن صحبت می کنیم.
ارزش محصول و ایده خود را تعریف کنید
محصولات شما باید برای کاربران احتمالی ارزشمند باشند و مزایای خاصی را برای آنها فراهم کنند. در برخی موارد حتی ممکن است زندگی آنها را بهبود بخشد. بنابراین، ایده پروژه خود و ارزش های آن را توضیح دهید تا از رقبا جلوتر بمانید.
ویژگی های مورد نیاز را لیست کنید
لیستی را از تمام ویژگی هایی که وجود آنها از نظر شما لازم است تهیه کنید. پس از انجام این کار، این لیست را نگاه کنید و همه ویژگی های آن را بر اساس میزان اهمیت اولویت بندی کنید. ممکن است به ویژگی های غیر ضروری بربخورید. و هدف شما این است ویژگی هایی را نگه دارید که MVP را ایجاد می کند.
حتی اگر نمی دانید چه ویژگی هایی باید در MVP خود داشته باشید، شرکت توسعه نرم افزار ما به شما در رفع این مشکل کمک می کند. در شرکت پیشگامان، طراحان ما یک نمونه اولیه ایجاد خواهند کرد و به کاربران بتا اجازه تست آن را به عنوان MVP می دهند. پس از این کار هم می توانیم یک نرم افزار کامل برای شما بسازیم. با ما در تماس باشید!
توسعه را شروع کنید
و در نهایت، به توسعه دهندگان نرم افزار اجازه دهید MVP شما را بسازند. توجه داشته باشید که کیفیت این محصول باید بالا باشد زیرا اگر توجه کاربران را به خود جلب نکند، کاملاً بی فایده است. هنگامی که MVP ساخته شد، آن را تست کنید، بررسی های مختلف را انجام دهید، محصول خود را تجزیه و تحلیل کنید و به نتیجه گیری برسید.
مطالعه بیشتر: همه چیز در مورد فریم ورک توسعه اپلیکیشن فلاتر و مقایسه flutter با React Native
سخن نهایی
آیا نیاز به ایجاد یک MVP دارید؟ حدس می زنیم با خواندن این مقاله متوجه شده اید که این کار ضروری است. اگر میخواهید محصول خود را در دسترس پذیر و سودآور کنید و همچنین یک کسبوکار بلندمدت ترتیب دهید، باید MVP ایجاد کنید.
در شرکت طراحی اپلیکیشن پیشگامان دامنه فناوری، ما همیشه آماده کمک برای حل مشکلات مربوط به پروژه های آینده شما، رسیدگی به ایده شما و ارائه راه حل های قابل اعتماد هستیم، ما برای چالش ها و فرصت های جدید آماده هستیم و تجربه ما این را ثابت می کند. از مشاوره رایگان ما استفاده کنید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
ثبت نظر