ایده راه اندازی تاکسی های آنلاین را اولین بار شرکت Uber مطرح نمود ، این شرکت توانست با داشتن یک اپلیکیشن موبایل، افرادی که تمایل دارند تا به عنوان تاکسی فعالیت کنند را جذب کرده و با آنها همکاری داشته باشد.
نحوه راه اندازی تاکسی اینترنتی
اگر در یک شهر بزرگ زندگی می کنید، احتمالاً می دانید که پیدا کردن پارکینگ چقدر می تواند دشوار باشد. استفاده از حملونقل عمومی، تاکسی و دوچرخه روش بسیار محبوبتری برای رفت و آمد شهری است، به همین دلیل است که تعداد افرادی که از خدماتی مانند اسنپ و تپسی استفاده میکنند رو به افزایش است. اگر میخواهید وارد تجارت حملونقل شوید، سرمایهگذاری در طراحی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی بهترین گزینه است.
در سالهای اخیر شاهد تغییر گسترده رفتار مردم در رفت و آمد شهری بوده ایم، اپلیکیشن های موبایلی مانند اسنپ و تپسی تنها با چند کلیک ساده روی گوشی موبایل سواری را آسان تر از همیشه کرده اند.
اگر به دنبال راه اندازی سرویس تاکسی اینترنتی هستید، هیچ زمانی مانند حال وجود ندارد. در این مقاله به برخی از بهترین تاکسی های موجود در بازار الکترونیک و نحوه توسعه آنها می پردازیم.
اپلیکیشن تاکسی اینترنتی در بازار
در سالهای اخیر اپلیکیشن های تاکسی اینترنتی به طور فزاینده ای محبوب شده اند که انتظار می رود این روند ادامه پیدا کند. ارزش صنعت برنامه رزرو تاکسی در سال 2017 حدود 36 میلیارد دلار بود و پیش بینی می شود با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 16.5٪ تا سال 2025 افزایش یابد و به 126،521 میلیون دلار برسد. به طور مثال Uber در مدت زمان کوتاهی پیشرفت های چشمگیری داشته است و اکنون در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.
مطالعه بیشتر: برترین استارتاپهای حوزه فناوری حمل و نقل در سال ۲۰۲۳
نحوه راه اندازی تاکسی اینترنتی
راه اندازی تاکسی اینترنتی مستلزم طی مراحل مختلفی است که در این بخش مقاله آنها را به ترتیب معرفی میکنیم:
گام نخست، نیاز سنجی بازار
در حال حاضر در حوزه تاکسی آنلاین دو رقیب قدرتمند حضور دارند اما با تحقیق و تحلیل رقبا و استراتژی دقیق امکان موفقیت همچنان وجود دارد. تحقیقات بازار شامل شناخت و بررسی مخاطب و رفتار آن با سفر ها و سفیر های تاکسی آنلاین است، تحلیل رقبا و مشخص کردن نقاط ضعف و قوت به شما کمک می کند برای ورود به بازار استراتژی درستی داشته باشید. در این مرحله باید برای پرسشهای زیر پاسخ روشنی پیدا کنید. هر مشتری در طول روز چند سفر انجام میدهد؟ بهترین قیمت رقابتی برای سفرهای درون شهری چه میزانی است و بر اساس چه فرمولی باید تعیین شود؟ هزینه تمام شده خدمات برای تاکسی اینترنتی چقدر است؟ حاشیه سود مناسب برای ارائه خدمات به چه میزان باید باشد؟ شروع ارائه خدمات در کدام مناطق و شهرها باید باشد؟ زیرساختهای اینترنت کشور در کدام مناطق پوشش مناسبی دارد؟ آیا مردم از خدمات تاکسیهای اینترنتی موجود رضایت دارند؟ برای جلب رضایت حداکثری مسافران و رانندگان چه کارهایی باید کرد؟
گام دوم تولید محصول
پس از نیاز سنجی و مشخص کردن ابعاد مختلف محصول، وقت آن است که اپلیکیشن برنامه نویسی شده و نسخه اولیه آن آماده شود. این کار بسته به توان تیم فنی و در اختیار داشتن زیرساختهای مورد نیاز ممکن است در چند هفته یا پس از طی ماهها انجام شود. اپلیکیشن تاکسی اینترنتی یک اپلیکیشن مبتنی بر موقعیت مکانی است و تیم فنی باید قادر باشد مدیریت اتصال به نقشه گوگل و طراحی اپلیکیشن را به نحوی انجام دهد که سیستم کمترین مشکل و خطا را داشته باشد. اگر محصول ارائه شده خوب نباشد تصویر نامناسبی از آن در ذهن مشتری ایجاد میشود که تغییر این تصویر منفی مدتها طول میکشد و مستلزم صرف هزینه زیادی است. کیفیت محصول بسیار مهم است و به همین دلیل انتخاب اعضای تیم فنی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر قادر به مهارت سنجی افراد نیستید و استخدام یک تیم برایتان سخت است، میتوانید این بخش از کار را به شرکتهای کامپیوتری توانمند کشور بسپارید، یکی از مزایای این روش آن است که پشتیبانی فنی اپلیکیشن هم به این شرکتها سپرده میشود و بار زیادی را از دوش شما برمیدارد تا بتوانید روی کارهای مهمتر مثل بازاریابی و مدیریت صحیح اپلیکیشن تمرکز کنید.
محصول مرتبط: طراحی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی
گام سوم تست محصول
در این مرحله محصول اولیه باید به دقت تست شود و مشکلات موجود در آن شناسایی شده و آن را برطرف کرد. اهمیت این مرحله بسیار زیاد است چراکه بسیاری از چیزهایی که در مرحله تحقیقات بازار ممکن است به آن توجه نکرده باشید برای شما آشکار میشود و میتوانید با تصمیمگیریهای درست اپلیکیشن را در یک مسیر مناسب هدایت کنید.
گام چهارم جذب راننده
در این بخش باید اطلاع رسانی گستردهای صورت بگیرد و با ارائه پیشنهادهای جذاب و قانع کننده رانندگان را به پیوستن در نرم افزار تاکسی اینترنتی تشویق کرد. قبل از هر چیزی باید به این سوال پاسخ دهید که چرا رانندهها باید شما را انتخاب کنند و با دادن انگیزههای مناسب آنها را تشویق کنید به تاکسی اینترنتی شما بپیوندند. باید دغدغههای فعالان بازار را به خوبی شناسایی کنید و برای نیازهای آنها پاسخ مناسب داشته باشید، تنها در این صورت است که موفق میشوید. داشتن تیم متخصص، کنجکاو و با پشتکار بالا کمک میکند خیلی سریعتر به تنایج مطلوب دست پیدا کنید.
گام پنجم عرضه نهایی اپلیکیشن و بازاریابی
در این مرحله باید به کمک تمام ابزارهای بازاریابی موجود حضور خود را اعلام کنید و تمام تمرکزتان را روی جذب حداکثری مخاطب بگذارید. تعداد نصب اپلیکیشن یک ملاک خوب است که نشان میدهد تا چه حد توانستید در بین مردم از برند خود آگاهی ایجاد کنید. همزمان باید راهکارهایی برای افزایش سفرهای خود طراحی و پیاده سازی کنید، شاید در آغاز کار دادن کد تخفیف یا ارائه قیمتهای رقابتی راهکار خوبی برای افزایش مخاطبان و مشتریان باشد. تبلیغات آنلاین و آفلاین باید به صورت همزمان اجرا شود و برای موفقیت در این مسیر به یک استراتژی مشخص نیاز دارید. اینکه آیا به نصب بنر تبلیغاتی نیاز دارید یا نه؟ در چه کانالهایی باید بیش از سایرین تبلیغ کنید ؟ همگی نیاز به تصمیم گیری دارد. یافتههای مرحله تحقیقات بازار به اینکه پاسخ درستی برای پرسشهای خود داشته باشید کمک میکند.
برترین اپلیکیشن تاکسی اینترنتی
اپلیکیشن اوبر
ایده راه اندازی تاکسی های آنلاین را اولین بار شرکت Uber مطرح نمود ، این شرکت توانست با داشتن یک اپلیکیشن موبایل، افرادی که تمایل دارند تا به عنوان تاکسی فعالیت کنند را جذب کرده و با آنها همکاری داشته باشد. از طرفی با ارائه خدماتی با کیفیت بالا و پشتیبانی قوی به همراه هزینه پایین، مشتریان زیادی را به خود جذب نماید. از نمونه های موفق اجرا شده تاکسی آنلاین در کشور می توان به اسنپ و تپسی اشاره نمود .
اپلیکیشن اسنپ
اسنپ در سال ۱۳۹۳ توسط شهرام شاهکار، یک دانشجوی مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان اولین استارت آپ ایرانی در زمینه ی حمل و نقل عمومی تاسیس شد. اپلیکیشنی که این دانشجو آن را معرفی کرد، تنها سه سال بعد، چندین میلیون یورو سرمایه از سوی یک شرکت بین المللی جذب کرد! اسنپ، اولین و بزرگترین شرکت نرم افزاری درخواست خودرو در ایران، در سال ۱۳۹۵ معادل ۲۰ میلیون یورو سرمایه از MTN دریافت کرد. جالب است بدانید که اسنپ از سال ۱۳۹۳ تاکنون با میانگین رشد ماهیانه ۱۰۰ درصدی توانسته به یکی از بازیگران اصلی تجارت الکترونیک در ایران تبدیل شود. این اپلیکیشن ده ها هزار کاربر بهعنوان راننده و صدها هزار کاربر بهعنوان مسافر دارد.
اپلیکیشن تپسی
پدیدآورنده استارت تپسی آپ میلاد منشی پور نام دارد. میلاد در دانشگاه تهران مهندسی مکانیک خواند و سپس به فرانسه رفت و از مدرسه عالی مدیریت پاریس (HEC) در رشته MBA فارغالتحصیل شد. او ده سال تجربهی کار و مدیریت در شرکتهای معتبر بینالملی نظیر Boston Consulting Group و Bain & Company را دارد. او برای تدریس دورهای کوتاهمدت در حوزهی استراتژی و مشاوره در دانشگاه شریف، به ایران آمد و فضای کسبوکار ایران را در حوزهیIT مساعد یافت. در سال ۱۳۹۵ از کانادا به ایران بازگشت و تپسی را در همین سال راهاندازی کرد.
تپسی از شهر تهران آغاز به کار کرد و پس از تثبیت موقعیت در این استان به سرعت فعالیت را در ۱۳ استان ایران به همراه شهرهای تابعه گسترش داد. همچنین به منظور مدیریت بهینه شهرهای تحت پوشش در تمامی شهرها دفتر فیزیکی برپا کرد تا خدمات مطلوبی به کاربران ارائه دهد.
ایده های استارتاپی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی
اپلیکیشن تاکسی بانوان
اگر به فکر راهاندازی استارتاپی موفق در حوزه اپلیکیشن تاکسی اینترنتی هستید، بیشک با توجه به نیاز کنونی جامعه طراحی و ساخت اپلیکیشن تاکسی بانوان بهترین گزینه است.
مهمترین دغدغه بیشتر بانوان برای حملونقل با تاکسیهای آنلاین، امنیت سفر است؛ این اپلیکیشن انتخابی امن برای سفر بانوان را فراهم میکند و همچنین با اشتغالزایی برای سفیرهای خانم به کسب درآمد آنها کمک به سزایی میکند.
تاکسی اینترنتی کودکان و سرویس مدارس
یکی از دغدغههای والدین برای استفاده فرزندان خود از خدمات تاکسی اینترنتی نبود اطمینان کافی به زیرساختهای لازم است.
شرکت پیشگامان دامنه فناوری با بررسی دقیق نیازها و درخواستهای والدین زیرساختی را مهیا کرده است که با اطمینان از سامانه هوشمند حملونقل برای کودکان میتوان بهره گرفت.
در این پلتفرم رانندگان تاکسی ملزم به ثبت دقیق مدارک و فایل تصاویر اطلاعات شخصی هستند و فقط کافی است کاربر در هنگام انتخاب تاکسی آنلاین برای کودکان وارد پروفایل سفیر تاکسی شود و تمامی جزئیات و مدارک را ملاحظه کند.
ثبت نظر