بک لینک (Backlink) در سایت به معنای پیوند صفحات به یکدیگر است و وب سایت ها و فروشگاه هایی که ارتباطات قوی تری بین صفحاتشان داشته باشند , اعتبار بیشتری خواهند داشت . در این مطلب به توضیح نکات مربوط به کیفیت بک لینک ها می پردازیم .
چگونه کیفیت بک لینک ها را محاسبه کنیم ؟
بک لینک (Backlink) در سایت به معنای پیوند صفحات به یکدیگر است و وب سایت ها و فروشگاه هایی که ارتباطات قوی تری بین صفحاتشان داشته باشند , اعتبار بیشتری خواهند داشت . در این مطلب به توضیح نکات مربوط به کیفیت بک لینک ها می پردازیم .
در این مقاله ، ما شما را با روند ارزیابی کیفیت و ارزش بک لینک برای افزایش سئو راهنمایی خواهیم کرد. مطالبی که در این مقاله به توضیح آنها می پردازیم عبارتند از :
✔️ منظور از کیفیت بک لینک چیست؟
✔️ چرا کیفیت بک لینک ها مهم است؟
✔️ وقتی میخواهیم کیفیت بک لینک را بررسی کنیم، باید به چه مواردی توجه کنیم؟
✔️ چگونه لینکهای باکیفیتتر و بیشتری برای وبسایت خود کسب کنیم؟
بک لینک ها از مهمترین بهینه سازی وب سایت و فروشگاه اینترنتی است و موتور های جستجو با دنبال کردن لینک ها صفحات مختلف را بررسی می کند , در واقع بک لینک ها مهمترین عامل رتبه بندی سئو خارجی سایت می باشند .
موتورهای جستجو در گذشته تعداد بک لینک های یک صفحه را ملاک قرار می دادند و رتبه بندی بالاتری را در SERPs ( صفحه جستجو ) برای آن صفحات در نظر می گرفتند اما با به روزرسانی های اخیر گوگل , الگوریتم گوکل پاندا بجای تمرکز بر روی کمیت به کیفیت بک لینک ها توجه می کند .
بک لینک چیست ؟
در بحث سئو منظور از بک لینک باکیفیت درواقع بک لینک از نوع فالو ( دوفالو : بک لینکی که به موتور جستجو اجازه می دهد تا صفحه پیوند شده را دنبال کند ) در متن یک صفحه درون وبسایت است که با استفاده از کلمات کلیدی موجود در متن , به یک صفحه دیگر در همان وبسایت لینک شده است.
مطالعه بیشتر: لینک سازی (link building) چیست ؟
چرا کیفیت بک لینک مهم است؟
کیفیت بک لینک مشخص میکند تا چه مقدار اعتبار (link juice)به صفحه شما داده شود , در الگوریتم های گذشته گوگل تعداد لینک ها در تصمیم گیری کیفیت صفحات تاثیر گذار بود اما این موضوع باعث سوء استفاده برخی صاحبان وب سایت گردید که با افزایش تعداد لینک ها ؛ نتایجی غیر واقعی را موتور های جستجو نمایش دهند . ترفندهای لینک که صاحبان وب سایت از آنها استفاده می کردند عبارت بودند از: خرید لینک , انتشار آگهی در سایت های تبلیغاتی , لینکهای پنهانشده در ویجِتها , کامنت اسپم خودکار , به اشتراک گذاشتن محتوای خود روی وبسایتهای دیگر برای دریافت لینک (این روش بهشدت توسط الگوریتم پاندا سرکوب شد) , چرخههای لینک .
گوگل با معرفی الگوریتم پنگوئن , راه سوء استفاده را بر روی کاربران بست و کاربرانی که از ترفندهای ذکر شده استفاده می کردند را جریمه کرد , این الگوریتم لینک های بی کیفیت را ارزش گذاری نمی کند . بک لینکها هنوز هم بسیار مهم هستند (احتمالاً یکی از ۳ عامل مهم رتبهبندی به شمار میروند)، اما تمرکز قطعاً بیشتر روی کیفیت بک لینک هاست تا کمیت آنها !
چه چیزی بک لینک را باکیفیت میکند؟
برای ارزیابی کیفیت بک لینک ها پنج شرط وجود دارد : مرتبط بودن متن لینک ، مرتبط بودن و کیفیت محتوای صفحه لینک شده , مرتبط بودن و کیفیت دامنه لینک شده , آدرس IP لینک شده
مرتبط بودن متن لینک
کلمات کلیدی انتخابی شما برای پیوند صفحات بسیار مهم است , وقتیکه خزنده های موتور جستجو یک لینک را بررسی می کند , کلمات کلیدی انتخابی و محتوای صفحه لینک شده را در نظر خواهد گرفت , حالت ایده آل این است که شما کلماتی را برای لینک سازی استفاده کنید که یا همان کلیمه و یا کلمه هم معنی مربوط به صفحه پیوند شده باشد , مثلاً اگر یک مقاله در مورد باغبانی وجود دارد که به یک صفحه که بیلچه میفروشد لینک شده باشد، متن لینک ایدهآل شامل کلمههایی مانند «شنکش»، «بیلچه»، «بیل»، «ابزار باغبانی» و چیزی مشابه اینها خواهد بود , اما اگر صفحه لینک شده در مورد بلندگو است، آن لینک یک بک لینک بیکیفیت خواهد بود. این اتفاق معمولاً روی صفحههای مشکوکی که در مورد قمار یا داروهای غیرقانونی هستند، دیده میشود.
وبسایت شما بهتر است که ترکیبی از متن لینکهایی داشته باشد که شامل موارد زیر هستند: متن لینکهایی با کلمات کلیدی مناسب , فقط نام برند ، وبسایت یا شرکت شما , عبارتهای عمومی مانند «اینجا کلیک کنید» یا «این صفحه » و عبارات مشابه .
وب سایتهایی که مدت طولانی است به وجود آمدهاند، بهطور طبیعی لینکهایی با متن لینک متنوع کسب میکنند. بهتر است هنگام لینک سازی علاوه بر متن لینک از متن اضافه اطراف لینک هم استفاده کنید زیرا در فرآیند خودکار لینک سازی در سئو منفی , صدها لینک با متن و محتوای مشابه تولید می شود که خود اثری منفی بر روی سایت دارد برای مثال اسپم کامنتهای وبلاگ را در نظر بگیرید.
مطالعه بیشتر: تولید محتوا چیست؟ ✔️ مراحل تولید محتوا و انواع آن
مرتبط بودن، کیفیت دامنه و صفحه لینک شونده
همانطور که در بخش متن لینک به آن اشاره کردیم مرتبط بودن صفحه پیوند شده در تعیین کیفیت یک لینک بسیار مهم است. داشتن لینک از صفحههای باکیفیت و محتوای مرتبط , اعتبار بسیار بیشتری به وبسایت شما منتقل میکند تا لینکی که از یک صفحه نامربوط و بیکیفیت باشد.
متأسفانه تعیین اینکه یک صفحه یا دامنه لینک شونده باکیفیت است یا خیر، موضوعی سلیقهای قلمداد میشود. ابزارهای زیادی مانند MOZ، Ahrefs ، Majestic در بازار وجود دارند که شما میتوانید برای ارزیابی کیفیت لینک ها و دامنه از آنها استفاده کنید .
برای اینکه کیفیت یک صفحه و یا یک دامنه را بررسی کنید چند نکته را مد نظر قرار دهید :
✔️ بررسی کنید که موضوع صفحه و سایت با یکدیگر همخوانی داشته باشند مثلا صفحات نامربوط در یک سایت خبری مشکل محسوب نمیشود زیرا موضوعات مختلف را پوشش می دهد اما یک صفحه در مورد بازی آنلاین روی وبلاگ غذای محلی مشکل مهمی است!
✔️ تعداد تبلیغات در یک صفحه را بررسی کنید , یک سایت به هر حال باید داریا درآمد باشد اما تعداد آگهی های زیاد توان بازدهی بازدیدکنندگان را بریا مطالعه و تماشا کاهش می دهد .
✔️ داشتن محتوای با کیفیت در صفحات , محتوای با کیفیت همیشه ارزشمند بوده است اما محتوای ضعیف , خلاصه و کپی شده , کم ارش محسوب می شود و در کیفیت لینک ها تاثیر گذار خواهد بود .
✔️ گرفتن بخش عمده ای از لینک ها از یک IP ثابت ممکن است یک زنگ خطر محسوب شود , ممکن است دامنه های مختلف با آدرس IP ثابت باشند , این ممکن است به معنای یک شبکه خصوصی وبلاگ باشد و گوگل از این موضوع متنفر است! همچنین باید مراقب IP آدرسهایی باشید که از کشورهای تولیدکننده عمده اسپم مانند روسیه ، چین و هند هستند ؛ مخصوصاً اگر کسبوکارتان در آن کشورها حضور ندارد.
✔️ گرفتن بک لینک از سایت های مورد اعتماد گوگل , گوگل مجموعهای از وبسایتها در اختیار دارد که به آنها اعتماد بیشتری دارد و اعتبار دامنههای دیگر را بر اساس تعداد لینکهایی که باید از وبسایتهای مورد اعتماد دنبال کنند تا به صفحه لینک شونده وارد شوند اندازهگیری میکند مانند سایت ویکی پدیا
مکان لینک
بک لینک ها , بخشی از اعتبار صفحه را به صفحه پیوند شده منتقل میکند , اینکه یک لینک در کجای صفحه (location) قرار دارد، روی ارزش آن برای اهداف سئوی شما تأثیر زیادی خواهد گذاشت.
هر صفحه ساده وب ۵ بخش دارد: هدر (Header) , فوتر (Footer) , ستون سمت راست (right sidebar) ، ستون سمت چپ (left sidebar) , محتوای اصلی (body content)
هرکدام از آن بخشهای ذکر شده میتوانند شامل لینکهای خارجی باشند (و اغلب هم هستند) که اعتبار را به صفحههای مقصد خود منتقل میکنند؛ اما فقط لینکهایی که در متن محتوای یک صفحه ظاهر میشوند باید برای سئوی شما با ارزش محسوب شوند و البته از تغییرات الگوریتم گوگل هم در امان بمانند.
هر چه لینک در قسمتهای بالاتر صفحه ظاهر شود ، برای محتوای صفحه مهمتر است و ارزش بیشتری برای خواننده هم دارد ؛ بنابراین لینکهای بالاتر در محتوای صفحه نسبت به لینکهایی که در قسمتهای پایینتر مقاله قرار دارند ارزش بیشتری را منتقل میکنند. میزان اعتبار منتقلشده توسط یک لینک مساوی مجموع اعتبار یک صفحه تقسیمبر مجموع تعداد لینکهای روی همان صفحه است که شامل همه لینکهای nofollow هم میشود , بنابراین یک لینک از صفحهای با تعداد زیادی لینک نسبت به یک لینک از صفحهای که لینکهای کمتری دارد، طبیعتاً ارزش کمتری منتقل میکند , این نکته را هم در نظر بگیرید که یک صفحه با تعداد بک لینک بالا فقط برای فروش بک لینک به وجود آمده است و صدمه آن بیشتر از کمک آن برای سئو خواهد بود!
مطالعه بیشتر: آموزش جامع سئو داخلی سایت
ترافیک
بک لینک ها ممکن است ترافیک را به سمت سایت و فروشگاه اینترنتی هدایت کنند , این موضوع خیلی برای سئو سودی ندارد، اما به عملکرد کلی بازاریابی شما کمک خواهد کرد.
ساخت بک لینکهای باکیفیت
کیفیت بک لینک ها , به کیفیت محتوا , مفید بودن و مورد توجه قرار گرفتن محتوا توسط کاربران بستگی دارد . یکی از راه های لینک سازی , ارسال پست مهماناست که علاوه بر دریافت یک لینک با کیفیت از دامنه مناسب , امکان کنترل و انتخاب محتوا و متن لینک بک لینک را نیز به شما میدهد. فقط باید دقت کنید که در ارسال پست مهمان نباید زیادهروی کنید؛ چراکه باعث میشود مجموعه لینکهای شما غیرطبیعی به نظر برسند.
آخرین نکته
کیفیت بک لینک های خود را همیشه مورد بررسی قرار دهید و ارتباط بک لینک های نامناسب و اسپم را از سایت خود قطع کنید , سعی کنید بک لینک ها را از محتوای خوب و دامنه های با اعتبار بالا تهیه کنید و در لینک سازی کلمات کلیدی و موضوع سایت پیوند شده را مورد بررسی قرار دهید .
ثبت نظر