تنها ساخت، انتخاب و طراحی یک وب سایت کافی نیست، زیرا همه کسب و کارها به این سه نیاز دارند. انتخاب شیوه درست طراحی یک وب سایت با توجه به نوع آن مهم است. وب سایتی که به خوبی طراحی شده باشد برای به کار گیری استراتژی های بازاریابی مختلفی که به رشد کسب و کار هدف کمک می کنند، استفاده می شود. احتمالا نمی دانید که چگونه نوع وب سایت خود را انتخاب کنید. ما در این مقاله اطلاعات مفیدی را به شما در این زمینه ارائه می دهیم.
انواع وب سایت ها؛انتخاب مناسب ترین آنها برای کسب و کار خود
تنها ساخت، انتخاب و طراحی یک وب سایت کافی نیست، زیرا همه کسب و کارها به این سه نیاز دارند. انتخاب شیوه درست طراحی یک وب سایت با توجه به نوع آن مهم است. وب سایتی که به خوبی طراحی شده باشد برای به کار گیری استراتژی های بازاریابی مختلفی که به رشد کسب و کار هدف کمک می کنند، استفاده می شود. احتمالا نمی دانید که چگونه نوع وب سایت خود را انتخاب کنید. ما در این مقاله اطلاعات مفیدی را به شما در این زمینه ارائه می دهیم.
یک سوال ساده: "وب سایت چیست؟"
وب سایت یک یا چند صفحه وب است که بصورت هدفمند و اصولی به هم متصل شده اند و در آنها انواع مختلفی از داده ها و محتوا (فیلم/متن/تصویر) برای اهداف شخصی یا کسب و کار ارائه می شود.
برای اینکه یک وب سایت از طریق اینترنت قابل دسترسی باشد، به سه جزء نیاز داریم:
نام دامنه. می توانید شیوه نمایش وب سایت خود را با آدرس IP هم پیکربندی کنید، اما استفاده از نام دامنه بهتر است. دامنه ها می تواند بصورت com یا ir یا net, org و ... انتخاب شود
میزبانی بر روی سرور. تهیه هاست برای قرارداد داده ها و محتوا ضروری است، هاست می تواند در داخل کشور یا خارج از آن باشد، وجود هاست بر روی سرورهای داخلی این مزیت را دارد که در صورت قطعی اینترنت باز هم کار خواهد کرد و بر روی شبکه داخلی کشور می باشد.
محتوا. محتوا می تواند در قالب مقاله یا محصول و خدمات بر روی سایت بارگزاری گردد که شامل متن، تصویر، ویدئو ، صوت و فایل می باشد.
داشتن وب سایت چه اهمیتی دارد؟
وجود وب سایت برای ورود کسب و کارها در بازار دیجیتال لازم و ضروری است و به منزله یک مکان فروش بدوت تعطیلی است که کاربران در هر لحظه می توانند محصول یا خدمات شما را بررسی کرده و تبدیل به مشتری شما شوند. به گفته بنیاد تجارت الکترونیک، ۸۸ درصد از مصرف کنندگان قبل از برقراری ارتباط با هر نوع کسب و کاری که خدمات/محصول/اطلاعات و غیره را ارائه می دهد، در اینترنت تحقیق می کنند. بنابراین، یک وب سایت نماینده یک کسب و کار به خصوص است و اطلاعات صریحی را در چند ثانیه به مخاطب ارائه می دهد.
چگونه نوع وب سایت مناسب خود را مشخص کنیم؟
نوع وب سایت از یک طرف به نوع کسب و کار بستگی دارد و از طرف دیگر با پیچیدگی طراحی های مختلف مرتبط است. برای انتخاب دسته بندی مناسب، توصیه می کنیم سوالات زیر را از خود بپرسید و به آنها پاسخ دهید:
✔️ این وب سایت چه مخاطبانی را پوشش خواهد داد؟
✔️ چه مشکلاتی را از مشتریان حل خواهد کرد؟
✔️ USP (نقطه فروش منحصر به فرد) آن چیست؟
✔️ KPI های اصلی (شاخص های کلیدی عملکرد) چه خواهند بود؟
✔️ بازدیدکنندگان معمولی چگونه به مشتری تبدیل خواهند شد؟
همه این سؤالات به کسب و کارها کمک می کنند تا نوع وب سایت خود را انتخاب کنند. ایجاد یک وب سایت که متناسب با اهداف تجاری و نیازهای بازاریابی باشد بسیار مهم است. همه چیز باید از قبل برنامه ریزی شود.
انواع وب سایت ها کدامند؟
به طور کلی وب سایت ها بر اساس موارد زیر دسته بندی می شوند:
عملکرد، طراحی و محتوا
امروزه انواع زیادی از وب سایت ها وجود دارند. گاهی اوقات تصمیم گیری در مورد نوع طراحی وب سایت برای کسب و کار شما دشوار است. ما توضیحات کوتاهی را برای وب سایت هایی که در عبارات ذکر شده بالا طبقه بندی می شوند، گردآوری کرده ایم. این توضیحات به شما کمک می کنند که تصمیم درستی بگیرید.
طبقه بندی وب سایت ها از نظر عملکرد
عملکرد یک وب سایت با محدوده خدماتی که ارائه می دهد تعریف می شود. از این نظر، ۴ نوع اصلی برای آنها وجود دارد: بروشور، تجارت الکترونیک، انجمن ها، رسانه های اجتماعی.
وب سایت های بروشوری
این وب سایت ها ساده ترین نوع از نظر عملکرد محسوب می شوند. به طور معمول، وب سایت های بروشوری فقط چند صفحه دارند و معمولاً توسط مشاغل کوچکی که به حضور و تبلیغات آنلاین ساده نیازمند هستند، استفاده می شوند.
انجمن ها و فروم ها
انجمن ها یا می توانند به عنوان ضمیمه ای به وب سایت های بزرگتر راه اندازی شوند، و یا به تنهایی وجود داشته باشند. انجمن های آنلاین برای شروع بحث، پیدا کردن افراد هم عقیده و تبلیغ یک کسب و کار استفاده می شوند. به هر حال، انجمن ها همچنان یکی از محبوب ترین بخش های اینترنت برای پرسیدن و پاسخ به سؤالات در مورد برند ها، خدمات و محصولات مختلف هستند.
شرکت های مختلف به این جهت از انجمن ها استفاده می کنند که مشتریان در مورد مزایا و معایب خدماتشان سوال کنند و پیشنهادهایی را برای بهبود محصول ارائه دهند. انجمن ها مانند یک پشتیبان برای محصولات شرکت اصلی عمل می کنند. Quora و Reddit نمونه های خوبی از انجمن ها هستند.
وب سایت های تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک نام عمومی درگاه های آنلاین است که معاملات آنلاین کالاها و خدمات مختلف را تسهیل می کنند. هر چیزی که نیاز به تراکنش داشته باشد، به صورت آنلاین در وب سایت های تجارت الکترونیک اجرا می شود.
وبسایتهای تجارت الکترونیک مختلف با توجه به عملکردی که دارند نام های متفاوتی مانند B2B، B2C، C2C، C2B، B2A و C2A می گیرند.
◼️ (B2B) بین دو کسب و کار: یک کسب و کار با دیگری معاملات تجاری انجام می دهد.
◼️ (B2C) شرکت به فرد: معاملات تجاری بین مشاغل و مصرف کنندگان.
◼️ (C2C) فرد به فرد: معاملات تجاری بین مصرف کنندگان، عمدتاً یک شخص ثالث. آمازون، eBay، Craigslist و OLX بزرگترین نمونه های تجارت الکترونیک C2C هستند.
◼️ (C2B) فرد به شرکت: معاملات تجاری بین مصرف کنندگان و مشاغل.
◼️ (B2A) شرکت به سازمان های دولتی: معاملات تجاری بین شرکت ها و ادارات دولتی.
◼️ (C2A) فرد به سازمان های دولتی: معاملات تجاری بین افراد و ادارات دولتی.
وب سایت های تجارت الکترونیک برای کسانی مناسب هستند که قصد دارند محصولات خود را از طریق اینترنت بفروشند یا در حال حاضر یک تجارت ثابت دارند. چنین وب سایت هایی باید طراحی بصری زیبا و کارکردپذیری کاملی داشته باشند، تا افراد را مجذوب خود کنند و بتوانند بدون هیچ مشکلی خریدهای آنلاین انجام دهند.
وب سایت های ذکر شده در بالا برای انجام طیف وسیعی از وظایف ساخته شده اند. این بدان معناست که محتوای این وب سایت ها باید واضح، معتبر و مرتبط با افرادی باشند که از آنها استفاده می کنند. دسته بندی وب سایت ها بر اساس عملکرد دسته اول بود. بیایید نگاهی به دسته دوم بیاندازیم یعنی دسته بندی وب سایت ها براساس محتوا.
دسته بندی وب سایت ها براساس محتوا
وقتی وب سایت ها را بر اساس محتوا تقسیم بندی می کنیم، معمولاً به موارد زیر اشاره داریم:
◻️ وبلاگ
◻️ صفحات هدف
◻️ کسب و کار (کوچک / شرکتی)
◻️ تامین مالی جمعی
◻️ آموزشی
◻️ رسانه های اجتماعی
◻️ عام المنفعه
◻️ شخصی
◻️ مجموعه برنامه ها و پروژه ها (نمونه کارها)
◻️ پورتال
وب سایت های قابل توجهی را در این دسته بندی می بینیم. ممکن است در این بخش نمونه های مناسبی را برای کسب و کار خود پیدا کنید. اما در ابتدا، باید مفهوم هر یک را بررسی کنیم.
وبلاگ چیست؟
وبلاگ یک مجله آنلاین یا وب سایت اطلاعاتی است که اطلاعات مشخصی را در مورد یک موضوع مشخص نمایش می دهد. وبلاگ ها می توانند صفحات مستقل یا مبتنی بر وب سایت ها و یا فروشگاه های شرکتی باشند و ترافیک بازدید از وب سایت اصلی را افزایش دهند. وبلاگ ها بسترهای مناسبی برای بازاریابی محتوا و تبلیغ محصولات یا خدمات خاص هستند.
صفحات هدف
صفحه هدف یک صفحه وب مستقل است که به طور خاص برای اهداف بازاریابی و کمپین های تبلیغاتی ایجاد شده است. صفحات هدف با یک هدف واحد طراحی شده اند. این هدف به کمک اطلاعات متمرکز بر کاربر و همراه با صفحه ای که به عنوان دعوت به عمل (CTA) شناخته می شود، به دست می آید.
وب سایت تجاری
وب سایت تجاری به هر صفحه تحت وبی گفته میشود که به معرفی یک تجارت خاص اختصاص دارد. این وب سایت باید دقیقا مثل کسب و کار اصلی برندسازی شود (لوگو و سطح کاربری یکسان با کسب و کار اصلی داشته باشد) و محصولات یا خدماتی را که پروژه هدف ارائه می دهد ارائه کند. مشتریان از وب سایت های تجاری برای تماس با شرکت یا نمایندگان آن استفاده می کنند.
وب سایت تامین مالی جمعی
هدف وب سایت های تامین مالی جمعی یافتن منابع مالی برای پروژه ها یا سرمایه گذاری های خاص با جمع آوری مقادیر کمی پول از افراد زیاد است. امکان افزودن ویدیوی معرفی پروژه، تعیین هدف و موعد تحویل پروژه در این وب سایت ها فراهم شده است. وبسایتهای تأمین مالی جمعی یک منبع عالی برای استارتاپ های جدید هستند.
وب سایت های آموزشی
وب سایت های آموزشی میزبان پلتفرم های یادگیری آنلاین هستند. این وب سایت ها محتوا را با اهداف آموزشی به کاربر ارائه می کنند.
محتوای وب سایت های آموزشی به شرح زیر است:
⚪ ویدیوهای کوتاه
⚪ اینفوگرافیک
⚪ سخنرانی ها
⚪ مقالات
⚪ دوره های آموزشی
⚪ وبینارها
وبسایتهای آموزشی مانند مدارس آنلاین هستند که در آنها فرآیند یادگیری به طور کامل نظارت میشود. علاوه بر این، تکالیفی وجود دارد که باید به موقع انجام شوند و در یک حساب شخصی برای بررسی باقی بماند.
مدل پرداخت در آنها ممکن است متفاوت باشد. هزینه آموزش می تواند به صورت اشتراکی یا پرداخت یک باره، و یا حتی کاملا رایگان باشد. Сoursera یا Udemy نمونه های خوبی از وب سایت های آموزشی در سراسر جهان هستند که در آنها دوره های مختلف دانشگاهی ارائه می شود.
وب سایت های عام المنفعه
هدف وب سایت های عام المنفعه فروش محصولات یا خدمات به کاربران نیست، بلکه متقاعد کردن افراد برای حمایت از پروژه های ارائه شده است. سازمان های خیریه به واسطه وب سایت های عام المنفعه با مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار می کنند.
وب سایت های شخصی
چنین وب سایت هایی توسط یک فرد برای نمایش محتوای شخصی ایجاد می شوند. این وب سایت ها افکار یا مقالات شخصی شما را با کاربران در اینترنت به اشتراک می گذارند. این وب سایت بعد ها می تواند به برند شخصی شما تبدیل شود. طراحی ساده این گونه وب سایت ها باعث نمی شود که در بین دیگران متمایز شوید و به یاد داشته باشید، تا حد امکان برای طراحی آنها زمان بگذارید.
نمونه کارها
وب سایت نمونه کار محور یک رزومه دیجیتال محسوب می شود. این وب سایت اطلاعات صریح را به شیوه ای موثر در اختیار کارفرمایان بالقوه شما قرار می دهند. وب سایت های نمونه کار محور (و همچنین وب سایت های شخصی) مهارت های فرد و ویژگی های فعالیت او را نمایش می دهند. طراحی این وب سایت و محتوای آن باید بتواند فرد کارآزموده را از دیگران متمایز کند. توسعه دهندگان، طراحان، عکاسان و حتی افراد عادی از اینگونه وب سایت ها برای جستجوی مشتریان، ارائه پروژه های خود به کارفرمایان و گاهی اوقات به عنوان رزومه استفاده می کنند.
پورتال
پورتال یک وب سایت کاملا محتوا محور است که اطلاعات را از منابع مختلف در اینترنت گردآوری می کند. وب سایت های پورتال عمدتاً برای برقراری ارتباط با مشتریان و تبادل انواع اطلاعات استفاده می شوند. هنگامی که کاربران می خواهند اطلاعاتی را دریافت یا مبادله کنند، یک پورتال متناسب با نیازهای آنها ساخته می شود.
اکنون می دانید که وب سایت های محتوا محور یک ابزار بازاریابی عالی برای مشاغل مختلف و متخصصانی محسوب می شوند که میخواهند ارائه خدمات خود را مطابق با نیازهای مخاطب سازماندهی کنند.
دسته بندی وب سایت ها بر اساس طراحی
هر دو مدل طراحی تطبیقی و واکنش گرا می توانند وب سایت شما را برای استفاده در موبایل بهینه کنند. اما، آنها را با هم اشتباه نگیرید. اگر نسخه موبایل یک وب سایت به راحتی قابل مشاهده باشد، احتمالاً دارای طراحی واکنش گرا یا تطبیقی است. کدام یک با نیازها، بودجه و اهداف وب سایت شما بیشتر هم خوانی دارد؟ مزایای هر کدام چیست؟ در این بخش به این سوالات پاسخ خواهیم داد.
طراحی واکنش گرا
این مدل از طراحی امکان باز کردن وب سایت را در دستگاه های مختلف با انواع مختلف صفحه نمایش فراهم می کند و محتوای وب سایت را به طور خودکار به تناسب اندازه صفحه یا پنجره مرورگر تغییر ترتیب می دهد. طراحی واکنش گرا ما را قادر میسازد تا ظاهر و کارکردپذیری را در دستگاه های مختلف حفظ کنیم. علاوه بر این، با بروزرسانی وبسایت برای دستگاههای مختلف، در زمان و هزینه نیز صرفهجویی می شود.
طراحی تطبیقی
طراحی تطبیقی یعنی ایجاد چندین نسخه از یک صفحه وب برای تعامل بهتر با دستگاه کاربر. شکل کلی وب سایت به اندازه صفحه نمایش بستگی دارد. به عنوان مثال، نسخه های خاصی از صفحات وب برای تلفن های همراه، تبلت ها و رایانه های رومیزی وجود دارد که فقط برای این نوع دستگاه ها ساخته شده اند. این سه نسخه با توجه به نوع دستگاه نمایش داده می شوند. البته، مشکلاتی هم در طراحی تطبیقی وجود دارد. اول از همه، اجرای این روش دشوار است. ثانیاً، در مقایسه با طراحی واکنش گرا، انعطاف پذیری کمتری دارد.
طراحی سفارشی
طراحی سفارشی به طور خاص برای یک برند، کسب و کار یا محصول ایجاد می شود. این دقیقاً همان چیزی است که می توانید به آن تکیه کنید، زیرا راه حل های خلاقانه ای برای رفع نیازهای برند شما در طول فرآیند طراحی ارائه می دهد. چرا طراحی سفارشی برای ما مناسب است؟
پاسخ ساده است. با قالبهای از پیش ساخته شده، گزینههای زیادی در طراحی ندارید و زمانی که میخواهید به اهداف خاصی برسید، انتخابها محدود میشوند. برعکس، فونت ها، رنگ ها و شکل کلی وب سایت اگر به طور ویژه انتخاب شده باشند می توانند به شما کمک کنند تا مخاطبان هدف را جذب کنید و سریع تر به اهداف تجاری خود برسید.
اگرچه طراحی سفارشی پرهزینه است، اما برای مشاغلی که به حضور دائم در سطح وب وابسته هستند، این یک سرمایه گذاری ارزشمند محسوب می شود. طراحی سفارشی تضمین می کند که وب سایت شما حرفه ای به نظر می رسد و عملکرد خوبی دارد. وب سایت سفارشی تأثیر اولیه خوبی را بر روی مشتریان احتمالی می گذارد.
طراحی قالب
قالب ها راه حل های طراحی از پیش ساخته شده ای را ارائه می دهند. در این مدل هدف این است که وب سایتی ساده و مفید بواسطه یک قالب عمومی بسازید که مناسب و درخور به نظر برسد. قالب ها ایجاد شده اند که تجربه ساخت وب سایت شما را سریع و آسان کنند.
در مقایسه با طراحی سفارشی، این مدل کم هزینه تر است و کمتر وقت شما را می گیرد. با این حال، سفارشی سازی در این مدل محدود است و پشتیبانی ضعیف تری وجود دارد. به خاطر داشته باشید که قالب ها وب سایت شما را منحصر به فرد و برجسته نمی کنند. آنها تنها یک ابزار آماده برای استفاده هستند، و نه چیزی بیشتر.
دسته بندی وب سایت ها بر اساس فناوری
برنامه تک صفحه ای (SPA)
SPA یک برنامه تحت وب است که به جای بارگذاری یک صفحه جدید از سرور در هر اقدام کاربر، بهصورت پویا کدهای صفحه را بازنویسی می کند. این رویکرد باعث می شود که کاربر فکر کند رابط برنامه بین عملکردها قطع نمی شود و وب سایت بیشتر شبیه یک برنامه دسکتاپ رفتار کند.
برنامه تحت وب پیشرفته (PWA)
PWA فناوری است که کارایی های خاصی را به وب سایت اضافه می کند. در مرورگر دسکتاپ، PWA به شکل یک وب سایت معمولی باقی می ماند. با این حال، هنگامی که یک بازدیدکننده آن را در مرورگر دستگاه تلفن خود همراه باز می کند، PWA به یک وب سایت و برنامه ترکیبی تبدیل می شود. PWA با استفاده از فناوری های رایج تحت وب از جمله HTML، CSS و جاوا اسکریپت ساخته می شود. این فناوری از سرویس ورکر، خط فکری برنامه های تحت وب، اعلانهای لحظه ای، پشتیبانی آفلاین و غیره استفاده می کند.
چگونه می توانیم یک وب سایت بسازیم؟
راه های مختلفی برای ساخت وب سایت وجود دارد. ما می توانیم با استفاده از روش های زیر یک وب سایت بسازیم:
وب سایت سازها
CMS (سیستم های مدیریت محتوا)
مارکت پلیس ها
طراحی سفارشی
وب سایت سازها
وب سایت سازها ابزارهای نرم افزاری و همهجانبه ای هستند که به کاربران این امکان را میدهند تا به سرعت و بدون کمک دیگران یک وب سایت بسازند. سرویسهایی مانند Wix، GoDaddy، Squarespace، Weebly و غیره از جمله این ابزارها هستند. وب سایت سازمعمولاً شامل ویرایشگر درگ اند دراپ هستند که به ما این امکان را می دهند صفحات را ایجاد کنیم و طراحی های زیبایی را خیلی سریع ایجاد کنیم.
سیستم مدیریت محتوا (CMS)
CMS یک سرویس مدیریت محتوا است که در دو حالت اوپن سورس مانند WordPress، Opencart یا Magento و CMS های اختصاصی مانند پیشگامان قابل استفاده است. CMS یک رویکرد موثر برای ایجاد، ویرایش و مدیریت محتوای وب سایت است. یک CMS می تواند به صورت سفارشی برای نیازهای خاصی ساخته شود یا از قبل به عنوان یک راه حل آماده در بازار وجود داشته باشد. CMS سفارشی در مواردی استفاده می شود که عملکرد اصلی وب سایت با وظایف تعیین شده توسط کسب و کار اصلی مطابقت نداشته باشد. شرکت های بزرگ CMS های سفارشی را ترجیح می دهند و دارای امنیت و پشتیبانی بهتری هستند.
مارکت پلیس ها (سازندگان بازار آنلاین)
سازندگان بازار آنلاین ابزارهای قدرتمندی هستند که می توانند به ایجاد یک فروشگاه بر اساس وب سایت های بزرگی مانند Etsy، Shopify، eBay و Amazon کمک کنند. هدف آنها کمک به مشتریان برای فروش محصولات فقط در داخل فروشگاه (به عنوان یکی از فروشندگان) با هزینه کم است. این ابزارها برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین و فروش کالا ایده آل هستند.
با این حال، معایبی هم دارند که باید آنها را بدانید. اولاً، این بازارها می توانند برای هر فروش شما هزینه دریافت کنند و مقدار آن هم بسیار متغیر است. ثانیاً، برخی از بازارها ممکن است شرایط و ضوابط محدودی را برای نحوه ارتباط شما با مشتریان اعمال کنند.
ساخت وب سایت از ابتدا
ساخت وب سایت از ابتدا یعنی طراحی سفارشی و توسعه یافته آن. در این روش وب سایت با توجه به نیازهای مشتریان و نیازهای تجاری خاص آنها ساخته می شود. ساخت وب سایت از ابتدا ممکن است وقت گیر و پرهزینه به نظر برسد. با این حال، بستگی به نیازها و خواسته های شما دارد. مزیت دیگر آن هم این است که نگهداری و تعمیر اینگونه وب سایت ها آسان تر است.
کلام آخر
5 ثانیه طول می کشد تا بازدیدکنندگان یا کاربران درباره هر وب سایتی نظر بدهند و تصمیم بگیرند که آیا می خواهند در آن بمانند یا قصد ترک آن را دارند. بنابراین، مهم است که وب سایت شما کاربردی باشد و محتوای مناسبی داشته باشد. نکته ای که در انتخاب نوع وب سایت اهمیت دارد این است که چیدمان آن باید بازدیدکنندگان را ترغیب کند تا در سایت بمانند و در مورد محصولات یا خدمات شما اطلاعات بیشتری کسب کنند.
امیدواریم مقاله ما به شما کمک کرده باشد تا نوع وب سایت خود و طراحی مناسب آن را انتخاب کنید. به عنوان یک شرکت طراحی سایت و اپلیکیشن، ما می دانیم که چگونه به درستی مدل های طراحی مختلف را با انواع مختلف وب سایت ها مطابقت دهیم. اگر باز هم تردید دارید، خوشحال می شویم راهنمایی های جامعی به شما ارائه دهیم. کافیست با ما در تماس باشید.
ویژگی های شرکت طراحی سایت پیشگامان
کدنویسی حرفهای
کد نویسی امن بر اساس آخرین متدهای سئو برای رتبه بهتر
طراحی ریسپانسیو
قابلیت نمایش بهتر در تمام وسایل (دسکتاپ، موبایل و تبلت)
پشتیبانی 5 ستاره
یکسال پشتیبانی رایگان + آموزش اولیه سئو
طراحی گرافیکی
طراحی رابط کاربری UI و UX مطابق طرح و ایده مشتری
ثبت نظر