وقتی به سؤالاتی مانند "چرا مردم به پروژه ما نیاز دارند؟" و "چه کاری را می توانیم بهتر از بقیه انجام دهیم؟" پاسخ دادید، باید در مورد ایجاد یک تجربه کاربری عالی فکر کنید. در این مرحله، شما باید بفهمید که مردم دوست دارند چه کاری را در چه زمانی انجام دهند، چه احساسی در هنگام انجام آن دارند و به طور کلی چگونه با اپلیکیشن های مختلف تعامل دارند.
چرا باید قبل از طراحی اپلیکیشن
باید در مورد تجربه کاربری و نمونه اولیه تحقیق کنیم؟وقتی به سؤالاتی مانند "چرا مردم به پروژه ما نیاز دارند؟" و "چه کاری را می توانیم بهتر از بقیه انجام دهیم؟" پاسخ دادید، باید در مورد ایجاد یک تجربه کاربری عالی فکر کنید. در این مرحله، شما باید بفهمید که مردم دوست دارند چه کاری را در چه زمانی انجام دهند، چه احساسی در هنگام انجام آن دارند و به طور کلی چگونه با اپلیکیشن های مختلف تعامل دارند.
به مرور زمان لیست سوالاتی که باید به آنها پاسخ دهید افزایش می یابد، و اگر می خواهید تجربه کاربری خوبی را ارائه دهید، هر یک از این سوالات ارزش تحقیق و بررسی را دارد. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که طراحی اپلیکیشن و نمونه اولیه آن دو عنصرجدایی ناپذیر هستند. بررسی تصمیمات پیش از ورود به مرحله به تصویرسازی به صرفه جویی در زمان و هزینه شما کمک می کند.
با این حال، در برخی شرایط، میتوان با ساخت نمونه اولیه از برخی مراحل با میان بر عبور کرد. این کار تنها در صورتی امکان پذیر است که تیمی از متخصصان با تجربه داشته باشید که به کاری که انجام میدهند مطمئن باشند.
تحقیق در مورد تجربه کاربری (UX) چیست؟
این تحقیق و بررسی از بسیاری روال های تحقیقاتی مشابه پیچیده تر است. شما باید وارد ذهن کاربر شوید و نیازها و ترجیحات آنها را برای محصول خود درک کنید. تحقیق و بررسی دیدگاه های مفیدی را به شما ارائه می دهد، بستر پروژه را گسترش می دهد و ساختار کلی فرآیند طراحی UX را شکل می دهد. تنوع ابزارها، تکنیک ها و روش ها برای تجزیه و تحلیل داده ها بسیار زیاد است.
تحقیقات UX تلاش می کند داده های ارزشمندی را از تمام منابع موجود استخراج کند تا آنها را در فرآیند طراحی استفاده کنیم. متداول ترین روش های جمع آوری اطلاعات عبارتند از:
✔️ مصاحبه با مخاطبان هدف
✔️ انجام پرس و جوهای متنی
✔️ مطالعه یادداشت ها
✔️ تست کاربردپذیری
تحقیق UX مهم است زیرا داده های جمع آوری شده را تفسیر می کند. از نتایج این بررسی می توان در مراحل پایانی توسعه برای بهبود تجربه کاربری استفاده کرد. طبیعتاً همه چیزهایی که جمع آوری می کنید ارزش استفاده را ندارند، بنابراین توصیه می کنیم قبل از اقدام به ساخت نمونه اولیه به سراغ انتخاب های هدفمند بروید.
تحقیقاتی که به درستی انجام شده باشند به طراحان کمک می کنند تا بفهمند کدام عناصر کار می کنند و کدام یک کار نمی کنند. مزیت بزرگ دیگر این است که می توانید پیش از ارائه محصول اصلی، تصورات خود را بررسی کنید.
مطالعه بیشتر: هر آنچه که باید در مورد تجربه کاربری(UX) بدانیم
چرا در تحقیقات UX سرمایه گذاری کنیم؟
طراحی یک پروژه بزرگ می تواند زمان بر و پرهزینه باشد، به خصوص وقتی که برخی از عناصر طبق برنامه کار نمی کنند. برای نجات از چنین مشکلاتی، باید تحقیقات گسترده ای در زمینه UX انجام دهید. با تهیه زیرساخت برای طراحی آینده خود، زمان کلی توسعه پروژه را کاهش می دهید، به علاوه مطمئن می شوید که UX شما توسط عناصر غیرضروری که باعث میشوند اپلیکیشن گیجکننده به نظر برسد، خراب نشود.
هدف اصلی از انجام تحقیقات UX ایجاد یک تجربه کاربری عالی است که به مزیت رقابتی شما تبدیل شود. برای یادگیری از رقبای خود تحقیق کنید. آنچه برای آنها مفید است را پیدا کنید. این کار را برای جذب بهتر مخاطبان انجام دهید. به یاد داشته باشید که با گذشت زمان شرکتهای بیشتری روی تحقیقات UX سرمایهگذاری میکنند، بنابراین از کجا می دانید که رقبای شما هم این کار را انجام ندهند؟ مخاطب را درک کنید، موارد مناسبی را به آنها ارائه دهید، و به این صورت آنها در کنار شما خواهند ماند.
اما پیش از نتیجه گیری سریع و اقدام به کدنویسی، پیشنهاد می کنیم یک نمونه اولیه کم حجم ایجاد کنید تا کاربران بتوانند با آن تعامل داشته باشند. بسته به بازخورد آنها، میتوانید بدون هدر دادن پول خود برای ویژگی هایی که کسی به آنها اهمیتی نمی دهد، اصلاحاتی را به پروژه اضافه کنید.
آنچه برای انجام تحقیقات UX نیاز دارید
موفقیت تحقیقات شما به سوالاتی که می پرسید بستگی دارد. در حین پرسیدن این سوالات روی بخش اصلی پروژه تمرکز کنید. شما باید برنامه واضحی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشید. در طول این فرآیند، نیاز به جمع آوری اطلاعات کیفی و کمی دارید.
به شکاف موجود بین ارزش و عمل توجه کنید که می تواند داده های کیفی شما را نامربوط کند. با توجه به اهمیت تحقیقات UX، می توانید از این دستورالعمل ها پیروی کنید:
✔️ بیشتر روی عناصر رابط کاربری که به نظر می رسند درک یا کار با آنها دشوار است تمرکز کنید.
✔️ حتماً اطلاعاتی را از همه منابع (نظرسنجی، تجزیه و تحلیل، تستهای کارکردپذیری) درج کنید.
✔️ از ترکیب روش های مختلف (کمی/کیفی، نگرشی/رفتاری) استفاده کنید.
تمرکز روی مشکلی که میخواهید با تحقیقات UX آن را حل کنید، می تواند به شما در کشف جنبههای ناشناخته محصولتان، یافتن فرصتهای جدید و ارائه محصولی واقعا مفید و معنادار کمک کند.
مطالعه بیشتر: نکاتی را که باید هنگام طراحی اپلیکیشن و سایت بدانیم
ساخت نمونه اولیه در طراحی چیست و چرا مهم است؟
پس از به دست آوردن نتایج مثبت در مرحله تحقیقات و اثبات فرضیات، این تصور اشتباه را نداشته باشید که اکنون می توانید مستقیماً به مرحله کدنویسی بروید. یک مرحله میانی بین این دو مرحله وجود دارد که در آن باید یک نمونه اولیه از طراحی اپلیکیشن خود ایجاد کنید. ایجاد تغییرات در نمونههای اولیه، یعنی زمانی که طراحی هنوز نهایی نشده، آسان تر، سریع تر و کم خطرتر است.
هدف از ایجاد نمونه اولیه ارائه یک نمونه کاربردی از اپلیکیشن شما برای مشاهده نحوه عملکرد آن است. در این مرحله، برخی از ویژگی هایی که در ذهن شما عالی بودند ممکن است آنطور که میخواهید کار نکنند، بنابراین باید آنها را دوباره طراحی کنید یا به طور کامل حذف کنید.
همچنین می توانید راهحل های بهتری را پیدا کنید و به پیشرفت های ارزشمندی برسید که محصول نهایی شما از آنچه بوده بهتر شود. هنگامی که پروژه روی کاغذ است، نادیده گرفتن ویژگی های عملکردی و پارامترهای کاربردپذیری بسیار آسان است، بنابراین به همین دلیل است که طراحی اپلیکیشن و ساخت نمونه اولیه معمولاً لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
باید به مخاطبان اولیه خود اجازه دهید برنامه شما را در مرحله نمونه اولیه ببیند. این کاربران یا امیدها و رویاهای شما را از بین می برند یا موفقیت شما را پایه گذاری می کنند. بازخورد آنها می تواند شما را از اتلاف وقت و هزینه برای عملکردهای غیر قطعی نجات دهد. کاربران عاشق انتقاد هستند، بنابراین اگر چیزی در نمونه اولیه شما کار نکند، بلافاصله آن را خواهید فهمید.
مطالعه بیشتر: اهمیت طراحی در کسب و کارها
چرا ساخت نمونه اولیه باعث اتلاف وقت و هزینه نمی شود؟
شاید درک این امر در ابتدا سخت باشد، به خصوص زمانی که به هزینه ایجاد یک نمونه اولیه نگاه می کنید، اما در دراز مدت، می فهمید که درواقع در هزینه ها صرفه جویی کرده اید.
ساخت نمونه اولیه در فرآیند طراحی مهم است زیرا نه تنها خطرات را کاهش می دهد و بینش های ارزشمندی را بر اساس بازخورد کاربران ایجاد می کند، بلکه بعضی جنبه های خاص در مرحله قبل از توسعه را نیز بهبود می بخشد.
این جنبه ها عبارتند از:
پردازش سریع تر ایده ها. برنامه ریزی برای یک پروژه بزرگ تنها به دلیل غیرممکن بودن توجه به همه متغیرها و احتمالات، به خصوص در تجربه کاربری، بسیار زمان بر است.
ایجاد نمونه های اولیه در طراحی رابط کاربری به منابع کمتری نیاز دارد. با یک نمونه اولیه پایا که برای نیازهای ساده ساخته شده، این روند فوق العاده سریع می شود.
حتی بر روی کاغذ هم یک نمونه اولیه بسیار ساده به شما بسیار کمک میکند تا فرصت تجسم ایدههای خود و ارائه آنها به تیم را داشته باشید. تیم شما میتواند در حالی که پروژه هنوز در مرحله پیش توسعه است، چشماندازتان را ببیند و پیشنهادات احتمالی و ایدههای جدیدی را ارائه کند.
به تصویر کشیدن چگونگی تعامل کاربران با اپلیکیشن شما. وقتی نمونه اولیه محصول خود را به کسی می دهید تا آن را امتحان کند، او ممکن است برخی از مسائل نادیده گرفته شده را پیدا، و نظرات خود را در مورد بهبود رابط کاربری، نکات ناوبری اپلیکیشن و غیره بیان کند.
نمونه های اولیه بهترین راه برای اطمینان دادن به سرمایهگذاران هستند که بفهمند سرمایه خود را در جای درستی قرار داده اند. این عدم اطمینان در پروژههای عظیم با جلسات منظم، یعنی جایی که سرمایهگذاران در مورد فرآیند توسعه سؤال میپرسند، زیاد اتفاق میافتد.
چنین جلساتی معمولاً زمان زیادی میبرند و برای کوتاه تر کردن آنها، میتوانید یک نمونه اولیه ایجاد کنید تا از پرسیدن سؤالاتی مانند "پروژه چطور پیش می رود؟" یا "تاکنون چه کار کرده اید؟" جلوگیری کنید.
مطالعه بیشتر: چگونه اپلیکیشن بهتری داشته باشیم ؟
چرا ساخت نمونه اولیه به روشی محبوب برای توسعه اپلیکیشن های تجاری تبدیل شده است؟
واقعیت بازار مدرن و رقابت بالا در تمام زمینه های آن نیاز به ساخت نمونه اولیه را توضیح می دهد. اگر در انتشار اپلیکیشن خود شکست بخورید، ممکن است به دلیل شهرت ویران شده شانس دومی نداشته باشید. یا حتی ممکن است بودجه کافی برای راه اندازی مجدد پروژه وجود نداشته باشد.
به همین دلیل، مزایای ساخت نمونه اولیه در بحث کاهش زمان و هزینه های پروژه مطرح می شود. اما یک نکته ریز در پشت این مزایا وجود دارد، و آن هم این است که ساخت نمونه اولیه باعث بهبود و افزایش مشارکت کاربران می شود.
توسعه دهندگان، طراحان و سنجش گران همه چیز را از دیدگاه حرفه ای خود می بینند. آنها اهمیتی نمی دهند که کاربران برداشت های متفاوتی از کانسپت های جدید دارند. نمونه های اولیه می توانند منطق کار شما را بهبود ببخشند، که منجر به ایجاد محصولات نهایی بهتری میشود.
مشتریان ممکن است ندانند که اپلیکیشن شما چگونه ساخته شده، اما نسخه نهایی طراحی را که ببینند، به آن از زاویه ای کاملاً جدیدی نگاه می کنند که معمولاً توسعه دهندگان به آن توجه نکرده اند.
ساخت نمونه اولیه بسیاری از سوء تفاهم ها در یک تیم و ارتباطات نادرست بین بخش ها را از بین می برد و پیش از اینکه خیلی دیر شود، باعث حذف فرضیات نادرست می شود. بنابراین، هنگامی که قصد ایجاد یک اپلیکیشن جدید را دارید، به یاد داشته باشید که مرحله پیش از توسعه شما باید شامل تست نمونه اولیه هم بشود.
همچنین، به خاطر داشته باشید که ساخت نمونه اولیه یک فرآیند پیچیده است که معمولاً چندین مرحله دارد. پس از ایجاد اولین مدل که شامل تمام ویژگیهای تاثیرگذار و حیاتی است، باید تجربه کامل کاربری را با تمام عملکردهای درگیر در این فرآیند شبیه سازی کنید.
در این مرحله زیاد خود را غرق ویژگی های مختلف نکنید. تنها پس از جمع آوری تمام اطلاعات مرتبط در مورد کارکردپذیری اپلیکیشن، رابط کاربری و پاسخگویی برنامه، می توانید به مرحله بعدی بروید. از اشتباهات خود یاد بگیرید و نمونه اولیه را تقویت کنید. سپس دوباره و دوباره آن را تست کنید، تا زمانی که تیم و سرمایه گذاران شما از نتایج راضی باشند.
نتیجه گیری
برای موفقیت یک اپلیکیشن تلفن همراه، نمی توانید مرحله ساخت نمونه اولیه را نادیده بگیرید. تست کردن، توجه به بازخوردها و توصیه ها و تجزیه و تحلیل، محصول نهایی را بهتر می کند.
هنگامی که به مرحله نهایی برسید، می بینید از تمام مشکلات مهمی که می توانستند بر روی پروژه تأثیر منفی داشته باشند، با موفقیت اجتناب شده است. قبل از شروع کدنویسی، مقداری از زمان و منابع خود را برای ایجاد نمونه اولیه صرف کنید، آن را به طور کامل بررسی و اصلاح کنید و در نهایت با کمک مخاطبان هدف خود کارکرد این نمونه را بررسی کنید.
اگر این مسائل هنوز هم برایتان خیلی پیچیده به نظر می رسد، با تیم متخصصان ما تماس بگیرید، ما خوشحال خواهیم شد که شما را در این زمینه راهنمایی کنیم.
ثبت نظر