در طول سال های گذشته، نقش نوشتن متن تجربه کاربری (UX Writing) در طراحی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این امر امروزه دیگر به نوشتن اجزای متنی ختم نمی شود، بلکه به افراد در کسب تجربه کاربری بهتر کمک می کند. در این مقاله، می خواهیم در مورد اهمیت UX Writing در طراحی UI/UX و چرایی اهمیت آن صحبت کنیم.
اهمیت نوشتن متن تجربه کاربری
در طول سال های گذشته، نقش نوشتن متن تجربه کاربری (UX Writing) در طراحی سایت به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این امر امروزه دیگر به نوشتن اجزای متنی ختم نمی شود، بلکه به افراد در کسب تجربه کاربری بهتر کمک می کند. در این مقاله، می خواهیم در مورد اهمیت UX Writing در طراحی UI/UX و چرایی اهمیت آن صحبت کنیم.
محصول مرتبط: طراحی رابط کاربری اپلیکیشن و سایت
UX Writing چیست؟
UX Writing فرآیند ایجاد متون خوانا و قانع کننده است که به کاربر کمک می کند تا با برنامه و رابط کاربری وب سایت تعامل داشته باشد. شما اغلب چنین متن هایی را در صفحه ورود به سیستم، پیام های خطا، صفحه های خوش آمدگویی، متن دکمه ها و غیره مشاهده می کنید.
با ارائه اطلاعات مناسب در زمان مناسب، متن تجربه کاربری به کاربران کمک می کند تا به راحتی در در یک محصول جابجا شوند و از آن به طور موثر استفاده کنند. همچنین، UX Writing حس و حال برند و صدای محصول شما را تشکیل می دهد. چهار رکن اساسی برای نوشتن متن تجربه کاربری خوب وجود دارد: این متن باید واضح، مختصر، مفید و دوستانه باشد. بیایید ببینیم این اصول چگونه کار می کنند.
-
واضح بودن: اغلب کلمات موجود در یک وب سایت مشکلات نرم افزاری را توصیف می کنند، نه مشکلات انسانی. با نوشتن متن تجربه کاربری، اصطلاحات فنی را حذف می کنیم و به کاربران نقش های اصلی را می دهیم.
-
مختصر بودن: مختصر کردن این متن به معنای کوتاه کردن آن نیست، بلکه، به معنای موثرتر کردن است. وقتی متن مختصر باشد، هر کلمه هدف خاصی را دنبال می کند.
-
مفید بودن: متن تجربه کاربری می خواهد افراد را به آنچه که دوست دارند به دست آورند نزدیکتر کند. شما می توانید این کار را با کمک دعوت به عمل ها (CTA) انجام دهید. CTA کاربران را وادار می کند تا قدم بعدی را بردارند و این قدم باید به سمت هدف آنها باشد.
-
دوستانه بودن: اگر محصولتان دوستانه به نظر برسد، اعتماد مردم به شما آسان تر می شود. وب سایت ها و برنامه ها توسط انسانها و برای انسان ها ساخته می شوند. این را فراموش نکنید.
وقتی همه این اصول در متن تجربه کاربری پیاده سازی شوند، کاربران احساس می کنند افرادی که محصول را ایجاد کرده اند به آنها اهمیت می دهند.
مطالعه بیشتر: راهنمای صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس
انواع محتوای UX
اساساً محتوای UX شامل پیامهای پاپآپ، هشدارها، آلارم ها، اعلان ها، پیام های خطا، پیامهای تراکنشی، پیامهای تأیید یا لغو اشتراک، فرمها و موارد دیگر می شود. با این حال، برای دریافت یک تصویر کامل از متن تجربه کاربری، ما پنج مدل اصلی از محتوای UX را لیست کرده ایم. بیایید نگاهی به نمونه ها بیندازیم.
-
علامت های مربی: علامت های مربی توجه کاربران را به عناصر UI هدفمند در صفحه و ویژگیهای جدید جلب میکند، کاربران را در جهت درست هدایت میکند، و آنها را در حین ورود راهنمایی میکند.
-
پیام های تایید: این نوع محتوای UX تأیید می کند که یک کار تکمیل شده است.
-
پیام های ایمیل: نویسندگان از آنها برای استقبال از کاربران پس از ثبت نام موفق و ارائه دستورالعمل های دقیق، اطلاعات مهم و غیره استفاده می کنند.
-
پیام در فضای خالی: متون در فضاهای خالی زمانی ظاهر می شود که هیچ داده ای برای نمایش در صفحه وجود نداشته باشد. چنین اطلاعاتی می توانند کاربران را آموزش دهد، خوشحال کنند و انگیزه لازم برای اقدام بعدی را ایجاد کنند. بهتر است پیام ها با تصاویر ساده و دوستانه ترکیب شوند.
-
پیغام خطا: هنگامی که سیستم یا برنامه ای از کار می افتد، ارتباط درست با کاربر سطح استرس را به حداقل می رساند و دلایل مشکلات را توضیح می دهد. در صورت امکان، باید یک راه حل دوستانه برای مشکل وجود داشته باشد.
-
لیست کشویی: لیست کشویی شامل گزینه های مختلفی برای انتخاب است، بنابراین کاربران برای انتخاب سریع باید آنها را درک کنند. کلمات این لیست باید بسیار واضح، مختصر و آشنا باشند.
زمان بارگذاری: متون زمانی مهم هستند که وب سایت یا برنامه در حال بارگیری است و کاربران نیاز به تعامل دارند. بهتر است که یک انیمیشن همراه با متن در این حالت قرار دهید. این صفحه می تواند شامل آمار جالبی در مورد پلتفرم شما، اطلاعات مهم یا مطالب طنز یا هر آنچه که با لحن صدای شما مطابقت دارد باشد.
هر نوع از محتوای UX باید از زبانی واضح و ساده و لحنی مثبت و دوستانه استفاده کند.
مطالعه بیشتر: تجربه کاربری UX چیست و چرا مهم است
اهمیت UX Writing
متن تجربه کاربری پل ارتباطی بین محصول و مصرف کننده است. محصولات زمان کوتاهی برای تحت تاثیر قرار دادن کاربران دارند و متن تجربه کاربری با ایجاد رنگمایه ای برای تجربه کاربر، نقش مهمی در ایجاد اولین برداشت از یک محصول جدید دارد. بدون وجود کلمات، همیشه خطر مبهم بودن اطلاعات وجود دارد
فرض کنید کسب و کار شما یک انسان است، با کمک متن تجربه کاربری، این انسان به همدل ترین فرد جهان تبدیل می شود. متن UX به کاربران می گوید که: «میدانم، شما باید منتظر بمانید، بنابراین اطلاعات سرگرمکنندهای به شما نمایش می دهم که باعث میشود زمان به سرعت بگذرد. من می دانم که شما ممکن است در اینباره چیزی ندانید، بنابراین به شما نشان خواهم داد که چگونه آن را درست کنید. من شما را قضاوت نمی کنم و به شما نمی خندم، من برای شما اینجا هستم، زیرا من دوستت شما محسوب می شوم. با هم، می توانیم کارهای فوق العاده ای انجام دهیم!»
زمانی که مردم احساس کنند به آنها توجه می شود، به استفاده از محصول شما ادامه می دهند و به مشتریان وفادار شما تبدیل می شوند.
فرآیند نوشتن متن تجربه کاربری بخش اجتناب ناپذیری از طراحی UI/UX است. در طول فرآیند توسعه محصول، نویسندگان UX از همان ابتدا شروع به کار می کنند. روند کار ایده آل به شرح زیر است: یک بازاریاب، طراح و یا نویسنده اهداف روشنی را برای هر صفحه از وب سایت یا برنامه تعیین می کند، منطق آن را مشخص می کند و در مورد نحوه ترکیب تصاویر و متن به توافق می رسد. سپس یک نویسنده مفهوم کلی و متون را توسعه می دهد و یک طراح به کل تصویر جان می بخشد. یک وب سایت عالی نتیجه یک کار گروهی و هماهنگ است.
عدم همکاری ممکن است منجر به تغییرات متعدد یا حتی بدتر از آن، خرابی سایت شود. به همین دلیل است که اگر میخواهید محصول موفقی ایجاد کنید، نویسندگان UX را نه در پایان فرآیند، بلکه در ابتدا وارد کار کنید.
چه کسی می تواند متن تجربه کاربری را بنویسد؟
نویسندگان UX متخصصان ماهری در ایجاد تجربه کاربری یک محصول هستند. آنها در تیم های طراحی قرار می گیرند و دست در دست طراحان UX و UI، محققان UX و معماران اطلاعاتی کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که چیدمان بخش های مختلف محصول و ساختار آن کاملاً با هم همخوانی دارد. آنها به عنوان اعضای تیم طراحی تحقیقات انجام می دهند، انواع UX را تجزیه و تحلیل میکنند و تجربیات کامل کاربر را از ابتدا تا انتها ایجاد می کنند.
نویسندگان UX از حس و حال، صدا و شخصیت برند استفاده می کنند تا کاربران را از طریق اقدامات مختلف به صورت دیجیتالی راهنمایی کنند. به طور خاص، کپی رایترها، نویسندگان محتوا و استراتژیست های محتوا هنر نوشتن متن تجربه کاربری را دارند.
یک نویسنده UX چه کاری انجام می دهد؟
نوشتن متن تجربه کاربری ترکیبی از مسئولیت ها در زمینه نوشتن، ارتباطات، روانشناسی و طراحی است. لیست وظایف به شکل زیر است:
⬛ ایجاد متون، توضیحات و پیام ها در محصولات دیجیتال.
⬛ حفظ دستورالعمل ها و راهنماهای ساده که شامل حس و حال و صدای برند می شود.
⬛ همکاری با طراحان UX، تیم های محصول و محققان برای بهبود متن.
⬛ درک معیارهای کلیدی استراتژی محصول و پیوند آنها با استراتژی محتوا.
⬛ انجام تست بر روی این متون.
با استخدام نویسنده UX در تیم خود، اطلاعات خوبی را درباره رابط کاربری، نقص های مهم طراحی، نمونه های UX بهتر و بسیاری موارد دیگر را دریافت خواهید کرد. این همان چیزی است که شما یک نویسنده UX را برای آن استخدام می کنید.
اگر به دنبال یک تیم اختصاصی از طراحان و نویسندگان UX هستید، می توانید از تجربه ما در شرکت پیشگامان دامنه فناوری استفاده کنید، ما محصولات برجسته و باکیفیتی می سازیم که به زبان مشتریان صحبت می کنند.
اشتباهات رایج در نوشتن متن تجربه کاربری
پیدا کردن اشتباهات در متن تجربه کاربری ممکن است گاهی اوقات بسیار گیج کننده و دشوار باشد، اما این اشتباهات می توانند محصول شما را خراب کنند. در این قسمت، نمونههای اشتباهی از متون تجربه کاربری که باید از آنها اجتناب شود را پوشش خواهیم داد.
-
اشتباه شماره ۱: استفاده بیش از حد از عبارات سنگین، نامفهوم و اصطلاحات فنی
اصطلاحات یا عبارات فنی ناشناخته کاربران را گیج می کنند. بهترین راه حل اجتناب از بکارگیری اصطلاحات خاص یک صنعت است. از کلمات قابل فهم هم برای کاربران مبتدی و هم برای کاربران حرفه ای استفاده کنید.
-
اشتباه شماره ۲: استفاده از متون بی محتوا
حتی برای ساخت یک محصول آزمایشی هم استفاده از محتوای واقعی موثرتر است. استفاده از متون بی محتوا در محصول شما باعث می شود که طراحی ها بیگانه و عجیب به نظر برسند.
-
اشتباه شماره ۳: استفاده از جملات مجهول
جملات مجهول بسیار پیچیده به نظر می رسند. از جملات معلوم استفاده کنید تا کاربران شما را بهتر درک کنند.
-
اشتباه شماره ۴: استفاده از جملات با کلمات سخت
جملات بلند در یک محصول برای کاربران قابل قبول نیست. هیچ کس قرار نیست جملات طولانی با فونت ریز را بخواند. اگر می خواهید توجه کاربر را به خود جلب کنید، محتوا را مختصر، کوتاه و واضح کنید.
اشتباه شماره ۵: ترکیب "من"/"برای من" با "تو"/"برای تو"
وقتی کاربر هر دو شکل اشاره را در یک جمله می بیند برایش عجیب به نظر می رسد.
ننویسید «تخفیف خود را در بخش حساب من فعال کنید».
بنویسید «تخفیف شخصی را در بخش حساب من فعال کنید».
اگر نکاتی را برای نوشتن بهتر متن تجربه کاربری بدانید، جلوگیری از اشتباه آسان تر است. بیایید نگاهی به آنها بیندازیم.
مطالعه بیشتر: اهمیت طراحی در کسب و کارها
نکاتی برای نوشتن بهتر متن تجربه کاربری
هر محصول صدایی دارد. عوامل زیادی از جمله تایپوگرافی، ظاهر بصری و خود کلمات در درک کاربران از این صدا نقش دارند. نکات زیر به درک حس و حال متن UX و ایجاد پیامی برای محصول شما کمک می کند.
-
نکته شماره ۱: منظور خود را واضح بیان کنید
برخی از کلمات به سختی خوانده می شوند یا مدتی طول می کشد تا تلفظ شوند (حتی بیان آن زمان می برد). کلمات را هوشمندانه انتخاب کنید. کاربران مجبور نیستند منظور شما را حدس بزنند.
-
نکته شماره ۲: متون را مختصر نگه دارید
حتی اگر متن های بلند شما حاوی کلمات زیبا باشد، باز هم کاربران به خواندن آنها راغب نیستند. نباید وقت کاربر را هدر دهید. بهترین راه حل این است که محتوای کوتاهی ایجاد کنید. کاربران ممکن است زمانی که در برنامه یا وب سایت شما گشت و گذار می کنند، حوصله خواندن متون طولانی را نداشته باشند.
-
نکته شماره ۳: متون خود را سودمند نگه دارید
استفاده از زبان سودمند آسان است. متن تجربه کاربری برای ساده کردن تجربه کاربری نوشته می شود، بنابراین از CTA های مستقیم استفاده کنید. و همچنان از جملات مجهول دوری کنید.
-
نکته شماره ۴: متون خود را هماهنگ نگه دارید
کاربران وقت ندارند حدس بزنند منظور نویسندگان و طراحان چه بوده است. به کاربران سرنخ های ثابتی بدهید تا توجه آنها را جلب کنید. برای مثال، وقتی در برنامه یا وب سایت خود دکمه «رزرو اتاق» به صورت آنلاین را دارید، دکمه دیگری را به نام «دریافت اتاق» ایجاد نکنید.
با استفاده از اصطلاحات مشابه در سراسر محصول خود، صدا، حس و حال و زبان خود را به کاربر معرفی می کنید. این کار به ارتباط با کاربران کمک می کند. هماهنگ بودن متون درک تجربه کاربری را آسان تر می کند.
نکته شماره ۵: متون خود را محاوره ای و عامیانه نگه دارید
در صورت ایجاد یک محاوره، محصول شما به مشتری نزدیکتر می شود. لازم نیست کاربران همه چیز را بدانند، شما اینجا هستید که به آنها اطلاع دهید و گزینه هایی را فراهم کنید.
لیست این نکات بسیار طولانی تر است. در این قسمت مؤثرترین آنها را ذکر کردیم. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، نوشتن تجربه کاربری هنری است که از جزئیات زیادی تشکیل شده است. اگر به آنها توجه کنید، ارتباط قوی تری را با مشتریان خود ایجاد خواهید کرد.
مطالعه بیشتر: هر آنچه که باید در مورد تجربه کاربری(UX) بدانیم
جمع بندی مقاله
تجربه کاربری کلید دستیابی به وفاداری است. اگر می خواهید اعتماد به شرکت خود را افزایش، و روابط با مشتریان را به صورت کیفی توسعه دهید، باید تجربه کاربری را بهبود ببخشید و متن UX به این امر کمک می کند. متن UX به عنوان دست یار شما عمل می کند و تجربه استفاده از محصول را واضح تر و شهودی تر می کند.
UX نویسی یک حوزه نسبتا جدید محسوب می شود، اما ارزش آن بسیار زیاد است. بسیاری از شرکت ها به طور مداوم محصولات و خدمات خود را بهبود می بخشند و سعی می کنند یک راه ارتباطی خاص خود با مشتریان ایجاد کنند. با سرمایه گذاری در متن تجربه کاربری، محصول خود را فراگیرتر و به مردم نزدیکتر خواهید کرد.
با توجه به تلاشی که تیم شما انجام می دهد، در پایان کار محصولتان شایسته درخشش است. نویسندگان UX به شما کمک می کنند تا به این هدف برسید.
ثبت نظر