صبحانه را تنها، ناهار را با دوستت و شام را با دشمنت بخور!!! ما حدس می زنیم که احتمالا متخصصان تغذیه این ضرب المثل را ایجاد کرده باشند، زیرا این قاعده به مردم اجازه می دهد تا زندگی سالم تری داشته باشند، اما به این معنی هم نیست که همه به آن پایبند هستند.
چگونه یک اپلیکیشن سفارش آنلاین غذا بسازیم
صبحانه را تنها، ناهار را با دوستت و شام را با دشمنت بخور!!! ما حدس می زنیم که احتمالا متخصصان تغذیه این ضرب المثل را ایجاد کرده باشند، زیرا این قاعده به مردم اجازه می دهد تا زندگی سالم تری داشته باشند، اما به این معنی هم نیست که همه به آن پایبند هستند.
مردم عادات غذایی متفاوتی دارند، اما اکثریت آنها تمایل دارند از خدمات سفارش آنلاین غذا استفاده کنند. ممکن است یک نفر غذای سالم سفارش دهد، دیگری می خواهد خوش اندام باشد و به دنبال غذای رژیمی است و عده ای هم همبرگر، پیتزا و سایر فست فودها را ترجیح می دهد. اما در نهایت، مهم نیست مردم قصد سفارش چه چیزی را داشته باشند، مهم این است که این کار را از طریق برنامه های سفارش و تحویل غذا در تلفن همراه خود انجام می دهند و این برنامه ها امروزه محبوبیت بیشتری هم پیدا کرده اند. اگر تصمیم به ساخت سفارش آنلاین غذا برحسب نیاز کاربر را دارید، قطعا به سود خواهید رسید و فرصت های جدیدی را برای مشتریان خود فراهم می کنید.
این فرآیند به سرمایه گذاری های زیادی از جمله سرمایه گذاری مالی دارد، در ضمن چالشهای زیادی هم در مسیر شما وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید، بنابراین توضیحات ما را بخوانید و هرچه سریع تر کسب و کار تحویل غذا خود را شروع کنید، اگر به دنبال مشاوره رایگان هستید، هیمن الان با ما تماس بگیرید.
منظور از برنامه تحویل خدمات برحسب نیاز چیست؟
برنامه های مبتنی بر تقاضا به شما این امکان را می دهند که هر نوع سرویسی را سفارش دهید، اما این سرویس ها فقط در صورت درخواست شما در اختیارتان قرار می گیرند، همه چیز ساده است. خدمات مبتنی بر تقاضا می تواند شامل حمل و نقل اشتراکی، رزرو هتل، خدمات رایانش ابری و غیره باشد که تحویل غذا نیز یکی از آنهاست. با یک کلیک بر روی تلفن هوشمند خود، می توانید هر آنچه که نیاز دارید را سفارش دهید (ما این اپلیکیشن رو سوپر اپلیکیشن نامیده ایم)
طبق بررسی های انجام شده، اپلیکیشن های تحویل غذا همچنان محبوب ترین خدمت در کسب و کارهای مبتنی بر تقاضا محسوب می شود و جای تعجب نیست که درآمد جهانی تحویل غذا تا سال ۲۰۲۴ از ۵/۱۶۴ میلیارد دلار فراتر رود. بنابراین طراحی و توسعه برنامه های سفارش غذا بسیار فراگیر شده و راه های کسب سود زیادی را در اختیار شما قرار می دهد.
مطالعه بیشتر: راهنمای جامع نوشتن بیزینس پلن برای اپلیکیشن موبایل
اپلیکیشن های تحویل غذا چگونه کار می کنند
زمانی که مشتری غذاهایی را که میخواهد سفارش دهد در برنامه مشخص می کند، فرآیند سفارش شروع می شود. رستوران سفارش را از طریق نرم افزار موبایل دریافت می کند، زمان تحویل را تخمین می زند و اطلاعات را برای مشتری ارسال می کند.
رستوران شروع به آماده سازی و بسته بندی سفارش می کند و سپس پیک رستوران (یا پیکی مستقل از یک سرویس دیگر) غذا را به مشتری تحویل می دهد. شایان ذکر است که برنامه تحویل غذا باید حداقل دو نسخه داشته باشد، یکی برای مصرف کنندگان و دیگری برای پیک ها.
مدل تجاری کسب و کار تحویل غذا
برای شروع، هنگامی که قصد دارید برنامه سفارش و تحویل غذای خود را مبتنی بر تقاضا ایجاد کنید، باید تصمیم بگیرید که کدام مدل تجاری در مورد شما ارجحیت دارد و چه چیزی برایتان مناسب تر است.
مدل صرفا ثبت سفارش
این مدل نشان می دهد که برنامه شما بهعنوان بازاری برای رستوران ها و غذاخوری های مختلف مانند یک پیتزا فروشی عمل میکند و هر کدام از آنها ناوگان پیک های خود را دارند. بنابراین، چنین برنامه هایی برای هر سفارش کمیسیون مشخصی دریافت می کنند و پیک های شخص ثالث در این سرویس دخالتی ندارند.
مدل سفارش و تحویل
این مدل اشخاص ثالث مانند پیک های مستقل را به برنامه اضافه می کند. مهم ترین تفاوت آن با مدل صرفا سفارش در خدمات پیک های شخص ثالث است. یعنی رستوران ها در نزدیکی خود به دنبال پیک می گردند و به آنها تحویل سفارش را پیشنهاد می دهند.
مدل کاملا یکپارچه
مدل آخر محبوبیت کمتری دارد اما هنوز هم از آن استفاده می شود. چنین برنامههایی توسط یک رستوان خاص ایجاد میشوند که تنها طیف مشخصی از غذاها را میپزد (مثلاً غذای رژیمی و سالم برای ورزشکاران، یا برگر و فست فود). غذای آنها نیز از قبل پخته شده است. هنگامی که مصرف کنندگان آن را سفارش می دهند، بسته به نوع آن غذا دوباره گرم یا سرد می شود و رستوان پیک خود را برای تحویل سفارش می فرستد.
برنامه های تحویل غذا چگونه کسب درآمد می کنند؟
پس از انتخاب مدل تجاری، باید مدل درآمدی برنامه خود را تعیین، و مشخص کنید که چگونه می خواهید از آن سود ببرید. در این بخش راه های کسب درآمد از برنامه های تحویل غذا را بررسی کنیم.
کمیسیون
هنگامی که در حال ساخت یک برنامه تحویل غذا هستید، این روش کسب درآمد اولین چیزی است که باید در نظر بگیرید. اگر برنامه شما بازاری برای رستوران ها باشد، ممکن است ماهیانه یک کارمزد ثابت به شما بپردازند. اما مقدار این کارمزد ممکن است بسته به فصول مختلف متفاوت باشد.
کارمزد تحویل
اگر برخی از کافه ها یا رستوران ها خدمات تحویل را ارائه نمیدهند، میتوانید پیکهای خود را به آنها پیشنهاد دهید و هزینه ارسال را دریافت کنید. مقدار کارمزد تحویل، بسته به مسافت ممکن است متفاوت باشد.
قیمت گذاری در ساعات پیک
برنامه های مبتنی بر تقاضا اغلب مدل درآمدی قیمت گذاری در ساعات پیک را ارائه می کنند. به عنوان مثال، اگر تقاضای بیشتری برای تحویل غذا در عصر جمعه وجود داشته باشد، کاربران هزینه خدمات بیشتری را پرداخت خواهند کرد. اما وقتی تقاضا کم است، هزینه خدمات تغییر نمی کند. به عنوان مثال، این مدل به شدت توسط Uber Eats استفاده می شود.
تبلیغات
مدل کسب درآمد از تبلیغات در همه انواع برنامه ها موفق است. هر رستورانی ممکن است تبلیغات خود را در برنامه شما اضافه کند، و شما برای هر تبلیغ به صورت ماهیانه یک هزینه ثابت دریافت خواهید کرد.
نحوه ایجاد یک برنامه تحویل غذا: مراحل توسعه
چگونه کسب و کار خدمات تحویل غذا را هوشمندانه راه اندازی کنیم و تمام جزئیات را در نظر بگیریم؟ قبل از اینکه به توسعه گام به گام برسیم، باید اشاره کنیم که اگر در بازار شما خدمات تحویل خوبی وجود ندارد، یک برنامه تحویل مبتی بر تقاضا همتا ایجاد کنید. اما قبل از آن باید تحقیقات دقیقی را در بازار انجام دهید.
ترندهای پرطرفدار را رصد کنید
این همان چیزی است که باعث می شود سرویس شما در بین سایر رقبا متمایز شود. به عنوان مثال، می توانید خدمات سفارش غذا را در رسانه های اجتماعی ارائه دهید، کاربران می توانند سفارشات خود را با استفاده از شبکه اجتماعی خود سفارش دهند. البته هوش مصنوعی را نیز نمی توان کنار گذاشت. چت بات ها و دستیاران مجازی تجربه مشتریان را بهبود می بخشند و قابلیت های سفارش هوشمندی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.
علاوه بر این، باید به دستگاه های پوشیدنی هوشمند (مانند ساعت هوشمند) هم فکر کنید. کاربران ساعت های هوشمند ترجیح می دهند از خدمات تحویل غذا از طریق دستگاه های خود استفاده کنند. این کار به سرمایه گذاری بیشتری نیاز دارد. با این حال، می تواند به طور قابل توجهی وفاداری مشتریان را افزایش دهد. به زبان ساده، برنامه شما باید تا آنجایی که ممکن است در دستگاه های مختلف در دسترس باشد.
مدل تجاری خود را انتخاب کنید
هدف شما این است که یک مدل تجاری مناسب برای برنامه موبایل خود انتخاب کنید. همانطور که در بالا ذکر کردیم، سه مدل تجاری برای کسب و کار تحویل غذا وجود دارد، اما مدل های اول و دوم مهم تر هستند و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، اگر میخواهید خدمات غذایی خود را گسترش دهید و آن را تبلیغ کنید، مدل کاملاً یکپارچه انتخاب شما خواهد بود.
مخاطبان هدف و تحقیقات بازار
با توجه به ویژگی های یک برنامه تحویل غذا، باید بازار را تجزیه و تحلیل و مطالعه کنید تا همه چیز را در مورد جایگاه خود بدانید. تصور کنید که قصد دارید یک برنامه برای رستوران گیاهخواری خود بسازید. باید بدانید که این زمینه چقدر می تواند محبوب باشد، چه تعداد مصرف کننده بالقوه در آنجا وجود دارد و غیره.
فرآیند تحقیق زمان بر است، اما به شما کمک میکند بستر مناسبی را برای کسب و کار تحویل غذای خود بسازید. بنابراین، مخاطبان هدف خود، علاقه مندی ها، عادات، سن، جنسیت و انتظارات آنها را تجزیه و تحلیل کنید. این راهی مناسب برای درک بهتر نحوه راه اندازی این پروژه است.
طراحی برنامه تحویل غذا
نسخه مصرف کننده این برنامه باید دارای طراحی UI و UX کاملاً هوشمندانه ای باشد. البته این بدان معنا نیست که نسخه پیک ها را بدون دقت لازم بسازید. اما باید بدانید که برنامه شما اول از همه برای مصرف کننده ساخته شده است. فرآیند مسیریابی باید راحت و کاربرپسند باشد و طراحی کلی هم نباید خیلی پیچیده به نظر برسد.
وقتی بازار را تجزیه و تحلیل می کنید، باید برنامه های موجود برای تحویل غذا و ویژگی های طراحی UX آنها را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که فرآیند سفارش غذا نباید بیش از ۳ الی ۴ مرحله داشته باشد. مصرف کنندگان وقت خود را صرف استفاده از یک برنامه پیچیده نمی کنند.
برای غلبه بر این مشکل و جلوگیری از شکست پروژه، می توانید از مهارت ها و خدمات شرکت طراحی اپلیکیشن پیشگامان استفاده کنید. ما می توانیم مشکلات شما را حل کنیم و خدمات طراحی و توسعه درجه یکی را ارائه دهیم که بر رشد و درآمد کسب و کار شما تأثیر می گذارد.
مطالعه بیشتر: تجربه کاربری UX چیست و چرا مهم است
فرآیند طراحی و ساخت اپلیکیشن
در این مرحله کدنویسان و طراحان کار خود را شروع می کنند. اگر برنامه نویس نیستید، به شما توصیه می کنیم که این کار را به افراد حرفه ای محول کنید. توسعه دهندگان نیازهای شما را که باید در برنامه پوشش داده شوند، مد نظر قرار می دهند.
ما در شرکت طراحی اپلیکیشن پیشگامان دامنه فناوری، بر اساس طرح تایید شده خود کار می کنیم و مشتری می تواند در هر مرحله فرایند توسعه را تایید کند. یعنی تا زمانی که یک مرحله تایید نشود، مرحله بعدی را شروع نمی کنیم.
تست و راه اندازی
وجود این مرحله در توسعه هر برنامه ای ضروری است و نمی توان آن را نادیده گرفت. آیا می دانید که ۴۸ درصد از کاربران، اگر یک برنامه عملکرد خوبی نداشته باشد، دوباره از آن استفاده نمی کنند و آنرا از گوشی خود حذف می کنند؟
این بدان معناست که مهندسان QA باید همه تست های مورد نیاز را انجام دهند و مطمئن شوند که برنامه شما بدون اشکال کار می کند. هر مشکلی که نادیده گرفته شود ممکن است برای شما هزینه زیادی داشته باشد، این را به خاطر داشته باشید.
ویژگی های یک برنامه تحویل غذا
ما تمام مراحل توسعه را برایتان ذکر کردهایم، و اکنون میدانید که چگونه یک برنامه تحویل غذا راهاندازی کنید. اما برخی از ویژگی ها باید در سیستم سفارش غذای شما گنجانده شود. علاوه بر این، این ویژگی ها ممکن است برای برنامه مصرف کننده و پیک متفاوت باشد. ابتدا، ویژگی های اساسی برای همه نسخه ها را شرح می دهیم. این ویژگی ها باید بهطور پیش فرض در دسترس باشند.
دسترسی به داده ها
برنامه تحویل غذا حاوی دادههای زیادی مانند تصاویر، فهرست رستورانها، غذاها، مواد اولیه، آدرسها و غیره است. همه دادهها باید بر حسب نیاز کاربر در دسترس باشند، بنابراین توسعه دهندگان معمولاً از APIها و پایگاههای داده مختلف برای ذخیره تمام اطلاعات مورد نیاز استفاده می کنند. کاربران باید در هر زمانی به این داده ها دسترسی داشته باشند.
درگاه پرداخت
کاربران باید قادر بشند سفارشات خو را بصورت آنلاین از طریق درگاه پرداخت بانکی پرداخت، درگاه های پرداخت به پردازش امن پرداخت و مدیریت آسان پول کمک می کنند.
زمان تحویل
پیک ها و رستوران ها زمان تحویل را تخمین می زنند و در برنامه کاربران نمایش داده می شود. به یاد داشته باشید که زمان تخمینی باید تا حد امکان دقیق باشد. البته، این امر به توسعه دهندگان یا خود شما بهعنوان مالک برنامه بستگی ندارد، اما باید در خط مشی خود مشخص کنید که رستوران ها و پیک ها باید همه چیز را در زمان تخمینی تحویل دهند.
اعلان های لحظه ای
اعلان ها به هر دو طرف اجازه می دهند که در لحظه روند تحویل غذا را مشاهده نمایند و همه اطلاعات را به موقع ببینند. علاوه بر این، اعلان های لحظه ای ممکن است حاوی اطلاعاتی در مورد تخفیف ها و پاداش ها باشند. پس افزودن این ویژگی را فراموش نکنید.
پنل مدیریت
پنل مدیریت یک صفحه وب است که توسط صاحبان رستوران ها و برنامه استفاده خواهد شد. مدیران می توانند پروفایل خود را مدیریت کنند، اطلاعاتی را حذف یا اضافه کنند و غیره.
ویژگی های برنامه مصرف کننده
وقت آن است که به ویژگی های لازم برای نسخه مصرف کننده یک برنامه تحویل غذا بپردازیم.
ثبت نام با شبکه های اجتماعی
مشتریان باید ابتدا در برنامه ثبت نام کنند، روند ثبت نام باید سریع و آسان باشد. به همین دلیل است که باید امکان ثبت نام از طریق شماره تلفن همراه و حساب گوگل را به این برنامه اضافه کنید. برخی از اطلاعات، مانند دادههای کارت اعتباری و اطلاعات شخصی، باید توسط کاربر تکمیل شوند، اما کل فرآیند نباید زمان بر باشد.
بخش جستجو
اگر این برنامه را با استفاده از مدل تجاری صرفا سفارش یا سفارش و تحویل ایجاد کنید، باید دارای لیستی از رستوران ها، کافه ها و سایر غذاخوری ها باشد. امکان جستجو کردن به مصرف کنندگان کمک می کند تا اقلام مورد نظر خود را به سرعت پیدا کنند. علاوه بر این، بخش جستجو باید شامل فیلترهایی باشد و به کاربران این امکان را بدهد آنچه را که نیاز دارند بر اساس دسته بندی های خاصی انتخاب کنند.
ثبت سفارش
این ویژگی شامل یک سبد خرید است که کاربران غذاهایی را که می خواهند سفارش دهند به آن اضافه می کنند. پس از اتمام مراحل انتخاب، کاربران به سبد خرید خود رفته و روی گزینه ثبت سفارش ضربه می زنند. سپس پیام تاییدی نمایش داده می شود که نشان می دهد فرآیند سفارش با موفقیت کامل شده و مصرف کنندگان منتظر تحویل سفارش خود هستند.
مسیریابی و تنظیمات موقعیت مکانی
پیک ها باید موقعیت مکانی دقیق مصرف کنندگان را بدانند تا غذا را به موقع تحویل دهند. و مصرف کنندگان هم باید آدرس خود را مشخص کنند یا روی نقشه علامت بگذارند. هنگامی که فرایند تحویل غذا آغاز می شود، مصرف کنندگان باید بتوانند آن را ردیابی کنند. این یک راه بسیار آسان برای نظارت بر موقعیت پیک ها است و مشتریان به این صورت وفادارتر می شوند.
رتبه بندی و بررسی
رستوران هایی که برای شهرت خود ارزش قائل هستند، می خواهند بدانند آیا مشتریان از خدمات آنها راضی اند یا خیر. بنابراین باید بدانند که کاربران چه امتیازی به آنها داده اند. همچنین، مصرف کنندگان می توانند با مشاهده رتبه بندی یک رستوران، سطح کیفی خدمات آن را ارزیابی کنند. نظرات کاربران درباره هر رستوران و غذاخوری، یک تصویری کلی از سطح خدمات آن به اشتراک می گذارد.
برنامه وفاداری
برنامه وفاداری همیشه کاربران بیشتری را برایتان جذب می کند زیرا آنها می دانند که استفاده از این خدمات مزایای خاصی برایشان دارد. به ارائه پاداش ها و تخفیف ها برای مشتریان وفادار و همیشگی خود فکر کنید.
ویژگی های برنامه پیک ها
توسعه برنامه برای پیک ها نیز بسیار مهم است زیرا آنها هم باید به یک برنامه خوش ساخت دسترسی داشته باشند. این نسخه ویژگی های خاص زیادی ندارد، اما باید آنها را در نظر بگیرید.
ثبت نام
مانند نسخه مصرف کننده، پیک ها نیز باید در برنامه ثبت نام، و اطلاعات حقیقی خود را وارد کنند. بهتر است تصویری از خود نیز به برنامه اضافه کنند. ثبت نام از طریق حساب گوگل نیز امکان پذیر است.
مدیریت سفارشات
در این بخش، پرسنل تحویل تمام جزئیات سفارشات را مشاهده می کند، آن را قبول یا رد می کند، زمان تخمینی تحویل را مشخص می کند، مکان تحویل را می بیند و غیره. همچنین، پیک ها باید بتوانند در صورت افزایش تقاضا یا دور بودن مقصد، نرخ تحویل را افزایش دهند.
بروزرسانی وضعیت
پیک ها باید بتوانند وضعیت تحویل سفارشات مانند تأیید یا رد آنها و غیره را به روز کنند. پس از تحویل سفارش، پیک ها وجه خود را دریافت می کنند. پرداخت را می توان به صورت نقدی یا از طریق برنامه انجام داد.
زیرساخت فناوری برای توسعه یک برنامه تحویل غذا
اکنون می دانید که چگونه یک برنامه تحویل غذا و مواد غذایی با ویژگی های مناسب بسازید. اما در مورد ابزارهایی که ممکن است برای توسعه این برنامه استفاده شوند چه می دانید؟ در این بخش، زیرساخت فناوری که تیم توسعه ما می تواند از آن استفاده کند را برایتان شرح می دهیم.
تکنولوژی ها و فریم ورک های مورد استفاده در بک اند اپلیکیشن
◼️ Express.js یک فریم ورک سمت سرور برای نود جی است
◼️ Node.js محیط اجرایی جاوااسکریپت است و اجازه میدهد کدهای جاوا اسکریپت را در سرور اجرا کنید
◼️ Php یک زبان برنامه نویسی متن باز
تکنولوژی ها و فریم ورک های مورد استفاده در فرانت اپلیکیشن
◼️ flutter یک فریم ورک متن باز برای ساخت اپلیکیشنهای موبایل است
◼️ Angular.js یک فریم ورک برای طراحی رابط کاربری است
◼️ Next Js یک فریم ورک fullstack (شامل backend و frontend) برای کتابخانه react
◼️ Redux یک کتابخانه جاواسکریپت است که برای ساخت رابط کاربری اپلیکیشنها و صفحات وب استفاده میشود
◼️ Java یکی از کارآمدترین زبانهای برنامهنویسی سطح بالا
◼️ React Js یک کتاب خانه متن باز کامپوننت محور است که برای ساخت UI و به صورت ویژه برای وب اپلیکیشن های تک صفحه ای مورد استفاده قرار میگیرد.
تکنولوژی ها و فریم ورک های مورد استفاده در ساختار دیتا بیس
◼️ MongoDB یک پایگاه داده NoSQL و چند سکویی است
◼️ Redis یک نوع ساختمان داده است که در RAM قرار گرفته و اطلاعات به صورت موقت در آن ذخیره خواهد شد.
◼️ MySQL یکی از مشهورترین سیستمهای مدیریت دیتابیس است که قابلیت اجرا شدن در بیش از ۲۰ نوع پلت فرم مختلف شامل Linux ، Windows را دارد
تکنولوژی های ارتباطی
◼️ Restful api ارتباط بین سرورها و اپلیکیشن
◼️ Socket io ارتباط بین Client و Server
تیم توسعه ممکن است شامل حداقل یک توسعه دهنده اندروید یا iOS (یا هر دو)، یک توسعه دهنده بک اند، دو طراح UI/UX و یک یا دو مهندس QA باشد. تعداد متخصصان ممکن است بسته به پیچیدگی برنامه شما متفاوت باشد.
مطالعه بیشتر: بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی اپلیکیشن در سال 2023 ✍️
هزینه ساخت اپلیکیشن سفارش غذا چقدر است؟
هزینه ساخت یک اپلیکیشن تحویل غذابستگی به تعداد ویژگی ها، تعداد پلتفرم ها و ادغام ویژگی های پیشرفته دارد.
هزینه تقریبی طراحی و ساخت سرویس تحویل غذا برای موبایل ممکن است از 30 تا 120 میلیون تومان متغیر باشد. اما برآورد دقیق هزینه ها ما را ملزم به انجام تحقیقات طراحی UX می کند. بنابراین، تنها زمانی می توانیم ارقام دقیقی را ارائه دهیم که همه جزئیات را برایمان شرح داده باشید و نیازهای شما را بدانیم.
اگر می خواهید برآورد دقیقی برای توسعه خدمات تحویل غذا برای هر پلتفرمی داشته باشید، با ما تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که توسعه هر برنامه ای دارای مشکلات زیادی است که نمی توان آنها را نادیده گرفت، بنابراین تخمین هزینه ها یک مرحله زمان بر اما بسیار مهم است. مشتاقانه منتظر ارائه جزئیات از طرف شما هستیم و امیدواریم در این روزهای سخت برنامه با ارزشی را برایتان ایجاد کنیم.
ثبت نظر