مقدمه ای بر بازارهای آنلاین: آنها چه هستند، چرا در حال رونق هستند و چرا باید در آن حضور داشته باشیم.
آنچه برای برنامه ریزی کسب و کار در بازار آنلاین باید بدانید
مقدمه ای بر مارکتپلیس های آنلاین: آنها چه هستند، چرا در حال رونق هستند و چرا باید در آن حضور داشته باشیم.مارکت پلیسها پرطرفدار هستند، موفقیت پلتفرمهایی مانند Airbnb، Etsy و Fiverr ثابت کرده است که مدل مارکت پلیس بسیار مقیاسپذیر بوده و تقریباً در هر زمینهای از کسبوکار قابل اعمال و پیاده سازی است. همانطور که اکثر شرکت های فعال می گویند: "این تازه شروع این مسیر است".
در سالهای آینده، شاهد نوآوری فوقالعادهای در زمینه ایجاد و راهاندازی بازارهای آنلاین خواهیم بود. زمان بهتری از الان، برای تبدیل شدن به یک کارآفرین بازار آنلاین وجود ندارد.
قبل از شروع، به این نکته بسیار مهم توجه کنید که هیچ میانبری برای راه اندازی بازار و موفقیت در آن وجود ندارد، داشتن یک استراتژی صحیح و دانستن بهترین شیوه های کسب و کار آنلاین مهم است، شما باید آماده باشید که برای رشد کسب و کار خود و شکوفایی آن تلاش زیادی انجام دهید. (کسب و کارهای آنلاین هم مانند کسب و کار سنتی نیاز به تلاش و هزینه دارند)
این قسمت از مقاله، به عنوان یک نمای کلی در سطح بالا از بسیاری از مواردی که برای ایجاد یک بازار موفق لازم است عمل می کند. این موارد شامل:
✔️ چرا بازارهای آنلاین رونق دارند.
✔️ چه چالش هایی برای ایجاد یک کسب و کار در بازار آنلاین وجود دارد.
✔️ چرا مهم است که انگیزه های شخصی خود را درک کنید.
✔️ چرا بهترین راه برای یادگیری ، راه اندازی سریع کسب و کار آنلاین است.
✔️ چرا جذب کاربران باید در اولویت باشد.
نکته مهم:
این مقاله اولین مقاله از سری مقالات آموزش صفر تا صد طراحی و پیاده سازی فروشگاه آنلاین و مارکت پلیس است، پیشنهاد می کنیم مقالات را پشت سر هم و از ابتدا مطالعه نمایید تا بهترین بازخورد را از کسب و کار آنلاین خود بدست آورید.
مارکت پلیس ها یک بازار عالی هستند
اولین باری که سایت jabama را دیدم، از آن شگفت زده شدم، طراحی و قابلیت استفاده از آن عالی بود. هر وقت خدمات آنرا را به کسی نشان می دادم عاشقش می شدند، بسیاری از آنها بلافاصله شروع به جستجوی مکان تفریح و اقامت برای سفر بعدی خود کردند و حتی پس از بازگشت از سفر، آن را به دوستان و همکاران توصیه کردند.
از سالهای 1398 به بعد، بودجه برای پروژه هایی که بخشی از صنعت اقتصاد مشارکتی هستند، تقریباً پنج برابر آن چیزی است که موفق ترین شبکه های اجتماعی (از جمله فیس بوک، توییتر، لینکدین و یوتیوب) جمع آوری کرده اند. از آن زمان، این شکاف حتی بیشتر شده است. تأثیر رسانههای اجتماعی بر کسب و کارها بیسابقه بوده است، و این پلتفرم های مشارکتی نیز بسیار تاثیر گذار بوده اند.
ما در مورد صنعت جوانی صحبت می کنیم که پتانسیل بالایی برای رشد دارد. PwC مطالعه ای در مورد اندازه بازار جهانی اقتصاد مشارکتی انجام داد. آنها دریافتند که اندازه این صنعت در حال حاضر حدود 15 میلیارد دلار است و انتظار دارند تا سال 2025 به 335 میلیارد دلار برسد.
دلیل اصلی بزرگ شدن کسب و کارهای بازار آنلاین این است که برای اجرای آن نیازی به موجودی خود ندارید. جاباما هیچ اتاق هتلی ندارد، اما در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکت های ارائه دهنده اقامتگاه های کوتاه مدت در ایران محسوب می شود. این یک مورد واقعا جذاب است، شما می توانید یک تجارت بزرگ را بدون نیاز به صرف هزینه زیاد برای خرید موجودی اولیه ایجاد کنید.
پنج سال پیش، مفهوم اقتصاد اشتراکی یا مشارکتی وجود نداشت. هنگامی که در اواخر سال 2009 شروع به بررسی نحوه ساخت یک پلتفرم کردم، پلتفرم های زیادی وجود نداشت اما امروزه هزاران کارآفرین در حال ایجاد نسل بعدی بازارهای آنلاین در چندین بخش مختلف هستند.
ساختن یک بازار موفق آسان نیست
ایجاد یک کسب و کار موفق در بازار مستلزم کار زیادی است، ایده پردازی و راه اندازی یک وب سایت تازه شروع کار است. در حالی که شما نیازی به داشتن موجودی اولیه ندارید، باید مشکل مرغ و تخم مرغ را حل کنید! چگونه دیگران را متقاعد کنید که کالاهای خود را در بازار شما بیاورند، زمانی که هنوز خریدار وجود ندارد، و چگونه خریداران را جذب کنید.
همچنین، ایده شما احتمالاً نیازمند تغییرات در مقیاس بزرگتر است، مطمئناً در مورد جاباما چنین است. قبل از جاباما، بیشتر مردم فکر نمی کردند در خانه افراد ناآشنا بمانند یا اتاق های خود را به افراد غریبه اجاره دهند. جاباما موفق شد این طرز فکر را تغییر دهد، اما برای ایجاد یک راه حل بسیار راحت برای یافتن محل اقامت، به زمان و تلاش زیادی نیاز داشت. کمتر بازاری را می توان یافت که یک شبه به موفقیت دست یافته باشد، اکثر آنها برای رسیدن به نتیجه نیاز به صبر دارند.
مطالعه بیشتر: استارتاپ چیست ✔️ چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم
می خواهید با بازار خود به چه چیزی برسید؟
قبل از اینکه مشغول توسعه بازار خود شوید، باید کمی زمان بگذارید و در مورد سه چیز فکر کنید: چرا، چیست و چگونه.
چرا می خواهید یک کسب و کار در بازار ایجاد کنید؟ آیا به این دلیل است که از کار کردن در شرکت دیگری خسته شده اید؟ یا شاید بخواهید دنیا را نجات دهید، پول زیادی به دست آورید یا یک تجارت جانبی سودآور بسازید. دلایل هر چه که باشد، بیان انگیزه های واقعی خود برای کارآفرینی مهم است زیرا استراتژی شما به آنها بستگی دارد.
اگر برنامه شما این است که یک کسب و کار کوچک بسازید و در نهایت خودتان و شاید یک کارمند داشته باشید، ممکن است منطقی باشد که بر بازار کوچکتر تمرکز کنید. اگر در عوض برنامه شما متفاوت است و انتظار دارید از سرمایه گذاران خطرپذیر پول جمع آوری کنید، بازار شما باید بزرگ باشد.
شما بدون یک رویکرد بازار عالی، حل یک مشکل واقعی، یک استراتژی تجاری واضح (این شامل یک چشم انداز بلندمدت نیز می شود)، و یک صفحه اکسل که سرمایه گذار شما را میلیونر می کند، نمی توانید سرمایه جذب کنید.
قدم بعدی این است که بفهمید قصد دارید چه چیزی بسازید. آیا واقعاً به یک ایده خاص علاقه دارید یا به دنبال یک مکان سودآور هستید؟ فصل دوم راهنمای ما بر موضوع یافتن بهترین ایدههای بازار تمرکز دارد، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که ساختن پلتفرم همچنان به تعهد زیادی نیاز دارد. هر چه نسبت به حوزه موضوعی اشتیاق بیشتری داشته باشید، احتمال موفقیت شما نیز بیشتر است.
در نهایت، باید بفهمید که چگونه پلتفرم بازار خود را بسازید. آیا می دانید چگونه کد بنویسید؟ اگر نه، آیا پولی برای استخدام برنامه نویسان دارید؟ یا قصد دارید از نرم افزارهای موجود در بازار استفاده کنید، اگر چنین است کدام را انتخاب می کنید؟ آیا از قبل تجربه راه اندازی استارت آپ را دارید؟ آیا تجربه قبلی در بازار هدف دارید؟ آیا شما هم دارای شریک هستید یا تنهایید؟ پاسخ به این سوالات به شما کمک می کند تا بهترین استراتژی را برای توسعه ایده خود تعریف کنید. توصیه می کنیم عملگرا باشید و نقاط قوت و ضعف خود را در نظر بگیرید. تجربه حرفه ای، تحصیلات، تماس های اولیه و منابع مالی اینها بر روشی که باید کسب و کار خود را شروع کنید تأثیر می گذارد.
اکثر استارت آپ های بزرگ توسط تیم های واقعا توانمندی از بنیانگذاران ساخته می شوند. با این حال، اگر یک تیم ماهر در اطراف خود ندارید (هنوز) اما همچنان می خواهید ایده خود را راه اندازی کنید، نگران نباشید! راه هایی برای پیشبرد کسب و کارتان وجود دارد، حتی اگر تنها بنیانگذار بدون مهارت های فنی باشید. در برخی موارد، این محدودیت ها می توانند به نفع شما عمل کنند.
محصول حداقلی قابل ارائه ( MPV ) خود را در اسرع وقت راه اندازی کنید
در حالی که توسعه نرم افزار با موفقیت بازار شما مرتبط است، اما برای موفقیت آن کافی نیست. موارد زیادی را دیدهایم که کارآفرینان تمام منابع مالی اولیه خود را برای توسعه پلتفرم خود به کار میگیرند و سپس متوجه میشوند که هیچکس علاقهای به استفاده از آن ندارد. من بازارهایی را که از نظر فناوری به خوبی ساخته شدهاند، اما در جذب کاربران ناکام هستند، «سکوهای بیابانی» مینامم.
در مرحله اولیه پروژه، هدف اصلی شما باید توسعه حداقل محصول قابل ارائه (MVP) و راه اندازی آن در اسرع وقت باشد. این به شما کمک می کند تا ایده کسب و کار خود را بدون ریسک بزرگ و سرمایه گذاری زیاد تأیید کنید. فرآیند یادگیری تنها زمانی شروع می شود که چیزی برای ارائه به کاربران خود داشته باشید، بنابراین مهم است که در اسرع وقت به آن نقطه برسید. اولین محصول شما باید دارای ویژگی های کافی باشد تا بتواند مشکل اصلی کاربران شما را حل کند.
ما در مقاله بعدی به جزئیات بیشتری در مورد نحوه ساخت یک MVP بازار خواهیم پرداخت، اما چیزی که نباید روی آن تمرکز کنید (در ابتدا) ایجاد یک پلت فرم بازار عالی است. من با کارآفرینانی ملاقات کردهام که میخواهند پلتفرمی مانند جاباما را در مرحله اولیه توسعه دهند، پلتفرمی که "همه ویژگیها را دارد، در سراسر جهان کار میکند و همه نوع مردم میتوانند از آن استفاده کنند". داشتن چشم انداز جهانی مهم است، اما همه پلتفرم های موفق در ابتدا حداقل محصولات قابل ارائه بودند.
به عنوان مثال، سایت دیجی کالا در ابتدا با وردپرس طراحی و شروع به کار کرد، و بیشتر ویژگی های فعلی آن ها در زمانی ساخته شدند که قبلاً ثابت کرده بودند که مفهوم اصلی خود کار می کند. نیازی نیست فوراً به افزایش مقیاس به میلیونها کاربر فکر کنید ، در عوض، باید روی پیدا کردن 10 نفر تمرکز کنید که واقعاً به مفهوم شما علاقه دارند.
یکی از رایجترین اشتباهاتی که کارآفرینان مرتکب میشوند این است که زمان و بیشتر بودجه خود را برای توسعه پلتفرم قبل از راهاندازی صرف میکنند. در عوض، آنها باید یک راه اندازی ساده انجام دهند. راهحلهای عرضهشده در بازار آنلاین شرکت پیشگامان، ابزارهای عالی برای کارآفرینان بازار است که میخواهند اولین محصول خود را در اسرع وقت عرضه و ایده خود را گسترش دهند.
مطالعه بیشتر: MVP چیست ✔️ اهمیت MPV و ۶ دلیل برای ضرورت وجود آن در طراحی اپلیکیشن
قبل از اینکه پلتفرم شما آماده شود، کاربران خود را درگیر کنید
در نهایت، آخرین موردی که میخواهم در این بررسی اجمالی بیان کنم، اهمیت تعامل با کاربرانتان به محض شروع کار روی پروژهتان است. با توجه به تجربه من، در نظر گرفتن صحبتهای کاربران ، مشکلات رایج را در هنگام طراحی یک مارکت پلیس را کاهش می دهد.کریستوفر لوکزیچ از Airbnb این را به خوبی توضیح می دهد، وقتی از او پرسیدند چه توصیه ای به یک کارآفرین اقتصاد اشتراکی می دهد، پاسخ او این بود:
چیزی که من از [بنیانگذاران Airbnb] آموختهام این است که زودتر به صحبتهای کاربران خود گوش دهم و آنها را در هر مرحله از راه درگیر فرآیند کنم. فقط با آنها ملاقات نکنید. آنها را درگیر کنید، با آنها صحبت کنید و آنها را تشویق کنید تا بفهمند مشکلات و نیازهایشان چیست. مردم اغلب شرکتهایی را برای حل مشکلات خود راهاندازی میکنند، اما با گذشت زمان، همه کارآفرینان متوجه میشوند که برای موفقیت، محصول باید برای طیف وسیعتری از کاربران نهایی ساخته شود.
کسانی که واقعاً موفق هستند، مطمئن می شوند که کاربران خود را در هر نقطه از مسیر به منظور حل مشکلات کوچک و بزرگ با ارائه راه حل های متحول کننده برای شیوه زندگی، درگیر می کنند.
صحبت کردن با کاربران شما می تواند زمان زیادی را ببرد، اما زمانی است که شما باید حتما آن را صرف کنید. پلتفرمی که میسازید، بخش مهمی از پازل است، اما این کاربران و سطح تعامل آنها هستند که واقعاً کسبوکار شما را میسازد یا شکست میدهد.
همین الان بیایید شروع کنیم!
ما اکنون مهمترین چیزهایی را که باید قبل از ایجاد تجارت در بازار آنلاین خود بدانید، را بیان کردیم. شما مزایای اصلی، بزرگترین چالش ها و مشکلات رایج را می دانید. مهمتر از همه، شما باید بتوانید به این سوال پاسخ دهید: واقعاً چه نوع تجارتی می خواهم بسازم؟ زمان شروع ساختن است!
ثبت نظر