سئو داخلی در سال 2018

سئو داخلی در سال 2018

سئوی داخلی سایت

سئو داخلی و خارجی سایت از جمله عوامل تعیین کننده موفقیت برای وب سایت شما می باشند و هر کدام سختی های خاص خود را دارند . با پیشرفت الگوریتم های رتبه دهی گوگل مانند شامل مرغ مگس خوار (Hummingbird) ، پاندا (Panda) و رنک برین (RankBrain) , این موتور جستجو روز به روز هوشمند تر شده و استراتژی سئو و رعایت نکات مربوط به آن دارای اهمیت بیشتری خواهد بود .

سئو داخلی چیست :  به طور خلاصه سئو داخلی را عمل بهینه سازی صفحات اختصاصی سایت در جهت کسب رتبه بالاتر و به دست آوردن ترافیک از موتورهای جستجو گفت . ( به نقل از سایت Moz )

سئو داخلی (بهینه سازی داخلی) و سئو خارجی (بهینه سازی خارجی) وابسته و مکمل یکدیگر هستند , تفاوت این دو در این است که سئوی داخلی سایت شامل محتوای سایت و کدهای HTML بوده و از طرفی به کار و تخصص شما بستگی داشته و در نهایت قابل کنترل است ولی سئوی خارجی شامل بک لینک ها و سایر منابع خارجی هستند و روند نتیجه حاصل از آن به شکل کامل در دست شما نمی‌باشد و نیازمند هوشیاری و کنترل شماست .

مراحل بهینه سازی سایت :

بهینه سازی آدرس url

  • بهینه سازی آدرس url صفحات و استفاده از آدرس های SEO-Friendly

در تحقیق درباره اندازه URL به این نتیجه رسیدیم که URL های کوتاه‌تر رتبه بهتری می‌گیرند. داشتن لینک صفحات کوتاه از نظر گوگل دارای ارزش و اهمیت است , طبق گفته ی گوگل، 3 تا 5 کلمه اول در آدرس صفحه، ارزش و اهمیت بیشتری از نظر سئو دارند.

داشتن آدرس طولانی و بلند و قرارگرفتن کاراکترهای عجیب و غریب در آدرس علاوه بر اینکه تاثیری بر سئو سایت شما ندارد , باعث زشت شدن سایت هم خواهد شد , داشتن آدرسی کوتاه علاوه بر زیبایی سایت تاثیر مثبتی بر سئو و تجربه کاربری خواهد داشت . دقت کنید که هر کلمه در URL باید با استفاده از خط فاصله(-) جدا شود. در نام‌گذاری‌ها از (_) استفاده نکنید. URL را کوتاه نگه دارید. هرچه URL کوتاه‌تر باشد راحت‌تر می‌توان آن را به اشتراک گذاشت. با این کار خوانندگان سریع‌تر به موضوع صفحه پی برده و کمتر درگیر اعداد و ارقام، دسته‌ها، نمادها و سایر موارد می‌شوند. پیشنهاد ما به شما استفاده از کلمات انگلیسی بجای کلمات فارسی در URL است , از استفاده لغات فینگلیش در URL نیز پرهیز کنید .

بحث دیگر در مورد بهینه سازی آدرس صفحه، وجود کلمات کلیدی در آن است. یعنی فقط و فقط کلمات کلیدی هدف در آن وجود داشته باشند چرا که این مساله باعث کوتاه شدن آدرس و دادن سیگنال "مرتبط بودن" و کیفیت بالای محتوای صفحه به گوگل است.

کلمات کلیدی در عنوان

  • در عناوین از کلمات کلیدی استفاده کنید

 تگ تایتل یا عنوان ، مهم ترین بخش سئوی داخلی سایت است.(عنوان چیزی است که کاربران در موتورهای جستجو در نتایج طبیعی (SERP) و تبلیغاتی می‌بینند ) . در حالت کلی می توان گفت ، هرچقدر یک کلمه کلیدی به ابتدای عنوان نزدیک تر باشد، ارزش بیشتری به آن داده می شود . در نگارش عنوان لازم نیست متن را با کلمه کلیدی شروع کنید اما هر چقدر کلمه کلیدی در ابتدای عنوان باشد تاثیرگذارتر خواهد بود .

استفاده از کلمات و عبارات ارزش دهی مانند " بهترین " , " جدیدترین " , " نقد و بررسی " و کلماتی از این قبیل در تایتل باعث افزایش ترافیک سایت شما خواهد شد .

اخیراً گوگل تعداد کلمات عنوان صفحه را به 70 کلمه افزایش داده است. جدا از طول یک تایتل که مهم است باید به طول پیکسلی عنوان های خود هم دقت کنید و سعی کنید عنوان های سایت خود را کمتر از 600PX ایجاد کنید.

تگ های هدینگ

  • استفاده بهینه از تگ های هدینگ (Tags Heading)

صفحات یک سایت باید چندین تگ heading شامل h1 تا h6 داشته باشد. مهم‌ترین تگ h1 است. هیچ‌گاه نباید بیشتر از یک تگ h1 در هر صفحه داشته باشید استفاده از چند تگ H1 می تواند آسیب جدی به سئو شما بزند . اما می‌توانید از تعداد دلخواهی از تگ‌های h2 و h3 استفاده کنید. ( البته منظور به تعداد بسیار زیاد نیست ) تیترها و عنوان های صفحات و پست ها را در داخل تگ H1 قرار دهید . تگ H1 در واقع تیتر اصلی صفحه سایت شماست .  در برخی سیستم های مدیریت محتوا ( وردپرس , جوملا و ... ) ممکن است تگ H1 بهینه نشده باشد پس حتما سری به کدهای سایت خود بزنید .تگ H2 در واقع نشان دهنده زیر تیتر های عنوان صفحه شماست و در هر دو تگ H1 و H2 بایدکلمات کلیدی و هدف قرار بگیرد .

توضیحات متا

  • توضیحات متا یا meta description

متا دیسکریپشن یا متا توضیح، یک متن خلاصه‌ شده از مواردی است که کاربران در صفحه خواهند یافت. متا دسکریپشن  meta description، همان متنی است که در بخش head از HTML صفحه قرار می گیرد. درحالی‌که این مورد از فاکتورهای اصلی رتبه دهی و سئوی داخلی نیست ولی موتورهای جستجو تگ متا دیسکریپشن را ایندکس کرده تا موضوع صفحه را بهتر مشخص کنند. نوشتن صحیح توضیحات متا می تواند باعث افزایش نرخ کلیک بیشتر با احتمال تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری (نرخ تبدیل) گردد . شما در ابزار سرچ کنسول گوگل می‌توانید متا دیسکریپشن های تکراری  در آدرس های مختلف سایت خود را به راحتی پیدا و رفع کنید.

بر طبق اخرین تغییرات گوگل، اندازه و طول Meta Description نزدیک به ۱۶۰ کاراکتر است . البته با تغییرات جدید الگوریتم های گوگل این مقدار بسته به کیفیت محتوای شما توسط موتور جستجو قابل تغییر خواهد بود . هر چند گوگل به تعداد کاراکتر اهمیت می‌دهد ولی طول پیکسلی عنوان و دسکریپشن هم نیز مورد اهمیت قرار دارد. و سعی کنید دسکریپشن سایت شما بیشتر از 930 پیکسل نباشد.

کلمات کلیدی در محتوا

  • استفاده از کلمات کلیدی در محتوا

سعی کنید کلمه کلیدی هدف خود را حداقل یک بار در 100 کلمه ابتدای متن بیاورید . در صورتیکه به دنبال راه اندازی یک کسب‌وکاری محلی هستید از کلمات کلیدی مکان محور استفاده کنید .

طراحی ریسپانسیو

  • طراحی ریسپانسیو ( واکنشگرا ) برای سایت

گوگل سایت هایی را که با سایزهای مختلف نمایشگرها سازگار نباشد را در نتایج پایین تری نمایش می دهد . رسپانسیو نبودن سایت باعث کاهش سئو سایت شما خواهد شد . کاربران موبایلی در حال افزایش هستند و تقریبا 70% جستجوها از طریق موبایل صورت می گیرد . صفحاتی که رسپانسیو باشند در موتورهای جستجو سریعتر ایندکس خواهد شد . برای افزایش سرعت لود در موبایل گوگل اخیرا فریم ورکی را بنام AMP معرفی نموده است .

لینک خارجی

  • قرار دادن external linking در داخل صفحات

در صورتیکه از مقاله ای در سایت دیگر برای سایت خود کمک میگیرید , اگر Domain Authority و page Authority که مطلب را از آنجا برداشته اید بالاتر از سایت شما باشد ( برای اعتبار سنجی می توانید از سایت MOZ.com  استفاده کنید ) , بهتر است پیوندی از سایت خود به آن ایجاد نمایید . با اینکار به گوگل نشان می دهیدکه شما هم مطلب خوب و کاملی درباره آن موضوع نوشته اید و به عبارت دیگر، محتوای صفحه شما مرتبط و با کیفیت است. بهتر است هنگام لینک سازی از لینک های No Follow  استفاده کنید .

  • استفاده از لینک سازی داخلی

لینک داخلی برای سایت شما سودمند است , سعی کنید در هر مقاله 2 تا 5 لینک داخلی قرار دهید و صفحات سایت خود را باهم پیوند بزنید . لینک های داخلی را در داخل محتوا ایجاد نمایید . لینک های داخلی به سایر صفحات سایتتان، باعث تقویت کلمه کلیدی می‌شود و گوگل را قادر می‌سازد مشخص کند در چه بخش‌هایی کلمه کلیدی را رتبه دهی کند. لینک سازی داخلی بین صفحات و وبلاگ‌ها به افزایش مرور توسط ربات‌های گوگل در بین صفحات سایت کمک می‌کند. شاید سایت هایی دیده باشید که پایین صفحات خود و در تگ footer تعدادی لینک قرار می دهند. این لینک ها می توانند داخلی یا خارجی باشند اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که این گونه لینک ها، اساسا بی ارزش هستند و به جز امکان تاثیر گزاری در رابط کاربری و UX، در سئو فایده دیگری ندارند. از قرار دادن لینک های مهم خود در بخش هایی مانند footer و aside خودداری کنید.

مزیت لینک های داخلی سایت، دادن گزینه‌ها اضافی به کاربران برای ماندن در سایتتان است که کمک بسیاری به بهبود نرخ دفع کاربری میکند. هرچه تعامل با صفحات مرتبط بیشتر شود، گوگل بیشتر متوجه می‌شود. در هر جمله یک لینک داخلی قرار ندهید، اما چند لینک را در هر صفحه قرار دهید تا سئو شما بهتر شود.

مقالات مرتبط :  لینک سازی (link building) چیست ؟  -  حذف بک لینک های اسپم از سایت

افزایش سرعت باز شدن سایت

  • افزایش سرعت باز شدن سایت

سرعت باز شدن سایت شما تاثیر مستقیمی در سئو سایت شما دارد , کم کردن و کاهش حجم تصاویر به صورتی که هیچ افت کیفیت محسوسی نداشته باشند، استفاده از شبکه تحویل محتوا ( CDN )، استفاده از سرویس هاستینگ سریع و قدرتمند و بسیاری موارد دیگر، می توانید تغییر رتبه محسوسی در رتبه سایت شما داشته باشد . استفاده از سایت های GTmetrix.com  , google page speed  و اگر حساب Google Analytics دارید، می‌توانید سرعت سایتتان را در قسمت Behavior در ساید بار سمت چپ مشاهده کنید.

برخی ارائه دهندگان هاست سرویس های مخصوصی برای وب سایت های وردپرس و چوملا ارائه می دهند که استفاده از آنها در سئوی سایت شما بی تاثیر نخواهد بود .

بطور کلی حافظه کش مرورگر (Leverage Browser Caching) , بهینه سازی تصاویر , استفاده از فشرده‌سازی GZIP , استفاده از هاست سریع‌تر , کدنویسی مناسب HTML و CSS , حذف تبلیغات , کاهش تغییر ریدایرکت در افزایش سرعت سایت موثر است .

 کلمات کلیدی هم

  • استفاده از کلمات کلیدی هم معنی LSI

کلمات کلیدی LSI عباراتی هستند هم معنی کلمه کلیدی هدفی که در صفحه به کار برده اید. گوگل از این کلمات استفاده می کند تا بفهمد آیا محتوای صفحه مرتبط و درست هست یا خیر. تاثیر استفاده از کلمات کلیدی LSI در سئو داخلی سایت مهم و حیاتی است .

وب سایت lsigraph.com می تواند برای شما در این زمینه کمک کند و خوشبختانه از زبان فارسی پشتیبانی می نماید .

بهینه سازی تصاویر

  • بهینه سازی و استفاده از تصاویر

در مقالات خود از تصویر استفاده کنید , استفاده از تصویر در مقالات باعث جلب توجه ربات های موتورهای جستجو به مطلب شما می شود  . در قرار دادن تصاویر به این نکات توجه کنید :  داشتن image alt : یک ویژگی برای عکس است که موجب می شود، ربات های گوگل و سایر موتور های جستجوگر، معنی و محتوای عکس را متوجه بشوند. داشتن ابعاد مناسب , استفاده از نامگذاری لاتین برای تصاویر نیز در سئو تاثیرگذار خواهد بود .

تولید محتوا

  • تولید و بهینه سازی محتوای سایت

تولید محتوای مناسب , مهمترین و حیاتی ترین بخش سئو برای وب سایت است . محتوای مناسب نباید بیش از حد طولانی یا کوتاه بوده و نه پر یا خالی از کلمات کلیدی باشد . محتوای متاسب معمولا بین 1600 تا 2000 کلمه می باشد . در محتوای خود به طور مناسب از کلمات کلیدی استفاده کنید و از کلمات هم معنی LSI   در محتوایتان فراموش نکنید .

مقالات مرتبط :  15 نکته برای نوشتن محتوای مناسب سایت   -  تولید محتوا , تیر خلاص موتورهای جستجو

اگر بازدید کننده ای که از طریق موتور جستجو به سایت شما وارد شده است ,  سریعا دکمه بازگشت مرورگر خود را بفشارد، گوگل این موضوع را چنین برداشت می کند که سایت شما محتوای مناسبی نداشته است و مخاطب به هدفش نرسیده است . موتورهای جستجو دوست دارن مخاطب را به صفحه درست هدایت نمایند از این جهت کیفیت مطالب برایشان دارای اهمیت است . سعی کنید اولین پاراگراف را با مطالب جذاب شروع کنید تا فکر مخاطب درگیر شود و تصور کند به هدفش رسیده است .

  • کیفیت محتوای داخلی

متاسفانه موتور های جستجو راه مستقیمی برای تشخیص محتوای خوب از بد ندارد و تشخیص محتوای با کیفیت در زمان فارسی نیز برای آنها مشکل تر است . اما برای حل این موضوع از راه حل های غیر مستقیم دیگری استفاده کرده اند . این راه ها شامل:

بازدید کنندگانی که مجددا از سایت شما بازدید می کنند .

بوکمارک های گوگل کروم ! ( بله تاثیر گذارند. )

زمانی که بازدیدکننده در داخل سایت باقی می ماند.

جستجو های نام برند شما در گوگل !

در واقع با انتشار یک محتوای خوب و با کیفیت کاری می کنید که بازدید کننده بخواهد بقیه جواب سوالاتش را هم از سایت شما بگیرد. این حاصل اعتماد خواننده به مطلب شما و موفقیت کمپین سئو داخلی است.

 

  نویسنده : علیرضا نوفرستی / کارشناس سئو و دیجیتال مارکتینگ

نظر بدهید