شاید برایتان سوال شده باشد که یک تحلیلگر کسب و کار دقیقاً چه کاری انجام می دهد؟ پاسخ این سوال به عوامل خاصی بستگی دارد. ممکن است بپرسید «به چه چیزهایی بستگی دارد؟» کار یک تحلیلگر به شغل، شرکت و صنعت خاصی که در آن مشغول است بستگی دارد. البته یک سری الگوی کلی وجود دارد که او بر اساس آنها فعالیت های خود را انجام می دهد. در این مقاله به برخی از سوالاتی که ممکن است در این زمینه داشته باشید پاسخ می دهیم.
وظیفه تحلیلگر کسب و کار چیست؟
شاید برایتان سوال شده باشد که یک تحلیلگر کسب و کار دقیقاً چه کاری انجام می دهد؟
پاسخ این سوال به عوامل خاصی بستگی دارد.
ممکن است بپرسید «به چه چیزهایی بستگی دارد؟»
کار یک تحلیلگر به شغل، شرکت و صنعت خاصی که در آن مشغول است بستگی دارد. البته یک سری الگوی کلی وجود دارد که او بر اساس آنها فعالیت های خود را انجام می دهد. در این مقاله به برخی از سوالاتی که ممکن است در این زمینه داشته باشید پاسخ می دهیم.
تحلیلگر کسب و کار به چه کسی گفته می شود؟
IIBA (موسسه بین المللی تجزیه و تحلیل کسب و کار) یک تحلیلگر کسب و کار را به این صورت تعریف می کند:
به شخصی گفته می شود که تجزیه و تحلیل یک کسب و کار را صرف نظر از عنوان شغلی یا نقش سازمانی اش انجام می دهد. متخصصان تجزیه و تحلیل یک کسب و کار علی رغم افرادی با عنوان شغلی تحلیلگر تجاری، ممکن است در دسته تحلیلگران سیستم های تجاری، تحلیلگران سیستمی، مهندسین پیش نیازها، تحلیلگران فرآیندی، مدیران محصول، صاحبان محصول، تحلیلگران سازمانی، معماران کسب و کار، مشاوران مدیریت یا هر چیز دیگری نیز قرار بگیرند.
تحلیل یک کسب و کار یعنی چه؟
تعریف رسمی برای تجزیه و تحلیل یک کسب و کار به این صورت است:
تجزیه و تحلیل یک کسب و کار یعنی عمل ایجاد تغییر در یک بستر سازمانی، با تعریف نیازها و توصیه راه حل هایی که ارزش را به ذینفعان ارائه می دهند. به زبان ساده، تحلیلگر کسب و کار از فرآیندهای تجزیه و تحلیل کسب و کار برای درک پیش نیازها، تعریف نیازها و در نهایت ارائه راه حل هایی که نیازهای همه ذینفعان مختلف (افرادی که در پروژه سهم دارند) را برآورده می کنند، استفاده می کند.
فرآیند تجزیه و تحلیل کسب و کار، به صورت کلی، به شرح زیر است:
☑️ نیازسنجی
☑️ برنامه ریزی برای تحلیل کسب و کار
☑️ استخراح و تحلیل پیش نیازها
☑️ پایش و نظارت
☑️ ارزیابی راه حل
ما به طور خلاصه به هر یک از این مراحل می پردازیم تا به چرایی و چگونگی تحلیل یک کسب و کار پی ببرید.
مطالعه بیشتر: چگونه یک بوم کسب و کار برای ایدههای اپلیکیشن موبایل بسازیم ✔️
نیازسنجی
نیازسنجی به منظور تجزیه و تحلیل یک مشکل یا فرصت تجاری انجام می شود. از نیازسنجی در ارزیابی محیطهای داخلی و خارجی و ویژگی های یک سازمان به منظور تعیین راهحل های قابل اجرا که به این سازمان در رسیدن به وضعیت مطلوب آینده کمک میکند، استفاده میشود.
نیازسنجی برای بررسی محیط کسب و کار و رسیدگی به یک مشکل یا فرصت تجاری انجام می شود.
اگر نیازسنجی انجام نشود چه اتفاقی میافتد؟
هنگامی که ارزیابی نیازها انجام نشود، اغلب تجزیه و تحلیل کافی برای درک نیازهای یک کسب و کار وجود ندارد.
چگونه نیازسنجی کنیم؟
شما باید:
☑️ ذینفعان پروژه را شناسایی کنید
☑️ مشکل یا فرصت را بررسی کنید
☑️ برای ارزیابی وضعیت، داده های مربوطه را جمع آوری کنید
☑️ وضعیت موجود را ترسیم کنید
☑️ برای بیانیه خود تأییدیه ذینفعان را دریافت کنید
اساساً شما به راحتی متوجه می شوید که چه کسی در پروژه سهیم است، سپس مشکلات، فرصت ها و داده های مربوط به وضعیت موجود را جمع آوری و آنها را به شکل زیر ترسیم می کنید:
-مشکل (یا فرصت) الف
-نتیجه آن "ب" می شود
-و "ج" روی آن تاثیر می گذارد
و در نهایت هم تأییدیه ذینفعان را در مورد آن دریافت می کنید، که اساساً به این معنی است که نیازها به درستی شناسایی شده اند.
مطالعه بیشتر: راهنمای جامع نوشتن بیزینس پلن برای اپلیکیشن موبایل
برنامه ریزی برای تحلیل کسب و کار
رویکرد تحلیل کسب و کار به روشهایی گفته می شود که تحلیلگر هنگام مدیریت و انجام فعالیتهای تحلیلی خود در پروژه استفاده می کند.
چرا باید برنامه ریزی کنیم؟
برنامه ریزی تجزیه و تحلیل کسب و کار برای موفقیت پروژه حیاتی است. هنگامی که برنامه ریزی صورت نگیرد، درک محدوده کار، انتظارات ذینفعان، و میزان و سطح تحلیل تجاری مناسب برای پروژه دشوار است.
اگر برنامه ریزی انجام نشود چه اتفاقی میافتد؟
هنگامی که برنامه ریزی تجزیه و تحلیل کسب و کار نادیده گرفته شود، دامنه کار، انتظارات ذینفعان، و عمق تجزیه و تحلیل کسب و کار مورد نیاز برای پروژه با اهداف تجاری هم سو نخواهند بود.
چگونه برنامه ریزی کنیم؟
شما باید موارد زیر را مشخص کنید:
✔️ آنچه در طرح تحلیل کسب و کار باید گنجانده شود
✔️ درک زمینه پروژه
✔️ بررسی کنید که چرخه عمر پروژه چگونه بر طرح تجاری تأثیر می گذارد
✔️ اطمینان حاصل کنید که تیم برای کل عمر پروژه آموزش دیده است
✔️ هنگام برنامه ریزی به تجربیات گذشته فکر کنید
موارد زیر را نیز باید تعریف کنید:
✔️ اولویت ها
✔️ قابلیت پایش
✔️ ارتباط
✔️ تصمیم گیری
✔️ تغییرات پیش نیازها
✔️ اعتبار سنجی پیش نیازها
✔️ فرآیند ارزیابی راه حل
اکنون باید چگونگی انجام فرآیند تحلیل کسب و کار را بیاموزید. به طور کلی باید متد هایی که با آنها تعامل دارید، مانند چرخه عمر برنامه ریزی شده برای پروژه، تجربیات و مشاهدات گذشته خود در مورد پروژه فعلی، اولویت های تعریف شده، روش های ارتباطی بین ذینفعان، معیارهای اعتبارسنجی نیازمندی ها و موارد دیگر را بدانید و در طرح خود یادداشت کنید.
مطالعه بیشتر: نکاتی را که باید هنگام طراحی اپلیکیشن و سایت بدانیم
استخراج و تحلیل پیش نیاز ها
الزامات یک پروژه معمولاً از طریق فرآیندی به نام استخراج یا دریافت کشف می شوند. تحلیلگر کسب و کار جلسات استنباط را با ذینفعان مختلف پروژه برنامه ریزی می کند تا اطلاعاتی در مورد مشکلات تجاری پروژه یا فرصت های تجاری بدست آورد.
مقدار اطلاعاتی که باید ترسیم یا سازماندهی شود در حالت ایده آل برای ایجاد یک راه حل جامع کافی است.
چرا باید پیش نیازها را تحلیل کنیم؟
شناسایی پیش نیازها برای حل مشکلات یا استفاده از فرصت های ایجاد شده در یک کسب و کار ضروری است، در ضمن تحلیل پیش نیازها به عنوان پایه و اساس هر بخش از تجزیه و تحلیل کلی کسب و کار مانند حمایت از تصمیم گیری های اجرایی، اعمال نفوذ موفقیت آمیز، حل تعارضات و غیره محسوب می شود.
اگر پیش نیازها تحلیل نشوند چه اتفاقی میافتد؟
نادیده گرفتن تحلیل و استخراج پیش نیازها به معنی توقف طرح تحلیل کسب و کار است.
چگونه پیش نیازها را تحلیل کنیم؟
شما باید:
-ذینفعان را مشخص کنید
-سوالات جلسه را مشخص کنید
-جلسه استخراج پیش نیازها را به صورت رسمی آغاز کنید
معمولاً سخت ترین کار برگزاری جلسه استخراج است. زیرا تمام اشتباهات انجام شده در مراحل قبلی در این جلسه ظاهر می شوند.
مطالعه بیشتر: راهنمای انتخاب و طراحی سایت برای کسب و کارها
قابلیت پایش و نظارت
قابلیت پایش به معنای توانایی ردیابی تکامل پیش نیازهای یک محصول تا رسیدن به سطح نهایی خود است. به طور کلی قابلیت پایش متناسب با پیچیدگی پروژه تغییر می کند: هر چه پروژه دارای عناصر بیشتری باشد، نیاز به پایش بیشتر حس می شود.
چرا به پایش و نظارت نیاز است؟
زیرا پیش نیازهای پروژه باید تا زمانی که محصول نهایی ارائه می شود، پیگیری و نظارت شوند.
اگر پایش انجام نشود چه اتفاقی میافتد؟
نادیده گرفتن این مرحله به این معنی است که احتمالاً به نقطهای خواهید رسید که محصولات نهایی نتیجه توسعه هماهنگ پیش نیازها نباشند.
یعنی ممکن است با الزامات نامربوطی روبرو شوید که هیچ ارزش تجاری به پروژه اضافه نمی کنند.
بعلاوه، مدیریت محدوده پروژه نیز دشوار می شود.
چگونه پایش را انجام دهیم
در فرآیند پایش شما باید:
✔️ روابط و همبستگی ها را فهرست کنید
✔️ پیش نیازها را تایید کنید
✔️ پیش نیازهای تایید شده را پایه گذاری کنید
✔️ از ماتریس ردیابی استفاده کنید
✔️ چرخه عمر پیش نیازها را مشخص کنید
✔️ نیازهای در حال تغییر را مدیریت کنید
✔️ تمام تغییرات شکل گرفته مرتبط با نقص ها را کنترل کنید
پیش نیازها معمولاً به روابط مختلفی وابسته هستند، بنابراین ابتدا باید مطمئن شوید که هر رابطه را به تابع خودش متصل کرده اید. سپس، همانطور که پیش میروید، باید پیش نیازها را در حین تکامل تأیید کنید، که به طور کلی به تشکیل یک زیربنا با پیش نیازهای تأیید شده منجر میشود. از آنجایی که پیش نیازها همیشه در حال تکامل هستند، ممکن است برخی از آنها با ادامه کار کنار گذاشته شوند. با تغییر پیش نیازها، باید آنها را مدیریت و اشکالات مربوطه را کنترل کنید.
مطالعه بیشتر: چرا اپلیکیشن های موبایل شکست می خورند؟ ⚡ دلایل و رفع آنها
ارزیابی راه حل
به لطف فرآیندهای قبلی که در بالا توضیح داده شد، اکنون باید یک راه حل منتخب در اختیار داشته باشید.
مرحله ارزیابی راه حل آخرین مرحله در فرآیند تجزیه و تحلیل کسب و کار ما است و تمام مراحل لازم برای تأیید یا رد یک راه حل پیشنهادی را در اختیار ما می دهد.
چرا به ارزیابی راه حل نیاز داریم؟
تا دریابیم که آیا راه حل ارائه شده در واقع برای رفع نیازمندی های کسب و کار و دستیابی به هدف مطلوب است یا خیر.
اگر ارزیابی راه حل انجام نشود چه اتفاقی میافتد؟
پس از ایجاد یک راه حل، احتمالاً دوست دارید این مرحله را رد کنید. اشتباه اینجاست که حتی اگر راه حلی دارید که به نظر می رسد مناسب است، باز هم باید فرآیند اطمینان از ارزشمندی راه حل را طی کنید.
چگونه این فرآیند را انجام دهیم؟
شما باید موارد زیر را انجام دهید:
✔️ ذهنیت درستی داشته باشید
✔️ ارزیابی را برنامه ریزی کنید و بفهمید چه چیزی را باید ارزیابی کنید
✔️ زمان و نحوه تأیید نتایج راه حل را مشخص کنید
✔️ معیارهای پذیرش را ارزیابی کنید
✔️ برای راه حل خود تاییدیه بگیرید
✔️ عملکرد بلند مدت را ارزیابی کنید
باید ذهنیتی داشته باشید که باعث شود اغلب اوقات راه حل خود را ارزیابی کنید. قبل از این مرحله قابلیت پایش را ارائه کردیم و حال باید باید آن را مکمل ارزیابی راه حل در نظر بگیرید. قبل از اینکه فرآیند ارزیابی را شروع کنید، باید یک برنامه عملیاتی روشن داشته باشید و روی آنچه باید ارزیابی شود تمرکز کنید. KPI ها، فروش، تلاش های بازاریابی، تبلیغات موفق و... از موارد قابل ارزیابی هستند.
همانطور که معیارهای پذیرش را ارزیابی می کنید، باید نتایج مورد انتظار را در مقابل نتایج واقعی تعریف کنید.
اگر همه چیز به خوبی پیش رفت، باید برای راه حل تاییدیه بگیرید تا بتوانید پروژه را پیش ببرید.
حتی قبل از پیادهسازی کامل راهحل، میتوانید پیشبینیهای بلندمدت عملکردی را انجام دهید، اما عموماً روی تعیین نقاط عطف دورهای برای ارزیابی عملکرد راهحل تمرکز خواهید کرد.
مطالعه بیشتر: راهنمای طراحی اپلیکیشن برای کسب و کار
نتیجه گیری
احتمالاً قبل از مطالعه این مقاله شغل یک تحلیلگر کسب و کار برایتان کمی مبهم به نظر می رسید. اکنون امیدواریم که یک نمای کلی از دامنه فعالیت و کارهایی که یک تحلیلگر کسب و کار انجام می دهد به شما ارائه کرده باشیم.
ثبت نظر