به حالتي در تجارت گفته مي شود كه شما يك محصول يا خدماتي را دريافت مي كنيد كه نام تجاري / آرم خود را از محصول نهايي حذف، و با استفاده از نام تجاري درخواست شده توسط خريدار جايگزين مي كنيد. امروزه اين روش بسيار پرطرفدار بوده و بسياري از شركتهاي بزرگ از آن استفاده مي كنند. بعضي از شركتها در ايران و سراسر جهان هستند كه به صورت وايت ليبل از محصولات شركت ديگر استفاده مي كنند، و حتي از شركت اصلي سود بيشتري در بازار به دست مي آورند.
Whitelabel یا برچسب سفید چیست و استفاده از وایـت لیبل چه مزایایی دارد؟
وایت لیبل یا بدون برچسب، به حالتی در تجارت گفته می شود که شما یک محصول یا خدماتی را ارائه می کنید که نام تجاری / آرم تولیدکننده از محصول نهایی حذف و تولید یا ارائه محصول با استفاده از نام تجاری درخواست شده توسط خریدار جایگزین می شود. امروزه این روش بسیار پرطرفدار بوده و بسیاری از شرکتهای بزرگ از آن استفاده می کنند. بعضی از شرکتها در ایران و سراسر جهان هستند که به صورت وایت لیبل از محصولات شرکت دیگر استفاده می کنند، و حتی از شرکت اصلی سود بیشتری را در بازار به دست می آورند.
خدمات یا محصولات، به خصوص در بخش نرم افزاری و خدمات آنلاین، که در آن ارائه دهنده خدمات، یک محصول را از تولیدکننده دیگری با پشتیبانی کامل خریداری می کند ، سپس نام تجاری و هویت خود را بر روی آن قرار می دهد و آن را به فروش می رساند. در این حالت خریدار تصور می کند که در حال خرید محصول شرکتی است که آرم آن را روی محصول می بیند.
مزایای استفاده از وایت لیبل
شاید شما فکر می کنید که وایت لیبل مقرون به صرفه نیست!!! شاید قراردادن نام تجاری خود بر روی محصول شرکت دیگر از نظر شما ضروری نیست، ما 7 دلیل که فواید استفاده از وایت لیبل را توضیح می دهد را در ادامه به شما معرفی می کنیم :
وایت لیبل سرعت دیده شدن نام تجاری شما در بازار را افزایش می دهد.
اگر کسب و کار شما نیاز به ارائه خدمات متعدد یا محصولات از شرکتهای ثالث را دارد، پرداخت اضافی برای ثبت نام خود روی محصولات آنها (وایت لیبل)، یک راه عالی برای تکثیر نام تجاری شما می باشد، و همچنین باعث برند سازی نام تجاری شما خواهدشد.
وایت لیبل باعث تقویت وفاداری مشتریان شما می شود.
بدیهی است که شما با انتخاب آگاهانه محصولات شرکتهای دیگر و قرار دادن نام تجاری خود بر روی آنها، اعتماد و رضایت مشتریان را در نظر گرفته اید. هر بار که یک مشتری در هنگام خرید کالا، نام تجاری شما را مشاهده می کند، کیفیت محصولات و خدمات، و رضایت آنها از آن محصول یا خدمات باعث وفاداری مشتری به برند شما خواهد شد.
مطالعه بیشتر: هر آنچه که باید در مورد سرویس های توسعه وایت لیبل بدانیم
وایت لیبل به شما امکان استفاده و سودآوری بیشتر را از کار تولیدکنندگان می دهد.
توسعه دهندگان و تولیدکنندگان شرکتهای دیگر، در تولید محصول خود دارای تمرکز و تخصص بیشتری هستند می توانند بهتر از شما آن محصول یا خدمات را تولید کنند، شما فقط به آنها هزینه وایت لیبل را پرداخت میکنید و از درج نام تجاری خود روی محصول با کیفیت آنها نهایت استفاده را می برید.
وایت لیبل امکان فروش یک محصول آزمایش شده را برای شما فراهم می آورد.
محصولات شرکتهای ارائه کننده خدمات وایت لیبلف از طریق آزمایش اولیه، باز تولید، عیب یابی و بسیاری دیگر از فرآیندهای تولید به خوبی تست و آماده ورود به بازار میشوند. شما، به جای رفتن راهی پر هزینه و طولانی جهت عبور از این فیلترها می توانید محصولی را، با اطمینان از آزمایشات انجام گرفته به مشتریان خود ارائه کنید.
برچسب سفید موجب صرفه جویی در زمان و پول شما می شود.
تولید محصول مورد نظر شما از ابتدا، ممکن است یک ایده بسیار عالی در برخی زمینه های بازاریابی و فروش به نظر برسد، اما این موضوع تا زمانی است که شما تولید موفق آن را تجربه نکرده باشید و احتمالا از فرایندها و منابع مورد نیاز برای تولید آن محصول آگاه نباشید، پس چرا بخواهیم چرخ را مجددا اختراع کنی؟!!
مطالعه بیشتر: راهنمای صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس
وایت لیبل به شما حق انتخاب لوکس ترینها را می دهد.
وایت لیبل دنیای وسیعی از انتخاب را برای محصولات متنوع و مناسب برای کسب و کار شما را ارائه خواهد داد. مثلا می خواهید رستورانی باز کنید و برای آن نیاز به ظرف دارید، برای یافتن ظرف مناسب انتخاب های بسیاری وجود خواهد داشت که می توانید لوکس ترین آنها را انتخاب کنید و بر روی آن نام رستوران خود را قرار دهید یا مثلا شما یک مجموعه گردشگری هستید که می خواهید هتلها و بلیط های پروازهای بین المللی را در وب سایت خود ارائه کنید. با تحقیق و انتخاب بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات وایت لیبل فروش هتل و پرواز، می توانید با نام شرکت خود آن خدمات را در سایت اینترنتی خود به فروش رسانید.
وایت لیبل فشار را از روی دوش شما برمی دارد.
اگر مشتری مشکلی با محصول داشته باشد، شرکتهای ارائه کننده وایت لیبل مسئولیت و کار بر روی محصول در جهت توسعه و رفع عیوب را خواهند پذیرفت و شما با انتخاب مناسب شرکت ارائه دهنده خدمات، می توانید با خیالی آسوده مشغول کار خود باشید در حالی که مطمئن هستید فشارهای موجود در خصوص رفع نقص و ارائه خدمات پس از فروش توسط شرکت دیگری به خوبی انجام خواهد شد.
از وایت لیبل برای چه کسب و کارهایی می توان استفاده کرد
استراتژی برون سپاری با برند اختصاصیوایت لیبل یک استراتژی رایج در صنایع مختلف است که به شرکتها اجازه میدهد محصول یا خدماتی را از شرکت ها و صنایع مختلف دیگر، تحت برند خود ارائه دهند. این رویکرد به کسبوکارها امکان میدهد بدون نیاز به توسعه و ساخت داخلی آن تخصص، از آن محصول یا خدمت بهره ببرند، عملیات خود را سادهسازی کنند یا به سرعت خدمات خود را گسترش دهند.
وایت لیبل در طیف وسیعی از صنایع بکار گرفته می شود، از خرده فروشی، فناوری مالی و نرم افزاری تا مراقبتهای بهداشتی و حتی صنایع غذا و نوشیدنی. بهطور مثال، بانکها از شرکتهای فناوری مالی برای توسعه و مدیریت برنامههای بانکداری موبایل استفاده میکنند، و مراکز درمانی و کلینیکها از پلتفرمهای خدمات و رزرو آنلاین وایت لیبل برای ارائه مشاورههای مجازی تحت برند خود بهره میبرند.
در انتخاب وایت لیبل، علاوه بر تمرکز برندها بر نقاط قوت خود، دلایل مهم دیگری برای انتخاب راهحلهای وایت لیبل وجود دارد، دلایلی مثل بهینه سازی هزینه ها، گسترش پذیری، کاهش زمان ورود به بازار و کاهش ریسک.
نمونههای استفاده از راهحلهای وایت لیبل در صنعت گردشگری:
صنعت گردشگری مخصوصا بخش خرید بلیط و رزرو تور از نمونههای جالب استفاده از راهحلهای وایت لیبل است، زیرا هم برندهای قدیمی این صنعت به دنبال استفاده از این راهحلها برای سرعت بخشیدن به تغییرات در مدل کسبوکار خود هستند (مثلاً دیجیتالی کردن برند فیزیکی) و هم شرکتهای خارج از این حوزه مانند بخشهای مالی، مخابرات یا خطوط هوایی از این راهحلها برای ورود به بازار گردشگری و افزایش وفاداری مشتریان خود استفاده میکنند.
مزایای راهحلهای وایت لیبل برای گردشگری و سایر صنایع:
✔️ سبد خرید: همانطور که با همهگیری کووید-19 رونق خرید آنلاین افزایش یافت، مصرفکنندگان عادت کردهاند به صورت آنلاین خرید کنند و قبل از جستجو برای سایر اقلام، آنها را به سبد خرید خود اضافه کنند. راهحلهای وایت لیبل باید دارای ویژگیهای سبد خرید باشند که به مسافران امکان میدهد رزروهای اقامت، حمل و نقل و فعالیتهای خود را در یک تراکنش آسان ترکیب کنند که این امر به صرفهجویی در هزینه و استفاده بیشتر از امتیازات کمک میکند. سبدهای خرید همچنین مشتریان را به خرید اقلام با ارزش بالاتر یا اضافه کردن محصولات مکمل به سبد خرید خود تشویق میکنند. این موارد را میتوان از طریق پیشنهادات بسته، ارتقاء، تخفیفهای خرید مکرر بهعنوان یک استراتژی فروش بیشتر ارائه کرد.
✔️ طیف گستردهای از محصولات: مصرفکنندگان خواهان گزینههای متنوع هستند، با در نظر گرفتن این موضوع، راهحلهای وایت لیبل باید طیف وسیعی از محصولات را با بهترین کیفیت ارائه دهند.
✔️ مدیریت وفاداری: شرکا به دنبال مشوقها و راهحلهایی هستند که به آنها در ایجاد وفاداری در مشتریانشان کمک کند. برخی از راهحلهای وایت لیبل خدماتی در زمینه طراحی کمپینهای جذاب و تجربیات متناسب برای بخشهای مختلف پایگاه مشتریان ارائه می کنند. علاوه بر آن توانایی شخصیسازی پیشنهادات و تجربیات، به برندهای همکار این امکان را میدهد تا روابط قوی و دائمی با مشتریان خود برقرار کنند.
✔️ قابلیتهای پیشرفته بازاریابی: علاوه بر موارد ابتدایی مثل پشتیبانی مشتری از طریق ایمیل، پیامک و ابزارهای فروش مکمل، شرکای برند به دنبال راهحلهای وایت لیبلی هستند که توانایی مدیریت و بهینهسازی عملکرد بازاریابی آنها را داشته باشد. پلتفرمها باید ابزاری در اختیار آنها قرار دهند که به آنها در دستیابی و تعامل مؤثر با مشتریان کمک کند و با نقاط تماس مختلف، مسافران را در هر مرحله از فرآیند رزرو سفر همراهی نماید.
✔️ اولویت موبایل، سازگاری با همه پلتفرمها: بدیهی است که استفاده از دستگاههای تلفن همراه رو به افزایش است. راهحلهای وایت لیبل باید این امکان را به مشتریان برندهای همکار بدهند که به راحتی به پلتفرم دسترسی داشته و در آن گردش کنند و تجربه رزرو روان و بدون مشکلی را داشته باشند، چه از طریق گوشی هوشمند، تبلت یا لپ تاپ استفاده کنند. تجربه کاربری که در تمامی پلتفرمها شهودی و سازگار باقی بماند، یک عامل ضروری است که میتواند تعیین کند آیا مشتری به پلتفرم بازخواهد گشت یا خیر.
✔️ استفاده از مقیاسپذیری: برندهایی که راهحلهای وایت لیبل را در نظر میگیرند، باید ارزیابی کنند که چگونه میتوانند از مقیاس ارائه دهنده راهحل بهره ببرند تا از مزایایی مانند زمان کارکرد بالا، اقدامات امنیتی قوی و بهبود نرخ تبدیل استفاده کنند.
✔️ داده و بینش: راهحلهای وایت لیبل میتوانند مزایای زیادی را در زمینه داده و بینش ارائه دهند. برندهای همکار میتوانند به تجزیه و تحلیل دادههای ارزشمند و بینشهای مربوط به رفتار مشتری، الگوهای رزرو و روندهای بازار دسترسی داشته باشند. این بینشها میتواند آنها را قادر سازد تا تصمیمات آگاهانه بگیرند، استراتژیهای بازاریابی خود را اصلاح کنند، مدلهای قیمتگذاری را بهینه کنند و تجربه کلی مشتری را بهبود بخشند. راهحلهای وایت لیبل همچنین ابزارهای گزارشگیری و ردیابی قوی را ارائه میدهند تا عملکرد را به صورت لحظهای نظارت کنند و بر اساس آن، پیشنهادات خود را برای حفظ رقابت تنظیم نمایند.
تفاوت وایت لیبل و وب سرویس
وایت لیبل و وب سرویس دو اصطلاح رایج در دنیای فناوری اطلاعات هستند که گاهی به اشتباه به جای هم استفاده میشوند. هر دو راهحلی برای ارائه خدمات یا محصولات به اشخاص ثالث ارائه میدهند، اما تفاوتهای کلیدی بین آنها وجود دارد، این تفاوت ها در ماهیت، سطح کنترل و هزینه است.
ماهیت:
☐ وایت لیبل: یک محصول یا خدمات کامل است که با نام تجاری شما ارائه میشود. شما میتوانید ظاهر و عملکرد آن را تا حدی سفارشیسازی کنید، اما هسته اصلی آن توسط شرکت ارائه دهنده وایت لیبل توسعه و مدیریت میشود.
☐ وب سرویس: یک رابط برنامهنویسی (API) است که به شما امکان میدهد به دادهها یا عملکردهای یک برنامه یا سیستم دیگر دسترسی داشته باشید. شما میتوانید از این API برای ایجاد برنامههای خود یا ادغام خدمات با سیستمهای موجود خود استفاده کنید.
میزان کنترل:
☐ وایت لیبل: شما کنترل کمتری بر ظاهر و عملکرد محصول یا خدمات نهایی دارید. ارائه دهنده وایت لیبل مسئولیت توسعه، نگهداری و پشتیبانی از هسته اصلی را بر عهده دارد.
☐ وب سرویس: شما کنترل بیشتری بر نحوه استفاده از API دارید. میتوانید رابط کاربری خود را ایجاد کنید و API را به گونهای ادغام کنید که نیازهای شما را برآورده کند.
میزان هزینه:
☐ وایت لیبل: معمولاً هزینه راه اندازی اولیه بالاتری دارد و معمولا شامل مجوز استفاده از محصول یا خدمات و همچنین هزینههای سفارشیسازی است.
☐ وب سرویس: معمولاً هزینه اولیه کمتری دارد، زیرا فقط به مجوز API نیاز دارد. با این حال، ممکن است هزینههای اضافی برای استفاده از API یا ادغام آن با سیستمهای شما وجود داشته باشد.
انتخاب بین وایت لیبل و وب سرویس
انتخاب بین وایت لیبل و وب سرویس، مستقیما به نیازهای شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک راه حل کامل و آماده به کار هستید که بتوانید با نام تجاری (برند) خود ارائه دهید، وایت لیبل گزینه مناسبتری است. اما اگر به دنبال انعطافپذیری بیشتر و کنترل بیشتر بر نحوه ارائه خدمات هستید، وب سرویس گزینه بهتری است، از وب سرویس می توان در نرم افزارهای فعلی خود استفاده کنید و خدمات خود را در سیستم خود افزایش دهید.
مطالعه بیشتر: چگونه یک بوم کسب و کار برای ایدههای اپلیکیشن موبایل بسازیم ✔️
چگونه از خدمات نرم افزاری وایت لیبل برای کسب و کار خود استفاده کنیم؟
شرکت طراحی سایت و اپلیکیشن پیشگامان دامنه فناوری، با 15 سال سابقه در زمینه ارائه خدمات آنلاین، تمامی محصولات نرم افزاری خود را بصورت وایت لیبل ارائه میدهد. مهم نیست شما به چه کاری مشغول هستید، ما در شرکت پیشگامان برای تمامی مشاغل، راه حل های آنلاین ارائه و می دهیم و کلیه طرح ها و ایده های شما را به بهترین شکل پیاده سازی می کنیم.
ثبت نظر