اگر در مورد سئو و اهمیت آن می دانید می توانید سراغ موضوع بعدی بروید، البته پیشنهاد می کنم که بهترین شیوه ها و دستورالعمل های Google و Bing را در انتهای این فصل مرور کنید، آنها مرورهای مفیدی برای شما هستند. در این مقاله در مورد دانش سئو بیشتر صحبت می کنیم.
آشنایی با سئو
سئو چیست و چرا مهم است؟اگر در مورد سئو و اهمیت آن می دانید می توانید سراغ موضوع بعدی بروید، البته پیشنهاد می کنم که بهترین شیوه ها و دستورالعمل های Google و Bing را در انتهای این فصل مرور کنید، آنها مرورهای مفیدی برای شما هستند. در این مقاله در مورد دانش سئو بیشتر صحبت می کنیم.
SEO چیست؟
SEO مخفف "بهینه سازی موتور جستجو" است. فرآیند سئو باعث افزایش کیفیت و کمیت ترافیک وب سایت و همچنین قرار گرفتن برند شما در معرض دید کاربران از طریق نتایج جستجوی موتورهای جستجو می باشد. ترافیک بدست آمده از سئو رایگان است و به عنوان ترافیک ارگانیک شناخته می شود.
برخلاف نام آن، SEO به همان اندازه که در مورد موتورهای جستجو است، در مورد افراد نیز هست. سئو در مورد درک آنچه افراد به دنبال آن در اینترنت می گردند، پاسخهایی که به دنبال آن هستند، کلماتی که استفاده میکنند و نوع محتوایی که میخواهند مصرف کنند، است. دانستن پاسخ به این سوالات به شما امکان می دهد با افرادی که به صورت آنلاین به دنبال راه حل های ارائه شده توسط شما هستند، ارتباط برقرار کنید.
اگر دانستن قصد مخاطبان شما یک طرف سکه SEO است، ارائه آن به گونهای که خزندههای موتور جستجو بتوانند آن را پیدا کرده و بفهمند، طرف دیگر آن است. در این مقاله، یاد می گیرید چگونه هر دو را انجام دهید.
مبانی موتور جستجو
موتورهای جستجو ماشین های پاسخگویی هستند که میلیاردها قطعه محتوا را بررسی و عوامل مختلف را ارزیابی می کنند تا تعیین کنند کدام محتوا به احتمال زیاد به سوال شما پاسخ می دهد.
موتورهای جستجو تمام این کارها را با کشف و فهرست بندی تمام محتوای موجود در اینترنت (صفحات وب، PDF ها، تصاویر، فیلم ها و غیره) از طریق فرآیندی به نام "خزیدن و فهرست بندی" (crawling and indexing) و سپس مرتب کردن آن بر اساس میزان مطابقت آن با کوئری در فرآیندی که ما آن را "رتبه بندی" می نامند، انجام می دهند.
نتایج جستجو "ارگانیک" چیست؟
همانطور که قبلاً گفتیم، نتایج جستجوی ارگانیک آنهایی هستند که از طریق SEO موثر به صورت رایگان به دست می آیند(نه از طریق تبلیغات). تشخیص آن نیز ساده است، تبلیغات به وضوح برچسب گذاری شده بودند (برچسب Sponsored) و نتایج باقی مانده معمولاً به شکل "10 لینک آبی" در زیر آنها فهرست می شدند. اما با تغییر نحوه جستجو، امروزه چگونه می توانیم نتایج ارگانیک را شناسایی کنیم؟
امروزه، صفحات نتایج موتورهای جستجو که اغلب به عنوان "SERPs" شناخته می شوند، مملو از تبلیغات و فرمت های نتایج ارگانیک پویاتر (که "ویژگی های SERP" نامیده می شوند) هستند که ما قبلاً هرگز ندیده ایم. برخی از نمونه های ویژگی های SERP عبارتند از قطعه های برجسته snippets (یا جعبه های پاسخ answer boxes)، جعبه های "مردم نیز می پرسند (People Also Ask)"، تصاویر و غیره. ویژگیهای جدید SERP همچنان در حال ظهور هستند و عمدتاً بر اساس آنچه مردم به دنبال آن هستند هدایت میشوند.
به عنوان مثال، اگر "هوای تهران" را جستجو کنید، پیشبینی آب و هوا برای شهر تهران را مستقیماً در SERP خواهید دید، نه پیوندی به سایتی که ممکن است آن پیشبینی را داشته باشد. و اگر "پیتزا تهران" را جستجو کنید، یک نتیجه "پکیج محلی" متشکل از پیتزا فروشی های تهران را خواهید دید. به همین راحت، درست است؟
مهم است به یاد داشته باشید که موتورهای جستجو از طریق تبلیغات درآمد کسب می کنند. هدف آنها حل بهتر سوالات جستجوگر (در SERPs)، حفظ بازگشت جستجوگران و نگه داشتن آنها در SERPs برای مدت طولانی تر است. برخی از ویژگی های SERP در Google ارگانیک هستند و می توانند تحت تأثیر SEO قرار بگیرند. اینها شامل قطعههای برجسته (یک نتیجه ارگانیک ارتقا یافته که پاسخ را در داخل یک جعبه نمایش میدهد) و سؤالات مرتبط (معروف به جعبههای "مردم نیز میپرسند") هستند.
لازم به ذکر است که ویژگیهای جستجوی دیگری نیز وجود دارند که علیرغم اینکه تبلیغات پولی نیستند، نمیتوان آنها را با SEO تحت تأثیر قرار داد. این ویژگیها اغلب دارای دادههایی هستند که از منابع داده اختصاصی مانند Wikipedia، WebMD و IMDb به دست میآیند.
چرا سئو مهم است؟
در حالی که تبلیغات پولی، رسانه های اجتماعی و سایر پلتفرم های آنلاین می توانند ترافیک برای وب سایت ها ایجاد کنند، اکثر ترافیک آنلاین توسط موتورهای جستجو هدایت می شود.
نتایج جستجوی ارگانیک فضای بیشتری را در حوزه دیجیتال پوشش می دهند و برای جستجوگران هوشمند معتبرتر به نظر می رسند و کلیک های بیشتری را نسبت به تبلیغات پولی دریافت می کنند. به عنوان مثال، از همه جستجوهای ایالات متحده، تنها حدود 2.8 درصد از افراد روی تبلیغات پولی کلیک می کنند.
به طور خلاصه: SEO حدود 20 برابر فرصت ترافیک بیشتر از PPC در هر دو دستگاه تلفن همراه و دسکتاپ دارد.
SEO همچنین یکی از تنها کانالهای بازاریابی آنلاین است که در صورت تنظیم صحیح، میتواند با گذشت زمان به سودآوری خود ادامه دهد. اگر محتوای با کیفیت و ارزشمندی را ارائه دهید که شایسته رتبهبندی برای کلمات کلیدی مناسب باشد، ترافیک شما میتواند با گذشت زمان افزایش یابد، در حالی که تبلیغات برای ارسال ترافیک به سایت شما نیاز به بودجه مستمر دارد.
موتورهای جستجو هوشمندتر میشوند، اما همچنان به کمک ما نیاز دارند.
بهینه سازی سایت شما به ارائه اطلاعات بهتر به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما به درستی فهرست بندی و در نتایج جستجو نمایش داده شود.
آیا باید یک متخصص SEO، مشاور یا آژانس دیجیتال مارکتینگ استخدام کنیم؟
بسته به کسب و کار، تمایل به یادگیری و پیچیدگی وب سایت شما، می توانید خودتان برخی از اصول SEO اولیه را انجام دهید یا ممکن است ترجیح دهید از کمک یک متخصص کمک بگیرید. به هر حال، اشکالی ندارد!
اگر در نهایت به دنبال کمک تخصصی هستید، مهم است بدانید که بسیاری از آژانس ها و مشاوران "خدمات SEO ارائه می دهند"، اما می توانند از نظر کیفیت بسیار متفاوت باشند. دانستن نحوه انتخاب یک شرکت SEO خوب می تواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی زیادی کند، زیرا تکنیک های اشتباه SEO می تواند در واقع به سایت شما بیشتر از کمک آسیب برساند.
SEO کلاه سفید در مقابل کلاه سیاه
"SEO کلاه سفید" به تکنیک ها، شیوه ها و استراتژی های SEO اشاره دارد که از قوانین موتورهای جستجو پیروی می کنند و تمرکز اصلی آن بر ارائه ارزش بیشتر به مردم است.
"SEO کلاه سیاه" به تکنیک ها و استراتژی هایی اشاره دارد که سعی در اسپم یا فریب دادن موتورهای جستجو دارند. در حالی که SEO کلاه سیاه می تواند کار کند، اما باعث می شود وب سایت ها در معرض خطر بسیار زیاد جریمه و یا حتی حذف نمایه (حذف از نتایج جستجو) قرار بگیرند.
جریمه وب سایت ها توسط موتورهای جستجو به کسب و کارها آسیب می زند، به همین علت باید بسیار مراقب انتخاب متخصص یا آژانس SEO بود، بعضی از آژانس ها برای افزایش سرعت رشد از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده می کنند.
موتورهای جستجو اهداف مشابهی با صنعت SEO دارند
موتورهای جستجو می خواهند به شما کمک کنند تا موفق شوید. در واقع، گوگل حتی یک راهنمای شروع به کار SEO نیز دارد، درست مانند مقاله راهنمای مبتدیان SEO ما! آنها همچنین از تلاش های جامعه SEO حمایت می کنند. کنفرانس های بازاریابی دیجیتال برگزار می کنند و به طور منظم مهندسان و متخصصان موتورهای جستجوی بزرگ را جذب می کنند.
در حالی که دستورالعملهای وبمستر از موتور جستجو به موتور جستجو متفاوت است اما دارای اصول اساسی یکسانی هستند، هیچگاه سعی نکنید موتورهای جستجو را فریب دهید، در عوض سعی کنید به بازدیدکنندگان خود یک تجربه آنلاین عالی ارائه دهید. برای انجام این کار، دستورالعملهای موتور جستجو را دنبال کنید و قصد کاربر را برآورده کنید.
دستورالعمل های وبمستر گوگل
اصول اولیه:
✔️ صفحات را در درجه اول برای کاربران ایجاد کنید، نه موتورهای جستجو.
✔️ کاربران خود را فریب ندهید.
✔️ از ترفندهایی که برای بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو استفاده می شود خودداری کنید. یک قانون خوب این است که از خود بپرسید: "آیا این به کاربران من کمک می کند؟ اگر موتورهای جستجو وجود نداشتند این کار را انجام می دادم؟"
✔️ به مواردی فکر کنید که وب سایت شما را منحصر به فرد، ارزشمند یا جذاب می کند.
از موارد زیر اجتناب کنید:
✖️ محتوای تولید شده به طور خودکار یا با هوش مصنوعی
✖️ خرید بک لینک
✖️ ایجاد صفحات با محتوای اصلی کم ارزش یا کپی شده
✖️ Cloaking: عمل نشان دادن محتوای متفاوت به خزنده های موتور جستجو نسبت به بازدیدکنندگان.
✖️ متن و پیوندهای پنهان
✖️ صفحات ورودی: صفحات ایجاد شده برای رتبه بندی خوب برای جستجوهای خاص برای هدایت ترافیک به وب سایت شما.
دستورالعمل های وبمستر Bing
اصول اولیه:
✔️ محتوای واضح، عمیق، جذاب و آسان برای یافتن در سایت خود ارائه دهید.
✔️ عناوین صفحات را واضح و مرتبط نگه دارید.
✔️ لینکها بهعنوان سیگنال محبوبیت در نظر گرفته میشوند و Bing لینکهایی را که به طور ارگانیک رشد کردهاند پاداش میدهد.
✔️ تأثیر شبکه های اجتماعی و اشتراکگذاریهای اجتماعی سیگنالهای مثبتی هستند و میتوانند در طولانیمدت بر رتبهبندی ارگانیک شما تأثیر بگذارند.
✔️ سرعت صفحه در کنار تجربه کاربری مثبت و مفید مهم است.
✔️ از ویژگیهای alt برای توصیف تصاویر استفاده کنید تا Bing بتواند محتوای را بهتر درک کند.
از موارد زیر اجتناب کنید:
✖️ محتوای ضعیف، صفحاتی که بیشتر تبلیغات یا پیوندهای وابسته را نشان میدهند یا بازدیدکنندگان را به سایر سایتها هدایت میکنند، رتبه خوبی نخواهند داشت.
✖️ تاکتیکهای لینکهای کلاه سیاه که هدفشان افزایش تعداد و ماهیت لینکهای ورودی مانند خرید لینک، شرکت در طرحهای لینک، میتواند منجر به حذف نمایهسازی شود.
✖️ اطمینان حاصل کنید که ساختار URL های تمیز، مختصر و شامل کلمات کلیدی باشد. پارامترهای دینامیکی میتوانند URLهای شما را کثیف کنند و مشکلات محتوای تکراری ایجاد کنند.
✖️ URLهای خود را در صورت امکان توصیفی، کوتاه، غنی از کلمات کلیدی و بدون کاراکترهای غیر حرفهای کنید.
✖️ محتوای تکراری
✖️ پر کردن صفحات از کلمات کلیدی
✖️ Cloaking : عمل نشان دادن محتوای متفاوت به خزنده های موتور جستجو نسبت به بازدیدکنندگان.
دستورالعملهای نمایش کسبوکار محلی شما در Google
اگر کسبوکاری که برای آن کار SEO انجام میدهید بهصورت محلی ارائه خدمات و کالا می کنند، واجد شرایط برای فهرستبندی Google My Business است. برای کسبوکارهای محلی مانند این موارد، Google دستورالعملهایی دارد که نحوه ایجاد و مدیریت این لیستها را تنظیم میکند.
اصول اولیه:
✔️ مطمئن شوید که واجد شرایط درج در فهرست Google My Business هستید. شما باید یک آدرس فیزیکی داشته باشید، حتی اگر آدرس منزل شما باشد، و باید به مشتریان حضوری خدمات ارائه دهید، چه در محل خود (مانند فروشگاه خرده فروشی) یا در محل آنها (مانند لوله کش).
✔️ به طور صادقانه و دقیق تمام جنبه های داده های کسب و کار محلی خود را نشان دهید، از جمله نام، آدرس، شماره تلفن، آدرس وب سایت، دسته بندی های کسب و کار، ساعات کاری و سایر ویژگی ها.
از موارد زیر اجتناب کنید:
✖️ ایجاد لیست های Google My Business برای نهادهایی که واجد شرایط نیستند
✖️ تحریف هر یک از اطلاعات اصلی کسب و کار شما، از جمله "پر کردن" نام تجاری شما با کلمات کلیدی جغرافیایی یا خدمات، یا ایجاد لیست برای آدرس های جعلی
✖️ استفاده از صندوق های پست یا دفاتر مجازی به جای آدرس های خیابان معتبر
✖️ سوء استفاده از بخش بررسی لیست Google My Business، از طریق بررسی های مثبت جعلی از کسب و کار شما یا بررسی های منفی جعلی از رقبای شما
✖️ اشتباهات مبتدیانه و پرهزینه ناشی از عدم خواندن دقیق جزئیات دستورالعمل های گوگل
SEO محلی، ملی یا بین المللی؟
کسب و کارهای محلی اغلب می خواهند برای کلمات کلیدی با هدف محلی مانند "[خدمت] + [نزدیک من]" یا "[خدمت] + [شهر]" رتبه بندی کنند تا مشتریان بالقوه ای را که به دنبال محصولات یا خدماتی در مکان خاصی هستند که آنها آنها را ارائه می دهند، جذب کنند. با این حال، همه کسب و کارها به صورت محلی فعالیت نمی کنند. بسیاری از وب سایت ها نماینده یک کسب و کار مبتنی بر مکان نیستند، بلکه در عوض مخاطبان را در سطح ملی یا حتی بین المللی هدف قرار می دهند.
برآوردن هدف کاربر
به جای نقض این دستورالعمل ها در تلاش برای فریب دادن موتورهای جستجو برای رتبه بندی بالاتر، بر درک و برآورده کردن هدف کاربر تمرکز کنید. هنگامی که شخصی به دنبال چیزی می گردد، نتیجه مطلوب خود را دارد. چه پاسخ، بلیط کنسرت یا عکس گربه باشد، آن محتوای مطلوب، "هدف کاربر" آنهاست.
اگر شخصی برای "گروه ها" جستجو کند، آیا قصد او پیدا کردن گروه های موسیقی، گروه های عروسی، اره های نواری یا چیز دیگری است؟
کار شما به عنوان یک متخصص SEO این است که به سرعت محتوای مورد نظر را در قالب مورد نظر به کاربران ارائه دهید.
انواع رایج هدف کاربر:
✳️ اطلاعاتی: جستجو برای اطلاعات. مثال: "بهترین نوع لپ تاپ برای عکاسی چیست؟"
✳️ ناوبری: جستجوی یک وب سایت خاص. مثال: "Apple"
✳️ تراکنشی: جستجو برای خرید چیزی. مثال: "خرید گوشی سامسونگ"
می توانید با جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر خود در Google و ارزیابی SERP فعلی، هدف کاربر را به دست آورید. به عنوان مثال، اگر تعداد زیادی عکس نمایش داده شد، به احتمال زیاد افرادی که به دنبال آن کلمه کلیدی هستند، به دنبال عکس می گردند.
همچنین ارزیابی کنید که رقبای اصلی شما چه محتوایی را ارائه می دهند که در حال حاضر شما ارائه نمی دهید. چگونه می توانید 10 برابر ارزش را در وب سایت خود ارائه دهید؟
ارائه محتوای مرتبط و با کیفیت بالا در وب سایت شما به شما کمک می کند تا در نتایج جستجو رتبه بالاتری کسب کنید و مهمتر از آن، اعتبار و اعتماد مخاطبان آنلاین خود را ایجاد کنید. قبل از انجام هر کاری، برای اجرای یک برنامه استراتژیک SEO، ابتدا باید اهداف وب سایت خود را درک کنید.
اهداف وب سایت/مشتری خود را بشناسید
هر وب سایت متفاوت است، بنابراین وقت بگذارید تا اهداف تجاری یک سایت خاص را واقعا درک کنید. این به شما کمک می کند تا تعیین کنید که روی کدام حوزه های SEO باید تمرکز کنید، کجا باید تبدیل ها را ردیابی کنید و چگونه معیارها را تعیین کنید. این موضوع به شما کمک می کند تا نقاط صحبت برای مذاکره در مورد پروژه های SEO با مشتریان، کارفرمایان و غیره ایجاد کنید.
KPI (شاخص های کلیدی عملکرد) شما برای اندازه گیری بازده سرمایه گذاری در SEO چیست؟ به سادگی، معیار شما برای اندازه گیری موفقیت تلاش های جستجوی ارگانیک شما چیست؟ شما میخواهید آن را مستند کنید، این گزینه حتی می تواند به این سادگی باشد:
برای وب سایت ____________، KPI SEO اصلی من ____________ است.
در اینجا چند KPI رایج برای شروع کار آورده شده است:
✔️ میزان فروش
✔️ تعداد دانلودها
✔️ ثبت نام ایمیل
✔️ ارسال فرم تماس
✔️ تماس های تلفنی
و اگر کسب و کار شما یک جزء محلی داشته باشد، باید KPI هایی را نیز برای فهرست های Google My Business خود تعریف کنید. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
✔️ کلیک برای تماس
✔️ کلیک برای وب سایت
✔️ کلیک برای مسیرهای رانندگی (آدرس)
ممکن است متوجه شده باشید که چیزهایی مانند "رتبه بندی" و "ترافیک" در لیست KPI ها قرار نگرفته اند و این عمدی است. شما احتمالا می گویید: "اما یک دقیقه صبر کنید!" "من برای یادگیری در مورد SEO آمدم چون شنیدم که می تواند به من در رتبه بندی و ترافیک کمک کند، و شما به من می گویید که این اهداف مهمی نیستند؟" پاسخ نه است! شما درست شنیده اید.
SEO می تواند به وب سایت شما کمک کند تا در نتایج جستجو رتبه بالاتری کسب کند و در نتیجه ترافیک بیشتری را به وب سایت شما هدایت کند، فقط رتبه بندی و ترافیک وسیله ای برای رسیدن به هدف هستند. اگر هیچ کس روی سایت شما کلیک نکند، رتبه بندی فایده زیادی ندارد و افزایش ترافیک اگر آن ترافیک یک هدف کسب و کار بزرگتر را برآورده نکند، فایده زیادی ندارد.
به عنوان مثال، اگر یک سایت برای ایجاد سرنخ اجرا می کنید، آیا ترجیح می دهید:
✔️ 1000 بازدیدکننده ماهانه و 3 نفر فرم تماس را پر کنند؟ یا...
✔️ 300 بازدیدکننده ماهانه و 40 نفر فرم تماس را پر کنند؟
اگر از SEO برای هدایت ترافیک به سایت خود به منظور تبدیل استفاده می کنید، امیدواریم گزینه دوم را انتخاب کنید! قبل از شروع SEO، مطمئن شوید که اهداف تجاری خود را مشخص کرده اید، سپس از SEO برای کمک به تحقق آنها استفاده کنید، نه برعکس.
SEO زمانی که به خوبی انجام شود، به کسب و کارهای واقعی کمک می کند تا به اهداف واقعی برای موفقیت خود برسند.
مقاله مرجع: آموزش جامع سئو سایت
در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درمورد اپلیکیشن و سایت و دریافت مشاوره رایگان ، اطلاعات تماس خود را وارد کنید.
ثبت نظر