در سئو، هیچ تفاوتی نیست. سئو کارهای حرفه ای همه چیز را از رتبه بندی و تبدیل تا لینک های گمشده و موارد دیگر پیگیری می کنند تا به اثبات ارزش سئو کمک کنند. اندازه گیری تأثیر کار شما و اصلاح مستمر برای موفقیت سئو، حفظ مشتری و ارزش دریافتی سایت شما، مهم و ضروری است. این موضوع همچنین به شما کمک می کند هنگامی که چیزی به درستی کار نمی کند، اولویت های خود را تغییر دهید.
پیگیری عملکرد و بهبود سئو
خود را برای موفقیت آماده کنید.معمولا اگر بتوانید چیزی را اندازه گیری کنید، می توانید آن را بهبود بخشید.
در سئو، هیچ تفاوتی نیست. سئو کارهای حرفه ای همه چیز را از رتبه بندی و تبدیل تا لینک های گمشده و موارد دیگر پیگیری می کنند تا به اثبات ارزش سئو کمک کنند. اندازه گیری تأثیر کار شما و اصلاح مستمر برای موفقیت سئو، حفظ مشتری و ارزش دریافتی سایت شما، مهم و ضروری است. این موضوع همچنین به شما کمک می کند هنگامی که چیزی به درستی کار نمی کند، اولویت های خود را تغییر دهید.
با در نظر گرفتن پایان کار، شروع کنید
در حالی که داشتن چندین هدف (هم کلان و هم خرد) رایج است، تعیین یک هدف اصلی خاص ضروری است. تنها راه برای دانستن اینکه هدف اصلی یک وب سایت باید چه باشد، داشتن درک قوی از اهداف وب سایت و یا نیازهای مشتری است. سوالات خوب مشتری نه تنها در هدایت استراتژیک تلاش های شما مفید هستند، بلکه نشان می دهند که شما یه این موضوع اهمیت می دهید.
چند نمونه از سوالات مشتری:
1- آیا می توانید تاریخچه مختصری از شرکت خود به ما ارائه دهید؟
2- ارزش پولی یک لید جدید و واجد شرایط چقدر است؟
3- پرسودترین خدمات/محصولات شما (به ترتیب) چیست؟
هنگام تعیین هدف اصلی یک وب سایت، اهداف اضافی و معیارها، نکات زیر را در نظر داشته باشید:
نکات تنظیم هدف
قابل اندازه گیری: اگر شما نتوانید هدفی را ردیابی کنید، نمی توانید آن را بهبود بخشید.
خاص باشید: اجازه ندهید اصطلاحات بازاریابی مبهم صنعت، اهداف شما را رقیق کند.
اهداف خود را به اشتراک بگذارید: مطالعات نشان داده است که نوشتن و به اشتراک گذاشتن اهداف خود با دیگران، شانس دستیابی به آنها را افزایش می دهد.
اندازه گیری
اکنون که هدف اصلی خود را تعیین کرده اید، ارزیابی کنید که کدام معیارهای اضافی می توانند به پشتیبانی سایت شما در رسیدن به هدف نهایی خود کمک کنند. اندازهگیری معیارهای اضافی (قابل اجرا) میتواند به شما کمک کند تا نبض سلامت و پیشرفت سایت فعلی را بهتر حفظ کنید.
معیارهای تعامل
مردم پس از رسیدن به سایت شما چگونه رفتار می کنند؟ این سوالی است که معیارهای تعامل به دنبال پاسخگویی به آن هستند. برخی از محبوب ترین معیارها برای اندازه گیری نحوه تعامل افراد با محتوای شما عبارتند از:
نرخ تبدیل
تعداد تبدیلها (برای یک اقدام/هدف مطلوب) از تقسیم بر تعداد بازدیدهای منحصر به فرد به دست می آید. نرخ تبدیل را می توان به هر چیزی اعمال کرد، از ثبت نام ایمیل گرفته تا خرید و ایجاد حساب کاربری. دانستن نرخ تبدیل شما می تواند به شما کمک کند تا ROI (بازگشت سرمایه) ترافیک وب سایت خود را اندازه گیری کنید.
زمان در صفحه
مردم چه مدت در صفحه شما بودند؟ اگر یک پست وبلاگ 2000 کلمه ای دارید که بازدیدکنندگان به طور متوسط فقط 10 ثانیه روی آن صرف می کنند، احتمالاً این محتوا در حال مصرف است (مگر اینکه آنها خواننده ای با سرعت فوق العاده باشند). با این حال، اگر یک URL زمان کم در صفحه داشته باشد، این هم لزوماً بد نیست. هدف صفحه را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، طبیعی است که صفحات "تماس با ما" زمان متوسط پایین در صفحه داشته باشند.
صفحات در هر بازدید
آیا هدف صفحه شما این بود که خوانندگان را درگیر کنید و آنها را به مرحله بعدی ببرید؟ اگر چنین است، صفحات در هر بازدید می تواند یک معیار تعامل ارزشمند باشد. اگر هدف صفحه شما از سایر صفحات سایت شما مستقل است (مثلاً: بازدید کننده آمد، آنچه را که نیاز داشت به دست آورد، سپس رفت)، پس صفحات کم در هر بازدید اشکالی ندارد.
نرخ پرش
"نرخ پرش" نشان می دهد که یک جستجوگر از صفحه بازدید کرده و بدون مرور بیشتر صفحات سایت شما، آن را ترک کرده است. بسیاری از مردم سعی می کنند این معیار را کاهش دهند زیرا معتقدند که به کیفیت وب سایت مرتبط است، اما در واقع، این موضوع چیز بسیار کمی در مورد تجربه کاربر به ما می گوید. ما مواردی را دیدهایم که نرخ پرش برای وبسایتهای رستوران بازطراحی شده که عملکردی بهتر از همیشه دارند، افزایش یافته است. تحقیقات بیشتر نشان داد که مردم فقط برای پیدا کردن ساعات کاری، منو یا آدرس می آیند و سپس با قصد بازدید از رستوران به صورت حضوری می پرند. معیار بهتری برای سنجش کیفیت صفحه/سایت، عمق پیمایش است.
عمق پیمایش
این معیار اندازه گیری می کند که بازدیدکنندگان تا چه حد در صفحات وب، پیمایش می کنند. آیا بازدیدکنندگان به محتوای مهم شما می رسند؟ اگر نه، روشهای مختلفی را برای ارائه مهمترین محتوا در بالاترین قسمت صفحه خود آزمایش کنید، مانند چندرسانهای، فرمهای تماس و غیره. همچنین کیفیت محتوای خود را در نظر بگیرید. آیا کلمات غیر ضروری را حذف می کنید؟ آیا برای بازدیدکنندگان وسوسه انگیز است که به پایین صفحه ادامه دهند؟ ردیابی عمق پیمایش را می توان در Google Analytics خود تنظیم کرد.
ترافیک جستجو
رتبهبندی یک معیار سئو ارزشمند است، اما اندازهگیری عملکرد ارگانیک سایت شما نمیتواند در آنجا متوقف شود. هدف از نمایش در جستجو، انتخاب شدن توسط جستجوکنندگان به عنوان پاسخ به سوال آنها است. اگر رتبهبندی میکنید اما ترافیکی دریافت نمیکنید، مشکل دارید.
اما چگونه می توان مشخص کرد که سایت شما از جستجو چقدر ترافیک دریافت می کند؟ یکی از دقیقترین راهها برای انجام این کار، استفاده از Google Analytics است.
استفاده از Google Analytics برای کشف اطلاعات ترافیک
Google Analytics (GA) مملو از داده است، به قدری که اگر ندانید کجا را نگاه کنید، می تواند طاقت فرسا و گیج کننده باشد. این لیست کاملی نیست، بلکه راهنمای کلی برای برخی از دادههای ترافیکی است که میتوانید از این ابزار رایگان به دست آورید.
✳️ ترافیک ارگانیک را جدا کنید
GA به شما امکان می دهد ترافیک سایت خود را بر اساس کانال مشاهده کنید. این امر هرگونه ترس ناشی از تغییرات در کانال دیگری را کاهش می دهد (مثلاً: ترافیک کل کاهش یافته است زیرا یک کمپین پولی متوقف شده است، اما ترافیک ارگانیک ثابت مانده است).
✳️ ترافیک سایت شما در طول زمان
GA به شما امکان می دهد تعداد کل جلسات/کاربران/نمایش صفحه را در سایت خود در یک بازه زمانی مشخص مشاهده کنید، و همچنین می توانید دو محدوده جداگانه را مقایسه کنید.
✳️ یک صفحه خاص چه تعداد بازدید داشته است
گزارشهای Site Content در GA برای ارزیابی عملکرد یک صفحه خاص عالی است به عنوان مثال، تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فردی که در یک بازه زمانی مشخص دریافت کرده است.
✳️ ترافیک از یک کمپین مشخص
می توانید از کدهای UTM (ماژول ردیابی urchin) برای تخصیص بهتر استفاده کنید. منبع، واسطه و کمپین را مشخص کنید، سپس کدها را به انتهای URL های خود اضافه کنید. هنگامی که مردم شروع به کلیک بر روی پیوندهای کد UTM شما می کنند، آن داده ها شروع به پر کردن در گزارش "کمپین ها" GA می کنند.
✳️ نرخ کلیک (CTR)
CTR شما از نتایج جستجو به یک صفحه خاص (به معنی درصد افرادی که از طریق نتایج جستجو روی صفحه شما کلیک کرده اند) می تواند بینشی در مورد اینکه چقدر عنوان صفحه و توضیحات متای خود را بهینه کرده اید ارائه دهد. میتوانید این دادهها را در Google Search Console پیدا کنید.
علاوه بر این، Google Tag Manager یک ابزار رایگان است که به شما امکان می دهد موارد ردیابی را بدون نیاز به تغییر کد در وب سایت خود مدیریت و مستقر کنید. این امر ردیابی محرکهای خاص یا فعالیت در یک وب سایت را بسیار آسانتر میکند.
معیارهای سئو مشترک اضافی
اعتبار دامنه و اعتبار صفحه (DA/PA)
معیارهای اعتبار اختصاصی شرکت Moz بینشهای قدرتمندی را در یک نگاه ارائه میدهند و بهتر است به عنوان معیارهای نسبی، نسبت به اعتبار دامنه و اعتبار صفحه رقبای شما استفاده شوند.
رتبه بندی کلمات کلیدی
موقعیت رتبه بندی وب سایت برای کلمات کلیدی مورد نظر. این همچنین باید شامل دادههای ویژگی SERP، مانند قطعههای ویژه (featured snippets) و کادرهای People Also Ask باشد که در حال رتبهبندی برای آنها هستید. سعی کنید از معیارهای بیهوده، مانند رتبهبندی برای کلمات کلیدی رقابتی که مورد پسند همه هستند اما اغلب بیش از حد مبهم و غیر کاربردی هستند و به اندازه کلمات کلیدی طولانیتر تبدیل نمیشوند، اجتناب کنید.
تعداد بک لینک
تعداد کل لینکهای اشاره شده به وب سایت شما یا تعداد دامنههای ریشه پیوند منحصر به فرد (به معنی یک دامنه منحصر به فرد، زیرا وب سایتها اغلب چندین بار به وب سایتهای دیگر لینک میدهند). در حالی که هر دو اینها معیارهای لینک رایج هستند، اما ما شما را تشویق می کنیم که بیشتر به کیفیت بک لینک ها و دامنه های ریشه پیوند وب سایت خود نگاه کنید.
نحوه ردیابی این معیارها
ابزارهای مختلف زیادی برای ردیابی موقعیت سایت شما در SERP، سلامت خزیدن سایت، ویژگیهای SERP و معیارهای لینک در دسترس کاربران قرار دارد، گوگل سرچ کنسول می تواند اطلاعات مناسبی را در اختیار شما قرار دهد.
ارزیابی سلامت سایت با ممیزی وب سایت سئو
با درک جنبههای خاصی از وبسایت خود، موقعیت فعلی آن در جستجو، نحوه تعامل جستجوگران با آن، عملکرد آن، کیفیت محتوای آن، ساختار کلی آن و غیره میتوانید فرصتهای سئو را بهتر کشف کنید. استفاده از ابزارهای موتورهای جستجو نیز می تواند به کشف این فرصت ها و همچنین مشکلات احتمالی کمک کند:
Google Search Console- اگر قبلاً این کار را انجام نداده اید، برای یک حساب رایگان Google Search Console (GSC) ثبت نام کنید و وب سایت خود را تأیید کنید. GSC مملو از گزارشهای قابل اجرا است که میتوانید برای شناسایی خطاهای وبسایت، فرصتها و تعامل کاربران استفاده کنید.
Bing Webmaster Tools -Bing Webmaster Tools عملکرد مشابهی با GSC دارد. در میان چیزهای دیگر، به شما نشان می دهد که سایت شما در بینگ چگونه عملکرد دارد و فرصت های بهبود را نشان می دهد.
Lighthouse Audit - ابزار خودکار Google برای اندازه گیری عملکرد وب سایت، دسترسی، برنامه های وب پیشرفته و موارد دیگر. این داده ها درک شما را از عملکرد یک وب سایت بهبود می بخشد. بینشهای خاص سرعت و دسترسی را برای یک وبسایت در اینجا کسب کنید.
PageSpeed Insights- با استفاده از Lighthouse و دادههای Chrome User Experience Report از اندازهگیری واقعی کاربر (RUM) در صورت موجود بودن، بینشهای عملکرد وبسایت را ارائه میکند.
ابزار تست دادههای ساختاری - تأیید میکند که یک وب سایت از نشانهگذاری اسکیما (دادههای ساختاری) به درستی استفاده میکند.
Mobile-Friendly Test - ارزیابی می کند که کاربر به راحتی می تواند در وب سایت شما در دستگاه تلفن همراه حرکت کند.
Web.dev- با استفاده از Lighthouse بینشهای بهبود وبسایت را نشان میدهد و امکان پیگیری پیشرفت در طول زمان را فراهم میکند.
ابزارهایی برای توسعه دهندگان وب و سئوها- Google اغلب ابزارهای جدیدی را برای توسعه دهندگان وب و سئوها ارائه می دهد، بنابراین مراقب انتشارات جدید در اینجا باشید.
هرچند در این راهنما جا برای تمامی موضوعات بررسی و آنالیز SEO که باید انجام دهید وجود ندارد، اما ما در سری مقالات تخصصی SEO فنی خود بسیاری از موضوعات مفید را پوشش خواهیم داد. هنگام بررسی وبسایت خود، به موارد زیر توجه داشته باشید:
قابلیت کراول
آیا صفحات اصلی وبسایت شما توسط موتورهای جستجو قابل کراول شدن هستند، یا به طور اتفاقی با فایل robots.txt خود، Googlebot یا Bingbot را مسدود کردهاید؟ آیا وبسایت دارای یک فایل sitemap.xml دقیق است که به کرالرها کمک میکند تا به صفحات اصلی شما هدایت شوند؟
صفحات فهرست شده
آیا میتوان صفحات اصلی شما را با استفاده از گوگل پیدا کرد؟ انجام چک site:yoursite.com یا site:yoursite.com/specific-page در گوگل میتواند به این سوال کمک کند. اگر متوجه شدید که برخی از صفحات گم شدهاند، بررسی کنید که آیا برچسب meta robots=noindex صفحاتی را که باید فهرست شوند و در نتایج جستجو یافت شوند، مستثنی کرده است یا خیر.
عناوین صفحات و توضیحات متا
آیا عناوین و توضیحات متا به خوبی محتوای هر صفحه را خلاصه میکنند؟ چگونگی نرخ کلیک (CTR) آنها در نتایج جستجو، طبق Google Search Console چیست؟ آیا به گونهای نوشته شدهاند که جستجوکنندگان را ترغیب به کلیک روی نتیجه شما نسبت به URLهای رتبهبندی شده دیگر کنند؟ صفحاتی که میتوانند بهبود یابند چه هستند؟ بررسی وبسایت به صورت کلی ضروری است تا فرصتهای SEO فنی و در صفحهای را کشف کنید.
سرعت صفحه
عملکرد وبسایت شما در دستگاههای همراه و در Lighthouse چگونه است؟ کدام تصاویر میتوانند فشرده شوند تا زمان بارگذاری بهبود یابد؟
کیفیت محتوا
چقدر محتوای فعلی وبسایت نیازهای بازار هدف را برآورده میکند؟ آیا محتوا 10 برابر بهتر از محتوای وبسایتهای رتبهبندی دیگر است؟ اگر خیر، چه اقداماتی میتوانید انجام دهید؟ به مواردی مانند محتوای غنی، چندرسانهای، PDFها، راهنماها، محتوای صوتی و غیره فکر کنید.
تحقیق کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل وب سایت رقیب (انجام ممیزی در وب سایت های رقبای شما) نیز می تواند بینش های غنی در مورد فرصت های وب سایت شما ارائه دهد. به عنوان مثال:
✔️ کدام کلمات کلیدی هستند که رقبا در صفحه 1 رتبه بندی می کنند، اما وب سایت شما اینطور نیست؟
✔️ کدام کلمات کلیدی هستند که وب سایت شما در صفحه 1 رتبه بندی می کند که همچنین دارای یک قطعه برجسته هستند؟ شما ممکن است بتوانید محتوای بهتر ارائه دهید و آن قطعه را تصاحب کنید.
✔️ کدام وب سایت ها به بیش از یکی از رقبای شما لینک می دهند، اما به وب سایت شما لینک نمی دهند؟
کشف فرصتهای محتوای وبسایت و عملکرد به ایجاد یک برنامه حمله سئوی مبتنی بر داده بیشتر کمک میکند! برای اولویت بندی موثر وظایف خود، یک لیست مستمر نگه دارید.
اولویت بندی رفع مشکلات سئو
برای اولویت بندی موثر رفع مشکلات سئو، ابتدا ضروری است که اهداف خاص و توافق شده بین شما و مشتری ایجاد شود. در حالی که میلیونها راه مختلف برای اولویتبندی سئو وجود دارد، پیشنهاد میکنیم آنها را بر اساس اهمیت و فوریت رتبهبندی کنید. کدام رفع مشکلات میتوانند بیشترین بازگشت سرمایه (ROI) را برای یک وبسایت فراهم کنند و به رسیدن اهداف توافقشده شما کمک کنند؟
رفع مشکلات کوچک و فوری سئو ممکن است در کوتاهمدت مؤثرترین اثر را داشته باشد، اما این موضوع، اغلب منجر به غفلت از رفع مشکلات مهم و غیر فوری میشود. موارد غیر فوری و مهم در نهایت مواردی هستند که سئو یک وب سایت را پیش خواهند برد، این موارد را به تعویق نیندازید.
برنامه ریزی و اجرای سئو
بخش زیادی از موفقیت شما به برنامه ریزی و زمان بندی موثر وظایف سئو شما بستگی دارد. ابزارهای رایگان مانند Google Sheets می توانند به برنامه ریزی اجرای سئو شما کمک کنند، اما می توانید از هر روشی که برای شما بهتر است استفاده کنید. برخی از افراد ترجیح می دهند وظایف سئو خود را در Google Calendar خود، در یک کانبان یا اسکرام برد یا در یک برنامه ریز روزانه برنامه ریزی کنند.
از آنچه برای شما مفید است استفاده کنید و به آن پایبند باشید.
اندازه گیری پیشرفت در طول مسیر از طریق معیارهای ذکر شده در بالا به شما کمک می کند تا اثربخشی خود را نظارت کنید و به شما امکان می دهد تا زمانی که چیزی کار نمی کند، تلاش های سئو خود را تغییر دهید. برای مثال، فرض کنید عنوان و توضیحات متای صفحه اصلی را تغییر داده اید، فقط برای اینکه متوجه شوید CTR آن صفحه کاهش یافته است. شاید آن را به چیزی خیلی مبهم تغییر داده باشید یا خیلی از موضوع صفحه خارج شده باشید ، ممکن است خوب باشد که یک رویکرد متفاوت را امتحان کنید. نظارت بر افت رتبه بندی، CTR، ترافیک ارگانیک و تبدیل می تواند به شما کمک کند تا چنین مشکلاتی را در مراحل اولیه مدیریت کنید، قبل از اینکه به مشکل بزرگتری تبدیل شوند.
ارتباط برای طول عمر مشتری سئو ضروری است
بسیاری از رفع مشکلات سئو بدون اینکه برای مشتری (یا کاربر) قابل توجه باشند، اجرا میشوند. به همین دلیل ضروری است که از مهارت های ارتباطی خوب در مورد برنامه سئو خود، بازه زمانی که در آن کار می کنید و معیارهای اصلی خود، و همچنین چک این ها و گزارش های مکرر استفاده کنید.
خب در اینجا، تمام راهنمای مبتدی برای سئو را پشت سر گذاشتید! اکنون زمان انجام آن است. برای شروع تمام موارد را ابتدا بر روی سایت خودتان انجام دهید و سوالات خود را در بخش نظرات از ما بپرسید.
تمرین، تمرین، تمرین
بهترین کاری که می توانید برای ایجاد اعتماد به نفس، افزایش مهارت ها و توانایی های خود انجام دهید این است که شیرجه بزنید و خود را آلوده انجام آن کنید. اگر در مورد سئو جدی هستید و امیدوارید روزی به مشتریان خدمات ارائه دهید، هیچ مکان بهتری برای شروع از وب سایت خودتان وجود ندارد، خواه سرگرمی وجود داشته باشد که می خواهید در مورد آن وبلاگ بنویسید یا نیاز به ایجاد یک صفحه فریلنسری شخصی دارید.
ما یک لیستی از کارهای سریع تهیه کرده ایم که می توانید برای هدایت مراحل بعدی خود در دنیای گسترده و شگفت انگیز سئو استفاده کنید:
✔️ قبل از شروع یک پروژه جدید، معماری اطلاعات، طراحی، UX و سایر ملاحظات ضروری سایت خود را بررسی کنید.
✔️ در حین انجام کار، مراحل راهنمای مبتدی برای سئو را دنبال کنید:
1- اهداف خود و قوانین اساسی سئو را درک کنید
2- اطمینان حاصل کنید که سایت شما در جستجو قابل خزش و فهرست بندی است
3- تحقیق کامل کلمات کلیدی را انجام دهید
4- اطمینان حاصل کنید که بهینه سازی های سایت شما در حد مطلوب است
5- بهینه سازی های فنی سئو یا موارد لازم را انجام دهید
6- پیوندها را کسب کنید و اعتبار سایت خود را افزایش دهید
7- به طور موثر اولویت بندی کنید و معیارهای مناسب را اندازه گیری کنید
✔️ آزمایش کنید، تکرار کنید و دوباره آزمایش کنید! بسیاری از سئوکارها سایت های آزمایشی دارند که در آنها هنجارهای سئو را به چالش می کشند یا انواع جدیدی از تاکتیک های بهینه سازی را آزمایش می کنند. امروز با راه اندازی یک وب سایت این کار را انجام دهید و برای یک کلمه بی معنی (یکی که احتمالاً حجم جستجو صفر و رقابتی ندارد) صفحه بسازید، سپس ببینید چگونه می توانید به سرعت آن را در نتایج جستجو رتبه بندی کنید. از آنجا، می توانید با انواع دیگر آزمایش های سئو آزمایش کنید.
✔️ وظایف سخت تر را بر عهده بگیرید، بازسازی محتوا را برای سایر پلتفرم ها آزمایش کنید، اهداف کششی تعیین کنید و در عبارات قوی تر، شروع به رقابت کنید. در نظر بگیرید که باید فراتر بروید و خودتان را برای یادگیری سئو فنی به چالش بکشید.
✔️ جوامعی را پیدا کنید که در آن بتوانید با خیال راحت یاد بگیرید، بحث کنید، تجربیات را به اشتراک بگذارید و درخواست کمک کنید.
✔️ پس از یک پروژه سئو، وقت بگذارید و ارزیابی کنید که چه چیزی کار کرد و چه چیزی کار نکرد. چگونه می توانید در آینده کارها را کمی متفاوت انجام دهید تا عملکرد خود را بهبود ببخشید؟
✔️ وقتی صحبت از ردیابی پیشرفت سئو می شود، داده بهترین دوست شماست. می توانید از مجموعه ابزارهای تجزیه و تحلیل و تحقیق سئو برای نظارت دقیق بر رتبه بندی، ایجاد لینک، سلامت فنی سایت و موارد دیگر استفاده کنید.
مقاله مرجع:آموزش جامع سئو سایت
در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درمورد اپلیکیشن و سایت و دریافت مشاوره رایگان ، اطلاعات تماس خود را وارد کنید.
ثبت نظر