انتخاب کلمات کلیدی درست برای رتبه بندی | فصل سوم

حالا باید لیستی کامل از کلمات کلیدی در اکسل خود داشته باشید که آنها را بر اساس موضوعات مختلف دسته بندی کرده اید. حالا ممکن است با خودتان فکر کنید که "برای کدام کلمات کلیدی باید محتوا تولید کنم؟"

کدام کلمات کلیدی به لیست نهایی راه پیدا می کنند؟

سومین فصل از راهنمای جامع کلمات کلیدی

تاریخ بروزرسانی: 17 بهمن 1402
فصل سوم از  
راهنمای جامع تحقیق کلمات کلیدی SEO

در فصل قبل در مورد " ایجاد لیست کلمات کلیدی " صحبت کردیم، پیشنهاد میکنم قبل از مطالعه این مقاله در صورت لزوم آنرا مطالعه نمایید.

حالا باید لیستی کامل از کلمات کلیدی در اکسل خود داشته باشید که آنها را بر اساس موضوعات مختلف دسته بندی کرده اید. حالا ممکن است با خودتان فکر کنید که "برای کدام کلمات کلیدی باید محتوا تولید کنم؟"

برای پاسخ به این سوال، اولویت بندی کلمات کلیدی و قرار دادن آنها در یک استراتژی محتوایی واقعی مفید است. ممکن است هزاران کلمه کلیدی بالقوه برای کار داشته باشید، اما زمان و یا منابع محدودی برای اختصاص به آنها دارید.

اولویت بندی کلمات کلیدی، فرآیندی متعادل کننده میان عوامل مختلفی است؛ عواملی مانند ارتباط موضوعی، حجم جستجو، رقابت، نرخ کلیک (CTR) و موارد دیگر. به طور کلی، هر چه یک کلمه کلیدی ارزش بیشتری داشته باشد، افراد بیشتری برای آن رقابت می کنند. برعکس، هر چه افراد کمتری برای یک کلمه کلیدی رقابت کنند، رتبه بندی آن آسان تر است. در اینجا چند نکته برای اولویت بندی کلمات کلیدی خود برای نقشه برداری محتوا آورده شده است:

انتخاب کلمات کلیدی

۱.ارتباط موضوعی (Relevance):

این مهم ترین سوالی است که می توانید از هر کلمه کلیدی بپرسید: آیا مرتبط است؟ "لباس موتورسیکلت با محافظ" ممکن است یک کلمه کلیدی جالب باشد، اما اگر شما چنین محصولی را نمی فروشید، ممکن است اصلاً مرتبط نباشد. در اینجا چند سوال وجود دارد که قبل از در نظر گرفتن هر کلمه کلیدی باید بتوانید به آنها  پاسخ دهید:

✔️ آیا این چیزی است که مخاطبان من به آن اهمیت می دهند؟
✔️ آیا این نیاز آنها را برآورده می کند؟
✔️ آیا می توانم در مورد این کلمه کلیدی راه حل ارائه دهم؟
✔️ آیا می توانم با این کلمه کلیدی محتوایی ایجاد کنم که ارزش افزوده ای داشته باشد؟

اگر پاسخ منفی است، به سادگی آن را از لیست خود حذف کنید قبل از اینکه هر یک از معیارهای بعدی را در نظر بگیرید.

۲.حجم جستجوی ماهانه:

حجم جستجوی ماهانه معیاری است که از بسیاری از ابزارهای کلمات کلیدی در دسترس است و تعداد دفعات جستجوی یک کلمه کلیدی در یک ماه معین را تخمین می زند. اغلب، این تخمین ها با حداقل و حداکثر ارائه می شوند. برای مثال، برای "لباس موتورسیکلت با محافظ" در گزارش پیشنهاد کلمات کلیدی، حدود 21670 جستجوی ماهانه در ایالات متحده مشاهده می کنیم.

حجم جستجوی ماهانه

به خاطر داشته باشید که حجم جستجوی ماهانه تقریبی است، این اعداد تخمین هستند! جستجوها ممکن است تحت تاثیر برخی مسائل فصلی قرار گیرند (مثلا جستجو برای "هالووین" در اکتبر افزایش می یابد)، این نکته را توجه داشته باشید که داده های مربوط به جستجوهای کم حجم معمولا کم دقت تر هستند.

حجم جستجوی ماهانه "خوب" به چه معناست؟ بستگی دارد. معمولا هر چه بالاتر بهتر، اما رقابت هم بیشتر می شود. مجموعه ای از کلمات کلیدی با حجم جستجوی کم تا متوسط (کلمات کلیدی با دنباله بلند) می توانند ترافیک جستجوی زیادی را به خود جلب کنند. در نهایت، کلمات کلیدی مناسب برای کسب و کار شما مهمتر از هر عددی هستند.

۳.درجه سختی Difficulty :

به طور خلاصه، درجه سختی (Difficulty) نشان می دهد که برای یک سایت "میانگین" رتبه گرفتن برای یک کلمه کلیدی چقدر سخت است. معمولا درجه سختی با پارامترهایی مانند اعتبار صفحه و سایت، تعداد لینک ها، میزان رقابت و میزان جستجو محاسبه می شود.

نمره "خوب" برای درجه سختی چیست؟ به طور کلی، اعداد پایین تر برای رتبه بندی آسان تر هستند، توانایی رتبه بندی شما با دو عامل اصلی تعیین می شود:

الف. پتانسیل شما برای درجه سختی کلمات کلیدی  (Keyword Difficulty potential):

این موضوع را در فصل ۱ " با کلمات کلیدی اولیه و اصلی شروع کنید" پوشش دادیم، اما در اینجا دوباره فرآیند یافتن پتانسیل درجه سختی سایت شما آمده است:

1- سایت خود را سایت هایی مثل kwfinder، keywordtool.io  یا MOZ keyword Explorer وارد کنید.
2- با استفاده از "Root Domain" جستجو کنید.
3- "حجم" را روی هر عددی بالاتر از صفر قرار دهید (در این مورد، بیشتر از ۱۱ جستجو در ماه).
4- بر اساس "Difficulty" (از بالا به پایین) مرتب کنید.
5- اصطلاحات و کلمات کلیدی دارای برند را نادیده بگیرید.

در این مورد، می‌توانیم ببینیم که بیشترین حجم کلمات کلیدی ما دارای نمره دشواری کلمه کلیدی است که بیشتر از 57 نیست. این بدان معنی است که احتمالاً رتبه بندی کلمات کلیدی بالاتر از این امتیاز برای ما دشوار خواهد بود و کلمات کلیدی زیر این امتیاز ممکن است کمی ساده تر باشند. اگر سایت شما کاملاً جدید است، ممکن است دریابید که رتبه بندی حتی برای ساده ترین کلمات کلیدی (با نمرات 20 و 30) هم بسیار بسیار دشوار است.

ب. ارتباط موضوعی

نمره دشواری کلمه کلیدی برای استفاده در سایت بصورت میانگین است، اما ممکن است سایت شما کمتر از میانگین باشد. سایت شما در مورد چه چیزی است: یک موضوع خاص، و آنچه در آن موضوع است می تواند تعیین کند که رتبه بندی برای یک مورد جدید چقدر آسان (یا سخت) است.

رتبه بندی موضوعات نزدیک به هم معمولا آسان تر است. به عنوان مثال، اگر شما برای "عمده فروشی دستکش موتور سیکلت" رتبه بندی می کنید، احتمالاً رتبه بندی برای "کلاه های ایمنی موتور سیکلت عمده فروشی" هم برایتان آسان است. برعکس، اگر کلمه کلیدی مورد نظر بسیار خارج از موضوعات دارای رتبه بندی معمولی شما باشد، احتمالاً رتبه بندی کلمه کلیدی برای شما دشوارتر است. به عنوان مثال، اگر ما در سایت پیشگامان، سعی در رتبه بندی "کلاه ایمنی موتور سیکلت" داشته باشیم، ممکن است در انجام این کار با مشکل مواجه شویم.

اشتباهات تحقیق در کلمات کلیدی

اول: اشتباه رایج بسیاری از متخصصان بازاریابی دیجیتال این است که بدون در نظر گرفتن مفهوم و زمینه، عبارات جذابی را انتخاب می کنند. آنها به حجم جستجو یا رتبه بندی فعلی وب سایت ها برای عبارات خاص نگاه می کنند اما ارزش واقعی آن عبارت را برای کسب و کارشان نادیده می گیرند.

دوم: هدف قرار دادن عباراتی که فضای قابل دسترس در نتایج جستجو ندارند، مثلا اگر شما پره های دوچرخه می فروشید و سعی می کنید برای عبارت "پره دوچرخه" رتبه بگیرید، فقط خودتان را خسته می کنید! در چنین صفحه ای از نتایج جستجو که ۹۰۰ پیکسل آن پر از ویژگی های مختلف مثل تبلیغات، اخبار و نمودارهای دانش است، دیده شدن تقریبا غیرممکن است. پس عباراتی را انتخاب کنید که جای خالی برای کسب رتبه بالا داشته باشند، جایی که دیده شدن در ۵ نتیجه ابتدایی واقعا برای شما مفید باشد.

۴. نرخ کلیک ارگانیک (CTR):

برخی از کلمات کلیدی در صفحات نتایج جستجوی گوگل کلیک های زیادی دریافت می کنند، در حالی که برخی دیگر نه. نرخ کلیک ارگانیک (CTR) در ابزار بررسی کلمات کلیدی، برآوردی از درصدی از کلیک هایی است که برای لینک های ارگانیک معمولی در صفحه نتایج جستجو وجود دارد. همچنین به شناسایی کلمات کلیدی با ویژگی های SERP مانند تبلیغات، اخبار، نمودارهای دانش و غیره کمک می کند، که برای استراتژی کلی کلمات کلیدی شما مفید است.

به عنوان مثال،CTR   ۸۴% برای "ژاکت موتورسیکلت با محافظ" یک امتیاز نسبتاً بالا است و به این معنی است که ۸۴% از افراد روی نتایج وب سایت های ارگانیک کلیک می کنند. CTR تحت تاثیر شدید ویژگی های SERP قرار دارد. هر چه ویژگی های SERP گوگل برای کلیک کردن افراد بیشتر باشد، نرخ کلیک ارگانیک مورد انتظار پایین تر می آید. به عنوان مثال، به صفحه نتایج جستجو برای "فیلم های رابین ویلیامز" نگاه کنید.

فیلم های رابین ویلیامز

در نتایج جستجو، "ویژگی های SERP گوگل" حرف اول را می زنند! این کلمه کلیدی نرخ کلیک ارگانیک پیش بینی شده ای فقط ۴۱ درصد دارد، یعنی کمتر از نصف!

داشتن نرخ کلیک پایین هنگام اولویت بندی کلمات کلیدی الزاما امتیاز منفی نیست. اما توجه داشته باشید که ممکن است فقط درصد مشخصی از میانگین جستجوهای ماهانه برای عبارات خاص را به دست آورید.

۵ . اولویت (Priority):

در ابزار بررسی کلمات کلیدی، "اولویت" ترکیبی از تمام معیارهای دیگر است: حجم جستجو، سختی و نرخ کلیک. یک کلمه کلیدی با امتیاز اولویت بالا، حجم جستجو و نرخ کلیک بالاتری به همراه رقابت کمتری خواهد داشت. مثل این مثال برای "بهترین دوچرخه برقی".

این کلمه کلیدی حجم جستجوی عالی، رقابت نسبتا کم و نرخ کلیک فوق العاده ای دارد. در نتیجه، امتیاز اولویت یک عدد چشمگیر یعنی ۷۷ است. نمره "خوب" برای اولویت یک عدد ثابت نیست. همه چیز به قدرت کلمات کلیدی شما بستگی دارد. اما این امتیاز به شما کمک می کند تا کلمات کلیدی را بر اساس ارزش کلی برای موضوع خود مرتب کنید.

سختی عبارات کلیدی:

"اگر سختی عبارات کلیدی را بررسی نکنید، در واقع تحقیق عبارات کلیدی را انجام نداده اید. به سادگی، شانسی برای رتبه بندی عباراتی که بسیار فراتر از اعتبار وب سایت شما هستند، ندارید. بنابراین، تا زمانی که رقابت را بررسی نکرده و تایید نکرده اید که اعتبار شما در محدوده سایر صفحات رتبه بندی شده قرار دارد، روی هیچ عبارتی تمرکز نکنید. سئو یک ورزش است، گاهی اوقات برای برنده شدن به اعداد بزرگ نیاز دارید."

سخن پایانی درباره اولویت بندی کلمات کلیدی:

انتخاب درست کلمات کلیدی ترکیبی از علم و هنر است:
✔️ علم: استفاده از معیارها برای غربال کردن کلمات کلیدی با پتانسیل اثبات شده
✔️ هنر: انتخاب کلمات کلیدی که می دانید می توانید حول آنها ارزش ایجاد کنید

این بخش احتمالا مهم ترین گام است، زیرا انتخاب مجموعه نهایی کلمات کلیدی شما محتوایی را که ایجاد می کنید تعیین می کند، بیایید به سراغ نوشتن محتوا برویم.

divider
divider

محصولات مرتبط

⚡ طراحی و پیاده سازی انواع اپلیکیشن اندروید، iOS، وب اپلیکیشن و PWA ✒️ برنامه نویسی سفارشی با متدهای جدید ✒️ طراحی بصورت cross-platform ✒️ قابل انتشار بر روی تمامی مارکت های نرم افزاری معتبر مانند گوگل پلی و اپ استور ✒️ بروزرسانی سریع و آسان ✒️ سیستم مدیریت آسان و پیشرفته ◀️ مشاوره رایگان + یکسال پشتیبانی رایگان ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه
✍️ تولید محتوا برای سایت ☷ تولید محتوای متنی ☷ تولید محتوای ویدئویی در قالب تیزر، موشن گرافیک و ویدئو 360 ☷ تولید محتوای تصویری ☷ عکاسی صنعتی ☎️ جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید
ادامه
خدمات سئو شرکت پیشگامان دامنه فناوری ☳ خدمات سئو داخلی سایت (On-page Seo) ☳ خدمات سئو تکنیکال ☳ خدمات سئو خارجی سایت (Off-page Seo) ☳ لینک سازی و ریپورتاژ آگهی ☳ تولید محتوا ☳ ساخت تیزر و عکاسی صنعتی ✴️ خدمات سئو داخلی برای سایت های با CMS وردپرس و پیشگامان انجام می شود.
ادامه
✍️ چرا شرکت طراحی سایت پیشگامان دامنه فناوری ؟ ☰ 15 سال سابقه فعالیت + بیش از 500 مشتری ☰ طراحی سایت با CMS اختصاصی ☰ امنیت و سئو بالاتر نسبت به سایت های وردپرس ☰ مدیریت سریع و آسان سایت بدون نیاز به داشتن دانش فنی ☰ قابلیت نمایش بر روی موبایل (ریسپانسیو) ☰ عدم نیاز به نصب افزونه ☰ تحویل سریع + قیمت مناسب + بهینه سازی و سئو اولیه ☰ مشاوره سئو رایگان جهت رشد بیشتر ☎️ جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید
ادامه

ثبت نظر