دراپ شیپینگ روشی کمخطر و پرسود برای فروش آنلاین محصولات است. هنگامی که مشتری از فروشگاه آنلاین دراپ شیپینگ شما سفارش میدهد، تامینکننده محصول را به طور مستقیم ارسال میکند، بنابراین شما نیازی به نگهداری محصولات در انبار ندارید و هزینههای سربار کسب و کار شما پایین میآید.
راهنمای راه اندازی سایت فروشگاه دراپ شیپینگ
دراپ شیپینگ روشی کمخطر و پرسود برای فروش آنلاین محصولات است. هنگامی که مشتری از فروشگاه آنلاین دراپ شیپینگ شما سفارش میدهد، تامینکننده محصول را به طور مستقیم ارسال میکند، بنابراین شما نیازی به نگهداری محصولات در انبار ندارید و هزینههای سربار کسب و کار شما پایین میآید.
برای راهاندازی کسبوکار دراپ شیپینگ باید مراحل زیر انجام شود:
1- تصمیم بگیرید که آیا دراپ شیپینگ مدل کسبوکار مناسبی برای شماست یا خیر
2- یک جایگاه (نیچ) برای دراپ شیپینگ انتخاب کنید
3- رقبای خود را بررسی کنید
4- یک تامینکننده مناسب انتخاب کنید
5- محصولات را انتخاب کرده و قیمتگذاری کنید
6- یک سایت فروشگاه تجارت الکترونیک بسازید
7- روی ساختار کسبوکار خود تصمیم بگیرید
8- امور مالی را راهاندازی کنید
9- کسبوکار دراپ شیپینگ خود را بازاریابی کنید
1- تصمیم بگیرید که آیا دراپ شیپینگ مدل کسبوکار مناسبی برای شماست یا خیر
دراپشیپینگ فقط یکی از راههای اداره یک فروشگاه آنلاین است. قبل از شروع کار، کمی وقت بگذارید تا مطمئن شوید که این مدل کسبوکار برای اهداف شما مناسب است.
به طور کلی، دراپ شیپینگ برای افرادی که مهارتهای بازاریابی دارند و میخواهند با حداقل سرمایهگذاری اولیه فروشگاه خود را اداره کنند، مناسب است. از آنجایی که شما نیازی به انبار کردن یا مدیریت محصولات ندارید، راهاندازی آن تنها با یک لپتاپ و اتصال به اینترنت امکانپذیر است.
با این حال، اینکار نیز دارای معایبی است، افراد فعال در دراپ شیپینگ معمولاً کنترل کمتری روی کالاهای موجود در کاتالوگ خود دارند و از آنجایی که سایر خردهفروشان به احتمال زیاد همان محصولات را میفروشند، رقابت میتواند سخت باشد. اگر قصد دارید روی بازاریابی تمرکز کنید و به دنبال ساختن کسبوکار خود حول یک محصول اصلی نیستید، پس دراپ شیپینگ میتواند برای شما مناسب باشد.
۲. یک جایگاه (نیچ) برای دراپ شیپینگ انتخاب کنید
یک جایگاه، بخشی از یک بازار است. شما میتوانید با فروشگاه، برند و انتخاب محصول خود، روی یک جایگاه خاص تمرکز کنید. انتخاب یک جایگاه برای دراپشیپینگ به شما در شناسایی مخاطبان هدف کمک میکند. با در نظر گرفتن مشتریان خاص، یافتن محصولاتی برای دراپشیپینگ آسانتر میشود.
دو روش کلی برای انتخاب جایگاه کسبوکار وجود دارد:
✔️ جایگاهی را انتخاب کنید که در مورد آن دانش یا علاقه دارید.
✔️ جایگاهی را بر اساس تقاضای بازار انتخاب کنید.
هدف از روش دوم یافتن جایگاههایی با علاقهمندی بالای مشتری اما رقابت کم است. دراپشیپرها تقاضای بازار را از طریق تحقیق کلمات کلیدی و محصولات ارزیابی میکنند.
یافتن جایگاه با تحقیق کلمات کلیدی
تحقیق کلمات کلیدی به شما نشان میدهد که مردم در اینترنت به دنبال چه چیزی هستند. ابزارهایی مانند گوگل ترند، Kwfinder، Kwordtool جستجوهای محبوب مرتبط با محصولات را نشان میدهند که فروشگاه آنلاین شما میتواند روی آنها تمرکز کند.
هنگام ارزیابی تقاضای جستجو، به سابقه علاقهمندی و همچنین حجم جستجو نگاه کنید تا جایگاهی با محبوبیت پایدار یا رو به افزایش پیدا کنید.
یافتن جایگاه با تحقیق محصول
تحقیق محصول به شما کمک میکند تا محصولات پرفروش را کشف کنید و سلیقه مصرفکنندگان را برای دستههای مختلف محصول درک کنید. به علاوه می توانید در سایت های فروش آنلاین مانند دیجی کالا محصولات پرفروش را شناسایی کنید.
از هر دو نوع تحقیق به طور همزمان برای ایجاد تصویری کامل از یک جایگاه دراپشیپینگ استفاده کنید. عادات مصرفکنندگان به سرعت تغییر میکند، بنابراین بررسیهای منظم در مورد روند کلمات کلیدی و محبوبیت محصولات انجام دهید.
برای همسو کردن کسبوکار خود با موجودی محصولات، همچنین میتوانید قبل از انتخاب جایگاه، تامینکننده دراپشیپینگ خود را انتخاب کنید.
۳. تحقیق در مورد رقبا
تحلیل رقبا هنگام راهاندازی یک کسبوکار دراپشیپینگ مفید است. زمانی را صرف جمعآوری اطلاعات در مورد فروشگاههای رقیب در جایگاه خود کنید. با مشاهدهی آنچه رقبای شما، به ویژه سایر دراپشیپرها، ارائه میدهند، میتوانید محصولات و استراتژیهای بازاریابی بالقوه را شناسایی کنید. صفحات محصول و تبلیغات رسانههای اجتماعی را بررسی کنید تا ببینید چه چیزی برای مشتریان جذاب است.
تحقیقات جامع رقبا را با این کارها انجام دهید:
✔️ جستجوی گوگل انجام دهید
✔️ از ابزارهای تحلیل رقیب استفاده کنید
✔️ رسانههای اجتماعی را مرور کنید
✔️ بازارها را بررسی کنید
جستجوی گوگل انجام دهید
با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با جایگاه خود شروع کنید تا ببینید کدام کسبوکارها ظاهر میشوند. به عنوان مثال، اگر در حال راهاندازی یک کسبوکار دراپشیپینگ در جایگاه لوازم حیوانات خانگی هستید، ممکن است به دنبال «اسباببازیهای حیوانات خانگی»، «غذای حیوانات خانگی» یا «برسهای حیوانات خانگی» بگردید.
با دقت نگاه کنید تا ببینید کدام کسبوکارها به طور مداوم در نتایج جستجو ظاهر میشوند. اینها به احتمال زیاد رقبای اصلی شما برای مخاطبان جستجوی ارگانیک هستند. برای دریافت اطلاعات عمیقتر، یک ابزار سئو را امتحان کنید.
ممکن است متوجه شوید که رقبای برتر محتوای خود را برای کلمات کلیدی «دمبلند (چند کلمه ای)» بهینه میکنند، که عبارات طولانیتر و خاصتری هستند که مشتریان به دنبال آنها هستند.
کلمات کلیدی دُمبلند رقابت کمتری دارند و آنها را به یک هدف استراتژیک برای وبسایتهای کوچکتر دراپشیپینگ تبدیل میکنند. به عنوان مثال، ممکن است تحلیل رقبای شما نشان دهد که کلیدواژهی «قلاده سگ» توسط خردهفروشان بزرگ رقابت شدیدی دارد، در حالی که "قلاده سگ LED" رقابت کمتری دارد و «قلاده سگ LED برای سگهای کوچک» فضایی برای کسبوکار جدید شما دارد.
از ابزارهای تحلیل رقیب استفاده کنید
ابزارهای تحلیل رقیب راه دیگری برای یافتن سرنخهایی در مورد استراتژیهای رقبا هستند. با نظارت بر منابع ترافیک، تعداد بازدیدکنندگان و تعامل در رسانههای اجتماعی، دادهها را کشف کنید.
برای مثال، اگر متوجه شدید رقیبی به شدت به تبلیغات پولی متکی است، میتوانید یک کمپین رقیب را در نظر بگیرید یا بیشتر روی محتوای سئو سرمایهگذاری کنید. اگر آنها در پلتفرم رسانهاجتماعیای فعال هستند که شما آن را نادیده گرفتهاید، شروع یک کانال ممکن است مفید باشد.
رسانههای اجتماعی را مرور کنید
صفحات رسانههای اجتماعی رقبای خود را دنبال کنید تا بفهمید چگونه با فالوورها ارتباط برقرار میکنند. به انواع پستهایی که بیشترین لایک، نظر و اشتراکگذاری را ایجاد میکنند، توجه کنید.
به عنوان مثال، اگر رقیبی در جایگاه لوازم حیوانات خانگی شما با ویدیوهای آرایشگری خانگی حیوانات به طور گستردهای در حال دیده شدن است، ایجاد محتوای مشابه را در نظر بگیرید. همچنین، به هر شکافی توجه کنید، شاید تقاضای برآورده نشدهای برای محتوای مربوط به نکات سلامتی حیوانات خانگی وجود داشته باشد.
بازارها را بررسی کنید
توجه کنید که برای محصولات مشابه چه تعداد لیست وجود دارد. اگر به نظر میرسد بازار اشباع شده است، در نظر بگیرید که چگونه میتوانید لیستهای محصولات خود را متمایز کنید، چه با کاهش قیمت یا ارائه یک تجربهی مشتری عالی که از طریق یک بازار امکانپذیر نیست. تمام تحقیقات رقبای خود را در یک صفحه گسترده ردیابی کنید تا جستجو و ارجاع به یافتههایتان آسان شود.
۴. انتخاب یک تامینکننده
یک تامینکنندهی دراپشیپینگ، منابع و موجودی انبار را مدیریت میکند، سفارشها و پرداختها را میپذیرد و ارسال به آدرسهای مشتری را سازماندهی میکند. با چنین مسئولیتهای کلیدی، انتخاب تامینکننده تأثیر زیادی بر موفقیت کسبوکار دراپشیپینگ شما خواهد داشت.
بسته به جایگاه شما و محصولاتی که میفروشید، ممکن است با یک تامینکننده واحد کار کنید یا با استفاده از یک فهرست تامینکنندگان، با چندین تامینکننده همکاری کنید.
۵. انتخاب محصولات و تعیین قیمتگذاری
محصولات فروشگاه شما توسط موجودی انبار تامینکنندهتان دیکته میشود. شما با بسیاری از محصولات مشابه در فروشگاههای رقیب دراپشیپینگ مواجه خواهید شد، بنابراین مهم است که مجموعهای را گردآوری کنید که با مخاطبان جایگاه شما همخوانی داشته باشد.
هنگام انتخاب محصولات از یک اپلیکیشن یا بازار، نظرات سایر فروشندگان و همچنین سابقه عملکرد تامینکننده را بررسی کنید. پس از اینکه لیست نهایی خود را تهیه کردید، نمونههایی از محصولات را سفارش دهید تا کیفیت و ثبات آن را ارزیابی کنید.
تعیین قیمت محصولات دراپشیپینگ شما
چه لوازم الکترونیکی، لباس یا اسباببازی باشد، شما به یک استراتژی قیمتگذاری نیاز دارید که کسبوکار دراپشیپینگ شما را پایدار نگه دارد و به شما امکان دهد از هر فروش سود کسب کنید.
صرف نظر از قیمت، با محاسبهی هزینههای خود، از جمله هزینهای که به تامینکننده پرداخت میکنید و سایر هزینههای عملیاتی، برای هر محصول یک حاشیه سود تعیین کنید. این مورد را با قیمت محصولات مشابه در بازار مقایسه کنید تا اطمینان حاصل شود که فروشگاه شما رقابتی است.
۶. ساخت یک فروشگاه آنلاین تجارت الکترونیک
سایت فروشگاه آنلاین شما قطب اصلی کسبوکار دراپشیپینگ شماست، که کاتالوگ محصولات شما را به نمایش میگذارد و به مشتریان امکان خرید میدهد. این فروشگاه همچنین مقصد ترافیک ناشی از تبلیغات رسانههای اجتماعی شما است.
فروشگاه شما علاوه بر صفحات محصول، میتواند محتوایی را برای بهبود تجربه مشتری ارائه دهد. این شامل نقد و بررسی محصولات، راهنماهای کاربری، راهنمای خرید و پستهای مرتبط وبلاگ میشود. محتوای اضافی نه تنها به مشتریان در تصمیمگیری کمک میکند، بلکه باعث بهبود دیده شدن فروشگاه در نتایج موتورهای جستجو نیز میشود.
سایت های طراحی شده توسط پیشگامان، این امکان را دارد که کلیه قابلیت های مورد نیاز برای فروش آنلاین را در کنار طراحی زیبا، ساده و کاربردی ارائه دهد. سیستم فروشگاهی پیشگامان این قابلیت را دارد تا خدمات دراپ شیپینگ را به سایر فروشندگان ارائه دهد.
از هوش مصنوعی برای بهبود صفحات محصول استفاده کنید
با کمک هوش مصنوعی می تواند در مدیریت محصولات و فروش بیشتر به طور مؤثر کمک کند. از هوش مصنوعی برای بهبود لیست محصولات با محتوایی فراتر از اطلاعات اولیه ارائه شده توسط تامینکننده خود استفاده کنید.
برای تولید توضیحات محصولی که از رقبای شما متمایز باشد و سئو شده هم باشد می توانید بر اساس کلمات کلیدی تولید محتوا کنید. عکسهای محصولی را که از تامینکننده دریافت میکنید، از طریق ویرایش تصویر با هوش مصنوعی، به تصاویری متمایز و با برند خود با پسزمینههای منحصربهفرد تبدیل کنید. تصاویر اورجینال، صفحات محصول شما را از رقبا متمایز میکند.
۷. روی ساختار کسبوکار خود تصمیم بگیرید
نوشتن یک طرح کسبوکار و ایجاد یک نهاد حقوقی، گامهای کلیدی اولیه در راهاندازی بلندمدت کسبوکار دراپشیپینگ شما هستند.
سه ساختار تجاری رایج برای یک کسبوکار دراپشیپینگ عبارتند از:
✔️ مالکیت انفرادی (حقیقی)
✔️ شرکت با مسئولیت محدود
✔️ شرکت سهامی عام
۸. امور مالی را راهاندازی کنید
جدا کردن بانکداری شخصی خود از تجارت دراپشیپینگ به سادهسازی حسابداری و حفظ سلامت مالی کسبوکار شما کمک میکند.
برای شروع بهتر است یک حساب سپرده در بانک ارائه دهنده خدمات درگاه پرداخت باز کنید، در ایران درگاه بانک ملت، سامان و سداد گزینه های مناسبی هستند. سپس یک سیستم حسابداری تهیه نمود تا بتوانید هزینه ها، مالیات و مالیات ارزش افزوده خود را محاسبه کنید.
۹. بازاریابی کسبوکار دراپ شیپینگ شما
هنگامی که فروشگاه دراپشیپینگ شما راهاندازی شد، توجه خود را به بازاریابی معطوف کنید. یک استراتژی بازاریابی فعال که ترافیک را به فروشگاه شما هدایت میکند، بهترین شانس موفقیت را به کسب و کار دراپشیپینگ شما میدهد.
برای این کانالهای بازاریابی، یک استراتژی توسعه دهید:
✔️ تبلیغات پولی
✔️ اینفلوئنسر مارکتینگ
✔️ بازاریابی محتوا
✔️ شبکه های اجتماعی
✔️ بازاریابی موبایلی
✔️ بازاریابی ایمیلی
تبلیغات پولی
شما می توانید با طراحی کمپین های تبلیغاتی مناسب انواع تبلیغات شامل تبلیغات ریپورتاژ آگهی، تبلیغات بنری، تبلیغات همسان، تبلیغات کلیکی و ... را انجام دهید.
اگر شما محصولی را برای کشورهای دیگر میخواهید ارائه دهید تبلیغات هدفمند فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و گوگل نیز می تواند موثر باشد.
اینفلوئنسر مارکتینگ
همکاری با تأثیرگذاران در پلتفرمهایی مانند اینستاگرام میتواند به افزایش دسترسی و اعتبار شما کمک کند و به طور بالقوه منجر به افزایش فروش شود.
بازاریابی محتوا
توسعه یک استراتژی بازاریابی محتوا میتواند به افزایش دید برند شما کمک کند. راهاندازی یک وبلاگ، ساخت ویدیوهای آموزشی یا راهاندازی یک پادکست مرتبط با جایگاه خود را در نظر بگیرید. محتوای خوب میتواند مشتریان را بعد از خرید، درگیر نگه دارد.
شبکه های اجتماعی
تاثیر شبکه های اجتماعی در خرید و افزایش رتبه سایت بر کسی پوشیده نیست، از شبکه های اجتماعی داخلی مانند روبیکا و خارجی مانند اینستاگرام برای جذب مخاطبین خود استفاده کنید.
بازاریابی موبایلی
اگر بتوانید فهرستی از مشترکین ایجاد کنید، استراتژیهای بازاریابی پیامکی (اساماس) تمایل به دریافت تعامل بالایی دارند. ایجاد یک گروه چت VIP، ارائه پشتیبانی چت زنده یا ارسال پیام با کدهای تبلیغاتی محدود را در نظر بگیرید.
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی به حفظ روابط با مشتریان پس از خروج از وبسایت شما کمک میکند. ارسال ایمیلهای شخصیسازی شده با تبلیغات و اطلاعات مفید میتواند به رونق مجدد کسب و کار شما کمک کند.
اشتباهات دراپ شیپینگ که باید از آنها اجتناب کنید
مانند هر فروشگاه فیزیکی خردهفروشی، اداره یک فروشگاه آنلاین دراپشیپینگ با چالشهایی همراه است. برای تداوم رشد کسب و کار خود، از این اشتباهات رایج دراپشیپینگ اجتناب کنید:
نادیده گرفتن دادههای فروش
یک اشتباه رایج در بین دراپشیپرهای جدید، عدم توجه دقیق به اطلاعاتی است که دادههای فروش به آنها میگوید. فروشها را به طور مداوم پایش کنید و از تغییر رویکرد فروشگاه خود برای بهینهسازی سود، نترسید. به طور منظم بررسی کنید:
✔️ کدام محصولات به خوبی فروخته میشوند و کدام محصولات فروش خوبی ندارند.
✔️ چه مقدار درآمد از تبلیغات دارید. (محاسبه بازدهی تبلیغات)
✔️ کدام محصولات بهترین سود را برای شما به ارمغان میآورند.
✔️ روند فروش در طول زمان چگونه تغییر میکند.
✔️ مشتریان شما از کجا میآیند و از چه دستگاههایی استفاده میکنند.
عدم فعالیت در سئو
اینکه مشتریان شما از طریق گوگل یا شبکههای اجتماعی شما را پیدا کنند، دیده شدن آنلاین شما بسیار مهم است، زیرا مستقیماً بر ترافیک و فروش تأثیر میگذارد.کار نکردن روی بهینهسازی موتور جستجوی وبسایت شما میتواند رشدتان را محدود کند. مطمئن شوید که روی موارد زیر تمرکز کنید:
✔️ ایجاد محتوای اصلی و مفید برای صفحات محصول.
✔️ بهبود سرعت بارگذاری وبسایت.
✔️ آسان کردن استفاده از وبسایت شما در دستگاههای تلفن همراه. (طراحی ریسپانسیو)
عدم برنامهریزی برای رشد و توسعه
آماده نبودن برای رشد میتواند باعث کند شدن کسبوکار شما شود. فروشگاه خود را برای مدیریت حجم سفارشات سال آینده بسازید، نه حجم سفارشات امروز. از محدودیتهایی مانند موارد زیر اجتناب کنید:
تکیه بر یک تامینکننده: همیشه به دنبال گزینههای جایگزین برای کاهش ریسک و موجود نگه داشتن محصولات باشید.
رسیدگی دستی به سفارشات: از یک اپلیکیشن دراپشیپینگ استفاده کنید که پردازش سفارشات را به صورت خودکار انجام دهد.
یکی از مزایای دراپشیپینگ، امکان پذیرش حجم سفارشات به طور فزاینده بدون سرمایهگذاری قابل توجه است. سیستمهایی را برای مدیریت تعداد بیشتر سفارشات در زمان رسیدن آنها، راهاندازی کنید.
نادیده گرفتن مشتریان ناراضی
در حالی که دراپشیپرها مستقیماً با انبار سر و کار ندارند، آنها اولین نقطهی تماس برای پشتیبانی مشتری هستند. عدم تمرکز بر روی مشتریان، به ویژه آنهایی که شکایت دارند، میتواند منجر به نظرات منفی و نرخ بالای بازگشت کالا شود. برای بهبود تجربه مشتری:
✔️ توضیحات دقیق محصول ایجاد کنید.
✔️ اطلاعات تماس شفاف ارائه دهید.
✔️ به هر سوال و نگرانی مشتری پاسخ دهید.
✔️ رویهی بازگشت و بازپرداخت را به سرعت و قبل از تماس با تامینکننده، مدیریت کنید.
آخرین ابزارهای هوش مصنوعی خدمات مشتری و چتباتها به شما این قدرت را میدهند که به طور لحظهای به مشتریان پاسخ دهید.
کسبوکار دراپ شیپینگ خود را در سال ۲۰۲۴ راهاندازی کنید
راهاندازی یک کسبوکار دراپشیپینگ کار آسانی است، یک کارآفرین باشید یا به دنبال گسترش فروش موجود خود باشید، پیشگامان باعث میشود دراپشیپینگ کارآمد و کمهزینه باشد. با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما در مورد راه اندازی سایت دراپ شیپینگ استفاده کنید.
نویسنده: علیرضا نوفرستی | متخصص دیجیتال مارکتینگ شرکت پیشگامان دامنه فناوری
ثبت نظر