امروزه کمتر کسی را می توانیم پیدا کنیم که دسترسی به اینترنتی نداشته باشد و از خدمات آنلاین استفاده نکرده باشد. کسبوکارها برای دستیابی به مشتریان و فروش بیشتر نیاز به حضور آنلاین قوی دارند، اما همه افراد تخصص فنی برای ایجاد و مدیریت صفحات و محتوا در اینترنت را ندارند. اینجاست که یک CMS (مخفف )Content Management System می تواند به افراد و شرکت ها، کمک زیادی کند.
سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟
امروزه کمتر کسی را می توانیم پیدا کنیم که دسترسی به اینترنتی نداشته باشد و از خدمات آنلاین استفاده نکرده باشد. کسبوکارها برای دستیابی به مشتریان و فروش بیشتر نیاز به حضور آنلاین و داشتن یک وب سایت قوی دارند، اما همه افراد تخصص فنی برای ایجاد و مدیریت صفحات و محتوا در اینترنت را ندارند. اینجاست که یک CMS (مخفف Content Management System ) می تواند به افراد و شرکت ها، کمک زیادی کند.
سیستم مدیریت محتوا (CMS) نرم افزاری است که به کاربران کمک می کند بدون نیاز به داشتن دانش فنی، محتوا را در یک وب سایت ایجاد، مدیریت و ویرایش کنند. به عبارت دیگر، یک CMS به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به نوشتن کد از ابتدا یک وب سایت بسازید (یا حتی بدانید که چگونه کدنویسی کنید). سیستم مدیریت محتوا تمام زیرساخت های اساسی و لازم را برای شما مدیریت می کند تا به سادگی بتوانید متن، تصویر، فایل و ویدئو رو بر روی سایت خود قرار دهید. شما می توانید طراحی و عملکرد سایت خود را با دانلود یا خرید قالب ها و افزونه ها به جای کدنویسی، پیاده سازی کنید و چندین مدیر سیستم برای سایت خود تعریف کنید.
سیستم های مدیریت محتوا علاوه بر مدیریت سایت و فروشگاه اینترنتی، می توانند برخی از فرایندهای کسب و کار را نیز مدیریت کنند مانند سیستم های رزرو، مدیریت مشتری و ... .
سیستم مدیریت محتوا چگونه کار می کند؟
اکنون میخواهم نحوه کار سیستم مدیریت محتوا را به سادگی توضیح بدهم. بیایید با ایجاد یک محتوا شروع کنیم. بدون سیستم مدیریت محتوا، باید یک فایل HTML ثابت بنویسید و آن را در سرور خود آپلود کنید (به نظر پیچیده است، درست است؟) اما با یک سیستم مدیریت محتوا مانند سیستم مدیریت سایت پیشگامان یا وردپرس، می توانید محتوای خود را در محیطی شبیه Microsoft Word بنویسم و سیستم بصورت اتوماتیک آنرا به کدهای HTML تبدیل می کند. این خیلی ساده تر است، نه؟
یا برای آپلود و مدیریت رسانه ها، مانند تصاویر، فایل و ویدئو به جای اینکه نیاز به تعامل مستقیم با وب سرور خود داشته باشید، فقط کافیست آنرا از طریق ویرایشگر سایت، در صفحه مورد نظر بارگزاری کنید.سیستم مدیریت محتوا فقط یک رابط برای مدیریت کدها نیست، از طریق آن می توان محتوایی که ایجاد میشود را دقیقاً همانطور که میخواهید برای بازدیدکنندگانتان نمایش داده شود، ویرایش کرد.
چه چیزی یک سیستم مدیریت محتوا را تشکیل می دهد؟
در یک سطح فنی تر، یک سیستم مدیریت محتوا از دو بخش اصلی تشکیل شده است:یک برنامه مدیریت محتوا (CMA):
این بخشی است که به شما امکان می دهد که محتوا را در سایت خود اضافه و مدیریت کنید (مانند آنچه در بالا گفتیم).
یک برنامه تحویل محتوا (CDA):
این بخش فرآیندهای پشت صحنه را مدیریت می کند، محتوایی را که در CMA وارد میکنید را گرفته، آن را به درستی ذخیره میکند و برای بازدیدکنندگان شما قابل مشاهده میکند.
این دو سیستم در کنار هم نگهداری وب سایت را برای مدیران سیستم آسان می کنند.
انواع سیستم های مدیریت محتوا
سیستم های مدیریت محتوا به دو صورت متن باز و اختصاصی ارائه می شود که هر کدام مزایا و معایبی دارد. CMS اختصاصی، سیستمی است که توسط یک شرکت یا تیم توسعهدهنده به طور اختصاصی برای مشتریان آن شرکت ساخته میشود. این نوع CMS معمولاً بر اساس نیازها و خواسته های خاص کاربر طراحی و شخصی سازی میشود و ویژگیهای خاصی که در دیگر CMSها ممکن است وجود نداشته باشد، به آن اضافه میشود. سیستم مدیریت محتوای پیشگامان در این دسته قرار می گیرد. از مزایای CMS اختصاصی می توان به انعطاف پذیری بیشتر و پیاده سازی مطابق خواسته های کاربران، افزودن ویژگی های خاص، امنیت بالاتر و پشتیبانی بهتر اشاره نمود. تنها ایراد سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی این است که کلیه تغییرات و بروزرسانی ها باید توسط شرکت طراح انجام شود. CMS اختصاصی برای کسب و کارها بسیار راحت تر و کاربردی تر است.
CMS متن باز، سیستمهای مدیریت محتوا هستند که کد منبع آنها به طور عمومی در دسترس است و قابل تغییر و بروزرسانی توسط افراد و توسعهدهندگان مختلف است. در این نوع CMS، افراد میتوانند به کد منبع دسترسی داشته باشند و آن را بر اساس نیازها و خواستههای خود تغییر دهند. سیستم مدیریت محتوای وردپرس در این دسته قرار می گیرد. از مزایای CMS متن باز می توان به تعداد زیاد توسعه دهندگان و کاربران، تعداد زیاد متخصص و نیروی کار و هزینه پیاده سازی کمتر اشاره نمود و از معایب آن می توان به امنیت کمتر و احتمال هک بیشتر، مدیریت پیچیده تر، نیاز به نصب پلاگین برای افزودن قابلیت و یاد داشتن کار با آنرا اشاره نمود، این نکته را بخاطر داشته باشید برای مدیریت سایت وردپرسی حتما باید با کار با وردپرس آشنایی داشته باشید و گرنه ممکن است سایت شما دچار نقص گردد و پیشنهاد می گردد حتما قالب و پلاگین های اصلی را خریداری کنید و از طراحی سایت با پلاگین های دانلودی موجود در سایت ها بپرهیزید.
انتخاب بین CMS اختصاصی و CMS متن باز به نیازها و اهداف و اندازه کسب و کار شما بستگی دارد. اگر نیاز به امنیت بهتر، امکانات ویژه و اختصاصی و سئو بهتر دارید، CMS اختصاصی مناسب است. اما اگر کسب و کاری کوچک دارید و با سیستم وردپرس آشنا هستید، CMS متن باز میتواند انتخاب مناسبی باشد.
چه نوع وب سایت هایی را می توان با سیستم های مدیریت محتوا ساخت؟
اکثر سیستم های مدیریت محتوا امروزه بسیار انعطاف پذیر هستند، برخی از آن ها بر روی یک کاربرد خاص تمرکز می کنند. اگر از وردپرس یا سیستم سایت پیشگامان استفاده می کنید از قابلیت هایی مانند: طراحی وب سایت بصورت داینامیک، وبلاگ، امکانات فروشگاه های تجارت الکترونیک و نمایش رسپانسیو بهره ببرید. با سیستم های مدیریت محتوا می توان انواع وب سایت های شرکتی ، شخصی و فروشگاهی را پیاده سازی نمود.
بهترین پلتفرم CMS دنیا چیست؟
این سوال شبیه این است که از من بپرسید بپرسید "بهترین طعم بستنی چیست؟". مطمئناً، پاسخ های مختلفی را از کاربران مختلف می شنوید، اما آوردن دلیل برای اینکه یک سیستم مدیریت محتوا بصورت قطعی و 100 درصد بهترین است بسیار دشوار است. با این حال، کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که به اعداد و آمار ها استناد کنیم.
وردپرس که در بالا به آن اشاره کردیم، بهترین نمونه از یک سیستم مدیریت محتوای محبوب است و بیش از 65.1 درصد از سهم بازار را در وب سایت هایی با سیستم مدیریت محتوای شناخته شده دارد. وردپرس از نوع سیستم های مدیریت محتوای متن باز می باشد و توسعه دهندگان زیادی برروی آن کار می کنند و قالب ها و پلاگین های متنوعی برای آن وجود دارد، بیشتر برای کسب و کارهای کوچک مناسب می باشد و سهم زیادی از بازار سیستم مدیریت محتوا دارد زیرا برای اکثر انواع وب سایت ها، کاربرپسندترین و انعطاف پذیرترین راه حل را ارائه می دهد، اما وردپرس همیشه بهترین گزینه نیست.
در بخش سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی نیز CMS پیشگامان یکی از بهترین موارد موجود در بازار است که ویژگی های جذابی را ارائه می کند. در سیستم های مدیریت محتوای متن باز، علاوه بر وردپرس سیستم های مدیریت محتوای جوملا، دروپال و مجنتو نیز کاربران زیادی را در سطح دنیا دارند که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. همچنین بسیاری از سیستمهای مدیریت محتوای کمتر شناخته شده دیگر وجود دارند که برای شرکتهای بزرگ با ویژگی های خاص نوشته شده اند. در ادامه به بررسی پلتفرم های محبوب مدیریت محتوا می پردازیم:
پیشگامان دامنه فناوری
ایده آل برای: تمامی شرکت ها و مشاغل
قیمت: بین 10 تا 20 میلیون تومان
چرا از پیشگامان استفاده کنید: سیستم مدیریت محتوای پیشگامان از سال 1390 توسعه و پیاده سازی آن شروع و اکنون قابلیت ها و ویژگی های زیادی را در خود جای داده است. این CMS از نوع اختصاصی می باشد که هسته اصلی آن با PHP توسعه داده شده است. تنظیمات سئو، انتخاب قالب، مدیریت ساده محصولات و محتوا، نمایش ریسپانسیو و سرعت بالا از مهمترین ویژگی های آن است.
وردپرس
ایده آل برای: مشاغل کوچک و فریلنسرها
قیمت: بین 2 تا 50 میلیون تومان بسته به امکانات و قابلیت ها
چرا از وردپرس استفاده کنید: وردپرس یک پلت فرم متن باز است که میلیون ها سایت را پشتیبانی میکند. شما می توانید به راحتی و به سرعت یک سایت وردپرس را با استفاده از ویرایشگر بسازید و سپس آن را با هر یک از هزاران افزونه و تم موجود در دایرکتوری رسمی وردپرس یا سایر سایت های معتبر فروش قالب و افزونه سفارشی کنید. وجود انواع فرم ها، چت آنلاین، انواع مختلف تم و پلاگین در وردپرس می تواند تجربه منحصربهفردی را برای برند شما ایجاد کند. از دیگر ویژگی های وردپرس می توان به زیاد بودن نیروی متخصص و طراح آن اشاره نمود.
جوملا
ایده آل برای: مشاغل کوچک و فریلنسرها
قیمت: بین 2 تا 20 میلیون تومان بسته به امکانات و قابلیت ها
چرا از جوملا استفاده می کنیم: صاحبان سایت هایی که به دنبال قابلیت های بیشتری هستند که مستقیماً در پلتفرم وجود داشته باشد، می توانند بجای وردپرس از جوملا استفاده کنند. جوملا مانند وردپرس یک CMS منبع باز است. چیزی که جوملا را متمایز می کند پشتیبانی چند زبانه داخلی و گزینه های مدیریت کاربر و محتوا پیشرفته است که آن را برای عضویت، انجمن و سایت های شبکه های اجتماعی ایده آل می کند. نیروی متخصص جوملا نسبت به وردپرس کمتر است و سئو ضعیف تری دارد.
دروپال
ایده آل برای: شرکت ها و سازمان های دولتی
قیمت: بین 10 تا 50 میلیون تومان تخمین زده می شود
چرا از دروپال استفاده کنید: دروپال یک CMS بسیار انعطاف پذیر است که مورد علاقه شرکت های بزرگ و سازمان های دولتی مانند ناسا است. برای استفاده کامل از قدرت این پلتفرم به تجربه توسعه وب نیاز دارید. علاوه بر ویژگیهای خارج از سیستم آن، میتوانید از میان ۴۷۰۰۰ ماژول موجود در فهرست و هزاران موضوع رایگان در مخزن تم آن، سایتی پیچیده بسازید که حجم زیادی از داده و ترافیک سنگین را مدیریت میکند. در طراحی و توسعه وبسایت با دروپال، شما از مبانی متنباز و استانداردهای وب مانند HTML، CSS، PHP و MySQL بهره میبرید. این امر به شما اجازه میدهد که در طراحی و ساختار وبسایتتان کاملاً اختیار داشته باشید و آن را با توجه به نیازهای خاص خود شخصیسازی کنید. تعداد متخصص دروپال بسیار کمتر از وردپرس و جوملا است.
مجنتو
ایده آل برای: مشاغل تجارت الکترونیک
قیمت: 20 میلیون تومان به بالا تخمین زده شده است
چرا از Magento استفاده کنید: مجنتو یک سیستم متن باز است که بسیار انعطاف پذیر و امن است، اما یادگیری و استفاده از تمام قابلیت ها و برنامه های افزودنی داخلی آن دشوار است. با Magento، میتوانید چندین فروشگاه را مدیریت کنید، از چندین ارائهدهنده حملونقل در سراسر جهان استفاده کنید، و در کشورها، زبانها و ارزهای مختلف معامله کنید، همه این ویژگی ها در یک داشبورد. بنابراین، اگر زمان و منابع لازم برای سرمایهگذاری در راهاندازی و نگهداری را داشته باشید، میتوانید یک فروشگاه آنلاین با موجودی محصول عظیم و دسترسی جهانی ایجاد کنید.
چرا از CMS استفاده کنیم؟
ما در بالا به برخی از مزایای استفاده از CMS اشاره کردهایم، اما بیایید به چند موضوع خاص که میتواند بر فرآیند راهاندازی، افزایش بهرهوری تیم و بهتر دیده شدن در اینترنت تأثیر بگذارد نگاهی بیندازیم.
1- بدون نیاز به دانش کدنویسی
سیستمهای CMS، امکان ساختن وبسایتهای بدون کدنویسی را برای کاربران عادی فراهم میکنند و نیاز مدیران کسب و کار را از داشتن دانش برنامه نویسی بی نیاز می کنند، این موضوع باعث می شود که کاربرانی که دانش فنی و زمان محدودی دارند بتوانند یک وب سایت قدرتمند برای کسب و کار خود بسازند.
شما می توانید محتوا را به سادگی ایجاد و مدیریت کنید، طراحی سایت خود را سفارشی کنید، و برنامه های افزودنی (پلاگین ها) را برای افزودن قابلیت به سایت خود نصب کنید، همه اینها بدون کدنویسی امکان پذیر است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که اکثر پلتفرم ها به شما این امکان را می دهند کدهای سفارشی را برای کنترل دقیق تر و افزودن قابلیت های خاص روی سایت خود اضافه کنید.
2- همکاری آسان
چندین کاربر ادمین می توانند به طور همزمان به یک CMS دسترسی داشته باشند و بر روی آن کار کنند. مدیران نویسنده محتوا ، کارشناسان فروش و پشتیبانی هر کدام دسترسی به بخش های خود را خواهند داشت که باعث بهبود گردش کار و افزایش بهره وری در تیم شما خواهد شد.
3- نقش ها و مجوزهای کاربر
یک CMS به شما امکان می دهد به لطف نقش ها و مجوزهای کاربران داخلی (با قابل تنظیم موارد دسترسی) به کارآمدترین و ایمن ترین شکل ممکن با شما همکاری کنند. این بدان معناست که نویسندگان محتوا میتوانند تمام مجوزهایی را که برای نوشتن، انتشار و مدیریت محتوا نیاز دارند، داشته باشند اما نمیتوانند افزونهها را حذف کنند یا عملکرد سایت را تغییر دهند.
4- ویژگی ها و برنامه های افزودنی SEO
پلتفرم های CMS ویژگی های داخلی و همچنین افزونه هایی را برای کمک به شما در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ارائه می دهند. با استفاده از این ابزارها می توانید: عناوین صفحات و توضیحات متا را سفارشی کنید، ساختارهای URL مناسب سئو را انتخاب کنید، نقشه سایت XML ایجاد کنید، متن جایگزین تصویر را اضافه کنید، کدهای ریدایرکت (تغییر مسیر) ایجاد کنید، زمان بارگذاری صفحه را بهینه کنید و ... . اجرای این موارد بهترین شیوه برای رتبه بندی در گوگل و سایر موتورهای جستجو می باشد.
5- قالب های از پیش طراحی شده
اکثر پلتفرم های CMS دارای مجموعه ای از قالب های از پیش طراحی شده هستند که می توانید از آنها برای سفارشی سازی، ظاهر سایت خود استفاده کنید. ویژگی و ظاهر قالب ها می توانند بر رفتار سایت شما تأثیر بگذارند. برای مثال، با انتخاب یک قالب ریسپانسیو، مطمئن خواهید بود که سایت شما در هر دستگاهی خوب نشان داده می شود، بدون اینکه نیازی به نوشتن یک سری کد داشته باشید. قالبها نه تنها در زمان طراحی شما قبل از راهاندازی سایت صرفهجویی میکنند، بلکه میتوانند طراحی مجدد وبسایت را بسیار سریعتر و سادهتر کنند.
6- به روز رسانی ساده
همانطور که در بالا توضیح داده شد، یک CMS به شما این امکان را می دهد تا بتوانید تغییرات را در سایت خود سریعتر و آسان تر انجام دهید. بهجای استخدام یک طراح سایت یا تلاش برای ویرایش کد، میتوانید به داشبورد CMS خود بروید تا محتوای وبسایت خود را بهروزرسانی و ویرایش کنید.
7- قابلیت وبلاگ نویسی
وبلاگ نویسی طیف وسیعی از مزایا را برای مشاغل ارائه می دهد. وبلاگ ها می تواند به جذب ترافیک کاربران، تبدیل ترافیک به سرنخ، ایجاد قدرت در یک صنعت خاص، ایجاد بک لینک و دستیابی به نتایج بلند مدت دیگر کمک کند. اما ساختن یک وبلاگ از ابتدا، حتی برای توسعه دهندگان با تجربه نیز دشوار است. مزیت اصلی استفاده از CMS این است که اکثر آنها وبلاگ نویسی (یا برنامه های افزودنی) را ارائه می دهند، بنابراین شروع به ایجاد و انتشار محتوای وبلاگ و بهره مندی از مزایای آن آسان است.
8- زمان بندی محتوا
با یک CMS، زمانبندی انتشار محتوا به آسانی کلیک کردن روی یک دکمه است. بیشتر پلتفرمها به شما اجازه میدهند تا محتوای پستهای وبلاگ را برنامهریزی کنید.
9- دسترسی آسان در هر زمان و مکان
با یک پلتفرم CMS، می توانید تقریباً با هر دستگاهی که اتصال به اینترنت دارد به سایت خود دسترسی داشته باشید و آن را ویرایش کنید. بعلاوه، اکثر سیستمهای CMS دارای یک داشبورد یا کنترل پنل هستند که میتوانید به محتوا، موضوع، افزونهها، تنظیمات و موارد دیگر سایت خود دسترسی داشته باشید، همه در یک مکان.
مزایای سیستم مدیریت محتوا
یکی از مزایای مهم CMS ماهیت مشارکتی آن است. چندین ویراستار می توانند محتوایی را که باید منتشر شود، برنامه ریزی یا مدیریت کنند. از آنجایی که رابط کاربری معمولاً مبتنی بر مرورگر است، یک CMS را میتوان از هر نقطهای برای هر تعداد کاربر در دسترس قرار داد.
دومین مزیت اصلی CMS این است که به افراد غیر فنی که زبان های برنامه نویسی نمی دانند اجازه می دهد تا به راحتی محتوای خود را ایجاد و مدیریت کنند. وجود ویرایشگرهای ساده به کاربران اجازه می دهد بدون نیاز به دانستن هیچگونه دانش از HTML یا CSS (زبان های برنامه نویسی) متن را وارد کرده و تصاویر را آپلود کنند. هنگامی که یک شرکت از CMS برای انتشار صفحات وب خود استفاده می کند، اتکای خود را به توسعه دهندگان فرانت اند برای ایجاد تغییرات در وب سایت کاهش می دهد و انتشار صفحات وب جدید را سریعتر و آسان تر می کند و تجربه دیجیتالی را برای کاربران و بازدیدکنندگان بهبود می بخشد.
تفاوت بین وب سایت و CMS چیست؟
وب سایت، مجموعه ای از صفحات وب است که می توانید آنها را از طریق مرورگر وب، مشاهده کنید و CMS نرم افزاری است که وب سایت روی آن اجرا می شود.
ویکیپدیا سایت را اینگونه تعریف می کند: «وبسایت مجموعهای از صفحات وب و محتوای مرتبط است که با یک نام دامنه مشترک شناسایی شده و حداقل در یک وب سرور منتشر میشود.»
در مقابل، CMS یا سیستم مدیریت محتوا، نرم افزاری است که به شما امکان ذخیره، مدیریت و انتشار صفحات وب را می دهد. اکثر وب سایت ها از یک سیستم مدیریت محتوا بنا به انتخاب خود استفاده می کنند، اما افراد می توانند بدون CMS، مستقیماً با زبان برنامه نویسی مانند HTML و CSS یک سایت بنویسند. با این حال، اغلب، استفاده از CMS برای مدیریت محتوا برای ویرایشگر به جای ساختن یک وب سایت از روی کد، آسان تر است.
چه مواردی را باید در انتخاب CMS در نظر بگیریم
قبل از انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا، در مورد کاری که میخواهید با آن انجام بدهید و امکاناتی که مد نظر دارید باید فکر کنید. شما باید با تهیه فهرستی از اهدافی که میخواهید به آنها برسید و همچنین هر نیاز خاصی که ممکن است داشته باشید، شروع کنید. این به شما کمک می کند تا سیستم مدیریت محتوای مناسب را انتخاب کنید، سیستمی که از نیازهای کسب و کار شما پشتیبانی می کند، نه بدنبال سیستم های معروف و پیشنهاد دیگران باشید. ویژگی مشترک تمام CMSها جذب خوانندگان بیشتر در وبلاگ، افزایش خرید در یک فروشگاه یا بهینه سازی محتوای شما برای موتورهای جستجو (SEO) است.
CMS ها در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارند که هر کدام مجموعه ای از ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. برخی از آنها برای وبلاگ نویسان ایده آل هستند، برخی برای سایت های تجارت الکترونیک با ویژگی هایی برای مدیریت محصولات و عملکرد فروشگاه آنلاین طراحی شوند. مشخصات بر اساس اندازه، نیازها و منابع شرکت شما متفاوت خواهد بود.
در اینجا چند سؤال وجود دارد که باید هنگام انتخاب بهترین CMS برای شرایط خود در نظر بگیرید:
بودجه شما چقدر است؟
اگر منابع بینهایتی برای خرج کردن دارید، سیستمهای مدیریت محتوای بسیار پیچیدهای وجود دارند که ویژگیهایی برای آسانتر کردن کار مدیران سیستم و تولیدکنندگان محتوا طراحی شدهاند. با این حال، با بودجه محدود، انتخاب های شما محدودتر خواهد بود. سیستم مدیریت محتوای وب شما به هاست نیاز دارد، بنابراین خوب است که هزینه های دامنه و میزبانی وب را در هنگام تصمیم گیری در نظر بگیرید.
هزینه های راه اندازی یک CMS عبارتند از:
✔️ هاست (فضایی که سیستم مدیریت محتوا در اینترنت بر روی آن قرار دارد)
✔️ هزینه ثبت دامنه (دامنه با پسوند ir , com , net و ...)
✔️ هزینه خود سیستم مدیریت محتوا (نرم افزاری است که تمام محتوا را ذخیره و مدیریت می کند)
✔️ هر گونه کار توسعه مورد نیاز مانند نصب، افزودن پلاگین ، خرید قالب و SSL
✔️ هزینه های نگهداری مانند استفاده از فایروال و بروزرسانی CMS
چه فناوری ها و نرم افزارهایی را می توان به CMS متصل کرد؟
اگر شرکت شما قبلاً از یک برنامه CRM یا تجزیه و تحلیل وب مانند Google Analytics استفاده می کند، باید یک CMS را در نظر بگیرید که با نرم افزارهای بازاریابی آنلاین موجود ادغام می شود. اگر توسعه دهندگان داخلی دارید، ممکن است به یک API و مستندات قوی نیز نیاز باشد.
اکثر شرکت ها چندین نرم افزار بازاریابی دارند و می توانید از طریق یک پلاگین CMS در سیستم خود از آنها استفاده کنید. علاوه بر نرم افزارهای بازاریابی، نرم افزارهای حسابداری مالی و انبار نیز برای اتصال به سایت های فروشگاهی مورد نیاز است که باید در هنگام انتخاب CMS به آنها نیز توجه داشته باشید. اکثر این نرم افزارهای از طریق پلاگین ها و API ها به CMS متصل می شوند.
سئو در سیستم مدیریت محتوا
در بیشتر موارد، بازدیدکنندگان از طریق موتورهای جستجوی ارگانیک مانند گوگل به وب سایت شما وارد می شوند. اگر موارد سئو برای شما مهم است باید یک سیستم مدیریت محتوا را انتخاب کنید که فرایندهای بهینه سازی مانند برچسبهای عنوان، آدرسهای اینترنتی، تگهای alt روی تصاویر، و ساختار پیوند داخلی صحیح را مدیریت کند. معمولا نرمافزارهای CMS متن باز مانند وردپرس در ابتدای نصب فاقد این ویژگیها هستند و اغلب برای این موضوع افزونههای رایگان یا پولی دارند تا به مدیریت سازگاری موتورهای جستجو کمک کنند.
نویسنده: علیرضا نوفرستی | متخصص دیجیتال مارکتینگ شرکت پیشگامان دامنه فناوری
ثبت نظر