اگر درباره اینکه چگونه یک اپلیکیشن برای کسب و کار خود بسازید، گیر کردهاید، باید با تعریف مفهوم اپلیکیشن برای خود، مخاطبان هدف و ویژگیها شروع کنید، سپس به ایجاد یک wireframe و رابط کاربری، تست و آپلود در فروشگاه های اپلیکیشن مانند کافه بازار و گوگل پلی ادامه دهید. با ما در این مقاله همراه شوید و با نکات مهم در زمینه ساخت اپلیکیشن آشنا شوید.
راهنمای 10 مرحله ای ساخت اپلیکیشن حرفه ای
اگر درباره اینکه چگونه یک اپلیکیشن برای کسب و کار خود بسازید، گیر کردهاید، باید با تعریف مفهوم اپلیکیشن برای خود، مخاطبان هدف و ویژگیها شروع کنید، سپس به ایجاد یک wireframe و رابط کاربری، تست و آپلود در فروشگاه های اپلیکیشن مانند کافه بازار و گوگل پلی ادامه دهید. با ما در این مقاله همراه شوید و با نکات مهم در زمینه ساخت اپلیکیشن آشنا شوید.
چگونه یک اپلیکیشن را در 10 مرحله توسعه دهیم
1- ایجاد یک مفهوم یا ایده
2- تعیین کسب درآمد
3- تصمیم گیری در مورد نوع ویژگی های اپ
4- ایجاد وایرفریم اولیه
5- طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری
6- ساخت برنامه
7- تست ویژگی و قابلیت ها
8- ارسال برنامه به فروشگاه های برنامه
9- بازاریابی مخاطبان خاص
10- به بازخورد گوش دهید
مراحل توسعه یک اپلیکیشن کاربردی، حرفه ای، غنی از محتوا و پاسخگوی نیازهای مخاطبان هدف را گفتیم، حال به توضیح هر مورد می پردازیم:
1- ایجاد یک مفهوم
اولین قدم در توسعه یک اپلیکیشن، تعیین مفهوم و اهداف کلی آن است. از خود بپرسید که به چه اهدافی میخواهید برسید و اپلیکیشن موبایل چگونه به شما در دستیابی به آنها کمک میکند. این کار چشماندازی کامل برای پروژه ایجاد میکند و قابلیتها و طراحی مورد نیاز برای رسیدن به اهداف تجاری شما را مشخص میکند.
مفهوم اپلیکیشنی که ایجاد میکنید باید با نیازها و خواستههای مخاطبان هدف شما همسو باشد، بنابراین مطمئن شوید که پرسونای خریدار خود را به خوبی مشخص کرده و میشناسید.
همچنین باید نمونه پروژه ها و بازار اپلیکیشنهای ساخته شده توسط رقبا را مطالعه و بررسی کرده، نکات قوت و ضعف آنها را مشخص کنید. چنین تحقیقاتی میتواند بینش خاصی در مورد انتظارات مخاطبان هدف شما و مواردی که باید بر آنها تمرکز کنید ارائه دهد.
به طور خلاصه، اپلیکیشن شما باید راه حل مناسبی برای یک مشکل موجود در بازار ارائه دهد. اگر در حال ساخت اپلیکیشنی برای سازمان و کسب و کار خود هستید، به این فکر کنید که چگونه به اهداف شرکت شما کمک میکند. دقت و بررسی در این مورد، ایجاد نقشه راه برای اپلیکیشن آینده را آسانتر میکند.
2- تعیین نحوه کسب درآمد
این موضوع ممکن است مرحله بعدی به نظر برسد، اما در واقع باید از همان ابتدا در مورد نحوه کسب درآمد اپلیکیشن موبایل خود فکر کنید، زیرا این امر بر روی طراحی رابط کاربری تأثیر خواهد گذاشت. رایج ترین روش های کسب درآمد عبارتند از:
- خریدهای درون برنامهای و ارتقاء اشتراک
- اپلیکیشن تجارت الکترونیک (فروشگاهی)
- پرداخت برای دانلود
- تبلیغات درون برنامهای
3- تصمیم گیری در مورد نوع ویژگی ها
بسیاری از کسب و کارها معمولا در ابتدا مرتکب اشتباه بزرگی می شوند و سعی می کنند در ابتدا ویژگی های زیادی را در اپلیکیشن موبایل خود قرار دهند. بهترین گزینه این است که ویژگیهای مورد نظر را به ویژگیهای مطلوب و ویژگیهای ضروری تقسیم کنیم. در نسخه اول فقط ویژگی های ضروری پلیکیشن را در آن قرار دهیم. این نکته را توجه کنید که بازخورد کاربران به شما اطلاع میدهد که مشتریان به دنبال چه ویژگیهای دیگری هستند تا در نسخه های بعدی آنها را اضافه کنید.
فهرستی از ویژگیهای احتمالی تهیه کنید که اپلیکیشن شما را از رقبا متمایز کند. برخی از ویژگیهای عملکردی ضروری عبارتند از سادگی رابط کاربری، بارگذاری سریع و وضوح تصویر بالا. همه اینها ویژگیهای ضروری برای ارائه یک تجربه کاربری مثبت هستند.
ویژگی دیگری که باید در نظر گرفت، سازگاری با چندین پلتفرم است که در هر دو سیستم عامل اصلی (اندروید و iOS) در دسترس است. گنجاندن یک ویژگی جستجو راه دیگری برای درگیر کردن کاربران، صرف نظر از نوع اپلیکیشن است. داشتن حالت جستجو برای اپلیکیشنهای مبتنی بر بازی چندان مفید نیست، اما اجازه دادن به کاربران برای جستجوی اپلیکیشن، گزینه خوبی برای تجارت الکترونیک و رسانههای اجتماعی است.
4- ایجاد وایرفریم اولیه
پس از اینکه هدف برنامه و ویژگی های مورد نظر خود را مشخص کردید، یک طراح تجربه کاربری UX با کمک سایر متخصصان مانند استراتژیست دیجیتال یا معمار اطلاعات، یک وایرفریم ایجاد می کند و چیدمان ناوبری کاربر را مشخص می کند.
یک ماکت یک پیش نویس کامل از ظاهر برنامه و نحوه نمایش عملکردها و ویژگی ها است. یک ماکت اغلب شامل رنگها، فونتها، عکسها، چیدمان اولیه و سایر عناصر بصری میشود. یک ماکت یا وایرفریم باید به تیم توسعه ایده ای از نحوه ظاهر و عملکرد برنامه بدهد.
ایجاد یک ماکت یا وایرفریم به شما امکان می دهد:
- ظاهر برنامه را تغییر دهید.
- برنامه را قبل از شروع کدنویسی تیم توسعه به ذینفعان نشان دهید.
- انتظارات تیم توسعه را پیاده سازی کنید.
ماکت ها می توانند به ارزیابی دسترسی و ثبات بصری طراحی کمک کنند و به طراحان اجازه دهند ظاهر طراحی را از نظر ظاهری و همچنین عملکرد بهبود بخشند. در شرکت طراحی اپلیکیشن پیشگامان دامنه فناوری، طرح ها در ابتدا بصورت وایرفریم ایجاد، تغییرات و ایده ها پیاده سازی شده و پس از تایید به واحد طراحی رابط کاربری ارائه می شود.
5- طراحی رابط کاربری
هنگامی که وایرفریم و نحوه ناوبری مشتری تایید شد، طراح رابط کاربری برنامه را طراحی می کند و گرافیک، رنگ ها، طرح ها و موارد دیگر را برای ایجاد یک تجربه جذاب و نام تجاری اضافه می کند.
رابط کاربری بسیار فراتر از زیبایی شناسی و برندسازی است، رابط کاربری همه چیز در مورد کاربر نهایی و عادات آنها هنگام استفاده از برنامه است، بنابراین در طراحی رابط کاربری، دکمه ها، منوی اصلی، اندازه فونت، چیدمان محتوا و غیره همه باید با در نظر گرفتن رفتار کاربر در درون برنامه تعیین شوند.
رابط کاربری برنامه باید:
- طراحی زیبا و چشم نواز
- بارگذاری سریع
- درک آسان
- کاربری ساده
- قابل دسترس
باید ، طراحی حرفه ای رابط کاربری باید به گونه ای باشد که کاربر تمام ویژگی های لازم را بدون ضربه زدن بیش از حد دریافت نماید.
6- ساخت برنامه
پس از طراحی رابط کاربری برنامه تلفن همراه، کارهای سنگین شروع می شود به این معنی که توسعه دهندگان برنامه شروع به کدنویسی پلتفرم می کنند. آنها باید این کار را در یک محیط برنامه نویسی انجام دهند تا بتوان آن را در کل فرآیند توسعه پیاده سازی و آزمایش کنند.
هنگام ساخت یک برنامه، توصیه می شود فایل های کاری خود را با استفاده از یک ابزار مدیریت نگه دارید که نه تنها به ایجاد یک محیط کاری امن کمک می کند، بلکه به دیگر برنامه نویس ها اجازه می دهد در صورت نیاز از راه دور به فایل ها دسترسی داشته باشند.
در امنیت یک برنامه، بک اند و فرانت اند بسیار مهم است، امنیت برنامه را با فعال کردن کد منبع امن، انجام تست نفوذ و انجام اعتبار سنجی ورودی آزمایش کنید. همچنین اقدامات تکمیلی مانند تأیید اجرای لایههای امنیتی HTTPS و SSL/TLS توصیه میشود.
7- تست ویژگی و قابلیت ها
همانطور که قبلاً ذکر کردیم، هر برنامه تلفن همراهی باید ده ها بار در طول فرایند توسعه، آزمایش شود. در واقع، یک متخصص تضمین کیفیت اختصاصی باید آزمایشهای QA کاملی را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که هر ویژگی به درستی کار میکند. اگر آنها در محیط تست باگی پیدا کنند، توسعه دهندگان می توانند قبل از انتشار برنامه آن را برطرف کنند و اطمینان حاصل کنند که کاربران متوجه آن نمی شوند.
جنبه هایی از یک برنامه که باید به طور دقیق آزمایش شوند عبارتند از:
عملکرد frontend و backend: برنامه از نظر ظاهری و احساسی در frontend، بخش رو به کاربر برنامه چگونه است؟ آیا بک اند به درستی عمل می کند؟
سازگاری دستگاه: اگر یک برنامه برای هر دو سیستم عامل iOS و Android ساخته شده باشد، باید به طور کامل روی هر دو سیستم عامل، یعنی دستگاههایی که از آنها استفاده میکنند، آزمایش شود. این همچنین شامل نسخههای مختلف این سیستمها میشود. به همین ترتیب، توصیه میشود برنامه را روی اندازههای مختلف صفحه/گوشی هوشمند تست کنید.
ادغام برنامه با سایر ابزارها: به عنوان مثال، اگر برنامه از کاربران میخواهد از دوربین خود استفاده کنند، آیا این ویژگی به طور یکپارچه و صحیح کار میکند؟
نصب: برنامه چگونه از فروشگاه برنامه دانلود می شود، نصب چگونه انجام می شود؟ آیا حجم برنامه زیاد است، آیا می توان آن را کاهش داد؟
8- ارسال برنامه به فروشگاه های برنامه
پس از تکمیل نسخه اول برنامه شما، یک شرکت توسعه برنامه، آن را در فروشگاههای برنامههای مربوطه راهاندازی میکند تا کاربران بتوانند شروع به دانلود و استفاده از برنامه کنند. محبوبترین فروشگاهها Apple App Store و Google Play Store هستند. (مایکت و بازار هم در ایران طرفدار دارد)
فروشگاههای برنامه مختلف، دارای مقررات متفاوتی هستند که شما باید از آنها آگاه باشید، مطمئن شوید که قبل از ارسال برنامه به فروشگاه، تمام الزامات آنها را بررسی کنید تا رد نشود.
برنامه شما ممکن است به طور خاص برای Apple App Store یا Google Play Store توسعه یافته باشد (برنامه های نیتیو)، اما برنامههای cross-platform قابلیت ها و ویژگی های بهتری را به شما ارائه می دهد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع روش های ساخت اپلیکیشن، پیشنهاد می کنم مقاله " همه چیز در مورد ساخت اپلیکیشن و کاربردهای اپلیکیشن " را مطالعه نمایید.
9- بازاریابی به مخاطبان خاص
آیا می دانستید که فروشگاه های برنامه به شرکت ها اجازه می دهند تا عکس ها، فیلم ها و محتوایی را وارد کنند که به هدف قرار دادن مخاطبان مناسب کمک می کند؟ شرکتهای معتبر طراحی و توسعه برنامه به کسبوکارها کمک میکنند تا برنامه خود را به طور مؤثر در فروشگاههای برنامه و سایر پلتفرمها مانند وبسایت یا کانالهای رسانههای اجتماعی خود بازاریابی کنند.
این امر بسیار ضروری است زیرا 61% از کاربران برنامه جدید را نصب نمی کنند. بازاریابی و تبلیغات دانلودها را افزایش می دهد و این به معنای درآمد بیشتر برای شما و همچنین دیده شدن بیشتر در فروشگاه های برنامه است.
برای تبلیغ برنامه خود به بهترین نحو، از صفحه فهرست فروشگاه برنامه خود استفاده کنید:
- توضیحی دقیق، مستقیم و جذاب از عملکردهای برنامه بنویسد
- ارزشهای پیشنهادی منحصربهفرد و متمایز را برای کاربران به وضوح مشخص کنید
- عکسهای درون برنامهای، ویدیوها و اسکرینشاتهایی که جذابترین ویژگیهای برنامه را نشان میدهند را نمایش دهید (همراه با برخی متنهای مبتنی بر مزایا).
علاوه بر این، ممکن است بخواهید یک صفحه فرود یا یک مینی سایت برای برنامه خود ایجاد کنید که همه این اطلاعات را بتوان در آن گنجاند، به همراه پیوندهایی به فروشگاه های برنامه ای که می توانند در آن دانلود شوند.
10- به بازخورد گوش دهید
یک قاعده مهم که باید به خاطر بسپارید این است که توسعه برنامه هرگز تمام نمی شود. کاربران بازخورد هدفمند ارائه خواهند کرد، مشتریان نظرات خود را در فروشگاههای برنامه خواهند گذاشت، باگها رخ خواهند داد و سازمانها گاهی اوقات میخواهند ویژگیهای جدیدی را اضافه کنند. همه این موارد به این معنی است که باید نسخه جدیدی از برنامه، چه یک رفع کوچک یا یک بهروزرسانی بزرگ را برای کاربران موجود و فروشگاههای برنامه توسعه و منتشر شود.
به مخاطبان خود و بازخورد آنها در مورد برنامه خود در مکان هایی که حضور دارند گوش دهید، بخش نظرات در صفحه برنامه شما در فروشگاه برنامه، انجمن ها، رسانه های اجتماعی و سایر پلتفرم های بالقوه بررسی آنلاین.
اولین قانون مدیریت برند میگوید که باید به هرگونه بازخورد منفی به موقع و حرفه ای پاسخ دهید و به کاربران اطمینان دهید که شکایت آنها در بروز رسانی بعدی برنامه رسیدگی خواهد شد.
سوالات متداول در زمینه ساخت اپلیکیشن
ساخت یک اپلیکیشن چقدر هزینه دارد؟
به طور کلی، تعیین دقیق هزینه ساخت یک برنامه دشوار است. قیمت گذاری به شدت تحت تأثیر جدول زمانی تحویل، تعداد ویژگی ها و عملکردهایی که ممکن است نیاز داشته باشید، اقداماتی که کاربران مجاز به انجام آن در برنامه تلفن همراه هستند و مدت زمان پشتیبانی قرار می گیرد. هزینه ساخت اپلیکیشن در کمترین حالت 20 میلیون تومان و برای اپلیکیشن های پیشرفته مانند سوپر اپلیکیشن تا چندین میلیارد تومان هزینه دارد.
ساخت یک اپلیکیشن چقدر طول می کشد؟
با توجه به هزینه توسعه برنامه تلفن همراه، تعیین جدول زمانی نیز دشوار است. این به این دلیل است که این امر به شدت به نیازهای شخصی سازی شده یک کسب و کار بستگی دارد. پروژههای توسعه اپلیکیشن حداقل 2 تا 12 ماه طول میکشد، و کسبوکارهایی که روی توسعه یک برنامه تلفن همراه سرمایهگذاری میکنند، باید به طور متوسط همین مقدار زمان را اختصاص دهند.
تفاوت برنامه های اندروید و iOS چیست؟
اگرچه اکثر شرکتهای توسعه برنامههای موبایل در ایجاد برنامههای کاربردی برای دستگاههای Apple و Android تبحر دارند، اما فرآیندهای توسعه آنها متفاوت است. به نفع همه سازمانهاست که بدانند چگونه برای هر دو سیستم عامل iOS و Android یک برنامه توسعه دهند تا بتوانند بهترین شریک توسعه را انتخاب کنند و یک محصول موفق را برای عموم منتشر کنند.
برنامههای کاربردی موبایل اپل دارای چند ویژگی قابل توجه هستند. این ویژگی ها شامل انیمیشنهای تیزتر و بهتر، فرآیند تست QA سریعتر، که منجر به انتشار سریعتر به بازار می شود و سیستم عامل امن تر. برنامههای کاربردی موبایل Android در بسیاری از زمینهها از جمله تجربه کاربری قوی، هزینه توسعه پایین تر از iOS، هزینه های پایین فروشگاه Google Play بهتر هستند.
اگر شرکت و یا کسب و کار شما به دنبال توسعه و بازاریابی یک برنامه تلفن همراه است، ما می توانیم خدمات مورد نیاز شما را ارائه دهیم. درباره پروژه خود به ما بگویید، مشاوران ما طرح و ایده شما را بررسی کرده و بهترین پیشنهاد را به شما ارائه خواهند نمود.
ثبت نظر