تجارت الکترونیک و به ویژه مارکتپلیس یکی از صنایعی است که به سرعت در حال رشد و تغییر است. اما مارکتپلیس ها در سال 2024 چگونه تغییر خواهند کرد؟ برای شما مطالب مهمی داریم!!!
10 روند برتر تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲4
در حال حاضر، خودروهای برقی در خیابانها دیده میشوند و رباتهای انساننما به عنوان ساکنین رسمی کشورها شناخته میشوند، روندهای مارکت پلیس تجارت الکترونیک به سرعت در حال تغییر است.
فناوری های جدید توسعه تجارت الکترونیک به سرعت در حال تکامل هستند، به طوری که تصورش برایمان سخت خواهد بود که این صنعت در 10 سال آینده به چه صورت خواهد بود. با این حال، ما میتوانیم پیشبینیهای خوبی را برای سال آینده ارائه دهیم.
ما در این صنعت تحقیق نموده و آخرین ترندهای توسعه وب را تحلیل کردهایم تا این مقاله را بهترین شکل ممکن ارائه دهیم. پس بیایید نگاهی نزدیکتر به ترندهای مارکت پلیس در سال ۲۰۲۳ بیندازیم.
ترندهای توسعه مارکت پلیس. چه چیزهای را باید بدانید؟
دوران هیجانانگیز اقتصاد اشتراکی و مارکت پلیسها چندسال پیش شروع شده و در حال حاضر، ۵۴٪ از تمام خریدها آنلاین انجام می شود که نصف آنها از طریق مارکت پلیسها صورت می پذیرد. مشتریان نه تنها محصولات را آنلاین خریداری میکنند، بلکه در حال حاضر اکثر خدمات نیز بصورت آنلاین ارائه می شود.
به Airbnb،Uber ، Blablacar، اسنپ، دیجی کالا ، دیوار و باسلام فکر کنید که باعث انقلابی در صنعت مارکت پلیسها شدهاند و به هر کسی امکان به اشتراک گذاری کالاها و کسب درآمد را میدهند، برای مثال وقتی میخواهید یک کیبورد کامپیوتر جدید خریداری کنید، اولین نامی که به ذهنتان میرسد ممکن است دیجی کالا باشد!
اما یک گیتار دست دوم چطور؟ قطعا دیوار
یک قالی دستباف زیبا؟ باسلام
همانطور که میبینید، بیشتر این دستهبندیها رهبران بزرگی در بازار آنلاین دارند، اما آیا این بدان معناست که ایده مارکت پلیس شما هیچ شانسی برای ورود به بازار ندارد؟ قطعاً خیر! شما فقط باید کمی بیشتر تلاش کنید، چیزی منحصر به فرد ارائه دهید و مشتری را به خود جذب کنید! ترندهای مارکت پلیس آنلاینی که در ادامه درباره آنها بحث میکنیم، به شما کمک خواهند کرد تا یک شروع مناسب داشته باشید!
مطالعه بیشتر: راهنمای صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس
تجارت صوتی و ادغام با اسپیکر های هوشمند
۵۰ میلیون آمریکایی در خانههای خود از اسپیکرهای هوشمند با قابلیت کنترل صوتی استفاده میکنند مانند الکسا آمازون و گوگل هوم. دستگاههای جدیدی مانند اینها معمولاً برای سرگرمی، آموزش و خرید آنلاین استفاده میشوند. بازاریابی صوتی در آینده نزدیک به سرعت رشد خواهد کرد و به عنوان یکی از ترندهای مارکت پلیس آنلاین در سال ۲۰۲۳ محسوب میشود.
هرچه سریعتر جستجوی صوتی را به مارکت پلیس آنلاین خود اضافه کنید. رقابت در بین برنامههای صوتی در حال حاضر نسبتاً کم است. این را به عنوان فرصتی برای برنده شدن در بخش مهمی از یک مارکت پلیس با کمترین تلاش در نظر بگیرید!
چت باتهای مجهز به هوش مصنوعی
چت باتها برای پروژههای مارکت پلیس یک نوآوری محسوب نمیشوند. با این حال، معمولاً به دلیل معماری ضعیف آنها، به مشتریان نمیتوانند کمک زیادی بکنند. اغلب پرسشهای مشتریان به اشتباه درک میشوند و در نتیجه مشتری از خرید خود منصرف میشود.
اما چت باتهای مجهز به هوش مصنوعی داستان دیگری دارند. آنها به دلیل الگوریتمهای قدرتمند هوش مصنوعی، یک چت بات میتواند پرسشها را همانند مغز انسان پردازش کند، آنها را تحلیل کند و با هر پرسش و پاسخ، چیز جدیدی یاد بگیرد.
در نتیجه، آنها به طور مداوم در حال بهتر و مفیدتر پیش می روند.
پیشبینی میشود که ۸۵ درصد تراکنشهای آنلاین در سال ۲۰۲3 بدون کمک انسان انجام میشوند. چت باتهای هوش مصنوعی این کار را به دست خواهند گرفت. هرچه زودتر با یک چت بات در مارکت پلیس خود کار کنید، چت باتها با گذر زمان هوشمندتر خواهد شد و در کمک به مشتریان شما در پروژههای تجارت الکترونیک موثر خواهد بود.
مطالعه بیشتر: ایده های هوش مصنوعی برای استارتاپ ها و فرصت های تجاری
واقعیت افزوده و واقعیت مجازی
یکی از دلایل اصلی این امر این است که بسیاری از افراد هنوز به خرید آنلاین اعتماد ندارند، زیرا قبل از خرید نمیتوانند کالا یا خدمات را لمس، بو و یا امتحان کنند. اما با استفاده از واقعیت افزوده و مجازی این مشکل حل میشود.
شرکت IKEA در این حوزه پیشگام بوده و به مشتریان اجازه میدهد که به صورت مجازی مبلمانهای مختلف را در خانه خودشان قرار دهند، در ایران هم شرکت شیر آلات راسان از این تکنولوژی استفاده نموده است.
در برخی شرکتهای دیگر نیز به پتانسیل این فناوری توجه شده و به مشتریان خود این امکان را میدهند که لباس، جواهرات یا لوازم آرایشی را به صورت مجازی امتحان کنند و بهترین تصمیم را بگیرند.
مارکت پلیسهای املاک و مستغلات آنلاین میتوانند تورهای مجازی در ملک فروشنده ارائه دهند تا خریداران بتوانند ملک را بررسی کنند، بدون این که نیاز به مراجعه حضوری داشته باشند، این قابلیت اخیرا در اپلیکیشن دیوار اضافه شده است.
تصور کنید که بین دو مارکت پلیس آنلاین قصد انتخاب دارید: یکی تورهای مجازی را ارائه میدهد و دیگری فقط عکسها را به شما نشان میدهد، شما کدام را مشاهده می کنید؟ جواب بسیار روشن است. شما باید پیش از رقبای خود استفاده از واقعیت افزوده را در نظر بگیرید!
مطالعه بیشتر: واقعیت افزوده چیست و چه نقشی در توسعه کسب و کار دارد
استفاده از وب اپلیکیشن مارکت پلیس آنلاین به جای برنامههای تلفن همراه
باید بر روی وب اپلیکیشنهای مارکت پلیس آنلاین تمرکز کرد، نه اپلیکیشنهای موبایل!
اگر شرکت شما در حد آمازون، Ebay یا IKEA نیست، کاربران احتمالاً برای یک خرید اپلیکیشن شما را دانلود نمیکنند. به جای آن، احتمالاً از دستگاههای تلفن همراه خود به وبسایت شما سر میزنند. بنابراین، ارائه یک تجربه بینظیر برای آنها بسیار مهم است!
تمرکزتان بر این باشید که وب اپلیکیشن تجارت الکترونیک خود را قابل تنظیم و بصورت ریسپانسیو ایجاد کنید. همچنین، در نظر داشته باشید که میتوانید وب اپلیکیشنهای پیشرفته نیز ارائه دهید. این فناوری به شما این امکان را میدهد تجربه کاربری شبیه به نرمافزارهای موبایل را در مرورگرهای موبایل فراهم کنید. شما میتوانید با کمترین منابع، عملکرد بالاتری را به دست آورید.
مطالعه بیشتر: طراحی یک اپلیکیشن تحت وب چقدر هزینه دارد؟
طراحی سازگار با موبایل
از قبل میدانید که توسعه یک اپلیکیشن موبایل در حوزه تجارت الکترونیک در بیشتر موارد اتلاف وقت است. با این حال، شما نباید میلیونها کاربر دستگاههای همراه را نادیده بگیرید. شما میتوانید با طراحی کنشپذیر و خوب برای صفحه اصلی مارکت پلیس خود، به آنها دسترسی پیدا کنید.
ما جامعه مولتی اسکرین هستیم (موبایل، تبلت، لپ تاپ و کامپیوترهای با نمایشگرهایی با سایزهای متنوع)، به این معنی که اغلب در یک زمان از چندین دستگاه از جمله صفحه نمایش تلویزیون هوشمند، لپ تاپ، تبلت، تلفن همراه و ساعت هوشمند استفاده میکنیم، با وجود اینکه فرم و اندازه آنها کاملاً متفاوت است. سایت مارکت پلیس شما باید برای هر یک از این دستگاهها به طور مساوی بهبود یابد. شما هرگز نمیدانید مشتریان از کدام دستگاه برای بازدید از سایت شما استفاده خواهند کرد.
متأسفانه، اگر صفحه اصلی سایت شما نتواند نیازهای مشتری را برآورده کند، فرصتی مجددی برای شما وجود ندارد. علاوه بر این، سایتهای واکنشگرا توسط موتورهای جستجو بهتر رتبهبندی میشوند و این امر باعث دسترسی راحتتری به مشتریان جدید میشود.
طرح کارآمد با زمان بارگذاری کوتاه
کاربران نمیخواهند بیش از سه ثانیه منتظر بارگذاری یک وبسایت باشند. تصور کنید شخصی به محصول یا خدمت شما علاقهمند شده، روی لینک کلیک میکند و در چند ثانیه به خاطر بارگذاری کند وب سایت را ترک میکند. بنابراین، باید به زمان بارگذاری وب سایت خود اهمیت بدهید.
روشهایی برای بهبود زمان بارگذاری وب سایت وجود دارد که عبارتند از:
✔️ ارتقاء هاست
✔️ استفاده از شبکه (CDN)
✔️ پیادهسازی کش
✔️ کاهش تعداد درخواستهای HTTP
معمولا، مشکلات زمان بارگذاری به دلیل طراحی پیچیده آن ممکن است رخ دهد. هر المانی نیاز به زمان بارگذاری دارد، بنابراین هر چه تعداد المانهای طراحی بیشتر باشد، کاربران باید بیشتر منتظر بمانند. همچنین، استفاده از تصاویر بهینهنشده زمان انتظار را بیشتر میکند. علاوه بر این، موتورهای جستجو وب سایتهای کند را دوست ندارند و آنها را در رتبه پایینتری قرار میدهند.
روشهای پرداخت متنوع
زمانیکه استفاده از کارت اعتباری تنها روش پرداخت مورد علاقه ما بود به پایان رسیده است. صنعت فین تک با سرعت قابل توجهی در حال توسعه است و شما باید مطمئن شوید که تمام روشهای جدید را در مارکت پلیس خود را پوشش دادهاید.
از ارزهای دیجیتالی نیز نباید به عنوان یک روش پرداخت غافل شوید. در ابتدا، بیت کوین و دیگر ارزهای مشابه به عنوان یک ابزار برای کسب درآمد و معامله دیده میشدند، اما اکنون، ارزهای دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت معمولی محسوب میشوند، استفاده از استیبل کوین ها (ارزهای با قیمت ثابت)نیز امروزه مورد توجه قرار گرفته اند.
روشهایی مانند پرداخت در محل، پرداخت اقساطی و کیف پول های آنلاین نیز امروزه مرسوم شده اند.
شخصیسازی گسترده
شخصیسازی یکی از جدیدترین ترندهای دیجیتال است. با استفاده از هوش مصنوعی، یک مارکت پلیس کاربران را تحلیل میکند و اطلاعاتی را در مورد رفتارها، نیازها و ترجیحات آنها جمعآوری میکند. آنچه کاربر در صفحه خود مشاهده میکند، بستگی به این اطلاعات دارد.
بیشتر سرویسهایی که هر روزه استفاده میکنیم، اطلاعات ما را جمعآوری میکنند تا بتوانند تجربههای شخصیسازی شدهای ارائه دهند. وقتی کاربران پیشنهادهای شخصی بیشتری میبینند، وفاداری آنها افزایش مییابد و احتمال خرید نیز بالا میرود.
مطالعه بیشتر: مقایسه PWA (وب اپلیکیشن) با اپلیکیشن های اندروید و iOS ✔️
پیادهسازی سیستم ثبت نظرات و بررسی محصول
آمارها نشان میدهند که نظرات کاربران بر ۸۸٪ از خریدها تأثیرگذارند. کاربران یک مارکت پلیس معمولاً نظرات مردم در مورد محصولات یا خدماتی که قصد خرید آنها را دارند بررسی میکنند. آنچه که کاربران میخوانند بر تصمیم آنها تأثیرگذار است.
اشخاص مستقیماً از شما خرید نمیکنند، بلکه از افراد دیگری که محصولات خود را در پلتفرم مارکت پلیس شما ارائه میدهند خرید میکنند. با این حال، اگر از خرید خود راضی نبودند، ابتدا شما را مقصر میدانند. بنابراین، ارائه نظرات صادقانه به آنها از وقوع تجربیات منفی در خدمات شما جلوگیری میکند.
متریال دیزاین
یکی از راههایی که میتواند رابط کاربری شما را سبک و مدرن کند، استفاده از متریال دیزاین است. متریال دیزاین مجموعهای از اجزا و شیوههایی است که گوگل برای هر یک از محصولات خود استفاده میکند.
این رویکرد در حال حاضر توسط سایر ارائهدهندگان محصول و خدمات نیز بهطور معمول پذیرفته شده است. همراه با یک طراحی کارآمد، یک مزیت دیگر نیز برای شما به دست میآید: کاهش زمان و هزینه برای طراحی نرمافزار مارکت پلیس.
همانطور که پیش از این اشاره شده است، بسیاری از شرکتها از متریال دیزاین در محصولات خود استفاده کردهاند. پس چگونه میتوانید در میان آنها جایگاه خود را حفظ کنید؟ موشن دیزاین را امتحان کنید!
جمع بندی
دنبال کردن ترندهای دیجیتال همیشه سخت است. آنها به طور مداوم تغییر میکنند و طراحی مارکت پلیس شما را در چند ماه قدیمی به نظر می رسانند.
اما برخی از ترندهای توسعه مارکت پلیس آنلاین حتما برای مدت طولانی باقی خواهند ماند. یکی از این ترندها تحول صوتی است. این ترند برای چند دهه رایج خواهد بود. تعامل صوتی پویا و ساده است و بویسله آن افراد زیادی به خرید آنلاین دسترسی پیدا میکنند. سایر ترندهایی که در این مقاله بیان شدهاند نیز ارزش توجه را دارند. آنها را به عنوان ایده هایی برای پیشی گرفتن از رقبای خود با ارائه تجربهای منحصر به فرد در نظر بگیرید!
نویسنده: علیرضا نوفرستی | متخصص دیجیتال مارکتینگ شرکت پیشگامان دامنه فناوری
ثبت نظر