ما در دوران موبایل قرار داریم و تعداد کاربران موبایلی با سرعت رو به افزایش است. بیشتر کسب و کارها نیاز به جلب مشتریان بیشتر را با استفاده موثر از کانالهای موبایل فهمیده اند، این تازه شروع مسیر است!!! کسب و کارها برای موفقیت بیشتر باید سایت و اپلیکیشن های خود را بهینه سازی کنند تا تجربه کاربری را بهبود بخشیده و نرخ تبدیل خود را افزایش دهند.
اپلیکیشن بهتر است یا سایت؟
10 دلیل که نشان میدهد اپها بهتر هستندما در دوران موبایل قرار داریم و تعداد کاربران موبایلی با سرعت رو به افزایش است. بیشتر کسب و کارها نیاز به جلب مشتریان بیشتر را با استفاده موثر از کانالهای موبایل فهمیده اند، این تازه شروع مسیر است!!! کسب و کارها برای موفقیت بیشتر باید وب سایت و اپلیکیشن موبایل خود را بهینه سازی کنند تا تجربه کاربری را بهبود بخشیده و نرخ تبدیل خود را افزایش دهند.
برخی از کسب و کارها در حال حاضر هم از سایت و هم از اپلیکیشن برای رشد خود استفاده می کنند و برخی فقط از یک گزینه استفاده می کنند. انتخاب بین وبسایت ریسپانسیو و اپ بستگی به هزینه، قابلیت استفاده، ویژگیهای مورد نیاز و مخاطبین هدف دارد.
واقعیت این است که تحقیقات نشان میدهد کاربران اپ های موبایل را بیش از وبسایتها ترجیح میدهند که خود دلیل قاطع برای ایجاد اپهای موبایل برای دستیابی به مشتریان احتمالی (و موجود) است. علاوه بر این مورد، دلایل متعدد دیگری نیز وجود دارد که اپهای موبایل را نسبت به وبسایتها پربازده تر و موثرتر می کند. در زیر لیستی از 10 دلیل آورده شده است:
اپهای موبایل تجربه کاربری شخصیسازی شدهتری ارائه می دهند
هدف از شخصیسازی، ارائه ارتباط متناسب با کاربران براساس علایق، مکان، نحوه استفاده از سرویس و ... است. با اپهای موبایل، ارائه یک تجربه شخصیسازی شده به کاربران آسان است. با استفاده از روش های A/B تست برای اپ موبایل، میتوانید تجربیات مختلفی را برای مشتریان خود را آزمایش کنید.
اپهای موبایل میتوانند به کاربران امکان شخصی سازی بدهند تا محتوا آنطور که کاربران دوست دارند نمایش داده شود. اپها همچنین میتوانند مشارکت بیشتری با شمتریان داشته باشند و به کاربران بر اساس سلایقشان پیشنهادهای شخصی سازی شده ارائه بدهند. علاوه بر این، آنها همچنین میتوانند مکان واقعی کاربران را شناسایی کنند تا محتوای مخصوص به منطقه جغرافیایی خاص آنها ارائه دهند. بهبود تجربه کاربر تنها به هدف شخصیسازی انجام نمی شود و می تواند منجر به بهبود نرخ تبدیل در اپلیکیشن ها نیز شود.
زمانی که کاربران درگیر محتوای شخصیسازی شده مورد علاقه شان شوند، احتمال تبدیل آنها بالاتر میرود و حس بهتری دریافت می کنند تا اینکه درگیر محتواهای عموم یو خودکار شوند.
ارسال آسانتر نوتیفیکیشن
در چند دهه گذشته، ایمیل بیشترین ابزار مورد استفاده در ارتباطات تجاری بوده است. کسبوکارها به شدت از ایمیل استفاده کردهاند (بعضی حتی به طور افراطی) تا با کاربران خود در تماس باشند. در نتیجه، ایمیل اثربخشی که یک زمانی داشته است را از دست داده و اکنون نرخ باز شدن و نرخ کلیککردن آن به طور مداوم کاهش یافته است، اما دلیلی برای نگرانی نیست.
راهکار الان، استفاده از نوتیفیکیشن های موبایلی است، این نوتیفیکیشن ها بصورت پوش و درون برنامه ای ارائه می شوند که هر کدام برای کاربران جذاب است. توانایی ارسال اطلاعیههای فوری و غیرمزاحم به کاربران به حدی مطلوب است که یکی از دلایل کلیدی است که بسیاری از کسبوکارها مایل هستند که یک اپ موبایلی داشته باشند.
نوتیفیکیشن های درون-اپ اطلاعیههایی هستند که کاربران فقط زمانی میتوانند دریافت کنند که یک اپ را باز کرده باشد، از سوی دیگر، پوش نوتیفیکیشن، اطلاعیههایی هستند که کاربران میتوانند بدون باز کردن برنامه دریافت کنند (مانند اعلان پیام های در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی). طبق بررسی های انجام شده، پوش نوتیفیکیشن نرخ کلیک کردن کاربران را بیش از 40 درصد افزایش می دهد.
استفاده از قابلیتهای سخت افزاری دستگاه موبایل
برنامههای موبایل میتوانند از ویژگیهای یک دستگاه موبایل مانند دوربین، لیست تماسها، GPS، برقراری تماس تلفنی، شتابسنج، قطبنما و غیره استفاده کنند. چنین ویژگیهای دستگاهی، وقتی در یک برنامه استفاده میشوند، میتوانند تجربه کاربر را تعاملی و سرگرمکننده کند.
استفاده از ویژگیهای سخت افزاری گوشی ها باعث سهولت در کار کاربران می شود برای مثال کاربران می توانند هنگام ارسال فرم از دوربین دستگاه استفاده کنند یا در مسیریابی از GPS بهره ببرند. ویژگیهای مرتبط به طور قابل توجهی زمان لازم برای انجام یک وظیفه خاص در یک برنامه را کوتاه میکند و نرخ تبدیل را افزایش میدهد.
این نکته را هم توجه داشته باشید که وب اپلیکیشن های پیشرو (PWA) نیز میتوانند از برخی ویژگیهای موبایل مانند دوربین، GPS و غیره استفاده کنند، اما محدودیتها و نگرانیهای حریم شخصی در استفاده از ویژگیهای چندرسانهای یک دستگاه وجود دارد.
توانایی کار در حالت آفلاین
این احتمالاً بزرگترین تفاوت بین یک وبسایت موبایل و یک برنامه موبایلی است. یک وبسایت، برای نمایش و اجرا نیاز به اتصال به اینترنت دارد در حالیکه یک برنامه میتواند محتوای اساسی و عملکرد را به کاربران در حالت آفلاین نیز ارائه دهد.
آزادی در طراحی
با تمام پیشرفتهای فناوری در طراحی وب، وبسایتهای موبایل همچنان باید برای انجام کارها از مرورگر دستگاه استفاده کنند، وبسایتهای موبایل بر ویژگیهای مرورگر مانند 'دکمه بازگشت'، 'دکمه تازه کردن' و 'نوار آدرس' وابسته هستند، اما برنامههای موبایل، هیچ یک از این محدودیتها را ندارند.
یک برنامه موبایل با تعداد زیادی از عملکردهای پیچیده بر اساس حرکات لمس کاربر مانند 'ضربه زدن'، 'کشیدن' می تواند کار کند. برنامهها میتوانند از این حرکات استفاده کنند تا عملکرد نوآورانهای را ارائه دهند که به کاربران کمک کند وظیفهای را بهتر انجام دهند. به عنوان مثال، یک برنامه میتواند به کاربران اجازه دهد با حرکت کشیدن به صفحه بعدی یا قبلی بروند.
تجربه برندینگ جدید
از آنجا که یک برنامه موبایل متفاوت از وبسایت یک شرکت است، این امکان را دارد که یک تجربه برند جدید به کاربران ارائه دهد. این به این معناست که شرکت میتواند با سبکهای برندینگ جدید را در برنامه ها ارائه کنند، که میتواند متفاوت از سبک برند معمولی وبسایت شرکت (یا کل شرکت) باشد.
کاربران وقت بیشتری را در برنامهها میگذرانند
کاربران موبایل 88% زمان خود را بر روی برنامههای موبایل و فقط 12% زمان بر روی وبسایتهای موبایل میگذرانند. (نکتهای که در اینجا باید در نظر گرفته شود این است که کاربران بیشترین زمان خود را بر روی برنامههای بازی و برنامههای شبکههای اجتماعی میگذرانند.)
جریان جدید تبدیلها
اگر قصد دارید تبدیلها را افزایش دهید، پس برنامههای موبایل میتوانند راه آسانی برای هدایت کاربران به قیف فروش و تبدیل ارائه دهند. از آنجا که برنامههای موبایل بسیار هدفمندتر هستند (از طریق محتوای آنها و کاربردی بودن)، شما میتوانید از آنها برای هدایت کاربران به قیف بازاریابی و فروش استفاده کنید.
حضور برند
کاربران مقدار زیادی از وقت خود را بر روی دستگاههای موبایل میگذرانند. میتوان گفت که بسیاری از کاربران هر روز با برنامههایی که روی دستگاههای خود نصب کردهاند، روبرو میشوند. این مواجهه منظم به عنوان یک فرصت برندینگ برای برنامهها عمل میکند. حتی زمانی که کاربران به طور فعال از یک برنامه موبایل استفاده نمیکنند، آنها به برند مرتبط با برنامه، یادآوری میشوند. نماد برنامه مانند یک تبلیغ کوچک برای برند عمل میکند.
حضور یک برنامه روی هر دستگاه به طور ناخودآگاه میتواند تصور کاربر نسبت به آن برند را تحت تأثیر قرار دهد. رفتار کاربر از نظریه تشخیص سیگنال الهام میگیرد، که پیشنهاد میدهد کاربران حتی آن تبلیغاتی را که قبلاً نادیده گرفتهاند، در یک سطحی از ذهن خود پردازش میکنند.
برنامهها میتوانند سریعتر از وبسایتها کار کنند
یک برنامه موبایل که بخوبی طراحی شده باشد می تواند بسیار سریعتر از یک وب سایت عمل کند. برنامهها معمولاً دادههای خود را بصورت محلی روی دستگاههای موبایل ذخیره میکنند، در حالی که وبسایتها معمولاً از وب سرورها استفاده میکنند. به همین دلیل، بازیابی دادهها در برنامههای موبایل با سرعت انجام میشود.
برنامهها میتوانند با ذخیرهسازی ترجیحات کاربران و انجام اقدامات پیشبینی شده از طرف کاربران در زمان آنها صرفهجویی کنند. همچنین یک توجیه فنی وجود دارد که چرا برنامههای موبایل میتوانند سریعتر کار کنند؟ وبسایتهای موبایل برای انجام بیشتر کارهای خود از کد جاوااسکریپت استفاده میکنند اما چارچوبی که برنامههای موبایل استفاده میکنند میتواند تقریباً پنج برابر سریعتر از یک کد جاوااسکریپت اجرا شود! در حالی که همه اینها در پسزمینه اتفاق میافتد، کاربران میتوانند در هنگام کار با برنامههای موبایل، اقدامات را سریعتر انجام دهند که منجر به یک تجربه کاربری خوشایند می شود.
برنامه موبایل در مقابل وب اپلیکیشن ها، شما بهتر است کدام یک را انتخاب کنید؟
توسعه وب اپلیکیشن ها و برنامه موبایل برای کسب و کار شما میتواند یک موضوع هزینهبر باشد، و شما ممکن است باید بر اساس بودجه و اهداف کسب و کار خود یکی از این دو کانال را انتخاب کنید. در حالی که هر دو کانال مزایا و معایب خود را دارند، برنامههای موبایل میتوانند به شما کمک کنند تا تبدیلهای بیشتر داشته باشید و کاربرانتان تعامل بیشتری با شما داشته باشند.برنامههای موبایل قابلیت های شخصیسازی بیشتر را در کنار کارآیی و عملکرد سریعتر را ارائه می دهند.
اما پس از طراحی یک برنامه موبایل جذاب، چگونه مطمئن شوید که اپلیکیشن می تواند به رشد و توسعه کسب و کار شما کمک کند؟ شما در ابتدا باید آنرا به دقت بررسی و آزمایش کنید و ترجیحات و نظرات کاربران را در اصلاح آن بکار گیرید.
آزمایش A/B برنامه موبایل به شما اجازه میدهد تا با بررسی ویژگیها، جریانهای برنامه و تغییرات دیگر مبتنی بر رابط کاربری، تجربه کاربری درون برنامه خود را به طور پیوسته بهبود ببخشید و نرخ مشارکت، تبدیل و نگهداری را افزایش دهید. بنابراین، در حالی که داشتن یک برنامه موبایل فعال و در حال اجرا قطعاً اولین گام به سوی درگیری با یک بخش جدید از مخاطبان است، بهینهسازی مداوم آن به شما کمک میکند تا در معیارهای کسب و کار کلیدی خود بهبودهای قابل مشاهده ایجاد کنید.
شرکت پیشگامان دامنه فناوری با 15 سال سابقه در زمینه ارائه خدمات نرم افزاری شهر هوشمند و دارای گواهی شرکت های خلاق از معاونت فناوری نهاد ریاست جمهوری می تواند شما را در رسیدن به اهداف تجاریتان یاری رساند. با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.
در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درمورد اپلیکیشن و سایت و دریافت مشاوره رایگان ، اطلاعات تماس خود را وارد کنید.
نویسنده: علیرضا نوفرستی | متخصص دیجیتال مارکتینگ شرکت پیشگامان دامنه فناوری
ثبت نظر