در این مقاله ما به توضیح ارزش برنامههای تجارت الکترونیکی موبایل برای کسب و کارها، موارد مهمی را که قبل از شروع توسعه برنامه باید در نظر بگیریم و هفت گام برای ایجاد یک راهحل موبایلی برای فروش آشنا می شویم.
مزایا و راهنمای طراحی اپلیکیشن فروشگاهی
نیازها و سلیقه کاربران دائم در حال تغییر است و با رشد تکنولوژی، هر روز شاهد ساده تر شدن فرآیند خرید کاربران هستیم. بر اساس گزارش Statista، در سال 2023 بازار تجارت الکترونیک نسبت به سال 2022 رشد 15.5 درصدی داشته است، و در ایران نیز طبق اخرین آمار ارائه شده در سال 1401، 30 درصد رشد را نسبت به سال 1400 در کشور شاهد بوده ایم.
عواملی همچون گسترش دسترسی کاربران به اینترنت، رشد استفاده از تلفن همراه، تسهیل و گسترش درگاه های خرید و تنوع محصولات و خدمات ارائه شده در رشد خرید اینترنتی در سال 2023 نقش داشتهاند. برخی از کسب و کارهای سنتی، برای برآورده کردن انتظارات مشتریان در خرید آنلاین، نسبت به طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن موبایل اقدام نموده اند. در این مقاله ما به توضیح ارزش اپلیکیشن های فروشگاهی موبایل برای کسب و کارها، موارد مهمی را که قبل از شروع توسعه برنامه باید در نظر بگیریم و هفت گام برای ایجاد یک راهحل موبایلی برای فروش آشنا می شویم.
دسترسی سریع به محتوا (برای مشاهده هر بخش بر روی آن کلیک کنید)
چرا طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کارها مهم است؟
کسبوکارهای تجارت الکترونیکی با راهاندازی یک برنامه موبایل علاوه بر وبسایتهای خود، مزایای بسیاری را کسب میکنند، ازجمله:
بهبود تجربه مشتری:
با برنامههای موبایل، مشتریان میتوانند به دنبال محصولات بگردند، سفارشات را قرار دهند، و به سادگی پرداخت کنند.
افزایش فروش:
برنامههای تجارت الکترونیکی موبایل یک تجربه خرید بدون مشکل و راحت را ایجاد میکنند و مشتریان را به خرید بیشتر تشویق کرده و باعث افزایش رشد فروش می شوند.
تقویت وفاداری مشتری:
کسب و کارها میتوانند پیشنهادات اختصاصی را از طریق اعلانهای فوری یا پیامهای درون برنامهای ارسال کنند، دسترسی سریع به کدهای تخفیف را برای کاربران را فراهم کنند و اجازه دهند که مشتریان پیشنهادات را از طریق دستگاه موبایل خود استفاده کنند، و آنها را ترغیب به بازگشت به فروشگاه آنلاین میکند.
افزایش مشارکت مشتری:
برنامههای تجارت الکترونیکی موبایل به کسب و کارها این امکان را میدهد تا به مشتریان، پیشنهادات شخصیسازی شده ارائه دهند و به صورت موثری مشتریان را با تبلیغات مرتبط بر اساس موقعیت فعلی و سلیقه آنها هدف قرار دهند.
به دست آوردن اطلاعات ارزشمند مشتری:
خردهفروشان میتوانند دادههای مخصوص موبایل را جمع آوری کنند و آن را با تجزیه و تحلیل از وبسایتهای تجارت الکترونیکی خود ترکیب کنند تا بهتر از خواسته ها و سلایق خرید مشتریان آگاه شوند و استراتژیهای بازاریابی خود را بهبود بخشند.
کسب مزیت رقابتی:
با ارائه یک برنامه موبایل به مخاطبان هدف خود، کسب و کارها میتوانند در میان رقبا برجسته شوند و مشتریانی را جلب کنند که ترجیح میدهند خرید موبایل را انجام دهند.
چه چیزهایی را در برنامه موبایل آینده خود در نظر بگیرید؟
قبل از ساخت یک برنامه موبایل، کسب و کارهای تجارت الکترونیکی باید در مورد برخی از ویژگیهای کلیدی برنامه ای که می خواهند بسازند، تصمیم بگیرند.
طراحی گرافیکی
قبل از شروع به طراحی رابط کاربری اپلیکیشن، سعی کنید تا طراحی آن مطابق با سایت و هویت بصری شرکت باشد.
نمایش محصول
در نظر بگیرید چگونه محصولات خود را در برنامه نمایش دهید و آیا برای محصولات می خواهید از تصاویر، ویدئوها یا مدلهای سه بعدی استفاده کنید یا خیر. همچنین، در مورد استفاده از فناوریهای پیشرفته و جدید مانند واقعیت افزوده برای امکان پذیر کردن امتحان مجازی محصولات خود یا قرار دادن اقلام در فضاهای مورد نظر، فکر کنید.
جستجو بهینه
گزینههای جستجو، فیلتر کردن و مرتبسازی کاربرپسند را پیادهسازی کنید تا به مشتریان کمک کنید به سرعت محصولات را پیدا کنند. همچنین، با مجهز کردن برنامه خود با قابلیتهای جستجوی صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی، میتوانید جستجوی محصول را حتی راحتتر کنید و فرصتهای فروش بیشتری ایجاد کنید.
گزینههای پرداخت
کسب و کارها میتوانند روشهای پرداختی که مشتریان آنها در وبسایت فروشگاه بیشترین استفاده را از آن دارند را تعیین کنند و آنها را به برنامه اضافه کنند. علاوه بر این، میتوانید از سرویسهای پرداخت موبایل محبوب و معتبر استفاده کنید و پرداخت برای مشتریان راحتتر کرده و احتمال خرید را افزایش دهید.
ادغام با سیستمهای دیگر تجارت الکترونیکی
اگر از سیستمهای دیگری برای مدیریت فروش، مشتری و موجودی استفاده میکنید، بهتر است برنامه موبایل خود را به آنها متصل کنید تا یک اکوسیستم یکپارچه تجارت الکترونیکی ایجاد کرده و تبادل دادهها را بهینه کنید.
هفت گام برای ایجاد یک اپلیکیشن فروشگاهی
انجام تحقیق
قبل از سرمایهگذاری در توسعه برنامه موبایل فروشگاهی، کسب و کارها باید بازار، روندهای جدید و پرطرفدار، پیشنهادات رقبا و نیازهای جامعه هدف را به طور کامل تحقیق و بررسی کنند تا استراتژی برنامه موبایل موثری را تعیین کرده و یک برنامه رقابتی طراحی کنند که نیازهای مشتری را برآورده سازد. آنها همچنین میتوانند این کار را با مطالعه آمار بازار، به دست آوردن گزارشهای معتبر از شرکت های تحقیقاتی و انجام نظرسنجی از کاربران انجام دهند.
تعیین هدف
گام بعدی توسعه این است که ببینید از طراحی اپلیکیشن می خواهید به چه چیزی برسید به عنوان مثال هدف از اپلیکیشن آیا توسعه فروش است یا ایجاد رابطه بهتر با مشتریان و برند سازی!! . اهداف را بصورت دقیق، واضح و قابل دسترس تعیین کنید و از تعیین اهداف آرمان گرایانه و دور از واقعیت بپرهیزید.
انتخاب فناوریها
بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل جامعه هدف، شما میتوانید به این نتیجه برسید که مشتریان شما بیشترین استفاده را از چه دستگاههایی دارند و بر اساس آن بفهمید که به یک برنامه iOS، Android، WPA یا cross-platform نیاز دارید. بر اساس این انتخاب، میتوانید با انتخاب یک روش توسعه اپلیکیشن اقدام به ساخت یک برنامه سریع و با عملکرد بالا پرداخته و آن را به خوبی با سیستم خود هماهنگ کنید.
انتخاب ویژگیهای برنامه
در برنامه موبایل باید ویژگیهایی را که به شما کمک کند به اهداف خود دست یابید قرار دهید و از طریق آنها با کاربران تعامل پیدا کنید. یک لیست معمولی ویژگیها برای یک برنامه تجارت الکترونیکی موبایل شامل حساب کاربری، سبد خرید، لیست علاقه مندی، درگاه پرداخت، روش های ارسال، ردیابی وضعیت تحویل، اعلانهای درون برنامه و پوش نوتیفیکیشن، رتبهبندیها و نظرات کاربران و چت آنلاین می باشد.
ساخت یک MVP
ما در چندین مقاله در مورد MVP و اهمیت آن توضیح داده ایم، اگر در مورد آن اطلاعاتی ندارید بهتر است مقاله MVP چیست را مطالعه نمایید. برای کسب و کارها بهتر است با ساخت یک محصول حداقلی قابل اجرا (MVP) که تنها ویژگیهای اصلی مورد نیاز برای کارکرد یک برنامه را دارد، پروژه موبایل خود را شروع کنند. یک MVP به کسب و کارها کمک میکند تا مطمئن شوند مخاطبان آنها به برنامه علاقه دارند، همچنین خطاهای آن را پیدا کنند و ویژگیهای با تقاضای بالا را شناسایی کنند. ساخت MVP همچنین زمان توسعه و زمان ورود به بازار برای برنامه شما را به حداقل میرساند.
با این حال، حتی اگر می خواهید کوچک شروع کنید، مراقب باشید که برنامه خود را قبل ار انتشار به طور کامل تست کرده و مطمئن شوید که برنامه به شکل مورد نظر کار میکند تا در مراحل اولیه به دلیل تجربیات نامناسب، مشتری را از دست ندهید.
انتشار برنامه
وقتی MVP شما آماده شد، زمان آن است که برنامه را برای انتشار به فروشگاه گوگل، کافه بازار، مایکیت و یا اپ استور ارسال کنید. معمولاً، برای انتشار برنامه در استورهای نرم افزاری باید یک سری اقدامات از قبل انجام دهید، اگر در مورد آن اطلاعاتی ندارید، پیشنهاد میکنم حتما مقاله همه چیز در مورد طراحی اپلیکیشن را مطالعه کنید
بهبود برنامه خود بر اساس بازخورد مشتریان
پس از راهاندازی اپلیکیشن فروشگاهی خود، بازخورد مشتریانتان را سریع تر جمعآوری کنید تا بفهمید چقدر آنها از برنامه راضی هستند و چه بهبودها یا تغییراتی میخواهند ببینند. کسب و کارها میتوانند عمل جمعآوری بازخورد را در داخل برنامه ادغام کنند زیرا کاربران همیشه ویژگیهای جدیدی میخواهند و کسب و کارها باید بتوانند نیازهای این چنینی را برآورده کنند. به این ترتیب، مشتریان به برنامه باز میگردند تا بیشتر خرید کنند.
اپلیکیشن های فروشگاهی در دنیای امروز ضروری است
برنامههای تجارت الکترونیکی موبایل خرده فروشی، برای کاربران تبدیل به یک نیاز ضروری شدهاند. با سرمایهگذاری در توسعه برنامه موبایل، کسب و کارهای تجارت الکترونیکی یک کانال فروش و بازاریابی اضافی به دست میآورند که به آنها کمک میکند تا بهتر با مخاطبین خود مشارکت و تعامل کنند، فرصتهای بیشتری برای فروش ایجاد کرده و رشد کسب و کار را به حرکت درآورند. کسب و کارهایی که از پتانسیلی که برنامههای موبایل به همراه دارند چشمپوشی کنند، در نهایت در دنیای دیجیتال عقب بیافتند.
طراحی اپلیکیشن فروشگاهی خود را به پیشگامان بسپارید
با پیشرفتهای فناوری و افزایش دسترسی افراد به اینترنت و تلفنهای هوشمند، طراحی اپلیکیشنهای فروشگاهی به یکی از مؤثرترین روشها برای ارتباط با مشتریان و افزایش فروش تبدیل شده است. اپلیکیشنهای فروشگاهی نه تنها فرصتی برای ارائه محصولات و خدمات به صورت آنلاین فراهم میکنند، بلکه امکان تجربه خرید بهتر، سریعتر و دلپذیرتری را برای مشتریان ایجاد میکنند.
با توجه به رقابتهای جدی در بازار، طراحی یک اپلیکیشن فروشگاهی نیازمند درک عمیق از نیازها و توقعات مشتریان، بهرهبرداری از جدیدترین تکنولوژیها و رویکردهای طراحی است. از جمله موارد مهم در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی میتوان به رابط کاربری ساده و جذاب، سرعت بارگذاری مناسب، امنیت دادهها و امکانات مختلف برای سفارش، پرداخت و پیگیری محصولات اشاره کرد.
شرکت پیشگامان دامنه فناوری با 15 سال سابقه به عنوان یکی از سه شرکت دارای گواهی خلاق در زمینه ساخت اپلیکیشن های خدمات شهری می تواند شما را در جهت رسیدن به برنامه های توسعه فروشتان در فضای دیجیتال یاری کند. با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.
در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درمورد اپلیکیشن و سایت و دریافت مشاوره رایگان ، اطلاعات تماس خود را وارد کنید.
نویسنده: علیرضا نوفرستی | متخصص دیجیتال مارکتینگ شرکت پیشگامان دامنه فناوری
ثبت نظر