بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال
توجه به این نکته بسیار مهم است، مادامی که سایت شما دیده نشود نمی تواند برای شما هیچگونه سودآوری داشته باشد؛ بنابراین زمانی شما می توانید از وب سایت خود کسب درآمد کنید که توسط مشتری بازدید شوید.
از اهداف مهم پیشگامان در این زمینه هدایت هدفمند مشتری به وب سایت شما و صفحات شما است. توجه به این نکته که تبلیغات آنلاین در تجارت امروزه به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی در دست شرکتهای پیشرو در این زمینه است و ایجاد تراکنش های عظیم مالی بر مبنای تجارت اینترنتی برای اینگونه شرکتها ما را بر آن داشت تا با ایجاد مدلهای علمی در این زمینه بتوانیم برنامه های مدونی را به شرکتهای مختلف جهت عرضه محصولاتشان در بازارهای جهانی و بازارهای هدف ارائه نماییم.
امتیاز دهی :
بازاریابی دیجیتال چیست ؟
دیجیتال مارکتینگ یکی از راههایی است که کسب و کارهای مدرن با استفاده از رویکردهای اینترنتی و فناوری دیجیتال ، به اهداف بازاریابی و تبلیغاتی خود با صرف هزینه و زمان کمتر دست می یابند .
دیجیتال مارکتینگ که به آن بازاریابی آنلاین نیز می گویند، به تمام تلاش های بازاریابی که در اینترنت انجام می شود اشاره دارد. کسبوکارها از کانالهای دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، رسانههای اجتماعی، ایمیل و سایر وبسایتها برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه استفاده میکنند. این شامل ارتباط از طریق پیام های متنی یا چند رسانه ای نیز می شود.
یا به عبارت دیگری بازاریابی دیجیتال به معنی استفاده از اینترنت ، دستگاههای تلفن همراه هوشمند ، رسانههای اجتماعی ، موتورهای جستجو، تبلیغات صفحه نمایش و کانالهای دیگر بهمنظور دستیابی و تماس با مصرفکنندگان هدف است. دیجیتال مارکتینگ زیرمجموعهای از بازاریابی سنتی، ولی وسیعتر از بازاریابی اینترنتی است، چرا که خدمات پیام کوتاه (SMS) ، سرویس اطلاعرسانی ساده (SNS) ، بهینهسازی موتور جستجو (SEO) ، بیلبوردهای الکترونیک یا تعاملی و دیگر تبلیغات آنلاین (مانند تبلیغات بنری) را نیز شامل میشود. برخی از متخصصین بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ را کاملاً از بازاریابی سنتی متمایز میدانند، زیرا این رویکرد به روشهای کاملاً جدیدی برای درک رفتار مشتریان نیاز دارد.
برای تعامل با مشتریان می توان از ابزار و روش های زیر استفاده نمود :
۱- دستگاههای دیجیتال : تعامل اغلب مشتریان با برندها از طریق وبسایتهای تجاری و اپلیکیشنهای موبایل و روی دستگاههایی نظیر گوشی هوشمند ، تبلت ، کامپیوتر و تلویزیون و همچنین کنسولهای بازی صورت میگیرد.
۲- پلتفرمهای دیجیتال: در سطحی دقیقتر، مشتریان بهواسطهی پلتفرمهایی ارتباطی نظیر فیسبوک و اینستاگرام ، گوگل و یوتیوب ، توییتر و لینکدین با شرکتها ارتباط برقرار میکنند.
۳- دیجیتال مدیا : شامل کانالهای ارتباطی پرداختی، مالکیتی و شخصی نظیر تبلیغات، ایمیل و پیام، موتورهای جستجو و شبکههای اجتماعی.
۴- دادههای دیجیتال: هر شرکت، پروفایل مخاطبان و تعاملاتی که با کسبوکار دارند را آرشیو میکند. استفاده از سیستم های ارتباط با مشتریان و اتوماسیون های هوشمند اداری در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد اما در برخی کشورها برای حفظ و نگهداری دادههای مردم، قوانین شفافی وجود دارد.
۵- تکنولوژی دیجیتال: کلیهی تکنولوژیهای بازاریابی یک برند که بهمنظور تعامل با مشتریان مورداستفاده قرار میگیرد، نظیر دستگاههای خودپرداز، کیوسکهای خودکار و کمپینهای ایمیلی، در این بخش قرار میگیرند.
ضرورت بازاریابی دیجیتال
فرصت رشد کسب وکارهای کوچک
بازاریابی دیجیتال ، باتوجه به هر سطح بودجهای که در اختیار دارید، گزینههای متفاوتی را برای گسترش اهداف بازاریابی تان در اختیار شما قرار می دهد تا با صرف هزینه کمتر ، مخاطبین بیشتری را جذب نمایید . در گذشته استراتژی ها و ابزار بازاریابی پرهزینه فقط در اختیار شرکت های بزرگ بوده و کسب و کارهای کوچک از آنها بی بهره بودند . بازاریابی دیجیتال ابزارهای کم هزینه را در اختیار کسب و کارها قرار می دهد و باعث میشود تا با مخاطبین هدف ارتباط برقرار کنید و بر روی مخاطبین تاثیر گذار باشید .نرخ تبدیل بالاتر
کسبوکارهایی که اینترنت را بهعنوان روش بازاریابی خود انتخاب میکنند، میتوانند بهسادگی نرخ تبدیل خود را (Conversion Rate) اندازهگیری کنند. تخمین نرخ تبدیل، با محاسبه مخاطبین ورودی , مشترکین و در نهایت خریداران محصول بدست می آید . SEO، بازاریابی رسانههای اجتماعی و ایمیل مارکتینگ روشهایی هستند که نرخ تبدیل بالاتری دارند، زیرا میتوانند کانال ارتباطی سریع و بهینه ایجاد کنند.
لزوما تمام بازدیدکنندگان سایت شما , مشتری نخواهند بود اما با استفاده از ابزار بازاریابی دیجیتال شما خواهید توانست مشتریان واقعی را شناسایی و جذب نمایید و نرخ تبدیل بالاتری برای کسب و کار خود داشته باشید .پشتیبانی به مشتریان ، اولویت اصلی
داشتن شهرت و اعتبار از اساسی ترین نکات برای حضور در دنیای کسب و کار است . برندهای زیادی بخاطر ارتباط نادرست با مشتریان نابود شده اند . کاربران در اینترنت محصولات را ارزیابی می کنند و سوالات خرید خود را در شبکه های اجتماعی و یا بخش پرسش و پاسخ مطرح می کنند . شما می توانید برای مشکلات کاربران راه حلی بیابید و با داشتن چت زنده آنها را به خرید ترغیب نمایید .توجه به مشتریان تلفن همراه
این روزها تقریباً همهی مشتریان به تلفن همراه هوشمند دسترسی دارند و بسیاری از آنها مشخصات کالای موردنیاز خود را از این طریق جستجو میکنند. ممکن است گاهی یک مشتری، برنامهی خرید خود را از یک برند تغییر داده، زیرا متوجه شده که یک محصول دیگر، از قابلیتهای مطلوبتری برخوردار است. شما با فراهم نمودن حالت نمایش سایت و یا فروشگاه آنلاین خود بر روی موبایل و یا تبلت می توانید فروش کالا و خدمات خود را افزایش دهید .مقرونبهصرفه بودن بازاریابی دیجیتال
یک کسبوکار کوچک، پیش از آنکه به مرحلهی سودآوری برسد، باید تا حد ممکن در مخارج خود صرفهجویی کند. بازاریابی دیجیتال به شما فرصت میدهد هم بودجهی خود را متعادل نگهدارید وهم به مشتریان بیشتری دسترسی داشته باشید. شما میتوانید استراتژی بازاریابی خود را به شیوهای برنامهریزی کنید که تنها از تکنیکهای همتراز با بودجهی شرکت استفاده کنید. اگر برنامهای برای افزایش بودجهی بازاریابی ندارید، بازهم میتوانید بازار منحصربهفرد خود را از بین مخاطبینی که مطمئن هستید پیشنهادات شما را ارزشمند میدانند، انتخاب کنید.بهبود نرخ ROI
در بازاریابی سنتی، در ابتدا باید بر روی ابزارهای مختلف بودجه بندی نمود ، اما در بازاریابی دیجیتال با هر بودجه ای شما خواهید توانست یک بسته را انتخاب نمایید و بسته ای را که با بودجه شما سازگار است را انتخاب کنید . بهعلاوه شما به کمک ابزارهای آنالیز وب متوجه میشوید که آیا وبسایت شرکت، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهینهای را فراهم میکند یا خیر. شاید وبسایت شما درآمدزایی مستقیمی نداشته باشد، ولی همیشه میتوانید نرخ تبدیلی را که از ایمیلها و سایر ابزارهای دیجیتال و یا حتی تماسهای تلفنی فروش حاصل میشوند، ارزیابی کنید.
ابزارها و تاکتیکهای بازاریابی دیجیتال
همانطور که اشاره کردیم، بازاریابی دیجیتال محدودهای وسیعتر از بازاریابی اینترنتی را پوشش میدهد. یک بازاریاب حرفهای، میداند با چه ترکیبی از ابزارها و تاکتیکها، به هدف موردنظر شرکت نزدیک شود. برخی از ابزارهایی که برای اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود در اختیار داریدعبارتند از :
وبسایت شرکت , وبلاگ ، انتشارکتابهای الکترونیک و مقالات مفید ، اینفوگرافیکها ، ابزارهای تعاملی ، کانالهای رسانههای اجتماعی (فیسبوک، لینکدین، توییتر، اینستاگرام و غیره) ، پوشش آنلاین (روابط عمومی، شبکههای مجازی، نقد و بررسی) ، بروشورهای آنلاین ، ابزارهای برندسازی (لوگو، فونت و غیره)
بهینهسازی موتور جستجو (SEO)
اغلب مردم هنگامیکه میخواهند محصولی را خریداری کنند، پروسهی تصمیمگیری خود را با جستجوی آنلاین از طریف موتورهای جستجو آغاز میکنند. این امر، یک فرصت طلایی برای بازاریابان محسوب میشود، چراکه اگر آنها بتوانند نام برند خود را در صدر صفحات نتایج جستجو نمایش دهند، وبسایت آنها ترافیک ارگانیک (یا رایگان) بیشتری به دست میآورد و درنتیجه مشتریان بالقوهی بیشتری را جذب میکنند.
نکتهی مهم این که وبسایتها، بهطور تصادفی در صفحهی نتایج موتورهای جستجو رتبهبندی نمیشوند. کسب رتبهی برتر مستلزم تلاشهای بسیار دقیق و گاهی پرهزینه است. این پروسه بهینهسازی موتور جستجو یا سئو نام دارد . در این روش، استراتژیستهای دیجیتال ، موتورهای جستجو را «متقاعد میکنند» که وبسایت آنها باید برای یک یا چند عبارت مورد جستجو، رنکینگ بالایی به دست آورد.
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
زمانی که شما روی سئو کار میکنید، هزینهای بابت بهبود رتبهبندی سایت پرداخت نمیکنید. درصورتیکه برای خرید ترافیک فهرست SERP (صفحهی نتایج موتور جستجو) هزینه کنید، درواقع یکی از تاکتیک SEM استفاده کردهاید.
یکی از مزایای لیستهای پرداختی SEM( تبلیغات کلیکی ) ، این است که نتایج آن بالای نتایج ارگانیک قرار میگیرند و بهنوعی میانبر وبسایت شما محسوب میشوند. اما هزینهای که برای بازاریابی موتورهای جستجو میپردازید، به شدت رقابت کلمه کلیدی انتخابی بستگی دارد. شما برای بهکارگیری این تاکتیک، به کارشناسی نیاز دارید که با Google AdWords و تبلیغات نمایشی/جستجو کار میکند. گوگل با استفاده از قابلیتهای محلی سازی تبلیغات و متریکهای پیشرفته، این امکان را فراهم میکند که میزان کارایی آگهی خود را اندازهگیری کنید. علاوه بر گوگل، تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام نیز یکی دیگر از فرصتهای غیر رایگان آگهی وبسایت است.
بازاریابی محتوا
محتوای وب سایت مهمترین و حیاتی ترین بخش در فاکتورهای رتبهبندی گوگل محسوب میشود. به همین دلیل است که بازاریابان دیجیتال، سرمایهگذاری و فعالیت بسیار زیادی در حوزه تولید محتوا دارند. بهطورکلی، بازاریابی محتوا به معنی تولید محتوای باکیفیت و یونیک در یک سایت یا وبلاگ است که برای مشتریان بازار هدف تولید ارزش کرده و آنها را جذب می نماید . زمانی که این افراد یک اصطلاح مرتبط با صنعت ویا کسب و کار شما را جستجو میکنند، به مقالهی نوشته شده توسط شما میرسند و اطلاعات بیشتری از محصولات و خدمات شما به دست میآورند . بازاریابان دیجیتال ، بیشترین استفاده را از بازاریابی محتوا برای ارتقای کسب و کار خود استفاده میکنند.
برای بازاریابی محتوا باید از تحقیق در کلید واژه ها شروع کرد . در تحقیق کلید واژه ها باید به دنبال کلماتی گشت که با مخاطبین هدف همخوانی داشته و بتوان آنرا در رتبه بندی بدست آورد . برخی کلمات کلیدی به شدت مورد رقابت بوده و ممکن است ماه ها طول بکشد که بتوانید شما هم وارد رقابت شوید . پیشنهاد ما به شما استفاده از کلمات هم معنی ( LSI ) است که شدت رقابت کمتری را دارد و شما را سریعتر به اهدافتان می رساند . شما به کمک تعدای برنامه ، متوجه میشوید که کدام کلیدواژهها کاربران را به سایتهای رقیب میرساند و آنها از کدام بکلینکها برای کمک به رتبهی این واژهها استفاده میکنند.
بازاریابی رسانههای اجتماعی (SMM)
یکی از بهترین مزایای بازاریابی رسانههای اجتماعی، رایگان و فراگیر بودن آن و مهمترین هدف این تاکتیک ، افزایش تعامل با کاربران است. لایک و کامنت مخاطبین، به این معنا است که شما از افرادی که در محدودهی بازار هدف قرار دارند، پاسخی دریافت کردهاید. این پاسخ یا واکنش، به اعتمادسازی برند منجر میشود بهعلاوه تعاملات مخاطبین به ارتقای کسبوکار شما کمک میکند. به همین دلیل است که برخی از رسانههای اجتماعی نظیر فیسبوک، تعاملات را نشانگر میزان محبوبیت یک پست میدانند. پستهای بسیار محبوب، توجه سایر مردم را نیز جلب میکنند و با نرخی افزایشی، شانس بیشتری برای دیده شدن دارند.
شما باید محتوایی را در رسانههای اجتماعی پست کنید که راهگشای نیاز مخاطبان است. البته باید کانال رسانهای مناسبی را برای کسبوکار خود انتخاب کنید. بهعنوانمثال اگر در صنعتی فعالیت میکنید که متکی بر محتوای بصری است (مثل صنعت مد)، شبکههای اینستاگرام و پینترست، کارایی بیشتری برای شما دارند. یا اگر برای یک شرکت B2B کار میکنید، لینکدین مؤثرترین کانال ارتباطی شما است.
پرداخت برای هر کلیک (PPC)
پرداخت به ازای هر کلیک یا تبلیغات کلیکی، یکی دیگر از گزینههای تبلیغات پرداختی است. در این روش به یک سایت ناشر، بابت هر بار که روی لینک شما کلیک میشود، هزینهای را پرداخت میکنید. شبکههای تبلیغاتی و کانالهای رسانههای اجتماعی، بهترین مقاصد اجرای این تاکتیک به شمار میروند. بااینحال باید ابتدا مطمئن شوید که این انتخاب، RIO مناسبی به همراه دارد.
شما میتوانید تبلیغات بنر را نیز در وبسایتهای ناشر اجرا کنید، اما فعالیت خود را به سایتهایی محدود کنید که مطمئن هستید توسط مشتریان هدف، زیاد مورد بازدید قرار میگیرند. میزان بازخورد این تبلیغات را در ابزارهای کنترلی مانند گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید .
ایمیل مارکتینگ
بسیاری از بازاریابان حرفهای، ایمیل مارتینگ یا بازاریابی ایمیلی را یکی از مهمترین جوانب بازاریابی آنلاین میدانند. در این روش شما مستقیماً با تکتک افرادی ارتباط برقرار میکنید که هرروز در یک پلتفرم قدرتمند، یعنی صندوق دریافت ایمیل خود، حضور مییابند.
مهمترین اصل بازاریابی ایمیلی، این است که همیشه پیش از اضافه کردن یک مخاطب به لیست ایمیلهای شرکت، باید از او اجازه بگیرید. در غیر این صورت شما یک اسپمر خواهید بود و برخلاف آنچه تصور میکنید، فعالیت شما به اعتبار شرکت آسیب میرساند.
برای جذب کاربران شما می توانید در سایت خود عضویت در خبرنامه را اضافه کنید تا کاربران بتوانند در سرویس ایمیلی شما عضو شوند . یکی از ایدههای خوب جذب مخاطب، این است که در هر ایمیلی ارسالی، خدمات رایگانی را به کاربران ارائه دهید. بهعنوانمثال میتوانید یک کتاب یا مقاله الکترونیکی آموزش استفاده و مصرف محصول را به ایمیل تبلیغاتی ضمیمه کنید. لیستهای توزیع ایمیل، به ارتقای کسبوکار شما کمک میکنند. پس لینک محتوای باکیفیتی را که در وبلاگ شرکت منتشر کردهاید، به همراه توضیحات کافی در مورد محصولات و خط تولید شرکت، برای مخاطبین ارسال کنید.
روابط عمومی آنلاین (Online PR)
عملکرد روابط عمومی آنلاین تا حد زیاد مشابه با PR سنتی است، با این تفاوت که در فضای آنلاین صورت میگیرد. هدف اصلی این تاکتیک، پوشش حضور آنلاین برند در نشریات دیجیتالی، وبلاگها و وبسایتها است. دنیای آنلاین به شما امکان میدهد بدون پرداخت هزینه مالی با افراد مختلف در شبکه های اجتماعی در تماس باشید. با کمک ابزار های تحلیلی مشتریان سایت خود را تحلیل کنید. از دلایل عدم خرید آنها آگاه شوید و تغییرات لازم را در کمپین های بازاریابی خود انجام دهید. برای موفقیت در روابط عمومی آنلاین موارد زیر را بدقت اجرا کنید. اگر فعالیت در شبکه های اجتماعی را به تبلیغ صرف ترجمه کنید. نتیجه ای برای شما ندارد. هنگامی که مردم درگیر حادثه ههایی مانند حادثه زلزله در غرب هستند، شما نمیتوانید بی تفاوت همچنان به تبلیغ محصول خود بپردازید. همراهی با احساسات مخاطبان میتواند شما را برای همیشه از رقبایتان به جلو بیاندازد. مثالا میتوانید یک کمپین حمایتی ایجاد کنید. و با تهیه ویدئو و عکس از کارهای این کمپین بین مخاطبان خود اعتبار بدست بیاورید.
نظر بدهید