مهم نیست که شما کالای دست ساز منحصر به فردی برای فروش دارید یا اینکه می خواهید یک تجارت عمده فروشی یا دراپ شیپینگ راه اندازی کنید، برای رسیدن به موفقیت آنلاین به یک وب سایت عالی با قابلیت تجارت الکترونیک نیاز دارید. در حال حاضر می توان با هزینه های اولیه نسبتاً کم یک وب سایت تجارت الکترونیک را آسان تر از همیشه ایجاد نمود. در این مقاله، نحوه راه اندازی یک آنلاین شاپ را تنها در هشت مرحله آسان به شما نشان خواهیم داد. امروز تجارت الکترونیک رویایی خود را محقق کنید!
چگونه در 8 مرحله یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنیم
مهم نیست که شما کالای دست ساز منحصر به فردی برای فروش دارید یا اینکه می خواهید یک تجارت عمده فروشی یا دراپ شیپینگ راه اندازی کنید، برای رسیدن به موفقیت آنلاین به یک وب سایت عالی با قابلیت تجارت الکترونیک نیاز دارید. در حال حاضر می توان با هزینه های اولیه نسبتاً کم یک وب سایت تجارت الکترونیک را آسان تر از همیشه ایجاد نمود. در این مقاله، نحوه راه اندازی یک آنلاین شاپ را تنها در هشت مرحله آسان به شما نشان خواهیم داد. امروز تجارت الکترونیک رویایی خود را محقق کنید!
دسترسی سریع به محتوا (برای مشاهده هر بخش بر روی آن کلیک کنید)
1- یک جایگاه مناسب را انتخاب کنید و مخاطب هدف خود را تعریف کنید
اولین قدم در راه اندازی فروشگاه آنلاین شما، تعیین یک بازار خاص است که می خواهید در آن وارد شوید. یکی از بزرگترین اشتباهات صاحبان مشاغل جدید، عدم تمرکز بر سه مؤلفه انتخاب جایگاه است:
سودآوری: شما یک کسب و کار سودآور می خواهید تا بتوانید بازده سرمایه گذاری خود را ببینید و یک فروشگاه آنلاین سودآور بسازید. اگر تولید یا خرید عمده یک محصول پرهزینه و سخت باشد، پتانسیل سودآوری آن کم است. به طور مشابه، ممکن است هزینه حمل و نقل و ارسال یک محصول گران بوده و برای فروش حضوری مناسب تر باشد.
قابلیت جستجو: بهترین فروشگاه های تجارت الکترونیک، محصولات پر تقاضایی را که مردم به دنبال آن هستند، را ارائه می کنند. به عنوان مثال، اگر به دنبال راه اندازی یک آنلاین شاپ هستید که قلاده گربه می فروشد، مطمئن شوید که "قلاده گربه" کلیدواژه ای است که هدف قرار می دهید. از ابزارهای سئو برای تعیین محصولاتی که مردم به دنبال آنها هستند استفاده کنید.
علاقه: علایق خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، از صحبت کردن یا تحقیق در مورد چه چیزی لذت می برید؟ اگر نسبت به کالایی که می فروشید علاقه مند باشید، به احتمال زیاد کمتر ناامید و بی انگیزه خواهید شد. نه تنها این، بلکه می خواهید مشتریان به دلیل اینکه شما متخصص در یک زمینه، محصول یا خدمات خاص هستید، مردم را به فروشگاه شما هدایت کنند.
مخاطب هدف شما به اندازه جایگاه شما مهم است. شما می خواهید مطمئن شوید که محصولاتی که می فروشید مورد علاقه آنها باشد و بتوانند بدون دردسر آنچه را که می فروشید خریداری کنند. اگر افراد در مخاطب هدف شما نیستند، از آنها نظر در مورد محصول خود نپرسید.
2- تامین کالا و محصولات
بعد از اینکه جایگاه و مخاطب هدف خود را مشخص کردید، وقت آن است که در مورد تامین و ارائه محصول یا خدمات خود تصمیم بگیرید. این می تواند سخت ترین بخش راه اندازی فروشگاه آنلاین شما باشد. شما می خواهید مطمئن شوید که محصولی با قیمت و کیفیت مناسب می فروشید که عده ای بدنبال خرید آن هستند. همچنین مهم است مطمئن شوید که منابعی مانند انبار و وسیله حمل و نقل برای نگهداری و ارسال محصولات خود دارید.
اگر محصولی را انتخاب کنید که دارای محبوبیت است، چگونه محصول را از محصول رقبا متمایز می کنید؟ آیا می توانید یک محصول موجود را بهبود بخشید؟ چگونه فروشگاه آنلاین خود را به منبع اصلی ارائه و فروش این محصول تبدیل خواهید کرد؟
3- نام تجاری و دامنه برند خود را ایجاد کنید
وقتی فهمیدید چه چیزی میخواهید بفروشید، مرحله بعدی انتخاب نام تجاری یا نام کسب و کار شما و ایجاد هویت بصری برندتان، مانند لوگوی شما است. برای برخی، این مرحله ممکن است بسیار آسان باشد و برای برخی دیگر می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.
برای انتخاب دامنه می توانید از طریق سایت های زیادی اقدام به جستجو و خرید کنید، سایت nic.ir مرجع ارائه دامنه های .ir در ایران است که نام مورد نظر خود را در آن جستجو نمایید. سایت هایی مانند ایران سرور، پارس پک، ایران هاست، نت افراز نیز در زمینه فروش دامنه های با پسوندهای مختلف مانند .com، .net، .org و .... فعالیت می کنند. برای خرید دامنه فقط کافیست در آنها ثبت نام کنید و پس از جستجو و آزاد بودن دامنه اقدام به خرید کنید. در حالت ایده آل، بهتر است نام دامنه شما با نام تجاری شما مطابقت داشته باشد.
برای شروع طراحی لوگو می توانید از سایت هایی مانند freepik.com و یا Canva کمک بگیرید، این سایت ها دارای انواع مختلفی از لوگو می باشند. درصورتیکه میخواهید طراحی بهتری داشته باشید می توانید از فریلنسرها در سایت هایی مانند پونیشا کمک بگیرید.
4- کسب و کار خود را ثبت کنید
برای استفاده از خدمات درگاه بانکی و مجوز فروش اینترنتی باید در سایت enamad ثبت نام کنید. در اینماد می توان بصورت حقیقی و حقوقی عضو شد و بعد از ارسال مدارک و تایید هویت به شما نماد اعتماد الکترونیک ارائه می شود. بعد از گرفتن اینمادمی توان با مراجعه به بانک یا سایت ارائه دهندگان خدمات پرداخت اقدام به دریافت درگاه بانکی نمایید. بهتر است بعد از شروع فروش کالا نسبت به ایجاد پرونده مالیاتی نیز اقدام کنید تا از جریمه های آتی جلوگیری نماید.
5- انتخاب یک پلتفرم تجارت الکترونیک
اکنون، زمان انتخاب یک پلتفرم تجارت الکترونیک (CMS) است. این پلتفرمی است که شما فروشگاه آنلاین خود را در آن ایجاد و مدیریت خواهید کرد. تعدادی پلتفرم عالی و باکیفیت تجارت الکترونیک برای انتخاب وجود دارد، مانندفروشگاه ساز پیشگامان، شاپیفای و ووکامرس وردپرس. هر پلتفرم مجموعه ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد که بر روی قابلیت ها و سهولت استفاده تأثیر می گذارد، بنابراین ارزش وقت گذاشتن برای یافتن بهترین گزینه را دارد.
در اینجا چند مورد از بهترین پلتفرم های تجارت الکترونیک برای ساخت آسان فروشگاه آنلاین آورده شده است:
CMS پیشگامان: بهترین گزینه برای کسب و کارهای کوچک و متوسط است، این پلتفرم بصورت اختصاصی نوشته شده است و تمامی قابلیت های مورد نیاز برای فروش الکترونیک از جمله سبد خرید، شیوه ارسال، بلاگ، مدیریت محصول، اتصال به سیستم انبارداری و مالی و ... را دارد. برای استفاده از این سیستم نیازی به داشتن دانش قبلی در مورد سایت و آنلاین شاپ نیست.
شاپیفای: یکی از پلتفرم های مناسب برای سایخت فروشگاه اینترنتی است که برای دراپ شیپینگ نیز مناسب است، برای راه اندازی آن نیاز به خرید قالب و افزونه های مختلف دارید و تا حدودی توسعه دهندگان کمی در ایران دارد.
ووکامرس: woocommerce افزونه قدرتمند فروشگاهی برای وردپرس است که با آن می توان قابلیت های مختلفی را انتخاب نمود. برای استفاده از آن می توانید از بین هزاران قالب یکی را انتخاب و نصب نموده و متناسب با فعالیت خود اقدام به نصب افزونه نمایید. تعداد توسعه دهندگان وردپرس در سطح ایران زیاد است.
در صورتیکه می خواهید اطلاعات کاملتری در این زمینه بدست آورید پیشنهاد می کنیم حتما مقاله " سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟" را مطالعه نمایید.
6- آنلاین شاپ خود را بسازید
هنگامی که تصمیم گرفتید از کدام پلتفرم تجارت الکترونیک می خواهید استفاده کنید، مرحله بعدی شروع ساخت فروشگاه آنلاین است. در حالی که مراحل راه اندازی بسته به پلتفرمی که استفاده می کنید متفاوت خواهد بود اما به طور معمول مراحل کم و بیش شامل موارد زیر خواهد بود:
✔️ یک نام دامنه انتخاب کنید و در صورت آزاد بودن آنرا ثبت کنید.
✔️ یک هاست پر سرعت با حجم مناسب تهیه کنید و DNS های دامنه را تنظیم کنید.
✔️ قالب یا تم را انتخاب کنید.
✔️ نام تجاری و لوگوی خود را اضافه کنید.
✔️ صفحه اصلی سایت و همچنین تمام صفحات وب دیگر را سفارشی سازی کنید.
✔️ محصولات خود را اضافه کرده و لیست محصولات را ایجاد کنید.
✔️ درگاه پرداخت، سبد خرید و شیوه ارسال را تنظیم کنید.
✔️ سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید.
دستورالعمل های دقیق گام به گام ما را دنبال کنید که نحوه ساخت وب سایت را به شما آموزش می دهد. در صورت خرید فروشگاه ساز پیشگامان تمامی این مراحل توسط ما انجام می شود.
7- سایت خود را بهینه کنید
هنگامی که فروشگاه آنلاین شما راه اندازی شد، باید آن را برای موتورهای جستجو بهینه کنید تا بتواند به صورت آنلاین و در موتورهای جستجو مانند گوگل پیدا شود. این به وب سایت شما کمک می کند تا مخاطبین بیشتری آنرا بیابند و بازدیدکنندگان بیشتری وارد سایت شوند، سئو تنها روش رایگان جذب مخاطب است.
چند کار که می توانید برای بهینه سازی سایت خود انجام دهید:
✔️ طراحی ریسپانسیو: بالای 60 درصد بازدید های سایت از طریق موبایل انجام می شود، سایت خود را بصورت واکنشگرا (ریسپانسیو) طراحی کنید تا کاربران موبایلی برای مشاهده سایت دچار مشکل نشوند.
✔️ بررسی سرعت سایت: سرعت بارگزاری سایت یکی از پارامترهای مهم در رتبه بندی سایت است، سرعت سایت خود را بررسی و بهینه کنید.
✔️ بهینه سازی برچسب های عنوان: برچسب عنوان متنی است که در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) ظاهر می شود. عنوان شما باید توصیفی و مرتبط با محصول یا خدمات شما باشد.
✔️ توضیحات متا: توضیحات متا متنی است که در زیر برچسب عنوان شما در SERPs ظاهر می شود. از زبان توصیفی و جالبی استفاده کنید که مردم را به کلیک کردن روی سایت شما تشویق کند.
✔️ تگ های هدینگ: برچسب های H عناوین موجود در صفحه شما هستند. مطمئن شوید که توصیفی هستند و به توضیح موضوع صفحه کمک می کنند.
✔️ تصاویر: تصاویر را در صفحه خود قرار دهید و مطمئن شوید که به درستی با کلمات کلیدی برچسب گذاری شده اند. (لطفاً تصاویری را درج کنید که محتوای متن را تقویت می کنند.)
برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم حتما مقاله " آموزش جامع سئو " را مطالعه نمایید، این مقاله شامل 8 فصل است که تمامی موارد بصورت ساده و کامل توضیح داده شده است.
8- تبلیغات و بازاریابی خود را شروع کنید
هنگامی که فروشگاه آنلاین شما راه اندازی شد، باید آن را تبلیغات و بازاریابی کنید. دلیل این امر این است که جذب مخاطب از طریق سئو به زمان نیاز دارد و سریعا برای شما بازدهی ندارد. بازاریابی محصولات و خدمات شما در ابتدا به جذب ترافیک کمک می کند.
چند راه برای تبلیغ فروشگاه آنلاین شما وجود دارد:
✔️ برند خود را به دایرکتوری های آنلاین اضافه کنید.
✔️ در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و روبیکا صفحه بسازید و در آن فعالیت کنید.
✔️ با افراد تأثیرگذار (اینفلوئنسرها) برای تبلیغ برند خود همکاری کنید.
✔️ از تبلیغات آنلاین، مانند تبلیغات گوگل یا تبلیغات سایت های داخلی (مثل شرکت یکتانت) استفاده کنید.
✔️ از بازاریابی محتوا برای کمک به پیدا شدن سایت خود در فضای آنلاین استفاده کنید.
✔️ از برنامه های ارجاع یا وفاداری (رفرال گیری) استفاده کنید.
✔️ کمپین های تبلیغاتی مختلفی را طراحی و اجرا کنید.
✔️ سایت خود را به سایت هایی مانند ترب و ایمالز متصل کنید.
✔️ بازخورد تبلیغات خود را محاسبه کنید و تبلیغات خود را بهینه کنید.
بهترین تبلیغ فروشگاه آنلاین شما به کسب و کار و محصولاتی که می فروشید بستگی دارد. کمپین های بازاریابی موفق شامل بسیاری از این استراتژی ها (اگر نگوییم همه آنها) به طور همزمان هستند. چند روش مختلف را امتحان کنید و ببینید کدامیک برای شما بهتر عمل می کند.
در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درمورد طراحی آنلاین شاپ و دریافت مشاوره رایگان ، اطلاعات تماس خود را وارد کنید.
سوالات متداول
ثبت نظر