برای اینکه معاملات شما به درستی انجام شود، باید کاربرانی داشته باشید که درگیر و متعهد به پلتفرم شما باشند. یک راه محبوب برای رسیدن به این هدف این است که پلتفرم خود را به چیزی فراتر از یک بازار آنلاین تبدیل کنید: یک جامعه. این استراتژی توسط محبوب ترین مارکت پلیس های دنیا مانند Airbnb و Etsy مورد استفاده قرار گرفته است. استارتاپ آلمانی PaulCamper ، برای اجاره ون های کمپر، از تاکتیک های جامعه سازی استفاده کرد تا عرضه خود را تقریباً پنج برابر کند. در این مقاله یاد خواهید گرفت که چگونه این کار را انجام دهید.
چگونه برای مارکت پلیس خود یک جامعه درست کنیم
با تبدیل کردن کاربران خود به اعضای جامعه خود، بهترین ارائه دهندگان خود را درگیر کنید.همانطور که در فصل های قبلی راهنمای عملی ساخت یک بازار آنلاین آموختیم، هدف هر بازاری تسهیل تراکنش بین کاربران است.
برای اینکه معاملات شما به درستی انجام شود، باید کاربرانی داشته باشید که درگیر و متعهد به پلتفرم شما باشند. یک راه محبوب برای رسیدن به این هدف این است که پلتفرم خود را به چیزی فراتر از یک بازار آنلاین تبدیل کنید: یک جامعه. این استراتژی توسط محبوب ترین مارکت پلیس های دنیا مانند Airbnb و Etsy مورد استفاده قرار گرفته است. استارتاپ آلمانی PaulCamper ، برای اجاره ون های کمپر، از تاکتیک های جامعه سازی استفاده کرد تا عرضه خود را تقریباً پنج برابر کند. در این مقاله یاد خواهید گرفت که چگونه این کار را انجام دهید.
نکته مهم:
این مقاله شانزدهمین و آخرین مقاله از سری مقالات آموزش صفر تا صد طراحی و پیاده سازی فروشگاه آنلاین و مارکت پلیس است، پیشنهاد می کنیم مقالات را پشت سر هم و از ابتدا مطالعه نمایید تا بهترین بازخورد را از کسب و کار آنلاین خود بدست آورید.
چرا باید جامعه بسازید
قبل از اینکه عمیقتر به استراتژیهای جامعه سازی بپردازیم، باید بپرسیم: «چرا؟». مزایای ملموسی که یک جامعه وفادار از کاربران می تواند برای یک مارکت پلیس فراهم کند چیست؟
بیایید با تعریف کردن معنای خود از کلمه "جامعه" در زمینه مارکت پلیس شروع کنیم. وب سایت ویکیپدیا جامعه را به عنوان گروهی از مردم تعریف میکند که دارای موارد مشترکی مانند خصوصیات رفتاری و اخلاقی ، ارزش های مشترک و هدف یکسان هستند. اساساً، ایجاد یک جامعه حول مارکت پلیس شما به این معنی است که کاربران احساس کنند که بازار بخشی از هویت آنهاست و به آن تعلق خاطر داشته باشند.
کاربر Airbnb شخصی است که به افراد غریبه اجازه ورود به خانه خود را می دهد یا در هنگام سفر در خانه افراد غریبه می ماند. فروشنده Etsy شخصی است که به عنوان یک هنرمند صنایع دستی امرار معاش می کند و به احتمال زیاد آنچه را که نیاز دارد از سایر سازندگان خریداری می کند. برای ارائه دهندگان PaulCamper، سفر کمپینگ یک سبک زندگی است. در هر سه مثال، گزاره ارزش بازار به رفتاری میآید که برای هویت کاربر ضروری است.
دلایل متعددی وجود دارد که چرا مهم است افراد را وادار به شناسایی مارکت پلیس خود کنید. در ادامه به توضیح برخی از آنها می پردازیم:
کاربران متعهد و وفادار بیشتر خرید می کنند
به دست آوردن یک مشتری جدید به تلاش بیشتری نسبت به حفظ مشتری قدیمی نیاز دارد. برای اندازه گیری موفقیت بازار آنلاین خود، باید نسبت خرید تکراری بیشتر را هدف قرار دهید، بنابراین ارزش طول عمر مشتری را افزایش دهید. اگر کاربران شما احساس کنند که بازار بخشی از هویت آنهاست، باز هم برخواهند گشت و بیشتر خرید خواهند کرد.
Etsy یک مثال عالی برای این موضوع است. Etsy خود را اینگونه تعریف می کند: "ما چیزی بیش از یک بازار هستیم: ما جامعه ای از هنرمندان، خالقان، مجموعه داران، متفکران و انجام دهندگان هستیم." تاکید آنها بر جامعه به احتمال زیاد دلیل اصلی بازگشت مشتریانشان است. در سال 2015، 81 درصد از فروش Etsy ناشی از خریدهای مکرر بود.
کاربران درگیر وفادار هستند، وقتی احساس میکنند به یک جامعه تعلق دارند، کمتر احتمال دارد مارکت پلیس را فراموش کنند، حتی زمانی که رقیب شما سعی میکند آنها را با قیمتهای کمتر یا امتیازات بیشتر جذب کند.
کاربران درگیر به یکدیگر اعتماد دارند
عدم اعتماد بین مشتری و ارائه دهنده یک چالش بزرگ برای بسیاری از بازارهای آنلاین است. اگر کاربران شما احساس کنند که ارزشها و هنجارهای یکسانی دارند، اعتماد بین آنها افزایش می یابد و اگر به یکدیگر اعتماد بیشتری داشته باشند، بیشتر با یکدیگر معامله می کنند.
ایجاد اعتماد در مارکت پلیس، از طریق ایجاد جامعه برای استارتاپهای EatWith و Airbnbمهم بوده است. جوئل سرا، مدیر راه اندازی EatWith در مصاحبه خود در مورد روزهای اولیه راه اندازی گفت: ما به راحتی می توانستیم در عرض چند ماه ده یا بیست هزار سرآشپز داشته باشیم زیرا افراد زیادی به دنبال سرآشپز شدن بودند. با این حال، تصمیم گرفتیم به آرامی رشد کنیم و جامعه خود را به صورت شخصی بشناسیم. ما می خواستیم یک رابطه واقعاً شخصی با همه افراد جامعه خود داشته باشیم تا سطح اولیه اعتماد ایجاد کنیم. شناخت هر میزبان در سراسر جهان، چه از طریق مکالمه از طریق اسکایپ باشد و چه از طریق رفتن به مکان آنها، سطح اعتمادی را ایجاد می کند که بسیاری از پلتفرم ها در این فضا به سادگی ندارند. این استراتژی آهسته و متمرکز بر جامعه به استارتاپ EatWith کمک کرد تا 8 میلیون دلار بودجه جمع آوری کند و در فضای بسیار شلوغ خود به یک رهبر تبدیل شود.
کاربران درگیر، به رشد شما کمک می کنند
جامعه سازی می تواند منبع مهمی برای رشد یک مارکت پلیس باشد. شما می خواهید به یک چرخه با کیفیت برسید که در آن ارائه دهندگان با کیفیت بالا مشتریان بیشتری را جذب کنند و بالعکس.
همانطور که راشل بوتسمن متخصص اقتصاد مشارکتی گفته است:
- چگونه آن را احساس می کنید؟ سؤالی است که معمولاً هنگام ملاقات با میزبان ها در Airbnb، رانندگان در Lyft یا Taskrunners در Taskrabbit می پرسم تا سعی کنم وضعیت رو به رشد شرکت ها در اقتصاد مشارکتی را در زندگی مردم درک کنم. اغلب پاسخ ساده ای نمی گیرم، اما آنها به من داستانی می گویند، داستانشان از اینکه چرا کاری را انجام می دهند و در این داستانها احساسی شبیه به وفاداری و تعلق خاطر وجود دارد که میتوان آنرا با طرفداران اپل یا متعصبان هارلی دیویدسون مشابهت داد.
این سه شرکت موفق هزینه بسیار کمی برای تبلیغات سنتی کردهاند و تیمهای بازاریابی نسبتاً کوچکی در مقایسه با برندهای معتبر و بزرگ دارند. در عوض، آنها منابع زیادی را صرف جامعه سازی می کنند. در نتیجه، آنها کاربران درگیر خود را به سفیری تبدیل کردهاند که دائماً اخبار خوب و مثبت در مورد برند خود را منتشر میکنند. همین پویایی به طور قابل توجهی رشد PaulCamper را تقویت کرد و همچنین به آنها کمک کرد تا با مشکل اولیه مرغ یا تخم مرغ خود مقابله کنند.
کاربران درگیر به شما کمک می کنند پلتفرم خود را بهبود ببخشید
ایجاد یک کسب و کار در بازار آنلاین نیازمند یک فرآیند یادگیری مداوم است، بازخورد کاربران شما نقش مهمی در درک بزرگترین نیازهای آنها دارد.
هر چه کاربران شما بیشتر درگیر باشند، بیشتر به محصول شما اهمیت میدهند، به این معنی که بازخورد بیشتری خواهند داد. وقتی چیزی درست کار نمیکند، فوراً از آن شکایت میکنند که این موضوع عالی است و شما می توانید مشکلات خود را بهتر شناسایی و رفع کنید. وقتی مردم به شما بازخورد خشمگینانه می دهند، نشانه این است که به مارکت پلیس شما اهمیت می دهند. این بازخورد تا حد زیادی بهترین راه برای کمک به بهبود و اولویت بندی کارهای بعدی است. اگر بازخوردی دریافت نمی کنید، احتمالاً به این معنی است که مشکلی را برای کاربران خود حل نمی کنید و آنها درگیر شما نیستند، این نشان می دهد که چیزی باید به شدت تغییر کند.
چگونه یک جامعه بسازیم
همانطور که دیدید، ایجاد یک جامعه مزایای زیادی دارد، پس واقعاً چگونه این کار را انجام دهیم؟
از آنجایی که مارکت پلیس ها دارای ساختار دو طرفه هستند، ابتدا باید بفهمید که روی کدام طرف تمرکز کنید، فروشنده یا مشتری. در برخی موارد، ممکن است منطقی باشد که همه کاربران خود را در یک جامعه مشارکت دهید، به خصوص اگر آنها هم به عنوان مشتری و هم به عنوان ارائه دهنده عمل کنند. این رویکردی است که BlaBlaCar در بازار اشتراک گذاری سواری اتخاذ کرد: آنها داستان های رانندگان و مسافران را در یک صفحه نشان می دهند.
با این حال مهمترین موضوع، تمرکز بر با ارزش ترین گروه کاربری یک مارکت پلیس است، درست است ارائه دهندگان. به عنوان مثال، شبکه های اجتماعی Airbnb به وضوح میزبان ها را هدف قرار داده است. PaulCamper، Etsy، Uber و Thumbtack از استراتژی مشابهی استفاده می کنند و تلاش های جامعه خود را به ترتیب بر فروشندگان، رانندگان و تامین کنندگان متمرکز می کنند. چندین رویکرد مختلف برای ایجاد یک جامعه وجود دارد، اینکه چه چیزی برای شما بهتر عمل می کند به صحنه و نوع بازار شما بستگی دارد. در ادامه رایج ترین استراتژی ها را مرور می کنیم.
ماموریت خود را مشخص کنید
اولین قدم در ساختن یک جامعه این است که به آنچه که طرفدار آن هستید فکر کنید. هدف شما از کسب و کار در بازار آنلاین چیست؟ چه تغییری را می خواهید در دنیا ببینید؟ اگر می خواهید کاربران شما مارکت پلیس شما را بشناسند، باید با اهداف شما آشنا شوند. توصیه من این است که از همان ابتدا در مورد ماموریت و اهداف خود فکر کنید، قبل از اینکه پلتفرم خود را راه اندازی کنید یا با کاربران خود در مورد آن صحبت کنید. شفاف سازی ماموریت خود (چه محلی باشد چه کشوری) به شما کمک می کند تا افرادی را که با آن ماموریت و اهداف مرتبط هستند شناسایی کنید.
Airbnb تلاش زیادی برای درک ماهیت اهدف خود انجام داده است. همانطور که برایان چسکی موسس و مدیرعامل Airbnb می گوید: برای مدت طولانی، مردم فکر می کردند Airbnb در مورد اجاره خانه است. اما در واقع هدف ما در مورد خانه بود، خانه فقط یک فضا است، اما خانه جایی است که به آن تعلق دارید. و چیزی که این جامعه جهانی را بسیار خاص می کند این است که برای اولین بار می توانید به هر جایی تعلق داشته باشید. این ایده در هسته شرکت ما است: تعلق داشتن. این ایده ای است که در بسیاری از مسافران طنین انداز می شود، خانه شما جایی است که در آن احساس آرامش می کنید و به آن تعلق دارید.
در همین حال Etsy مخفف اقلام دست ساز (صنایع دستی) است. در سال 2007، Etsy (همراه با شرکا) ایده و طرح خرید صنایع دستی را منتشر کرد و از مردم خواست که از آن حمایت کنند و خرید صنایع دستی بیشتری داشته باشند زیرا برای مردم و اجتماع بهتر است. طبیعتاً، این پیامی است که با هنرمندان صنایع دستی طنین انداز می شود.
به یاد داشته باشید: وقتی طرفدار چیزی هستید، معمولاً به این معنی است که در مقابل چیز دیگری ایستاده اید. Airbnb در مقابل تجربیات رزرو هتل ایستاده است، Etsy به طور سنتی در مقابل تولید انبوه ایستاده است. سعی نکنید هدفی داشته باشید که برای همه جذاب باشد، نتیجه آن یک ایده بی مزه خواهد بود که هیچ کس واقعاً با آن یکی نمی شود. جسور و آماده باشید تا در مسیر ساختن جامعه ، دشمنانی خواهید داشت.
هنگامی که ماموریت واهداف خود را روشن کردید، باید به آن وفادار بمانید، در غیر این صورت طرفداران شما نسبت مارکت پلیس تان بیگانه خواهند شد. Etsy اخیراً تولید انبوه را در پلتفرم خود اضافه کرده تا سود بیشتری کسب کند، این حرکت باعث شد که بسیاری از فروشندگان اصلی صنایع دستی سایت را ترک کنند و به شهرت Etsy لطمه وارد شود.
به دیگر جوامع تلنگر بزنید
به جای ساختن یک جامعه از ابتدا، ببینید آیا جامعه ای از قبل حول هدف شما وجود دارد یا خیر. همانطور که مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس بوک، زمانی که از او در مورد چگونگی ایجاد یک جامعه آنلاین پرسیده شد، گفت: جوامع از قبل وجود دارند، فقط کافیست به این نکته فکر کنید که چگونه می توانید به آن جامعه کمک کنید تا کاری را که می خواهید انجام دهد.
Etsy از نیاز یک جامعه موجود متولد شد، همانطور که یکی از بنیانگذاران آن، کریس مگوایر توضیح می دهد که Etsy در ابتدا با ایجاد یک وب سایت ساده شروع کردند. یکی از پروژههای آنها طراحی مجدد یک انجمن آنلاین برای هنرمندان، پلتفرم GetCrafty بود. بنیانگذاران به اعضای فعال انجمن تبدیل شدند و سریعا متوجه شدند که بسیاری از اعضای انجمن می خواهند مکانی برای فروش آنلاین آثار خود داشته باشند و آنها شروع به ساخت چنین راه حلی کردند. در حین ساختن فروشگاه آنلاین، آنها یک انجمن بزرگتر به نام Craftster.org را پیدا کردند. آنها با موسس آن انجمن تماس گرفتند و ناگهان مخاطبان زیادی پیدا کردند.
یاد بگیرید که اعضای اولیه خود را بشناسید
در حالی که میخواهید قبل از داشتن کاربر به ماموریت خود فکر کنید، خوب است به خاطر داشته باشید که در نهایت این کاربران شما هستند که جامعه شما را تعریف میکنند و پیش می برند نه شما. پس مهم است که کاربران خود را زودتر بشناسید، نیازهای آنها را درک کنید و یاد بگیرید که چگونه با آنها ارتباط برقرار کنید.
برایان چسکی ماه ها در خانه خود زندگی نکرد و هر روز در منزل یکی از میزبان های Airbnb اقامت داشت، او می خواست همه چیز را در مورد این سرویس و کاربران آن بداند. او بازخورد مهمی دریافت کرد و همچنین با میزبان های اولیه روابط خوبی برقرار کرد.
تیم EatWith که در زمینه غذا فعالیت دارند، خود یا میزبان شام بودند و یا به عنوان شرکت کننده در شام های دیگر شرکت کرد. آنها این کار را انجام دادند تا بتوانند در زندگی واقعی با مشتریان ملاقات کنند، تجربه استفاده از EatWith را بهتر درک کنند و در مورد خدمات آنها یاد بگیرند.
اجازه دهید افراد با یکدیگر تعامل داشته باشند
هنگامی که افرادی را پیدا کردید که اهدافتان را درک کردند و عضو جامعه شما شدند، باید به آنها کمک کنید تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. شما باید نوعی پلتفرم ارتباطی ارائه دهید که به افراد اجازه می دهد آزادانه بدون نیاز به درگیر شدن در یک تراکنش، تعامل داشته باشند. این به آنها کمک می کند تا متوجه شوند که به جای تنها بودن با افراد همفکر خود ارتباط برقرار کنند. بیشتر بازارهای محبوب مانند Airbnb، eBay، Etsy و Uber انجمنهای را ایجاد کردند که در آن کاربران میتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.
گفتگوها را تسهیل کنید
در روزهای ابتدایی راه اندازی تالار گفتمان، با همان مشکل اولیه بازار آنلاین مواجه خواهید شد: بازار خالی است و برای عملکرد صحیح به تعداد زیادی از کاربران نیاز دارد. درست همانطور که باید بازار آنلاین خود را معرفی کنید، باید جامعه آنلاین خود را نیز به دیگران بشناسید.
یکی از راه های ایجاد محتوا این است که خودتان موضوعات بحث را شروع کنید. یک راه عالی برای ترغیب مردم به صحبت، پرسیدن سوال از آنها است، مردم دوست دارند در مورد خودشان صحبت کنند. یک رشته گفتگو و معرفی ایجاد کنید که در آن هر ارائه دهنده جدید بتواند کمی در مورد خود و دلیل پیوستنش به پلتفرم بگوید، این موضوع نه تنها به ایجاد جامعه کمک می کند، بلکه به مردم کمک می کند به یکدیگر اعتماد کنند، زیرا داستان های یکدیگر را می شنوند و متوجه می شوند که یک انسان دیگر در طرف مقابل وجود دارد.
محتوای مدیرت شده به ایجاد لحن جامعه کمک می کند و باعث خواهد شد که سایرین از پذیرندگان اولیه الگوبرداری کنند. هنگامی که سایت اجتماعی آنلاین محبوب Reddit شروع به کار کرد، بنیانگذاران آن با این استراتژی سریع پیش رفتند: آنها حساب های جعلی زیادی ایجاد کردند و با یکدیگر گفتگو کردند تا نشان دهند که یک مکالمه متمدن در Reddit چگونه می تواند باشد. هنگامی که کاربران شما شروع به ایجاد موضوعات خود در انجمن می کنند، مطمئن شوید که هر موضوع پاسخی دریافت می کند، مردم می خواهند صدایشان شنیده شود.
داستان های کاربران خود را برجسته کنید
وقتی افراد جدیدی به انجمن شما میپیوندند، میخواهند یاد بگیرند که جامعه چگونه است. اشتراکگذاری داستانهای کاربران به آنها کمک میکند تا با اعضای موجود آشنا شوند برای مثال BlaBlaCar سرمایه گذاری زیادی برای نمایش داستان های کاربران در سایت BlaBlaStories خود انجام می دهد، Thumbtack همچنین داستان های موفق خدمات دهندگان خود را برجسته می کند، Studiotime همین کار را از طریق حساب اینستاگرام خود انجام می دهد.
بدیهی است که این داستان ها علاوه بر اینکه مزایای مارکت پلیس را به اشتراک می گذارند هدف دیگری نیز دارند: افراد با خواندن چند داستان، به درک اولیه ای از نوع افراد متعلق به جامعه می پردازند. مهمتر از آن، شما همچنین می توانید تصمیم بگیرید که آیا آنها از آن دسته افرادی هستند که در معاشرت با آنها احساس راحتی می کنید یا خیر.
فروشندگان فعال را تشویق کنید
هنگامی که بازار آنلاین شما رشد می کند، متوجه فروشندگان خاصی می شوید که فروش بیشتری نسبت به بقیه دارند و حتی وقت بیشتری را در انجمن شما سپری می کنند، این افراد کاربران قدرتمند و فعال شما هستند، به آنها امتیازات و مزایای ویژه ارائه دهید.
Airbnb یک برنامه SuperHost دارد که به میزبان هایی که تجربیات عالی برای مشتری ارائه می دهند، پاداش می دهد. SuperHost ها کوپن های تخفیف سفر، پشتیبانی اولویت دار و سایر مزایای مشابه را ارائه می کند. eBay یک برنامه PowerSeller دارد که به فروشندگان واجد شرایط برای دستیابی به اهداف خاص در مورد حجم فروش، بازخورد، پیروی از خط مشی و وضعیت حساب پاداش می دهد.
انجمن را مدیریت کنید
در کنار اینکه می خواهید اعضای خاصی از جامعه را برجسته کنید باید کاربران بد و محتواهای نامناسب را نیز از سیستم حذف کنید. در انجمنهای فعال، بررسی محتوا میتواند کاری زمانبر باشد، زیرا باید هر روز مطالب زیادی را بررسی کنید، این بدان معناست که فقط زمانی باید یک انجمن ایجاد کنید که بدانید زمان کافی برای نگهداری و مدیریت آن دارید.
به گفته نیش نادارجا، خالق سایت بررسی برنامه Yelp's Elite، هنگام ساختن یک جامعه، یکی از اولین چیزهایی که باید به آن پی ببریم، مکانیزمی برای حل تعارض و اختلاف سلیقه ها است. درگیری ها بین افراد اجتناب ناپذیر است پس باید قوانین اساسی و مهم مشخصی را تعیین کنید و خودتان با حضور فعال در جامعه بر آن نظارت کنید.
توجه: بررسی را با سانسور اشتباه نگیرید، در حالی که می خواهید کاربرانی را که نسبت به سایر کاربران حرکت های تهاجمی یا نامناسب دارند را حذف کنید، نباید کاربران یا محتوایی را که از پلتفرم یا خدمات شما انتقاد می کنند را حذف کنید زیرا انجام این کار نتیجه معکوس به همراه خواهد داشت. این نوع اقدامات از نظر دیگر کاربران پنهان نخواهد ماند و آنها تصور سرکوب کردن انتقادات را دارند. یک راه مناسب برای پاسخ دادن این است که انتقاد افراد را مؤدبانه اما قاطعانه مطرح کنید و موضع خود را توضیح دهید.
به خیابان ها بروید
در برخی موارد، ساختن جامعه تنها به صورت آنلاین کافی نیست، تعامل با افراد در زندگی واقعی می تواند روش بسیار موثرتری برای تعامل آنها باشد. ربکا روزنفلت، مدیر محصول در Airbnb Portland، توضیح می دهد که چگونه Airbnb هر زمان که نیاز به ایجاد یک جامعه در مناطق جدید داشته باشد، از تاکتیک های چریکی استفاده می کند، آنها تیمهای دو یا سه نفره میسازند و آنها را میفرستند تا با مردم محلی صحبت کنند، جلسات اطلاعاتی برگزار کنند، آگهیهایی را توزیع کنند و در رویدادهای محلی غرفههایی برپا کنند. او می گوید که CAC (هزینه جذب مشتری) برای این استراتژی (حضور فیزیکی) یک پنجم هزینه تبلیغات در فیس بوک است، علاوه بر این، بازارهایی که Airbnb در آن حضور فیزیکی داشت دو برابر بازارهای دیگرشان رشد کردند.
Lyft سفیرانی را ایجاد کرد تا در ازای دریافت پول نقد، Lyft را در شهر خود تبلیغ کنند، سفیران می توانند 10 دلار به ازای هر ارجاع مسافر و تا 750 دلار برای هر راننده ارجاع شده کسب کنند.
میزبان رویدادهای محلی
هنگامی که جامعه شما رشد می کند، می توانید در رویدادهای محلی، خودتان غرفه ای برای میزبانی داشته باشید. رویدادهای محلی یک راه عالی برای ملاقات گروه بزرگی از کاربران در یک مکان فیزیکی بصورت همزمان است. افرادی که در چنین رویدادهایی شرکت می کنند به احتمال زیاد کاربران قدرتمند بالقوه هستند.
Airbnb جلساتی را ترتیب می دهد تا به میزبانان (و مهمانان) کمک کند تا یکدیگر را ملاقات کنند و در مورد موضوعات مرتبط با این سرویس چیزهای جدید بیاموزند. Airbnb همچنین هر زمان که در کشورها و شهرهای جدید خدمات خود را راه اندازی می کرد، مهمانی های را ترتیب می داد. BlaBlaCar میزبان مراسمات و تورهایی در مناطق مختلف برای افزایش آگاهی در مورد برند و ایجاد یک جامعه بود. نشستها و گردهماییهای حضوری نیز در استراتژی جامعهسازی PaulCamper نقش اساسی دارند.
چگونه بازار مربی شخصی خود را به یک جامعه تبدیل کنید
همانطور که در فصلهای قبل این مثال را باهم پیش بردیم اکنون زمان آن فرا رسیده است که برای آخرین بار آموختههای خود را در این مقاله، در مورد بازار آنلاین مربی شخصی خیالی خود پیاده سازی کنیم.
شما با تعریف ماموریت و اهداف خود شروع می کنید. از آنجایی که بازار شما با سلامت و تناسب اندام سروکار دارد، تصمیم می گیرید که تناسب اندام را برای همه انتخاب کنید. شما استدلال می کنید که وقتی مانعی برای شروع ورزش نباشد، افراد بیشتری شروع به ورزش می کنند که منجر به بهبود سلامت کلی و امید به زندگی می شود. این موضوع با افرادی که علاقه مند به ورزش هستند اما تاکنون اقدامی برای تمرینات ورزشی نکرده اند، منتشر و فراگیر می شود علاوه بر این افراد، مربیان نیز در انتشار و محبوبیت برند موثر هستند و نوید مشتریان بیشتری را برای شما می دهند.
از آنجایی که مشتریان و ارائه دهندگان شما دو گروه مجزا هستند (مربیان شخصی به ندرت از خدمات مربیان شخصی دیگر استفاده می کنند) شما تصمیم می گیرید برنامه های جامعه سازی خود را بر پایه با ارزش ترین کاربران خود متمرکز کنید، یعنی مربیان. یک مربی شخصی مستقل، اغلب بصورت تنها فعالیت می کند، بنابراین تصور می کنید که آنها می توانند از عضویت در یک جامعه مربیان سود زیادی ببرند.
در فصل قبلی در مورد عرضه کنندگان اولیه مارکت پلیس، تصمیم گرفتید با استفاده از جوامع موجود، ارائه دهندگان اولیه خود را به دست آورید و آن جایی نیست جز سالن های ورزشی محلی. شما تصمیم میگیرید جلسات آموزشی شخصی را خودتان با 50 ارائهدهنده اولیه خود رزرو کنید، فقط برای اینکه با آنها آشنا شوید و نحوه عملکرد آنها را بفهمید.
سپس یک گروه فیس بوک یا تلگرام برای دعوت افراد راه اندازی کرده و همه ارائه دهندگان خود را به آن دعوت می کنید و در ابتدا گروه را مخفی (پرایوت) می کنید تا احساس انحصار ایجاد کنید. در گروه، از هر مربی میخواهید خود را معرفی کند و از آنها بخواهید بهترین نکات خدمات مشتری خود را به اشتراک بگذارند. شما به شروع بحث در گروه درباره موضوعات مورد علاقه مربیان ادامه می دهید و نظرسنجی ایجاد می کنید تا به راحتی نظرات خود را به اشتراک بگذارند.
در وبلاگ خود، شروع به برجسته کردن داستان های ارائه دهندگان برتر خود می کنید. شما با آنها مصاحبه می کنید و مقالات طولانی و مفصلی در مورد سوابق آنها و اینکه چرا آنها کاری را انجام می دهند ایجاد می کنید. شما همچنین بهترین این مقالات را در صفحه فرود مارکت پلیس خود قرار می دهید.
شما همچنین یک گروه ملاقات محلی راه اندازی می کنید تا به مربیان اجازه دهید با یکدیگر ملاقات کنند و شخصاً نکاتی را مبادله کنند. وقتی در شهرهای جدید خدمات را راه اندازی می کنید، گروه های مشابهی را در هر شهر راه اندازی می کنید.
همانطور که بازار شما رشد می کند، یک برنامه "مربی قهرمان" ایجاد می کنید تا مربیانی را با بیشترین رزرو و بهترین نظرات تشویق کنید. شما به آنها تخفیف در هزینه و پورسانت ارائه می دهید و مهمانی های منحصر به فرد را فقط برای آنها برگزار می کنید.
محصول مرتبط: طراحی اپلیکیشن مارکت پلیس
خلاصه این مقاله
در این مقاله آخر از راهنمای عملی برای ایجاد یک تجارت آنلاین، شما فهمیدید که چرا تبدیل بازار آنلاین به یک جامعه سودمند است. اعضای متعهد جامعه بیشتر خرید میکنند، به یکدیگر اعتماد بیشتری میکنند، با انتشار اخبار خوب به رشد شما کمک میکنند و بازخورد ارزشمندی را از خدمات شما ارائه میکنند که به شما کمک میکند تا پیشنهادات و خدمات خود را بهبود بخشید.
برای ایجاد یک جامعه، باید با تعریف ماموریت و اهداف خود شروع کنید: برای چه چیزی تلاش می کنید؟ سپس باید تصمیم بگیرید که آیا تلاش های خود را برای ایجاد جامعه بر روی همه کاربران خود متمرکز کنید یا فقط بر روی مشتریان یا ارائه دهندگان خود تمرکز کنید.
استراتژیهای ایجاد جامعه شامل استفاده از جوامع موجود، آشنایی با اعضای اولیه خود، اجازه دادن به افراد برای برقراری ارتباط با یکدیگر، تسهیل مکالمات، برجسته کردن داستانهای کاربران، تجلیل از کاربران قدرتمند، سرپرستی و مدیریت جامعه، ایجاد تیمهای حضوری و شرکت یا برگزاری در رویدادهای محلی است.
اکنون به پایان راهنمای عملی خود رسیده ایم. اگر هنوز فصل های قبلی را نخوانده اید، توصیه می کنم حتما آنها را بررسی کنید. خواندن آنها شما را به دانش چگونگی ایجاد یک بازار آنلاین موفق مجهز می کند. با این حال، ما سعی کردیم بسیاری از موضوعات مهم را بررسی کنیم و در بسیاری از دیگر مقالات شرکت پیشگامان دامنه فناوری وارد جزئیات بیشتر و عمیقتری شدهایم.
اگر هنوز به این موضوع فکر می کنید که آیا کسب و کار خود را در بازار انلاین راه اندازی کنید یا نه، باید بگوییم که اکنون زمان بسیار خوبی برای انجام آن است! مارکت پلیس پیشگامان به شما امکان می دهد تا بازار خود را با سرعت پیاده سازی و اجرا کنید. می توانید از این راهنما در هر مرحله از راه اندازی استفاده کنید.
برای شما در راه اندازی کسب و کار بازار آنلاین خود آرزوی موفقیت دارم!
جهت استفاده از مشاوره رایگان بر روی دکمه درخواست مشاوره کلیک نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.
ثبت نظر