راهنمای شروع سریع سئو

SEO سخت نیست، اما ممکن است تسلط بر برخی از زمینه های پیشرفته تر آن، کمی زمان بر باشد. ممکن است شما بخواهید مطمئن شوید که تمام اصول اولیه SEO را برای سایت خود ایجاد کرده اید، بنابراین برای رسیدن به نتایج بهتر، شما نسبت به رقبا وضعیت بهتری دارید.

راهنمای شروع سریع سئو

سریعتر شروع کنید تا عقب نمانید

SEO سخت نیست، اما ممکن است تسلط بر برخی از زمینه های پیشرفته تر آن، کمی زمان بر باشد. ممکن است شما بخواهید مطمئن شوید که تمام اصول اولیه SEO را برای سایت خود ایجاد کرده اید، بنابراین برای رسیدن به نتایج بهتر، شما نسبت به رقبا وضعیت بهتری دارید.

هنگامی که شروع می کنید، موارد متعددی وجود دارد که می توانید در ابتدا آنها را بررسی و انجام دهید، رعایت این مراحل ساده به شما کمک می کند تا از مشکلات رایج SEO جلوگیری کنید و شما را در مسیر موفقیت قرار دهد و سطح ترافیک ورودی سایت خود را در آینده نزدیک افزایش دهید.

1- داده های SEO خود را جمع آوری کنید

برای انجام SEO، فقط به سه چیز برای شروع نیاز دارید: یک وب سایت، مغز شما و داده ها.

احتمالا شما دو مورد اول را دارید، پس بیایید مطمئن شویم که داده های درستی نیز دارید. داده ها در SEO همه جا وجود دارد، از تجزیه و تحلیل بازدیدکنندگان گرفته تا تحقیق کلمات کلیدی و به خصوص ایجاد لینک. مهمترین داده های شما از خود وب سایت شما خواهد بود. به همین منظور، توصیه می کنیم مطمئن شوید که منابع داده زیر را راه اندازی کرده اید:

✅ Google Analytics را نصب کنید

تجزیه و تحلیل وب به شما اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی از سایت شما بازدید می کند، چه مقدار ترافیک دریافت می کنید و از کجا، چه صفحات را بازدید می کنند، چگونه با محتوای شما درگیر می شوند و موارد دیگر را به شما ارائه می دهد.

Google Analytics با اختلاف زیاد محبوب ترین پلتفرم تجزیه و تحلیل است. اکثر SEO کارها آن را به طور پیش فرض نصب می کنند. باید توجه داشته باشید که گوگل در حال ورود به نوع جدیدی از تجزیه و تحلیل به نام GA4 است. اگر در مورد این موضوع مطلع نیستید، می توانید به سادگی دستورالعمل های Google را دنبال کنید تا هم Universal Analytics (سنتی) و هم GA4 را به طور همزمان راه اندازی کنید (حداقل تا زمانی که Google Universal Analytics را کنار بگذارد).

اگر ترجیح می دهید از محصول Google استفاده نکنید، گزینه های زیادی مانند Matomo، Statcounter و موارد دیگر وجود دارد، که البته ممکن است تهیه آن برای کاربران ایرانی کمی سخت باشد.

✅ در موتورهای جستجو ثبت نام کنید

موتورهای جستجو مانند Bing و Google اطلاعات زیادی در مورد وب سایت شما ارائه می دهند که به سادگی نمی توانید در جای دیگری پیدا کنید. این داده ها اغلب شامل کلمات کلیدی ای هستند که شما برایشان رتبه بندی می کنید، اینکه هر موتور جستجو چگونه سایت شما را بررسی می کند و موارد دیگر. دو مورد از محبوب ترین خدمات تجزیه و تحلیل موتورهای جستجو عبارتند از:

✔️ کنسول جستجوی Google (Google Search Console)
✔️ ابزارهای وبمستر Bing (Bing Webmaster Tools)

به این نکته توجه کنید که، ثبت نام سایت شما در موتورهای جستجو لزوماً باعث افزایش ترافیک شما نمی شود، اما می تواند به شما دسترسی به ابزارهای ویژه ای را بدهد که در این زمینه کمکتان می کند.

✅ یک توصیه: crawl را اجرا کنید

در حالی که این موضوع لازم نیست، ما به شدت توصیه می کنیم که فرآیند crawl کردن را برای وب سایت خود اجرا کنید تا مشکلات SEO را که ممکن است واضح نباشد، را بفهمید، این موضوع همچنین به شما کمک می کند تا سایت خود را از نگاه یک موتور جستجو ببینید.

از ابزار بررسی سئو Moz Pro’s Site Crawl هم می توانید برای اینکار استفاده کنید و مشکلاتی مانند صفحات شکسته، لینک هایی که کار نمی کنند، مشکلات محتوای تکراری و سایر مشکلات فنی SEO را پیدا می کند. سایر خزنده های خوبی که توصیه می کنیم عبارتند از Screaming Frog و Sitebulb.

✅ ارزیابی سریع وب سایت

حالا که مشکلات فنی را در وب سایت خود شناسایی کرده اید، وقت آن است که برخی از معیارها را جمع آوری کنید تا به شما یک نمای کلی از عملکرد کلی  سایت ارائه دهد. داشتن این معیارهای پایه به شما درک درستی از موقعیت سایت می دهد، نقاط قوت، ضعف، اعتبار و امنیت آن.

در صورتیکه به ابزار MOZ دسترسی دارید می توانید با استفاده از Moz Pro Domain Overview یک خلاصه SEO جامع را به سرعت ایجاد کنید. این گزارش به شما خلاصه ای از وضعیت فعلی شما، از جمله Domain Authority، رتبه بندی کلمات کلیدی، رقبا، دامنه های لینک دهنده، Brand Authority، مقایسه و موارد دیگر موارد مرتبط را ارائه می دهد!

2- بررسی کنید که سایت شما چگونه لیست (Indexed) شده است

برای اینکه صفحات سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شوند، ابتدا باید توسط موتورهای جستجو "ایندکس شوند". ایندکس شدن اساساً به این معنی است که یک موتور جستجو یک صفحه را خزیده و از محتوای آن یک رکورد ایجاد کرده است.

✅ بررسی وضعیت ایندکس با site: search

ساده ترین راه برای بررسی اینکه آیا یک سایت یا صفحه ایندکس شده است، انجام یک site: search است. این موضوع هم برای Google و هم Bing کار می کند. به عنوان مثال، اگر می خواهید وضعیت نمایه pdf.co.ir را بررسی کنید، موارد زیر را در کادر جستجوی Google تایپ کنید.

site:pdf.co.ir

این گزینه همچنین به شما می گوید که Google تقریباً چه تعداد صفحه را ایندکس کرده است. در این مورد، ما ده ها هزار صفحه را می بینیم.

راهنمای شروع سریع سئو

همچنین می توانید بررسی کنید که آیا صفحات خاص داخلی ایندکس شده اند، مانند این:
site: https://pdf.co.ir/Beginners-Guide-to-SEO
اگر متوجه شدید که سایت شما ایندکس نشده است، معمولاً چند حوزه برای بررسی و چند نکته وجود دارد.

✅ آیا سایت جدید است؟

اگر سایت شما جدید است، مدتی طول می کشد تا موتورهای جستجو سایت ها را خزیده و نمایه (crawl and index) کنند، بنابراین ممکن است سایت ها یا صفحات جدید بلافاصله نمایش داده نشوند.

✅ آیا سایت محتوای منحصر به فرد و ارزشمندی ارائه می دهد؟

از خود بپرسید که آیا سایت شما واقعاً ارزش نمایش در نتایج جستجو را دارد یا خیر. به عبارت دیگر، آیا منحصر به فرد و با ارزش است یا اسپم؟، محتوای غیر اصلی، کپی یا کم ارزش ممکن است به طور پیش فرض توسط موتورهای جستجو حذف شود.

✅ آیا سایت قابل خزش و نمایه سازی است؟

در اینجا باید به موارد SEO فنی وارد شویم. اگر معتقدید که یک سایت یا صفحه باید نمایه شود و اینطور نیست، چند مرحله فنی وجود دارد که می توانید انجام دهید.

ابتدا به گوگل سرچ کنسول رفته و به آدرس Settings/Crawl stats رفته و بررسی کنید که آیا سایت خزیده شده است یا خیر. همچنین می توانید یک URL را در ابزار URL Inspection Tool کنسول جستجو وارد کنید. اگر URL در Google نباشد، برای دریافت گزارش تشخیصی، دکمه "Test Live URL" را بزنید.

راهنمای شروع سریع سئو

مشکلات فنی رایج در ایندکس صفحات

گزارش کراول (خزیدن) کنسول جستجوی Google ممکن است تعدادی از مشکل را در صفحه شما گزارش کند که می تواند بر نحوه نمایش آن در جستجو تأثیر بگذارد. برخی از این مشکلات عبارتند از:

1- صفحه قابل خزش نیست یا اینکه کد وضعیت 200 را بر نمی گرداند. (کد 200 یعنی اینکه وضعیت سایت مطلوب است)
2- دستورالعمل Robots meta اجازه نمایه سازی (ایندکس) را نمی دهد.
3- صفحه توسط robots.txt مسدود شده است.
4- صفحه در فایل نقشه سایت (sitemap) فهرست نشده است. فایل های نقشه سایت برای خزیدن و نمایه سازی ضروری نیستند، اما می توانند به موتورهای جستجو کمک کنند تا محتوای شما را سریعتر و بهتر کشف کنند.
5- مشکلات محتوای تکراری. اگر محتوای مشابه در چندین مکان وجود داشته باشد، می تواند بر دید در جستجو تأثیر بگذارد. Canonicalization یکی از راه های حل این مشکل است، اگرچه روش های دیگری نیز وجود دارد.

✅ بررسی نمایش در تلفن همراه: سایت خود را مانند یک موتور جستجو ببینید

ممکن است سایت شما هنگام مشاهده در مرورگر وب عالی به نظر برسد اما همیشه نمی توانید به چشمان خود اعتماد کنید. موتورهای جستجو انسان نیستند و مواردی مانند JavaScript یا نسخه های تلفن همراه سایت شما ممکن است گاهی اوقات آنها را دچار مشکل کنند. نگاه کردن به سایت شما مانند یک موتور جستجو به اطمینان از خزیدن و نمایه سازی صحیح محتوای مهم در سایت شما کمک می کند.

شاید مهمترین نکته این باشد که سایت شما در دستگاه های تلفن همراه چگونه عمل می کند. در حالی که ممکن است سایت خود را در رایانه مشاهده کنید، اما اکثر کاربران وب، اکنون به اکثر سایت ها از طریق جستجو از طریق تلفن خود دسترسی دارند(حدود 70 تا 80 درصد). به همین دلیل، Google معمولاً نسخه تلفن همراه سایت شما را برای اهداف رتبه بندی در نظر می گیرد. اخیرا گوگل اعلام کرد که در رتبه بندی صفحات ابتدا سایت های دارای نمایش درست موبایل را لیست می کند.

برای بررسی سریع نحوه مشاهده موتورهای جستجو نسخه تلفن همراه سایت شما، می توانید از تست Mobile-Friendly Google استفاده کنید.

3- کلمات کلیدی خاص را هدف قرار دهید

جادوی SEO این است که مردم می توانند دقیقاً زمانی که به دنبال پاسخی با استفاده از یک موتور جستجو هستند، محتوای شما را پیدا کنند. اگر محتوای شما یک پاسخ هدفمند و بالاتر از حد متوسط ​​برای یک پرسش جستجوی خاص ارائه دهد، شانس خوبی برای رتبه بندی و کسب کلیک دارید. اما ابتدا باید دقیقاً بدانید که مردم چه چیزی را جستجو می کنند، به عنوان مثال "کلمات کلیدی" که استفاده می کنند.

علاوه بر آن، شما می خواهید بدانید که چه تعداد از افراد به دنبال محتوایی هستند که شما می خواهید آنرا ایجاد کنید و آیا اینکه اصلا ارزش وقت گذاشتن دارد؟ و در نهایت اینکه رتبه بندی برای آن کلمات کلیدی چقدر ممکن است دشوار باشد. تحقیق کلمات کلیدی یک موضوع بزرگ و مهم در SEO است. در حالی که تسلط بر آن ممکن است زمان زیادی طول بکشد، چند مرحله ساده برای شروع و اجرا وجود دارد:

✅ کشف کلمات کلیدی که برای آنها دارای رتبه هستید

دانستن اینکه برای چه کلمات کلیدی و عباراتی قبلاً رتبه بندی کرده اید، اغلب قبل از شروع بهینه سازی برای کلمات کلیدی جدید، یک نقطه شروع خوب است. برای مشاهده می توانید دامنه خود را در ابزار Keyword Explorer وارد کنید تا تمام کلمات کلیدی برتر خود را بر اساس حجم جستجو مشاهده کنید و همچنین در گوگل سرچ کنسول در بخش Performance/Search results لیست کلمات دارای رتبه خود را مشاهده کنید.

✅ کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود را پیدا کنید

گام بعدی، پیدا کردن کلمات کلیدی است که ممکن است بخواهید آنها را هدف قرار دهید. ما در راهنمای اصلی تحقیق کلمات کلیدی خود به جزئیات این موضوع می پردازیم، اما برای درک بهتر این مطلب باید به دنبال کلماتی باشید که:

✔️ حجم جستجوی کافی داشته باشند
✔️ برای انجام رتبه بندی، خیلی سخت نباشد
✔️ مرتبط با کسب و کار شما باشند

 از ابزارهای گوگل ترندز، keywordtool.io و Kwfinder می توانید برای یافتن کلمات کلیدی استفاده کنید.

✅ کلمات کلیدی هدف را در صفحه خود قرار دهید

هنگامی که بدانید محتوای شما چه کلمات کلیدی را هدف قرار می دهد، مهم است که آن کلمات کلیدی، موضوعات و مفاهیم مرتبط را در صفحه خود بگنجانید. مکان های مناسب برای قرار دادن کلمات کلیدی مهم شما شامل تگ عنوان، توضیحات متا (meta description)، عنوان هدینگ H1، عناوین پاراگراف (هدینگ های داخلی) و بدنه متن است. در استفاده از کلمات کلیدی، زیاده روی نکنید، و از پر کردن بیش از حد کلمات کلیدی اجتناب کنید.

4- ظاهر جستجوی خود را بهینه سازی کنید

هنگامی که در جستجو رتبه بندی می شوید، Google (و سایر موتورهای جستجو) عناصر صفحه شما را برای نمایش در نتایج جستجو دریافت می کنند. این عناصر نه تنها می توانند بر تعداد افرادی که روی نتیجه شما کلیک می کنند تأثیر بگذارند، بلکه در برخی موارد می توانند بر رتبه بندی شما نیز تأثیر بگذارند.

بهینه سازی ظاهر جستجوی شما بخش مهمی از SEO است. در اینجا یک خلاصه سریع از عناصر اصلی است که باید در نظر بگیرید: برچسب های عنوان، توضیحات متا، breadcrumbs، قطعه های rich snippets و favicons

راهنمای شروع سریع سئو

هر یک از این موارد به نوع خود مهم است، در ادامه هر کدام را توضیح می دهیم.

4-1- برچسب های عنوان توصیفی و قابل کلیک بنویسید (Title Tags)

برچسب های عنوان، تاثیرگذارترین بخش ظاهر جستجوی شما باشند و همچنین یک عامل کوچک در رتبه بندی است! تعدادی روش مناسب برای نوشتن عنوان وجود دارد که آنها را توضیح می دهیم:

✅ برای هر صفحه عناوین منحصر به فرد و دقیق بنویسید

از استفاده کردن یک عنوان برای چندین صفحه، خودداری کنید. مطمئن شوید که عناوین توصیفی و منحصر به فرد ایجاد کرده اید که به طور دقیق آنچه را که یک بازدیدکننده در صفحه پیدا می کند را توصیف می کند.

✅ از کلمات کلیدی در عناوین خود استفاده کنید، اما زیاده روی نکنید

با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی، مطمئن شوید که عناوین شما حاوی کلمات کلیدی هستند که کاربران هنگام نمایش صفحه شما در نتایج جستجو احتمالاً به دنبال آنها هستند. از ابزاری مانند Google Search Console یا Keyword Explorer برای پیدا کردن اینکه یک URL برای چه کلمات کلیدی رتبه بندی شده است استفاده کنید.

توجه: Google بیشتر احتمال دارد عناوین صفحاتی را که کلمات کلیدی مشابه را تکرار می کنند، بازنویسی کند، بنابراین استفاده از یک کلمه کلیدی معمولاً کافی است.

✅ عنوان ها را بین 50 تا 60 کاراکتر هدف بگیرید (و شاید بیشتر برای موبایل)

Google اغلب عناوینی را که خیلی طولانی یا خیلی کوتاه هستند بازنویسی می کند. در رایانه های دسکتاپ، "نقطه مناسب" معمولاً بین 50 تا 60 کاراکتر است. اگر عنوان شما خیلی طولانی است، بهتر است کلمات کلیدی مهم خود را در ابتدای عنوان استفاده کنید. عنوان ها در نتایج موبایل اغلب طولانی تر هستند، بنابراین اگر می دانید که بیشتر جستجوی شما از دستگاه های تلفن همراه انجام می شود، معمولاً داشتن برچسب های عنوان طولانی تر اشکالی ندارد و قابل استفاده است.

4-2- توضیحات متا توصیفی ایجاد کنید (Meta Descriptions)

برای درک بهتر، توضیحات متا به عنوان یک عامل رتبه بندی Google در نظر گرفته نمی شوند. همچنین، Google گاهی اوقات از متا دیسکریپشن استفاده نمی کند اما اگر توضیحات متا منحصر به فرد و خوبی نوشته شده باشد می تواند تأثیر مثبتی بر تعداد کلیک هایی که دریافت می کنید داشته باشد.(نرخ کلیک شما را افزایش می دهد)

✅ برای هر صفحه توضیحات منحصر به فرد و جذاب بنویسید

Google توضیحات متا منحصر به فرد را دوست دارد، بنابراین از استفاده مکرر یک توصیف در چندین صفحه خودداری کنید. در حالی که محدودیتی در طول متا دیسکریپشن وجود ندارد، اما Google معمولاً توضیحات را بین 150 تا 160 کاراکتر (گاهی اوقات بیشتر) کوتاه می کند، بنابراین مطمئن شوید که تعداد کاراکتر ها در همین محدوده باشد.

✅ از کلمات کلیدی در توضیحات متا خود استفاده کنید

توضیحات متا شما باید دلیل قانع کننده ای برای کاربران برای کلیک بر روی نتایج شما ارائه دهد. کپی رایتینگ خوب کلیدی است! ساده ترین راه برای انجام این کار استفاده از کلمات کلیدی مهم در توضیحات شماست. هنگامی که کلمات کلیدی موجود در توضیحات شما با پرس و جو کاربر مطابقت داشته باشد، Google این کلمات را در توضیحات شما برجسته می کند و به این ترتیب به آن کمک می کند تا برجسته شود.

4-3- از داده های ساختاریافته برای نتایج غنی استفاده کنید

نتایج غنی ویژگی های خاصی در نتایج جستجو هستند که فراتر از عنوان و توضیحات متا هستند و شامل مواردی مانند ستاره های بررسی، تصاویر، سوالات متداول و موارد دیگر می شوند.

نتایج غنی اغلب توسط داده های ساختاریافته ایجاد می شوند. اکثر سیستم های مدیریت محتوای مدرن به طور پیش فرض از نوعی داده ساختاریافته پشتیبانی می کنند (مانند Yoast یا Rankmath برای WordPress.)

✅ از داده های ساختاریافته در تمام صفحات خود استفاده کنید

در کمترین حالت، انواع schema برای Article یا Product نشانه گذاری اولیه را برای اکثر صفحات ارائه می کنند. ممکن است سایر طرح ها برای شرایط فردی شما مناسب تر باشند. هرچه اطلاعات خاص تر ارائه دهید، مانند نویسنده، تاریخ، قیمت و غیره، بهتر است.

✅ داده های ساختاریافته خود را تأیید کنید

از آنجایی که به راحتی می توان اشتباه کرد، مهم است که داده های ساختاریافته خود را با استفاده از ابزاری که به طور خاص برای این منظور ساخته شده است، تأیید و بررسی کنید. دو مورد از ابزارهای مورد علاقه ما Schema Markup Validator و Rich Results Test هستند.

4-4- مسیرهای ناوبری (Breadcrumbs) خود را تعریف کنید

مسیرهای ناوبری ممکن است، بخش کوچکی از جستجوی Google به نظر برسند، اما می توانند تأثیر قابل توجهی بر ترافیک کلی شما داشته باشند. در مورد نحوه استفاده از مسیرهای ناوبری پاسخ درستی وجود ندارد، اما به طور معمول، داشتن یک ساختار جذاب و غنی از کلمات کلیدی شناخته شده است که به شما کمک می کند.

✅ از داده های ساختاریافته مسیر ناوبری استفاده کنید

استفاده از داده های ساختاریافته ساده ترین و کم ابهام ترین راه برای تعریف مسیرهای ناوبری شما برای Google است. حتماً نتایج خود را با استفاده از یکی از ابزارهای اعتبارسنج های ذکر شده در بالا ، تست و بررسی کنید.

✅ از یک ساختار URL واضح و متمرکز بر کلمات کلیدی استفاده کنید

اغلب اوقات به خصوص در تلفن همراه یا زمانی که داده های ساختاریافته وجود ندارد ، موتورهای جستجو از ساختار URL شما برای تعریف مسیرهای ناوبری استفاده می کنند، به عنوان مثال، اگر URL ما بود:

https://pdf.co.ir/seo/tools/keyword

Google ممکن است مسیرهای ناوبری زیر را نمایش دهد:

https://pdf.co.ir > seo > tools > keyword

4-5- با یک Favicon متمایز شوید

Favicon ها آیکون های کوچکی هستند که در کنار لیست Google شما در موبایل ظاهر می شوند. در حالی که اندازه آن کوچک است اما استفاده از یک favicon جذاب و چشم نواز می تواند به برجسته شدن لیست شما کمک کند. باید یک favicon واحد در کل سایت شما تعریف شده باشد.

Favicon خود را تعریف کنید

یک "آیکون میانبر" را درصفحه اصلی خود تعریف کنید که به favicon شما مانند این اشاره می کند:

Favicon

در حالی که هیچ favicon بهترین عملکرد را ندارد، favicon هایی که کنتراست بالایی دارند و با برند شما کار می کنند معمولاً بهترین گزینه هستند.

راهنمای شروع سریع سئو

5- محتوا را مانند یک رئیس ایجاد کنید

موضوع SEO خیلی بیش از قرار دادن کلمات کلیدی در صفحات سایت است. ساختار صفحه شما، ارتباط آن با پرس و جو و نحوه برآوردن قصد و انتظار کاربر تا حد زیادی به شما کمک می کند تا صفحات را رتبه بندی کنید و بازدیدکنندگان را جذب کنید. برای اینکار چند مرحله اساسی وجود دارد که شما را در مسیر درست هدایت می کند.

✅ با قصد و علاقه کاربر شروع کنید

فراتر از کلمات کلیدی، آیا محتوای شما به کاربران آنچه را که به دنبال آن هستند را ارائه می دهد؟ برای مثال اگر آنها "نگهداری گربه" را جستجو می کنند، آیا می دانید که آیا آنها به دنبال عکس گربه، نحوه نگهداری و مراقبت از گربه یا شاید نحوه نظافت گربه هستند؟ یک نکته خوب برای شروع این است که به نتایج جستجوی فعلی نگاه کنید و ببینید که چه مواردی قبلاً رتبه بالایی دارند.

به یاد داشته باشید، هدف کپی کردن محتوای رقبا نیست، بلکه استفاده از نتایج نشان داده شده به عنوان سرنخی برای آنچه Google ممکن است به دنبال آن باشد و رضایت کاربر را حتی بهتر برآورده کند تا بتوانیم رتبه بندی بالاتر را کسب کنیم.

✅ از هدرها و ساب هدرها استفاده کنید

تقسیم محتوای شما با استفاده از عناوین و زیرعناوین (H1، H2، و غیره) نه تنها به خوانندگان کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند، بلکه به Google نیز کمک می کند تا آن را بفهمد!

یک تمرین خوب در زمینه SEO این است که محتوای خود را مانند یک طرح کلی در نظر بگیرید و آن را در صورت لزوم به بخش های منطقی تقسیم کنید.

✅ از تصاویر به صورت هوشمندانه استفاده کنید

Google در درک تصاویر بهتر و بهتر می شود، اما هنوز هم نمی تواند تصاویر را مانند انسان "ببیند". به همین دلیل، چندین شیوه برتر SEO وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:

1- برای متن های مهم تنها به تصاویر اعتماد نکنید. استفاده از متن در تصاویر اشکالی ندارد، اما انتظار نداشته باشید که موتورهای جستجو بتوانند متن تصویر را مانند انسان "بخوانند".

2- از متن جایگزین (alt text) استفاده کنید. متن جایگزین به موتورهای جستجو و خوانندگان صفحه نمایش کمک می کند تا تصاویر شما را درک کنند. همچنین هنگام لینک دادن تصاویر شما مهم است.

code

3- فایل های تصویر با حجم بزرگ می توانند سرعت وب سایت شما و حتی رتبه بندی شما را کاهش دهند. در انتخاب سایز تصویر دقت کنید و حجم آنها را برای قرار دادن در سایت کم کنید.

✅ محتوای خود را مرتبط و بروز نگه دارید

تازگی محتوا، در اشکال مختلف، یک عامل رتبه بندی واقعی Google است. اجازه ندهید محتوای شما کهنه شود و محتوای خود را به طور منظم بروز کنید تا مرتبط باقی بماند. گاهی اوقات برخی از قطعات محتوا نیاز به به روزرسانی ندارد، اما اگر محتوای قدیمی شما به اندازه رقبا خوب نیست، بهتر است محتوا را بازنویسی کنید.

✅ برای افزایش رضایت کاربر بهینه سازی کنید

هدف اصلی شما در ایجاد محتوایی که ترافیک SEO را جذب می کند، رضایت کاربر است. بهترین راه برای انجام این کار این است که مطمئن شوید کاربر دوباره به  Google بازنگردند و روی نتیجه دیگری کلیک نکند.

این موضوع به عنوان "آخرین کلیک" شناخته می شود. شواهدی وجود دارد که رضایت کاربر در واقع می تواند رتبه بندی شما را افزایش دهد، بنابراین تلاش کنید تا آن را به هدف شماره یک خود تبدیل کنید!

6- پیوندهای داخلی و معماری سایت

پیوندها (لینک ها) مانند چسبی عمل می کنند که اینترنت را در کنار هم نگه می دارد. پیوندها همچنین به موتورهای جستجو کمک می کنند تا صفحات وب شما را کشف، خزیده و رتبه بندی کنند. هنگامی که به یک صفحه از طریق صفحات دیگر زیاد پیوند داده شود، می تواند اهمیت آن را برای موتورهای جستجو نشان دهد.

پیوندهای داخلی یا پیوندهای درون سایت، می توانند به عنوان نکته مهمی برای Google جهت خزیدن (کراول)، فهرست کردن (ایندکس) و در نهایت رتبه بندی صفحات شما عمل کنند.

✅ از یک پیمایش واضح و مفید استفاده کنید

کاربران و موتورهای جستجو، باید بتوانند تشخیص دهند که در کدام قسمت از سایت شما هستند و چگونه به صفحات دیگر بروند. می توانید این کار را با گنجاندن موارد زیر انجام دهید:

✔️ یک پیمایش واضح که به مهمترین صفحات شما پیوند می دهد
✔️ مسیرهای ناوبری (Breadcrumbs)
✔️پیوندهای مرتبط

✅ اطمینان حاصل کنید که همه صفحات مهم لینک شده اند

مطمئن شوید که صفحات "بدون لینک" ندارید.(صفحاتی که از هیچ جای دیگری در سایت شما به آنها لینک داده نشده است.) در حالت ایده آل، بازدیدکنندگان باید بتوانند با چند کلیک از صفحه اصلی شما به هر صفحه دیگری در سایت شما بروند.

توجه: برای سایت های بسیار بزرگ، باید صفحات به هم مرتبط باشند، اما ممکن است پیروی دقیق از قانون «چند کلیک» دشوار باشد. در چنین مواردی، نقشه های سایت XML گزینه مناسبی است.

✅ از متن لنگر توصیفی و منحصر به فرد استفاده کنید

متن لنگر (Anchor text) به کلماتی گفته می شود که هنگام ایجاد پیوند استفاده می کنید. کد آن به این صورت است:

Anchor text

متن لنگر می تواند توسط موتورهای جستجو برای تعیین موضوع یک صفحه (مرتبط بودن) و برای اهداف رتبه بندی استفاده شود. به عنوان مثال، اگر با استفاده از متن لنگر "بازاریابی دیجیتال" به یکی از صفحات modirnet پیوند دهیم، ممکن است Google به درستی بفهمد که این صفحه به نوعی به بازاریابی دیجیتال مرتبط است و رتبه صفحه را برای آن نوع جستجوها بالاتر قرار دهد.

توجه: در حالی که متن لنگر در پیوندهای خارجی به عنوان سیگنال بسیار قوی تری در نظر گرفته می شود، پیوندهای داخلی شما نیز می توانند در صورت استفاده مناسب، وزن قابل توجهی داشته باشند. مراقب باشید که در این مورد زیاده روی نکنید، زیرا بهینه سازی بیش از حد متن لنگر شما می تواند منجر به عواقب منفی شود.

✅ از یک ساختار URL منطقی استفاده کنید

Google و سایر موتورهای جستجو ، زمانی که ساختار URL به خوب سازماندهی شده باشد، می توانند سایت شما را بهتر درک کنند. به عنوان مثال، اگر سایت شما لوازم الکترونیکی می فروشد و بسیاری از آنها تلویزیون هستند، ممکن است منطقی باشد که همه تلویزیون ها را در این دسته در یک دایرکتوری تلویزیون قرار دهید، مانند این:

https://example.com/televisions/awesome-tv-brand

به طور کلی، بهترین شیوه این است که URL شما با ساختار سایت شما مطابقت داشته باشد، درست مانند پیمایش شما.

7- کسب محبوبیت از طریق لینک سازی

این حقیقتی در مورد SEO است: سایت های محبوب معمولاً رتبه بالاتری دارند. بنابراین، موتورهای جستجو چگونه محبوبیت را تعیین می کنند؟ یکی از راه ها این است که به کسانی که به شما لینک می دهند نگاه کنید.

در حالی که پیوندهای داخلی مهم هستند، پیوندهای خارجی هستند که می توانند به طور واقعی پتانسیل رتبه بندی شما را افزایش دهند. در واقع، رتبه بندی بدون پیوندهای خارجی بسیار دشوار است و برترین سایت های اینترنتی معمولا سایت هایی هستند که بیشترین تعداد پیوندهای باکیفیت را دارند.

✅ ببینید چه کسی قبلاً به شما پیوند داده است

یک مکان خوب برای شروع لینک سازی این است که پیدا کنید چه کسی قبلاً به شما پیوند داده است. این می تواند به تصمیمات شما در آینده کمک کند و حس نسبی قدرت به شما بدهد.

با استفاده از یک بررسی کننده بک لینک خوب مانند Link Explorer شرکت MOZ می توانید به راحتی پیدا کنید که کدام سایت ها در اینترنت قبلاً به سایت شما لینک داده اند.  در سرچ کنسول گوگل قسمت Links می توانید سایت هایی که به شما لینک داده اند را مشاهده کنید.

تجزیه و تحلیل بک لینک می تواند به شناسایی اینکه چه محتوایی در سایت شما در جذب لینک ها موفق تر است کمک کند و می تواند بر استراتژی محتوای شما نیز تأثیر بگذارد.

✅ دریابید چه کسی به رقبا شما لینک می دهد

گرفتن لینک از دیگران برای سایت شما می تواند دشوار باشد، اما یکی از ساده ترین راه ها برای دریافت لینک، بررسی رقبا و یافتن کسانی است که به آن ها لینک می دهند.

برای انجام این کار، مهم است که درک کنید که رقبای آنلاین واقعی شما چه کسانی هستند. اگر یک تجارت واقعی را اداره می کنید، رقبای جستجوی آنلاین شما اغلب بسیار متفاوت از رقبای واقعی شما هستند. ابزارهایی مانند Domain Analysis شرکت MOZ می توانند به شما در شناسایی رقبای واقعی خود کمک کنند.

پس از اینکه فهمیدید رقبای شما چه کسانی هستند، از همان ابزارهایی که برای یافتن لینک های خود استفاده می کنید استفاده کنید و ببینید چه کسی به رقبای شما لینک می دهد. ببینید چه نوع محتوایی بهترین لینک ها را برای رقبا شما به ارمغان می آورد. این اطلاعات می توانند به شما در فرموله کردن استراتژی کسب لینک خود کمک کنند.

☠️ از شیوه های لینک سازی مشکوک اجتناب کنید

در حالی که Google به لینک ها پاداش می دهد، اما لینک سازی دستکاری شده را جریمه می کند، به همین دلیل، Google لینک هایی که به صورت رایگان توسط ویرایشگرهای انسانی بدون دستکاری داده می شوند را ترجیح می دهد.

این بدان معنی است که Google موارد زیر را دوست ندارد:

✔️ لینک های پولی
✔️ لینک های جاگذاری شده (به عنوان مثال لینک های نظرات اسپمی)
✔️ لینک های وابسته یا تبلیغاتی که بدون افشای آنها قرار داده شده است.

این نوع لینک ها اغلب نادیده گرفته می شوند و حتی ممکن است جریمه شوید. به طور کلی، هر چه دریافت لینک آسانتر باشد، احتمال ارزش گذاری Google برای آن کمتر است.

✅ سایت و بهترین محتوای خود را تبلیغ کنید

اجازه ندهید لینک سازی دستکاری شده شما را بترساند. بهترین سئوکاران و بازاریابان محتوا به طور فعال لینک هایی به بهترین محتوای خود ایجاد می کنند. برای جلب توجه Google، این کار می تواند به روشی امن و دوستانه توسط نویسندگان محتوا انجام شود تا اینترنت را به مکان بهتری تبدیل کند.

استراتژی های لینک سازی زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید بطور مثال می تواند شامل اشتراک گذاشتن محتوای شما در رسانه های اجتماعی، اجرای یک کمپین روابط عمومی متمرکز یا انجام ارتباط با وبلاگ نویسان یا روزنامه نگاران خاص باشد.

کلید ایجاد لینک موفق، اطمینان از این است که محتوای شما ارزش لینک دادن را دارد (آیا واقعاً بهترین نوع خود در اینترنت است؟) و ایجاد روابط خوب با کسانی که ممکن است بخواهند به شما لینک دهند.

مقاله راهنمای شروع سئو در اینجا به پایان رسید، اکنون تا حدودی با موارد مهم سئو آشنا شدید که باید برای سایت خود انجام دهید، مقاله بعد را حتما مطالعه کنید و سوالات خود را در بخش نظرات از ما بپرسید.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درمورد اپلیکیشن و سایت و دریافت مشاوره رایگان ، اطلاعات تماس خود را وارد کنید.

درخواست مشاوره     تماس تلفنی   برگشت به راهنمای صفحه

divider
divider

محصولات مرتبط

⚡ طراحی و پیاده سازی انواع اپلیکیشن اندروید، iOS، وب اپلیکیشن و PWA ✒️ برنامه نویسی سفارشی با متدهای جدید ✒️ طراحی بصورت cross-platform ✒️ قابل انتشار بر روی تمامی مارکت های نرم افزاری معتبر مانند گوگل پلی و اپ استور ✒️ بروزرسانی سریع و آسان ✒️ سیستم مدیریت آسان و پیشرفته ◀️ مشاوره رایگان + یکسال پشتیبانی رایگان ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه
✍️ چرا شرکت طراحی سایت پیشگامان دامنه فناوری ؟ ☰ 15 سال سابقه فعالیت + بیش از 500 مشتری ☰ پیاده سازی طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوای اختصاصی ☰ مدیریت سریع و آسان سایت بدون نیاز به داشتن دانش فنی ☰ تحویل سریع + قیمت مناسب + بهینه سازی و سئو اولیه ☰ قابلیت نمایش بر روی موبایل (ریسپانسیو) ☰ دوره های آموزش سئو و بازاریابی دیجیتال اولیه رایگان ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه
خدمات حرفه ای سئوی سایت و فروشگاه اینترنتی ✔️ خدمات کامل سئوی داخلی سایت ✔️ بهینه سازی محتوا ✔️ خدمات سئوی خارجی سایت (بک لینک و ریپورتاژ) ✔️ تولید محتوای تخصصی ✔️ عکاسی از محصول ✔️ خدمات کامل سرچ کنسول و گوگل مپ ✔️ تحقیق کلمات کلیدی ✔️ بررسی رقبا ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید ⬇️⬇️⬇️
ادامه

ثبت نظر