آموزش جامع گوگل آنالیتیکس

گوگل انالیتیکس (به انگلیسی: Google Analytics) یک سرویس رایگان پیش آوری شده گوگل است که آمار بازدید کنندگان یک وب سایت را نشان می‌دهد. این دستاورد برای بازاریابان و وب مسترها برای واکاوی وب بکار گرفته می‌شود. در ادامه مطلب همراه ما باشید

آموزش استفاده از گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس (به انگلیسی: Google Analytics) یک سرویس رایگان پیش آوری شده گوگل است که آمار بازدید کنندگان یک وب سایت را نشان می‌دهد. این دستاورد برای بازاریابان و وب مسترها برای واکاوی وب بکار گرفته می‌شود.

این سیستم امکان بررسی و تحلیل ورودی‌ها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها را ارائه می‌کند. به این ترتیب، گستره وسیعی از اطلاعات در اختیار مدیریت سایت قرار خواهد گرفت.

از ویژگی های Google Analytics هدف گذاری برای سایت است. شما می توانید در گوگل آنالیتیکس اهدافی را تعیین کنید و روند طی نمودن کاربر را برای رسیدن به هدف شما را ببینید تا متوجه شوید که چرا بسیاری از اهداف ما از سایت به وقوع نمی پیوندد. به عنوان مثال هدف شما فروش یک محصول در سایت است. شما فروش آن محصول را به صورت یک هدف در گوگل آنالیتیکس تعریف می کنید و مسیری که کاربر برای خرید آن محصول می پیماید را مشاهده می کنید. در اینجا متوجه می شوید که در روند خرید آن محصول چرا کاربر خرید را تکمیل نمی کند و کاربران بیشتری تبدیل به مشتری نمی شوند.

گوگل آنالیتیکس به شما امکان می‌دهد تا موارد زیر را زیر نظر داشته باشید: چه کسانی از سایت شما بازدید می‌کنند؟ شما می‌توانید محل کاربران، مرورگرهای مورد استفاده‌شان و بسیاری اطلاعات دیگر همچون رزولوشن صفحه نمایش کاربران، فعال بودن جاوا اسکریپت، نصب بودن فلش، زبان و غیره را ببینید.

 تجزیه و تحلیل در دنیای دیجیتال

فرآیند خرید یک مشتری در بازاریابی سنتی به سختی قابل رصد و اندازه‌گیری است، اما در بازاریابی آنلاین خیلی سریع و با دقت می‌توان بسیاری از جنبه‌های مختلف را تجزیه ‌و‌تحلیل و اندازه‌گیری کرد. ما قادر هستیم مسیر‌ها و کانال‌های که منجر به خرید کاربران شده است را ببینیم و از اطلاعات بدست‌ آمده برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد چگونگی دستیابی به مشتریان جدید استفاده کنیم.

برای مثال اگر صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید، با استفاده از داده‌های تحلیلی که از کمپین‌های تبلیغات آنلاین خود بدست می‌آورید، قادر خواهید بود تا موثرترین و بهترین روشی که منجر به فروش بیشتر شده است را کشف کنید.

با بررسی داده‌های فروش می‌توانید مناطق جغرافیایی که بیشترین درآمد را به ارمغان آورده است رصد کنید و کمپین‌های بیشتری را در این مناطق اجرا کنید یا حتی گام‌به‌گام مسیر فروش در وب‌سایت را آنالیز کنید و اگر کاربران در مرحله‌ی با مشکل روبه‌رو هستند آن را پیدا و در جهت رفع آن تغییراتی را در سایت ایجاد کنید.

 تجزیه و تحلیل با استفاده از گوگل آنالیتیکس

کسب و کارهای زیادی می توانند از تجزیه و تحلیل بازاریابی آنلاین استفاده کننده  بطور مثال نمایش‌دهندگان تبلیغات با استفاده از آنالیز داده‌ها می‌توانند یک مخاطب وفادار را داشته باشند و تبلیغاتی همسو با منافع کاربران خود را ارایه دهند. و یا فروشگاه‌‌های آنلاین می‌توانند با آنالیز داده‌ها، درک بهتری از رفتار مخاطبان خود بدست‌ بیاورند و از این اطلاعات در راستای بهتر کردن محصولات و خدمات خود استفاده کنند.

گوگل آنالیتیکس می‌تواند داده‌های رفتاری را از سیستم‌ عامل‌های مختلف مانند نرم افزارهای های موبایلی، سیستم‌های مدیریت مشتریان  CRM، کنسول‌های بازی و دیگر پلتفر‌های مختلف اینترنتی جمع‌آوری کند. شما با بررسی این اطلاعات ارزشمند می‌توانید راهکارهای جدیدی را برای بهبود کسب‌وکار خود بدست آورید .

مطالعه بیشتر:       سئو سایت , از واقعیت تا عمل

 گوگل‌ آنالیتیکس چگونه داده ها را جمع آوری می کند؟

گوگل آنالیتیکس داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند و آنها را به گزارش‌های مفیدی برای شما و کسب و کارتان  تبدیل می‌کند.

برای شروع نیاز به ساخت یک حساب کاربری در گوگل آنالیتیک دارید , برای اینکار جی میل خود را وارد کرده  سپس با دریافت یک قطعه کد جاوا و قرار دادن آن در هر صفحه از سایت، فرآیند آنالیز و مانیتور رفتار کاربران در سایت شما آغاز می‌شود. ( ممکن است دسترسی شما به گوگل آنالیتیکس ممکن نباشد و نیازمند وی پی ان باشید )

 شما بعد از ثبت نام با حجم زیادی از اطلاعات مربوط به سایتتان روبرو خواهید شد پس ابتدا به توضیح بخش های مختلف می پردازیم و سپس به توضیح در مورد داده ها , گفتنی است که آگاهی داشتن در مورد محیط کاربری گوگل آنالیتیکس و بخش‌های مختلف آن و همچنین نحوه‌ی‌ دسته‌بندی و منظم کردن داده‌ها و چگونگی کاوش در آنها مهم است.

در ادامه به توضیح  اصطلاحات و قابلیت های گوگل آنالیتیکس می پردازیم تا بتوانید داده ها را تجزیه و تحلیل کنید و از آنها در کسب و کارتان استفاده کنید .

مطالعه بیشتر:      چگونه با استفاده از سئوی محلی، مشتریان خود را افزایش دهیم

برخی کلمات که شما در استفاده از گوگل آنالیتیکس به آنها برخواهید خورد :

  • ابعاد (Dimensions): منظور از بعد (یا دایمنشن) یکی از خصوصیات و ویژگی‌های بارز وب‌سایت یا برنامۀ گوشی است که می‌تواند مقادیر مختلفی را بپذیرد. نوع مرورگر، صفحۀ خروج کاربر، صفحات مورد بازدید و زمان حضور کاربر در وب‌سایت از نمونه ابعادی هستند که در گوگل آنالیز وجود دارد.

  • متریک‌ها (Metrics): متریک‌ها در واقع خصوصیات درونی یک دایمنشن هستند که می‌توانند به صورت مجموع یا نرخ اندازه‌گیری شوند. برای مثال تعداد بازدیدها از یک صفحه یا میانگین زمانی که کاربران در وب‌سایت گذرانده‌اند.

  • دوره‌ها (Sessions): دوره به مدت زمانی اطلاق می‌شود که کاربر به صورت فعال با وب‌سایت، برنامۀ گوشی یا سایر رسانه‌های شما در ارتباط است. تمام اطلاعات در مورد تعاملات کاربر (تعداد صفحاتی بازدیدی، رویدادها، میزان خرید و ...) در طی یک دوره حساب می‌شوند. دوره‌ها معمولاً بعد از 30 دقیقه عدم تعامل کاربر با وب‌سایت یا برنامۀ شما بسته می‌شوند و در صورت بازگشت کاربر، یک دورۀ جدید باز خواهد شد.

  • کاربران (Users): افرادی که حداقل برای یک دوره (Session) در وب‌سایت حضور داشته‌اند، جزو کاربران شما محسوب می‌شوند.

  • بازدیدکنندگان (Visitors): بازدیدکنندگانی که به وب‌سایت شما سر زده‌اند. اینها به دو دستۀ بازدیدکنندگان جدید (New Visitor) و بازدیدکنندگان تکراری (Returning Visitors) تقسیم می‌شوند. بازدیدکنندگان تکراری، کاربرانی کسانی هستند که قبلاً یک دوره را در وب‌سایت شما گذرانده‌اند.

  • بازدید صفحات (Pageviews): منظور از این عبارت تعداد کل دفعاتی است که یک صفحه مشاهده شده است. توجه داشته باشید که بازدیدهای مکرر توسط یک کاربر تکراری نیز در این مقدار حساب می‌شود.

  • صفحات/دوره‌ها (Pages/Sessions): صفحات/دوره‌ها به میانگین تعداد صفحاتی اطلاق می‌شود که در طی یک دوره دیده می‌شود. بازدیدهای تکراری از یک صفحه نیز در این مورد حساب می‌شود.

  • میانگین زمانِ دوره (Avg. Session Duration): میانگین زمانی است که دوره‌های استفادۀ کاربران به طول انجامیده است.

  • نرخ پرش (Bounce Rate): منظور از نرخ پرش، درصد کسانی است که تنها یک صفحه از وب‌سایت شما را مشاهده کرده‌اند. (بازدیدی که در آن کاربر به وب‌سایت شما وارد شده و بدون آنکه هیچ تعاملی با آن داشته باشد، صفحه را بسته است) هر چقدر که نرخ پرش وب‌سایت شما کمتر باشد، یعنی وب‌سایت شما در حفظ کاربر موفق‌تر عمل کرده است.

  • دوره‌های جدید (New Sessions): یک تخمین از تعداد بازدیدهایی است که برای اولین بار و توسط کاربران جدید صورت می‌گیرند. دلیل تخمینی بودن این درصد این است که کاربر ممکن است با یک آی پی جدید به سایت شما وارد شود.

  • اهداف (Goals): شما می‌توانید در گوگل آنالیتیکس اهدافی برای خود تعیین کنید. اینکار به شما اجازه می‌دهد که میزان موفقیت سایت خود را اندازه‌گیری کنید و ببینید که چند درصد از کاربران یک فرآیند مشخص که برای شما مهم است را در وب‌سایت طی می‌کنند.

  • تبدیل‌ها (Conversions): تبدیل‌ها زمانی صورت می‌گیرند که یک کاربر اهداف شما را عملی می‌کند و در نتیجه تبدیل به یک کاربر ثابت یا مشتری شما ‌شود. مثلاً وقتی یک کاربر در وب‌سایت شما ثبت نام می‌کند یا یک خرید را انجام می‌دهد.

  • کمپین‌ها (Campaigns): کمپین‌ها به شما اجازه می‌دهد که پارامترهای شخصی خود را برای هر صفحه‌ای که دوست دارید اضافه کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را از کاربران خود بدست آورید.

  • جذب (Acquisition): منظور از جذب، روشی است که کاربران خود را بدست آورده‌اید. مثلاً ممکن است طریقۀ جذب یک کاربر، موتور جستجوی گوگل باشد.

  • رفتار (Behavior): اطلاعات رفتاری کاربران به شما اجازه می‌دهد که محتوای خود را مطابق نیاز آنها تغییر دهید و آن را بهینه نمایید.

مطالعه بیشتر:       تولید محتوا چیست؟ ✔️ مراحل تولید محتوا و انواع آن

 تنظیم اهداف ( GOALS ) 

قبل از اینکه به سراغ گزارش‌ها و داده‌ها بروید باید وضعیت اهداف (goals) خود را مشخص کنید. از دیدگاه بیزینسی وقتی داده‌های شما عملیاتی و ملموس باشد می‌توانید در جهت افزایش سود و حجم معاملات آنلاین اقدام کنید. بنابراین دانستن اینکه چه تعداد از کاربران ورودی سایت، اقدامات مورد نظر شما (ثبت نام در سایت، عضویت در لیست ایمیل، خرید، دانلود فایل) را انجام داده‌اند می‌تواند در فرآیند آنالیز و استراتژی رشد کسب‌وکارتان تاثیر‌گذار باشد.

برای تنظیم یک Goal مسیر زیر را دنبال کنید:

ابتدا حساب مدنظر را انتخاب کنید
 روی گزینه Admin (نماد چرخ ‌دنده) کلیک کنید
از منوی View سمت راست گزینه Goals را کلیک کنید
در نهایت با کلیک روی گزینه  NEW GOAL  یک هدف‌گذاری جدید را تعریف کنید

آموزش گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس

در بسیاری از مواقع ممکن است نوع Goals بازدید نهایی از یک صفحه تلقی شود: مانند صفحه نهایی پرداخت، صفحه نهایی عضویت کاربر در خبرنامه و غیره. بنابراین به سادگی توسط خودتان قابل تنظیم است.

اما برای برخی اهداف مانند تعداد کلیک پخش ویدیو، تعداد کلیک‌های دریافتی روی یک دکمه خاص در صفحه فرود و نوع این اهداف، شما باید یک event تنظیم کنید. بنابراین برای این گونه موارد که نیاز به تغییرات ساختاری در کد‌های صفحه فرود است که باید با طراح سایت خود نیز هماهنگی کنید.

مطالعه بیشتر:       لینک سازی (link building) چیست ؟

 کانال‌‌ها  (Channels)

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از ابزارهای آنالیز مانند گوگل‌ آنالیتیکس این است که می‌توانید ببینید ترافیک ورودی از کدام کانال بیشتر بوده است و به راحتی با سایر کانال‌های دیگر مقایسه انجام دهید.

جهت مشاهده گزارش ورودی به تفکیک کانال به مسیر (Acquisition > Channels) در گوگل آنالیتیکس را انتخاب کنید.

کار بار گوگل آنالیتیکس

در این قسمت شما مشاهده خواهید کرد که بیشترین ورودی سایت شما به چه نوع بوده است , ورود مستقیم , ارگانیک سرچ , تبلیغات کلیدی و ...

شما  با کلیک بر روی هر کانال به جزییات بیشتری دسترسی خواهید داشت. بنابراین همیشه در گزارش‌های خود به زیر سطح‌های دیگر توجه کنید تا جزییات دقیق‌تری را داشته باشید. گوگل آنالیتیکس قادر به شناسایی ورودی‌های مختلف ترافیک از موتورهای جستجو و دیگر کانال‌ها است و به صورت اتوماتیک آنها را دسته‌بندی می‌کند. اما اگر می‌خواهید بینش دقیق‌تری را از کمپین‌های تبلیغاتی خود بدست بیاورید باید URL‌ها را تگ گذاری (UTM) کنید.

کد‌های UTM (Urchin tracking module  به شما اجازه سفارشی کردن آدرس لینک را می‌دهد تا بتوانید منبع ترافیک ورودی خود را تشخیص دهید. درواقع به URL اصلی شما رشته‌های را اضافه می‌کند تا امکان ردگیری هر صفحه به راحتی امکان پذیر باشد.

تاثیر محتوا بر ترافیک سایت (Content)

هنگامی که می‌خواهید ترافیک بیشتری را برای سایت ایجاد کنید، بازاریابی محتوا آن چیزی است که باید وقت و پول و بودجه خود را برای آن بگذارید.

کدام محتوای شما دیده شده است؟
آیا محتوای شما مناسب و متقاعد کننده است؟
کدام محتوا کاربران را به سایت شما آورده است؟

برای یافتن پاسخ سوالات بالا به مسیر زیر بروید :

Behavior > Site Content > All Pages

Behavior > Site Content > Landing Pages

تولید محتوا در گوگل آنالیتیکس

در هر کدام از این دو مسیر وضعیت لیست به صورت URL هر صفحه ‘Page’ مرتب شده است که کار را برای آنالیز و درک وضعیت محتوای آن بسیار ساده کرده است.

متریک‌های مختلفی برای بررسی وضعیت کیفیت محتوای هر صفحه وجود دارد که در نگاه اول، میزان نرخ پرش (Bounce Rate) و میزان ماندگاری در صفحه (Time on Page) می‌تواند معیارهای مناسبی برای آنالیز محتوای مورد نظر باشد.

با بررسی وضعیت محتوای سایت و کشف محبوب‌ترین آنها و همچنین تشخیص محتوا‌هایی که بیشترین ترافیک را برای شما ایجاد کرده‌اند می‌توانید علاقه‌مندی کاربران خود را تشخیص دهید و ارتباط و تعامل بیشتری را با آنها رقم بزنید.

 آنالیز موقعیت جغرافیایی (Geolocation)

هنگام برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن استراتژی بازاریابی، مهم است که به موقعیت جغرافیایی مخاطبان خود توجه داشته باشید. گوگل آنالیتیکس این امکان را فراهم کرده است که شما موقعیت کشور و شهر کاربرانی که از سایت شما بازدید کرده‌اند را در اختیار داشته باشید.

برای دسترسی به گزارش موقعیت جغرافیایی کاربران به آدرس زیر بروید:

Audience > Geo > Location

گوگل آنالیتیکس

با توجه به وضعیت استفاده از VPN‌ها ممکن است آمار بخشی از این گزارش دقیق نباشد. اما در بخش گزارش مربوط به ترافیک ورودی از شهرها اوضاع بهتر است و می‌توان استناد کرد که درصد تعامل کاربران از بخش‌های مختلف کشور با کسب‌وکار و موضوع خدمات و محصولات شما به چه شکل است.

در واقع ممکن است مشتریان بیشتری از یک استان کشور را در رابطه با خدمات و محصولات خود داشته باشید، بنابراین مهم است که کمپین‌های تبلیغاتی و همینطور وضعیت ارایه و ارسال محصولات را برای این منطقه جغرافیایی بهینه سازی کنید.

 توجه به تکنولوژی‌های مورد استفاده (Technology)

یکی از مهم‌ترین نکات هر وب‌سایت وضعیت تجربه کاربری UX آن است. اگر کاربران یک تجربه‌کاربری خوب را با وب‌سایت شما داشته باشند، احتمال بیشتری دارد که به سایت شما بازگردند و شانس بیشتری را برای افزایش نرخ تبدیل خواهید داشت.

یکی از بزرگترین چالش‌های UX این است که کاربران با دستگاه‌های مختلف با سایز صفحه نمایش متفاوت و مرورگرهای متفاوت به بازدید از سایت‌ها می‌پردازند و یک سایت خوب سایتی است که پاسخگوی تمام این نیازها باشد.

اما برای تمرکز بیشتر و شروع بهتر شدن وضعیت تجربه کاربری سایت خود می‌توانید وضعیت دستگاه‌ها و مرورگرهای که بیشتر مورد استفاده کاربران است را کشف کنید و اقدامات لازم را انجام دهید.

برای مشخص شدن این موضوع به مسیر زیر در گوگل آنالیتیکس حرکت کنید:

Audience > Technology > Browser & OS

Audience > Mobile > Overview

Google Analytics

وضعیت سایت خود را در رابطه با محبوب‌ترین مرورگرهای که مورد استفاده کاربران سایت‌تان است بررسی و تا حد ممکن خطاهای برنامه نویسی را کاهش دهید. همچنین توجه داشته باشید که امروزه اکثر کاربران از موبایل برای وب‌گردی استفاده می‌کند، بنابراین وجود یک سایت ریسپانسیو کاملا ضروری است.

محصول مرتبط:      طراحی سایت حرفه ای

divider divider

محصولات مرتبط

شرکت دیجیتال مارکتینگ پیشگامان ✔️ ارائه کامل خدمات دیجیتال مارکتینگ ✔️ مشاوره در زمینه راه اندازی کمپین های تبلیغاتی ✔️ مشاوره در زمینه توسعه برند ✔️ مشاوره و راه اندازی کسب و کار آنلاین ✔️ ارائه خدمات سئو داخلی و خارجی ✔️ تولید محتوای تخصصی ✔️ تحقیق کلمات کلیدی و بررسی رقبا ✔️ بک لینک و ریپورتاژ آگهی ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید ⬇️⬇️⬇️
ادامه
خدمات حرفه ای سئوی سایت و فروشگاه اینترنتی ✔️ خدمات کامل سئوی داخلی سایت ✔️ بهینه سازی محتوا ✔️ خدمات سئوی خارجی سایت (بک لینک و ریپورتاژ) ✔️ تولید محتوای تخصصی ✔️ عکاسی از محصول ✔️ خدمات کامل سرچ کنسول و گوگل مپ ✔️ تحقیق کلمات کلیدی ✔️ بررسی رقبا ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید ⬇️⬇️⬇️
ادامه

ثبت نظر