نقش اپلیکیشن موبایل در کسب و کار
نقش اپلیکیشن موبایل در کسب و کار

توسعه کسب و کار با اپلیکیشن موبایل

آمار استفاده از موبایل

آخرین آمارها نشان می‌دهد که از جمعیت 7.511 میلیارد نفری جهان حدود 5.007 میلیارد نفرشان ( 67 درصد ) از موبایل استفاده می‌کنند و 3.811 میلیارد نفر آنها نیز از طریق تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند( 80 درصد گوشی های مورد استفاده تلفن هوشمند هستند ) همچنین از 2.895 میلیارد کاربر شبکه های اجتماعی در جهان  2.692 میلیارد کاربر فعال در شبکه های اجتماعی از طریق موبایل هستند.

از این آمار می توان به این نتایج دست پیدا کرد :

  • بیش از نیمی از مردم جهان گوشی هوشمند دارند.
  • دو سوم جمعیت جهان تلفن همراه دارند.
  • نیمی از ترافیک وب جهان از طریق تلفن های همراه است.
  • بیش از نیمی از گوشی‌های جهان پهنای باند دارند.
  • در ماه یک پنجم جمعیت جهان خرید آنلاین انجام می دهند .
  • 34 درصد جمعیت جهان کاربران تجارت الکترونیک هستند .

 

نقش اپلیکیشن موبایل در کسب و کار

تعریف اپلیکیشن موبایل

ساده ترین تعریف از اپلیکیشن موبایل چیزی است که به کمک آن می توانند کارشان را به آسانی با چند کلیک روی موبایل انجام دهند ، اما در تعریف دقیق تر، اپلیکیشن موبایل یا بطور ساده اپ موبایل ، یک سری برنامه های تولید شده در کامپیوتر هستند که قابلیت اجرا شدن روی  گوشی های هوشمند را دارند.

نقش اپلیکیشن موبایل در کسب و کار

با گسترش فعالیت های موبایلی کاربران ، اکنون زمان آن فرا رسیده تا کسب و کارها علاوه بر حضور آنلاین ، به فکر داشتن اپلیکیشن موبایلی خود باشند به بیان ساده، اپلیکیشن های تلفن هوشمند  ، به ابزاری مهم برای فروش و ارائه خدمات برای بازاریابی کسب و کارها تبدیل شده اند .

بر اساس تحقیقات انجام شده  کاربران موبایلی در حال حاضر بیشتر از زمانی که به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند، وقت خود را با اپلیکیشن های موبایلی می گذرانند.

رشد استفاده از موبایل های هوشمند به این معناست که اپلیکیشن های موبایل برای تمام شرکت های کوچک و بزرگ از جمله کسب و کار های کوچک به ابزار مهمی برای بازاریابی تبدیل شده اند. اپلیکیشن های موبایل، مشارکت مشتریان را بیشتر جلب می کنند، بازدید های مکرر را افزایش می دهند و اجازه ی طیف وسیعی از داد و ستد های آنلاین را به کسب و کار و مشتریانشان می دهند. با استفاده از اپلیکیشن می توان به مشتری بن تخفیف داد و به آنها اطلاع رسانی کرد. اپلیکیشن ها سرعت تماس با شرکت شما را نیز بالا می برند؛ این در دنیایی که خریداران آن برای واکنش سریع ارزش قائل می شوند باعث تقویت رابطه ی شما با مشتریانتان خواهد شد. حتی آیکون اپلیکیشن های موبایلی نیز با ارائه ی یک طرح بصری قابل تشخیص، به برند سازی شما کمک خواهند کرد.

بسیاری از مالکان کسب و کار های کوچک هنوز فکر می کنند اپلیکیشن داشتن بیش از اندازه هزینه بردار و دشوار است و نگران هزینه ی ساختن اپلیکیشن برای پلتفرم های مختلف مثل iOS، اندروید و ویندوز هستند در صورتیکه اکنون می توان با کمترین هزینه و ظرف مدت چند ساعت اپلیکیشن موبایلی مرتبط با کسب و کار خود را درخواست بدهند . یک اپلیکیشن موبایل جذب مشتری، تسریع فروش، و برندسازی  را برای کسب و کارها به ارمغان می آورد .

طبقه بندی انواع اپلیکیشن موبایل

طبقه بندی انواع اپلیکیشن موبایل

۱- وب اپ ها

وب اپ به این معناست که ، یک اپلیکیشن را از طریق مرورگر وب و اینترنت اجرا می کنیم  بر خلاف اپلیکیشن های موبایلی نیاز به دانلود شدن ندارند .

وب اپ ها روی مرورگرهایی مثل فایرفاکس و کروم اجرا می شوند و حافظه یا رم روی دستگاه کاربر را مصرف نمی کنند. بطور خلاصه، آن ها را می توان بعنوان وبسایت هایی با قابلیت تعامل و انجام کارکردهای مختلف در نظر گرفت.

مزیت های وب اپ ها

۱- نگهداری آسان تر

۲- یک بیس نرم افزاری برای پلتفرم های مختلف. در اینصورت توزیع، لانچ، بروزرسانی یا ایجاد قابلیت های جدید در اپلیکیشن سریع تر و آسان تر انجام می شود. چرا که نیازی به آپدیت کردن از طریق یک فروشگاه اپلیکیشن (اپ استور، کافه بازار یا گوگل پلی) ندارند.

۳- هزینه های طراحی و ساخت آن از اپلیکیشن کمتر هستند.

محدودیت های وب اپ

۱- تعامل با اپلیکیشن ، نسبت به سایر اپلیکیشن ها واکنش گرا (ریسپانسیو) نیست.

۲- المان های طراحی رابط گرافیکی (UI) ممکن است ناسازگار باشند. برخی از امکانات دستگاه مثل ارسال ناتیفیکیشن ، حالت آفلاین  و لود در هوم اسکرین پشتیبانی نمی شوند.

۳- وب اپ ها از طریق اپ استور قابلیت دسترسی ندارند. این موضوع از آن جهت مهم است که بسیاری از کاربران از طریق اپ استور وارد اپلیکیشن می شوند.

۴- کند کار می کنند و بدون اینترنت و مرورگر نمی توان به آن ها دسترسی داشت.

۲اپلیکیشن نیتیو  ( (native

اپلیکیشن هایی که فقط برای یک پلتفرم مشخص مثل اندروید، iOS  یا ویندوز فون طراحی و ساخته می شوند. برای برنامه نویسی یک اپلیکیشن نیتیو در هر سیستم عامل باید از زبان اصلی آن سیستم عامل استفاده کنید. مثلا برای برنامه نویسی اپلیکیشن اندروید باید از زبان جاوا استفاده کنید. این امر باعث می شود که از یک طرف برنامه نویسی اپلیکیشن نیتیو پیچیده تر و دشوارتر (و به تبع آن هزینه بر و زمان بر) باشد ولی از طرف دیگر به اپلیکیشن نیتیو این امکان را می دهد که سرعت و عملکرد بسیار بالایی داشته باشد.

عیب محدودیت اپلیکیشن به اپ استور اینست که هر کدام از این پلتفرم ها، رویه های مخصوص خودش را برای انتشار اپلیکیشن دارد و آپدیت کردن اپلیکیشن یا افزودن یک قابلیت جدید به آن از چند ساعت تا چند روز ممکن است طول بکشد.

مزیت های اپلیکیشن native

۱- تجربه کاربری بالا از نظر سرعت و ریسپانسیو بودن

۲- دسترسی به تمامی امکاناتی که سیستم عامل به برنامه نویس می دهد

۳- قابلیت اطمینان و پایداری بالایی دارد

۴- می تواند آفلاین کار کند

۵- در اپ استورها منتشر می شود و لذا بازاریابی آن آسان تر است

۶- حداقل استفاده از سخت افزار و کدنویسی بهینه

محدودیت های اپلیکیشن native

۱- برای هر پلتفرمی باید بصورت جداگانه کدنویسی انجام شود.

۲- بسیار گران هستند.

۳- برنامه نویسی آن ها زمان بر است

۴- قبل از انتشار در اپ استور نیازمند تاییدیه هستند

۵- تعمیر و آپدیت اپلیکیشن سخت و از طریق اپ استور است

از آنجایی که بسیاری از برنامه نویس ها در یک پلتفرم تخصص دارند، اگر بخواهید اپلیکیشن شما نیتیو باشد در چند پلتفرم کار کند، باید حداقل دو برنامه نویس استخدام کنید.

۳- اپلیکیشن هایبرید

اپلیکیشن هایبرید همانطور که از اسمش بر می آید، آمیخته ای از وب اپلیکیشن و اپلیکیشن native است. این اپلیکیشن ها مانند اپلیکیشن های native نصب می شوند و مانند وب اپ ها بنظر می رسند. این اپلیکیشن ها بر اساس HTML, CSS, JavaScript نوشته می شوند و یک مرورگر ساده در داخلشان دارند که به اصطلاح وب ویو نامیده می شود.

اپلیکیشن های هایبرید بهترین گزینه برای MVP (ارائه سریع یک محصول با قابلیت های اصلی و اولیه و دریافت بازخورد بازار جهت تعیین مسیر بهبود محصول) هستند. چرا که می توانند در کوتاه ترین زمان و با نیروی انسانی کمتری ساخته و عرضه شوند.

بطور خلاصه، اپلیکیشن های هایبرید، کدهای نیتیو هستند که با تکنولوژی های وب ترکیب شده و از طریق اپ استور منتشر می شوند.

برنامه نویس های ترجیح می دهند که بجای وب اپ از اپلیکیشن هایبرید استفاده کنند چرا که به آن ها این امکان را می دهد که از ویژگی های دستگاه مثل ارسال ناتیفیکیشن یا دوربین استفاده کنند.

همچنین برای طراحی و ساخت اپلیکیشن اندروید کافیست صرفا یک بار کدنویسی کرده و برای پلتفرم های مختلف خروجی بگیرند. این امر در کنار سادگی توسعه اپلیکیشن های هایبرید باعث شده است که این اپلیکیشن ها زمان و هزینه بسیار کمتری نسبت به وب اپلیکیشن ها داشته باشند.

مزیت های اپلیکیشن هایبرید

۱- ساختار کدنویسی واحد

۲- پشتیبانی همزمان از چند پلتفرم

۳- توسعه مناسب، سریع و مقرون به صرفه

۴- اپلیکیشن ها را می توان در اپ استورها بازاریابی کرد

۵- آپدیت ها آسان و سریع خواهند بود

۶- می توانند به حافظه، دوربین و سایر امکانات موبایل دسترسی داشته باشند.

۷- قابلیت کار آفلاین دارند

محدودیت های اپلیکیشن هایبرید

۱- نسبت به اپ نیتیو، واکنش گرایی کمتری دارند

۲- تجربه کاربری معمولا نادیده گرفته می شود

۳- به یک پلتفرم سوم شخص وابسته هستند

مزییت های اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار

مزییت های اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار

۱- سفارشی سازی بهتر

اپلیکیشن موبایل امکان ایجاد ارتباط مناسب با مشتریان بر حسب علایق، مکان، استفاده، رفتار و غیره را فراهم می کند. با اپلیکیشن موبایل بهتر می توان یک تجربه سفارشی شده برای مشتریان فراهم کرد.

سفارشی سازی علاوه بر بهبود تجربه مشتریان، نرخ تبدیل مشتریان را نیز افزایش می دهد. به عبارت دیگر باعث میشود که مشتریان تمایل بیشتری به خرید محصولات یا خدمات داشته باشند.

۲- ارسال پیام ( notification )

در چند دهه اخیر، ارسال ایمیل پرکاربردترین ابزار ارتباطی کسب و کارها بوده که هنوز هم بصورت گسترده از آن استفاده می شود . نوتیفیکیشن موبایل بعنوان یک جایگزین مناسب برای ارتباط با مشتریان ارائه شد.نوتیفیکیشن ها دو نوع هستند  push notifications و  in-app notifications

نوتیفیکیشن های in-app، نوتیف هایی هستند که کاربر صرفا هنگام باز کردن اپلیکیشن می تواند مشاهده کند.

نوتیفیکیشن های push، نوتیف هایی هستند که کاربر مستقل از هر فعالیتی که در موبایل انجام می‏دهد، آن ها را دریافت می کند. در مواقعی این نوتیفیکیشن ها می توانند نرخ های کلیک تا ۴۰ درصد را دریافت کنند.

۳- استفاده از امکانات موبایل

اپلیکیشن های موبایل امکان دسترسی از امکانات موبایل مثل دوربین، لیست کانتکت ها، جی پی اس، تماس تلفنی و غیره را دارند. آن ها می توانند از دوربین موبایل برای اسکن بارکدها، از NFC برای پرداخت ها، از GPS برای اتصال به نقشه ها و از حسگر اثر انگشت برای افزایش امنیت اپ ها استفاده کنند.

چنین امکاناتی، وقتی که درون یک اپلیکیشن استفاده می شوند، می توانند یک تجربه لذت بخش و تعاملی را در کنار سهولت کاربری برای کاربر فراهم کنند. برای مثال یک اپلیکیشن بانکی ممکن است لازم باشد که کاربر عکسی از مدارک خود را برای بانک ارسال نماید. در چنین حالاتی اپلیکیشن موبایل می تواند امکان گرفتن عکس با دوربین موبایل و ارسال آن به بانک را برای کاربر فراهم کند.

۴- امکان دسترسی آفلاین و آنلاین

اگرچه اپلیکیشن ها برای انجام اغلب کارهایشان ممکن است به اتصال اینترنتی نیاز داشته باشند، همچنان می توانند محتوا و کارکردهای اصلی را در حالت آفلاین به کاربران ارائه کنند.

با یک تپ ساده رو صفحه نمایش موبایل، امکان دسترسی آنی به اطلاعات داخل اپلیکیشن وجود دارد. این را مقایسه کنید با وبسایت که کاربر باید به اینترنت متصل باشد، مرورگر را باز کند، روی نوار آدرس کلیک کند، آدرس وبسایت ما را بدون اشتباه تایپ کند و چند ثانیه صبر کند تا اطلاعات سایت از سرور به موبایل او منتقل شوند. حال اگر او از یک متن یا فایل ویدیویی را بپسندد و بخواهد آن را بعدا مجددا مشاهده کند، چه کارهایی باید انجام دهد؟

مجددا مثال اپلیکیشن بانکی را در نظر بگیرید. این اپلیکیشن می تواند امکاناتی مثل محاسبه مالیات، تعیین مبلغ وام و قسط ها و ارائه محتوای آموزشی را در حالت آفلاین ارائه دهد.

۵- آزادی در طراحی

با همه پیشرفت هایی که در طراحی وب صورت گرفته است، وبسایت ها برای انجام بسیاری از کارهایشان به مرورگر موبایل وابسته هستند. این وبسایت ها برای کار کردن به دکمه های مرورگر مثل دکمه برگشت، دکمه رفرش و نوار آدرس وابسته هستند.

اپلیکیشن های موبایل چنین محدودیت هایی ندارند و می توانند کارکردهای متنوعی را بکار بگیرند بعنوان مثال حالت های اشاره: tap, swipe, drag, pinch, hold

۶- سرعت بیشتر

اپلیکیشن ها معمولا ۱٫۵ برابر سریع تر از وبسایت ها هستند. اپلیکیشن ها داده را در حافظه گوشی ذخیره می کنند و لذا در کسری از ثانیه می توانند آن دیتا را فراخوانی کنند. اما در وبسایت ها، داده ها باید از سرورها استخراج شوند که ممکن است از چند ثانیه تا چند دقیقه بر حسب سرعت شبکه و اندازه داده ها طول بکشد.

۷- برندینگ

اپلیکیشن موبایل می تواند سفیر برند شما باشد.

هر اپلیکیشن موبایلی بر حسب برند شرکت طراحی می شود و شما می توانید ظاهر اپلیکیشن خودتان را بر حسب چشم اندازی که برای شرکت خودتان در نظر گرفته اید، طراحی کنید.

وقتی که شرکت شما از تکنولوژی های روز مثل اپلیکیشن موبایل استفاده می کند، ناخودآگاه این حس را به مشتریانتان می دهد که شما یک شرکت بروز، خلاق و نوآور هستید.

اپلیکیشن شما مانند نیروی فروشی است که ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته را کار می کند.

استارتاپ های ایرانی

استارتاپ های پرطرفدار ایرانی که از اپلیکیشن استفاده کرده اند

فروشگاه اینترنتی

فروشگاههای خرده فروشی اینترنتی بزرگی در کشور راه اندازی شده است ، اغلب فروشگاه های اینترنتی راه اندازی شده انواع کالای دیجیتال ، لوازم منزل ، خواروبار ، لوازم آرایشی و بهداشتی ، قطعات و ابزار آلات را به فروش می رسانند . وجه تمایز این فروشگاه ها با بقیه در قیمت مناسب ، گارانتی کالا ، ضمانت تعویض و پس گرفتن کالای فروخته شده و ارائه کالاهای اصلی می باشد . از نمونه های موفق انجام شده می توان به دیجی کالا و بامیلو اشاره نمود .

اپلیکیشن مارکت ها

فروشگاه های ارائه اپ های موبایل در سراسر دنیا در حال گسترش هستند ، با محدودیت های ایجاد شده توسط شرکت گوگل و اپل برای دسترسی کاربران ایرانی به برنامه های قرار داده شده در فروشگاه گوگل (گوگل پلی) و اپ استور ، برنامه نویسان به فکر ایجاد یک سیستم کاملا بومی نموده تا این خلا رو پر کنند ، کافه بازار و چارخونه ایرانسل از نمونه های موفق اپ مارکت ها هستند .

اپلیکیشن های تاکسی آنلاین

ایده راه اندازی تاکسی های آنلاین را اولین بار شرکت Uber مطرح نمود ، این شرکت توانست با داشتن یک اپلیکیشن موبایل، افرادی که تمایل دارند تا به عنوان تاکسی فعالیت کنند را جذب کرده و با آنها همکاری داشته باشد. از طرفی با ارائه خدماتی با کیفیت بالا و پشتیبانی قوی به همراه هزینه پایین، مشتریان زیادی را به خود جذب نماید. از نمونه های موفق اجرا شده تاکسی آنلاین در کشور می توان به اسنپ و تپسی اشاره نمود .

درخواست پیک موتوری

استارتاپ های درخواست پیک موتوری نیز مانند درخواست تاکسی بسیار جذاب است ، در این استارتاپ ها ارسال کالا ، دریافت کالا و حمل مسافر مد نظر قرار گرفته شده است و کاربران قادرند به سرعت درخواست پیک موتوری نمایند .از نمونه های موفق اجرا شده در ایران می توان به الوپیک ، حملو ، پیکاپ ، پیک یاب و ... اشاره نمود .

اشتراک گذاری ویدئو

سیستم های اشتراک گذاری ویدئو در سراسر دنیا همواره برای کاربران جذاب بوده است . از نمونه موفق جهانی می توان به یوتیوب اشاره نمود که میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد . پس از فیلتر شدن سایت یوتیوب در ایران ، برنامه نویسان به فکر ایجاد یک سایت بومی جهت جایگزینی در داخل کشور افتادند . آپارات نمونه موفق بومی یوتیوب بوده که با استقبال خوب کاربران مواجه شد و خلا یوتیوب را در کشور بخوبی پر نمود .آپارات این سایت در سال ۸۰ تاسیس شد و در سال ۹۳ پس از تاسیس حساب کاربری رئیس جمهور در این سایت، آپارات رسما وارد دنیای پخش ویدیوی آنلاین شد. سایت آپارات از سایت های زیر مجموعه ی شرکت صبا ایده است، این شرکت مالک سایت هایی نظیر میهن بلاگ و سایت تبلیغات کلیکی صبا ویژه نیز می باشد.

اپلیکیشن های سفارش غذا

اپلیکیشن های سفارش غذا را می توان جذاب ترین استارتاپ  ایرانی نام برد . ایده این استارت آپ سرویس دلیوری غذا در کمترین زمان است. این اپلیکیشن ها بر حسب موقعیت جغرافیایی، تمامی رستوران های طرف قرارداد خود را به شما نمایش می‌دهد. بدین ترتیب، شما می‌توانید از رستوران مورد نظر، غذای مورد علاقه خود را سفارش داده و پرداخت آن را به صورت آنلاین انجام دهید. از نمونه های موفق انجام شده می توان به اسنپ فود ، چنگال ، چلیوری و ریحون اشاره نمود .

اپلیکیشن های گردشگری

اپلیکیشن های خرید بلیط ، رزرو تور ، رزرو هتل و اقامتگاه در ایران بسیار پرطرفدار است . سهولت در خرید بلیط هواپیما ، قطار و اتوبوس ، رزرو سریع و آسان هتل و مراکز اقامتی باعث ایجاد محبوبیت این اپلیکیشن ها شده است . از نمونه های موفق ایرانی می توان به علی بابا در زمینه خرید بلیط و اسنپ تریپ در زمینه رزرو هتل اشاره نمود .

خرید و فروش کالا و ارائه خدمات

سایت های خرید و فروش کالای نو و دست دوم  در سراسر دنیا جذاب بوده است و طرقداران زیادی را به سمت خود جذب نموده است . درج آگهی رایگان برای خرید و فروش ، درج آگهی استخدام ، درج آگهی ارائه خدمات مشاغل خانگی و ... از جذاب ترین بخش های این سایت ها می باشد . از نمونه های موفق ایرانی می توان به دیوار و شیپور اشاره نمود .

برای سفارش اپلیکیشن با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید

شرکت پیشگامان دامنه فناوری

عضو رسمی انجمن انفورماتیک ایران

05138466685

09152070701-09107545299

 

اپلیکیشن موبایل چیست , انواع اپلیکیشن موبایل , ساخت اپلیکیشن موبایل , شرکت طراحی اپلیکیشن موبایل , طرح اپلیکیشن موبایل , طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل , پروپوزال تولید اپلیکیشن موبایل , تعرفه طراحی اپلیکیشن اندروید  , طراحی اپلیکیشن , طراحی اپلیکیشن موبایل , طراحی اپلیکیشن آندروید

نظر بدهید