تماس واتساپ

نقش اپلیکیشن موبایل در کسب و کار

نقش اپلیکیشن موبایل در کسب و کار

ساده ترین تعریف از اپلیکیشن موبایل چیزی است که به کمک آن می توانند کارشان را به آسانی با چند کلیک روی موبایل انجام دهند ، اما در تعریف دقیق تر، اپلیکیشن موبایل یا بطور ساده اپ موبایل ، یک سری برنامه های تولید شده در کامپیوتر هستند که قابلیت اجرا شدن روی گوشی های هوشمند را دارند.

توسعه کسب و کار با اپلیکیشن موبایل

آخرین آمارها نشان می‌دهد که از جمعیت 7.511 میلیارد نفری جهان حدود 5.007 میلیارد نفرشان ( 67 درصد ) از موبایل استفاده می‌کنند و 3.811 میلیارد نفر آنها نیز از طریق موبایل به اینترنت دسترسی دارند( 80 درصد گوشی های مورد استفاده تلفن هوشمند هستند ) همچنین از 2.895 میلیارد کاربر شبکه های اجتماعی در جهان  2.692 میلیارد کاربر فعال در شبکه های اجتماعی از طریق موبایل هستند.

از این آمار می توان به این نتایج دست پیدا کرد :

  • بیش از نیمی از مردم جهان گوشی هوشمند دارند.
  • دو سوم جمعیت جهان تلفن همراه دارند.
  • نیمی از ترافیک وب جهان از طریق تلفن های همراه است.
  • بیش از نیمی از گوشی‌های جهان پهنای باند دارند.
  • در ماه یک پنجم جمعیت جهان خرید آنلاین انجام می دهند .
  • 34 درصد جمعیت جهان کاربران تجارت الکترونیک هستند .

 

نقش اپلیکیشن موبایل در کسب و کار

تعریف اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن (Application) در زبان فارسی به معنای ابزار کاربردی است اما در دنیای دیجیتال به معنای نرم‌افزار یا ابزاری است که ما می‌توانیم آن را بر روی سیستم هوشمند خود (تلفن همراه، تبلت و …) نصب‌کرده و از آن برای انجام و یا سهولت در انجام برخی کارها و وظایف خود استفاده می‌کنیم.

نقش اپلیکیشن موبایل در کسب و کار

با گسترش فعالیت های موبایلی کاربران ، اکنون زمان آن فرا رسیده تا کسب و کارها علاوه بر حضور آنلاین ، به فکر داشتن اپلیکیشن موبایلی خود باشند به بیان ساده، اپلیکیشن های تلفن هوشمند  ، به ابزاری مهم برای فروش و ارائه خدمات برای بازاریابی کسب و کارها تبدیل شده اند .

بر اساس تحقیقات انجام شده  کاربران موبایلی در حال حاضر بیشتر از زمانی که به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند، وقت خود را با اپلیکیشن های موبایلی می گذرانند.

رشد استفاده از موبایل های هوشمند به این معناست که اپلیکیشن های موبایل برای تمام شرکت های کوچک و بزرگ از جمله کسب و کار های کوچک به ابزار مهمی برای بازاریابی تبدیل شده اند.
اپلیکیشن های موبایل، مشارکت مشتریان را بیشتر جلب می کنند، بازدید های مکرر را افزایش می دهند و اجازه ی طیف وسیعی از داد و ستد های آنلاین را به کسب و کار و مشتریانشان می دهند.
با استفاده از اپلیکیشن می توان به مشتری بن تخفیف داد و به آنها اطلاع رسانی کرد. اپلیکیشن ها سرعت تماس با شرکت شما را نیز بالا می برند؛ این در دنیایی که خریداران آن برای واکنش سریع ارزش قائل می شوند باعث تقویت رابطه ی شما با مشتریانتان خواهد شد. حتی آیکون اپلیکیشن های موبایلی نیز با ارائه ی یک طرح بصری قابل تشخیص، به برند سازی شما کمک خواهند کرد.

بسیاری از مالکان کسب و کار های کوچک هنوز فکر می کنند اپلیکیشن داشتن بیش از اندازه هزینه بردار و دشوار است و نگران هزینه ی ساختن اپلیکیشن برای پلتفرم های مختلف مثل iOS، اندروید و ویندوز هستند در صورتیکه اکنون می توان با کمترین هزینه و ظرف مدت چند ساعت اپلیکیشن موبایلی مرتبط با کسب و کار خود را درخواست بدهند . یک اپلیکیشن موبایل جذب مشتری، تسریع فروش، و برندسازی  را برای کسب و کارها به ارمغان می آورد .


۱- سفارشی سازی بهتر

اپلیکیشن موبایل امکان ایجاد ارتباط مناسب با مشتریان بر حسب علایق، مکان، استفاده، رفتار و غیره را فراهم می کند. با اپلیکیشن موبایل بهتر می توان یک تجربه سفارشی شده برای مشتریان فراهم کرد.
سفارشی سازی علاوه بر بهبود تجربه مشتریان، نرخ تبدیل مشتریان را نیز افزایش می دهد. به عبارت دیگر باعث میشود که مشتریان تمایل بیشتری به خرید محصولات یا خدمات داشته باشند.

۲- ارسال پیام ( notification )

در چند دهه اخیر، ارسال ایمیل پرکاربردترین ابزار ارتباطی کسب و کارها بوده که هنوز هم بصورت گسترده از آن استفاده می شود . نوتیفیکیشن موبایل بعنوان یک جایگزین مناسب برای ارتباط با مشتریان ارائه شد.نوتیفیکیشن ها دو نوع هستند  push notifications و  in-app notifications
نوتیفیکیشن های in-app، نوتیف هایی هستند که کاربر صرفا هنگام باز کردن اپلیکیشن می تواند مشاهده کند.
نوتیفیکیشن های push، نوتیف هایی هستند که کاربر مستقل از هر فعالیتی که در موبایل انجام می‏دهد، آن ها را دریافت می کند. در مواقعی این نوتیفیکیشن ها می توانند نرخ های کلیک تا ۴۰ درصد را دریافت کنند.

۳- استفاده از امکانات موبایل

اپلیکیشن های موبایل امکان دسترسی از امکانات موبایل مثل دوربین، لیست کانتکت ها، جی پی اس، تماس تلفنی و غیره را دارند. آن ها می توانند از دوربین موبایل برای اسکن بارکدها، از NFC برای پرداخت ها، از GPS برای اتصال به نقشه ها و از حسگر اثر انگشت برای افزایش امنیت اپ ها استفاده کنند.

چنین امکاناتی، وقتی که درون یک اپلیکیشن استفاده می شوند، می توانند یک تجربه لذت بخش و تعاملی را در کنار سهولت کاربری برای کاربر فراهم کنند. برای مثال یک اپلیکیشن بانکی ممکن است لازم باشد که کاربر عکسی از مدارک خود را برای بانک ارسال نماید. در چنین حالاتی اپلیکیشن موبایل می تواند امکان گرفتن عکس با دوربین موبایل و ارسال آن به بانک را برای کاربر فراهم کند.

۴- امکان دسترسی آفلاین و آنلاین

اگرچه اپلیکیشن ها برای انجام اغلب کارهایشان ممکن است به اتصال اینترنتی نیاز داشته باشند، همچنان می توانند محتوا و کارکردهای اصلی را در حالت آفلاین به کاربران ارائه کنند.

با یک تپ ساده رو صفحه نمایش موبایل، امکان دسترسی آنی به اطلاعات داخل اپلیکیشن وجود دارد. این را مقایسه کنید با وبسایت که کاربر باید به اینترنت متصل باشد، مرورگر را باز کند، روی نوار آدرس کلیک کند، آدرس وبسایت ما را بدون اشتباه تایپ کند و چند ثانیه صبر کند تا اطلاعات سایت از سرور به موبایل او منتقل شوند. حال اگر او از یک متن یا فایل ویدیویی را بپسندد و بخواهد آن را بعدا مجددا مشاهده کند، چه کارهایی باید انجام دهد؟

مجددا مثال اپلیکیشن بانکی را در نظر بگیرید. این اپلیکیشن می تواند امکاناتی مثل محاسبه مالیات، تعیین مبلغ وام و قسط ها و ارائه محتوای آموزشی را در حالت آفلاین ارائه دهد.

۵- آزادی در طراحی

با همه پیشرفت هایی که در طراحی وب صورت گرفته است، وبسایت ها برای انجام بسیاری از کارهایشان به مرورگر موبایل وابسته هستند. این وبسایت ها برای کار کردن به دکمه های مرورگر مثل دکمه برگشت، دکمه رفرش و نوار آدرس وابسته هستند.
اپلیکیشن های موبایل چنین محدودیت هایی ندارند و می توانند کارکردهای متنوعی را بکار بگیرند بعنوان مثال حالت های اشاره: tap, swipe, drag, pinch, hold

۶- سرعت بیشتر

اپلیکیشن ها معمولا ۱٫۵ برابر سریع تر از وبسایت ها هستند. اپلیکیشن ها داده را در حافظه گوشی ذخیره می کنند و لذا در کسری از ثانیه می توانند آن دیتا را فراخوانی کنند. اما در وبسایت ها، داده ها باید از سرورها استخراج شوند که ممکن است از چند ثانیه تا چند دقیقه بر حسب سرعت شبکه و اندازه داده ها طول بکشد.

۷- برندینگ

اپلیکیشن موبایل می تواند سفیر برند شما باشد، هر اپلیکیشن موبایلی بر حسب برند شرکت طراحی می شود و شما می توانید ظاهر اپلیکیشن خودتان را بر حسب چشم اندازی که برای شرکت خودتان در نظر گرفته اید، طراحی کنید.
وقتی که شرکت شما از تکنولوژی های روز مثل اپلیکیشن موبایل استفاده می کند، ناخودآگاه این حس را به مشتریانتان می دهد که شما یک شرکت بروز، خلاق و نوآور هستید.
اپلیکیشن شما مانند نیروی فروشی است که ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته را کار می کند.

استارتاپ های ایرانی

استارتاپ های پرطرفدار ایرانی که از اپلیکیشن استفاده می‌کنند:

استارتاپ "دیجیکالا"
دیجیکالا نمونه کامل یک استارتاپ موفق ایرانی است که موفقیت بسیاری در سالهای اخیر کسب کرده است.
در حال حاضر این فروشگاه اینترنتی بزرگترین فروشگاه آنلاین کشور محسوب می‌شود و روزبه‌روز در حال پیشرفت است.
اپلیکیشن دیجیکالا بسیار شبیه به وب‌سایت آن طراحی‌شده است تا کاربر در هنگام استفاده از آن احساس خوشایند و آشنایی را تجربه کند.
تمام امکانات سایت مثل فیلتر، جستجو پیشرفته، مقایسه، سبد خرید و... در اپلیکیشن وجود دارد.
این اپ توانسته بیش از 10 میلیون نصب فعال را تجربه کند و یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های ایرانی ساخته‌شده تا امروز باشد.
برای سفارش اپلیکیشن فروشگاهی مشابه دیجیکالا با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

 استارتاپ" علی بابا"
استارتاپ علی بابا از معتبر ترین و بزرگترین هلدینگ های فروش بلیط هواپیما و قطار به صورت آنلاین است.
این استارتاپ موفق امکان خرید آنلاین انواع پرواز های داخلی و خارجی، تورهای گردشگری، رزرو هتل‌های داخلی و خارجی و همچنین ویلا و اقامتگاه را برای کاربران فراهم کرده است.
یکی دیگر از نقاط قوت
استارتاپ علی‌بابا، اپلیکیشن این مجموعه است. علی بابا به‌منظور ارائه‌ی خدمات بهتر به مصرف‌کنندگان، علاوه بر وب‌سایت خود، اپلیکیشنی طراحی کرده است که مخاطبان از طریق آن می‌توانند تمام خدمات این شرکت را دریافت کنند. اپلیکیشن علی بابا در نسخه‌های «آی‌او‌اس» (ios) و «اندروید» در دسترس مخاطبان قرار دارد.
مزیت‌های استفاده از اپلیکیشن علی بابا

  • خرید اینترنتی بلیت پروازهای خارجی و داخلی، قطار و اتوبوس
  • رزرو اینترنتی هتل ‌در سراسر ایران
  • پرداخت ریالی و آنلاین از طریق تمامی کارت‌های شتاب
  • پشتیبانی شبانه‌روزی
  • امکان انتخاب ارزان‌ترین پروازها
  • بازپرداخت آنلاین بلیت‌ها و هتل‌های رزروشده
  • مدیریت مالی و گزارش‌‌گیری از تراکنش‌ها
  • ارسال اطلاعات بلیت به شماره همراه کاربر یا دیگران و ایمیل
  • فیلتر و مرتب‌سازی نتایج جست‌وجوی هتل و بلیت

استارتاپ "دیوار"
استارتاپ دیوار یکی از موفق‌ترین استارتاپ های حوزه خریدوفروش محصولات دست‌دوم است. قرار دادن آگهی در دیوار هزینه‌ای ندارد اما مدت محدودی را برای هر آگهی به شما اختصاص می‌دهد و در صورت انقضا آگهی، کاربران می‌توانن با پرداخت هزینه‌ای مجدداً آگهی خود را به بالای لیست فروش منتقل کنند.
همچنین امکان ستاره‌دار کردن آگهی برای دید بصری بهتر و قرار گرفتن در صدر آگهی‌ها با پرداخت هزینه از امکانات است.
این اپلیکیشن موفق نیز 10 میلیون نصب فعال دارد و در بین کاربران ایرانی بسیار محبوب است.

استارتاپ "اسنپ"
استارتاپ اسنپ جز استارتاپ‌های مرتبط با حمل‌ونقل درون‌شهری می‌باشد که کار خود را از سال 1393 شروع کرده است. اسنپ امکان انتخاب مبدأ و مقصد و مشاهده هزینه برآور شده را به کاربران می‌دهد و به رانندگان اطراف نیز این امکان را می‌دهد که سفر تعیین‌شده را قبول کنند. گزینه‌های دیگری نیز به اپلیکیشن اسنپ اضافه‌شده است که کار را برای کاربران برای انجام امور زیادی آسان کرده است همانند: اسنپ مارکت، اسنپ فود، اسنپ دکتر و ....
برای سفارش اپلیکیشن تاکسی اینترنتی مشابه اسنپ با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

طبقه بندی انواع اپلیکیشن موبایل

۱- وب اپلیکیشن یا PWA

وب اپلیکیشن (Web Application) در اصل ترکیبی از وب سایت و اپلیکیشن است که نیازی به نصب بر روی ﮔﻮﺷﯽ ﯾﺎ ﺗﺒﻠﺖ ﻧﺪارد و ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺮورﮔﺮ ﻫﺎی وب ﻣﺎﻧﻨﺪ (Opera- Google Chrome – Firefox – Safari ) ﺑﻪ آن دﺳﺘﺮﺳﯽ ﭘﯿﺪا کرد.
وب اﭘﻠﯿﮑﯿﺸﻦ ﻫﺎ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد و ﮐﺎرﮐﺮد ﺗﻮﺟﻪ دارﻧﺪ و اﻣﮑﺎن دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ اﻃﻠﺎﻋﺎت و ﺧﺪﻣﺎت ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر را در ﻫﺮ ﺳﺎﻋﺖ ﺷﺒﺎﻧﻪ روز ﺑﺮای ﮐﺎرﺑﺮان اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

مزیت های وب اپلیکیشن : 

  • برنامه های وب اپلیکیشن بدون در نظر گرفتن سیستم عامل اندروید یا IOS با هر مرورگری قابل دسترس هستند
  • همه کاربران به یک نسخه دسترسی پیدا می کنند و مشکلات سازگاری با سیستم عامل های مختلف را بر طرف می کنند
  • وب اپلیکیشن ها بر روی هارد دیسک نصب نشده اند، بنابراین فضایی از دستگاه را اشغال نمی کنند.

 

۲ – اپلیکیشن نیتیو (native)

اپلیکیشن هایی که فقط برای یک پلتفرم مشخص مثل اندروید، iOS  یا ویندوز فون طراحی و ساخته می شوند. برای برنامه نویسی یک اپلیکیشن نیتیو در هر سیستم عامل باید از زبان اصلی آن سیستم عامل استفاده کنید. مثلا برای برنامه نویسی اپلیکیشن اندروید باید از زبان جاوا استفاده کنید. این امر باعث می شود که از یک طرف برنامه نویسی اپلیکیشن نیتیو پیچیده تر و دشوارتر (و به تبع آن هزینه بر و زمان بر) باشد ولی از طرف دیگر به اپلیکیشن نیتیو این امکان را می دهد که سرعت و عملکرد بسیار بالایی داشته باشد.

عیب محدودیت اپلیکیشن به اپ استور اینست که هر کدام از این پلتفرم ها، رویه های مخصوص خودش را برای انتشار اپلیکیشن دارد و آپدیت کردن اپلیکیشن یا افزودن یک قابلیت جدید به آن از چند ساعت تا چند روز ممکن است طول بکشد.

مزیت های اپلیکیشن native

۱- تجربه کاربری بالا از نظر سرعت و ریسپانسیو بودن
۲- دسترسی به تمامی امکاناتی که سیستم عامل به برنامه نویس می دهد
۳- قابلیت اطمینان و پایداری بالایی دارد
۴- می تواند آفلاین کار کند
۵- در اپ استورها منتشر می شود و لذا بازاریابی آن آسان تر است
۶- حداقل استفاده از سخت افزار و کدنویسی بهینه

محدودیت های اپلیکیشن native

۱- برای هر پلتفرمی باید بصورت جداگانه کدنویسی انجام شود.
۲- بسیار گران هستند.
۳- برنامه نویسی آن ها زمان بر است
۴- قبل از انتشار در اپ استور نیازمند تاییدیه هستند
۵- تعمیر و آپدیت اپلیکیشن سخت و از طریق اپ استور است

از آنجایی که بسیاری از برنامه نویس ها در یک پلتفرم تخصص دارند، اگر بخواهید اپلیکیشن شما نیتیو باشد در چند پلتفرم کار کند، باید حداقل دو برنامه نویس استخدام کنید.

۳- اپلیکیشن هایبرید

اپلیکیشن هایبرید همانطور که از اسمش بر می آید، آمیخته ای از وب اپلیکیشن و اپلیکیشن native است. این اپلیکیشن ها مانند اپلیکیشن های native نصب می شوند و مانند وب اپ ها بنظر می رسند. این اپلیکیشن ها بر اساس HTML, CSS, JavaScript نوشته می شوند و یک مرورگر ساده در داخلشان دارند که به اصطلاح وب ویو نامیده می شود.

اپلیکیشن های هایبرید بهترین گزینه برای MVP (ارائه سریع یک محصول با قابلیت های اصلی و اولیه و دریافت بازخورد بازار جهت تعیین مسیر بهبود محصول) هستند. چرا که می توانند در کوتاه ترین زمان و با نیروی انسانی کمتری ساخته و عرضه شوند.

بطور خلاصه، اپلیکیشن های هایبرید، کدهای نیتیو هستند که با تکنولوژی های وب ترکیب شده و از طریق اپ استور منتشر می شوند.

برنامه نویس های ترجیح می دهند که بجای وب اپ از اپلیکیشن هایبرید استفاده کنند چرا که به آن ها این امکان را می دهد که از ویژگی های دستگاه مثل ارسال ناتیفیکیشن یا دوربین استفاده کنند.

همچنین برای طراحی و ساخت اپلیکیشن اندروید کافیست صرفا یک بار کدنویسی کرده و برای پلتفرم های مختلف خروجی بگیرند. این امر در کنار سادگی توسعه اپلیکیشن های هایبرید باعث شده است که این اپلیکیشن ها زمان و هزینه بسیار کمتری نسبت به وب اپلیکیشن ها داشته باشند.

مزیت های اپلیکیشن هایبرید

۱- ساختار کدنویسی واحد
۲- پشتیبانی همزمان از چند پلتفرم
۳- توسعه مناسب، سریع و مقرون به صرفه
۴- اپلیکیشن ها را می توان در اپ استورها بازاریابی کرد
۵- آپدیت ها آسان و سریع خواهند بود
6- قابلیت کار آفلاین دارند
7- می توانند به حافظه، دوربین و سایر امکانات موبایل دسترسی داشته باشند.

محدودیت های اپلیکیشن هایبرید

۱- نسبت به اپ نیتیو، واکنش گرایی کمتری دارند

۲- تجربه کاربری معمولا نادیده گرفته می شود

۳- به یک پلتفرم سوم شخص وابسته هستند

 

برای مشاهده اپلیکیشن های تولید شده توسط شرکت پیشگامان بر روی بنر زیر کلیک کنید

طراحی اپلیکیشن موبایل

در صورت تمایل به تماس توسط کارشناسان ما لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود 

برای سفارش اپلیکیشن با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید

شرکت پیشگامان دامنه فناوری

عضو رسمی انجمن انفورماتیک ایران

05138466685

09152070701-09107545299

divider divider

ثبت نظر