☳ محتوایی که در حال مطالعه آن هستید بر اساس تجربیات سازندگان محتوا و دیجیتال مارکتر ها تهیه شده است و می تواند به شما کمک زیادی در زمینه بازاریابی اینستاگرام نماید. این نکته را توجه داشته باشید که موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی هیچگاه الگوریتم های رتبه بندی را بازگو نمی کنند و تمام محتواهای سئو و سوشال مارکتینگ بر اساس تجربه کاربران بدست می آید.
10 روند برتر بازاریابی اینستاگرام در سال 2023
اینستاگرام نیز مانند دیگر شبکه های اجتماعی، تحولات زیادی را در سال های اخیر داشته است و محبوبیت زیادی را در سراسر دنیا کسب نموده است. اینستاگرام علاوه بر قابلیت های اشتراک گذاری شخصی، قابلیت هایی را برای کسب و کارها در نظر گرفته است و به نوعی به یک پلتفرم فروش و معرفی کالا و خدمات نیز تبدیل شده است.
محتوایی که در حال مطالعه آن هستید بر اساس تجربیات سازندگان محتوا و دیجیتال مارکتر ها تهیه شده است و می تواند به شما کمک زیادی در زمینه بازاریابی اینستاگرام نماید. این نکته را توجه داشته باشید که موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی هیچگاه الگوریتم های رتبه بندی را بازگو نمی کنند و تمام محتواهای سئو و سوشال مارکتینگ بر اساس تجربه کاربران بدست می آید. اگر دوست دارید در زمینه سئو سایت، اطلاعات کسب کنید حتما مقاله آموزش جامع سئو ما را مطالعه کنید.
در این مقاله 10 روند بازاریابی اینستاگرام را در سال 2023 بیان کرده ام که می تواند روند بازاریابی شما را متحول کند، این 10 ترند عبارتند از:
☳ در اولویت قرار دادن ریلز (Prioritization of Reels)
☳ ویژگی های نوستالژیک (Nostalgic Features)
☳ ایجاد محتوای خلاقانه (Creator-inspired Content)
☳ مشارکت در نام تجاری و افلیت مارکتینگ (Brand Partnerships and Affiliate Marketing)
☳ ایجاد محتوای شخصی (UGC)
☳ میم های ویدیویی (Video Memes)
☳ شکل های جدید تولید محتوا (New Forms of Content Creation)
☳ محتوای تقویت شده و ترند (Boosted Content)
☳ خرید محصول (Live Shopping)
☳ هویت برند (Brand Personalities)
روند شماره 1: در اولویت قرار دادن ریلز (Prioritization of Reels)
از زمانی که آدام موسری (Adam Mosseri) رئیس اینستاگرام، این موضوع را بیان کرد که تمام پست های ویدئویی اینستاگرام تبدیل به ریلز می شوند ، مشخص شد که اینستاگرام تمرکز خاصی بر روی این موضوع دارد. این موضوع هیچ تعجبی ندارد، زیرا که ریلها به عنوان یک "ترفند" اصلی در کشف و جذب مخاطبان شناخته شده است. ریلز باعث افزایش 500 درصدی نرخ تعامل در کاربران شده است.
رقابت شدید بین TikTok، YouTube و اینستاگرام باعث شده است که اولویت تمرکز شرکت متا بر روی ریلز و قابلیت های آن باشد. بنابراین، اگر می خواهید شروع به تولید ویدیوهای کوتاه در استراتژی محتوای اینستاگرام خود کنید، اکنون بهترین زمان است.
مطالعه بیشتر: آموزش جامع سئو داخلی سایت
روند شماره 2: ویژگی های نوستالژیک (Nostalgic Features)
آیا شما هم دوست دارید گاهی در گذشته سفر کنید و خاطراتتان را مرور کنید؟ اکثر شبکه های اجتماعی در ابتدا بر روی عکس تمرکز داشته اند.
خب، اینستاگرام در سال ۲۰۲۲ اقدام به معرفی امکاناتی پر از حس نوستالژی کرد، از جمله یادداشتها (همانند MSN )، موسیقی در محتوا (مانند MySpace) و پروفایلهای گروهی (فیسبوک اصلی). عکسها در حال بازگشت به صحنه هستند و مانند گذشته با اهمیت خواهند شد.
با معرفی ریلز توسط اینستاگرام، کاربران احساس کردن ویژگی های قدیمی آن در حال تغییر است . در ابتدای امسال یک کمپین «اینستاگرام را دوباره برگردانید» علیه این پلتفرم راهاندازی شد (با حمایت اعضای خانواده کارداشیان و جنر)، که منجر به پاسخ مستقیم از خود آدام موسری شد: "موسری با اطمینان از اینکه این پلتفرم به پشتیبانی از عکسها و ارسال پستهای پیشنهادی متعهد میماند"، بعداً در طی کنفرانس همه چیز را از من بپرسید بیان کرد که: "ما به دنبال کاهش قابلیت های مبتنی بر عکس نیستیم و همه چیز را دوباره متعادل کرده ایم" .
بنابراین، در حالی که نمیتوان انکار کرد که پلتفرم اینستاگرام به اولویتبندی و تمرکز Reels ادامه میدهد، ما پیشبینی میکنیم که قابلیت های بیشتری را در مورد عکس در آینده ببینیم.
روند شماره 3: ایجاد محتوای خلاقانه (Creator-inspired Content)
وقتی صحبت از ایده پردازی محتوا می شود، هیچ کس آن را نمی تواند بهتر از یک محتواساز انجام دهد. آنها جوامعی پرتحرک و فعال ایجاد کردهاند که با پستهایشان تعامل میکنند، روی لینکهایشان کلیک میکنند و از فعالیت های تجاریشان حمایت میکنند، به عبارت دیگر: آنها پیشگامان اینستاگرام هستند.
این افراد خلاق، دقیقاً می دانند که چگونه یک داستان را تعریف کنند، چه از طریق یک عکس یا یک ریلز با استفاده از یک آهنگ مرتبط. اکثر برندها از این افراد برای ایجاد محتوایی ترکیبی با فیلم برداری و ادیت های خاص استفاده می کنند.
کریستین کولینگ، مدیر رسانههای اجتماعی Later، خاطرنشان میکند: «سازندگان همیشه در خط مقدم روندها بودهاند، اما در سال 2023، شاهد خواهیم بود که برندهای بیشتری از نحوه فیلمبرداری و ارسال محتوا توسط سازندگان خلاق الهام میگیرند و آن ترفندها را در محتوای خود بکار می گیرند. برندهایی موفق تر عمل کرده اند که محتوایی خلاقانه، واقعی و با تبلیغات کم ایجاد کرده اند.
اگر یک برند یا کسبوکار هستید، به محتوای افراد خلاق و تاثیرگذار توجه کنید و از ترفندهای آنها در محتواهای خود استفاده کنید.
مطالعه بیشتر: 15 نکته برای نوشتن محتوای مناسب سایت
روند شماره 4: مشارکت در نام تجاری و افلیت مارکتینگ (Brand Partnerships and Affiliate Marketing)
در سال 2023، همه چیز درباره پول و کسب درآمد است. ما پیشبینی میکنیم که اینستاگرام انگیزههای پولی سازندگان را برای درآمد نقدی دو برابر کند و آنها را ترغیب به فعالیت بیشتر نماید.
مشارکت در برند و بازاریابی پورسانتی، ساده تر از گذشته شده است. با ویژگیهایی مانند Collabs، Creator Marketplace و affiliate tools به پلتفرم افزوده شده است.
برای رقابت با سایر پلتفرمها، اینستاگرام باید به مقصدی برای سازندگان محتوا تبدیل شود تا با برندها ارتباط برقرار کنند، محصولاتی را که دوست دارند به نمایش بگذارند و از فروش محصولات آنها، پورسانت دریافت کنند.در سال 2023، اینستاگرام به ارائه ویژگی های جدید و نوآورانه برای حمایت از درآمد سازندگان محتوا ادامه خواهد داد.
روند شماره 5: ایجاد محتوای شخصی (UGC)
محتواسازان UGC ( user-generated content) در حال افزایش هستند! برخلاف UGC عادی(محتوای تولید شده توسط کاربر) که در آن محتوا به صورت ارگانیک توسط دنبال کنندگان یک برند ایجاد می شود (بدون انگیزه مالی)، یک خالق UGC محتوایی شبیه UGC ایجاد می کند که برای آن پول پرداخت شده است.(تولید محتوای شخصی توسط افراد عادی برای تبلیغ یک برند)
از آنجایی که افراد عادی نگران جذب مخاطب نیستند، فشار بسیار کمتری در مورد افزایش مخاطب برای آنها وجود دارد و از دیدگاه برند، این یک راه حل مقرون به صرفه برای تولید محتوای بیشتر است. اکثر برندها و کسب و کارها بر روی این نوع تولید محتوا می توانند تمرکز کنند و مبلاغ بیشتری را در این زمینه برای افزایش فروش و ترافیک کاربران، پرداخت کنند.
مطالعه بیشتر: تولید محتوا چیست؟ ✔️ مراحل تولید محتوا و انواع آن
روند شماره 6: میم های ویدیویی (Video Memes)
میمها، همیشه راه حلی برای موفقیت سریع هستند، اما در سال 2023، میمهای ویدیویی طرفداران بیشتری پیدا کرده اند و اینستاگرام نیز به آن توجه نموده است. میمهای ویدیویی چیزی انتزاعی، خندهدار یا زیبا که با یک احساس مرتبط همراه است بوده که در قالبی پویاتر و جذابتر ارائه می شوند.
میمهای ویدیویی به جوکها اجازه میدهد تا کمی عمیقتر شوند و داستان بیشتری را بیان کنند، همچنین باعث می شود که مخاطبان شما را برای مدت طولانیتری در پست نگه داشته و منتظر بخش بعدی آن باشند.
روند شماره 7: شکل های جدید تولید محتوا (New Forms of Content Creation)
اگر می خواهید در سال 2023 در اینستاگرام بیشتر رشد کنید، زمان آن رسیده که هویت دیجیتال خود را گسترش دهید و طیف وسیعی از قابلیتهای ایجاد محتوای آیندهنگر این پلتفرم مانند واقعیت افزوده، پستهای سه بعدی، آواتارها و NFT را بپذیرید.
به یاد داشته باشید که برندها چقدر برای شروع استفاده از ریلز مردد بودند اما اکنون به یک عنصر اصلی در اکثر استراتژی های بازاریابی شبکه اجتماعی تبدیل شده است.
ویژگی های جدید اینستاگرام نیز به همین صورت است، در حال حاضر، ویژگی جلوههای صوتی را در Reels میبینیم که یک لایه کاملاً جدید به ویدیوها اضافه میکند. در سال های 2023 و 2024 ، انتظار داشته باشید که این پلتفرم به فضایی برای آزمایش راههای جدیدی برای ارتباط با مخاطبان تبدیل شود. تست کنید، لذت ببرید و ببینید چه چیزی باعث رشد بیشتر شما می شود.
روند شماره 8: تقویت محتوا (Boosted Content)
از آنجایی که اینستاگرام تصمیم گرفته است برخی از ابزارهای تجارت الکترونیک خود را کاهش دهد، ما گمان میکنیم که برندها در سال 2023، هزینههای ارتقا پست های خود را افزایش دهند. درست است افزایش هزینه های تبلیغات خوشایند کسب و کارها نیست، اما راهی مطمئن برای گسترش دسترسی شما و بهبود دیده شدن در برنامه است.
نتیجه نهایی این کار این خواهد بود که محتوای شما توسط مخاطبان بیشتری دیده میشود که باعث تعامل بیشتر و افزایش تبدیل بیشتر خواهد شد.
روند شماره 9: خرید محصول (Live Shopping)
خرید محصول یک ویژگی جدید نیست، اما اخیراً، برای کاربران بیشتری فعال شده است. در حالی که ظاهراً این پلتفرم از برخی از ویژگیهای خرید قبلی خود دور میشود، اما ویژگی های جدیدی در حال اضافه شدن به آن است.
طبق یک گزارش، تجارت فعال قرار است تا سال 2026 بیش از 20 درصد از کل فروش تجارت الکترونیک را به خود اختصاص دهد که می تواند فرصت زیاید را برای درخشش برندها و سازندگان ارائه دهد! از نمایش محصول گرفته تا توضیحات متنی.
روند شماره 10: هویت برند (Brand Personalities)
روزهایی که اینستاگرام صرفاً برای به اشتراک گذاری تصاویر زیبا بود، گذشته است. اکنون، این برنامه تبدیل به برنامه ای برای ایجاد جامعه و گفتگو شده است.
این موضوع برای برندها و سازندگان محتوادر سال 2023 به این معناست که وقت آن رسیده که هویت برند خود را ایجاد کنند. این موضوع می تواند در پخش زنده اینستاگرام، ایجاد محتوای صوتی و تصتویر و ویدئو های خلاق شما نشان داده شود که باعث ایجاد دریافت حس قوی تر از جامعه کاربران و تشویق به تعامل بیشتر خواهد شد.
برای مثال، یکی از اعضای تیم ما هر هفته، محتوایی برای استوری های اینستاگرام ایجاد می کند تا برخی از آموخته های کلیدی را در مورد یک موضوع پرطرفدار رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارد. این محتوا غیررسمی، پراز نکته به همراه هویت فردی است. در نتیجه این تعاملات، ما میتوانیم در سطح عمیقتری با فالوورهای خود که بیشترین بهرهبرداری را برای مادارند، ارتباط برقرار کنیم.
همانطور که اینستاگرام پیشرفت می کند، استراتژی شما نیز در این پلتفرم باید تکامل یابد! اینستاگرام یک کانال ارتباطی همه جانبه است و اگر میخواهید در سال 2023 موفق شوید، وقت آن رسیده است که آستینها را بالا بزنید، موانع را رفع کنید و اجازه دهید شخصیتتان بدرخشد. هرچه محتوای شما پویاتر، شخصی تر و جذاب تر باشد، بهتر است.
نویسنده: علیرضا نوفرستی | متخصص دیجیتال مارکتینگ شرکت پیشگامان دامنه فناوری
ثبت نظر