برنامه مبتنی بر مکان شانس شما را برای برآورده کردن خواسته ها و درخواست های کاربران بیشتر می کند. در این مقاله نگاهی به داغترین ایدههای اپلیکیشن های مکان محور آمده است، از آنها برای کامل کردن و پیاده سازی ایده های خود استفاده کنید.
۱۵ ایده محبوب برای اپلیکیشن های مبتنی بر موقعیت مکانی
صبح از خواب بیدار شدید، اینستاگرام خود را بررسی کردید و پستی از دوستتان را دیدید که از سواحل قشم ارسال شده بود، ممکن است در آن لحظه به او حسادت کنید و اپلیکیشن پیشبینی آب و هوا را باز کرده باشید. این اپلیکیشن موقعیت مکانی شما را میداند و با اعلام هشدار باران، شما را از بیرون رفتن ناامید کرده است. تصمیم گرفتید که از اسنپ برای رفتن به محل کار استفاده کنید و خودرویی روبروی درب خانه منتظرتان است، حتی باوجود اینکه آدرس خود را وارد نکرده بودید. برای ناهار، تصمیم گرفتید بیرون بروید و اسنپ فود چندین رستوران در فاصله ۵ دقیقهای شما پیشنهاد میدهد. برای شب، تصمیم گرفتید که غذای چینی سفارش دهید و دوباره پیک غذا آن را به درب منزل شما تحویل میدهد.
همه اینها تنها قدرت برنامههای مبتنی بر موقعیت مکانی است و این چیزی است که شما برای راهاندازی موفق برنامههای نرمافزاری خود باید در نظر داشته باشید. حالا، باید یک ایده عملی تولید کنید که قابلیت رقابت با سرویسهای موجود را داشته باشد.
در این مقاله، بهترین ایدهها را به همراه مثالهای موفقی که شرکتهای معروف آنها را در برنامههای خود پیادهسازی کردهاند، جمعآوری کردهایم
برنامههای مبتنی بر موقعیت مکانی: پیش از شروع...
قبل از هر چیز، بیایید یک سری چیزها را روشن کنیم: برنامه مبتنی بر موقعیت مکانی، یک محصول نرمافزاری است که اطلاعاتی را درباره موقعیت جغرافیایی کاربران جمعآوری میکند. این نوع برنامهها به کسبوکارها اجازه میدهند تا خدمات شخصیسازی شده را بر اساس موقعیت فعلی کاربر یا محلی که به آن میرود، ارائه دهند. جزئیات موقعیت مکانی معمولاً از طریق موارد زیر انتقال داده میشوند:
GPS یا سیستم موقعیت جهانی
GPS، یک سیستم جهانی است که شامل ماهوارهها و گیرندههای کوچکی میشود که در تمامی تلفنهای هوشمند یا تبلتهای جدید قرار دارند. این سیستم با اندازهگیری سیگنالهایی از چندین ماهواره در مدار زمین، موقعیت گیرنده/تلفن همراه را با دقت نسبی محاسبه میکند. GPS نیازی به هیچگونه اتصال به شبکه تلفن همراه یا اینترنت ندارد و میتواند برای یافتن موقعیت یک دستگاه، حتی اگر شخصی دور از برجهای تلفن همراه باشد، استفاده شود.
Cell ID
این روش برای تعیین موقعیت دستگاه، نیاز به اتصال به شبکه تلفن همراه دارد. با استفاده از سیگنالهایی از چندین برج مخابراتی نزدیک، دستگاه میتواند بسته به کیفیت سیگنال، فاصله تا هر برج مخابراتی را محاسبه کرده و موقعیت تقریبی کاربر را تعیین کند. این فرایند به طور معمول تریانگولاسیون (triangulation) نامیده میشود، زیرا سیگنالهای سه برج نزدیک به دستگاه اجازه میدهند تا محل دقیقتر خود را تخمین بزند.
Wi-Fi
وایفای نیز میتواند در تعیین موقعیت دستگاه مفید باشد، به ویژه زمانی که شبکه تلفن همراه خاموش باشد (به عنوان مثال، برخی کاربران در سفرهای خارجی، اتصالات تلفن همراه خود را خاموش میکنند تا از هزینههای رومینگ بسیار گرانقیمت جلوگیری کنند). با استفاده از وایفایی که تلفن همراه به آن متصل است، دستگاه میتواند موقعیت خود را تعیین کند.
حالا که یک پیشزمینه اولیه در تکنولوژیهای موقعیت جغرافیایی دارید، اجازه دهید سفر تجاری خود را برای بهترین برنامههای مبتنی بر موقعیت مکانی ادامه دهیم.
مطالعه بیشتر: استارتاپ چیست ✔️ چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم
۱5 ایده قابل اجرا برای اپلیکیشنهای مبتنی بر موقعیت مکانی
برای کسب و کارها، ورود به هر صنعتی با یک راه حل مبتنی بر موقعیت مکانی، مدرن و جذاب خواهد بود. با تحلیل وضعیت فعلی بازار و پیشبینی برای سالهای آتی، لیستی از ۱۶ ایده عالی برای اپلیکیشنهای مبتنی بر موقعیت مکانی تهیه کردهایم.
اپلیکیشن های نقشه و مسیریابی
اپلیکیشن های مسیریابی بسیار محبوب هستند. چند بار شما در شهر یا مکانی ناشناخته گم شدهاید؟ چند بار نگران ترافیک شدید و تاخیر در رسیدن به یک جلسه مهم بودهاید؟ بله، همه ما اینها را تجربه کردهایم. و احتمالاً از نرم افزارهای خاصی برای مسیریابی استفاده کردهایم.
گوگل مپ، برنامه مبتنی بر موقعیت جغرافیایی ساخته شده توسط گوگل، در لیست برنامههای نقشه و مسیریابی رتبه یک را داراست، این بهترین نمونه از برنامههای موفق مبتنی بر موقعیت جغرافیایی است.
نرم افزار نشان نیز یکی از نرم افزارهای مسیریابی محبوب در کشور ماست که اطلاعات موقعیتی، ترافیکی و کسب و کارها را نمایش می دهد.
با ناوبری در فضای باز، برنامههای مسیریابی داخلی نیز رشد میکنند. برنامه Purple به بیماران بیمارستان Sarasota Memorial Hospital و Allina Health کمک میکند تا به راحتی در این دو موسسه پزشکی مسیر خود را پیدا کنند. Mapsted، یک نمونه دیگر از برنامه های موفق در زمینه مسیریابی داخلی است. این برنامه در اصل مراکز خرید بزرگ را هدف گرفته است؛ با این حال، ممکن است در هر ساختمانی کار کند.
اپلیکیشن های مسیریابی داخلی، میتوانند برای هتل ها و مجتمع های بزرگ، دانشگاهها و بیمارستانها، مراکز خرید و تجاری، شوراهای شهر و غیره، مفید باشند. آیا یک کسب و کار محلی به قابلیت مسیریابی نیاز دارد؟ این ایده را به عنوان پایه محصول نرمافزاری خود در نظر بگیرید!
مطالعه بیشتر: ایده های هوش مصنوعی برای استارتاپ ها و فرصت های تجاری
اپلیکیشن های ردیابی موقعیت مکانی و امنیتی
بیشتر دستگاههای آیفون و اندروید دارای ویژگیهای ردیابی موقعیت مکانی هستند. صاحبان گوشیهای هوشمند میتوانند به سرعت گوشی خود را در صورت گم شدن یا سرقت پیدا کنند. اما برای انجام این کار، باید GPS را روشن کنید.
اپلیکیشنهای قابل اعتماد، اکنون قابلیت موقعیت مکانی قدرتمندی را برای شناسایی فعالیتهای مشکوک و حفاظت از دادههای کاربر ارائه میدهند. به عنوان مثال، هنگامی که میخواهید از کشوری جدید به حساب Gmail خود وارد شوید، اپلیکیشن به شما هشدار امنیتی ارسال میکند. بسته به دستگاهی که سعی در ورود به آن را دارید، یا یک اعلان در گوشی هوشمند خود دریافت میکنید یا یک ایمیل برای تأیید آن شما ارسال میشود. همه اینها برای حفاظت از دادهها است.
در مورد امنیت خانواده، به یک راه حل خاص و با ویژگیهای غنی نیاز دارید. به عنوان مثال، یکی از اعضای خانواده میتوانند اپلیکیشنی را نصب کرده و تمام دستگاههای دیگر اعضای خانواده را به خود متصل کند تا در صورت نیاز به موقعیت مکانی همدیگر دسترسی داشته باشند.
مورد دیگری که معمولاً مهم است، اطلاع داشتن از موقعیت فرزندان شما است. یکی از مثالهای سرویسهای مبتنی بر موقعیت مکانی، اپلیکیشن FootPrints است، که با کمک آن، والدین میتوانند موقعیت مکانی فرزندان خود را به صورت زنده پیگیری کنند. با رعایت اصول اینترنت اشیا، شما میتوانید با استفاده از این اپلیکیشن، محدوده مکانی (geofencing) تعیین کنید. کاربر محدودههایی را روی نقشه تعیین میکند و در صورت عبور از این محدوده، یک اعلان دریافت میکند.
رهبران صنعت نیز همچنان در حال کار بر روی ابزارهای مبتنی بر موقعیت مکانی هستند. ما منتظر انتشار اپلیکیشن Microsoft Family Safety از سوی شرکت مایکروسافت هستیم. تیم مایکروسافت این اپلیکیشن مبتنی بر موقعیت مکانی را "برای حفاظت از عزیزان شما در فضای آنلاین" توسعه داده است. انتظار میرود که این اپلیکیشن قابلیت های بسیاری را به نمایش بگذارد و شاید قابلیت های آن، الهامبخش شما در توسعه کسب و کار باشد.
مطالعه بیشتر: ترندهای توسعه وب و جدیدترین زیرساختهای فناوری وب در سال ۲۰۲۳
اپلیکیشنهای بررسی
اکنون، مردم دائم از اینستاگرام استفاده میکنند تا به دوستان خود بگویند که در کجای شهر بهترین قهوه یا بدترین پاستای زندگی خود را خوردهاند. به نظر میرسد که این به یک عادت تبدیل شده است (به اشتراکگذاری موقعیت مکانی و نظرات خود با شبکه اجتماعی دوستان) باور آن ممکن است سخت باشد، اما اینستاگرام در این زمینه پیشگام نبوده؛ قبل از این که این ویژگی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به کار گرفته شود، توسط Foursquare راهاندازی شده بود. داستان با ویژگی چک کردن آغاز شد: به عنوان مثال کاربر به صورت دستی نام یک رستوران را وارد میکرد، و موقعیت مکانی خود را با این شبکه به اشتراک میگذاشت. بعدها، فناوری GPS جایگزین قابلیتهای دستی شد، و Foursquare شروع به استفاده از آن برای ارائه موقعیت دقیقتری کرد.
اپلیکیشن هایی مانند این، امکان چک کردن و به اشتراکگذاری نظرات و توصیههای کاربران را در کنار پیدا کردن مکانهای جذاب فراهم میکنند، در حالی که یک رکورد از مکانهایی که کاربران بازدید کردهاند، نگهداری میشود. پنجاه میلیون کاربر ماهانه Foursquare، دلیل خوبی برای اضافه کردن این ویژگیها به لیست ایدههای ماست.
مطالعه بیشتر: چگونه ایده های خوب و منحصر به فرد برای بازار آنلاین خود پیدا کنیم؟
اپلیکیشنهای بانکی
اشتراکگذاری موقعیت مکانی شما با بانک، به نظر میرسد چیزی جدید و غیرمعمول باشد. با این حال، این کار برای موسسات مالی و مشتریان، مزایای بسیاری فراهم میکند. اپلیکیشن Revolut از موقعیت مکانی استفاده میکند، بنابراین یک کاربر میتواند به کاربر دیگری که در نزدیکی او قرار دارد، پول انتقال دهد.
بانک مجازی (Monobank) به افراد اجازه میدهد که به پرسنل رستوران یا راننده تاکسی انعام پرداخت کنند و فعال کردن موقعیت مکانی، برای امکانپذیر شدن این کار ضروری است.
علاوه بر این، موقعیت مکانی می تواند برای اهداف بازاریابی بسیاری مفید باشد: وقتی یک مشتری به بانک میرود، اپلیکیشن تلفن همراه میتواند یک پیام خوشآمدگویی برای او بفرستد و او را در صف قرار دهد. اپلیکیشن ها میتوانند با تحلیل موقعیت مکانی روزانه کاربر، تجربه شخصیسازی شدهای را ارائه دهد.
مطالعه بیشتر: 6 مدل کسب درآمد از مارکت پلیس و نحوه انتخاب مناسب آنها
اپلیکیشنهای مبتنی بر موقعیت مکانی در تجارت الکترونیک
مشتریان از اصل "سفارشدادن و تحویل گرفتن" خیلی خوششان میآید. این بدان معناست که آنها کالاهای مورد نیاز خود را آنلاین سفارش میدهند و فقط برای تحویل گرفتن آن به فروشگاه فیزیکی یا انبار میآیند و آن را برمیدارند و میروند. یک اپلیکیشن مبتنی بر موقعیت مکانی برای جمعآوری دادههای مربوط به موقعیت فعلی کاربر و دریافت سفارش از نزدیکترین فروشگاه، ضروری است. این روش در اپلیکیشنهایی مانند اسنپ به خوبی کار میکند.
اما دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد:
✔️ مانند اسنپ، میتوانید با انواع برندها همکاری کنید و خدمات تحویل کالا را ارائه دهید.
✔️ یا می توانید برند خود را ایجاد کنید و به کاربران اجازه دهید محصولات خود را سفارش دهند و آنها را از نزدیکترین فروشگاه فیزیکی تحویل بگیرند.
با استفاده از موقعیت مکانی، به راحتی میتوانید عادات مشتری را پیگیری کنید و میتوانید بفهمید که آنها از کدام فروشگاهها استفاده میکنند. با شناختن این الگوهای رفتاری، میتوانید با پیشنهادات شخصیسازی شده کاربران خود را هدف قرار دهید. این کار به شما اجازه میدهد تا از بازاریابی خود در جهت رسیدن به کسانی که به محصول شما علاقه مند نیستند، خودداری کنید.
محصول مرتبط: طراحی سوپر اپلیکیشن
اپلیکیشن های تبلیغاتی
اگر برای خودتان کسب و کاری در زمینه تجارت الکترونیک ندارید، با یک اپلیکیشن خدماتی مبتنی بر موقعیت مکانی هم می توانید با بازار محلی رقابت کنید. میتوانید برندهای محلی را تبلیغ کرده و به کاربران پیشنهادهایی در مورد نزدیکترین مکانهایی که ممکن است به آنها علاقهمند باشند، ارائه دهید. نیازی به نصب اپلیکیشنهای مختلف نیست، یک اپلیکیشن هم میتواند اطلاعات مهمی را در مورد فروشگاهها و رستورانهای نزدیک به کاربران ارائه دهد.
به عنوان مثال، GeoCouponsAlert به کاربران کوپنهای فعال در مکانهای نزدیک به او را ارائه میدهد. اپلیکیشن Zomato بهترین رستورانها، کافهها و فست فودهای موجود در محله کاربر را شناسایی میکند. در این اپلیکیشن نظرات و امتیازات مکانهای مختلف نیز نشان داده میشود. برخلاف Zomato، شما میتوانید برندهای مختلف را تبلیغ کرده و محصولات آنها را در اپلیکیشن خود به فروش برسانید، اما با اپلیکیشن مبتنی بر موقعیت مکانی خود، بر روی یک منطقه خاص تمرکز کنید.
اپلیکیشن های حمل و نقل و تحویل کالا
اپلیکیشنهای بر پایه درخواست در ماه مارس ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا، در طول ایزولاسیون جهانی، جان افراد زیادی را نجات دادند. DoorDash، NetPincer، UberEats و بسیاری از سرویسهای مشابه با ارائه خدماتی برای تأمین نیازهای کاربران در طول یک وضعیت بحرانی، نقش مهمی را ایفا کردند. آنها با حرکت به سوی مشتریان با ماشین، دوچرخه و حتی پهپادها، یک ماموریت بزرگ را در سراسر جهان انجام میدهند.
با این حال، اینگونه اپلیکیشنها هنوز در بسیاری از مناطق در دسترس نیستند. برای بسیاری از شهرها و حتی کشورها، یک اپلیکیشن تحویل کالا مبتنی بر موقعیت مکانی ممکن است حیاتی باشد. یک اپلیکیشن برای ساده کردن وظایف کسب و کارهای محلی و ارائه خدمات به مصرفکنندگان، یا یک اپلیکیشن برای حمایت از فاصلهگذاری اجتماعی جهانی و ارائه مواد ضروری به مشتریان، میتواند جان افراد را نجات دهد. با تجزیه و تحلیل بازار محلی خود و ارزیابی محصولات مشابه، شما راه خود را به سوی موفقیت پیدا کردهاید.
مطالعه بیشتر: چگونه اپلیکیشن سفارش آنلاین غذا بسازیم
اپلیکیشنهای مانند Uber یا اسنپ
اریک تورنبرگ، یکی از موسسان Villageglobal در توییتر خود نکات مهمی را در مورد تولید ایده ارائه داده است. یکی از چارچوب هایی که او توصیف میکند، این است که "با استفاده از یک دارایی فیزیکی ثابت یا دارایی دیجیتال جدید، عرضه جدیدی را ایجاد کنید ... (مانند) Uber که عرضه جدیدی را در حوزه از تاکسیرانی باز کرد".
Uber یکی از مشهورترین و پرسودترین شرکتهای جهان است. و ما نمیتوانیم این مثال عالی را از لیست خود حذف کنیم. Uber انقلابی را در خدمات تاکسیرانی ایجاد کرد. این سرویس اجازه میدهد تا هر کسی با یک ماشین کسب درآمد کند. اما Uber با خدمات تاکسیرانی سنتی تفاوتهایی هم دارد - برنامه Uber به طور خودکار میتواند موقعیت فعلی شما را تشخیص داده و راننده شما را به محل موقعیت مکانی دقیق شما بفرستد. صرفهجویی در زمان و فشار روحی چیزی است که Uber را در میان کاربران در سراسر جهان محبوب کرده است.
اگرچه این سرویس در بسیاری از کشورها در دسترس نیست. علاوه بر این، خدمات هم پیمایی تنها چیزی نیست که اپلیکیشن شما بتواند بر پایه درخواست ایجاد کند. اخیرا، ما بر روی Toddy کار کردیم (یک اپلیکیشن مانند Uber برای پیدا کردن بهترین پرستارهای کودک). با استفاده از همان روش، شما میتوانید یک راه حل برای پیدا کردن لوله ک ها، مهندسان، پیمانکاران محلی و غیره ارائه دهید.
مطالعه بیشتر: برترین استارتاپهای حوزه فناوری حمل و نقل در سال ۲۰۲۳
اپلیکیشنهای آب و هوا
اگر اپلیکیشنهای پیش بینی دقیق وضعیت آب و هوا به موقعیت کاربر دسترسی داشته باشند، می توانند حتی مفیدتر هم باشن. این اجازه می دهد
ApexWeather یکی از محبوبترین اپلیکیشن های آب و هوای مبتنی بر موقعیت مکانی است. با ارائه پیشبینی دقیق بر اساس موقعیت فعلی کاربر، بر روی بیش از ۵۰ میلیون تلفن همراه جا گرفته است.
اپلیکیشن های ورزشی و بهداشتی
نظارت بر سلامتی خود و داشتن ظاهری خوب ضروری است؛ با یک اپلیکیشن ورزشی بهداشتی مبتنی بر موقعیت مکانی، این کار حتی آسانتر هم میشود.
اپلیکیشنهای مخصوص دویدن و دوچرخهسواری با ویژگی های مکانیابی، قویترین اپلیکیشنها در این دسته هستند. یک اپلیکیشن که موقعیت کاربر را شناسایی کرده و مسافت طی شده را پیگیری میکند، می تواند به راحتی کالری سوخته شده را محاسبه کند و (حتی!) برنامه ورزشی به او ارائه دهد. چنین ویژگی هایی به Strava، یک اپلیکیشن مخصوص دویدن و دوچرخهسواری، کمک کرده که بیش از ۴۲ میلیون کاربر را جذب کند! این شرکت حتی ادعا میکند که هر ۴۵ روز یک میلیون کاربر جدید اضافه میشود. زنجیر آماده است: اپلیکیشن مفید - نتایج عالی - رشد سریع.
مطالعه بیشتر: ترفندهای طراحی اپلیکیشن پزشکی و مراقبت های بهداشتی
اپلیکیشنهای مخصوص سفر
شاید شما توجه کرده باشید که برنامههایی مانند Google Maps، Accuweather و برنامههای مشابه میتوانند هنگام برنامهریزی برای سفر مفید باشند. با این حال، در این زمینه فرصتهای بسیاری وجود دارد. راه حلهای مبتنی بر موقعیت مکانی میتوانند به ما در بسیاری از وظایف روتین مرتبط با سفر کمک کنند. ما آنها را به چند بخش تقسیم کردهایم:
✔️ نرمافزارهای حمل و نقل عمومی
مهم نیست که به سمت شهر دیگری یا محل کارتان حرکت میکنید، داشتن آگاهی از اینکه اتوبوس شما در کجاست و چه زمانی میتوانید به آن برسید، ارزشمند است. برنامههایی مانند Citymapper با استفاده از دادههای مکانیابی پیشرفته، این امکان را به شما میدهند.
✔️ نرمافزارهای میزبانی از مسافران
از زمانی که دو علاقهمند به سفر، مشکل بودجه محدود خود برای اقامت چند روزه را حل کردند، هتلهای سنتی بسیاری از درآمد خود را از دست دادهاند. اکنون، شما میتوانید از ویژگی مبتنی بر موقعیت مکانی در Airbnb استفاده کنید: این سرویس بهترین اقامتگاههای در نزدیکی شما را پیدا میکند.
✔️ برنامههایی با خدمات محلی
در سفرهای جادهای، لازم است که بدانید پمپ بنزین بعدی، فروشگاه، یا نزدیکترین سرویس بهداشتی عمومی کجاست. با این برنامه، مسافران راحتتر خواهند بود و در نتیجه، بیشتر برنامه شما را انتخاب میکنند.
شبکههای اجتماعی و پیامرسانها
کاربرانی که واقعاً از داشتن دهها نرمافزار بر روی دستگاههای هوشمندشان خوششان نمیآید، از داشتن یک نرمافزار همه جانبه یا یک شبکه اجتماعی قدرتمند با ویژگیهای مکانیابی استقبال خواهند کرد.
در پیامرسانها، داشتن موقعیت جغرافیایی حیاتی است، تنها با دو کلیک، میتوانید مکان فعلی خود را برای یک دوست ارسال کنید و به راحتی یکدیگر را پیدا کنید.
با بررسی بیشتر این موضوع، میتوانید به توسعه مفاهیم مشابه دیگری همچون اینها بپردازید:
✔️ ساخت یک شبکه حرفهای مبتنی بر موقعیت مکانی برای تقویت ارتباطات حرفهای و جوامع محلی.
✔️ اجازه دهید باستانشناسان اطلاعات خود را در مورد کاوش و کشفهای اخیرشان در جوامع ویژه به اشتراک بگذارند.
✔️ به ماهیگیران کمک کنید تا بهترین رودخانهها را به اشتراک بگذارند، در مسابقات آنلاین ماهیگیری شرکت کنند و غیره.
✔️ ابزاری بسازید که به عکاسان کمک میکند مکانهای شگفتانگیزی را پیدا کنند و به اشتراک بگذارند.
برنامههای ثبت رویداد
همه دوست دارند اطلاعات دقیقی در مورد رویدادهای نزدیکشان دریافت کنند. تکنولوژی مبتنی بر موقعیت مکانی مفید خواهد بود زیرا کاربران به دنبال یک رویداد جالب برای حضور در آن هستند. برنامهای را بسازید که هر گونه نیازی را برآورده کند، به آنها امکان مکانیابی، دریافت اعلانها، ادغام یک رویداد با تقویم کاربر و تحلیل دقیق علایق کاربر را بدهید. برای دیدن نحوه کار Eventbrite، به سایت آن مراجعه کنید و اگر میتوانید برنامه مفیدتری بسازید.
برنامهها و بازیهای واقعیت افزوده
واقعیت افزوده روندی است که باعث ایجاد تغییر در صنعت تجارت الکترونیک شده و تصور کنید که با ویژگیهای مکانیابی ترکیب شود. به عنوان مثال، SkyView، یک برنامه واقعیت افزوده با ویژگیهای مکانیابی است و کمک میکند تا کاربران بهتر با جهان ما آشنا شوند و اجسام آسمانی را شناسایی کنند.
آیا ترکیب بازی، واقعیت افزوده و مبتنی بر مکان بودن برایتان آشنا نیست؟ درست است، ما درباره بازی پوکمونگو و بازیهای مشابه آن صحبت میکنیم. این نوع جدید از سرگرمی تنها به دلیل خدمات مکانیابی عملی شده است. این بازی تلفن همراه در سال ۲۰۱۶ به شدت محبوب شد و با بهرهگیری از فناوریهای واقعیت افزوده و ترویج فعالیت بدنی، شهرت زیادی پیدا کرد. این بازی برندهی بسیاری از جوایز شده است و صدها میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان آن را تجربه کردهاند. با این حال، مشکلات فنی و محدودیتهای دولتی نیز وجود دارد؛ علاوه بر این، این بازی در بسیاری از کشورها در دسترس نیست.
همیشه جایی برای یک بازی جذاب دیگر وجود دارد. از مفهوم موجود استفاده کنید، روی بهبود آن تمرکز کنید، آن را با تقاضاهای بازار محلی سازگار کنید و یک برنامه سودآور راهاندازی کنید.
مطالعه بیشتر: واقعیت افزوده چیست و چه نقشی در توسعه کسب و کار دارد
اپلیکیشنهای آگاه از موقعیت مکانی و نگرانیهای حریم خصوصی
پول کلانی در دادههای موقعیت مکان وجود دارد و برخی از محبوبترین اپلیکیشنها به عنوان یک منبع درآمد جانبی از آن استفاده میکنند. گفته میشود که بیش از ۱۰۰۰ اپلیکیشن موقعیت کاربران را بدون درخواست مجوز دنبال میکنند. بسیاری از این اپلیکیشنها برای اهداف بازاریابی و تبلیغاتی این اطلاعات را به شرکتهای جمع آوری داده میفروشند.
اپلیکیشن AccuWeather با دو میلیارد کاربر، به فروش اطلاعات شخصی متهم شده است. این اپلیکیشن به به مختصات GPS، دادههای Wi-Fi و بلوتوث کاربر دسترسی داشت و آنها را با شرکتهای جمع آوری داده به اشتراک گذاشته بود. این نقض صریح حقوق کاربران است. برای پاسخ به نگرانیهای حریم خصوصی، اپلیکیشن AccuWeather بخش SDK را که باعث ردیابی دادهها شده بود، حذف کرد و نسخه جدیدی از اپلیکیشن را منتشر کرد.
و این تنها یک مورد نیست. اپلیکیشن The Weather Channel اطلاعات موقعیت کاربران را به طور غیرمجاز به شرکتهای شخص ثالث فروخته بود و DarkSky Team میگوید بارها فردی به آنها پیشنهاد داده که اطلاعات شخصی کاربران را به فروش برسانند.
۳۱ درصد کاربران تلفن همراه میخواهند حریم خصوصی داشته باشند و به برنامههایی که به اطلاعات شخصی دسترسی دارند، اعتماد نمیکنند. برای برنامههای مبتنی بر موقعیت جغرافیایی، این یک مانع بزرگ است. افراد احساس امنیت کافی ندارند، بنابراین شما به عنوان مالک برنامههای جدید، باید اطمینانپذیری برنامه خود را اثبات کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که از کاربر اجازه بگیرید وقتی که موقعیت او را دریافت میکند. بهترین روشهای حفاظت از دادهها را دنبال کنید و وقتی کسی پولی را در عوض دادههای کاربرانتان پیشنهاد میدهد، رد کنید.
برنامههای مبتنی بر موقعیت جغرافیایی: هزینه و قیمت
وقتی یک مفهوم جدید به وجود میآید، دو سؤال حیاتی ممکن است در ذهن شما ایجاد شود:
چه مدت زمانی برای ساخت یک برنامه با کیفیت بالا لازم است؟
چگونه میتوان یک برنامه مبتنی بر موقعیت جغرافیایی را به روش صحیح توسعه داد؟
پاسخ دادن به این سؤالات سخت است زیرا پاسخ آنها به طور کامل به نیازها و پیچیدگی راه حل شما وابسته است. خوشبختانه، ما میتوانیم با جزئیات به آنها پاسخ دهیم.
موقعیت جغرافیایی یک داروی جادویی نیست که فروش شما را دو برابر کند یا هزاران مشتری جدید به شما ارائه دهد. اما وقتی به صورت مؤثر استفاده شود، خدمات مبتنی بر موقعیت جغرافیایی میتوانند تجربه کاربری و وفاداری مشتری را بهبود بخشند. در سال ۲۰۲۰، برنامههای مبتنی بر موقعیت جغرافیایی تأثیر عمیقی روی زندگی ما داشتند. و هر چه زودتر روی ایده خود کار کنید، زودتر پیشرفت آن را اندازهگیری خواهید کرد. پس همین حالا شروع کنید، از مشاوره های رایگان ما در شرکت پیشگامان دامنه فناوری استفاده کنید.
ثبت نظر