طراحی سایت بهینه و بهبود سئو ابزارهای قدرتمندی هستند که به کسب و کارها کمک میکنند تا در رقابتهای آنلاین بهتر عمل کنند. با ایجاد محتواهای ارزشمند و بهروز، بهینهسازی سرعت بارگیری صفحات و تجربه کاربری مطلوب، میتوانید رتبهبندی سایت خود را بهبود بخشید و به دیداری بالاتر دست پیدا کنید.
طراحی سایت و سئو
بهبود رتبهبندی سایت در موتورهای جستجو و کسب ترافیک ارگانیکداستن یک سایت مناسب اولین قدم برای ورود به تجارت الکترونیک است و برای هر کسب و کاری لازم و ضروری است. صرافا داشتن یک سایت کافی نیست، سایت نیز مانند فروشگاه های فیزیکی نیاز به رسیدگی و بهینه سازی مستمر دارد تا در رتبه های موتورهای جستجو رشد کرده و مشتری را برای شما به ارمغان بیاورد. در این مقاله ما به اهمیت سئو در طراحی سایت پرداخته ایم، سوالات خود را در انتهای همین مقاله از ما بپرسید.
دسترسی سریع به محتوا (برای مشاهده هر بخش بر روی آن کلیک کنید)
طراحی سایت چیست؟
طراحی سایت به معنای ایجاد صفحاتی در اینترنت با آدرس مشخص است که برای کسب و کارها، فروشگاهها، سازمانها و افراد ایجاد میشود. هدف اصلی از طراحی سایت، جذب مخاطب هدف برای توسعه کسب و کار است. سایت ها توسط یک سیستم مدیریت محتوا که به اختصار آنرا CMS می گوییم، مدیریت و بروز رسانی می شود. از ویژگی های یک سایت خوب و کاربردی می توان به داشتن رابط کاربری زیبا، سرعت بارگزاری مناسب، امنیت بالا، کدهای بهینه و نمایش صحیح در موبایل اشاره نمود.
سئو یا بهینهسازی موتورهای جستجو، مجموعهای از روشها و استراتژیها است که با هدف بهبود رتبهبندی سایت در نتایج موتورهای جستجوی ارائه میشود. با استفاده از سئو، سایت شما در جستجوهای مرتبط با کسب و کارتان بالاتر نمایش داده میشود و از افزایش ترافیک رایگان بهرهمند میشود. سئو سایت از سه قسمت تولید محتوا، سئو داخلی و سئو خارجی تشکیل شده است. سئو داخلی شامل تمام عواملی است که در داخل سایت باید رعایت شود تا موتورهای جستجو بتوانند به راحتی به محتوای شما دست پیدا کنند و سئو خارجی عواملی است که از خارج سایت بر روی سایت تاثیر گذار است، این عوامل شامل محبوبیت برند، لینک سازی خارجی و شبکه های اجتماعی می باشد.
سیستم های مدیریت محتوای سایت شامل CMS های اختصاصی و CMS های متن باز (اوپن سورس) هستند که هر کدام مزایا و معایبی دارند.
CMS اختصاصی، سیستمی است که توسط یک شرکت یا تیم توسعهدهنده به طور اختصاصی برای یک وبسایت یا مشتری خاص ساخته میشود. این نوع CMS معمولاً بر اساس نیازها و خواسته های خاص کاربر تنظیمات و شخصی سازی میشود و ویژگیهای خاصی که در دیگر CMSها ممکن است وجود نداشته باشد، به آن اضافه میشود. سیستم مدیریت محتوای پیشگامان در این دسته قرار می گیرد.
از مزایای CMS اختصاصی می توان به انعطاف پذیری بیشتر و پیاده سازی مطابق خواسته های کاربران، افزودن ویژگی های خاص، امنیت بالاتر و پشتیبانی بهتر اشاره نمود. تنها ایراد سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی این است که کلیه تغییرات و بروزرسانی ها باید توسط شرکت طراح انجام شود. CMS اختصاصی برای کسب و کارها بسیار راحت تر و کاربردی تر است.
CMS متن باز، سیستمهای مدیریت محتوا هستند که کد منبع آنها به طور عمومی در دسترس است و قابل تغییر و بروزرسانی توسط افراد و توسعهدهندگان مختلف است. در این نوع CMS، افراد میتوانند به کد منبع دسترسی داشته باشند و آن را بر اساس نیازها و خواستههای خود تغییر دهند. سیستم مدیریت محتوای وردپرس در این دسته قرار می گیرد.
از مزایای CMS متن باز می توان به تعداد زیاد توسعه دهندگان و کاربران، تعداد زیاد متخصص و نیروی کار و هزینه پیاده سازی کمتر اشاره نمود و از معایب آن می توان به امنیت کمتر و احتمال هک بیشتر، مدیریت پیچیده تر، نیاز به نصب پلاگین برای افزودن قابلیت و یاد داشتن کار با آنرا اشاره نمود، این نکته را بخاطر داشته باشید برای مدیریت سایت وردپرسی حتما باید با کار با وردپرس آشنایی داشته باشید و گرنه ممکن است سایت شما دچار نقص گردد و پیشنهاد می گردد حتما قالب و پلاگین های اصلی را خریداری کنید و از طراحی سایت با پلاگین های دانلودی موجود در سایت ها بپرهیزید.
انتخاب بین CMS اختصاصی و CMS متن باز به نیازها و اهداف و اندازه کسب و کار شما بستگی دارد. اگر نیاز به امنیت بهتر، امکانات ویژه و اختصاصی و سئو بهتر دارید، CMS اختصاصی مناسب است. اما اگر کسب و کاری کوچک دارید و با سیستم وردپرس آشنا هستید، CMS متن باز میتواند انتخاب مناسبی باشد.
مطالعه بیشتر: 12 سایت برتر هوش مصنوعی در زمینه سئو
اهمیت ترکیب طراحی سایت و سئو
موضوع طراحی سایت و سئو دو موضوع جدا از هم نیست، تمام موارد مربوط به سئو باید از همان ابتدای طراحی سایت در کدها و سیستم مدیریت محتوا CMS در نظر گرفته شود، بهینه سازی کدها بعد از طراحی سایت فرآیندی زمان بر و پر هزینه خواهد بود. با استفاده از ابزارهای تست سایت (site checkup) می توان تا حدودی از کیفیت سایت و کدها آگاه شد. رعایت نکات سئو در طراحی سایت باعث موارد زیر می شود:
-
جذب ترافیک هدفمند
ترکیب مناسب طراحی سایت و سئو به شما کمک میکند تا ترافیک هدفمند واقعی به سمت سایت شما هدایت شود. با ایجاد رابط کاربری مناسب و محتوای مفید و با ارزش، کاربران بیشتری به سایت شما جذب میشوند.
-
ارتقاء تجربه کاربری
طراحی سایت بهینهشده و مطابق با نیازهای کاربران، تجربه کاربری بهتری را به همراه دارد. کاربران با سایتی که به درستی طراحی شده استفاده راحتتری خواهند داشت و احتمال بازگشت به سایت شما نیز افزایش مییابد.
مطالعه بیشتر: 5 نکته برای سئوی محتوای ویدیویی ✔️ آموزش ویدیو مارکتینگ
راهکارهای بهبود رتبه سایت
-
بهینهسازی سرعت بارگیری صفحات
سرعت بارگیری صفحات از جمله عوامل مهم در سئو و تجربه کاربری است. با بهینهسازی کدها، کاهش حجم تصاویر و استفاده از فشردهسازی مناسب، میتوانید سرعت بارگیری صفحات را بهبود بخشید. استفاده از سرورهای پرسرعت و CDN نیز در سرعت سایت شما تاثیرگذار است. برای سایت های وردپرسی می توانید از هاست های مخصوص وردپرس استفاده کنید.
-
ایجاد محتوای ارزشمند
ایجاد محتوای با ارزش و مفید برای کاربران یکی از اصول اساسی سئو است. با ایجاد محتواهای جذاب، آموزنده و بهروز، کاربران به سایت شما مراجعه مکرر میکنند و احتمال بهبود رتبهبندی سایت شما در موتورهای جستجو بالا میرود. از قراردادن محتوای کپی شده در سایت خود خودداری کنید.
مطالعه بیشتر: آموزش جامع سئو داخلی سایت
پیشرفتهای اخیر در طراحی سایت و سئو
-
پیشرفت روباتهای گوگل
گوگل و سایر موتورهای جستجو با بهرهگیری از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، روباتهای هوشمندی را برای اسکن و ارزیابی سایتها بهکار میگیرد. این روند، به بهبود نتایج جستجو و ترتیب صفحات در نتایج بر میخیزد. ساختار مناسب سایت و تولید محتوای اصولی باعث می شود روبات ها سایت شما را در رتبه های بهتری نمایش دهند.
-
اهمیت UI/UX در رتبهبندی
موتورهای جستجو اهمیت زیادی به تجربه کاربری کاربران در سایتها میدهند. سایتهایی که تجربه کاربری بهتری را ارائه میدهند، احتمال بالاتری برای صعود در نتایج جستجو دارند. زمانیکه سایت رابط کاربری مناسبی داشته باشد، کاربر زمان بیشتری را در سایت شما سپری می کند.
طراحی سایت بهینه و بهبود سئو ابزارهای قدرتمندی هستند که به کسب و کارها کمک میکنند تا در رقابتهای آنلاین بهتر عمل کنند. با ایجاد محتواهای ارزشمند و بهروز، بهینهسازی سرعت بارگیری صفحات و تجربه کاربری مطلوب، میتوانید رتبهبندی سایت خود را بهبود بخشید و به دیداری بالاتر دست پیدا کنید.
مطالعه بیشتر: سئو سایت , از واقعیت تا عمل
هزینه سئو سایت
چند عامل در تعیین هزینه سئو سایت موثر است، اولین مورد بهینه بودن کدهای سایت است، سایت هایی با کدهای قدیمی و بروز نشده اغلب در بدست آوردن جایگاه مشکل دارند، در این مورد باید سایت بازطراحی گردد، درصورتیکه سایت را باز طراحی نکنید، به احتمال زیاد در بدست آوردن نتایج با مشکل جدی مواجه خواهید شد. دومین مورد بهینه سازی محتوای قدیمی سایت است که باید آنها را بر اساس اصول سئو داخلی بهینه سازی نمود، سومین مورد کیفیت و سرعت هاست سایت است که باید حتما آنرا مورد بررسی قرار دهید و مورد آخر نیز بودجه بندی در انجام سئوی خارجی سایت است، برای سئو خارجی بهتر است محتوای با کیفیت آماده کرده و در سایت های معتبر ریپورتاژ کنید.
با توجه به مواردی که ذکر شد حداقل مبلغی که ماهیانه برای تولیدمحتوا، سئو داخلی و خارجی می توانید در نظر بگیرید مبلغ 5 میلیون تومان می باشد، توجه داشته باشید با افزایش بودجه سئو و تولید محتوا ، دستیابی به کلمات کلیدی می تواند سریعتر انجام شود.
سوالات متداول
نویسنده: علیرضا نوفرستی | متخصص دیجیتال مارکتینگ شرکت پیشگامان دامنه فناوری
ثبت نظر