وبینار چیست و چگونه برگزار می گردد
وبینار چیست و چگونه برگزار می گردد

وبینار چیست؟

وبینار مخفف عبارت Web-based seminar است و به سخنرانی ، سمینار و یا کارگاه آموزشی که بر پایه‌ی وب باشد گفته می‌شود. اکثر وبینارها برای آموزش های  از راه دور در مورد هر موضوعی می تواند برگزار گردد . از آنجا که وبینارها به واسطه ی نرم افزارهای وب کنفرانس بصورت اینترنتی پخش می شوند، می توان گفت از جمله بهترین روش ها برای انتقال اطلاعات و آموزش به مخاطبان ، بدون توجه به موقعیت جغرافیایی آنها می باشد  و نیاز به اجاره فضا و حضور فیزیکی مخاطبین ندارد  و کاربران می‌تواند با استفاده از رایانه دسکتاپ یا لپ‌تاپ یا حتی گوشی موبایل خود در وبینار شرکت کند. از وبینارها می توان به عنوان یک تاکتیک در راستای تقویت اعتبار یا گسترش رابطه‌ها استفاده نمود .

با این‌که وبینارها ابزار توسعه‌ی قدرتمندی هستند، اما مثل همه‌ی فناوری‌های دیگر تابع اهداف استراتژیک و نیازهای مخاطبان شما هستند. ممکن است وبینارها برای برخی موضوعات فوق‌العاده مفید باشند و برای برخی موضوعات دیگر نه .

مزایای وبینار

  • هزینه بسیار کمتر بخاطر عدم نیاز به فضا و سایر هزینه های برگزاری فیزیکی مانند هزینه نار و ارائه به عنوان یک محصول دیجیتال (مثلاً یک کلاس یا کارگاه آموزشی) در آینده
  • به دلیل نبود محدودیت در فضا , می توان در هر وبینار شرکت کنندگان بسیار بیشتری داشته باشیم
  • سهولت دسترسی به رویدادها برای علاقه مندان بدون محدودیت مکانی
  • سهولت برگزاری وبینار و حجم فعالیت اجرایی کمتر
  • عدم نیاز به امکانات برگزاری رویداد مانند سالن، تجهیزات صدا و تصویر گسترده، دیتا پروژکتور، پذیرایی و...
  • برگزاری رویدادها در تمامی ساعات شبانه روز و ایام هفته
  • بهره مندی از اساتید معتبر و مجرب جهانی جهت ارایه محتوا در وبینار

 انواع وبینار

وبینار زنده : همان‌طور که مشخص است وبینارهای زنده به صورت زنده و به صورت پخش مستقیم برگزار می‌شوند و لذا امکان تعامل بهتر و بیشتری را با کاربران فراهم می‌کنند؛ چرا که مخاطب می‌تواند در هر زمان که بخواهد سؤالات خود را مطرح کرده و فوراً یا با فاصله اندکی پاسخ مورد نظر را دریافت کند.

وبینارهای از پیش ضبط شده: این وبینارها قبلاً برگزار شده‌اند و معمولاً به صورت تکرار در اختیار مخاطبان جدید قرار می‌گیرند؛ لذا امکان گفتگوی زنده و پاسخگویی سریع به سؤالات مخاطب وجود نخواهد داشت. برای وبینارهای از پیش ضبط شده می‌توانید چندین زمان تکرار در نظر بگیرید تا همه بتوانند ثبت نام کرده و در زمانی که برایشان مناسب‌تر است از محتوا استفاده کنند.

برای تعیین این موضوع که آیا وبینار برای شما مفید است سه نکته را مد نظر داشته باشید :

  • مخاطبین شما چه افرادی هستند ؟
  • موضوع وبینارتان چیست ؟
  • چه میزان زمان برای پوشش محتوا نیاز دارید ؟

برای موضوعات آموزشی مرتبط با نرم افزار , کسب و کار و سرمایه گذاری از جمله موضوعات با اهمیت در زمینه برگزاری وبینار هستند .

به همین ترتیب، می‌توانید در مورد زمان نیز تجزیه ‌و تحلیل‌های خود را انجام دهید. تعداد کمی از ما می‌توانیم بیش از دو ساعت در روز برای آموزش آنلاین صرف کنیم. علاوه بر این، مدیریت دوره‌های طولانی مثل دوره‌‎های یکروزه سخت است. در این‌صورت یا باید از برگزاری وبینار صرف‌نظر کنید و یا هم این‌که موضوع را به قطعات کوچک‎‌تری (۱۵-۳۰) تقسیم کنید که قطعا کار را سخت‌تر خواهد کرد.

نظرسنجی، صحبت با کارشناسان موضوعی و کارشناسان وبینار در این مورد به شما کمک خواهد کرد که مطمئن شوید برگزاری وبینار راهکار مناسبی برای رویداد شما هست یا خیر .

چطور در کسب‌وکارمان از وبینار بهره  ببریم؟

  1. 1. استفاده از وبینار به عنوان یک ابزار بازاریابی و فروش

وبینار می تواند به عنوان یک ابزار در استراتژی بازاریابی کسب‌وکار مورد استفاده قرار گیرد , از وبینار می توان برای شرکت های بزرگ و کوچک ، کارآفرین مستقل و استارتاپی استفاده نمود و از مزایای آن بهره مند شد . در این حالت، با الزام به ثبت نام برای حضور در وبینار می‌توانید تعداد افراد حاضر در فهرست ایمیل‌های خود را به طرز چشمگیری افزایش بدهید، جایگاه خود را تثبیت کنید، در هر وبینار به نحوی به تبلیغ محصولات خودتان برای مخاطبان علاقه‌مند نیز بپردازید و با  مخاطبین خود از طریق راه های مختلف در ارتباط بود .

  1. 2. ارائه محتوای رایگان و بدون تبلیغ برای توسعه روابط

معمولاً در انتهای هر وبینار تلاش می‌شود تا به نحوی مخاطبان را برای خرید محصول یا سرویس خاصی ترغیب نمود ، اما به جای این کار می‌توان یک وبینار بدون تبلیغ برگزار کرد و صرفا ایمیل های مخاطبین را جمع آوری نمود , هدف اصلی در این نوع وبینارها ، اثبات تخصص و توسعه روابط از طریق ارزش آفرینی به جای تمرکز بر فروش است.

  1. 3. برگزاری جلسات پرسش و پاسخ زنده

یکی دیگر از روش‌های کارآمد برای استفاده از وبینار، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ زنده‌ای است که در آن‌ها به سؤالات مخاطبان خود در رابطه با محصولات یا خدماتی که ارائه می‌کنید پاسخ می‌دهید به علاوه، می‌توانید طرز کار محصول یا روش استفاده از آن را نیز به صورت مرحله به مرحله توضیح بدهید. این نوع از وبینار برای کسب‌وکارهای محصول محور (فیزیکی یا مجازی) مفید , و از آن می توان به عنوان فرصتی برای انتقال مشتریان بالقوه از مرحله تردید یا آزمودن محصول به مرحله خرید استفاده کنید.

برگزاری جلسات پرسش و پاسخ برای گرفتن ایده و نظرات مردم در رابطه با محصولات فعلی یا آتی نیز بسیار سودمند خواهد بود و می‌توان از بازخوردهای دریافتی در راستای تعیین سمت و سوی حرکت کسب‌وکار استفاده کرد. به علاوه، هنگامی که مخاطب احساس می‌کند که نقشی در فعالیت‌های شما دارد نه تنها به خرید بلکه به تبلیغ برندتان به اطرافیان خود نیز تمایل بیشتری پیدا خواهد کرد.

  1. 4. برگزاری جلسات آموزشی، کارآموزی یا توجیهی زنده

اگر کارکنان شرکت شما در شهرها و کشورهای مختلفی حضور دارند با برگزاری یک وبینار می‌توانید طرز کار نرم افزارهای جدید، فرآیندهای استاندارد شرکت و موارد مشابه را به آن‌ها آموزش داده و همچنین آن‌ها را در جریان آخرین اطلاعات و تغییرات قرار بدهید. به دلیل اینکه امکان ضبط وبینار وجود دارد هیچ دغدغه‌ای بابت عدم شرکت برخی از اعضای تیم نخواهید داشت، چرا که می‌توانید فایل ویدئویی آن را برای آن‌ها ارسال کنید تا بعداً از محتوای آن استفاده کنند. مشابه همین وبینارهای آموزشی را می‌توانید برای مخاطبان و مشتریان بالقوه خود نیز برگزار کنید.

  1. 5. انجام مصاحبه‌های تعاملی

یک روش دیگر، انجام مصاحبه در قالب وبینار است که مخاطبان بتوانند با حضور در وبینار با میزبان و مصاحبه شونده تعامل داشته باشند. در این حالت با دعوت از یک متخصص یا چهره شناخته شده و ایجاد امکان طرح سؤال و تعامل می‌توانید برای مخاطبان خود ارزش آفرین باشید.

راه اندازی استارتاپ

چطور یک وبینار برگزار کنیم؟

موارد مهمی که باید برای برگزاری وبینار آن‌ها را مد نظر قرار دهیم :

  1. 1. ساختار وبینار

زمان اغلب وبینارها معمولا بین 45 تا 60 دقیقه بوده و از قبل میزبان یک موضوع مشخص را معرفی می‌کند، در انتها دقایقی به پرسش و پاسخ می‌گذرد و در نهایت به یک sales pitch (سخنرانی کوتاه برای ترغیب مخاطب به خرید) ختم می‌شود.

بنابراین ابتدا باید یک موضوع مشخص برای وبینار خود پیدا کنید. این موضوع باید مورد علاقه مخاطبانتان باشد. برای انتخاب موضوع بهتر است که نگاهی به پرسش‌های رایج مشتریان و مخاطبین کنونی خود داشته باشید و ببینید که چه موضوعات و مسائلی بیشتر مطرح شده‌اند , موضوع باید با کسب‌وکار شما مرتبط باشد.

پس از تعیین موضوع وبینار ، عناوین آموزشی را در قالب یک پاورپوینت آماده کنید , برای تبلیغ و معرفی وبینار می توانید از ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایتتان و تبلیغات پولی استفاده کنید.

  1. 2. ملزومات فنی

-پلتفرم وبینار

یکی از اولین اقدامات فنی، انتخاب یک پلتفرم یا یک سرویس دهنده برای وبینار است که می توان بصورت رایگان یا اختصاصی تهیه نمود . تقریباً تمامی پلتفرم‌های پولی ( اختصاصی ) ، امکانات تعاملی مانند گفتگوی زنده، نظرسنجی و امکان به اشتراک گذاری صفحه نمایش و وبکم را در اختیار میزبان قرار می‌دهند. به علاوه، این امکان را نیز به شما می‌دهند تا وبینار را ضبط کنید و برای آن برنامه بازپخش تعیین کنید. قیمت هر سرویس عمدتاً بر اساس تعداد شرکت کنندگان در وبینار تعیین می‌شود.

در صورتیکه  بودجه محدودی دارید می‌توانید از قابلیت پخش زنده شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و پیام رسان هایی مانند اسکایپ استفاده کنید. مشکلی که در رابطه با این پلتفرم‌ها وجود دارد این است که اساساً برای برگزاری وبینار ساخته نشده‌اند و لذا هر کدام شما را با محدودیت‌های خاصی روبرو می‌کنند.

- دوربین

وجود دوربین در وبینار باعث ایجاد رابطه بهتر و نزدیک‌تری با مخاطب می گردد و آنها قادر خواهند بود تصویر شما را مشاهده نمایند . چنانچه دوربین مناسبی در دسترستان نیست می‌توانید از وبکم لپ‌تاپتان استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که وبکم داخلی لپ‌تاپ کیفیت و امکانات زیادی ندارد. به علاوه، می‌توانید از یک دوربین یا وبکم USB بهتر استفاده کنید تا کنترل بیشتری بر روی موقعیت دوربین داشته باشید. دقت کنید که کیفیت تصویر در وبینار بسیار مهم است و وجود تنظیمات بیشتر در دوربین انتخابی شما می‌تواند به عامل مهمی در جذابیت و بهبود هرچه بیشتر آن تبدیل شود.

 - میکروفون

میکروفون ابزار دیگری است که در برگزاری وبینار به آن نیاز خواهید داشت. در اینجا نیز همانند دوربین، گزینه‌های متنوعی در دسترس شماست که با توجه به بودجه و تمایل خودتان می‌توانید انتخاب کنید؛ فقط دقت داشته باشید که میکروفون‌های داخلی به دلیل کیفیت پایین و نویز بالا به هیچ وجه گزینه مناسبی محسوب نمی‌شوندو بهتر است از میکروفون های با کیفیت بالا استفاده کنید .

- ارتباط اینترنتی

سرعت اینترنت شما نقش مهمی درکیفیت پخش وبینارتان خواهد داشت. حالت ایده آل، سرعت دانلود و آپلود بین 4Mbps  و ترجیحاً 15Mbps  است. سرعت کمتر اینترنت باعث بی کیفیت بودن تصاویر و فرم فرم شدن خواهد شد .

  1. 3. روش پیوستن به وبینار

روش پیوستن مخاطبان شما به وبینار به پلتفرم انتخابتان بستگی دارد. استفاده از برخی از این پلتفرم‌ها مستلزم دانلود و نصب یک نرم افزار معمولاً کم حجم و سپس طی کردن مراحل ثبت نام است. در برخی از آن‌ها قبل از شروع وبینار باید یک لینک مخصوص برای شرکت‌کننده‌ها ارسال شود که تنها از طریق آن امکان حضور در جلسه وجود خواهد داشت. توجه داشته باشید که هر پلتفرمی که انتخاب می‌کنید، ابتدا اسناد یا ویدئوهای راهنمای آن را به دقت بررسی کنید و با همه پیش نیازهای لازم برای حضور کاربران در وبینار آشنا شوید و به اطلاع کاربران خود برسانید .

  1. 4. پیگیری‌های بعد از وبینار

و سرانجام پس از اتمام وبینار، باید پیگیر وضعیت افرادی باشید که علیرغم ثبت نام، در وبینار حضور پیدا نکرده‌اند. به عنوان نمونه می‌توانید لینک ویدئوی ضبط شده وبینار را برایشان ارسال کنید و یک زمان محدود بین 24 تا 48 ساعت برای مشاهده آن به ایشان وقت بدهید. به علاوه، اگر در وبینارتان روی فروش تمرکز داشته‌اید می‌توانید برای آن‌ها یا حتی همه مخاطبانتان یک ایمیل حاوی یک پیشنهاد خاص ارسال کنید تا در کنار یادآوری، فرآیند خرید نیز برای آن‌ها ساده‌تر شود.

علاوه بر این، پس از پایان وبینار باید تا می‌توانید از آنچه که ضبط کرده‌اید بهره‌برداری کنید. به عنوان مثال، می‌توانید آن را در همان کانال‌هایی که برای تبلیغ وبینار از آن‌ها استفاده کرده‌اید با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید یا اینکه از محتوای آن در قالب‌های دیگری همچون ایمیل‌های سلسله وار، کتاب‌های الکترونیکی و دوره‌های آموزشی استفاده کنید.

نکاتی برای افزایش کارآمدی و بهره‌وری وبینار

در پایان به نکاتی ساده و تأثیرگذار که بر بازدهی وبینار موثر است می پردازیم :

  • انتخاب روز و ساعت مناسبی برای برگزاری وبینار ( غالباً برگزاری وبینار در ساعات کاری ایده خوبی نیست )
  • آمادگی لازم و تسلط کافی سخنران به موضوع بحث ( تپق زدن یا از یاد بردن نکات مهم تأثیر مطلوبی را بر مخاطب نخواهد گذاشت )
  • تعیین هدف برگزاری وبینار ( افزایش فروش , ترغیب مشتریان به خرید , آموزش ) ساختار جلسه، محتوا و سازوکارهای تبلیغ به هدف شما بستگی دارد و لذا با تعیین دقیق آن وقت خودتان و مخاطبانتان را به هدر نخواهید داد.
  • زمانی را برای طرح سؤالات مخاطبانتان در نظر بگیرید. نظرسنجی‌های مختلف نشان داده که 92 درصد از شرکت کنندگان وبینارها ترجیح می‌دهند که زمانی برای پرسش و پاسخ در وبینار وجود داشته باشد .
  • مخاطب را غافلگیر کنید. غافلگیر کردن مخاطب باعث جالب‌تر شدن فضا و افزایش علاقه و تعداد حاضران خواهد شد. مثلاً می‌توانید از یک مهمان خاص دعوت کنید، یک فایل منحصر به فرد را برای دانلود در اختیار حضار قرار بدهید یا یک تخفیف ویژه برای آن‌ها در نظر بگیرید.
  • گام نهایی را مشخص کنید. دقیقاً مشخص کنید که در پایان وبینار چه اتفاقی خواهد افتاد. مثلاً بسته به هدفتان می‌توانید یک بروشور یا کاربرگ در اختیار مخاطب قرار بدهید یا کار را با یک فراخوان به عمل خاص به پایان برسانید.

در صورت تمایل به تماس توسط کارشناسان ما لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود 

 

 وبینار چیست , چگونه وبینار راه اندازی کنیم , مزیت های وبینار , مزایای وبینار , چگونه در وبینار شرکت کنیم , چگونه وبینار برگزار کنیم 

نظر بدهید