10 اصل اساسی طراحی وب سایت حرفه ای

نحوه طراحی وب‌سایت، تأثیر زیادی بر روی تجربه کاربری و عملکرد آن دارد، حتی برای بازدیدکنندگانی که هیچ دانش طراحی ندارند. برای جستجوگران پرمشغله که به دنبال پاسخ‌های سریع هستند، تأثیر اولیه قوی کلیدی است.

برای طراحی وب سایت حرفه ای چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

نحوه طراحی وب‌سایت، تأثیر زیادی بر روی تجربه کاربری و عملکرد آن دارد، حتی برای بازدیدکنندگانی که هیچ دانش طراحی ندارند. برای جستجوگران پرمشغله که به دنبال پاسخ‌های سریع هستند، تأثیر اولیه قوی کلیدی است.

طراحی حرفه ای وب‌سایت، اغلب توسط کسب و کارها مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اما با دقت در این موضوع می توان انتخاب های مناسبی داشت. در انتخاب قالب سایت به این نکته باید توجه داشت که یک وب‌سایت با طراحی خوب باید استفاده و درک آسانی برای کاربر داشته باشد.

ما ۱۰ اصل کلیدی طراحی را در این مقاله بیان کرده ایم تا بتوانید با اطمینان یک وب‌سایت زیبا و کاربرپسند بسازید.

طراحی وب سایت حرفه ای

۱- سازماندهی محتوا بر اساس اهمیت

یکی از اهداف طراحی هر وب سایتی، به اشتراک گذاشتن اطلاعات با بازدیدکننده سایت شماست. شما می‌توانید با تایپوگرافی واضح و سلسله مراتب متن، اطلاعاتی را که برای بازدیدکنندگان مهم‌تر است، نشان دهید. این بدان معناست که متن وب سایت شما باید دارای عنوان و زیر عنوان های مناسب و همچنین متن بدنه واضح داشته باشد.

مطمئن شوید که عناوین و سرتیترها را به گونه ای اعمال کنید که برای محتوای شما منطقی باشد. به عنوان مثال، به نحوه سبک بندی این مقاله وبلاگ توجه کنید. این نوع از اندازه و سبک فونت برای نشان دادن سلسله مراتب اطلاعات در صفحه، از عنوان آن تا نکات کلیدی و محتوای بدنه استفاده می کند.

سازماندهی واضح محتوای وب‌سایت شما، خواندن و پیمایش سایت را برای بازدیدکنندگان آسان‌تر می‌کند. همچنین درک ساختار سایت شما را برای موتورهای جستجو آسان‌تر می‌کند که به نوبه خود می‌تواند سئو و رتبه‌بندی جستجوی شما را بهبود بخشد.

2- انتخاب رنگ برای تعادل بصری، کنتراست و لحن

پالت رنگ (رنگ های مکمل) یکی از بهترین ابزارها برای تعیین لحن و انرژی وب سایت شماست. برای انتخاب یک محدوده رنگ برای شروع، به این فکر کنید که می خواهید برند یا کسب و کار شما چه احساسی را در مشتریان ایجاد کند.

اگر می خواهید افراد احساس انرژی داشته باشند، از رنگ های روشن و پرانرژی استفاده کنید. اگر به دنبال انرژی آرامش بخش هستید، به دنبال رنگ های ملایم تر باشید. سپس، برای ایجاد ظاهری منسجم، آن طرح رنگ را به طور مداوم در کل سایت خود اعمال کنید. از رنگ های متضاد برای برجسته کردن عناصر مهم استفاده کنید و رنگ ها را برای ظاهری متعادل مخلوط و مطابقت دهید.

هر رنگ دارای مکمل های مختلفی است، بنابراین قبل از اینکه یک رنگ را بکار ببرید، تمام گزینه های خود را بررسی کنید و ترکیب های مختلف را امتحان کنید.

انتخاب رنگ

3- هدایت چشم کاربر با چیدمان

به چیدمان و ترکیب صفحات خود به عنوان مسیری فکر کنید که برای بازدیدکنندگان وب سایت خود در نظر می گیرید. این مسیر در نهایت باید آنها را به انجام کاری سوق دهد، چه کلیک کردن به صفحه دیگری در وب سایت شما و چه انجام کاری در همان صفحه باشد.

چشمان ما تمایل دارند به شکل "Z" یا "F" از راست به چپ و بالا به پایین اسکن کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که بخش های مختلف را در طراحی سایت خود قرار می دهید. به عنوان مثال، قرار دادن نام کسب و کار و هدف صفحه در قسمت قابل مشاهده ای در بالای صفحه اصلی منطقی است، سپس آن را با اطلاعات و عکس هایی در مورد آنچه ارائه می دهید در پایین صفحه طراحی کنید. از چیدمان همراه با اندازه و رنگ برای برجسته کردن مهم ترین نقاط در هر صفحه استفاده کنید.

4- استفاده از فضای خالی برای برجسته سازی محتوا

فضای خالی یا فضای منفی (به فضای سفید نیز معروف است)، ناحیه ای است که به طور عمد بین محتوای وب سایت شما قرار داده می شود. فضای منفی راه دیگری برای ایجاد سلسله مراتب بصری برای اطلاعات موجود در سایت شماست. همچنین باعث ایجاد یک تجربه مرور لذت بخش تر و با درگیری کمتر می شود.

به عنوان مثال، فشرده کردن متن زیاد در یک قسمت از صفحه می تواند خواندن آن را دشوار کند. همچنین تشخیص اینکه مهمترین بخش متن چیست را سخت می کند و احتمالاً بازدیدکننده به سرعت از آن رد می شود یا به سادگی آن را نادیده می گیرد. اضافه کردن شکستگی های بصری بین محتوای شما می تواند به جداسازی یک نقطه فروش کلیدی یا عناوین مهم کمک کند.

5- وب سایت خود را برای هر دستگاهی بهینه سازی کنید

تقریباً نیمی از ترافیک وب از طریق دستگاه های تلفن همراه است. این بدان معناست که یک طراحی وب خوب برای اینکه واقعاً مؤثر باشد، باید با اندازه های مختلف صفحه نمایش و دستگاه های مختلف سازگار شود.

اکثر طراحان وب سایت این قابلیت تطبیق پذیری (واکنش گرا یا ریسپانسیو) را در سیستم طراحی خود دارند. به عنوان مثال، وب سایت های پیشگامان دارای طراحی پاسخگو هستند، به این معنی که آنها به طور خودکار اندازه و محتوای متن را در یک صفحه کوچکتر یا باریکتر تنظیم می کنند.

در حین پیاده سازی و قبل از راه اندازی، قابلیت استفاده وب سایت خود را در حالت موبایل آزمایش کنید. ویرایشگر وب سایت شما باید دارای حالت پیش نمایش موبایل یا ویرایش جداگانه موبایل باشد. قبل از اینکه وب سایت خود را منتشر کنید، آنرا بر روی تلفن همراه و تبلت نگاه کنید تا مطمئن شوید چیدمان، عناصر و لینک ها همه کار می کنند و به روشی منطقی و درست چیدمان شده اند.

6- اهداف خود را مشخص کنید

هنگام ساخت وب سایت خود، یک هدف نهایی واضح را برای بازدیدکنندگان وب سایت خود در نظر داشته باشید. آیا می خواهید کسی از فروشگاه تجارت الکترونیک شما چیزی بخرد؟ برای ملاقات و مشاوره با شما وقت رزرو کند؟

این هدف نهایی همان چیزی است که طراحی سایت شما بازدیدکنندگان را به سمت آن سوق می دهد. پس از اینکه زمینه و نکاتی کلیدی را که ممکن است کسی نیاز داشته باشد بداند، مقصد نهایی آنها یک فراخوان به عمل (CTA) است.

یک CTA می تواند یک دکمه، یک فرم یا یک لینک ساده باشد که معمولاً برای ایجاد انگیزه برای انجام عمل نوشته شده است.  نمونه هایی از آن عبارتند از "همین حالا خرید کنید" یا "ثبت نام کنید". طراحی CTA  خود را از بقیه صفحه وب متمایز کنید و آن را زیر اطلاعات کلیدی یا تصاویر مرتبط با جایی که CTA آنها را هدایت می کند، قرار دهید. این به برجسته شدن گزینه و هدایت بازدیدکنندگان به سمت هدف اصلی صفحه وب شما کمک می کند.

7- تصاویری را انتخاب کنید که نشان دهنده هدف شما هستند

مانند پالت رنگ شما، عناصر بصری که برای وب سایت خود انتخاب می کنید باید هویت برند شما را منعکس کنند و از هدف سایت شما پشتیبانی کنند. این شامل همه چیز، از عکس گرفته تا نمادها و تزییناتی که بخش های صفحه را از هم جدا می کند، می شود.

تصاویر به شما امکان می دهند در مورد اینکه چه چیزی به مخاطبان خود می گویید، بهتر ارتباط برقرار کنید. در حالی که یک پالت رنگ ملایم و بی صدا ممکن است نشان دهنده انرژی آرام بخش باشد، تصویری از فردی در حال مدیتیشن می تواند نشان دهد که چگونه برند یا کسب و کار شما آن انرژی خاص را به زندگی او وارد می کند.

استفاده از تصاویر خاص و گویا، می تواند برای انتقال پیام شما و ارتباط با کاربران بسیار موثر و تاثیر گذار باشد.

8- مهمترین اطلاعات را در همان ابتدا به اشتراک بگذارید

طراحان وب سایت اغلب در مورد قرار دادن اطلاعات "بالای صفحه تا" صحبت می کنند. این اصطلاح از روزنامه های چاپی نشأت می گیرد، جایی که مهم ترین داستان ها بالای قسمتی که روزنامه از وسط تا می شود، چاپ می شوند. در طراحی خوب وبسایت، این مفهوم به این معنی است که مهمترین بخش های هر صفحه وب قبل از نیاز کاربر به اسکرول کردن قابل مشاهده باشد.

موارد رایج برای قرار دادن بالای تاخوردگی عبارتند از:

  • نام و لوگوی کسب و کار
  • منوی ناوبری
  • عناوین صفحه یا مقاله
  • نمایش محصول یا رویداد جدید
  • خلاصه ای کوتاه در مورد شما یا کسب و کارتان
  • مهمترین بخش محتوا

چیدمان محتوا

با رفتن به صفحات مهم وب سایت خود، قدرت محتوای بالای تاخوردگی خود را آزمایش کنید. برای هر صفحه، اطلاعاتی را که بدون نیاز به اسکرول پایین می توانید از صفحه بردارید، یادداشت کنید. آیا هر صفحه به محض کلیک کردن توجه شما را جلب می کند و باعث می شود بخواهید اطلاعات بیشتری کسب کنید یا اسکرول را شروع کنید؟

9- پیمایش در وب سایت خود را آسان کنید

ناوبری مناسب برای تجربه کاربری خوب وب سایت ضروری است. بازدیدکنندگان وب سایت همیشه باید ایده روشنی از اینکه یک لینک در وب سایت شما آنها را به کجا می برد و چگونه به جایی که می خواهند بروند، داشته باشند.

وقتی یک وب سایت با ناوبری خوبی داشته باشد، ممکن است حتی به آن فکر نکنید. اما زمانی که نمی دانید در یک سایت چگونه به دنبال چیزی که می خواهید بگردید، چه احساسی به شما دست می دهد؟  این موضوع آزاردهنده است و کاربران معمولاً از وب سایت خارج می شوند.

طراحی ناوبری خود را ساده نگه دارید. از زبان مستقیم استفاده کنید و طراحی را بیش از حد پیچیده نکنید. با درخواست از دوستان برای رفتن به یک صفحه یا محصول خاص، ناوبری وب سایت خود را آزمایش کنید، یا خود را جای آنها بگذارید و خودتان آن را امتحان کنید.

10- ایجاد یک طراحی متمایز

مانند هر خروجی خلاقانه دیگری، هنگامی که قوانین را بدانید، می توانید آنها را خم کنید یا بشکنید تا چشم انداز منحصر به فرد خود را ایجاد کنید.

معمولا یک برند یا کسب و کار قابل اعتماد، حرفه ای به نظر می رسد، اما برندی حرفه ای که می خواهد متمایز باشد، دارای دیدگاهی متفاوت است. هنگام برنامه ریزی برای طراحی یا بازطراحی وب سایت خود، همه این اصول را در نظر داشته باشید. از بازی کردن با عناصر مختلف طراحی و توسعه یک دیدگاه متمایز و طراحی بصری برای نیازهای خود نترسید.

divider
divider

محصولات مرتبط

✍️طراحی فروشگاه اینترنتی ☰ پیاده سازی با CMS اختصاصی ☰ امکان ارائه اپلیکیشن موبایل (اندروید و IOS) ☰ بارگزاری نامحدود محصولات ☰ پنل مدیریت سریع و آسان ☰ کدنویسی بهینه شده برای سئو ☰ روشهای پرداخت متنوع (پرداخت آنلاین، کیف پول، پرداخت در محل) ☰ اتصال به سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان CRM ☰ امکان اتصال به نرم افزار حسابداری جهت بروز رسانی قیمت ها و موجودی ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه
✍️ چرا شرکت طراحی سایت پیشگامان دامنه فناوری ؟ ☰ 15 سال سابقه فعالیت + بیش از 500 مشتری ☰ پیاده سازی طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوای اختصاصی ☰ مدیریت سریع و آسان سایت بدون نیاز به داشتن دانش فنی ☰ تحویل سریع + قیمت مناسب + بهینه سازی و سئو اولیه ☰ قابلیت نمایش بر روی موبایل (ریسپانسیو) ☰ دوره های آموزش سئو و بازاریابی دیجیتال اولیه رایگان ☎️ جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید
ادامه
✍️ چرا شرکت طراحی سایت پیشگامان دامنه فناوری ؟ ☰ 15 سال سابقه فعالیت + بیش از 500 مشتری ☰ طراحی سایت با CMS اختصاصی ☰ امنیت و سئو بالاتر نسبت به سایت های وردپرس ☰ مدیریت سریع و آسان سایت بدون نیاز به داشتن دانش فنی ☰ قابلیت نمایش بر روی موبایل (ریسپانسیو) ☰ عدم نیاز به نصب افزونه ☰ تحویل سریع + قیمت مناسب + بهینه سازی و سئو اولیه ☰ مشاوره سئو رایگان جهت رشد بیشتر ☎️ جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید
ادامه

ثبت نظر