5 نکته برای بهبود سئو فروشگاه اینترنتی
5 نکته برای بهبود سئو فروشگاه اینترنتی

5 نکته برای بهبود سئو فروشگاه اینترنتی

بهینه سازی یک سایت فروشگاهی بر اساس فاکتورهای سئو کار بسیار پیچیده و دشواری است زیرا برای بهینه سازی کلیه محصولات بسیار زمان بر و سخت خواهد بود . بجز مسئله زمان در سئو فروشگاه اینترنتی موارد دیگری هم هست که باید در نظر بگیریم مثلا بات های موتورهای جستجو , بودجه محدودی را برای سایت ها در نظر میگیرند , این موضوع برای سایت های با محتوای کم , مهم نیست اما اگر شما سایتی با محتوا زیاد دارید قطعا مورد اهمیت خواهد بود .

با رعایت پنج نکته زیر در فروشگاه اینترنتی , شما با افزایش میزان ترافیک ورودی درآمد بیشتری از وب‌سایت خود به دست خواهید آورید:

  • ساختار منو اصلی وب‌ سایت
  • ساختار URL ها
  • بهبود محتوای دسته‌بندی محصولات
  • تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل
  • استفاده ساختار Schema در صفحه محصولات

در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد که چگونه می‌توان تعداد زیادی صفحه محصول ، عنوان صفحات و متای توضیحات را بهینه‌سازی و بهترین کلمات را برای محتوای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب نمود.

تعداد صفحات ایندکس شده

اطمینان یافتن از ایندکس صفحات یک سایت فروشگاهی توسط ربات های گوگل ( موتورهای جستجو ) اهمیت بیشتری از بهینه سازی تمامی صفحات دارد , چرا که اگر صفحه شما توسط موتورهای جستجو شناسایی نشود , آنرا در نتایج به کاربران نشان نخواهد داد و هزینه , بهینه سازی و تولید محتوای شما بی فایده است .

روش های زیادی برای بالا بردن تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل وجود دارد. یکی از این روش‌ها بررسی و رفع ایرادهای سرور است که ابزار وب مستر گوگل (Google Console) لیست آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. گری آلیس متخصص وب مستر تولز گوگل با انتشار پستی با موضوع بودجه بررسی ربات های موتور های جستجو این مسئله را به‌صورت کامل توضیح داده است.

بعد از اینکه خطاهای سرور را رفع کردیم باید سایت مپ را بررسی کنیم . ربات گوگل به هنگام بررسی سایت مپ صفحاتی که دارای خطای ۴۰۴ باشند را تشخیص داده در بخش Craw Errors لیست آن را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای اینکه تعداد صفحات بیشتری از وب‌سایت شما ایندکس شود باید خطاهای سایت مپ خود را رفع کنید .

در موارد زیادی مشاهده شده که گوگل آدرس محصولات و محتوای حذف‌شده از فروشگاه اینترنتی را به‌عنوان خطای ۴۰۴ در نظر می‌گیرد. برای جلوگیری از این مورد، باید مطمئن شوید که سایت مپ شما به‌صورت داینامیک به ‌روزرسانی می‌شود و آدرس‌ها در نقشه سایت صحیح هستند.

از دیگر نکاتی که باید در وب‌سایت‌های فروشگاهی موردتوجه قرار گیرد، پارامترهای استفاده‌شده برای فیلتر کردن محصولات در ساختار URL ها است. بنابراین می‌بایست URL ها را تا حد ممکن کوتاه نمود.

درصورتی‌که یک پارامتر , کلمه و دسته بندی تأثیری بر محتوای صفحات وب‌سایت شما ندارند شما می‌توانید این پارامترها را در نتایج جستجو حذف کنید. برای حذف این پارامترها در موتورهای جستجوی گوگل و بینگ می‌توانید از طریق تنظیمات موجود در Google Console و Bing Webmaster Tools این کار را به‌راحتی انجام دهید تا بودجه‌ای که موتورهای جستجو برای وب‌سایت شما اختصاص می‌دهند صرف بررسی صفحات تکراری نشود.

برای اینکار به سرچ کنسول رفته و در قسمت URL Parameters , پارامتر مورد نظر را انتخاب کرده و اقدام به حذف آن از نتایج جستجو می کنید .

 

بهبود سئو فروشگاه اینترنتی

بهبود سئو فروشگاه اینترنتی

بهبود سئو فروشگاه اینترنتی

ساختار منو اصلی وب‌سایت

چیدمان و ساختار صحیح منو یکی از مهمترین نکات در طراحی سایت بشمار میرود . چیدمان صحیح سایت در حذب و حفظ مخاطب تاثیر زیادی دارد .  اگر چیدمان و ساختار منو به خوبی طراحی نشود , برای کاربران گیج‌کننده و به‌هم‌ریخته به نظر خواهد رسید , کاربران در این حالت نمی‌توانند مطالب و موضوعات مهم سایت را پیدا کنند و احتمالاً خیلی زود خسته شده و از سایت خارج می‌شوند. نکته‌ای را که باید در نظر بگیرید این است که دسته‌بندی در منوی سایت علاوه بر این‌که لینک داخلی محسوب می‌شوند، باعث رتبه‌بندی صحیح صفحات وب‌سایت شما خواهند شد.

ساختار منو اصلی وب‌سایت

بهبود محتوای دسته‌بندی محصولات

استفاده از محتوای مناسب برای دسته‌بندی محصولات باعث بهبود رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو خواهد شد زیرا با این کار خزنده‌های موتورهای جستجو محتوای صفحه را بهتر متوجه خواهند شد و نتیجه آن قرارگیری در صفحات اول نتایج جستجو خواهد بود. در تولید محتوا به این نکته هم توجه داشته باشید که موتورهای جستجو نسبت بیشتر کد به متن در صفحات را دوست ندارند , بنابراین برخلاف تصور بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها نباید صفحات دسته‌بندی را بدون هیچ محتوایی رها کرد.

نوشتن یک یا دو پاراگراف متن برای دسته‌بندی محصولات کار بسیار ساده‌تر و عاقلانه‌تری به نسبت نوشتن توضیحات برای تک تک محصولات است , با استفاده از همین تکنیک می‌توان به‌راحتی رتبه خوبی را در موتورهای جستجو کسب نمود. اینکه این محتوا باید در چه بخشی از صفحات دسته‌بندی قرار گیرد اصلاً مهم نیست، فقط باید برای کاربران و ربات‌ها قابل‌مشاهده باشد.

استفاده ساختار Schema در صفحه محصول

استفاده از ساختار Schema در صفحات محصولات کار بسیار ساده‌ای است و شیوه استفاده آن، در وب‌سایت Schema.org  بیان شده است  , موتورهای جستجو تأکید زیادی بر استفاده از این ساختار به‌خصوص برای سایت‌های فروشگاهی دارد .

در اوایل سال 2017 ، گوگل اعلام کرد که می‌خواهد محصولات مشابه را به همراه تصویر آن‌ها در نتایج جستجو نمایش دهد تا کاربران به‌راحتی بتوانند محصولات موردنظر خود را پیدا کنند.

استفاده از ساختار Schema علاوه بر نمایش محصولات مشابه در نتایج جستجو مزیت‌های دیگری ازجمله نمایش اطلاعات قیمت محصول، میزان امتیاز، موجودی محصول و… در جستجوهای گوگل نیز به دنبال خواهد داشت.

ساختار URL ها

در انتخاب و پیاده سازی URL به این نکته توجه کنید که هر چه یک آدرس کوتاه تر باشد , درک محتوای آن صفحه از وب‌سایت توسط موتورهای جستجو راحت‌تر خواهد بود. بنابراین باید آدرس صفحه محصولات به مسیر شاخه اصلی نزدیک باشد.  مانند https://pdf.co.ir/blog 

مشکل آدرس‌های طولانی این است که کاربر URL های طولانی را نمی‌خواند و یا برای خواندن آن دچار مشکل خواهد شد. در آدرس صفحات چیزی بیشتر از نام محصول و دسته‌بندی آن وارد نکنید. با این کار آدرس هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو قابل‌درک است.

برای بهبود ساختار آدرس‌های نمایش داده‌شده در نتایج جستجو می‌توان از BreadcrumList Schema استفاده کرد.

کلام آخر

استفاده از روش های بیان شده , علاوه بر بهبود وضیعت سئو، میزان ترافیک سایت ، رضایت‌ مشتری را به همراه خواهد داشت , از همه مهمتر در نتیجه درآمد فروشگاه اینترنتی شما نیز تاثیر گذار خواهد بود .

منبع : searchengineland

مترجم / نویسنده : علیرضا نوفرستی - متخصص سئو و بازاریابی دیجیتال

نظر بدهید