هنگام ایجاد اولین نسخه از پلتفرم مارکت خود باید روی آن چه تمرکز کنید. هنگامی که مراحل اولیه کشف مشکلات مشتری را طی کردید، باید ایده نسبتا خوبی در مورد مشکلات واقعی کاربران خود و نحوه حل آنها داشته باشید. به عبارت دیگر، شما باید به تناسب مشکل/راه حل نزدیک باشید. گام بعدی دستیابی به تناسب محصول/بازار است، یافتن یک بازار نسبتا بزرگ با محصولی که بتواند آن بازار را راضی کند.
MVP مارکت پلیس چگونه باید باشد؟ چگونه یک مارکت پلیس حداقل قابل اجرا بسازیم
هنگام ایجاد اولین یک نسخه از پلتفرم مارکت پلیس خود باید روی آن چه تمرکز کنید.
هنگامی که مراحل اولیه کشف مشکلات مشتری را طی کردید، باید ایده نسبتا خوبی در مورد مشکلات واقعی کاربران خود و نحوه حل آنها داشته باشید، به عبارت دیگر، شما باید به تناسب مشکل/راه حل نزدیک باشید. گام بعدی دستیابی به تناسب محصول/بازار است، یافتن یک بازار نسبتا بزرگ با محصولی که بتواند آن بازار را راضی کند.
برای یافتن تناسب محصول/بازار، باید حداقل محصول قابل دوام (MVP) بسازید، یک راه حل حداقلی که مشکل اصلی کاربران شما را بهتر از سایر راه حل های موجود حل می کند. سپس محصول برای شروع فرآیند اجرا و بررسی برای کاربران شما منتشر می شود. در این فصل، ما بر نحوه ساخت MVP خود تمرکز می کنیم.
نکته مهم:
این مقاله هفتمین مقاله از سری مقالات آموزش صفر تا صد طراحی و پیاده سازی فروشگاه آنلاین و مارکت پلیس است، پیشنهاد می کنیم مقالات را پشت سر هم و از ابتدا مطالعه نمایید تا بهترین بازخورد را از کسب و کار آنلاین خود بدست آورید.
حداقل محصول قابل دوام (MVP) چیست؟
اصطلاح Minimum Viable Product توسط استادان استارتاپ اریک ریس و استیو بلنک مطرح شد. Blank به رویکرد MVP به عنوان "فروش چشم انداز و ارائه حداقل ویژگی های مجموعه به رویاپردازان، نه همه" اشاره می کند.
این مهم است که تعریف کنید که پذیرندگان اولیه شما چه کسانی هستند (افرادی که بیشتر مشتاقند راه حل شما را امتحان کنند و بازخورد بدهند) و سپس مجموعه ویژگی های اصلی (و نه بیشتر) را توسعه دهید که به شما امکان می دهد نیازهای آنها را برطرف کنید. پس از شروع استفاده از محصول شما، این کاربران اولیه اطلاعات ارزشمندی در مورد چگونگی بهبود محصول در اختیار شما قرار می دهند. شما باید به طور مداوم به نظرات آنها گوش دهید، بهبودهای کوچکی را بر اساس آن انجام دهید، این پیشرفت ها را به آنها تحویل دهید و دوباره با آنها صحبت کنید تا ببینید آیا مشکلات حل شده است یا خیر.
حتی هنگام ساختن MVP، باید بدانید که چه چیزی بسازید. بسیاری از استارتآپها شکست میخورند، زیرا شروع به ساختن MVP بدون بررسی اولیه مناسب میکنند و در نهایت به محصولاتی میرسند که هیچکس از آنها استفاده نمیکند. برای اینکه یادگیری واقعی اتفاق بیفتد، MVP شما باید به اندازه کافی خوب باشد تا واقعاً یک مشکل شناسایی شده را حل کند.
در برخی موارد، ساخت یک راه حل کاری فرآیند پیچیده ای است که نیاز به کار زیادی دارد. نمونه های معمولی شامل محصولات فیزیکی یا راه حل های نرم افزاری پیشرفته تر است. در این موارد، MVP میتواند یک نمونه اولیه غیر کاربردی باشد که تقاضا را قبل از اینکه محصول واقعی را در دست مشتریان قرار دهد، تأیید میکند. برای مثال، ممکن است ویدیویی بسازید که نحوه عملکرد محصول را توضیح دهد و آن را با یک تماس برای اقدام برای خرید محصول یا ثبت نام ترکیب کنید. Pebble (که بعداً توسط Fitbit خریداری شد) این کار را با کمپین موفق ساعت هوشمند Kickstarter خود انجام داد و سرویس ذخیره سازی فایل Dropbox این کار را با ویدیوی محصول و لیست پستی خود انجام داد.
با این حال، اگر بتوان با تلاش نسبتا کمی یک نمونه اولیه را در دست مشتریان قرار داد، قطعاً این رویکرد توصیه شده است. داستان راه اندازی Buffer، یک ابزار اتوماسیون رسانه های اجتماعی، یک مطالعه موردی عالی در این مورد است. آنها در عرض 7 هفته از ایده به مشتریان پرداختند. انتخاب نرمافزار بازار مناسب برای ایدهتان میتواند شما را با سرعت بسیار کمتری راهاندازی کند.
مطالعه بیشتر: MVP چیست، اهمیت MPV و ۶ دلیل برای ضرورت وجود آن در طراحی اپلیکیشن
آیا به اندازه کافی قابل اجرا است؟
اشتباه رایجی که کارآفرینان مرتکب می شوند این است که تصور می کنند MVP می تواند واقعاً دارای باگ یا نامناسب باشد. این مورد نیست، در حالی که MVP لزوماً نیازی به صیقل دادن به کمال ندارد، باید دارای مجموعهای از ویژگیهای مورد نیاز باشد، ویژگیهایی که به درستی کار میکنند و کاربر را خوشحال میکنند. اگر نرم افزار اصلی شما خراب باشد یا ناتمام به نظر برسد، اولین برداشت بسیار بدی ایجاد می کند و کاربران را منصرف می کند.
الکس ایسکولد (از کارآفرینان آمریکایی) خاطرنشان می کند که چگونه تاکید استارتاپ هایی که MVP های خود را بر روی کلمه حداقل است می سازند. کارآفرینانی که از اصول استارتآپ ناب پیروی میکنند اکثرا مفهوم MVP را اشتباه تفسیر کنند و محصولاتی را عرضه می کنند که خیلی خام و ساده هستند. این باعث می شود که هیچ کس از آنها استفاده نمی کند و کارآفرینان به این نتیجه می رسند که کل ایده آنها در زمانی که MVP کاملی وجود نداشته است، بد است.مواظب باشید در این دام نیفتید. به جای تمرکز بر روی حداقل بودن یا ماندگار بودن، من دوست دارم کارآفرینان نوپا بازار را تشویق کنم تا MVPهایی طراحی کنند که هدف آنها جلب رضایت کاربران اولیه آنهاست.
رند فیشکین، کارشناس بازاریابی نیز در مورد همین موضوع صحبت می کند. او کارآفرینان را تشویق میکند که « نمونه متوسط را ارائه نکنند، بلکه زمان و تلاش لازم را برای قابل توجه بودن صرف کنند» و قبل از انتشار یک محصول استثنایی بادوام بسازند.
مطالعه بیشتر: آنچه برای برنامه ریزی کسب و کار در بازار آنلاین باید بدانید
MVP بازار آنلاین: حداقل پلتفرم قابل دوام
ما به طور کلی در مورد حداقل محصولات قابل دوام صحبت کرده ایم و اکنون به طور خاص بر روی مارکت پلیس تمرکز می کنیم. در مورد یک کسب و کار در بازار آنلاین، MVP به معنای حداقل بستر قابل دوام است. این اصطلاح توسط کارشناس بازار Sangeet Paul Choudary ابداع شد، که در مورد چگونگی شروع یک پلت فرم با ارائه یک تعامل واحد بین دو طرف بحث می کند.
هیچ راه دوری وجود ندارد: هنگام ایجاد یک تجارت در بازار آنلاین، فقط میتوانید تناسب محصول/بازار را با راهاندازی یک پلتفرم و ترغیب کاربران خود به انجام معاملات بر روی آن تأیید کنید. در این زمینه خاص، یک کمپین تامین مالی جمعی یا یک ویدیو کافی نیست، همانطور که قبلا گفتیم، بسیاری از مردم می گویند که ایده شما را دوست دارند و حتی ممکن است ثبت نام کنند، اما آزمون واقعی این است که آیا از پلت فرم شما برای تعامل با دیگران استفاده می کنند یا خیر. کاربران تنها در این صورت است که خواهید فهمید که واقعاً ارزش ارائه می دهید.
بیایید به مثال ساخت یک بازار آنلاین برای خدمات مربیان شخصی که در فصل قبل استفاده کردیم، برگردیم. شما با برخی از کاربران بالقوه مصاحبه کرده اید و امیدوار کننده ترین بخش مشتری را شناسایی کرده اید. مفروضات اصلی از دیدگاه مشتریان و ارائه دهندگان تایید شد. شما اکنون یک پیشنهاد ارزش واضح برای هر دو طرف بازار خود دارید و بر اساس مصاحبهها، کاملاً مطمئن هستید که این مشکل به اندازه کافی بزرگ برای حل است. شما گزاره های ارزشی خود را به صورت زیر می نویسید:
پیشنهاد ارزش برای مشتریان (مادران ثروتمندی که بین 30 تا 50 سال دارند): استفاده آسان و تجربه جستجوی یکپارچه که بسیاری از مربیان شخصی را در یک مکان جمع می کند، امکان مقایسه بر اساس پیشنهادات و تعداد نظراتی که دریافت کرده اند را فراهم می کند. به راحتی می توان یک زمان مناسب را رزرو کرد و هزینه آن را پرداخت کرد.
پیشنهاد ارزش برای ارائه دهندگان (مربی های شخصی): روشی آسان برای راه اندازی حضور آنلاین خود، سرنخ های بیشتر، ابزارهای مفید برای مدیریت رزرو و صورتحساب.
اکنون شما آماده ایجاد یک راه حل حداقلی هستید که این ارزش پیشنهادی را ارائه می دهد. تنها اعتبار واقعی ایده شما این است که مبلغان اولیه شما شروع به رزرو خدمات آموزشی شخصی از طریق راه حل شما کنند. این هدف شما برای این مرحله است.
چگونه MVP بازار خود را بسازید
اگر برنامه نویس نیستید چگونه می توانید MVP (یا به طور دقیق تر، حداقل پلتفرم دوست داشتنی) بسازید؟ برای بسیاری، اولین ایده ای که به ذهن می رسد، برون سپاری است. با این حال، این ممکن است بهترین گزینه نباشد و به طور بالقوه منجر به اتلاف وقت و هزینه زیادی شود. جوئل گاسکوین، مدیر عامل Buffer در پست عالی خود توضیح می دهد که چرا معتقد است نباید استارتاپ خود را برون سپاری کنید:
- با استارت آپ ها، ما در دنیایی از موقعیت های «مشکل ناشناخته، راه حل ناشناخته» زندگی می کنیم. ما نمی دانیم که آیا ایده جدید ما کار خواهد کرد یا خیر. این رویکرد کاملاً متفاوتی دارد، و من فکر میکنم که این تقریباً همیشه با روشی که یک فریلنسر به مسائل برخورد میکند نادرست است.
روش دیگر این است که یک بنیانگذار فنی پیدا کنید و از آنها بخواهید که MVP را به صورت رایگان بسازند. با این حال، گفتن این کار آسان تر از انجام آن است. همانطور که Gascoigne اشاره می کند: "من معتقدم که شما برای پیدا کردن یک شریک فنی عالی تلاش خواهید کرد اگر تمام چیزی که دارید ایده شما باشد." اگر قرار است منتظر بمانید تا فرد مناسبی را پیدا کنید، ممکن است لازم باشد مدت زیادی صبر کنید. و همانطور که بحث کردیم، راه اندازی زودهنگام ایده خود بسیار مهم است.
خوب چه کار کنیم؟ گاسکوین پاسخ می دهد:
- من صادقانه معتقدم که ساختن محصول خود بهینه ترین و در واقع سریعترین راه برای ایجاد یک استارتاپ موفق است.
چالش: برنامه نویسی حتی برای یک پلتفرم بازار ساده دشوار است، حتی برای توسعه دهندگان با تجربه. هنگام ساختن یک پلتفرم چند وجهی دارای تراکنش های پولی، موارد پیچیده زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. بنابراین، آموزش کدنویسی و ساختن همه چیز از ابتدا ممکن است گزینه مناسبی نباشد و احتمالاً زمان زیادی را صرف کند.
با این حال، کارآفرینان مشتاق امروزی خوش شانس هستند. همانطور که Gascoigne اشاره می کند: "این اعتقاد من است که، به ویژه امروزه، شما می توانید یک نسخه کاملاً کارآمد (البته به طور بالقوه تا حدی دستی) از راه اندازی خود بدون هیچ کدنویسی ایجاد کنید." این رویکرد گاهی اوقات راه اندازی دستی یا MVP دربان نامیده می شود.
از صفحات فرود و ایمیل استفاده کنید
به مثال ما از یک بازار آنلاین مربی شخصی بازگردیم. می توانید با متقاعد کردن ده مربی شخصی شروع کنید تا خدمات خود را از طریق پلت فرم شما ارائه دهند. گام بعدی این است که یک صفحه فرود ساده ایجاد کنید، با لیستی از مربیان شخصی، توضیحات خدمات و قیمت آنها. همچنین میتوانید یک فرم رزرو ساده (با ابزار رایگانی مانند Typeform یا Google Forms) ایجاد کنید که به سادگی آدرس ایمیل مشتری، مربی مورد نظر برای رزرو و زمان مورد نظر را میپرسد.
هر ایمیل رزرو در صندوق ورودی شما قرار می گیرد. سپس با مربی و مشتری برای تعیین تاریخ مناسب ارتباط برقرار میکنید و از مشتری میخواهید که رزرو را با پرداخت وجه تایید کند. از ابزاری مانند صفحات پرداخت زرین پال می توان برای پذیرش پرداخت های دریافتی استفاده کرد و پس از آن می توانید پرداخت را (منهای کارمزد خود) به مربی انتقال دهید.
پس از هر رزرو موفق، به مشتری ایمیل میزنید و از او میخواهید به ارائهدهنده امتیاز دهد. سپس به صورت دستی بررسی را به صفحه فرود خود اضافه می کنید.
هر زمان که شخصی درخواست رزرو کرد، می توانید آدرس ایمیل او را به ابزار لیست پستی مانند MailChimp اضافه کنید. هر زمان که مربیان شخصی جدیدی را به سیستم اضافه می کنید یا پیشنهادات ویژه ای از ارائه دهندگان موجود دارید، می توانید به همه افراد لیست خود ایمیل بزنید.
راه حلی که در بالا توضیح داده شد پیشنهاد ارزش پایه شما را به هر دو طرف بازار شما ارائه می دهد. این رویکرد دقیقاً همان چیزی است که Airbnb در ابتدا با آن شروع کرد و برای آنها خوب عمل کرد. همانطور که جارد فریدمن توضیح داد:
– اولین نسخه Airbnb یک وبلاگ وردپرس بود که در آن لیستی از آپارتمانهایی که میتوانید اجاره کنید را قرار دادند. حتی هیچ کدی هم ننوشتند. برای اجاره، فقط یک نظر در وبلاگ می گذارید که می خواهید در آنجا بمانید. در راه اندازی اولیه آن، آنها توانستند ببینند مردم چه می خواهند. امروزه Airbnb دارای طراحی شگفتانگیز و ویژگیهای فراوانی است، اما بیشتر آنها تنها پس از تأیید کامل مفهوم اولیه ساخته شدهاند.
رویکرد دستی شرح داده شده در بالا ممکن است برای دریافت چند رزرو اولیه ساده و کافی باشد. با این حال، این امکان وجود دارد که حداقل پلتفرم دوست داشتنی کافی برای کاربران شما نباشد. از آنجایی که ارتباطات را برای رزرو به صورت دستی انجام می دهید، این فرآیند آنی نخواهد بود. برقراری ارتباط با شما برای رسیدگی به برنامه ریزی ممکن است برای ارائه دهندگان دردسر بسیار بزرگی باشد.
خوب است به خاطر داشته باشید که از روزهایی که Airbnb شروع به کار کرد، وب سایت بسیار تکامل یافته است. مردم در حال حاضر بیشتر به جستجو، رزرو کردن و پرداخت آنلاین عادت کردهاند و از تجربیات فوقالعاده کاربران دیگر استفاده می کنند. همانطور که رند فیشکین می گوید، ارائه چیزی که کار می کند کافی نیست، شما باید از ابتدا چیزی استثنایی ارائه دهید.
سیستم های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس نیز تکامل یافته اند. امروزه میتوان با خرید قالبها و افزونههای مناسب، یک بازار آنلاین کامل با وردپرس ساخت. دروپال، پلتفرمی که من با آن آشنا هستم، گزینه های مشابهی را نیز ارائه می دهد. با استفاده از این تم ها و افزونه ها، می توانید مراحل بیشتر و بیشتری را خودکار کنید و تجربه کاربری را بهبود ببخشید.
با این حال، هرچه راه حلی که می خواهید با این ابزار بسازید پیچیده تر باشد، به دست آوردن آن دشوارتر می شود. من تجربه زیادی با دروپال و وردپرس دارم و از نزدیک متوجه شدم که شما به راحتی می توانید صدها ساعت را صرف یادگیری نحوه انجام کاری کنید. این احتمال وجود دارد که شما باید حداقل مقداری کدنویسی را یاد بگیرید تا بتوانید پلتفرم خود را به اندازه کافی سفارشی سازی کنید. شما همچنین باید مواردی مانند راه اندازی سرور و نصب CMS روی آن با تمام تم ها و پلاگین های مورد نظر را انجام دهید. اگر مهارت های برنامه نویسی ندارید، این رویکرد می تواند برای شما سخت باشد و به راحتی می تواند هدف راه اندازی سریع را شکست دهد.
خوب چه کار کنیم؟
با پلتفرم پیشگامان یک بازار کاملاً کاربردی در 7 روز ایجاد کنید!!!
شرکت پیشگامان دامنه فناوری با طراحی یک زیرساخت قدرتمند می تواند به کارآفرینان مشتاق بازار آنلاین کمک کند تا بدون مهارت های فنی، حداقل پلتفرم های قابل اجرا را در سریع ترین و آسان ترین زمان ممکن راه اندازی کنند. در این سیستم کاربران شما (اعم از ارائه دهندگان و مشتریان) می توانند ثبت نام کنند، نمایه آنلاین خود را ایجاد کنند، خدمات خود را اضافه کنند، خدمات مورد نیاز خود را جستجو کنند، بر اساس معیارهایی که انتخاب می کنند فیلتر کنند، رزرو کنند، پرداخت کنند و یکدیگر را از طریق سایت بررسی کنند. آنها می توانند همه این کارها را خودشان انجام دهند، نیازی نیست که شما برای آنها انجام دهید.
در مقایسه با رویکردهای مورد بحث در بالا، استفاده از زیرساخت پیشگامان مزایای زیادی دارد:
تجربه کاربری حرفه ای است، زیر ساخت پیشگامان در طی چندین سال ساخته و بهبود یافته است. راهاندازی آن آسانتر از صفحه فرود و رویکرد مبتنی بر ایمیل است.
در حالی که سایت ساز پیشگامان یک CMS مانند وردپرس است، یادگیری و راه اندازی آن آسان تر است زیرا به طور خاص برای ایجاد بازارهای آنلاین ساخته شده است. درست است که وردپرس انعطاف پذیرتر است اما برای راه اندازی به عنوان یک بازار آنلاین (مارکت پلیس) بسیار پیچیده تر است.
استفاده از وردپرس یا دروپال معمولاً مستلزم راه اندازی و مدیریت سرور است. پیشگامان همه این کارها را برای شما انجام می دهد و از تمام سیستم شما نسخه های پشتیبان تهیه می کند تا اطلاعات شما از بین نرود. برای استفاده از پلتفرم پیشگامان نیازی به نوشتن یک خط کد یا آشنایی در مورد سرورها ندارید.
نیازی نیست از طرف ارائه دهندگان خود پول نگه دارید و به صورت دستی وجوه را به آنها منتقل کنید. سیستم پرداخت پیشگامان به گونه ای ساخته شده است که پول حاصل از تراکنش ها هرگز به حساب شما وارد نمی شود در حالی که به شما کمیسیون می دهد.
استفاده از سیستم سایت ساز پیشگامان بودجه شما را از بین نمی برد. شما می توانید با کمترین هزینه بهترین خدمات را دریافت کنید و مبلغ آن را در چند مرحله پرداخت نمایید. جایگزین های دیگری برای پلتفرم پیشگامان برای ساختن بازار وجود دارد که ما در ابتدا بیان کردیم و می توانید آنها را با یک جستجوی ساده بیابید.
اندازه گیری موفقیت MVP بازار شما
هنگامی که MVP شما آماده شد، می توانید آن را برای کاربران خود راه اندازی کنید. با این حال، قبل از راه اندازی، مهم است که تعریف کنید که می خواهید از راه اندازی یاد بگیرید. به یاد داشته باشید که راه اندازی MVP فقط یک آزمایش است، هدف از آن ارائه اطلاعاتی در مورد اینکه آیا مفروضات شما در مورد استارتاپ و ایده درست بوده است یا خیر. همانطور که اریک ریس اشاره میکند، اگر هدف شما این باشد که به سادگی چیزی را راهاندازی کنید و ببینید چه اتفاقی میافتد، همیشه در آن موفق خواهید بود، اما لزوماً به شما کمک نمیکند تا مفروضات خود را تأیید کنید.
سوالات کلیدی که باید قبل از راه اندازی MVP به آنها پاسخ دهید عبارتند از:
✔️ در این آزمایش چه فرضیات و قابلیت هایی را می خواهید اجرا کنید؟
✔️ چه داده هایی را از طریق این آزمایش جمع آوری می کنید؟
✔️ چه چیزی موفقیت یا شکست این آزمایش را تعیین می کند؟
برای پاسخ به این سؤالات، باید مهمترین معیارهای بازار یا شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) کسب و کار بازار خود را تعریف کنید. این شاخص ها باید قابل اجرا باشند: اگر ارقام آن چیزی نیست که انتظار داشتید، باید بر اساس آنها عمل کنید و چیزی را تغییر دهید. ما در فصل آینده این راهنما به این موضوع عمیق تر خواهیم پرداخت.
معرفی محصول: طراحی اپلیکیشن مارکت پلیس
خلاصه این مقاله
حداقل محصول قابل دوام (MVP) یا در مورد بازارها، حداقل پلتفرم قابل دوام می تواند به عنوان حداقل راه حلی تعریف شود که مشکل اصلی کاربران شما را بهتر از راه حل های جایگزین حل می کند. در مورد بازارها، MVP شما باید راه حلی برای هر دو طرف بازار ارائه دهد. با این حال، بهتر است که خیلی روی کلمه حداقل تمرکز نکنید زیرا این راه حل نیز باید کاربران شما را خوشحال کند. یک راه بهتر ممکن است این باشد که به جای آن در مورد حداقل پلتفرم دوست داشتنی صحبت کنید.
بهترین رویکرد برای ساختن MVP این است که به جای تکیه بر یک بنیانگذار فنی یا برون سپاری آن، خودتان آن را انجام دهید. اگر فنی نیستید، می توانید یک MVP با استفاده از یک رویکرد مبتنی بر ساختار دستی با صفحات فرود و لیست ایمیل بسازید یا از یک ابزار پیشرفته مانند پلتفرم پیشگامان برای ایجاد یک پلتفرم کاملاً کاربردی استفاده کنید. پس از اینکه MVP را ایجاد کردید، باید شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) خود را تعریف کنید که به شما کمک می کند تا مفروضات خود را تأیید کنید و سپس MVP خود را برای کاربران خود راه اندازی کنید تا ببینید آیا فرضیات واقعا درست هستند یا خیر.
ثبت نظر