افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته یک استراتژی بازاریابی مبتنی بر عملکرد است که در آن شرکتها یا افراد (بازاریابان وابسته) محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت دیگر را تبلیغ میکنند و بابت هر فروش، سرنخ یا عمل ایجاد شده از طریق تلاشهای تبلیغاتی خود، کمیسیون دریافت میکنند. این یک راه برای شرکتهایی است که بدون نیاز به سرمایهگذاری سنگین در روشهای تبلیغاتی سنتی تمایل دارند تا دامنه تأثیر خود را گسترش داده و فروشهای خود را افزایش دهند.
افیلیت مارکتینگ چیست؟
افیلیت مارکتینگ یک مدل تبلیغاتی است که در آن یک شرکت به افراد شخص ثالث برای ایجاد ترافیک یا فروش محصولات و خدمات آن پورسانت پرداخت می کند. افراد شخص ثالث از طریق تولید محتوا و تبلیغات در سایت و یا شبکه های اجتماعی خود اقدام به فروش کالا و خدمات می نمایند و در حقیقت این افراد کالایی تحت مالکیت خود ندارند.
نکاتی در مورد بازاریابی وابسته
✔️ بازاریابی وابسته یک طرح بازاریابی است که در آن یک شرکت به شرکای تجارتی و افراد اجازه می دهد تا به ازای فروش محصولات و خدمات پورسانت دریافت کنند.
✔️ بازاریابی دیجیتال به همراه تجزیه و تحلیل اطلاعات، افیلیت مارکتینگ را به یک صنعت میلیارد دلاری تبدیل کرده است.
✔️ شرکتها معمولاً به ازای فروش،کلیک یا نمایش به شرکتهای وابسته، مبلغی را پرداخت میکنند.
مطالعه بیشتر: راهنمای صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس
انواع افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ روشهای گسترده و متنوعی دارد که در زیر انواع مختلف آن را برای شما توضیح میدهم:-
پرداخت به ازای فروش (Cost Per Sale - CPS):
در این مدل، بازاریابان تنها زمانی کمیسیون دریافت میکنند که فروش محصول یا خدمت از طریق لینک بازاریابی آنها انجام شود. این یکی از شایعترین انواع افیلیت مارکتینگ است.
-
پرداخت به ازای کلیک (Cost Per Click - CPC):
در این مدل بر اساس تعداد کلیکهایی که لینکهای بازاریابی افراد دریافت میکنند، مبلغی پرداخت میشوند. این مدل به تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click - PPC) شبیه است.
-
پرداخت به ازای عمل (Cost Per Action - CPA):
در این مدل، کمیسیون به بازاریابان بر اساس عملی خاص از جمله ثبت نام، اشتراک گذاری ایمیل، پرداخت یک سفارش و غیره، پرداخت میشود. این مدل برای ترغیب به عملیات خاص در کاربران معمولاً استفاده میشود.
-
پرداخت به ازای هزینه هزار نمایش (Cost Per Mille/Thousand - CPM):
در این مدل، بازاریابان بر اساس هر هزار نمایش تبلیغات خود در صفحه وب، از شرکت ها و کسبوکارها کمیسیون دریافت میکنند.
-
پرداخت به ازای سرنخ (Cost Per Lead - CPL):
در این مدل، بازاریابان بر اساس تعداد سرنخهایی که با استفاده از لینکهای بازاریابیشان جمعآوری میکنند (مثلاً تکمیل یک فرم تماس یا ثبت نام در خبرنامه)، پورسانت دریافت می کنند.
-
افیلیت مارکتینگ چندسطحی (Multi-Level Marketing - MLM):
در این مدل، بازاریابان علاوه بر دریافت کمیسیون برای فروش محصولات، افراد دیگر را به عنوان بازاریاب معرفی کرده و از فروشها و تیمهایی که آنها ایجاد میکنند، کمیسیون دریافت میکنند. این مدل نیازمند ایجاد شبکههای فروشگاهی متعدد است و به نوعی بازاریابی شبکه ای نیز محسوب می شود.
-
افیلیت مارکتینگ تصویری (Visual Affiliate Marketing):
در این مدل، بازاریابان از تصویر یا ویدیو برای تبلیغ محصولات یا خدمات استفاده میکنند که شامل تبلیغات در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و پینترست میشود.
-
افیلیت مارکتینگ محتوایی (Content Affiliate Marketing):
در این مدل، بازاریابان محتواهای قابل ارزشی مانند مقالات و بلاگها را ایجاد و منتشر میکنند تا محصولات یا خدمات کسبوکارها را تبلیغ کنند.
-
افیلیت مارکتینگ ایمیلی (Email Affiliate Marketing):
در این مدل، بازاریابان از ایمیلبرای تبلیغ محصولات یا خدمات استفاده میکنند و لینکهای اختصاصی خود را در ایمیلها برای ردیابی ارجاعات قرار می دهند.
مطالعه بیشتر: آیا به دنبال ایده های کسب و کار آنلاین هستید ؟
نکاتی در مورد بازاریابی وابسته
اینترنت برجستگی بازاریابی وابسته را افزایش داده است. آمازون (amazon) با ایجاد یک برنامه بازاریابی وابسته، این نوع بازاریابی را رایج کرد که به موجب آن وبسایتها و وبلاگنویسان پیوندهایی به صفحه آمازون برای محصول بررسی شده یا مورد بحث قرار میدهند تا هنگام خرید، هزینههای تبلیغاتی و پورسانت دریافت کنند. از این نظر، بازاریابی وابسته اساساً یک برنامه بازاریابی پرداخت به ازای عملکرد است که در آن عمل فروش در یک شبکه وسیع برون سپاری می شود. دیجی کالا نیز از این روش برای فروش کالا استفاده می کند که برای کاربران ایرانی می تواند جذاب باشد.
یک فروشگاه اینترنتی که می خواهد به تعداد بیشتری کاربر و خریدار اینترنتی دسترسی پیدا کند، ممکن است یک شرکت وابسته (افیلیت) استخدام کند. یک شرکت وابسته می تواند صاحب چندین وب سایت یا لیست های بازاریابی ایمیلی باشد. هر چه تعداد وب سایت ها یا لیست های ایمیل یک شرکت وابسته بیشتر باشد، شبکه آن گسترده تر می شود، سپس آن شرکت محصولات ارائه شده در پلتفرم تجارت الکترونیک را به شبکه خود ارتباط داده و تبلیغ می کند. شرکت وابسته این کار را با اجرای تبلیغات بنری، تبلیغات متنی، ارسال لینک در وب سایت های خود یا ارسال ایمیل به مشتریان انجام می دهد. شرکت ها از تبلیغات در قالب مقالات، ویدئوها و تصاویر استفاده می کنند تا توجه مخاطب را به یک خدمات یا محصول جلب کنند.
بازدیدکنندگانی که روی تبلیغات یا پیوندها کلیک می کنند به سایت فروشگاه اینترنتی هدایت می شوند. اگر آنها محصول یا خدمات را خریداری کنند، تاجر تجارت الکترونیک به حساب شرکت وابسته با کمیسیون توافق شده را واریز می کند که می تواند 5 تا 10 درصد قیمت فروش باشد.
هدف افیلیت مارکتینگ افزایش فروش و ایجاد یک راه حل برد برد هم برای تاجر و هم برای شرکت های وابسته است. این سیستم منحصر به فرد و سودآور است و به طور فزاینده ای محبوبیت آن در حال افزایش است.
اینترنت و فن آوری های جدید، پیاده سازی مدل را آسان تر می کند. شرکتها نحوه ردیابی و پرداخت کمیسیون بر روی سرنخهای واجد شرایط را بهبود دادهاند. توانایی بهتر برای ردیابی سرنخ ها و فروش به نحوه بهبود یا موقعیت بهتر محصولاتشان کمک می کند.
کسانی که علاقه مند به فعالیت در بازاریابی وابسته هستند، از درک این موضوع و همچنین مزایا و معایب آن سود بیشتری خواهند برد. به طور کلی، این روشی کم هزینه و موثر برای تبلیغات محصولات و خدمات، افزایش آگاهی از برند و گسترش پایگاه مصرف کننده است.
مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ
بازاریابی وابسته می تواند پورسانت زیادی را برای شرکت تبلیغاتی و بازاریاب وابسته به همراه داشته باشد. این شرکت از تبلیغات کمهزینه و تلاشهای بازاریابی خلاقانه شرکتهای وابسته به آن سود میبرد و با کسب درآمد و مشوقهای اضافی، شرکتهای وابسته سود میبرند. بازگشت سرمایه برای بازاریابی وابسته زیاد است زیرا شرکت فقط بابت ترافیک تبدیل شده به فروش پرداخت می کند. هزینه تبلیغات در صورت وجود به عهده شرکت وابسته می باشد.
معمولا شرکت های تبلیغاتی شرایط یک برنامه بازاریابی وابسته را تعیین می کنند. در اوایل، شرکت ها تا حد زیادی هزینه هر کلیک (ترافیک) یا هزینه هر نمایش را در تبلیغات بنری پرداخت می کردند اما با تکامل تکنولوژی، تمرکز بر کمیسیون های فروش واقعی یا سرنخ های واجد شرایط بیشتر معطوف شد. برنامههای بازاریابی وابسته اولیه در برابر کلاهبرداری آسیبپذیر بودند، زیرا کلیکها و تعداد نمایش میتوانست توسط ربات های نرمافزاری ایجاد شوند.
در حال حاضر، اکثر برنامه های وابسته شرایط و ضوابط سختگیرانه ای در مورد نحوه تولید سرنخ دارند. همچنین روشهای ممنوعه خاصی وجود دارد، مانند نصب نرمافزارهای تبلیغاتی مزاحم یا جاسوسافزارها که همه عبارتهای جستجوی یک محصول را به صفحه یک شرکت وابسته هدایت میکنند. برخی از برنامههای بازاریابی وابسته تا آنجا پیش میروند که نشان میدهند چگونه یک محصول یا خدمات باید در محتوا مورد بحث قرار گیرد، قبل از اینکه پیوند وابسته اعتبارسنجی شود.
بنابراین یک برنامه بازاریابی وابسته موثر نیاز به تفکر و برنامه ریزی قبلی دارد، شرایط و ضوابط باید به وضوح بیان شود، به خصوص اگر در قرارداد، قرار است که به جای فروش، هزینه ترافیک پرداخت شود، احتمال تقلب در بازاریابی وابسته وجود دارد.
-
موارد مثبت
✔️ دسترسی به بازار گسترده تر
✔️ حسابداری بهتر سرنخ های واجد شرایط
✔️ تبلیغات کم هزینه -
موارد منفی
✖️ مشمول کلاهبرداری
✖️ کنترل خلاقانه کمتر
✖️ در برابر سرقت آسیب پذیر است
مطالعه بیشتر: نحوه راه اندازی و کسب درآمد از طریق وب سایت
نمونه هایی از افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ آمازون
برنامه بازاریابی وابسته آمازون (Amazon Associates) یکی از بزرگترین برنامه های بازاریابی وابسته در جهان است. سازندگان، ناشران و وبلاگ نویسان در آن ثبت نام می کنند تا محصولات و خدمات آمازون را در وب سایت ها یا برنامه های خود به اشتراک بگذارند و در ازای فروش هایی که سایتشان ایجاد می کند، کمیسیون دریافت می کنند.
آمازون معیارهای سختگیرانه ای را برای انواع سایت ها و برنامه هایی که تبلیغات خود را میزبانی می کنند تعیین می کند. به عنوان مثال، سایت ها نباید حاوی محتوای تکراری از سایت یا سایت های دیگر فروشندگان باشد که در دسترس عموم است. وب سایت ها باید با محتوای جدید و متناسب با استانداردهای آمازون تهیه کنند. برای مثال، آنها نباید حاوی محتوای ناپسند یا توهینآمیز باشند، خشونت یا اعمال غیرقانونی را تبلیغ کنند یا حاوی محتوایی باشند که برای دیگران مضر تلقی شود.
تایید مشروط به بررسی کامل توسط کارکنان آمازون و کسب سهمیه فروش واجد شرایط است. اگر درخواستی رد شود، دوباره بررسی مجدد نخواهد شد. پس از تایید، کمیسیون به عنوان بازدیدکنندگان سایت به خرید محصولات یا خدمات از آمازون تعلق می گیرد. Amazon Associates می توانند تا 20٪ کمیسیون برای فروش واجد شرایط دریافت کنند، نرخ ها ثابت و بر اساس دسته بندی محصول و برنامه است. به عنوان یک جایزه، آمازون کمیسیون های ویژه ای را برای رویدادهای خاص ارائه می دهد.
بازاریابی وابسته Etsy
Etsy (ETSY) به عنوان یک بازار جهانی و آنلاین برای کالاهای قدیمی، دست ساز و سایر اقلام منحصر به فرد، محصولات خود را از طریق کانالهای مختلف از جمله شرکای بازاریابی وابسته تبلیغ میکند. برای درخواست، متقاضیان باید یک درخواست آنلاین از طریق پورتال برنامه وابسته خود ارسال کنند، برای واجد شرایط بودن به عنوان شریک بازاریابی وابسته Etsy، افراد باید حداقل 18 سال سن و یک وب سایت فعال و منحصر به فرد داشته باشند که دارای هویت برند و قابلیت های اصلی را داشته باشند.
در صورت تایید، Etsy برای فروش هایی که از تبلیغ و معرفی محصول توسط سایت آنها انجام می شود، کمیسیونی به شرکت وابسته می پردازد. نرخ کمیسیون متفاوت است و بر اساس قیمت سفارش پرداخت می شود. فروشندگان Etsy می توانند زیرمجموعه باشند، اما نمی توانند بدون مجوز خاص از محصولات خود کمیسیون دریافت کنند. Etsy اعلام می کند که این حق را دارد که در هر زمان به هر توافق را فسخ کنند و می تواند به هر دلیل قانونی از پرداخت غرامت خودداری کند.
مطالعه بیشتر: چگونه از اپلیکیشن های موبایل کسب درآمد کنیم؟
بازاریابی وابسته eBay
شبکه شریک eBay (eBay's Partner Network)، برنامه بازاریابی وابسته eBay است که به شرکا برای اشتراکگذاری فهرستهای شخصی خود در خارج از شرکت eBay پول میپردازد. شرکت وابسته پورسانت دریافت می کند و ممکن است نسبت به هزینه های تجاری نهایی خود اعتبار کسب کند. شرکای eBay همچنین می توانند در مورد سایر اقلام فروشندگان کمیسیون دریافت کنند.
کمیسیون زمانی به دست میآید که خریدار یک کالا را ظرف 24 ساعت پس از کلیک کردن روی لینک خرید eBay در سایت وابسته، پیشنهاد دهد یا بلافاصله آن را خریداری کند. برای پیشنهادات ارسالی، در صورت برنده شدن خریدار در مزایده ظرف 10 روز پس از پیشنهاد، کمیسیون پرداخت می شود.
نرخ کمیسیون به دسته بندی اقلام فروخته شده بستگی دارد و از 1 تا 4 درصد متغیر است. در هر یک از فروش های واجد شرایط بیش از 550 دلار پرداخت نمی شود. کارت های هدیه، اقلام فروخته شده توسط موسسات خیریه و تبلیغات ویژه معمولاً به دلیل جریان درآمد پایین آنها از فروش واجد شرایط خارج می شوند.
افیلیت مارکتینگ دیجی کالا
دیجی کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران، سرویس بازاریابی وابسته خود را با نام افیلیو ارائه نموده است. با عضویت در افیلیو می توانید محصولات دیجی کالا، دیجی جت و دیجی استایل را در سایت و یا شبکه های اجتماعی خود بفروشید. هدف افیلیو به درآمد رساندن محتوای بلاگرها، ویدئو بلاگرها، پادکسترها، اینفلوئنسرها و یا صاحبان وبسایت است. به راحتی میتوانید رسانه خود را ثبت و منبع درآمد جدیدی برای خود ایجاد کنید.
مطالعه بیشتر: راهنمای انتخاب و طراحی سایت برای کسب و کارها
دریافت کمیسیون بازاریابان وابسته
بازاریابان وابسته برای ارجاع مشتریان به شرکت هایی که در آنجا خرید می کنند، کمیسیون دریافت می کنند. این پورسانت ها بسته به محصول و سطح حجم ارجاع می تواند از 1٪ تا 20٪ متغیر باشد. برای کمپین های آنلاین، یک لینک سفارشی یا کد ارجاع برای پیگیری فروش استفاده می شود. از این نظر، این یک درآمد منبع یا غیرفعال است زیرا شرکت وابسته می تواند پس از راه اندازی کمپین خود به کسب درآمد ادامه دهد.
ثبت نظر