قبل از خواندن این مقاله باید بدانید که تجربه کاربری چیست، منظور از تجربه کاربری (UX)، تجربه کلی کاربران در هنگام تعامل با یک محصول دیجیتال است، UX با تجربه احساسی کاربر از یک محصول درگیر می شود، بنابراین استفاده از محصولات نرم افزاری ایجاد شده، ساده و راحت باید باشد تا تجربه مثبتی را ارائه دهد.
هر آنچه که باید در مورد تجربه کاربری(UX) بدانیم
قبل از خواندن این مقاله باید بدانید که تجربه کاربری چیست، منظور از تجربه کاربری (UX)، تجربه کلی کاربران در هنگام تعامل با یک محصول دیجیتال است، UX با تجربه احساسی کاربر از یک محصول درگیر می شود، بنابراین استفاده از محصولات نرم افزاری ایجاد شده، ساده و راحت باید باشد تا تجربه مثبتی را ارائه دهد.
تجربه کاربری بخشی حیاتی از هر محصول دیجیتالی محسوب می شود. اگر محصول شما نتواند کاربران نهایی را راضی کند، قطعاً نمی توانید انتظار داشته باشید که کسب و کارتان در میان رقبا بدرخشد. بسیاری از کسب و کارها به جای تخصیص منابع به تحقیقات واقعی بر روی کاربر و استراتژی محصول، صرفاً بر اساس غرایز و احساسات ذینفعان خود، شروع به طراحی و ساخت اپلیکیشن موبایل و محصولات دیجیتالی می کنند.
ارزیابی UX چیست؟
ارزیابی تجربه کاربری فرآیند پیچیده ای است که به شما این امکان را می دهد تا بر اساس نحوه تعامل کاربر با محصول دیجیتال خود، محصول را به صورت تخصصی تحلیل کنید. ارزیابی تجربه کاربری برای شناسایی مسائل احتمالی در بحث قابلیت استفاده از محصول بر اساس روش های اکتشافی ثابت و تحقیقات بر روی کاربر انجام می شود.
ارزیابی UX در صورتی موثر است که این مسائل را هدف قرار دهد تا در نهایت یک استفاده آسان تر و یکپارچه برای کاربر ایجاد شود. ارزیابی UX مناسب در این زمینه ها به ما کمک می کند:
✔️ پیدا کردن نقاط ضعف یک محصول
✔️ شناسایی مشکلات بالقوه در استفاده از محصول
✔️ ایجاد یک سفر یکپارچه برای کاربر (حرکت کاربر در اپلیکیشن)
✔️ تعریف فرصت ها و پیشرفت های جدید
✔️ ایجاد استراتژی محصول بهتر
ارزیابی UX اگر به روش صحیح انجام شود، تعامل با مشتری و رضایت او را افزایش می دهد و فرآیند تبدیل مشتری احتمالی به مشتری واقعی را تسریع می کند.
مطالعه بیشتر: تجربه کاربری UX چیست و چرا مهم است
چرا و چه زمانی باید ارزیابیUX انجام شود؟
ارزیابی UX معمولاً زمانی انجام می شود که یک محصول برای مدتی در بازار بوده باشد. البته، با گذشت زمان کسب و کارها و روندهای دیجیتال تغییر میکنند و تکامل مییابند و میتوانند منجر به ایجاد محصولی شوند که دیگر اهداف تجاری را مانند گذشته برآورده نمیکند (حتی اگر محصول در زمان ساخت کاملاً کار می کرده است!!!) این امر می تواند منجر به مشکلات زیادی از جمله کاهش فروش و عدم موفقیت در حفظ کاربران شود یا ممکن است کاربران اطلاعات کلیدی محصول را نادیده بگیرند. اغلب یافتن دلیل این مسائل دشوار به نظر خواهد بود، به همین دلیل است که ارزیابی UX امری ضروری است.
ارزیابی UX بخشهایی از تجربه کاربری که کار میکنند و یا کار نمیکنند را آشکار میکند. در عین حال، اطلاعاتی را در اختیار کسبوکارها قرار میدهد که امکان تصمیمگیری آگاهانه در مورد راه های رفع مشکلات محصول را فراهم می کند. البته ارزیابی UX یک عصای جادویی برای رفع همه مشکلات UX نیست، ارزیابی UX در پاسخگویی به سوالات حیاتی زیر به ما کمک می کند:
✔️ چرا مردم در محصول ثبت نام نمی کنند؟
✔️ چه چیزی مانع از تبدیل کاربران احتمالی به مشتریان واقعی می شود؟
✔️ آنها در تعامل با محصول با چه مشکلاتی روبرو هستند؟
✔️ آیا کاربران با عملکرد یا ناوبری در محصول مشکل دارند؟
✔️ انها چه چیزی را متوجه نمی شوند؟
✔️ کاربران در چه نقطه ای محصول را رها می کنند؟
✔️ معیارها در مورد رفتار کاربران چه می گویند؟
✔️ چرا آنها از ویژگی های جدید استفاده نمی کنند؟
چه کسی باید ارزیابی UX را انجام دهد؟
اول از همه، هرگز خودتان ارزیاب UX محصول خود نباشید! ذهن انسان تعصبی برخورد می کند، ذهن پس از مدتی تعامل با یک محصول، راه هایی را برای غلبه بر سخت ترین یا غیرمعمول ترین چیزها نیز یاد می گیرد. سپس، در این نقطه تمرکز خود را بر رفع مشکلات بسیار پیچیده قرار می دهید، در حالی که در مشاهده موارد واضحی که به احتمال زیاد کاربر معمولی شما با آنها مشکل دارد ناتوان هستید. به همین دلیل است که برای ارزیابی محصول خود به یک شخص ثالث نیاز دارید. شما به شخصی نیاز دارید که به طور کلی، بدون تعصب یا احساسات، به محصول شما نگاه کند، و بتواند بر اساس تحقیقات و داده های موجود به نتیجه برسد.
مطالعه بیشتر: نکاتی را که باید هنگام طراحی اپلیکیشن و سایت بدانیم
ارزیابی UX باید چگونه انجام شود؟
ابزارها و روشهای مورد استفاده در ارزیابی UX ممکن است بهطور قابلتوجهی متفاوت باشند، و بسته به مشکلات محصولتان و اهدافی که میخواهید به آنها دست یابید، همیشه باید به صورت جداگانه و موردی انتخاب شوند. محصول شما هر چه که باشد، چند مرحله کلی وجود دارد که باید برای انجام یک ارزیابی UX کارآمد به آنها توجه کنید.
☑️ مسائل و هدف ارزیابی را تعریف کنید
به بیان ساده، مشخص کنید که چه بخشی را باید تجزیه و تحلیل کنید و چه کسی این ارزیابی را انجام خواهد داد. این ارزیاب می توانید از تیم داخلی شما یا یک مشاور شخص ثالث باشد، اما بدیهی است که در مورد این مرحله باید از قبل تصمیم گیری شود.
☑️ مصاحبه با سهامداران
در مراحل اولیه ارزیابی، باید با ذینفعان صحبت کنید تا متخصص UX بتواند اهداف تجاری ذینفعان و آنچه را که آنها به عنوان مشکلات محصول می بینند، درک کند. بهتر است که از یک رویکرد گسترده تر در مصاحبه با سهامداران استفاده کنید تا بتوانید دیدگاه های بیشتری را از کسانی در کسب و کار خود از این محصول استفاده می کنند جمع آوری کنید. از مدیر عامل شروع کنید و در نهایت به نمایندگان خدمات مشتری برسید. این دیدگاه ها باید به ایجاد فهرستی از اهداف که اولویت های ذینفعان را منعکس کنند، کمک کند.
☑️ مصاحبه و نظرسنجی از کاربران
برخی از شرکت ها نظرات کاربران را نیز در مورد تجربه کاربری محصولات دیجیتال خود جمع آوری می کنند. این اطلاعات برای استفاده و تجزیه و تحلیل در طول ارزیابی UX بسیار ارزشمند هستند. اما اگر شرکتی این نوع اطلاعات را از مشتریان خود جمع آوری نمی کند، باید مصاحبه هایی را با کاربران انجام دهد که آنها نظرات خود را در مورد بخش های مختلف تجربه کاربری و به طور کلی محصول ارائه کنند.
☑️ تجزیه و تحلیل کاربر
بسیاری از شرکت ها از ابزارهای پایش برای ارزیابی ترافیک محصولات دیجیتال خود استفاده می کنند. این تجزیه و تحلیلها دادههای کمّی ارزشمندی را در مورد تعداد کاربرانی که در گذر زمان از یک محصول بازدید می کنند، ارائه میدهد. همچنین در مورد جابجایی های کاربر در زمان استفاده از محصول نیز اطلاعاتی را جمع آوری می کند. کلید استفاده از این تحلیل ها این است که مطمئن شوید داده ها به اندازه کافی در دسترس هستند تا روند فعالیت کاربران آشکار شود، در غیر این صورت ارزش اطلاعات محدود خواهد شد.
☑️ ارزیابی اکتشافی کاربردپذیری محصول
روش های تحلیلی زیادی در بحث کاربردپذیری وجود دارد که باعث می شود یک محصول دیجیتالی برای کاربران کار کند. اگر محصول مورد ارزیابی از این روش ها پیروی نکند، تجربه کاربری آسیب خواهد دید. ارزیابی اکتشافی مشخص می کند که این مشکلات در هنگام استفاده از محصول در کجا رخ می دهند. این ارزیابی باید بر اساس مجموعهای از روش های از پیش تعیینشده مانند اکتشافات کاربردی تعریف شده توسط جیکوب نیلسن باشد.
☑️ مشاهده وضعیت سیستم
طراحی محصول باید به گونه ای باشد که همیشه کاربران را از طریق بازخورد مناسب در مدت زمان معقول در جریان آنچه اتفاق می افتد قرار دهد. وقتی کاربران از وضعیت فعلی سیستم مطلع شوند، به خروجی تعاملات قبلی خود پی می برند و مراحل بعدی را تعیین می کنند. تعاملات قابل پیش بینی کاربر باعث ایجاد اعتماد او به محصول و همچنین برند می شود.
☑️ مطابقت بین سیستم و دنیای واقعی
محصول باید به زبان کاربران صحبت کند. از کلمات، عبارات و مفاهیم آشنا برای کاربر به جای اصطلاحات فنی و تخصصی استفاده کنید. از قراردادهای دنیای واقعی پیروی کنید و اطلاعات را به ترتیب طبیعی و منطقیشان نمایش دهید. اصطلاحات، مفاهیم، نمادها و تصاویری که برای شما و همکارانتان کاملاً واضح به نظر می رسند، ممکن است برای کاربران شما ناآشنا یا گیج کننده باشند.
☑️ سازگاری و استانداردها
اینکه آیا کلمات، موقعیتها یا فعالیت های مختلف در نرم افزار شما با دیگر نرم افزارهای مشابه یکسان است یا خیر، از کلمات و عبارات نامفهمون استفاده نکنید و از چارچوب و قواعد صنعت خود پیروی کنید.
☑️ پیشگیری از خطا
پیدا کردن خطاها مهم است، اما بهترین پروژه ها در وهله اول از بروز مشکلات جلوگیری می کنند. یا شرایط مستعد خطا را حذف کنید یا آنها را بررسی کنید و قبل از استفاده کاربران به آنها یک گزینه تأیید ارائه دهید.
☑️ کنترل و آزادی عمل کاربر
کاربران اغلب اقداماتی را به اشتباه انجام می دهند. آنها به یک "خروج اضطراری" مشخص نیاز دارند تا بدون گذراندن یک فرآیند طولانی، اقدام ناخواسته خود را اصلاح کنند. به کاربران در تشخیص و رهایی یافتن از خطاها کمک کنید
پیغام خطا باید به زبان ساده نمایش داده شود (بدون کد خطا). این پیغام باید دقیقاً مشکل را نشان دهد و راه حل کارآمدی را به کاربر پیشنهاد کند.
با نمایش بهتر عناصر محصول، اقدامات کاربر و گزینههای پیش روی او، استفاده از حافظه کاربر را به حداقل برسانید. کاربر نباید مجبور باشد اطلاعات قسمت های مختلف رابط کاربری را به خاطر بسپارد. اطلاعات مورد نیاز برای استفاده از محصول (مثلاً برچسب فیلد ها یا آیتمهای منو) باید در صورت نیاز قابل مشاهده و یا به راحتی قابل بازگشت باشند.
☑️ انعطاف پذیری و کارایی محصول
میانبرهایی که از دید کاربران مبتدی پنهان هستند ممکن است تعامل کاربر حرفه ای با محصول را تسریع کنند، اما طراحی کلی محصول باید هم پاسخگوی نیازهای کاربران مبتدی و هم کاربران باتجربه باشد.
☑️ طراحی هنری و مینیمال
رابط های کاربری نباید حاوی اطلاعات نامربوط یا کم کاربرد باشند. اطلاعات اضافی در یک رابط کاربری ممکن است واحدهای اطلاعات کاربردی را از بین ببرند و دید آنها را کاهش دهد.
☑️ بخش راهنما و مستندات
بهتر است که سیستم نیازی به توضیح اضافی نداشته باشد. اما با این حال، ممکن است نیاز به ارائه مستنداتی برای کمک به کاربران در جهت درک نحوه انجام فعالیت های خود باشد.
محتوای بخش راهنما و مستندات باید به راحتی قابل جستجو و متمرکز بر فعالیت های کاربر باشد. حتی الامکان این بخش را فشرده و مختصر نگه دارید و تمام مراحلی را که باید انجام دهید فهرست کنید.
مطالعه بیشتر: راهنمای انتخاب و طراحی سایت برای کسب و کارها
نتیجه ایده آل ارزیابی UX چیست؟
مزایای کلیدی انجام ارزیابی UX یک وب سایت یا یک اپلیکیشن شامل موارد زیر است:
✳️ دیدگاه جدید درباره محصول
یک تیم ارزیابی UX می تواند نقص هایی را ببیند که ممکن است متوجه آنها نشوید زیرا شما اغلب محصول خود را خیلی کامل در نظر می گیرید.
✳️ صرفه جویی در هزینه ها
ارزیابی UX باید گزارش مفصلی از نقشه راه بهبود UX و همچنین پیشنهاداتی در مورد ارزش نرم افزاری ارائه دهد. پس از دریافت این گزارش فقط ویژگی های لازم را آماده و سپس مرحله توسعه را شروع کنید.
✳️ افزایش سود
ارزیابی UX ارزش تخمینی راه حل شما را بهبود می بخشد. کاربران محصول شما را سریعتر درک میکنند، که منجر به امتیاز ارتقا بالاتر، نرخ جایگزینی پایینتر و افزایش تعداد ارجاعها میشود.
نتیجه گیری
ارزیابی منظم طراحی برای تعیین چگونگی تطابق محصولات با تجربه کاربر و اهداف تجاری بسیار مهم است. اگر برای اولین بار ارزیابی UX را انجام می دهید، مهم است که استراتژی پشت آن معیارهای مشخصی داشته باشد، همچنین باید اهداف و KPI هایی برای سنجش موفقیت نیز در نظر گرفته شوند.
ثبت نظر